MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / De Witte Trui [Editie 2022]

zoeken in:
Onweerwolf
Stemming gesloten

Onweerwolf
Thinking of a Place verslaat Monument op basis van het stempercentage in de reguliere ladder.

En daarmee zijn de 24 finalisten bekend.

Onweerwolf
Beste allemaal,

Na bijna 11 maanden stemmen op 311 ladders zijn we eindelijk toegekomen aan de finale van De Witte Trui, editie 2022!

Van de 720 platen die de strijd aangingen zijn er nog 24 over. Van deze 24 platen zal er eentje over drie weken 'de witte trui aantrekken' en zich het beste nummer van de afgelopen 10 jaar mogen noemen.

Natuurlijk mag jij gaan bepalen welke plaat dat wordt. Of je nou het hele jaar heb meegestemd of pas net voor het eerst van De Witte Trui heb gehoord maakt niet uit, we willen natuurlijk graag zoveel mogelijk lijstjes hebben.

Je lijstje inleveren gaat als volgt: beluister alle 24 onderstaande finalisten en selecteer wat voor jou de beste 12 zijn. Deze 12 platen zet je vervolgens op volgorde waarbij de nummer 1 jouw favoriete plaat is. Het lijstje van 12 platen stuur je vervolgens per pm bericht naar ondergetekende en wanneer ik het lijstje heb verwerkt geef ik je hier een bevestiging van. (Krijg je de bevestiging niet binnen enkele dagen, schroom dan niet om nogmaals een berichtje te sturen.)

Ik zou het op prijs stellen wanneer je rekening houdt met enkele aandachtspunten bij het inleveren van je lijstje:

1. rangschik de platen in je lijstje met nummers van 1 t/m 12.
2. Zet jouw nummer 1 (dus je favoriete plaat die de meeste punten moet krijgen) bovenaan.
3. Zet alle platen onder elkaar zonder witregels er tussen.
4. Als je de titels en uitvoerenden niet kopieert uit deze post zorg dan dat je ze A) wel op dezelfde wijze hebt gespeld en B) een spatie-streepje-spatie tussen de titel en uitvoerende hebt staan waarbij de uitvoerende er voor komt en de titel erna.

Gaat bovenstaande mis dan is dat niet erg. Gaat het echter goed dan kan ik je lijstje binnen 10 seconden verwerken en is bovendien de kans op fouten van mijn kant nihil.

Twijfel je nog? Hier een voorbeeld van hoe ik je lijstje het liefst in mijn inbox zie verschijnen:

01. Portishead - Machine Gun (2008)
02. Nick Cave & The Bad Seeds - Jubilee Street (2013)
03. Archive - Controlling Crowds (2009)
04. Arcade Fire - Sprawl II (Mountains Beyond Mountains) (2010)
05. The National - Bloodbuzz Ohio (2010)
06. Phosphorescent - Song For Zula (2013)
07. Tame Impala - Let It Happen (2015)
08. Archive - Collapse/Collide (2009)
09. Courtney Barnett - Depreston (2015)
10. Spinvis - Oostende (2011)
11. Beach House - Myth (2012)
12. David Bowie - Lazarus (2015)

De puntentelling van de lijstjes gaat als volgt: alle nummers 1 krijgen 14 punten, alle nummers 2, 12 punten en alle nummers 3, 10 punten. Vervolgens tellen we naar beneden, de nummers 4 krijgen 9 punten, nummers 3, 8, enz. tot aan de nummers 12 die 1 punt krijgen.

Het bekendmaken van de eindstand zal ik doen in het finale weekend op 17 & 18 december en duurt op de zondag de gehele dag. Net als voorgaande jaren zal ik in Eurovision Song Contest stijl alle lijstjes een voor een presenteren met een tussenpauze van telkens 10 minuten op de zondag en bij overwegende respons, zoals in 2018, 2019, 2020 en 2021, presenteer ik het eerste handjevol lijstjes al op de zaterdag. Het laatste lijstje maak ik op zondag om 21:30 bekend en het tijdstip van het eerste lijstje wordt dus bepaald door het aantal inzendingen. In de praktijk zie dat er als volgt uit:

De eindstand van 2021:

https://i.vgy.me/Jj3JQB.png

Ook dit jaar zal Orinoco Radio een uitzending verzorgen van onze mooie eindlijst. Hoe, wat en waar dat lees je binnenkort maar hou het 3e weekend van december zoveel mogelijk vrij als je wilt luisteren.

