Muziek / Muziekgames / Prog Ladder 2022
zoeken in:
2
geplaatst: 13 oktober 2022, 11:55 uur
Brunniepoo schreef:
Kan uiteraard kloppen, maar uiteindelijk kun je die conclusie alleen trekken voor de specifieke nummers en niet voor de band als geheel
Kan uiteraard kloppen, maar uiteindelijk kun je die conclusie alleen trekken voor de specifieke nummers en niet voor de band als geheel
Fair point, maar een correlatie lijkt er op z'n minst...
0
geplaatst: 13 oktober 2022, 12:10 uur
ProGNerD schreef:
Interessant om te zien dat velen hier wel een Top-20 band hebben waar ze minder mee hebben en waarvan dus het merendeel van de nummers onderaan beland. In mijn geval is dat Yes, maar ik zie ook voorbeelden van Marillion en Genesis voorbijkomen, toch niet de minste "progdino's"...
Interessant om te zien dat velen hier wel een Top-20 band hebben waar ze minder mee hebben en waarvan dus het merendeel van de nummers onderaan beland. In mijn geval is dat Yes, maar ik zie ook voorbeelden van Marillion en Genesis voorbijkomen, toch niet de minste "progdino's"...
Genesis is eigenlijk volledig langs me heengegaan, vroeger vooral doordat ik dacht dat het een popbandje was.
Ik heb me dan eens gewaagd aan Selling England By The Pound maar daar was absoluut geen klik.
Ik ben onlangs begonnen met Trespass, het album net voor de grote scores en eigenlijk bevalt dat album me in ieder geval wel. Ik ga nu stelselmatig de albums erna een echte kans geven en wie weet hoe mijn top 20 er volgend jaar uit zal zien.
1
geplaatst: 13 oktober 2022, 12:39 uur
Jake Bugg schreef:
Genesis is eigenlijk volledig langs me heengegaan, vroeger vooral doordat ik dacht dat het een popbandje was.
Ik heb me dan eens gewaagd aan Selling England By The Pound maar daar was absoluut geen klik.
Ik ben onlangs begonnen met Trespass, het album net voor de grote scores en eigenlijk bevalt dat album me in ieder geval wel. Ik ga nu stelselmatig de albums erna een echte kans geven en wie weet hoe mijn top 20 er volgend jaar uit zal zien.
Precies dat heb ik vorig jaar gedaan met Rush en die staat nu hoog in m'n lijst van favoriete prog artiesten...
0
geplaatst: 13 oktober 2022, 13:16 uur
ProGNerD schreef:
Dat is maar goed ook, anders zouden dino's als Porcupine Tree, Genesis en Marillion hier de scepter zwaaien. Wat ze toch al redelijk doen hier voor mijn gevoel.
1
geplaatst: 13 oktober 2022, 13:39 uur
Dank voor de uitstekende organisatie alweerCasartelli!
