Muziek / Muziekgames / Prog Ladder 2022
zoeken in:
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 15 januari 2022, 20:17 uur
Ik roep graag de spreekwoordelijke Regel 1 nog even in herinnering.
Casartelli schreef:
- Discussie mag altijd, maar we gaan niet eindeloos neuzelen over of een nummer nou wel of niet voldoende prog is. Wie echter een lijstje met enkel twijfelgevallen denkt in te dienen, moet zich misschien nog eens afvragen of hij zijn vertier niet beter elders kan zoeken.
Maar die laatste is dus je definitieve inbreng, Mssr Renard?- Discussie mag altijd, maar we gaan niet eindeloos neuzelen over of een nummer nou wel of niet voldoende prog is. Wie echter een lijstje met enkel twijfelgevallen denkt in te dienen, moet zich misschien nog eens afvragen of hij zijn vertier niet beter elders kan zoeken.
1
geplaatst: 15 januari 2022, 20:22 uur
Lekker aan het genieten van de lijst met nominaties die ik aan het opstellen ben. Eerlijk gezegd vond ik de nominatie rondes van vorig jaar de kerst op de Progtaart. Zoveel ‘nieuw’, alsof ik in de werkplaats van Willy Proggy Wonka was terecht gekomen. Mooie avond hier in Huize Meneer. Mevrouw Meneer luistert ook mee en heeft wat tips. Of die erin gaan komen…
Ik moet dus nu al naar 8 nummers gaan selecteren. Damn…
Ik moet dus nu al naar 8 nummers gaan selecteren. Damn…
1
Mssr Renard
geplaatst: 15 januari 2022, 20:27 uur
Casartelli schreef:
(quote)
Maar die laatste is dus je definitieve inbreng, Mssr Renard? Ja graag.
6
geplaatst: 15 januari 2022, 23:16 uur
Apocalyptica - Cell-0
Metallica - To Live is to Die
Muse - Citizen Erased
Muse - Showbiz
Porcupine Tree - Trains
Queen - Innuendo
Steven Wilson (ft. Sophie Hunger) - Song of I
Tiger Moth Tales - A Visit to Chigwick
Heb mijn huiswerk niet echt goed gedaan vorig jaar. Met veel plezier meegedaan aan de progladder, (en nog een Genesis GH mogen organiseren) maar daarbuiten niet zelf naar prog op zoek gegaan, waardoor mijn kennis beperkt is gebleven tot de grote namen en de dingen die ik hier vorig jaar oppikte.
Door op het randje te zitten van het artiestenlimiet, een nominatie van iemand anders vorig jaar die het toen helaas niet redde te hergebruiken en toch best wat randgevallen te nomineren toch nog een lijstje van 8 in elkaar geknutseld.
Heb me vervolgens afgevraagd of ik mijn vertier niet beter ergens anders kon zoeken en kwam zelf tot de conclusie dat het er allemaal nog wel mee doorkan (en ik kijk er sowieso erg naar uit om weer mee te spelen, met of zonder eigen nominaties, dus aan vertier hoe dan ook geen gebrek), maar ik hoor het wel als mensen er anders over denken.
Metallica - To Live is to Die
Muse - Citizen Erased
Muse - Showbiz
Porcupine Tree - Trains
Queen - Innuendo
Steven Wilson (ft. Sophie Hunger) - Song of I
Tiger Moth Tales - A Visit to Chigwick
Heb mijn huiswerk niet echt goed gedaan vorig jaar. Met veel plezier meegedaan aan de progladder, (en nog een Genesis GH mogen organiseren) maar daarbuiten niet zelf naar prog op zoek gegaan, waardoor mijn kennis beperkt is gebleven tot de grote namen en de dingen die ik hier vorig jaar oppikte.
Door op het randje te zitten van het artiestenlimiet, een nominatie van iemand anders vorig jaar die het toen helaas niet redde te hergebruiken en toch best wat randgevallen te nomineren toch nog een lijstje van 8 in elkaar geknutseld.
Heb me vervolgens afgevraagd of ik mijn vertier niet beter ergens anders kon zoeken en kwam zelf tot de conclusie dat het er allemaal nog wel mee doorkan (en ik kijk er sowieso erg naar uit om weer mee te spelen, met of zonder eigen nominaties, dus aan vertier hoe dan ook geen gebrek), maar ik hoor het wel als mensen er anders over denken.
