MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of #6: Midwest Emo!

zoeken in:
TWEEDE RONDE VAN DE GREATEST HITS OF DAVE MATTHEWS (BAND)

https://meyersound.com/wp-content/uploads/2018/09/dmb_gorge_1.jpg
7 deelnemers leverden hun lijstje in, waarvoor veel dank. Hoe blij ik ook ben met 7 deelnemers, geeft het toch ook wel weer wat aan over hoe erg hun populariteit hier achterblijft bij die ze hebben in de VS.
Hoe populair ze dan zijn in de VS vraagt u? Nou, om een indruk te geven. Ze hebben 10 studioalbums afgeleverd in de ruim 30 jaar van hun bestaan en van die 10 albums haalden er maar liefst 7 de nummer 1-positie in de albumcharts in de VS. Crash behaalde, net als zijn soloalbum nog een 2e plek en verder haalden alleen het debuut (11e plek) en het laatste album (5e plek) niet de nummer 1-positie.

Maar goed, het gaat er om wat hier op MusicMeter populair is. Dat is veel belangrijker. Nou, die 7 deelnemers noemden 37 verschillende nummers. En van die 37 nummers, werden er 9 drie keer of meer genoemd, namelijk:
The Last Stop (7 keer genoemd, dus door iedereen!), Grey Street (6 keer genoemd), Seek Up, The Best of What’s Around (beiden 4 keer genoemd), #41, Dancing Nancies, Mother Father, The DreamingTree en What Would You Say (allen drie keer genoemd).

Dat geeft de volgende lijst van 29 nummers waarmee we de tweede ronde ingaan:

#41*
Ants Marching
Crash into Me
Crush
Dancing Nancies*
Don't Drink the Water
Drunken Soldier
Funny the Way It Is
Gravedigger [Solo]
Grey Street*
Louisiana Bayou
Madman's Eyes
Mercy
Mother Father*
Samurai Cop (Oh Joy Begin)
Seek Up*
Shake Me Like a Monkey
So Much to Say
Some Devil [Solo]
Squirm
The Best of What's Around*
The Dreaming Tree*
The Last Stop*
The Space Between
Two Step
Virginia in the Rain
Warehouse
What Would You Say*
Where Are You Going?

Aan jullie de taak om de 10 nummers te noemen die wat jullie betreft niet mee hoeven naar de finale. Dus welke 10 nummers zijn wel erg goed, maar horen niet bij de beste 20 nummers wat jou betreft.

Om die keus iets gemakkelijker te maken heb ik een Spotifylijstje gemaakt. Ik heb voor dit lijstje gekozen voor de albumversies, maar je bent natuurlijk om vrij om elke willekurige liverversie in gedachten te nemen en dit je stemgedrag te laten bepalen.

Dus geef aan: Welke 10 nummers hoeven niet mee naar de finale? Jullie hebben daarvoor tot woensdag 20.30 uur. Succes!

Spotifylijstje!

Oei, dat wordt voor mij nu al een gemankeerde lijst

Drunken Soldier
Funny the Way It Is
Virginia in the Rain
Squirm
Shake Me Like a Monkey
Madman's Eyes
Mercy
Mother Father*
Funny the Way It Is

Alle 29 nummers in de lijst weten mijn aandacht vast te houden en hebben hun sterke kanten. Maar het volgende rijtje gaat mijn top 10 niet halen en mag dus afvallen:

#41*
Crash into Me
Crush
Dancing Nancies*
Seek Up*
Shake Me Like a Monkey
The Space Between
Virginia in the Rain
Where Are You Going?

Louisiana Bayou
Mercy
Mother Father*
Shake Me Like a Monkey
Squirm
The Space Between
What Would You Say*
Where Are You Going?

Louisiana Bayou
Mercy
Shake Me Like a Monkey
Squirm
The Space Between
Madman's Eyes
So Much to Say
Crash into Me
Warehouse

Drunken Soldier
Funny the Way It Is
Gravedigger [Solo]
Louisiana Bayou
Mother Father*
Shake Me Like a Monkey
Squirm
Where Are You Going?

Crash into Me
Dancing Nancies*
Drunken Soldier
Grey Street*
Louisiana Bayou
Mercy
So Much to Say
Two Step
Virginia in the Rain

Drunken Soldier
Louisiana Bayou
Mother Father*
Seek Up*
Some Devil [Solo]
Squirm
The Space Between
Virginia in the Rain
Where Are You Going?

Dancing Nancies*
Drunken Soldier
Louisiana Bayou
Mother Father*
So Much to Say
The Dreaming Tree*
Two Step
Virginia in the Rain
Where Are You Going?

Moet nog naar huis en alles optellen, dus over zo'n uurtje trap ik de finale af.

MarkS73, je hebt twee keer Funny the Way It Is genoemd. Wellicht vind je het echt een heel slecht nummer, maar ik tel maar één keer mee. Mocht je nog een ander nummer weg willen stemmen (en je toevallig online zijn) dan hoor ik het graag.

