MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / In MuMe-Memoriam 2021

zoeken in:
In MuMe-memoriam, een laatste ode aan de artiesten die ons ontvallen zijn in 2021.

Aankomende week stond er een greatest hits gepland, met de titel ‘In 2021 overleden (lead)zangers’. Eigenlijk vind ik het 1-weekse Greatest Hits format, waarbij er ook een ronde bestaat uit het actief tegen nummers stemmen, niet het meest chique format om de overleden musici te eren. Daarnaast wilde ik deze laatste groet niet beperken tot de leadzangers, maar ook aan al die andere creatieve geesten die zo'n belangrijke rol spelen in de vormgeving van de muziek. Zij verdienen net zo goed de spotlight, maar dan zou de nominatielijst wat uit zijn voegen gaan barsten, vreesde ik.

Ik zat even te brainstormen in mezelf en ik kwam tot het besluit tot de format die ik inmiddels maar al te goed ken: het Song van het Jaar principe. Een startlijst van 64 nummers, om de 1-2 dagen een ladder van 8 nummers en uiteindelijk toewerkende naar een finale. Een klein spelelement, maar daar draait het wat mij betreft niet om. Het is een mooi moment om iets uitgebreider stil te staan bij de muzikale erfenis die ons nagelaten wordt.

Ik heb de world wide web eens afgestruind naar overlijdensberichten van onze gevallen helden en als springplank een startlijst gemaakt van 25 nummers.

808 State - Pacific (Andy Barker)
Blackalicious - Make You Feel That Way (Gift of Gab)
Bronski Beat - Smalltown Boy (Steve Bronski)
Cabaret Voltaire - Nag, Nag, Nag (Richard H. Kirk)
Chick Corea - Return to Forever
Digital Underground - The Humpty Dance (Greg "Shock G" Jacobs)
DMX - Slippin'
Gerry and The Pacemakers - You’ll Never Walk Alone (Gerry Marsden)
Girls Aloud - Sound of the Underground (Sarah Harding)
Jon Hassell - Delta Rain Dream
John Miles - Music
Kansas - Carry On My Wayward Son (Robby Steinhardt)
Nanci Griffith - Speed of the Sound of Loneliness
New York Dolls - Personality Crisis (Sylvain Sylvain)
Pat Martino - Waltz for Geri
Sophie - Immaterial
The Everly Brothers - All I Have To Do Is Dream (Isaac Donald "Don" Everly)
The Monkees - I’m a Believer (Michael Nesmith)
The Rolling Stones - Paint it Black (Charlie Watts)
The Supremes - You Can’t Hurry Love (Mary Wilson)
The Upsetters - Zion’s Blood (Lee ‘Scratch’ Perry)
Trouble - The Tempter (Eric Wagner)
War - The World is a Ghetto (B.B. Dickerson)
UB40 - Food for Thought (Terence ‘Astro’ Wilson, Brian Travers)
ZZ Top - La Grange (Dusty Hill)

Uiteraard mist er nog genoeg, maar daarvoor wil ik jullie graag aan zet. Daarom het verzoek om je favoriete, meest dierbare nummer te nomineren van één van jou gevallen muziekhelden. Een uitgelezen kans om hem/haar hier te eren en nog eens extra onder de aandacht te brengen.

Een paar ‘spelregels’ voor het nomineren van een nummer:

- Vanzelfsprekend is het nummer afkomstig van een in 2021 overleden muzikant
- De nominatie hoeft zich zeer zeker niet te beperken tot overleden (lead)zangers. Nummers van bands van overleden gitaristen/drummers/saxofonisten/extra grote triangel spelers kunnen genomineerd worden. Nomineer dan wel een nummer uit de periode dat het bandlid actief was! Oftewel bandlid X was actief in periode 1974 t/m 1980, dan gelieve geen nummer nomineren van 1985. Zou extra leuk zijn als in het nummer ook een duidelijke stempel van de overleden muzikant naar voren komt, bijvoorbeeld een uitgesproken solo. Maar dat is geen vereiste.
- Ik heb ze niet in de startlijst staan, maar dat betekent niet dat ze niet welkom zijn: producers/composers. Ook zij kunnen uiteraard een onmiskenbare vingerafdruk om een nummer achterlaten. Denk bijvoorbeeld aan de epische rock ballads van Jim Steinman of de ‘Wall of Sound’ van Phil Spector.
- Om de ‘kleinere spelers’ ook de spotlight te gunnen, wil ik voor deze editie een limiet van 3 nominaties per overleden muzikant hanteren. Daarbij ga ik uit van het principe: Wie het eerst komt, wie het eerst maalt. Dus nomineer jij nummer 4, excuses, maar graag een vervanger. Wat betreft muzikanten die actief waren in meerdere bands of later solo gingen, die nominaties tel ik ook bij elkaar op.
- In eerste instantie één nominatie per user.