1
Casartelli (moderator)
geplaatst: 16 januari 2022, 00:47 uur
Gebruiker43757 schreef:
Prima lijstje hoor. Als dit is wat de liefhebber dit jaar graag mee ziet doen, dan is dit het.Heb me vervolgens afgevraagd of ik mijn vertier niet beter ergens anders kon zoeken en kwam zelf tot de conclusie dat het er allemaal nog wel mee doorkan (en ik kijk er sowieso erg naar uit om weer mee te spelen, met of zonder eigen nominaties, dus aan vertier hoe dan ook geen gebrek), maar ik hoor het wel als mensen er anders over denken.
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 16 januari 2022, 00:50 uur
Update hofleveranciers:
De volgende artiesten hebben al 8 of meer nummers:
Anathema
Fish
Gazpacho
Genesis
IQ
Marillion
Pink Floyd
Porcupine Tree
Rush
Steven Wilson
Yes
De volgende staan op 7 en zitten daar dus nog één nominatie vanaf:
Archive
Opeth
Peter Gabriel
Riverside
The Gathering
The Pineapple Thief
Tool
Budget hofleveranciers opgebruikt:
Gebruiker43757 (Porcupine Tree)
Anathema
Fish
Gazpacho
Genesis
IQ
Marillion
Pink Floyd
Porcupine Tree
Rush
Steven Wilson
Yes
Archive
Opeth
Peter Gabriel
Riverside
The Gathering
The Pineapple Thief
Tool
0
geplaatst: 16 januari 2022, 09:13 uur
Graag Subsignal als vervanger van Mono (quote). Mag/kan dat nog Casartelli?
BirdPen - Lifeline
Frost* - Day and Age
Mister and Mississippi - For Us To Remember
PTS - Waiting / The End Of the Waiting
Saga - Don't Be Late (Chapter Two)
Subsignal - The Passage
The Gathering - Souvenirs
BirdPen - Lifeline
Frost* - Day and Age
Mister and Mississippi - For Us To Remember
Mono - Hold Infinity in the Palm of Your Hand
PTS - IslandPTS - Waiting / The End Of the Waiting
Saga - Don't Be Late (Chapter Two)
Subsignal - The Passage
The Gathering - Souvenirs
3
geplaatst: 16 januari 2022, 09:38 uur
Lastig, maar de knoop is doorgehakt:
Between the Buried and Me - Human Is Hell (Another One With Love)
Mastodon - Gobblers of Dregs
Rivers of Nihil - The Void from Which No Sound Escapes
Wilderun - Passenger
The Ocean - Jurassic | Cretaceous (feat. Jonas Renkse of Katatonia)
Opeth - Lovelorn Crime
Frost* - Kill the Orchestra
Giant Sky - The Further We Go The Deeper It Gets Pt. 1-6
In lijn met m'n eindejaarslijstje heb ik, afgezien van de laatste 2 nominaties (en wellicht deze relatief rustige van Opeth
), gekozen voor de wat ruigere kant van het prog(metal) spectrum.
Ik zag trouwens dat Jacoto Repeat to Fade van Frost* heeft genomineerd; eigenlijk beschouw ik Kill the Orchestra en Repeat to Fade als één lange compositie, vanwege de erg mooie, naadloze overgang...
Between the Buried and Me - Human Is Hell (Another One With Love)
Mastodon - Gobblers of Dregs
Rivers of Nihil - The Void from Which No Sound Escapes
Wilderun - Passenger
The Ocean - Jurassic | Cretaceous (feat. Jonas Renkse of Katatonia)
Opeth - Lovelorn Crime
Frost* - Kill the Orchestra
Giant Sky - The Further We Go The Deeper It Gets Pt. 1-6
In lijn met m'n eindejaarslijstje heb ik, afgezien van de laatste 2 nominaties (en wellicht deze relatief rustige van Opeth
), gekozen voor de wat ruigere kant van het prog(metal) spectrum.Ik zag trouwens dat Jacoto Repeat to Fade van Frost* heeft genomineerd; eigenlijk beschouw ik Kill the Orchestra en Repeat to Fade als één lange compositie, vanwege de erg mooie, naadloze overgang...