Uiteindelijk blij, dat 'The invisible man' geen 1 geworden is, groot Marillion-fan, maar de meerwaarde van dat nummer zie ik gewoon niet (hij steeg in mijn lijst ook, maar dat kwam omdat er mindere nummers bijgekomen waren):
Mijn lijst (met de notering van vorig jaar):
1 (1) Genesis - Dancing with the Moonlit Knight
2 (2) Marillion - Script for a Jester's Tear
3 (3) Pink Floyd - Shine on You Crazy Diamond (Parts I-V)
4 (10) IQ - The Road of Bones
5 (5) Pink Floyd - Comfortably Numb
6 (6) Genesis - Firth of Fifth
7 (7) Marillion - Blind Curve
8 (8) Marillion - Neverland
9 (12) Rush - Subdivisions
10 (13) Marillion - Fugazi
11 (18) Porcupine Tree - Arriving Somewhere But Not Here
12 (15) Genesis - The Musical Box
13 (17) Supertramp - Fool's Overture
14 (--) Pink Floyd - Echoes
15 (--) Steven Wilson - The Raven That Refused To Sing
16 (19) Marillion - The Invisible Man
17 (--) Gazpacho - The Walk
18 (--) Yes - Awaken
19 (--) Yes - Close to the Edge
20 (--) Opeth - Deliverance
-- (4) Fish - Vigil in a Wilderness of Mirrors
-- (9) Pink Floyd - Sheep
-- (11) Marillion - Ocean Cloud
-- (14) Marillion - The Great Escape
-- (16) Porcupine Tree - Anesthetize
-- (20) Archive - Lights
Uiteindelijk blij, dat 'The invisible man' geen 1 geworden is, groot Marillion-fan, maar de meerwaarde van dat nummer zie ik gewoon niet (hij steeg in mijn lijst ook, maar dat kwam omdat er mindere nummers bijgekomen waren):
Mijn lijst (met de notering van vorig jaar):
1 (1) Genesis - Dancing with the Moonlit Knight
2 (2) Marillion - Script for a Jester's Tear
3 (3) Pink Floyd - Shine on You Crazy Diamond (Parts I-V)
4 (10) IQ - The Road of Bones
5 (5) Pink Floyd - Comfortably Numb
6 (6) Genesis - Firth of Fifth
7 (7) Marillion - Blind Curve
8 (8) Marillion - Neverland
9 (12) Rush - Subdivisions
10 (13) Marillion - Fugazi
11 (18) Porcupine Tree - Arriving Somewhere But Not Here
12 (15) Genesis - The Musical Box
13 (17) Supertramp - Fool's Overture
14 (--) Pink Floyd - Echoes
15 (--) Steven Wilson - The Raven That Refused To Sing
16 (19) Marillion - The Invisible Man
17 (--) Gazpacho - The Walk
18 (--) Yes - Awaken
19 (--) Yes - Close to the Edge
20 (--) Opeth - Deliverance
-- (4) Fish - Vigil in a Wilderness of Mirrors
-- (9) Pink Floyd - Sheep
-- (11) Marillion - Ocean Cloud
-- (14) Marillion - The Great Escape
-- (16) Porcupine Tree - Anesthetize
-- (20) Archive - Lights
1
geplaatst: 13 oktober 2022, 15:29 uur
Bedankt Casper voor het weer organiseren van deze jaargang van de Progladder.
Dit was mijn top 20 (voor wat het waard is).
1 Gazpacho - The Walk
2 Yes - Awaken
3 Supertramp - Fool's Overture
4 Genesis - The Musical Box
5 Marillion - Neverland
6 Marillion - The Invisible Man
7 IQ - The Road of Bones
8 Marillion - Blind Curve
9 Yes - Close to the Edge
10 Porcupine Tree - Arriving Somewhere But Not Here
11 Marillion - Script for a Jester's Tear
12 Genesis - Firth of Fifth
13 Rush - Subdivisions
14 Pink Floyd - Comfortably Numb
15 Steven Wilson - The Raven That Refused To Sing
16 Genesis - Dancing with the Moonlit Knight
17 Pink Floyd - Shine on You Crazy Diamond (Parts I-V)
18 Marillion - Fugazi
19 Pink Floyd - Echoes
20 Opeth - Deliverance
Dit was mijn top 20 (voor wat het waard is).
