MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Prog Ladder 2022

zoeken in:
Mssr Renard
Ronde 1 - Ladder 33:

31 Genesis - The Musical Box +1
20 The Pineapple Thief - The Final Thing on My Mind
20 Katatonia - Lacquer
17 Archive - Collapse / Collide
11 Oak - Claire De Lune +2
11 Airbag - Megalomaniac +3
8 Crippled Black Phoenix - Great Escape (Pt. II)
11 Jethro Tull - Nothing to Say +4

Deadline zaterdag 11 juni om 19.00 uur

120

Ik ben in de war. Ik dacht dat Katatonia een deathmetal-band was. Maar goed, andere band dan.

Verder vind ik intussen wel alles op elkaar beginnen te lijken. Waar is de diversiteit die progressieve muziek zo kenmerkt?

Mssr Renard schreef:
Verder vind ik intussen wel alles op elkaar beginnen te lijken. Waar is de diversiteit die progressieve muziek zo kenmerkt?
Neo prog, Crossover prog, Triphop prog, PF prog, Post- en spacerock prog, Folk prog.
En dat allemaal in één ladder

Mssr Renard
Outlaw104 schreef:
(quote)
Neo prog, Crossover prog, Triphop prog, PF prog, Post- en spacerock prog, Folk prog.
En dat allemaal in één ladder

Ik hoor het bij die moderne bands er niet echt af. Cynisch gezien klinkt het voor mij redelijk hetzelfde. Keyboards, gitaar, drums, bas, zang en allemaal met datzelfde melancholieke sfeertje. Triphop-prog, leuk gevonden.

Gelukkig hebben Genesis en Tull tenminste akoestische gitaar en fluit. Tull is geen folkprog hoor. Op Benefit gewoon hardrock.

Wat is PF Prog voor iets?

Ronde 1 - Ladder 33:

35 Genesis - The Musical Box 4
23 Katatonia - Lacquer 3
20 The Pineapple Thief - The Final Thing on My Mind
18 Archive - Collapse / Collide 1
13 Airbag - Megalomaniac 2
12 Oak - Claire De Lune ( +1 Mssr Renard)
11 Jethro Tull - Nothing to Say
8 Crippled Black Phoenix - Great Escape (Pt. II)

Ronde 1 - Ladder 33:

39 Genesis - The Musical Box 4
23 Katatonia - Lacquer
22 The Pineapple Thief - The Final Thing on My Mind 2
21 Archive - Collapse / Collide 3
13 Airbag - Megalomaniac
12 Oak - Claire De Lune
9 Crippled Black Phoenix - Great Escape (Pt. II) 1

150

Ronde 1 - Ladder 33:

39 Genesis - The Musical Box
23 Katatonia - Lacquer
25 The Pineapple Thief - The Final Thing on My Mind 3
23 Archive - Collapse / Collide 2
17 Airbag - Megalomaniac 4
12 Oak - Claire De Lune
10 Crippled Black Phoenix - Great Escape (Pt. II) 1

Mssr Renard schreef:
(quote)

Wat is PF Prog voor iets?

Pink Floyd Prog? Waar Airbag dan in zou vallen, t is maar een gokje hoor

Mssr Renard
vigil schreef:
(quote)

Pink Floyd Prog? Waar Airbag dan in zou vallen, t is maar een gokje hoor

Dat noemden we vroeger gewoon spacerock.

Mssr Renard schreef:
(quote)

Vroeger was dan ook alles beter, met name Pink Floyd.

Mssr Renard schreef:
Je kan het ook te serieus nemen. Gilmour pop, is dat beter?

Mssr Renard
Ik heb Airbag gewoon punten gegeven, omdat ik echt een behoorlijke spacerocker ben (geweest). Een subgenre met veel instrumentale stukken, heerlijk.

Mssr Renard schreef:
Die is er in ronde 0 allemaal uitgestemd. Eigen collectieve schuld.

Derhalve: staat Genesis nou alweer bovenaan? Wat een eenheidsworst. Maar... ook volkomen terecht. Dit nummer lang niet meer geluisterd, maar wat een verschrikkelijk allemachtigprachtigfabelachtig nummer. Eigenlijk gewoon nóg beter dan Firth Of Fifth. Ik moet echt mijn best doen om Airbag toch de maximale score te geven en dat is vooral vanwege een relationele reden. Ach, ik noem het beestje gewoon bij de naam: Airbag zorgt als background music voor spetterende seks met GoodLadySmith.

Lekkere ladder verder. Moet zelfs tegen mijn zin Archive en Tull puntloos laten. Alleen Crippled viel me iets tegen: ik heb andere favorieten van die band. 't Nadeel dat onbekende en gevarieerde krenten er al in de nulste ladder uitgeknikkerd waren brengt ook een voordeel met zich mee: echte misperen hoor je ook niet meer.

