MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of #6: Midwest Emo!

zoeken in:
14. Curse of the Mummy's Tomb
13. All I Gave

ECooper gaf All I Gave de volle mep. En da’s helemaal terecht natuurlijk.
En nu eerst Astrid Joosten

—-

Geloof jij eigenlijk, Adimantus, dat de mensen die dat zeggen ongelijk hebben?
Ik weet het niet, Socrates. Ik zou graag horen wat u ervan vindt.

12. Sweet Soul Dream

Weer zo’n pareltje van Goodbye Jumbo. Vooral in de ogen van Poek. Enne, bij dit liedje doet Sinéad mee.

——-

Nu, ik kan je zeggen dat ze naar mijn idee gelijk hebben.
Maar kan het dan juist zijn om te zeggen dat aan de problemen in de wereld pas een eind zal komen wanneer de politieke macht berust bij de intellectuelen, over wie we het eens zijn dat ze voor de maatschappij onbruikbaar zijn?

11. She’s the One

Tja, de grootse hit die World Party niet had. Zelfs ik had de versie van Robbie gekocht, zonder dat ik wist dat het van Karl was. Pas later ontdekt. En ja, na Bang! had ik World Party een beetje uit het oog verloren. Pas met Spotify heb ik het weer een beetje ingehaald.

——-

Dat is een vraag die ik moet beantwoorden door middel van een vergelijking.
Zo, dat is anders niet uw gewoonte, om vergelijkingen te gebruiken.
Welja, drijf nogmaals de spot met me ook, nadat je me eerst met zo’n moeilijk bewijs hebt opgezadeld. Luister maar liever naar mijn vergelijking. Dan zie je helemaal hoe geforceerd die is.

10. Is it too late?

De moeilijke opener van Goodbye Jumbo. Vaak door mij geskipt in de jaren 90. Pas later de waarde goed weten in te schatten, al zal het nooit mijn favoriet van dat olifantenplaatje worden.

——-

De positie van respectabele mensen in de huidige maatschappij is namelijk zo moeilijk, dat geen enkele andere situatie een volledig parallel biedt. Daarom moet ik in dit geval een combinatie van beelden gebruiken om hen te verdedigen, zoals een schilder bokherten en meer van die mengvormen schildert.

9. And I Fell Back Alone

Een heerlijk rustig liedje van ons aller favoriete World Party-album

—-

Je moet je een schip voorstellen waarop zich het volgende afspeelt. De eigenaar is een forse kerel,sterker dan al zijn bemanningsleden, maar een beetje doof, en ziet ook niet zo best, en met zijn kennis van navigatie is het ook niet veel beter gesteld. Nu krijgt de bemanning onderling ruzie over de koers die het schip moet varen.

8. Sooner or Later

Een van de leukste liedjes van Bang! Mag ik dat zeggen? Ja, dat mag ik zeggen.

——

Ieder vindt zichzelf de aangewezen persoon om het roer te hanteren, hoewel ze het vak nooit geleerd hebben en er geen papieren hebben om aan te tonen waar en hoe lang ze een opleiding zouden hebben gevolgd. Ze gaan zelfs zover te beweren dat voor het besturen van het schip geen opleiding bestaat en zijn bereid korte metten te maken met iedereen die het tegendeel beweert.

7. God on My Side

vigil heeft deze bovenaan staan. Gelijk heeft’ie.

——-

Ondertussen hangen ze zelf voortdurend om de eigenaar heen en proberen hem op alle mogelijke manieren ertoe te bewegen het roer aan hen toe te vertrouwen. Soms worden degenen die erin slagen hem te overreden weer door anderen gedood of overboord gezet.

6. World Party

Tja, natuurlijk de song van de band. Bij Live Aid vonden Karl Wallinger en Mike Scott dat er -ondanks de treurige aanleiding van de hongersnood in Afrika- er een wereldfeest plaatsvond. The Waterboys schreven er een liedje over. Karl stapte uit de band en begon zijn eigen bandje en noemde het ook World Party. En schreef z’n eigen liedje over World Party.
Enkele jaren daarna brachten de overgebleven Waterboys hun World Party alsnog uit op Fisherman’s Blues.

Beide nummers zijn heerlijk.