3
geplaatst: 16 januari 2022, 10:10 uur
Kate Bush - The Sensual World
Electric Light Orchestra - Turn To Stone
Mirrorball - Elbow ♪
Frost* - The Boy Who Stood Still (Instrumental)
Anthony Phillips - Which Way the Wind Blows
Big Big Train - Theodora in Green and Gold
Peter Gabriel - Sketch Pad With Trumpet and Voice
Coldplay - Coloratura
Na wat schaven en slijpen de bovenste 8 geselecteerd. Hadden er zeker meer kunnen zijn. Mooi dat nummers van het laatste album van Frost* links en rechts worden genomineerd. Ik had ook graag Kill the Orchestra en Day and Age genomineerd. Ik vind wel de muzikale versies van het album beter.
Dat Kate Bush niet in de automatische 300 staat is natuurlijk een schande.
Mevrouw meneer heeft BBT aangebracht. En dat begrijp ik.
Electric Light Orchestra - Turn To Stone
Mirrorball - Elbow ♪
Frost* - The Boy Who Stood Still (Instrumental)
Anthony Phillips - Which Way the Wind Blows
Big Big Train - Theodora in Green and Gold
Peter Gabriel - Sketch Pad With Trumpet and Voice
Coldplay - Coloratura
Na wat schaven en slijpen de bovenste 8 geselecteerd. Hadden er zeker meer kunnen zijn. Mooi dat nummers van het laatste album van Frost* links en rechts worden genomineerd. Ik had ook graag Kill the Orchestra en Day and Age genomineerd. Ik vind wel de muzikale versies van het album beter.
Dat Kate Bush niet in de automatische 300 staat is natuurlijk een schande.
Mevrouw meneer heeft BBT aangebracht. En dat begrijp ik.
0
geplaatst: 16 januari 2022, 10:37 uur
ProGNerD schreef:
Ik zag trouwens dat Jacoto Repeat to Fade van Frost* heeft genomineerd; eigenlijk beschouw ik Kill the Orchestra en Repeat to Fade als één lange compositie, vanwege de erg mooie, naadloze overgang...
Dat klopt, bij het nomineren heb ik het nog overwogen om ze samen te voegen maar zo'n lang dubbelnummer kon en wilde ik jullie niet aandoen. Ik zag trouwens dat Jacoto Repeat to Fade van Frost* heeft genomineerd; eigenlijk beschouw ik Kill the Orchestra en Repeat to Fade als één lange compositie, vanwege de erg mooie, naadloze overgang...
Dus vandaar mijn keuze voor het laatste gedeelte wat n.m.m. toch wel de apotheose van het geheel vormt.
2
geplaatst: 16 januari 2022, 10:45 uur
Jacoto schreef:
Dat klopt, bij het nomineren heb ik het nog overwogen om ze samen te voegen maar zo'n lang dubbelnummer kon en wilde ik jullie niet aandoen.
Dat klopt, bij het nomineren heb ik het nog overwogen om ze samen te voegen maar zo'n lang dubbelnummer kon en wilde ik jullie niet aandoen.
Absoluut geen moeite mee. Van mij mag je het zo doen. Ergens heeft Casper ook een lijst met langste en kortste prognummers van de Ladder. Volgens mij komt de samenvoeging van Kill the Orchestra & Repeat to Fade niet eens in die langste top 10. Maar het zijn twee verschillende nummers. Volgens mij komt dat gegeven niet door de criteria heen.
9
geplaatst: 16 januari 2022, 10:48 uur
Jacoto schreef:
Verstandig, progliefhebbers en lange nummers is geen beste match

3
geplaatst: 16 januari 2022, 10:57 uur
Bacamarte - Espíritos da Terra
Caravan - Winter Wine
Dream Theater - Scene Six: Home
Dream Theater - In the Name of God
Emerson, Lake Palmer - Take a Pebble
Finch - Pisces
Sebastian Hardie - Openings
The Moody Blues - Legend of a Mind
Ik kan het bijna niet geloven, of misschien heb ik iets over het hoofd gezien, maar ben ik nou echt de eerste die iets van ELP nomineert?