1 Gazpacho - The Walk
2 Yes - Awaken
3 Supertramp - Fool's Overture
4 Genesis - The Musical Box
5 Marillion - Neverland
6 Marillion - The Invisible Man
7 IQ - The Road of Bones
8 Marillion - Blind Curve
9 Yes - Close to the Edge
10 Porcupine Tree - Arriving Somewhere But Not Here
11 Marillion - Script for a Jester's Tear
12 Genesis - Firth of Fifth
13 Rush - Subdivisions
14 Pink Floyd - Comfortably Numb
15 Steven Wilson - The Raven That Refused To Sing
16 Genesis - Dancing with the Moonlit Knight
17 Pink Floyd - Shine on You Crazy Diamond (Parts I-V)
18 Marillion - Fugazi
19 Pink Floyd - Echoes
20 Opeth - Deliverance
2
geplaatst: 13 oktober 2022, 17:30 uur
Dit was mijn volledige lijst; ik vind nog steeds de weg naar de finale leuker dan de uiteindelijke finale 
1 Marillion - Neverland
2 Marillion - Blind Curve
3 Marillion - Fugazi
4 Porcupine Tree - Arriving Somewhere But Not Here
5 Opeth - Deliverance
6 Marillion - Script for a Jester's Tear
7 Marillion - The Invisible Man
8 Steven Wilson - The Raven That Refused To Sing
9 IQ - The Road of Bones
10 Genesis - Firth of Fifth
11 Rush - Subdivisions
12 Genesis - Dancing with the Moonlit Knight
13 Pink Floyd - Comfortably Numb
14 Pink Floyd - Shine on You Crazy Diamond (Parts I-V)
15 Gazpacho - The Walk
16 Supertramp - Fool's Overture
17 Genesis - The Musical Box
18 Pink Floyd - Echoes
19 Yes - Close to the Edge
20 Yes - Awaken

1 Marillion - Neverland
2 Marillion - Blind Curve
3 Marillion - Fugazi
4 Porcupine Tree - Arriving Somewhere But Not Here
5 Opeth - Deliverance
6 Marillion - Script for a Jester's Tear
7 Marillion - The Invisible Man
8 Steven Wilson - The Raven That Refused To Sing
9 IQ - The Road of Bones
10 Genesis - Firth of Fifth
11 Rush - Subdivisions
12 Genesis - Dancing with the Moonlit Knight
13 Pink Floyd - Comfortably Numb
14 Pink Floyd - Shine on You Crazy Diamond (Parts I-V)
15 Gazpacho - The Walk
16 Supertramp - Fool's Overture
17 Genesis - The Musical Box
18 Pink Floyd - Echoes
19 Yes - Close to the Edge
20 Yes - Awaken
3
geplaatst: 13 oktober 2022, 20:24 uur
meneer schreef:
De Sturm und Drang entree van EvilDrSmith die de hele boel hier eens flink verbaal opschudde, iedereen en alles op de kast jaagde met zijn enthousiasme. Dat leidde bijna tot muiterij, opzeggingen en vlammende betogen!
Van Sturm und Drang naar geruisloos en stilzwijgend. Al heb ik grotendeels wel meegelezen en zeker ook genoten van de tomeloze energie die jij en Casartelli in dit spelletje hebben gestopt: er zijn huwelijken van mannen met minder fanatieke hobby's op stukgegaan. De Sturm und Drang entree van EvilDrSmith die de hele boel hier eens flink verbaal opschudde, iedereen en alles op de kast jaagde met zijn enthousiasme. Dat leidde bijna tot muiterij, opzeggingen en vlammende betogen!
Ik was door werkdrukte te laat met mijn lijst die ik tóch wilde insturen, ondanks de deceptie en desillusie van de onthutsend eenzijdige finale: drie bands die de helft van de Top 20 bemannen en sowieso maar tien verschillende artiesten waar je op kon stemmen. Zo zout(eloos) eten ze het zelfs niet bij de Radio 2 Top 2000. Veel had mijn lijst niet uitgemaakt, alleen dat Opeth een plekje zou zijn verschoven. Naar boven natuurlijk. Nogmaals dank, met name voor ronde 0, waar ik naar ha(r)telust mijn eieren heb gelegd, al werden ze af en toe wel heet (aan)gebakken.
Evenzogoed een toffe nummer 1, die draagt de titel de 'Bohemian Rhapsody van prog-MuMe' met verve.
1
geplaatst: 14 oktober 2022, 11:04 uur
He Casartelli, als je nog tijd en energie over hebt, misschien kun je dan je statistische toverstaf nog 's over je (Excel ?) dBase bewegen en wat interessante feitjes t.a.v. de nieuwkomers delen ? 
Bijv: overzichtje + aantal nieuwkomers in de Top-300 en hoe doen ze het relatief, ook gerelateerd aan vorige jaargangen...

Bijv: overzichtje + aantal nieuwkomers in de Top-300 en hoe doen ze het relatief, ook gerelateerd aan vorige jaargangen...
