MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of #6: Midwest Emo!

zoeken in:

1. bad guy
2. lunch
3. bury a friend
4. you should see me in a crown
5. ocean eyes
6. my strange addiction*
7. therefore i am
8. all the good girls go to hell
9. guess (met Charli XCX)
10. Billie Bossa Nova*

1. bury a friend
2. bad guy
3. everything i wanted
4. your power
5. birds of a feather
6. NDA*
7. Billie Bossa Nova*
8. you should see me in a crown
9. L'AMOUR DE MA VIE*
10. ocean eyes

1. no time to die
2. bad guy
3. WHEN I WAS OLDER*
4. Oxytocin
5. you should see me in a crown
6. bury a friend
7. L'AMOUR DE MA VIE*
8. NDA*
9. birds of a feather
10. CHIHIRO

1. everything i wanted
2. Your Power
3. bad guy
4. Oxytocin
5. BIRDS OF A FEATHER
6. bury a friend
7. SKINNY*
8. Billie Bossa Nova*
9. LUNCH
10. CHIHIRO

Pfoeh ze heeft eigenlijk een verrassend consistente discografie gebaseerd op deze toptien, van elke periode zit er wel iets tussen.

1. when the party's over
2. WHEN I WAS OLDER
3. LUNCH
4. everything i wanted
5. bury a friend
6. ocean eyes
7. NDA
8. CHIHIRO
9. Oxytocin
10. you should see me in a crown

1. bad guy

Tijdens de aftiteling van de film Brightburn hoorde ik deze song voorbij komen. Het was mijn eerste kennismaking met de muziek van Billie. Hoewel ik weinig luistertijd doorbreng binnen haar genre(s), vond ik haar vanaf het begin een intrigerende en unieke artiest en ik hoor voor de afwisseling graag af en toe een nummertje van haar voorbijkomen.

2. no time to die

Ondanks de positieve termen waarmee ik Billie hierboven beschrijf, maakte ik me toch wat zorgen over het feit dat zij een James Bond titelsong zou gaan maken. Dat was absoluut niet nodig, want het is een prachtig nummer geworden, met respect voor de muzikale Bond traditie en erg fraai gezongen.

3. lunch
4. birds of a feather
5. oxytocin
6. my strange addiction*
7. Billie Bossa Nova*
8. all the good girls go to hell
9. you should see me in a crown
10. chihiro

Adembenemende top 3

1. everything i wanted
2. BIRDS OF A FEATHER
3. when the party's over
4. LUNCH
5. CHIHIRO
6. bad guy
7. guess (met Charli XCX)
8. therefore i am
9. all the good girls go to hell
10. NDA*

1. my strange addiction*
2. you should see me in a crown
3. everything i wanted
4. when the party's over
5. bad guy
6. birds of a feather
7. oxytocin
8. ocean eyes
9. CHIHIRO
10. guess (met Charli XCX)

Ik stem deze namiddag.

1. everything i wanted
2. oxytocin
3. CHIHIRO
5. L'AMOUR DE MA VIE*
6. NDA*
7. bury a friend
8. lunch
9. ocean eyes
10. bad guy

1. everything i wanted
2. birds of a feather
3. when the party's over
5. bury a friend
6. your power
7. ocean eyes
8. WHEN I WAS OLDER*
9. all the good girls go to hell
10. CHIHIRO

1. bad guy
2. bury a friend
3. guess (met Charli XCX)
4. L'AMOUR DE MA VIE*
5. my strange addiction*
6. you should see me in a crown
7. when the party's over
8. oxytocin
9. birds of a feather
10. lunch

Billie

Op eenzame hoogte de beste song van de afgelopen 10 jaar. In 2022 zei ik er al het volgende over: Shaky's Top 100 - Plek 8: Billie Eilish - When the Party Is Over. Daar sta ik nog volledig achter.

1. when the party's over

Shit, kom nu echt plaatsen te kort. Plek 2 t/m 10 zijn ook allemaal minstens een 8,5 tot een 9, minstens.