——

De eigenaar, die goeie man, wordt met behulp van sterke drank of iets anders uitgeschakeld en de muiters nemen de leiding van het schip over, maken zich meester van de lading en varen etend en drinkend verder op een koers die je van zulke leiden kunt verwachten. Bij dat alles geven ze hoog op van mensen die hen aan de macht helpen doordat ze de kunst verstaan met woorden of geweld de eigenaar naar hun hand te zetten.

5. Way Down Now

Jullie zijn rare stemmers. De singles van Goodbye Jumbo staan niet bovenaan. Helemaal prima natuurlijk.

——

Dat zijn in hun ogen vakkundige zeelieden die alles van navigatie en scheepvaart weten. Wie weigert daaraan mee te werken wordt bekritiseerd en als onbruikbaar beschouwd. Wat stuurmanskunst eigenlijk inhoudt, daarvan hebben ze niet het flauwste benul,-dat het nodig is de verschillende seizoenen van het jaar te bestuderen, de hemel, de sterren, de winden en alles wat verder bij dat vak hoort, om werkelijk in staat te zijn een schip te leiden, en dat dus maar een reden kan zijn om iemand het roer in handen te geven, namelijk competentie op het gebied van navigatie, en dat populariteit daarmee niets uitstaande heeft.

4. Put the Message in the Box

Hup! Weer een single eruit. likeahurricane had hem bovenaan

——-

Als dat dus de situatie is op een schip, geloof je dan niet dat mensen met werkelijke stuurmanscapaciteiten door de opvarenden zullen worden beschouwd als volslagen onbenullen, als onbruikbare mensen die maar wat naar de sterren staan te turen?
Zeker.

3. When the rainbow comes

Het mooiste liedje van Goodbye Jumbo. Niet eens in de startlijst. Ach, wij weten beter.

——-

Goed, als nu iemand zich erover verbaast dat de wetenschappers door de maatschappij niet op hun waarde worden geschat, moet je beginnen met hem deze vergelijking voor te houden. Misschien wordt hem dan duidelijk dat het veel verbazingwekkender zou zijn als het wel het geval was. Verder kun je zeggen dat hij inderdaad gelijk heeft, dat de meest respectabele wetenschapsmensen doorgaans onbruikbaar zijn. Maar van die onbruikbaarheid moet je hem dan wel de schuld laten zoeken bij de maatschappij die van hun diensten geen gebruik maakt, en niet bij de mensen zelf.

2. Is it like today?

Als ik goed ben ingelicht was dit de grootste hit van de band in UK. Is natuurlijk ook een prima song over ruim 2000 jaar Westerse Filosofie.herman en motel matches waren het eens.

Hoogste notering voor Bang!

—-

Het is de omgekeerde wereld als een kapitein zijn matrozen verzoekt of ze zich door hem willen laten leiden, omdat mensen met inzicht aankloppen bij mensen met geld. In werkelijkheid ligt het anders. Of je nu rijk bent of arm, als je ziek bent wend je je tot een dokter. Iedereen die leiding nodig heeft dient zich te wenden tot mensen die leiding kunnen geven.

EttaJamesBrown schreef:
3. When the rainbow comes
[/i]

Veel te laag he luigifort?

1. Ship of Fools

De winnaar vanaf lijst 1,2,3 en 4. Topnummer, en dat vonden dynamo d, 50tracks, TEQUILA SUNRISE, Ries_72, Shaky, johan de witt, Outlaw104 en Finn.

De thematiek van Ship of Fools is niet nieuw. Nee, zeker niet. Eerst nog een cursief tekstje, straks meer duiding.

——

Als een regering werkelijk iets waard is, vraagt zij niet aan de bevolking of zij zich wil laten regeren. De huidige politieke leiders kun je inderdaad heel goed vergelijken met de bemanning waarover ik het zojuist had, en de mensen die door hen onbruikbare idealisten worden genoemd met de werkelijke stuurlieden.
U hebt volkomen gelijk.

Ship of Fools kent een lange geschiedenis. Ja, al 50 jaar, want The Doors zongen er op Morrison Hotel ook al over. Ouder zegt u? Klopt, in de Middeleeuwen deden ze ook al aan De Blauwe Schuit. En in 1494 verscheen Das Narrenschiff. Zo oud is het verhaal van idioten die een schip besturen? Een allegorie uiteraard voor de dwazen die zonder visie een land besturen.