Ronde 1 - Ladder 33:

42 Genesis - The Musical Box +3
27 The Pineapple Thief - The Final Thing on My Mind +2
23 Katatonia - Lacquer
23 Archive - Collapse / Collide
21 Airbag - Megalomaniac +4
13 Oak - Claire De Lune +1
10 Crippled Black Phoenix - Great Escape (Pt. II)

Mssr Renard
EvilDrSmith schreef:
(quote)
Die is er in ronde 0 allemaal uitgestemd. Eigen collectieve schuld.

Als mede-metal-kenner; Katatonia is/was toch deathmetal?

Mssr Renard schreef:
Als mede-metal-kenner; Katatonia is/was toch deathmetal?

Jazeker, maar dat is al wel HEUL ERRÛG lang geleden, hoor. In de tijd dat de zanger van Opeth nog gruntte en Katatonia hielp met de vocalen. Ze zijn al een kwart eeuw of zo overgestapt op 'melancholische meisjesmetal'. 'n Beetje vergelijkbaar met de transformatie die Anathema heeft doorgemaakt (zij het wat minder extreem van de metal afgestapt zoals laatstgenoemde).

Mssr Renard
EvilDrSmith schreef:
(quote)

Jazeker, maar dat is al wel HEUL ERRÛG lang geleden, hoor. In de tijd dat de zanger van Opeth nog gruntte en Katatonia hielp met de vocalen. Ze zijn al een kwart eeuw of zo overgestapt op 'melancholische meisjesmetal'. 'n Beetje vergelijkbaar met de transformatie die Anathema heeft doorgemaakt (zij het wat minder extreem van de metal afgestapt zoals laatstgenoemde).

Ik ben dus echt oud; Anathema, Paradise Lost, Opeth, Moonspell, Katatonia, My Dying Bride, ooit allemaal geprobeerd, op het snijvlak van doommetal en wat toen ineens gothic metal (naar een Paradise Lost-plaat) ging heten.
Bij The Gathering zat ook eerst een grunter, maar die gooiden ook het roer om.

Ik zat in 1999 in een doom-, black-, gothmetal crossover band met viool, zangeres en male grunts: Dungeon heetten we. Toen ging naar een thrashband, vond ik toch leuker.

5 jaar dáárvoor zat ik in een deathmetal band die Gathering- Paradise Lost en Slayer speelden, later (zonder mij) zijn ze nog bekend geworden: Intestine. (https://www.metal-archives.com/bands/Intestine/40543) Let op: naam verkeerd gespeld, maar soit.

Ik ben te soft voor metal, en maak liever groovy muziek, denk ik.

Enfin vroeger was Pink Floyd nog goed, en had metal nog grunts.

Ronde 1 - Ladder 33:

42 Genesis - The Musical Box
30 The Pineapple Thief - The Final Thing on My Mind +3
25 Katatonia - Lacquer +2
22 Airbag - Megalomaniac +1
13 Oak - Claire De Lune
14 Crippled Black Phoenix - Great Escape (Pt. II) +4

Deadline zaterdag 11 juni om 19.00 uur.

Geen uitgebreide analyses vanaf het festival terrein in Fryslân, maar punten lukt nog wel en luisteren tijdens ochtendwandeling ter voorbereiding is lekker om op te warmen...

ProGNerD schreef:
Geen uitgebreide analyses vanaf het festival terrein in Fryslân, maar punten lukt nog wel en luisteren tijdens ochtendwandeling ter voorbereiding is lekker om op te warmen...

Je bent bij Into The Grave zeker?? Had er ook wel bij willen zijn in m'n eigen provincie met dit stralende weer, maar helaas: school en werk Geniet er in ieder geval van!

Edit: ik waardeer jouw spelling van het woord 'Fryslân' wel trouwens, ProGNerD. Ooit erover nagedacht deze mooie taal eens te leren?

Ronde 1 - Ladder 33:

46 Genesis - The Musical Box +4
33 The Pineapple Thief - The Final Thing on My Mind +3
25 Katatonia - Lacquer
23 Airbag - Megalomaniac +1
13 Oak - Claire De Lune
13 Jethro Tull - Nothing to Say +2
14 Crippled Black Phoenix - Great Escape (Pt. II)

190

Toch moet ik eens beseffen bij Jethro Tull dat het geen ouwe-lullen-band is maar dat die gasten toen ook jong waren. Ik weet niet waarom ik toch altijd deze associatie leg. Iets met de hoezen en het fluit gedoe (ik ben een laat jaren 60 kind en in de 70-er jaren was alles met een fluit gewoon iets voor ouwe lullen zoals James Gallway). Ik vind Gabriel op zijn Berdien Stenberg ook niet veel.

Voor mij is deze Ladder (op een enkeling na) niet echt sterk maar las ik nu ergens dat Prog niet divers genoeg is ? Tsja, diversiteit is een huidig mode woord dus het zal wel niet. Prima !

