MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of #6: Midwest Emo!

zoeken in:
17. Madonna - Like a Virgin
58 punten, 13 stemmers

We maken een sprongetje naar de eerste van Madges 2 finalisten. Laten we stellen dat jullie een duidelijke voorkeur hierin hadden.

16. Duran Duran - Notorious *
59 punten, 14 stemmers

De heren van Duran Duran & de productie van Nile Rodgers was een gouden combi. Helaas verloren ze al 2 nummers in ronde 2 en ook het funky Notorious eindigt slechts onderaan de middenmoot.

15. Diana Ross - My Old Piano *
59 punten, 11 stemmers, nummer 1 van Shaky

Diana Ross bezingt hier haar liefde voor de piano, een van de vele discohits van het door Rodgers & Edwards geproduceerde album Diana.

14. Sister Sledge - He's the Greatest Dancer *
63 punten, 12 stemmers, nummer 1 van jordidj1

Mss wel het nummer uit deze finale dat ik onbewust indirect het langste ken. Hoe dat komt? Big Willie Style was mijn eerste album...

13. Diana Ross - Upside Down
78 punten, 15 stemmers

We raakten I'm Coming Out al kwijt in de vorige ronde, dus dat betekent dat het La Ross niet is gelukt om de top 10 in deze finale te halen.

12. Daft Punk feat. Pharrell Williams & Nile Rodgers - Get Lucky
85 punten, 13 stemmers, nummer 1 van esteban

De enige finalist uit de 21e eeuw, Nile's herintroductie aan de jeugd en tegelijkertijd een van de meest overplayede nummers van het afgelopen decennium. Veel stemmers gaven dat aan en dat was wrs ook de reden dat ie bijna niet de finale haalde. Toch scoorde de samenwerking met Daft Punk & Pharrell een plek ruimschoots in de middenmoot en op het nippertje zelfs een nummer 1-positie.

11. Duran Duran - The Reflex
89 punten, 18 stemmers, nummer 1 van Funky Bookie

Helaas voor de lievelingetjes van Nile; Duran Duran moet het doen buiten de top 10. Persoonlijk was ik verbaasd dat Skin Trade, toch een beetje een MuMe-lieveling en mijn favo DD, de finale niet haalde. Wellicht dat die wel top 10 had gescoord? We'll never know...

10. David Bowie - China Girl
96 punten, 14 stemmers, nummer 1 van EvilDrSmith

Voor het door Nile Rodgers geproduceerde succesalbum Let's Dance nam Bowie het nummer China Girl op, oorspronkelijk natuurlijk van vriend Iggy (die ik zelf beter vind). Ook deze werd een hit, en als minste van de 3 Bowie-nummers in de finale op 10, scoort hij natuurlijk ook allesbehalve slecht.

9. Sheila & B. Devotion - Spacer
96 punten, 16 stemmen, nummer 1 van Poeha, Poek en ranboy

Sheila was al een grote madame, met tientallen hits in met name Frankrijk, toen ze besloot een discoqueen te worden. Nu waren Fransen en disco in die periode sowieso een goede combi (Cerrone, Black Devil, Space), maar doe er een snufje Rodgers bij en je hebt een grote hit. Het werd gelijk ook het laatste wapenfeit van de band B.Devotion, hierna ging Sheila weer solo.

He’s the Greatest Dancer zo laag
Die baslijn is alleen al top 10 materiaal

8. Chic - I Want Your Love
98 punten, 17 stemmen, nummer 1 van andré, Gyzzz, teus, Titmeister en wendyvortex

Maar liefst 5 nummer 1-noteringen - slechts één nummer deed dat beter - dan valt een 8e plaats misschien toch wat tegen voor deze Chic-classic; zwoel en funky - zo hoor ik hem iig graag.

7. David Bowie - Modern Love *
99 punten, 16 stemmen, nummer 1 van herman, johan de witt en Marty McFly

De tweede Bowie en het hoogste nummer dat niet in de startlijst stond. Scoorde wel de meeste nummer 1-noteringen van de 3 Bowies - terecht imo, een van mijn favoriete Bowies; lekkere tegendraadse funk.

6. Chic - Le Freak
101 punten, 19 stemmen

De beide hoogste Chics staan gebroederlijk naast elkaar. Beide bleken echte puntensprokkelaars. Le Freak was hun grootste hit, typisch een nummer dat in elke discoplaylist staat.

5. Chic - Good Times
102 punten, 20 stemmen, nummer 1 van jeroentjuhh, Marco dB en pureshores

Beastie Boys, Public Enemy, Grandmaster Flash, Sugar Hill Gang, LL Cool J, De La Soul, Will Smith, Slick Rick - streep door welke niet van toepassing is...

