MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Prog Ladder 2022

zoeken in:

Casartelli (moderator)
Update hofleveranciers:

De volgende artiesten hebben al 8 of meer nummers:

Anathema
Dream Theater
Fish
Gazpacho
Genesis
IQ
Marillion
Opeth
Peter Gabriel
Pink Floyd
Porcupine Tree
Rush
Steven Wilson
Yes

De volgende staan op 7 en zitten daar dus nog één nominatie vanaf:

Archive
Riverside
The Gathering
The Pineapple Thief
Tool

Budget hofleveranciers opgebruikt:

El Stepperiño (Dream Theater)
Gebruiker43757 (Porcupine Tree)
marsupilami (Dream Theater)

Shit, time flies. Ik ga mijn best doen!

Zagato schreef:
Shit, time flies. Ik ga mijn best doen!

Benieuwd waar jij mee komt...

Kijk ! Nad en Kate ! Benieuwd hoe What Have You Done (waarom schrijf ik hier altijd de woorden van nummers met hoofdletters trouwens ) gaat doen hier. Eerder geprobeerd met dit wereldnummer in de Prog maar op de één of andere manier slaat het niet aan.

Verder zie ik zoveel andere nominaties waar ik nog nooit van gehoord heb. Zeer benieuwd naar. Dan is mijn lijstje wat commerciëler.

ProGNerD schreef:
(quote)

Benieuwd waar jij mee komt...

Waarschijnlijk veel dat hier afgeschoten gaat worden.

Cynic - Evolutionary Sleeper
TESSERACT - Retrospect
In the Woods... - Omnio? - Post
Cult Of Luna & Julie Christmas - The Wreck Of S.S Needle
Psychotic Waltz -Spiral Tower
Fates Warning - The Ivory Gate of Dreams
EPICA - Consign To Oblivion - Live at the Zenith (OFFICIAL VIDEO)
Ne Obliviscaris - And Plague Flowers The Kaleidoscope

OK, enigszins uit de losse pols net als vorig jaar. Wel veel persoonlijke favorieten maar meestal met andere nummers. Ik kon het niet laten om de enige echte epic van Fates Warning (qua lengte) toe te voegen, sorry guys and girls

Ook een paar songs toegevoegd van bands die vorig jaar mijn lijst niet haalden maar dat wel verdienden dus bij dezen. Alvast een verzoek aan de deelnemers die geen regelmatige metalluisteraars zijn, probeer door die grunt heen te prikken

Als laatste; als deze ladder voor mij ook weer een nieuw favoriet album laat ontdekken, zoals vorig jaar ben ik dik tevreden!

Oeh, jij zit voor een eventuele tweede stemronde al gruwelijk veel progmetalgras voor mijn voeten weg te maaien. Zelfs mijn favoriete Fates Warning nummer van het door de meerderheid onbegrepen No Exit-album, chapeau! Alleen maar mooi, want dan strooi ik wel weer wat ander graszaad.

Niks afschieten dus, warm onthalen!

Ik was ook blij om te zien dat iemand Winter Wine van Caravan had genomineerd, die had ik op mijn lijst staan. Die epic van dat geweldige album doet het altijd maar matig vind ik, misschien is dit compactere format dan wat behapbaarder. Mijn zegen heeft ie alvast!

Zagato schreef:
Alvast een verzoek aan de deelnemers die geen regelmatige metalluisteraars zijn, probeer door die grunt heen te prikken

Ook geldig voor mijn lijstje; misschien krijgen we nog mensen over de streep...

Metalliefhebbers hierboven aan het woord...?
Ik ben jullie in dit topic nog nooit tegengekomen.

Ik mag weleens een uitzondering maken voor één enkele rochel. De muziek moet in dat geval dan wél heul erg mooi zijn! Staat Throes of Dawn eigenlijk nog in de lijst? Gaat eventueel op reserve evenals ELP. Er is ook zoveel mooie prog.

En de metalliefhebbers hier hebben ook nog niets van Iron Maiden genomineerd, of Stargazer van Rainbow.

Mssr Renard
De randjes van de prog worden wel heer opgerekt, en ik ben daar ook debet aan. Straks is het geen prog ladder maar een music ladder.

