MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Prog Ladder 2022

zoeken in:
Zoals in een ander forum aangegeven voeg ik er doelbewust wat andere nationaliteiten tussen: tevens een beetje de vergeten cultklassiekers.
Je ziet hier tussen alle Amerikanen nauwelijks de Scandinaviërs tussen de Britten.

Magma - Hortz Fur Dëhn Stëkëhn West (Frankrijk, 1973) (er stond nog geen zeuhl in de lijst!)
Goblin - Suspiria Theme (Italië, 1977) (de horrormæstro's van Dario Argento's meesterwerkjes)
Triana - Abre La Puerta Niña (Spanje, 1975) (prog met flamenco)
Los Jaivas -La Poderosa Muerte (Chili, 1981) (prog met panfluit)
Thy Catafalque - Embersólyom (Hongarije, 2020) (progmetal meets Hongaarse folk)
Kaatayra - Iasá (Brazilië, 2021) (akoestische blackmetal meets minimal music)
Gong - Flying Teapot (Frankrijk, 1973) (prog met humor) (stond er ook nog niet in!)
Univers Zéro - Jack the Ripper (België, 1979) (rock in opposition met fagot)

Mocht er nog een tweede ronde komen, dan voeg ik graag nog wat meer ontbrekende exoten én wat progressieve metalbands erin die ook eigenlijk niet mogen ontbreken.

En niemand die nog bijvoorbeeld Robert Wyatts 'Rock Bottom' (!!!), Henry Cow, Ved Buens Ende, Aphrodite's Child, Kayo Dot, of zelfs Gentle Giant (!) heeft genoemd?
To just to name a very few.
De lijst is dus nog lang niet af.

Mssr Renard
1. Wintergatan - Paradis

2. Sloche - Stadaconé

3. Allman Brothers Band - In Memory of Elizabeth Reed

4. Derek Trucks Band - Sahib Teri Bandi/Maki Madni

5. Kamchatka - Sorg

6. Jethro Tull - Black Satin Dancer

7. Gov't Mule - Sco-Mule

8. Maneige - Les Aventures de Saxinette et Clarophone

Casartelli : na kritisch terugluisteren heb ik er twee uitgehaald die té blues/standaard rock zijn, en aldus meer vragen zou oproepen en direct zouden sneuvelen.

Ik heb ze vervangen door wat echt als prog beschouwd kan worden. Excuses voor het ongemak! Het gaat om Climax Blues Band en Allman Betts Band, welke zijn vervangen door Jethro Tull en Wintergatan respectievelijk.

EvilDrSmith schreef:
Premiata Forneria Marconi (PFM)

Als je naar het eerst ingeleverde lijstje kijkt (heel toevallig is die van mij ) zie je dat PFM wel genomineerd is.

Verder zijn in de loop der jaren vrijwel alle namen die jij noemt wel één of meerdere keren genomineerd. Soms vruchteloos en soms haalde ze de lijst maar vielen er in een latere editie weer uit.

vigil schreef:
Verder zijn in de loop der jaren vrijwel alle namen die jij noemt wel één of meerdere keren genomineerd. Soms vruchteloos en soms haalde ze de lijst maar vielen er in een latere editie weer uit.

heerlijk motiverend !

Mssr Renard
EvilDrSmith, maak kennis met donkere, duistere, onheilspellende kanten van het prog-universum, jongens.

Ik heb voor de balans wat vrolijke progsongs.

Leuk dat je meedoet, Evildrsmith!

meneer schreef:
(quote)

heerlijk motiverend !

Met lage verwachtingen kan het daarna alleen maar meevallen

Casartelli (moderator)
EvilDrSmith schreef:
Museo Rosenbach - Zarathustra (suite) (Italië, 1973) (wordt veelal als beste Italiaanse progplaat ever beschouwd)
Deze is al door iemand anders genomineerd, dus die mag je vervangen. Ik geloof dat je zelf nog wel een paar ideeën hebt

Casartelli schreef:
(quote)
Deze is al door iemand anders genomineerd, dus die mag je vervangen. Ik geloof dat je zelf nog wel een paar ideeën hebt

Ai, dat krijg je (ik) ervan als je zit te graven en spitten op een tijdstip dat je eigenlijk in je nest moet liggen.
Ik heb 'em inmiddels vervangen, toch maar door een modern moppie (superrecent zelfs), omdat de peptalk van vigil mij doet besluiten te kiezen voor een vers ei voor mijn geld (PFM door jouw motivatiespeech verwijderd ).
Over een ei gesproken, die staat er ook nog niet in.

Casartelli (moderator)
EvilDrSmith schreef:
de peptalk van vigil
Hij heeft wel gelijk. En jij hebt ook wel weer gelijk dat de betreffende nummers er allemaal gewoon inhoren. Wellicht ben je net het benodigde laatste zetje...

Mssr Renard schreef:
EvilDrSmith, maak kennis met donkere, duistere, onheilspellende kanten van het prog-universum, jongens.