3
geplaatst: 14 oktober 2022, 12:58 uur
Was weer super leuk om deze Ladder te volgen. Ik ben niet zo bezig met scores en Top 20 . Of nou Genesis, Marillion, Yes of Porcupine Tree op 1 staat vind ik niet zo belangrijk. Als ik zie hoe hier op MM toch nog best wat interesse bestaat voor het Prog genre , dat doet me deugd.
De afgelopen maanden was het altijd weer uitkijken rond 19.00 u welke nummers we voorgeschoteld kregen. Zalig hé
Aan Casartell : Bedankt voor al die moeite.
De afgelopen maanden was het altijd weer uitkijken rond 19.00 u welke nummers we voorgeschoteld kregen. Zalig hé
Aan Casartell : Bedankt voor al die moeite.
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 14 oktober 2022, 14:28 uur
ProGNerD schreef:
He Casartelli, als je nog tijd en energie over hebt, misschien kun je dan je statistische toverstaf nog 's over je (Excel ?) dBase bewegen en wat interessante feitjes t.a.v. de nieuwkomers delen ?
Hier stond al het een en ander.He Casartelli, als je nog tijd en energie over hebt, misschien kun je dan je statistische toverstaf nog 's over je (Excel ?) dBase bewegen en wat interessante feitjes t.a.v. de nieuwkomers delen ?

En met een Ctrl-F op "(-----)" maak je hier je nieuwkomersoverzicht compleet.
1
Casartelli (moderator)
geplaatst: 14 oktober 2022, 14:31 uur
Enfin, ik lees dat veel deelnemers het wel even rustig vinden cq. willen afkicken nu het klaar is, dat een behoorlijk aantal ook wel uitkijkt naar een volgende editie en een enkeling ook wat minder.
Normaalgesproken start ik ergens in januari de 2023-editie op volgens hetzelfde stramien als de afgelopen paar edities.
Normaalgesproken start ik ergens in januari de 2023-editie op volgens hetzelfde stramien als de afgelopen paar edities.
1
geplaatst: 14 oktober 2022, 14:49 uur
Casartelli schreef:
Casartelli, volgens mij is het leven ook voor jou een stuk minder leuk zonder Progladder. Of zie ik dat verkeerd? Normaalgesproken start ik ergens in januari de 2023-editie op volgens hetzelfde stramien als de afgelopen paar edities.

1
geplaatst: 14 oktober 2022, 15:35 uur
Casartelli schreef:
Dat is toch dik 2 maanden afkicken/bijkomen/relaxen/voorbereiden.
Lijkt me prima, sowieso is de eerste ronde niet bijzonder slopend door de grote variatie in nummers.
7
geplaatst: 19 oktober 2022, 18:02 uur
Ik weet niet hoe het jullie vergaat, maar ik heb last van ontwenningsverschijnselen….. sinds het laatste bericht op vrijdag heb ik elke dag nog even gekeken of er nog iets nieuws gedeeld was hier….. zijn daar klinieken voor? 

2
geplaatst: 19 oktober 2022, 21:16 uur
Nog een paar maandjes wachten, meesterdch, en je mág misschien weer. Tot die tijd komt langzaam maar zeker dit minstens zo complexe spel weer in beeld. Toevallig moest ik vandaag ook weer aan de ProgLadder denken toen ik een guilty pleasure in de CD-lade legde: heeft nou echt niemand er aan gedacht om iets van Within Temptation te nomineren?
0
geplaatst: 19 oktober 2022, 21:44 uur
meesterdch schreef:
Ik weet niet hoe het jullie vergaat, maar ik heb last van ontwenningsverschijnselen….. sinds het laatste bericht op vrijdag heb ik elke dag nog even gekeken of er nog iets nieuws gedeeld was hier….. zijn daar klinieken voor?
Haha, herkenbaar. Ik klik uit gewoonte nog steeds op updates en dit topic om de nieuwe berichten te lezen. Groot was dan ook mijn verrassing om hier een update te zien staan.