Caravan - Winter Wine
Dream Theater - Scene Six: Home
Dream Theater - In the Name of God
Emerson, Lake Palmer - Take a Pebble
Finch - Pisces
Sebastian Hardie - Openings
The Moody Blues - Legend of a Mind
Ik kan het bijna niet geloven, of misschien heb ik iets over het hoofd gezien, maar ben ik nou echt de eerste die iets van ELP nomineert?
3
geplaatst: 16 januari 2022, 10:58 uur
Lengte maakt niet uit (tenminste...) maar het samenvoegen van nummers is niet de bedoeling. Anders wil ik graag kant A van Misplaced nog even nomineren.
0
geplaatst: 16 januari 2022, 11:00 uur
BoyOnHeavenHill schreef:
Als je enkel kijkt naar de huidige Progladder ben je idd de 1ste. Tijdens de vorige edities is er wel met regelmaat iets (veelal vruchteloos, dat dan weer wel) ingezet.
0
Mssr Renard
geplaatst: 16 januari 2022, 11:08 uur
vigil schreef:
Lengte maakt niet (tenminste...) maar het samenvoegen van nummers is niet de bedoeling. Anders wil ik graag kant A van Misplaced nog even nomineren.
Lengte maakt niet (tenminste...) maar het samenvoegen van nummers is niet de bedoeling. Anders wil ik graag kant A van Misplaced nog even nomineren.
De volledige Thick as a Brick of geheel Amarok. Vooral die laatste lijkt mij leuk om aan nietsvermoedenden te presenteren.
0
geplaatst: 16 januari 2022, 11:52 uur
4
geplaatst: 16 januari 2022, 11:55 uur
Het voordeel (of nadeel, zo u wil) van later nomineren is dat er al aardig wat gras voor je voeten weggemaaid is, als bands als Rivers of Nihil, Wilderun, Leprous, Soen, Liquid Tension Experiment, Lazuli, Frost*, Giant Sky en Mastadon al door anderen genoemd zijn. Waarmee, gezien een aantal van deze bands, voor mij de indruk toch ook steeds sterker wordt dat het gehalte progmetalliefhebbers door de jaren heen wel wat gestegen is.
Hoe dan ook, dat geeft weer wat meer ruimte aan genoeg andere mooie progmuziek om te nomineren. Want er is genoeg. Bijvoorbeeld de onderstaande 8.
Daarbij vind ik het persoonlijk een schande dat Motorpsycho niet in onze lijst voorkomt, dus heb nog even overwogen om een nieuw nummer te nomineren, maar vind Vortex Surfer toch de beste van hen. Dus toch maar besloten dat die voor de herkansing moet gaan.
Cyan - The Sorceror
Dyble Longdon - France
Gojira - Amazonia
Kauan - Akva
Motorpsycho - Vortex Surfer
Silver Lake By Esa Holopainen - Sentiment
Syndone - It's Only Make Believin'
Vienna Circle - Golden Sunset Roulette
Hoe dan ook, dat geeft weer wat meer ruimte aan genoeg andere mooie progmuziek om te nomineren. Want er is genoeg. Bijvoorbeeld de onderstaande 8.
Daarbij vind ik het persoonlijk een schande dat Motorpsycho niet in onze lijst voorkomt, dus heb nog even overwogen om een nieuw nummer te nomineren, maar vind Vortex Surfer toch de beste van hen. Dus toch maar besloten dat die voor de herkansing moet gaan.
Cyan - The Sorceror
Dyble Longdon - France
Gojira - Amazonia
Kauan - Akva
Motorpsycho - Vortex Surfer
Silver Lake By Esa Holopainen - Sentiment
Syndone - It's Only Make Believin'
Vienna Circle - Golden Sunset Roulette
0
geplaatst: 16 januari 2022, 12:25 uur
2
geplaatst: 16 januari 2022, 14:12 uur
Weinig (voor mij nieuwe) prog buiten de prog ladder geluisterd vorig jaar, en het meeste ook niet opzienbarend (Caravan, Frost*, Dream Theater, The Pineapple Thief ... en ik vergeet er vast een paar). Maar black midi is wel één van de beste albums vorig jaar, en behoorlijk proggy. Verder een aantal pogingen om artiesten weer in de lijst te krijgen die er uit zijn gevallen, in sommige gevallen dan wel met een nummer dat er niet in heeft gestaan. En dan nog nieuw werk van Karnivool na vele jaren stilte, hopelijk gaan de concerten in April door en komt er eindelijk het nieuwe album!