2. you should see me in a crown
3. bad guy
4. all the good girls go to hell
5. therefore i am
6. lunch
7. bury a friend
8. SKINNY*
9. L'AMOUR DE MA VIE*
10. no time to die

1. BIRDS OF A FEATHER
2. when the party's over
3. SKINNY*
4. no time to die
5. everything i wanted
6. NDA*
7. guess (met Charli XCX)
8. your power
9. bury a friend
10. CHIHIRO

Ik ga helemaal kapot tijdens when the party's over, net als Shaky. Toch heeft het legendarische livefilmpje van de Olympics me overtuigd om BIRDS OF A FEATHER op 1 te zetten.

1. lunch
2. when the party's over
3. everything i wanted
4. bad guy
5. no time to die
6. bury a friend
7. birds of a feather
8. ocean eyes
9. Billie Bossa Nova*
10. L'AMOUR DE MA VIE*

1. bury a friend
2. bad guy
3. lunch
4. all the good girls go to hell
5. your power
6. when the party's over
7. therefore i am
8. birds of a feather
9. WHEN I WAS OLDER*
10. no time to die

Mijmeringen van een Billie-n00b tijdens het tweemaal luisteren via de spotify playlist.

Laat ik met een teleurstelling beginnen.
De genomineerde nummers van haar nieuwe album vind ik allemaal minder, stukken minder dan haar oudere nummers.
Het is allemaal te braaf en veilig geworden en te veel leunend op de productie, die ook veel minder spitsvondig en creatief is. Het is vooral vol en dichtgeslibd. Ik mis die open sound en die kekke, gekke geluidjes.
'Birds Of A Feather' en 'Skinny' met pijn, moeite en verveling uitgeluisterd. Bijna lichte irritatie. Wat doen in hemelsnaam die verenbollen bij jou op 1, JM?
'CHIHIRO' was als enige nog wel aangenaam sfeervol, maar waar is haar eigenzinnigheid gebleven?
Nee, dan 'Bury A Friend', wat een creepy crawling oorwurm. Bijna niet voor te stellen dat ze nog minderjarig was toen dit nummer werd gemaakt.

Nu luister ik via mijn pc met computerspeakers, dus voor audiofielen vast heel armetierig. Evenzogoed spat, barst, dreunt en dendert 'Guess' als een mokerslag uit mijn speakertjes. Djiezus, wat een big bad HUGE sound!
Totaal mijn genre niet, of dat ik kennis heb van deze stijl, maar ik vind het heel erg vet. Dè verrassing van dit lijstje. Jammer dat-ie zo kort is, maar gruwelijk krachtig.
Daarna is 'Lunch' weer een afknapper. Tsja, van het nieuwe album: dat kon ik inmiddels al horen.

Dat James Bond thema vond ik destijds een lichte teleurstelling en wat voorspelbaar, maar daar kwam ik snel op terug. Nu ik 'em weer hoor, vind ik 'em toch behoorlijk sterk, gelaagd en subtiel met de juiste filmflair. Zie ik toch echt niet gebeuren met de nummers van 'Hit Me Hard and Soft', die me vooral veel te soft raken.
'Oxytocin' is voor mij hetzelfde wat 'Toxic' van Britney Spears destijds bewerkstelligde: een nummer van een artiest waar ik niet zoveel mee heb, maar tot mijn verrassing echt erg gaaf vind. Een earopener.
Bij Britney heeft zich dat nauwelijks doorontwikkeld, maar ik heb inmiddels 'Happier Than Ever' op goudgekleurd vinyl gekocht en haar debuut heb ik op cd: beide echter nauwelijks geluisterd. Nu ik de nummers van dit album hier voorbij hoor komen, gaat haar debuut ook op mijn wantlist voor vinyl.

Resumerend: de eerste twee platen zijn erg sterk en hebben in mij nu definitief een liefhebber gevonden, haar nieuwe album is teleurstellend slappe poep en een weeïge poging "volwassen" te klinken. Gatver.

1. Bury a Friend
2. Oxytocin
3. Bad Guy
4. You Should See Me In A Crown
5. Guess (met Charli XCX)
6. No Time To Die
7. Therefore I Am
8. WHEN I WAS OLDER*
9. When The Party's Over
10. NDA*

Bubbling under:
My Strange Addiction*
Billie Bossa Nova*
All The Good Girls Go To Hell
your power
CHIHIRO
everything i wanted

De rest vond ik niet veel soeps.