De deadline voor het insturen van je lijstje is daarom op vrijdag 16 december om 23:59 's avonds.

De Finalisten:

Hieronder staan de 24 finalisten van De Witte Trui. Je kunt op elk nummer klikken om het te beluisteren op YouTube. Daarnaast vind je hier de Spotify Playlist:

URL: https://open.spotify.com/playlist/6q7XXwaan7hXwtglpPcUr8?si=e41a2fa35703423e
of
URI: spotify:playlist:6q7XXwaan7hXwtglpPcUr8

Beach House - Myth (2012)
Big Thief - Not (2019)
CHVRCHES - The Mother We Share (2012)
Cloud Nothings - Wasted Days (2012)
DIIV - Doused (2012)
First Aid Kit - Emmylou (2012)
Fontaines D.C. - Boys In The Better Land (2019)
Frank Ocean - Pyramids (2012)
Future Islands - Seasons (Waiting On You) (2014)
Grimes - REALiTi (Demo) (2015)
Lana Del Rey - Venice Bitch (2018)
Let's Eat Grandma - Donnie Darko (2018)
Michael Kiwanuka - Cold Little Heart (2016)
Nick Cave & The Bad Seeds - Jubilee Street (2013)
Santigold - Disparate Youth (2012)
Sharon Van Etten - Seventeen (2019)
Slowdive - Star Roving (2017)
Slowdive - Sugar For The Pill (2017)
Tame Impala - Let It Happen (2015)
The Boxer Rebellion - Diamonds (2013)
The War On Drugs - Red Eyes (2013)
The War On Drugs - Thinking Of A Place (2017)
The War On Drugs - Under The Pressure (2014)
Wolf Alice - Don't Delete The Kisses (2017)

THE LINES ARE OPEN!!!

123poetertjes, 50tracks, 7744leon, aerobag, aERodynamIC, andré, Andres4, Angelo, arcade monkeys, Arno, Arrie, ArthurDZ, AstroStart, Ataloona, Brunniepoo, Bucquoy, Casartelli, Ceasar, charlotte2807, chevy93, Choconas, Co Jackso, corn1holio1, cosmic kid, curufin, Dance Lover, Dave82, DenDimi, Dim, DjFrankie, dominicano fonso, dumb_helicopter, dvdschaaf, Dwejkk_, dynamo d, Edgar18, El Ninjo, esteban, Etiul, Fathead, Finidi, Finn, forzautregivo, Gebruiker43757, Gele Stift, gerre, Glen Hansard, GrafGantz, Grafmat, Gretz, Guessmaker, Gyzzz, herman, hoi123, hoolie55, HugovdBos, iamsander, inquestos, jassn, jeroentjuhh, JoaMuse, johan de witt, Johnny Marr, Johnny Marrissey, jordidj1, Joren999, kaj_666, kemm, kobe bryant fan, Koenr, L_T_B, laxus11, luigifort, Lukas, Maartenn, madmadder, Maestrov, Manfield, marsupilami, Marzipaintree, Mastroianni, mauricedegier, Mausie, mol, MRDammann, music4life, musicfriek, MVW, nelis, nico1616, Oldfart, Onweerwolf, Outlaw104, panjoe, pauljojo, Ploppesteksel, Poeha, Poek, Porcupine Head, ranboy, ranja, remcodulac, Riesdude, riiiiiiiii, Robbie34, Rudi S, Rvdz, Salvadore, SanderT, SBube, Scorpion_21, shimahero, Silent_shout, Simon77, sj0n88, Snoeperd, sokra, Spul, starbright boy, stardust_be, STaRS, stoepkrijt, Sunderland, tafkat, tbouwh, Teunnis, The Eraser, thelion, Titmeister, TornadoEF5, Verweggistan, vigil, Vince vega, VladTheImpaler, wandelindenatuur, WhyNotSmile, wibro, willemdeux, yeahyeahyeah

Wil je liever geen notificaties meer ontvangen over De Witte Trui stuur me dan even een pm en dan haal ik je van de lijst. Dat geldt ook als je juist nog niet op de lijst staat maar dat wel graag wilt.

Mooie climax dan toch

Volgend jaar sowieso 7 nieuwe finalisten.

Pfff... wat een treurnis, ik betwijfel zelfs of hier twaalf voldoendes tussen zitten...

Onweerwolf
Poeha schreef:
Volgend jaar sowieso 7 nieuwe finalisten.

Ja, volgend gaan we denk ik voor het eerst echt een heel andere Trui zien.