Amplifier - Motorhead
black midi - Ascending Forth
black midi - Slow
Karnivool - All It Takes
Renaissance - Trip to the Fair
Ritual - A Dangerous Journey
The Mars Volta - Roulette Dares (The Haunt Of)
Mike Oldfield - Tubular Bells (Part 1)
Amplifier - Motorhead
black midi - Ascending Forth
black midi - Slow
Karnivool - All It Takes
Renaissance - Trip to the Fair
Ritual - A Dangerous Journey
The Mars Volta - Roulette Dares (The Haunt Of)
Mike Oldfield - Tubular Bells (Part 1)
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 16 januari 2022, 17:31 uur
ProGNerD schreef:
Jacoto schreef:
Dus vandaar mijn keuze voor het laatste gedeelte wat n.m.m. toch wel de apotheose van het geheel vormt.
Ik ken de nummers in kwestie niet en sta in principe open voor argumenten om van de basisregel (1 nummer is 1 nummer als het als zodanig op MuMe staat) af te wijken, maar enkel het bestaan van een naadloze overgang is te mager.Dat klopt, bij het nomineren heb ik het nog overwogen om ze samen te voegen maar zo'n lang dubbelnummer kon en wilde ik jullie niet aandoen.
1
Casartelli (moderator)
geplaatst: 16 januari 2022, 17:33 uur
vigil schreef:
Als je enkel kijkt naar de huidige Progladder ben je idd de 1ste. Tijdens de vorige edities is er wel met regelmaat iets (veelal vruchteloos, dat dan weer wel) ingezet.
En dat is, zoals BoyOnHeavenHill terecht aangeeft, bijna niet te geloven.Als je enkel kijkt naar de huidige Progladder ben je idd de 1ste. Tijdens de vorige edities is er wel met regelmaat iets (veelal vruchteloos, dat dan weer wel) ingezet.
3
geplaatst: 16 januari 2022, 20:26 uur
Leuk om weer in de progladder te duiken. Niet eenvoudig om tot acht nummers te komen. Zeker mijn album van het jaar, van MEER, had alleen al acht nummers in zich die een nominatie verdienen. Mijn album nummer twee ook, maar dat hebben veel mede-ladderaars al gedaan zag ik (Frost). Na veel wikken en wegen, beginnen we maar met deze acht:
Ray Wilson- Mother Earth
MEER - Lay It Down
Beardfish - Note
Transatlantic - The World We Used To Know
MEER - Picking Up The Pieces
Pain of Salvation - Lilium Cruentus
Simon Collins - Dead Ends
Big Big Train - Atlantic Cable
Ray Wilson- Mother Earth
MEER - Lay It Down
Beardfish - Note
Transatlantic - The World We Used To Know
MEER - Picking Up The Pieces
Pain of Salvation - Lilium Cruentus
Simon Collins - Dead Ends
Big Big Train - Atlantic Cable
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 16 januari 2022, 21:01 uur
Update hofleveranciers:
Anathema
Dream Theater
Fish
Gazpacho
Genesis
IQ
Marillion
Opeth
Peter Gabriel
Pink Floyd
Porcupine Tree
Rush
Steven Wilson
Yes
Archive
Riverside
The Gathering
The Pineapple Thief
Tool
Anathema
Dream Theater
Fish
Gazpacho
Genesis
IQ
Marillion
Opeth
Peter Gabriel
Pink Floyd
Porcupine Tree
Rush
Steven Wilson
Yes
Archive
Riverside
The Gathering
The Pineapple Thief
Tool
0
geplaatst: 16 januari 2022, 21:20 uur
Met zo’n naam moet je toch wel iets hier te zoeken hebben symforock ? Of ben je ooit afgehaakt ?
0
geplaatst: 16 januari 2022, 23:14 uur
meneer schreef:
Met zo’n naam moet je toch wel iets hier te zoeken hebben symforock ? Of ben je ooit afgehaakt ?
Zijn top tien doet zijn naam wel eer aan! Met zo’n naam moet je toch wel iets hier te zoeken hebben symforock ? Of ben je ooit afgehaakt ?

* denotes required fields.