1. when the party's over
2. everything I wanted
3. bad guy
4. BIRDS OF A FEATHER 
5. CHICHIRO
6. bury a friend
7. ocean eyes
8. L'AMOUR DE MA VIE
9. my strange addiction 
10. LUNCH

Net buiten top 10: Billie Bossa Nova en NDA

Met CharlI XCX en Billie Eilish achter elkaar wordt wel duidelijk dat Charli XCX een paar hogere pieken heeft, maar Billie Eilish een veel consistenter hoog niveau. In een gecombineerde GH zou mijn top 3 waarschijnlijk volledig van Charli XCX zijn, maar waar Charli XCX van mij best een top 10 had mogen zijn, zou ik deze juist prima kunnen uitbreiden naar een top 15. En dat ga ik dan ook doen

1. bad guy
2. therefore i am
3. bury a friend
4. everything i wanted
5. L'AMOUR DE MA VIE*
6. all the good girls go to hell
7. when the party's over
8. guess (met Charli XCX)
9. my strange addiction*
10. no time to die

11. NDA*
12. you should see me in a crown
13. lunch
14. birds of a feather
15. your power

EvilDrSmith, wat vind je dan van deze edit:

Teunnis schreef:
EvilDrSmith, wat vind je dan van deze edit:
Nope, doet het ook niet voor mij. Ik vind met name de beat alles plat slaan, het geknutsel aan haar stemgeluid te geforceerd vervormd en de sfeer te "muurbloempjesludduvuddu". Ondanks het lekkere synthriedeltje dat zomaar van een lp afkomstig had kunnen zijn van Kim Wilde ❤️ uit 1982. Alleen de laatste minuut, die vind ik lekker: geeft een wat unheimisch sfeertje dat me aan Go_A's Shum doet denken. Of zou dat toeval zijn, omdat ik die vanmiddag ga zien? Dus toch één uit bijna vijf minuten. Thnx!

Nog een halfuur!

01. everything i wanted
02. your power
03. you should see me in a crown
04. no time to die
05. when the party's over
06. CHIHIRO
07. therefore i am
08. bury a friend
09. lunch
10. bad guy

1. Bury a Friend
2. Bad Guy
3. When The Party's Over
4. Everything I Wanted
5. NDA*
6. No Time To Die
7. Therefore I Am
8. Guess (met Charli XCX)
9. Birds Of A Feather
10. Ocean Eyes

UITSLAG GREATEST HITS OF BILLIE EILISH

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQslEAdDRxemM2jKm2Q69tw0o26EGmMsFMlZKqhvN_4fZt59PmR

21. BILLIE BOSSA NOVA | 14 punten | 5x genoemd | Nr. 1 van: niemand

Er moest één de pechvogel zijn, en dat is Billie Bossa Nova geworden. Vrij vaak genoemd, maar vaak ging het over restpuntjes en daar kom je niet ver mee. Vermakelijk nummer dat -hoe kan het ook anders- geïnspireerd is door de Braziliaanse muziekstijl.

20. SKINNY | 15 punten | 3x genoemd | Nr. 1 van: niemand

SKINNY, mijn op één na favoriet van de laatste, en door mij ook het hoogst gezet. Top 3 zelfs, ik vind het gewoon een prachtig lied, jammer dat je niks kan met haar laatste, EvilDrSmith!

19. WHEN I WAS OLDER | 25 punten | 5x genoemd | Nr. 1 van: niemand

17/18. ocean eyes | 29 punten | 9x genoemd | Nr. 1 van: niemand

Voor mij dé ontdekking van deze editie, ik kende haar eerste EP nog niet (nog steeds niet) maar dit is echt zo'n mooi lied!

17/18. all the good girls go to hell | 29 punten | 7x genoemd | Nr. 1 van: niemand

16. NDA | 30 punten | 8x genoemd | Nr. 1 van: niemand

15. my strange addiction | 30 punten | 6x genoemd | Nr. 1 van: Titmeister

13/14. guess (met Charli XCX) | 31 punten | 8x genoemd | Nr. 1 van: niemand

Ook hier kan guess niet echt potten breken helaas...