Het antwoord: geen van allen. Allen sampleden ze Good Times. En dan hebben we alleen nog maar de bekende hiphopartiesten gehad. Het toont de gigantische impact van dit nummer. Wellicht wel het ultieme Rodgers-nummer, wiens muziekfilosofie simpel, maar doeltreffend is: muziek is er om je een goede tijd te geven.

4. David Bowie - Let's Dance
108 punten, 19 stemmers

In 2018 zag ik Nile Rodgers live op Lowlands. Weer kerngezond en in een kanariegeel pak gestoken speelde hij met zijn band de een na de andere hit. Later sprak ik iemand die zei dat ze 'dat coverbandje' wel vrij goed vond. Logisch, want Rodgers speelde alleen maar nummers die hij zelf had geschreven danwel geproduceerd. Want ja, ook Bowie's grootste hit komt uit de productiekoker van Nile.

3. Sister Sledge - Lost in Music
108 punten, 22 stemmen, nummer 1 van Superbitch

Sister Sledge is een van de acts die hun carrière aan Rodgers heeft te danken. Hun debuutalbum van zijn hand bracht een sloot aan hits, waarvan deze psychedelische discojam het hoogste scoort in de greatest hits-editie; obv een nummer 1-positie pakken de zusjes net aan het podium; terecht!

2. Madonna - Into the Groove
114 punten, 18 stemmers, nummer 1 van Choconas, Johnny Marr en motel matches

The Queen of Pop kende vele fases; Nile Rodgers werkte met haar samen voor haar tweede album. Wellicht niet haar meest markante fase, maar toch zeker met een aantal klassiekers. Into the Groove is daarvan imo verreweg de beste en dat zijn jullie met me eens, gezien de zilveren plak alhier.

1. INXS - Original Sin
130 punten, 18 stemmen, nummer 1 van 50tracks, EttaJamesBrown, Finn, Ries_72, Simon77 en vigil

In 1984 zocht een beginnend Australisch bandje de hulp van sterproducer Nile Rodgers; de rest is geschiedenis. Schoot als een raket uit de startblokken en is daarna nooit meer bijgehaald. Met een ruime voorsprong en 6 nummer 1-posities absoluut de verdiende en overtuigende winnaar van deze Greatest Hits!

Rest mij nogmaals iedereen te danken voor het meespelen!

Leuke editie, dank Titmeister!

Goede gelegenheid om alle mooie tracks van deze man eens op een rij te horen. En ongelofelijk idd hoeveel daar in latere jaren nog uit is voortgekomen. INXS vind ik overigens ongeveer de zwakste track van alle 21, onbegrijpelijk voor mij dat die zo goed scoort.

Onterechte winnaar, heel veel dank Titmeister! Was heel leuk!

Dank Titmeister voor deze heerlijke greatest hits. Nummer 1 vrij apart, top 10 was genoeg eer geweest.
Over 3 jaar nog een keer?

Dank voor de organsiatie en teksten Titmeister.
Dit was zo'n GH waarbij ik van tevoren geen flauw benul had welke nummers kans maakten op de overwinning (ik had evenwel Chic toch hoger geschat, maar dat is het euvel van te veel nummers): de nummers 3 t/m 10 lagen ook maar 12 punten uit elkaar. Nog sterker: dat de de winnaar er ook eentje van Nile was, had ik tot deze GH nooit geweten. Maakt het wel net zo verrassend.

Verrassende top 2, had deze eigenlijk niet in de top 10 verwacht.

Leuke editie in ieder geval! En opmerkelijk feitje van Sheila, ik dacht altijd dat het 2 verschillende waren...

EvilDrSmith schreef:
Nog sterker: dat de de winnaar er ook eentje van Nile was, had ik tot deze GH nooit geweten. Maakt het wel net zo verrassend.
Idem hierzo, maar dat geldt ook voor de nummers van Madonna en Duran Duran. Nu was ik ook nooit zo van het willen weten wie de producers waren. My bad, maar wel leuk om dit na al die jaren te weten te zijn gekomen.

Original Sin heeft mijn top 10 niet gehaald, maar dat lag niet aan het nummer, want dat is gewoon een geweldige track, maar het ligt simpelweg aan de hoge kwaliteit van de geboden tracks hier.

Titmeister dank voor deze fantastische editie, ondanks dat ik er maar kort aan heb meegedaan. Ga hier nog even flink van nagenieten.

Ik moet zeggen dat ik ook wel verbaasd was over de overwinning van Original Sin; had vooraf mijn geld ingezet op Good Times of Let's Dance. Wellicht heeft INXS toch ook wel geprofiteerd van het feit dat de andere grote namen minstens 2 nummers in de finale hadden...