Nou ja, gaaf juist hoe progressief muziek van allerhande genres kan zijn. Ik hoop dat er nog wat progressieve country en hiphop wordt genomineerd. Ik denk dan bijvoorbeeld aan Common - Electric Circus (2002) - MusicMeter.nl , wat een ode is aan de psychedelische muziek van onder andere Jimi Hendrix.

Maar eerlijk is eerlijk, eigenlijk moeten we ons een beetje houden aan wat Progarchives voorschrijft wat Prog is, en dan zijn Iron Maiden en Rainbow in ene progrelated (geloof ik).

Maar ik heb ook wat randgevallen genomineerd, ook gewoon om te kijken wat progliefhebbers nou precies vinden van progressieve muziek buiten de progrock om. Ik heb zin in deze eclectische ladder.
Van deathmetal tot blues via pop en southern rock met een vleugje folk en electronica. Moge Marillion uiteindelijk winnen van al die gekke bandjes!

Casartelli (moderator)
Nog maar eens...
Casartelli schreef:
- Discussie mag altijd, maar we gaan niet eindeloos neuzelen over of een nummer nou wel of niet voldoende prog is. Wie echter een lijstje met enkel twijfelgevallen denkt in te dienen, moet zich misschien nog eens afvragen of hij zijn vertier niet beter elders kan zoeken.
Ik heb het ooit zo opgeschreven omdat er op zeker moment daadwerkelijk eindeloos geneuzeld is. Volgens mij was dit nog in de eerste editie van de Prog Ladder of zelfs een voorloper daarvan. Ik heb dan een specifieke deelnemer voor ogen die eigenlijk niet zo veel met prog had, inderdaad met een serie randgevallen of daar nog iets voorbij kwam, daar hele verhalen bij had ("maar ik vind het heel progressief" of iets van die strekking) en vervolgens niet of nauwelijks deelnam. Vandaar het "moet zich misschien nog eens afvragen of hij zijn vertier niet beter elders kan zoeken".

Als mensen die door de bank genomen progliefhebber zijn ook een paar grensgevallen meenemen, vind ik dat prima. Al was het maar omdat er geen hard afgebakende grens is van wat prog is en wat niet (eenieder die beweert dat die harde grens er wel is, heeft er geen verstand van).

Dat gezegd zijnd... ik hoop als organisator ook bij de liefhebbers wel dat de lijstjes niet alleen maar gevuld worden met pogingen om de grenzen op te zoeken en de deelnemers over de schutting te laten kijken. Daar zijn andere gelegenheden voor en er is nog genoeg echte prog die er helemaal niet aan te pas komt.

Mssr Renard
Die hiphop-plaat was een grapje natuurlijk. En ik weet heel goed wat wel en niet prog of progrock danwel progmetal is. Ik wilde wel zover mogelijk van de neoprog afzitten met mijn nominaties, en ben er volledig vam overtuigd, dat mijn nominaties reteprogressief zijn. En mogen ze allen sneuvelen, dan stem ik verder gewoon mee, want Marillion en IQ enzo vind ik ook gewoon goed.

Excuses voor de verwarrimg.

Ha , ik zag dat je ook een nummer van Kate in je lijstje hebt staan . Super ! Kate maakt bloedmooie muziek. Al haar platen zijn bijzonder sterk. Het is niet echt prog , maar Kate schuwt zeker het experimentele niet ( vooral bv op The Dreaming ).
En ja Nad Sylvan ooit eens live met Hackett bezig gezien met Genesis werk. Dat sprak me zo aan dat ik een aantal soloplaten van Nad heb aangeschaft. Ook zeer de moeite waard vind ik.
Heel veel namen op deze lijstjes zijn nieuw voor mij, maar dat maakt me extra nieuwsgierig ...

Casartelli (moderator)
Er zijn inmiddels 24 uur geen nieuwe nominaties ingediend.

Daarmee is het nu eerst tijd voor de Klassiekers van Progarchives.