13/14. L'AMOUR DE MA VIE | 31 punten | 8x genoemd | Nr. 1 van: niemand

12. CHIHIRO | 35 punten | 11x genoemd | Nr. 1 van: niemand

Nog zo'n restpuntjespakker...

11. therefore i am | 38 punten | 8x genoemd | Nr. 1 van: niemand

Zo, dat waren de eerste... we hebben nog geen nummer 1 te pakken. Sorry voor de bondige presentatie maar ik wil ff vaartmaken. Heb je lijstje nog meegenomen 50tracks, was rekenende.

TOP 10

10. Your Power | 39 punten | 6x genoemd | Nr. 1 van: niemand

9. oxytocin | 47 punten | 8x genoemd | Nr. 1 van: niemand

8. no time to die | 53 punten | 11x genoemd | Nr. 1 van: dynamo d

7. LUNCH | 64 punten | 12x genoemd | Nr. 1 van: motel matches

6. you should see me in a crown | 71 punten | 12x genoemd | Nr. 1 van: niemand

5. BIRDS OF A FEATHER | 72 punten | 13x genoemd | Nummer 1 van: Johnny Marr

Faffie!!! Heel blij met deze nette score, let je op EvilDrSmith?

4. when the party's over | 100 punten | 14x genoemd | Nr. 1 van: 123poetertjes, Shaky en LauraVE

Kwam traag op gang, in de vijfde lijst pas punten gekregen maar meteen een volklapper van ome poet. Enorme sprong in punten ook opeens, en de top 3 gaat daar nog een heel stuk over de magische honderd punten grens heen.

3. bury a friend | 110 punten | 17x genoemd | Nr. 1 van: ArthurDZ, Marco dB, ome EvilDrSmith en 50tracks

2. everything i wanted | 110 punten | 13x genoemd | Nr 1. van: Mastroianni, JoaMuse, Teunnis, Gretz en Choconas

Draw! Maar everything i wanted is meer op 1 gezet (wel minder genoemd in totaal) en daarom zet ik 'm lekker een plaatsje hoger, ook omdat ik het zelf een nog iets mooier nummer vind dan bury a friend

And the winner is...

1. bad guy | 128 punten | 17x genoemd | Nr. 1 van: Superbitch, All Day Watcher, Arno en SanderT

Duh.

Bedankt allemaal voor mee te spelen en de talrijke opkomst, dan geef ik nu het stokje vlug door aan motel matches die ons gaat verblijden met een editie van The The!

Met dank aan Johhny Marr gaan we na 2 weken vol jong grut, weer over naar een oude man.

Na bijna 25 jaar kwam er namelijk vorige week eindelijk weer een plaat van The The uit en of dat nog niet voldoende reden is voor een Greatest Hits editie, treedt Matt Johnson volgende week 2 avonden op in Paradiso. Kortom, deze week zitten we goed in de lidwoorden en mogen jullie voor maandag 20:00 nog 10 nummer aanvullen op de startlijst.

Another Boy Drowning
Armageddon Days Are Here (Again)
Boiling Point
Cognitive Dissident
Dogs of Lust
GIANT
Heartland
I Saw the Light
Infected
Kingdom of Rain
Linoleum Smooth to the Stockinged Foot
Love Is Stronger Than Death
Shrunken Man
Slow Emotion Replay
Slow Train to Dawn
Some Days I Drink My Coffee by the Grave of William Blake
The Beat(en) Generation
The Whisperers
This Is the Day
Uncertain Smile

Johnny Marr schreef:
5. BIRDS OF A FEATHER | 72 punten | 13x genoemd | Nummer 1 van: Johnny Marr

Faffie!!! Heel blij met deze nette score, let je op EvilDrSmith?
Zelfs hoger dan 'Oxytocin'? Ik maak even een pitstop op Baroeg Open Air om jullie allemaal knettergekke slampampers te noemen: jullie zijn knettergekke slampampers.

Desalniettemin een toffe, nadere kennismaking met Billie, waarvoor dank, JM!

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 21:06 uur

geplaatst: vandaag om 21:06 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.