MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of #6: Midwest Emo!

zoeken in:
Johnny Marr schreef:
Ik ga momenteel weer he-le-maal kapotje van genotje tijdens Bad Timing. Telkens weer helemaal kapotgevloerd, elke keer opnieuw... Wat een nummer.

Ik dacht dat ik het ging krijgen toen ze het afgelopen juni live inzetten op het Live Is Live festival, wist helemaal niet meer waar ik het had joh. Kapot geniaal.
Was op BKS ook genieten. En na Bad Timing meteen pitmadness bij Suds & Soda. Wat een band.

herman schreef:
Jammer dat 7 Days, 7 Weeks het niet heeft gehaald.

Die zou hier ook redelijk hoog gestaan hebben. Net als The Architect en Keep You Close.

1. Sister Dew
2. Instant Street
3. Gimme the Heat
4. Bad Timing
5. Nothing Really Ends
6. Disappointed in the Sun
7. Put the Freaks up Front
8. One Advice, Space
9. Hotellounge (Be the Death of Me)
10. Quatre Mains

1. Quatre Mains
2. Bad Timing
3. Roses
4. Instant Street
5. One Advice, Space
6. Fell Off the Floor, Man
7. Theme from Turnpike
8. The Magic Hour
9. Little Arithemetics
10. Nothing Really Ends

1. Hotellounge (Be the Death of Me)
2. Theme from Turnpike
3. Suds & Soda

4. Nothing Really Ends
5. W.C.S (First Draft)
6. Instant Street
7. Bad Timing
8. Little Arithmetics
9. Via

10. Sister Dew
11. Fell Off the Floor, Man
12. Magdalena
13. Quatre Mains
14. Gimme the Heat

15. Roses
16. Disappointed in the Sun
17. The Magic Hour
18. Right as Rain
19. Put the Freaks Up Front

20. Serpentine
21. The Ideal Crash
22. One Advice, Space

Niet te doen dit...zowel het limiteren tot 10 nummers als het op volgorde zetten....teveel moois.

01. Suds & Soda
02. Hotellounge (Be the Death of Me)
03. Theme from Turnpike
04. Bad Timing
05. Fell Off the Floor, Man
06. Roses
07. Nothing Really Ends
08. Quatre Mains
09. Gimme the Heat
10. Instant Street

Alles van dEUS deze week intensief beluisterd, al dacht ik dat mijn winnaar wel vaststond. Toch niet. Instant Street blijft een razend knap nummer, maar legt het af tegen drie schitterende juweeltjes.
Wat een band, wat een weergaloze top tien.

1. Disappointed in the Sun
2. Nothing Really Ends
3. Little Arithmetics
4. Instant Street
5. Theme from Turnpike
6. Bad Timing
7. Sister Dew
8. The Magic Hour
9. Suds & Soda
10. Hotellounge (Be the Death of Me)

Johnny Marr schreef:

Samen met Little Arithmetics toch wel m'n absolute dEUS-faffie. Little Arithmetics is één van de liefste liedjes ooit gemaakt hé, zo troostend en warm - kom in die knuffelpit dan, en een prachtige videoclip ook!

Slept on videoclip inderdaad! Heerlijke vakantievibes, je zou haast willen dat je erbij was geweest. Via heeft ook zo'n video in 'op vakantie met de vrienden'-thema, zouden de mannen zo twee keer met elkaar tax deductible op vakantie zijn geweest?

1. Instant Street
2. Right as Rain
3. Little Arithemetics
4. Suds & Soda
5. Serpentine
6. Nothing Really Ends
7. Magdalena
8. Hotellounge (Be the Death of Me)
9. Sister Dew
10. Theme from Turnpike

1. Bad Timing
2. Instant Street
3. Hotellounge (Be the Death of Me)
4. Quatre Mains
5. Sister Dew
6. Theme from Turnpike
7. Put the Freaks Up Front
8. Suds & Soda
9. Roses
10. Disappointed in the Sun

De lijnen zijn dicht!