FINALE VAN GREATEST HITS VAN DAVE MATTHEWS (BAND)
https://media.gq.com/photos/645e849d29e926e42d9d824b/master/w_2240,c_limit/GQ0723_Matthews_01.jpg

Dave denkt er het zijne van! Jullie laten gewoon hele mooie nummers van hem sneuvelen.
8 mensen leverden eliminatielijstjes in, waarvoor veel dank. En dat doet 8 nummers sneuvelen die 5 keer of vaker genoemd zijn, namelijk:
Samurai Cop (Oh Joy Begin) (7 keer genoemd), Louisiana Bayou (6 keer genoemd), Drunken Soldier, Mother Father, Shake Me Like a Monkey, Squirm, Virginia in the Rain en Where Are You Going? (allen 5 keer genoemd)

Dat betekent dat alleen de albums Stand Up en Come Tomorrow niet vertegenwoordigd zijn in de finale. Die gaan we spelen met 21 nummers, te weten deze:

#41*
Ants Marching
Crash into Me
Crush
Dancing Nancies*
Don't Drink the Water
Funny the Way It Is
Gravedigger [Solo]
Grey Street*
Madman's Eyes
Mercy
Seek Up*
So Much to Say
Some Devil [Solo]
The Dreaming Tree*
The Last Stop*
The Space Between
Two Step
Warehouse
What Would You Say*

Aan jullie de taak om van dit hele mooie rijtje je eigen Dave Matthews (Band) top 10 te maken, waarbij je dus uiteraard elke (live)versie in gedachte mag nemen die je maar wil. Eventuele toelichtingen worden erg op prijs gesteld.

Voor deze schone taak hebben jullie tot vrijdag 20.30 uur, waarna de presentatie van de Dave Matthews (Band) top 21 zal plaatsvinden. Veel plezier!

Spotifylijst!

1. Seek Up
2. Two Step
3. Crush
5. Crash into Me
6. Ants Marching
7. The Last Stop
8. Dancing Nancies
9. The Best of What's Around
10. Gravedigger

01. Seek Up*
02. Dancing Nancies*
03. The Last Stop*
04. #41*
05. Gravedigger [Solo]
06. Don't Drink the Water
07. Some Devil [Solo]
08. The Dreaming Tree*
09. Grey Street*
10. Crush

01. Dancing Nancies*
02. The Space Between
03. Crush
04. Ants Marching
05. What Would You Say*
06. Don't Drink the Water
07. Mercy
08. Two Step
09. Warehouse
10. Grey Street*

1. Don't Drink the Water
2. Ants Marching
3. Crush
4. The Last Stop*
5. Crash into Me
6. Mercy
7. Grey Street*
8. Dancing Nancies*
9. What Would You Say*
10. Funny the Way It Is

Dat waren twee heerlijke uurtjes muziek, geweldige band is het ook. Ondanks dat ik al 15 jaar fan ben, heb ik eigenlijk nog nooit een live-album van ze geluisterd, ben daar meestal niet zo van. Wel heb ik Dave 1x samen met Tim Reynolds live gezien. Iemand tips wat het beste DMB live-album is?

Hedser schreef:
Wel heb ik Dave 1x samen met Tim Reynolds live gezien. Iemand tips wat het beste DMB live-album is?

Ken ze niet allemaal, maar kan zowel het Central Park concert als Europe 2009 echt heel erg van harte aanbevelen.
Van Dave Matthews en Tim Reynolds samen zijn overigens ook steengoede live-albums. Heb ze eenmaal op mogen zien treden in De Oosterpoort, maar dat was ook fenomenaal. De band in zijn geheel dit voorjaar nog gezien in de HMH. Was ook genieten!

1. Don't Drink the Water
2. Gravedigger [Solo]
3. The Space Between
4. Warehouse
5. What Would You Say*
6. Some Devil [Solo]
7. The Last Stop*
8. Funny the Way It Is
9. Crash into Me
10. Grey Street*

Hedser schreef:
Ondanks dat ik al 15 jaar fan ben, heb ik eigenlijk nog nooit een live-album van ze geluisterd, ben daar meestal niet zo van. Wel heb ik Dave 1x samen met Tim Reynolds live gezien. Iemand tips wat het beste DMB live-album is?

Stiekem zijn de live albums de beste, echt waar

Bij staan Chicago '98 en Europe 2009 op een 4,5* dus dat zijn mijn tips van de dag

1. The Space Between
2. Crash into Me
3. #41*
4. Some Devil [Solo]
5. Don't Drink the Water
6. Crush
7. Warehouse
8. Funny the Way It Is
9. Gravedigger [Solo]
10. The Dreaming Tree*

01. Funny the Way It Is
02. The Best of What's Around*
03. The Space Between
04. Don't Drink the Water
05. #41*
06. Gravedigger [Solo]
07. The Dreaming Tree*
08. Ants Marching
09. The Last Stop*
10. What Would You Say*

De deadline wordt ietsje later, namelijk 21 uur vanavond. Dus Beauford, motel matches, All Day Watcher en alle anderen, jullie hebben nog zo'n vijf uurtjes om je Dave Matthews top 10 in te leveren!!