Methode: Progarchives onderscheidt 22 genres. Daarvan vallen "Prog Related" en "Proto-Prog" af (daarvan zeggen ze nota bene zelf dat het geen prog is), alsook de categorie "Various Genres/Artists" (wat een allegaartje van scores en tribute albums is). Dan houden we er 19 over. Van elk van die genres bestaat aldaar een toplijst. Uit elk van die toplijsten heb ik het bovenste album genomen van een band/artiest die
- nog niet in de Top 300 staat en evenmin in de 1e nominatieronde vertegenwoordigd is
- niet in eerdere edities via deze weg ingestroomd is
en daar het volgens de MuMe-statistieken populairste nummer van genomen. Indien dat laatste niet lukte, heb ik een willekeurig nummer (meestal het eerste) genomen.

Dat levert dit jaar de volgende bijdragen op:

Canterbury Scene --> National Health - The Bryden 2-Step (for Amphibians), Pt. 1 [Of Queues and Cures]
Crossover Prog --> Time - Za Koji Život Treba Da Se Rodim [Time]
Eclectic Prog --> SBB - Moja Ziemio Wysniona [Memento z Banalnym Tryptykiem]
Experimental/Post Metal --> Devin Townsend - Earth Day [Terria]
Heavy Prog --> Ovrfwrd - Cosmic Pillow [Blurring the Lines … A Democracy Manifest]
Indo-Prog/Raga Rock --> László Hortobágyi - Gaga-Janus [Terra Dei]
Jazz Rock/Fusion --> Nucleus - We'll Talk About It Later [We'll Talk About It Later]
Krautrock --> Gam - Tropfstein * (tot 3:40) [Eiszeit]
Neo-Prog --> Modern-Rock Ensemble - Night Comes. Dreams [Night Dreams & Wishes]
Post-Rock/Math Rock --> Godspeed You! Black Emperor - Sleep [Lift Your Skinny Fists Like Antennas to Heaven]
Prog Folk --> Gryphon - Opening Move [Red Queen to Gryphon Three]
Progressive Electronic --> Alio Die - Layers of Faith [Deconsecrated and Pure]
Progressive Metal --> Zero Hour - Demise and Vestige [The Towers of Avarice]
Psychedelic/Space Rock --> King Gizzard & The Lizard Wizard - Robot Stop [Nonagon Infinity]
RIO/Avant-Prog --> Present - The Limping Little Girl [No 6]
Rock Progressivo Italiano --> Maxophone - C'È un Paese al Mondo [Maxophone]
Symphonic Prog --> Wobbler - From Silence to Somewhere [From Silence to Somewhere]
Tech/Extreme Prog Metal --> Atheist - Unquestionable Presence [Unquestionable Presence]
Zeuhl --> Laurent Thibault - Mais on Ne Peut Pas Rêver Tout le Temps [Mais on Ne Peut Pas Rêver Tout le Temps]

Iedereen die nog geen nominatielijstje ingediend heeft, mag dat uiteraard nog steeds doen.

Iedereen die wel al een nominatielijstje ingediend heeft, mag vanaf heden één extra nominatie indienen. Er zijn nog 29 plekken over en ik heb nu 27 lijstjes verwerkt...

[edit: in eerste instantie stond Phideaux hier bij Crossover Prog; de latere dubbelcheck leerde me dat iemand deze al genomineerd had; nu dus vervangen door Time]

Mssr Renard
Gilgamesh - One and More / Phil's Little Dance-For Phil Millers Trousers / Worlds of Zi

nb: gaaf dat Wobbler, National Health en Nuclues !!!!!! nu ook meedoen. Heb direct nog een Canterbury genomineerd.

For Crying out Loud - Meat Loaf

Het is aan 1 van de echte metalheads om Bat Out Of Hell te nomineren

Casartelli mag ik in het eerdere verstuurde rijtje van 8 er nog eentje veranderen?
Achteraf gezien valt die toch wel wat uit de toon.

Firebird Suite Finale - Tchaikovsky Wie kent hem niet ! Hoort toch ook zeker wel bij menig progbeleving.

Spock's Beard - The Doorway

Aangezien het in mijn ogen echt niet kan dat er de top 300 geen nummer van deze vandaaldragers van de derde proggolf staat.....

Gast
geplaatst: vandaag om 01:52 uur

geplaatst: vandaag om 01:52 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.