1
Casartelli (moderator)
geplaatst: 19 oktober 2022, 21:57 uur
BoyOnHeavenHill schreef:
Toevallig moest ik vandaag ook weer aan de ProgLadder denken toen ik een guilty pleasure in de CD-lade legde: heeft nou echt niemand er aan gedacht om iets van Within Temptation te nomineren?
Geloof het of niet, maar een paar weken geleden kwam in mijn fysieke omgeving ter sprake dat het toch wel een gat in de markt zou zijn als een metalband zich over Kate Bushcovers zou ontfermen.Toevallig moest ik vandaag ook weer aan de ProgLadder denken toen ik een guilty pleasure in de CD-lade legde: heeft nou echt niemand er aan gedacht om iets van Within Temptation te nomineren?
Ha, zei ik, dat is al eens gebeurd. Nou had ik de Within Temptation cover van Running Up That Hill de afgelopen bijna twintig jaar ook niet meer gehoord, maar in mijn herinnering was hij beter dan het origineel (waar ik dan ook geen fan van ben). Hernieuwde beluistering leerde me evenwel dat ook de Within Temptation-versie de tand des tijds voor mij slecht doorstaan heeft (of het Youtube-filmpje heeft gewoon een extra gare geluidskwaliteit).
0
geplaatst: 21 oktober 2022, 08:32 uur
Ik zit al te denken over de nominaties, ga ik nou nummers nomineren die over het algemeen bekend zijn en er 'gewoon' inhoren of ga ik voor de iets onbekende..bijvoorbeeld de Italiaanse kant van de Prog die hier helemaal niet instaat?
Ja ik zoek ook hulp meesterdch
Ja ik zoek ook hulp meesterdch
2
geplaatst: 21 oktober 2022, 09:50 uur
Wat mij betreft altijd voor het onbekende Floydje. Nummers die er eigenlijk wel in horen staan er al genoeg in 
Dat blijft voor mij het doel van dit spel. Nieuwe mooie muziek ontdekken!
Stiekem heb ik niet zo last van ontwennigsverschijnselen en vind ik de pauze, die wat mij betreft ook wel wat langer mag duren, wel lekker

Dat blijft voor mij het doel van dit spel. Nieuwe mooie muziek ontdekken!
Stiekem heb ik niet zo last van ontwennigsverschijnselen en vind ik de pauze, die wat mij betreft ook wel wat langer mag duren, wel lekker
8
geplaatst: 24 oktober 2022, 23:04 uur
Natuurlijk, het is alweer een tijdje geleden dat we bezig zijn geweest. Alle muzikale stof is neergedaald, de winnaars en de verliezers zijn bekend en alle dagen dat we bezig zijn geweest liggen achter ons. Beoordeeld, veroordeeld en nu in rust..
ik zit ergens in Brabant, een oord waar de bladeren vallen van de bomen die ook in rust gaan. En, ergens in mijn muzikale bibliotheek, komt Vortex Surfer van Motorpyscho naar voren. Ik beluister dit nummer met zoveel plezier, melancholie en het doet mij even wederkeren naar De Ladder. Wat een heerlijk luistergenot. Ik vond het zo'n ontdekking dat het, vandaag de dag, zeker hoog zou staan in mijn top 20 als...
Tuurlijk heb ik ooit weer, op een mooie dag, zin in een nieuwe Progladder maar het is goed om een pauze te nemen, even afstand, andere muziek te beluisteren, of om 18.58 gewoon doorgaan met dat wat ik aan het doen ben.
Bladeren vallen, herfst- en winterfeesten komen er aan, alles gaat in rust. Hier ook. Hier is nu de rust. Op een mooie dag 'zien' we elkaar weer.
Wat een vreselijk mooi nummer dit... Deze muziek laat horen hoe ik mij nu voel.. Beginnend in rust maar opbouwend naar een volgende climax..
ik zit ergens in Brabant, een oord waar de bladeren vallen van de bomen die ook in rust gaan. En, ergens in mijn muzikale bibliotheek, komt Vortex Surfer van Motorpyscho naar voren. Ik beluister dit nummer met zoveel plezier, melancholie en het doet mij even wederkeren naar De Ladder. Wat een heerlijk luistergenot. Ik vond het zo'n ontdekking dat het, vandaag de dag, zeker hoog zou staan in mijn top 20 als...