Nee, het verhaal is nog ouder. In Politeia (De Staat) beschrijft Plato deze vergelijking voor het eerst. Dat is dus rond 300 voor Christus. En wat wil het toeval? Dat boek staat bij mij in de kast. Vanochtend heb ik die passage opgezocht. Was maar anderhalve pagina. In brokjes heb ik dit sterke betoog van Plato (in de mond gelegd van Socrates) over het schip met de verkeerde bemanning voorgeschoteld. Lees het nogmaals. Het is spot on.

Bedankt. Deze week was een mooi eerbetoon aan Karl. Voor mij ook een goede aanleiding om de platen na Bang eens goed te beluisteren. Die vielen niet tegen.

EttaJamesBrown schreef:
Nee, het verhaal is nog ouder. In Politeia (De Staat) beschrijft Plato deze vergelijking voor het eerst. Dat is dus rond 300 voor Christus. En wat wil het toeval? Dat boek staat bij mij in de kast. Vanochtend heb ik die passage opgezocht. Was maar anderhalve pagina. In brokjes heb ik dit sterke betoog van Plato (in de mond gelegd van Socrates) over het schip met de verkeerde bemanning voorgeschoteld. Lees het nogmaals. Het is spot on.

Mooi, sommige observaties zijn blijkbaar tijdloos. En nooit gedacht dat de Blauwe Schuit meer was dan een studentenroeivereniging uit Leiden.

Goed idee om Karl in de spotlight te zetten, ik kende eigenlijk alleen de singles maar daar zijn deze week 2 fijne albums bijgekomen.

7 juni - Bonk (Dave Matthews (Band))
14 juni -
21 juni - motel matches (Rock Ballads)
28 juni - DjFrankie (The Sisters of Mercy)
5 juli - herman (Vampire Weekend)
12 juli - Scorpion_21 (Belgie deze eeuw)

WELKOM BIJ DE GREATEST HITS VAN DAVE MATTHEWS (BAND)!
https://busestoconcerts.com/wp-content/uploads/2023/09/dave-mattews-band-1.jpg

Deze week gaan we ons bezig houden met een populair artiest. Nou ja, vooral in de VS dan. In 2018 had de Dave Matthews Band al meer dan 35 miljoen cd’s en dvd’s verkocht.

Dave Matthews werd geboren in Johannesburg, richtte in Charlottesville, Virginia zijn band op in 1991 en bracht daarmee inmiddels 30 jaar geleden hun debuut uit. En in die 30 jaar hebben ze veel heerlijke muziek gemaakt, waar we deze week dus aandacht aan besteden. Want ze maken bijzondere muziek, waar ik later deze week wel verder over uit zal wijden, al ben ik ook weer geen heel groot kenner.

De liveoptredens zijn bijna legendarisch, maar ook de albums mogen er zijn. Er is een startlijst gemaakt van 20 nummers. Hiervoor zijn alle albums gebruikt, inclusief het soloalbum van Dave Matthews. Van de albums met de hoogte waardering zijn twee of drie nummers getrokken. Dat geeft deze startlijst:

Ants Marching
Crash into Me
Crush
Don't Drink the Water
Drunken Soldier
Funny the Way It Is
Gravedigger [Solo]
Louisiana Bayou
Madman's Eyes
Mercy
Samurai Cop (Oh Joy Begin)
Shake Me Like a Monkey
So Much to Say
Some Devil [Solo]
Squirm
The Space Between
Two Step
Virginia in the Rain
Warehouse
Where Are You Going?

Aan jullie de schone taak om 10 nummers te noemen die niet in deze startlijst maar wel mee zouden moeten doen in dit spel. De 10 meest genoemde nummers gaan door naar ronde twee. Daarin brengen we de lijst van 30 nummers weer terug naar een lijst van 20 nummers door de 10 minst goede nummers weg te stemmen. Uit de overgebleven lijst mag je dan je top 10 maken.

Maar eerst dus de eerste ronde! Noem maximaal 10 nummers die niet in de startlijst staan. De 10 meest genoemde gaan mee naar de tweede ronde. Die start maandag om 20.30 uur. Dat is ook de dealine!

Wellicht willen users als Broem, Strangeways, Beauford, jellecomicgek72, milesdavisjr, MarkS73, clayhill, guido schrager, erwinz, Mctijn, Hedser, Zoute Popcorn, Bartjeking, Shelter, All Day Watcher en vigil wel meedoen?
Mocht je ongewild getagd zijn, mijn excuses. Mocht je ongewild niet getagd zijn, ook mijn excuses, maar doe vooral mee!