Ronde 1 - Ladder 33:

50 Genesis - The Musical Box +4
34 The Pineapple Thief - The Final Thing on My Mind +2
26 Katatonia - Lacquer +1
23 Airbag - Megalomaniac
16 Jethro Tull - Nothing to Say +3
14 Crippled Black Phoenix - Great Escape (Pt. II)
13 Oak - Claire De Lune

Ronde 1 - Ladder 33:

54 Genesis - The Musical Box +4
34 The Pineapple Thief - The Final Thing on My Mind
28 Katatonia - Lacquer +2
23 Airbag - Megalomaniac
17 Crippled Black Phoenix - Great Escape (Pt. II) +3
16 Jethro Tull - Nothing to Say
14 Oak - Claire De Lune +1

https://i.gifer.com/JzG2.gif

Tuurlijk !

Mssr Renard schreef:
Toch ... Jethro Tull ... is ... Prima !
Hier klopt trouwens iets niet. Goochelen met mijn woorden en er dan iets anders van maken/quoten zoals ik het bedoelde…

Ronde 1 - Ladder 33:

55 Genesis - The Musical Box +1
34 The Pineapple Thief - The Final Thing on My Mind
28 Katatonia - Lacquer
25 Airbag - Megalomaniac +2
21 Crippled Black Phoenix - Great Escape (Pt. II) +4
17 Oak - Claire De Lune +3

Worden jullie nou nooit eens Genesis moe? Ik heb het idee bij elke ladder weer een Genesis te moeten aanhoren. En die staat dan ook vrijwel elke keer weer bovenaan. Geef mij dan maar de
EvilDrSmith schreef:
'melancholische meisjesmetal'.
van Katatonia, heerlijk. Zo hoor ik ze graag. Of de moderne Pink Floyd adaptatie van Airbag, genieten. Of Archive en The Pineapple Thief die strijden wie nou de 2 punten krijgt. Of het fijn slepende Crippled Black Phoenix wat helaas buiten de punten valt.

Ronde 1 - Ladder 33:

55 Genesis - The Musical Box
37 The Pineapple Thief - The Final Thing on My Mind +2 (+1 vergeten punt laxus11)
32 Katatonia - Lacquer +4
28 Airbag - Megalomaniac +3
24 Archive - Collapse / Collide +1
21 Crippled Black Phoenix - Great Escape (Pt. II)
17 Oak - Claire De Lune

230

legian schreef:
Worden jullie nou nooit eens Genesis moe? Ik heb het idee bij elke ladder weer een Genesis te moeten aanhoren. En die staat dan ook vrijwel elke keer weer bovenaan.

Genesis moe? Word snel wakker legian en erken nou toch eens de genialiteit en de kwaliteit en kunde van het legendarische Genesis! Het kwartje moet toch een keer bij je gaan vallen?

Wat is het dan dat je zo tegenstaat als het gaat om Genesis? (ik heb het gevoel met deze vraag een pijnlijke discussie binnen dit forum te ontketenen )

Bij een Progladder klagen over dat er de nodige Genesis nummers mee doen is sowieso wel aan de aparte kant.

Maar goed er doen nummers uit meerdere tijdperken mee en die klinken toch echt niet het zelfde.

Musical Box, ik zou er vrede mee hebben mocht tie winnen

Mssr Renard
Volgens mij staat Pineapple Thief ook in elke ladder. Prima band trouwens.

Ronde 1 - Ladder 33:

59 Genesis - The Musical Box +4
38 The Pineapple Thief - The Final Thing on My Mind +2 (+1 vergeten punt laxus11) +1
35 Katatonia - Lacquer +3
28 Airbag - Megalomaniac
24 Archive - Collapse / Collide
21 Crippled Black Phoenix - Great Escape (Pt. II)
17 Oak - Claire De Lune
18 Jethro Tull - Nothing to Say +2

Ronde 1 - Ladder 34:

Puntenverdeling 4-3-2-1

4 Steven Wilson - Ancestral 4
3 Soup - Sleepers 3
2 Pain of Salvation - ICON 2
1 Dream Theater - Pull Me Under 1
Fish - View from the Hill
IQ - The Great Spirit Way
Electric Light Orchestra - Turn To Stone
Major Parkinson - Night Hitcher

10

Deadline zondag 12 juni om 19.00.

Dream Theater moet het doen met één schamel puntje met hun klassieker Pull Me Under, iets dat ik niet had verwacht voorafgaand aan deze ladder. De andere songs die punten toebedeeld hebben gekregen wisten me beter te pakken dan Pull Me Under. Het staat voor mij echter buiten kijf dat Pull Me Under met speels gemak deze ronde zal gaan overleven, dus dat komt vast goed.

Gast
geplaatst: vandaag om 18:30 uur

geplaatst: vandaag om 18:30 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.