Tuurlijk heb ik ooit weer, op een mooie dag, zin in een nieuwe Progladder maar het is goed om een pauze te nemen, even afstand, andere muziek te beluisteren, of om 18.58 gewoon doorgaan met dat wat ik aan het doen ben.
Bladeren vallen, herfst- en winterfeesten komen er aan, alles gaat in rust. Hier ook. Hier is nu de rust. Op een mooie dag 'zien' we elkaar weer.
Wat een vreselijk mooi nummer dit... Deze muziek laat horen hoe ik mij nu voel.. Beginnend in rust maar opbouwend naar een volgende climax..
0
geplaatst: 23 november 2022, 16:33 uur
A.s. vrijdag na Nederland - Equador toch weer even in de prog stemming proberen te komen.
The Gathering met in "het voorprogramma" Green Carnation.
Te bewonderen in de Neushoorn te Leeuwarden.
1
Casartelli (moderator)
geplaatst: 23 november 2022, 16:51 uur
Ik ga ze zaterdag in TivoliVredenburg bewonderen. Was iets meer in de buurt.
3
geplaatst: 23 november 2022, 17:00 uur
Recentelijk zijn er een aantal mooie prog.rock albums uitgekomen.
Oak - The Quiet Rebellion of Compromise
Millenium - Tales from Imaginary Movies
Retrospective - Introvert
Antimatter - A Profusion of Thought
Galahad - The Last Great Adventure
En binnenkort (2 december) ook de nieuwe van Collage - Over and Out
Deze albums zijn allemaal via Spotify te luisteren (van Collage alleen de nieuwe single).
Oak - The Quiet Rebellion of Compromise
Millenium - Tales from Imaginary Movies
Retrospective - Introvert
Antimatter - A Profusion of Thought
Galahad - The Last Great Adventure
En binnenkort (2 december) ook de nieuwe van Collage - Over and Out
Deze albums zijn allemaal via Spotify te luisteren (van Collage alleen de nieuwe single).
0
geplaatst: 23 november 2022, 18:27 uur
2
geplaatst: 23 november 2022, 18:37 uur
Ik weet dit ook maar ik heb het idee dat ik hier meer lezers trek.
1
geplaatst: 25 november 2022, 09:59 uur
Outlaw104 schreef:
A.s. vrijdag na Nederland - Equador toch weer even in de prog stemming proberen te komen.
Nederland-Equador laat ik aan me voorbijgaan maar Green Carnation -The Gathering zeker niet!!
0
geplaatst: 25 november 2022, 16:34 uur
Ik dacht erover om de (prog-gerelateerde) concerten in Keulen te bezoeken:
- Don 26-01-2023 19.30 - Live Music Hall - Karnivool (progrock uit Perth, Australië) - € 23,70
- Zat 04-02-2023 19.00 - Live Music Hall - Metric (alternative rock uit Canada) - € 37,70
- Don 17-04-2023 20.00 - MTC - Neander (Duitse instrumentale progmetal) - € 22,42
Metric is geen echte progrock-band, maar Doomscroller kwam aardig in de buurt!
- Don 26-01-2023 19.30 - Live Music Hall - Karnivool (progrock uit Perth, Australië) - € 23,70
- Zat 04-02-2023 19.00 - Live Music Hall - Metric (alternative rock uit Canada) - € 37,70
- Don 17-04-2023 20.00 - MTC - Neander (Duitse instrumentale progmetal) - € 22,42
Metric is geen echte progrock-band, maar Doomscroller kwam aardig in de buurt!
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 25 november 2022, 17:39 uur
Of Metric nou prog is of niet, 't is wel een naam die ik ooit eens op een (te lang) lijstje te checken muziek genoteerd heb omdat ik er een tof nummer van gehoord had.
* denotes required fields.