1. Crush
2. Two Step
3. Grey Street*
4. Dancing Nancies*
5. Gravedigger [Solo]
6. Seek Up*
7. The Best of What's Around*
8. Funny the Way It Is
9. Ants Marching
10. #41*

Ik kende tot begin deze week slechts een aantal singles van Dave . Deze week heb ik vrijwel alleen maar zijn muziek gedraaid en dat was zeer aangenaam. Mijn hele top 10 bestaat nu uit nummers die ik een week geleden nog nooit gehoord had. Dat laatste is trouwens niet helemaal waar want ik zag hem in 1998 op Parkpop en daar speelde hij mijn nummer 1 en 9 (leve Setlist.fm ). Ik kan mij helaas weinig van het concert herinneren.

Doordat ik Dave Matthews pas vrij recent ontdekt heb, kleven er voor mij geen jeugdherinneringen of concertervaringen aan de nummers. Ook de live albums heb ik in eerste instantie bewust links laten liggen (al verheug ik me daar wel op), dus mijn top 10 is puur gebaseerd op de studio versies.

1. Two Step

Betoverend mooi intro schept hoge verwachtingen, die de volgende 5 minuten volledig worden waargemaakt in een geweldig nummer vol variatie. Ik word met name ook erg blij van de bijdrage van de drummer.

2. The Last Stop*

Zelden zijn elementen uit de Oosterse muziek zo goed geïntegreerd in een rauwe, stevige rocksong.

3. Grey Street*

Een vrij sombere tekst over iemand die niet goed in haar vel zit, in een opvallend optimistisch klinkend muzikaal jasje.

4. Gravedigger [Solo]

Zowel de tekst als de intense zang maken dit voor mij een bijzonder nummer.

5. Don't Drink the Water

Nummers van DMB duren vaak net iets langer dan gebruikelijk en 'ontsporen' dan richting het einde op een aangename manier. Dit nummer is daarvan één van mijn favoriete voorbeelden.

6. Some Devil [Solo]

Less is more. Dave zingt op een ingetogen wijze die we niet vaak van hem horen, slechts begeleid door wat galmende gitaarakkoorden. Erg mooi.

7. Warehouse

Nummer waar van alles in te ontdekken is, onder andere een erg fraai klinkende gitaar. In een terugkerend instrumentaal stukje meen ik een eerbetoon aan de muziek uit Dave's geboorteland Zuid-Afrika te horen.

8. Ants Marching

Zeer dansbaar nummer dat tot mijn eigen verrassing afgelopen dagen mijn top 10 binnen is 'gemarcheerd', ten koste van andere favorieten.

9. Madman's Eyes

Bewijs dat Matthews bijna 30 jaar na zijn debuut nog steeds spannende, intrigerende nummers kan schrijven.

10. The Dreaming Tree*

Het was stuivertje wisselen tussen diverse nummers voor deze 10e plek, maar de bijzondere sfeer van dit lange nummer heeft de doorslag gegeven.

Tot slot wil ik toch Louisiana Bayou nog even benoemen. Typisch een love-or-hate nummer, dus ik kan begrijpen dat hij massaal is weggestemd. Maar bij mij zou hij zeker ergens bovenaan geëindigd zijn.

UITSLAG VAN DE GREATEST HITS VAN DAVE MATTHEWS BAND!
https://relix.com/wp-content/uploads/2017/01/DMB_Klipsch_July_23th_2016_Phierce_Photo-_PRC8054-Edit1.jpg

Het was een besloten feestje met slechts 9 mensen die hun top 10 inleverden, maar wat mij betreft was het feestje daarom er niet minder om. Dus hartelijk dank voor alle deelname!

Ik laat in de presentatie de muziek voor zichzelf spreken. Ik schotel een concert van Dave Matthews Band voor, zij het wat opgeknipt. Want laten we wel zijn, hoe goed de albums ook zijn, Dave Matthews Band komt pas echt geheel tot zijn recht in de livesetting. En die muziek spreekt dus voor zich. Heerlijke composities, geweldige jams die soms tot ver over de tien minuten gaan, snijdende teksten, Oosterse invloeden, blazersgeweld, prachtige strijkers, spetterende gitaarsolo’s, onnavolgbare improvisaties, een bijzonder fijne zanger en ik kan nog wel even doorgaan. Ook hier geldt het cliché weer dat bij echt goede muziek het geheel meer is dan de som der delen.

Ik houd de presentatie dus bij een liveclip en een droge opsomming van de feiten (punten, aantal keren genoemd en oorspronkelijke album). Maar soms vertelt de muziek nu eenmaal het verhaal beter en dat is bij Dave en zijn kornuiten zeker het geval vind ik.

21. So Much to Say

0 punten, 0 keer genoemd
Oorspronkelijke album: Crash (1996)

20. Madman’s Eyes

2 punten, 1 keer genoemd
Oorspronkelijke album: Walk Around the Moon (2023)

19. Mercy

9 punten, 2 keer genoemd
Oorspronkelijke album: Away from the World (2012)

18. The Dreaming Tree

9 punten, 4 keer genoemd
Oorspronkelijke album: Before These Crowded Streets (1998)

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 20:05 uur

geplaatst: vandaag om 20:05 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.