Erg jammer dat TWOD op het laatste moment Röyksopp heeft gewipt, maar alsnog erg tevreden met DIIV en Frank Ocean door. Alles bij elkaar vind ik het een sterke finale, ik zie veel persoonlijke favorieten en dan nog een boel prima nummers.

Onweerwolf
Het vroege vogel lijstje door de jaren heen:

2013: aERodynamIC
2014: Teunnis
2015: Teunnis
2016: El Ninjo
2017: DjFrankie
2018: Teunnis
2019: Gyzzz
2020: Gretz
2021: Gretz
2022: aERodynamIC

Binnen. Het waren harde knopen aan 't eind van de lijst.

Slechts drie nummers waar ik niks tot nauwelijks mee kan. Niveau in deze finale ligt hoog; een top 12 samenstellen wordt een pijnlijke exercitie. Daarnaast vrees ik het zwarte gat van niet meer dagelijks ladders kunnen invullen nu de Witte Trui en de MuMe 2000 ten einde lopen.

sj0n88 schreef:
Daarnaast vrees ik het zwarte gat van niet meer dagelijks ladders kunnen invullen nu de Witte Trui en de MuMe 2000 ten einde lopen.

Ik heb nog wel wat muziektips voor je hoor

Mausie schreef:

Ik heb nog wel wat muziektips voor je hoor

Kom maar door!

Onweerwolf schreef:
Thinking of a Place verslaat Monument op basis van het stempercentage in de reguliere ladder.

Nou zeg, je zou voor minder een slappe pik krijgen.

Ik heb beide 0 punten gegeven maar Monument had wel wat meer variatie in de finale gegeven. Twee keer The War On Drugs was op zich wel prima

En dan staat de beste van TWOD (Ocean in Between the Waves) niet eens in de finale.

Ja, eens

sj0n88 schreef:
Daarnaast vrees ik het zwarte gat van niet meer dagelijks ladders kunnen invullen nu de Witte Trui en de MuMe 2000 ten einde lopen.

Het zwarte gat met de zwarte lijst opvullen? De Zwarte Lijst - MusicMeter.nl

Er is ook een geheime optie waarbij geen enkel TWOD-nummer de finale haalt. Ideetje voor volgend jaar misschien?

De zwakste finale in alle edities De Witte Trui en MuMeLadder.

Kon er met moeite twaalf vinden die mijn punten verdienen.

Wel een nieuwe #1.

Één van de sterkere jaren, gaat nog zoeken worden voor die top-12.

Het was echt schrapen dit jaar. Eerste 7/8 kon ik nog wel mee uit de voeten maar daarna viel vooral veel af en is wat overbleef in t lijstje terechtgekomen. Mis sowieso een Nltalige notering in de finale net zoals afgelopen jaren. Drie keer TWOD heeft ervoor gezorgd dat bij mij geen enkel nr van ze punten kreeg.

Scorpion_21 schreef:
Drie keer TWOD heeft ervoor gezorgd dat bij mij geen enkel nr van ze punten kreeg.

Want een kwantiteit aan nummers doet af aan de kwaliteit van de afzonderlijke nummers?

Vind ik ook een bizarre keuze. Arcade Fire heeft ook ooit 4x in de finale gestaan en hierdoor zitten ze elkaar in de weg maar het zou raar zijn om ze daarom te negeren.

Wel grappig dat er nog altijd geen nummer uit de 20's de finale gehaald heeft. Misschien volgend jaar als de hele 2012-kliek niet meer mee kan doen?

sj0n88 schreef:
(quote)

Want een kwantiteit aan nummers doet af aan de kwaliteit van de afzonderlijke nummers?

Het was wachten tot iemand met deze opmerking zou komen. MuMe is wat dat betreft net een slechte sitcom waarvan je precies weet wat er gaat komen.

Maar for once: die zou dan aan de onderkant van t lijstje komen (Thinking of a place), 11 of 12. En bij gelijke geschiktheid de voorkeur gegeven aan een artiest die niet al overdadig aanwezig is in de finale.

Onweerwolf
Scorpion_21 schreef:
(quote)

Het was wachten tot iemand met deze opmerking zou komen. MuMe is wat dat betreft net een slechte sitcom waarvan je precies weet wat er gaat komen.

Maar for once: die zou dan aan de onderkant van t lijstje komen (Thinking of a place), 11 of 12. En bij gelijke geschiktheid de voorkeur gegeven aan een artiest die niet al overdadig aanwezig is in de finale.