Tag voor mogelijke geïnteresseerden (excuus als je geïnteresseerd bent maar niet vermeld, ik heb een bestaand tag-lijstje gebruikt. Kom vooral gezellig meeluisteren/nomineren):
123poetertjes, aerobag, andré, arcade monkeys, Arno, Arrie, ArthurDZ,AstroStart, Ataloona, Barney Rubble, Brunniepoo, Cervantes, Choconas, Co Jackso, cosmic kid, dix, DjFrankie, Dance Lover, dumb_helicopter, Don Cappuccino, Edgar18, Gretz, GrafGantz, Guessmaker, Gyzzz, herman. hoi123, inquestos, jassn, JB7x, JoaMuse, jeroentjuhh, johan de witt, Johnny Marr, jordidj1, Koenr, laxus11, LucM, luigifort, madmadder, Manfield, Marty McFly, Masimo, Mausie, MVW, musicfriek, panjoe, pauljojo, Ploppesteksel, Poeha, Poek, ranja, Rudi S, SBube, shimahero, Simon77, sj0n88, Snoeperd, stardust_be, stoepkrijt, Teunnis, The Eraser, Titmeister, Tom Traubert, vigil, VladTheImpaler, wibro, yeahyeahyeah, zaaf

Nog even de ‘mand’ versie: We gaan onze in 2021 overleden muzikale helden eren, SvhJ format, zie ‘spelregels’ voor nomineren hierboven

Voor nu dus één nominatie per user. Afhankelijk van hoe storm het loopt het met de nominaties, volgt er wel/geen extra nominatieronde. In totaal 64 nummers, dus minus de startlijst nog 39 nominaties beschikbaar.

En maak je niet druk over spotify-uri's of youtube linkjes, ik ga die regelen.

Voor nu starten met nominatienummer:

26.

26. Kris De Bruyne - Amsterdam

Hier nog wat overzichten van overleden artiesten, eventueel te gebruiken als naslagwerk:

NPR - The Musicians We Lost in 2021

Remembering the musicians who died in 2021 | Louder

Musicians Who Died in 2021 — On This Day

En op onze eigen forum wordt ook regelmatig melding gemaakt, maar dit vergt wel wat klikwerk:

R.I.P. #2 - MusicMeter.nl

27. Big Big Train - Folklore (David Longdon)

Vind Victorian Brickwork eigenlijk beter, maar vermoed dat een nummer van 12 minuten hier geen schijn van kans heeft.

28. Margo Guryan - Love

zaaf
29. The Rolling Stones - Stray Cat Blues

Casartelli (moderator)
30. The Moody Blues - Legend of a Mind (Graeme Edge)

31. Stereo Total - Wir tanzen im 4-Eck (Françoise Cactus)

32. Angelic Upstarts - Never Comeback (Mensi)

33. The Magnetic Fields - 100,000 Fireflies (Susan Anway)

aERodynamIC Doe jij I treni di Tozeur?

34. Alice e Franco Battiato - I Treni di Tozeur

(er is ook een solo versie van hem), wat jullie beter vinden in dit topic.

aERodynamIC schreef:
(er is ook een solo versie van hem), wat jullie beter vinden in dit topic.

Te veel concessies aan de kwaliteit als je Alice weglaat, lijkt me

Poek schreef:
(quote)

Te veel concessies aan de kwaliteit als je Alice weglaat, lijkt me

Eens

35. Joe Simon - My Adorable One

36. Paul Johnson - Get Get Down spotify:track:4h4AEqy0iBbjdlbtWvIx5O

37. Slipknot - Wait and Bleed

38. Black Uhuru - What Is Life?

39. Nick Cave & the Bad Seeds - From Her to Eternity

luigifort schreef:
39. Nick Cave & the Bad Seeds - From Her to Eternity

Zojuist zijn 8 MM-users zich doodgeschrokken.

Anita Lane

40. Sly & Robbie- Boops (Here to Go)

41. Pita - 3

42. K-Hand - Remember When

43

Gerry and The Pacemakers - Ferry 'Cross the Mersey

DjFrankie (moderator)
44 The Marvelettes - "Please Mr. Postman

45. Delta 5 - Mind Your Own Business (Julz Sale)

'Nadeel van deze opzet is dat je maar één naam kan noemen, maar deze mag zeker niet ontbreken! Status Quo (Alan Lancaster) ook niet trouwens.

46. Entombed - Left Hand Path (L-G Petrov)

47. Grandmaster Flash and the Furious Five - The Message [Edward Gernel Fletcher / Duke Bootee]

48. Barry Ryan - Eloise

49. Meat Loaf - Bat Out of Hell

Gast
geplaatst: vandaag om 10:26 uur

geplaatst: vandaag om 10:26 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.