Ik heb voor de balans wat vrolijke progsongs.

Leuk dat je meedoet, Evildrsmith!

Thnx! En dan treffen we elkaar hier dus weer.
Ik zou bij jouw #3,4,5 en 7 niet onmiddellijk als eerste aan prog denken, maar voor de broodnodige afwisseling in toonzetting en sfeer is dat wel weer net zo verfrissend. En een paar van je andere nominaties ken ik niet, dus dat maakt de feestvreugde alleen maar groter.

Mssr Renard
EvilDrSmith schreef:
(quote)

Thnx! En dan treffen we elkaar hier dus weer.
Ik zou bij jouw #3,4,5 en 7 niet onmiddellijk als eerste aan prog denken, maar voor de broodnodige afwisseling in toonzetting en sfeer is dat wel weer net zo verfrissend. En een paar van je andere nominaties ken ik niet, dus dat maakt de feestvreugde alleen maar groter.

Ik ging voor tempowisselingen, lange instrumentale passages, onnodig lastige maatsoorten, muzikale krachtpatserij en veel dynamiek. Volgens mij de sleutelingredienten van prog.

Mssr Renard schreef:

Ik ging voor tempowisselingen, lange instrumentale passages, onnodig lastige maatsoorten, muzikale krachtpatserij en veel dynamiek. Volgens mij de sleutelingredienten van prog.

Vergeet de onbegrijpelijke teksten en het a-seksuele gehalte niet.

Mssr Renard schreef:

meneer schreef:
Vergeet de onbegrijpelijke teksten en het a-seksuele gehalte niet.

Ik voel me nu al helemaal thuis op dit forum.

Casartelli (moderator)
Update hofleveranciers:

De volgende artiesten hebben al 8 of meer nummers:

Anathema
Dream Theater
Fish
Gazpacho
Genesis
IQ
Marillion
Opeth
Peter Gabriel
Pink Floyd
Porcupine Tree
Rush
Steven Wilson
Yes

De volgende staan op 7 en zitten daar dus nog één nominatie vanaf:

Archive
Riverside
The Gathering
The Pineapple Thief
Tool

Budget hofleveranciers opgebruikt:

Gebruiker43757 (Porcupine Tree)
marsupilami (Dream Theater)

EvilDrSmith schreef:
(quote)

(quote)

Ik voel me nu al helemaal thuis op dit forum.

Nu al? Je bent dan ook pas 10 jaar lid zie ik

Casartelli (moderator)
Ik vind het een mooi lijstje, Aproxis, maar je mocht er maar 8. Later wellicht nog enkele, dus de 2 die je er nu uitfiltert kunnen nog op een reservelijst...

Zo dan? heb het aangepast.

vigil schreef:

Nu al? Je bent dan ook pas 10 jaar lid zie ik

Maar de eerste 9 ¾ jaar heb ik me op alle forums afzijdig gehouden.
Noem het een vrij lang intro voordat ik losbarst.

EvilDrSmith schreef:
(quote)

Nou dan alsnog welkom

Mssr Renard
EvilDrSmith schreef:
(quote)

Zonde, want 10/15 jaar geleden had ik een Stoner KO georganiseerd. Dat had je vast ook leuk gevonden. Maar ik ben wel van plan ooit eens een Southern Rock of tenminste een Allman Brothers KO te organiseren, maar dat gaat waarschijnlijk nooit losbarsten.

Mssr Renard schreef:

Zonde, want 10/15 jaar geleden had ik een Stoner KO georganiseerd. Dat had je vast ook leuk gevonden. Maar ik ben wel van plan ooit eens een Southern Rock of tenminste een Allman Brothers KO te organiseren, maar dat gaat waarschijnlijk nooit losbarsten.

Als het al zó lang geleden is, dan is het natuurlijk de allerhoogste tijd voor een tweede editie!
What take you so long?
Een Allman Brothers KO is leuk, maar een southern rock-game is nog heel erg veel leuker. Ben dan benieuwd welke (triple-)guitar-attack-epic op zo'n forum gaat winnen: In Memory of Elizabeth Reed, Whipping Post, Fall Of The Peacemakers, Green Grass & High Tides, Highway Song of toch gewoon natuurlijk en vanzelfsprekend een 70s liveversie van Freebird?
Oh, ken je dit nummer trouwens ook? Laatst weer herontdekt (en het vinyl is naar mij onderweg) en helemaal niet uit hun hoogtijdagen, maar zo fokking briljant! Oh wacht even, dit is een ander forum....

Ik dacht dat mijn nominaties doorgekomen waren, helaas. Morgen nog een poging!

(quote)

Ach komt wel goed, je mag er nog 6 uithalen

Als luisteren je net zo goed af gaat als lezen en tellen hou ik mijn hart vast...

Mssr Renard
musicborst schreef:
Magna Carta - Lord of the Ages

Dit is fantastisch. Bedankt voor het nomineren van die geweldige band.

Gast
geplaatst: vandaag om 15:33 uur

geplaatst: vandaag om 15:33 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.