Het staat je natuurlijk vrij om je lijstje zo samen te stellen als jij wilt maar persoonlijk snap ik dit soort overwegingen ook nooit zo goed. Ik kan me wel voorstellen dat een overkill aan een bepaalde band beluisteren op een gegeven moment zorgt voor een onbewuste daling in je beoordeling van veel nummers van zo'n band. Maar bewust benadelen omdat er sprake is van meerdere nummers begrijp ik echt niet. Maar goed er zijn ook nog altijd mensen die liever geen ladders zien met meerdere nummers van dezelfde band en dat snap ik ook niet.

Dus ja, het kan maar ik denk niet dat je veel bijval krijgt. Tevens ben ik wel benieuwd hoe het zou zijn voor je als er drie Gorki nummers in de finale zouden staan.

Onweerwolf schreef:
(quote)

Het staat je natuurlijk vrij om je lijstje zo samen te stellen als jij wilt maar persoonlijk snap ik dit soort overwegingen ook nooit zo goed. Ik kan me wel voorstellen dat een overkill aan een bepaalde band beluisteren op een gegeven moment zorgt voor een onbewuste daling in je beoordeling van veel nummers van zo'n band. Maar bewust benadelen omdat er sprake is van meerdere nummers begrijp ik echt niet. Maar goed er zijn ook nog altijd mensen die liever geen ladders zien met meerdere nummers van dezelfde band en dat snap ik ook niet.

Dus jal, het kan maar ik denk niet dat je veel bijval krijgt. Tevens ben ik wel benieuwd hoe het zou zijn voor je als er drie Gorki nummers in de finale zouden staan.

Die ilusie heb ik al heel lang geleden opgegeven, en dan nog. Vorig jaar stonden 3 Gorky-nrs in de finale vd NLtalige ladder en heeft er ook maar 1 de beste 12 gehaald in mn eigen lijstje. Overkill werkt zelden in het voordeel van een band, bij mij iig. Dus daarin wel enigszins consequent

Casartelli (moderator)
Ook hier heb ik de finale integraal beluisterd (op Jubilee Street na, die zat al in de MML-finale en ik ben gekke henkie niet). 24 nummers zijn gerangschikt en met de bovenste 12 is de organisator van dienst verblijd.

Ik ben de volgende nummers kwijt:

3. M83 - Midnight City (2011)
5. Eefje De Visser - Scheef (2016)
8. M83 - Wait (2011)
9. Spinvis - Kom Terug (2011)
11. Lana Del Rey - Mariners Apartment Complex (2018)
12. A Tribe Called Quest - We The People.... (2016)
15. Arcade Fire - Reflektor (2013)
19. Kendrick Lamar - King Kunta (2015)
21. Spinvis - Oostende (2011)

en krijg daar nieuwe nummers 3, 7, 10, 14, 15, 16, 17, 23 en 24 voor terug. De gesneuvelde 2011-nummers volgen uit de definitie, maar 3 van die 4 stonden dus wel in de toptien. Gemiddeld cijfer is een 7,0 en dat is even hoog (of laag zo je wilt) als vorig jaar. Op zich zit er gewoon een stevige klont best okée middle of the road-indie in, maar naast 2 nummers die mijn Verrukkelijke 500-inzending haalden en nog een stuk of 4-5 die het predicaat "goed" onomwonden verdienen, is het allemaal niet echt finalewaardig. Dat er ook maar 3 echte onvoldoendes meedoen, moet het goede nieuws maar zijn. Ofzo.

Voor de statistieken de gemiddelde cijferwaardering:

7,0 (2021: 7,0 - 2020: 7,4 - 2019: 7,6 - 2018: 7,2 - 2014: 7,0)

MuMeLadder: 7,4 (2021: 7,1 - 2020: 7,3 - 2019: 7,7 - 2018: 7,4 - 2017: 7,6 - 2016: 7,5 - 2015: 7,6 - 2014: 7,6 - 2013: 7,2 - 2012: 7,0 - 2011: 6,5)
Nederlandstalige ladder: 8,1 (2021: 7,8 - 2014: 8,1)
Prog ladder: 8,9 (2021: 8,8 - 2018: 9,0 - 2017: 8,8 - 2016: 8,9 - 2015: 8,9)

Wel een interessant gegeven inderdaad dat over twee jaar 10 van de 24 nummers niet meer mee mogen doen. Zorgt waarschijnlijk voor interessantere finales, alhoewel ik de finalenummers uit de jaren 2012 en 2013 erg waardeer.

Gast
geplaatst: vandaag om 11:52 uur

geplaatst: vandaag om 11:52 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.