Leuke editie Titmeister. Misschien niet het meest ironische nummer waaraan Nile heeft meegwerkt, wel het beste

En ja, ik was ook onwetend

#metoo

En dank, Titmeister

Same here .. weer wat geleerd. Leuk overzicht Titmeister

12 augustus 2022 - Titmeister (Nile Rodgers)
19 augustus 2022 - Casartelli(Foreigner)
26 augustus 2022 - dumb_helicopter (Humo's Rock Rally Winnaars)
9 september 2022 - Choconas (Michael Kiwanuka)

Humo’s Rock Rally winnaars zijn al geweest, dus ik denk dat 26 aug nog vrij is

Casartelli (moderator)
https://media.gettyimages.com/photos/promotional-studio-portrait-of-american-rock-group-foreigner-1977-lou-picture-id2549146?k=20&m=2549146&s=612x612&w=0&h=DN6SMU3nUir4VaZ_X4X5o5o5869k0EAZxcCIpRKWeQo=
GREATEST HITS OF FOREIGNER

We gaan een potje AOR'en deze week. De wellicht ultieme vaandeldrager van deze tamelijk Amerikaanse muziekstroming is dit Brits-Amerikaanse (ergo de bandnaam) gezelschap rond topzanger Lou Gramm en top-… nou nee… maar uiterst functioneel gitarist Mick Jones. Oud-King Crimson-saxofonist Ian McDonald gaf er in eerste instantie nog wat extra artistieke geloofwaardigheid aan, maar verder was de band vooral op het juiste moment op de juiste plek. Feelgoodmuziek zonder prog-excessen of punk-boosheid, in de late jaren '70 uitgewerkt, in de jaren '80 een hitmachine pur sang.

Een Foreigner Greatest Hits editie zal vooral een feest der herkenning zijn ("o ja, deze was ook nog van hen"). Maar voor wie aan het bandmateriaal niet genoeg heeft; solomateriaal (alleen Lou Gramms welbekende solohit schiet me zo gauw te binnen) mag ook genomineerd worden.

Nomineer nog tien nummers bovenop de startlijst. Minder mag eventueel ook, je nominaties tellen dan wel minder zwaar mee.

Blinded by Science
Blue Morning, Blue Day
Can't Slow Down
Cold as Ice
Dirty White Boy
Double Vision
Feels Like the First Time
Hand on My Heart
Heart Turns to Stone
Hot Blooded
I Want to Know What Love Is
Juke Box Hero
Love on the Telephone
Only Heaven Knows
Say You Will
Starrider
That Was Yesterday
Tooth and Nail
Urgent
Waiting for a Girl Like You

Deadline: dinsdag 20.00 uur

Casartelli (moderator)
Ik zal zelf vast even het goede voorbeeld geven

I Need You
Inside Information
Long, Long Way from Home
Night Life
Prisoner of Love
Rev on the Red Line
The Modern Day
Tramontane
Two Different Worlds
Woman in Black

Spotify lijstje vd startlijst.

https://open.spotify.com/playlist/2WUlNniDw4nMUTbjc3smPT?si=VYp58szITqKSjKW4tH3kXA&utm_source=copy-link

En mijn toevoegingen.

Fool for You Anyway
Girl on the Moon
Head Games 
I Can't Give Up 
Long, Long Way from Home 
Ready
Night Life
Stranger in My Own House
Spellbinder
The Damage Is Done

Can't Wait
I Don't Want to Live Without You
Inside Information
Long, Long Way from Home
Midnight Blue (Lou Gramm)
Night Life

De rest volgt nog

A Love in Vain
Don't Let Go 
Head Games 
Long, Long Way from Home (Foreigner goes early Roxy Music)
Midnight Blue (Gramm)
Night Life 
Seventeen
The Damage is Done
Woman in Black
You're All I Am

Reserve: At War with the World

Binnen dit relatief kleine oeuvre opvallend weinig overeenkomsten met het lijstje van onze reisgids!

Break It Up
Down On Love (mijn absoluut favoriete Foreigner)
Head Games
I Don't Want To Live Without You
I'll Get Even With You
Inside Information
Long Long Way From Home
Luanne
Reaction To Action
Women

Deze twee moeten sowieso mee naar ronde 2:

Lonely Children
Rev on the Red Line

Aangevuld met:
Reaction To Action
Stranger in My Own House
Night Life
The Damage Is Done
Seventeen
No Hiding Place
Under the Gun
Counting Every Minute

Casartelli (moderator)
vigil schreef:
Binnen dit relatief kleine oeuvre opvallend weinig overeenkomsten met het lijstje van onze reisgids!
Don't Let Go, Midnight Blue en The Damage Is Done hadden evengoed wel in mijn lijstje kunnen staan. Misschien is het oeuvre toch niet zo heel klein.

I Need You
Long, Long Way from Home
Rev on the Red Line
The Modern Day
Woman in Black
Head Games
Women
Fool for You Anyway
Headknocker
Do What You Like

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 00:03 uur

geplaatst: vandaag om 00:03 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.