Casartelli, panjoe of cosmic kid, wil één van jullie de titel veranderen in Dave Matthews (Band)? Alvast bedankt. Meespelen mag uiteraard ook!

Dancing Nancies
Grey Street
Jimi Thing
Let You Down
Little Thing [Dave & Tim]
Out of My Hands
Seek Up [Remember Two Things]
Stay or Leave [Solo]
The Last Stop

Mijn favoriete muziekclub VERA bestaat dit jaar 50 jaar. Daar ga ik in 2 etappes aandacht aan geven. Vanaf 1981 wordt bijgehouden wie het beste concert gaf. Wij gaan met die poll-winnaars spelen.

Editie 1981-2005 (augustus)
Editie 2006 - 2023 (november?)

14 juni - wie o wie?
19 juli -
26 juli -
3 augustus -
10 augustus - EttaJamesBrown - (VERA Poll Winners 1981 - 2005)
17 augustus -

Het droogt overigens behoorlijk op met het invullen van de agenda. Nog zin om een weekje te organiseren ArthurDZ, wendyvortex, Johnny Marr, EvilDrSmith, johan de witt, Titmeister, Choconas, Poek, Poeha, Shaky, Hedser

Ach vooruit, ik pak mijn oude Greatest Hits topic-liefde nog wel eens een keertje op.

14 juni - wie o wie?
19 juli -
26 juli - Shaky (Tom Jones)
3 augustus -
10 augustus - EttaJamesBrown - (VERA Poll Winners 1981 - 2005)
17 augustus -

Black and Blue Bird
Dancing Nancies
Grey Street
Proudest Monkey
Snow Outside
The Best of What's Around
The Dreaming Tree
The Last Stop
What Would You Say
You & Me

Geweldige band en idd veel van mijn keuzes hieronder zijn gebaseerd op de live versie(s).

Angel
Dive In
Mother Father
My Antonia (Emmylou Harris & Dave Matthews)
Rapunzel
The Last Stop
The Maker
Typical Situation
Why i Am

En mocht Harris met Matthews niet mogen dan heb ik Too Much als reserve klaar staan.

vigil schreef:
Geweldige band en idd veel van mijn keuzes hieronder zijn gebaseerd op de live versie(s).

Angel
Dive In
Mother Father
My Antonia (Emmylou Harris & Dave Matthews)
Shake Me Like a Monkey
The Last Stop
The Maker
Typical Situation
Why i Am
Sowieso altijd nog beter live. Shake Me Like a Monkey staat trouwens al in de startlijst.

Ah, ik zie het

Rapunzel er voor in de plaats!

Zoals een paar maanden geleden al beloofd ben ik erbij, Bonk. Voor mij wordt deze week het slotstuk van een periode van intensieve beluistering van Matthews complete oeuvre. De meeste albums hoorde ik daarbij voor het eerst en ik heb de nodige pareltjes mogen ontdekken. Ik heb er zin in!

De volgende 10 nummers verdienen wat mij betreft luisterbeurten in ronde 2:

Belly Belly Nice
Captain
Dodo [Solo]
Dreams of Our Fathers
Grey Street
Mother Father
Rhyme & Reason
The Dreaming Tree
The Last Stop
Too Much

Leuk! Voor mij mag Seek Up in de uiteindelijke lijst op 1 steen, prachtig nummer...

Seek up
What Would You Say
Typical Situation
The Last Stop
Grey Street
Halloween
Big Eyed Fish
Bartender
You Knever Know

Mijn eigen lijstje. Voor menig nummer vooral een lieversie in gedachte, maar daar zal ik de enige niet in zijn. Maar zo'n nummer Everyday, zoals die op het verzamelalbum staat in de liveversie ontstijgt de albumversie toch wel heel erg bijvoorbeeld.

Everyday
Grey Street
Lying in the Hands of God
Rapunzel
Seek Up
Stay or Leave [Solo]
The Last Stop
What Would You Say
Why I Am

Dancing Nancies
Grey Street
The Last Stop
Seek Up
The Dreaming Tree
Mother Father
Bartender
Everyday

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 21:53 uur

geplaatst: vandaag om 21:53 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.