11. Quatre Mains 53 (10) - Nr. 1 van dynamo d
12. Gimme the Heat 45 (7) - Nr. 1 van aERodynamIC
13. Via 43 (11)
14. Disappointed in the Sun 41 (9) - Nr. 1 van wendyvortex en Mastroianni
15. Put the Freaks Up Front 34 (10)
16. Right as Rain 32 (7)
17. One Advice, Space 26 (4) - Nr. 1 van GrafGantz
18. Magdalena 21 (6)
19. W.C.S (First draft) 20 (4)
20. The Magic Hour 16 (5)
21. The Ideal Crash 15 (2)
22. Serpentine 11 (4)

Veelal de albumtracks die in de onderste regionen eindigen en grote verschillen met de puntentotalen in de top-10. Met Quatre Mains verliezen we ook de laatste 'recente' track. Ook Via scoort eerder laag, ik kan me namelijk herinneren dat die toch ook gewoon meedraait in de MuMeLadder.

Daarnaast ben ik ook geschrokken van de lage plaatsen van de onderste 2. The Ideal Crash leek me zo'n nummer dat geruisloos in het midden eindigt, maar is slechts 2 (!) keer genoemd. Serpentine staat dan weer op 4 qua actuele populariteit op Spotify bij de dEUS-tracks (weet trouwens iemand hoe dat toevallig komt?)

The Ideal Crash pas 21e luigifort laten we ons verdriet wegdrinken

Verder weinig verrassingen.

10. Fell Off the Floor, Man 59 (11)

Het eclectische Fell Off the Floor, Man opent de top-10. Zelf vrij vroeg leren kennen door de verzamelaar No More Loud Music en heel eerlijk iets minder mijn ding. Het stuitert wat alle kanten op, maar heeft minder dat dreigende waar ik dEUS voor apprecieer. Toch een mooie notering!

9. Sister Dew 82 (17)
Nummer 1 van luigifort en Jizze

Sister Dew eindigt in de eenzame middenmoot. Duidelijk afgescheiden van de onderste nummers, maar nog een heel stuk te gaan alvorens de aansluiting bij subtop er zou zijn. Typisch dEUS-nummer. Laagje voor laagje bouw het op en blijft het intrigeren.

8. Roses 103 (17)
Nummer 1 van esteban en ArthurDZ

Deze vind ik dan weer opvallend laag staan. Het ligt natuurlijk vanaf nu op een zakdoek bijeen, maar deze had ik toch minstens top-5 verwacht. Ik heb het idee dat die in België toch nog een tikkeltje populairder is dan in de Lage Landen tezamen. Kreeg toch iets voorbij halverwege eigenlijk nog echt redelijk wat stemmen, maar het laatste derde van de stemmerspopulatie kon er minder punten aan kwijt. Desalniettemin: Thank you for the Roses!

Boven de grote rivieren zijn ze wat meer van de tulpen

7. Theme From Turnpike 103 (21)
Nummer 1 van andré

Dan komen we bij de soundtrack van Anyway the Wind Blows, de kortfilm van zanger Tom Barman. Theme From Turnpike is een wat atypischer, meer jazzy nummer in hun oeuvre. Het kreeg niet heel veel hoge scores, maar wel talloze lage noteringen. Het aantal laagste posities viel bv. echt op, maar hierdoor stegen ze wel een plekje ten aanzien van Roses. Lekker bezwerend voor in de late uurtjes, maar voor mij persoonlijk iets te weinig beklijvend.

6. Nothing Really Ends 106 (20)
Nummer 1 van herman en Simon77

Prachtig nummer over liefdesverdriet met enkele heerlijke frases. Het wanhopige druipt ervan en Barman zingt wondermooi. Ik refereer naar de prachtige recensie van Herman van enkele berichten terug voor wie nog eens het echte gevoel van Nothing Really Ends wil krijgen.

Heeft er trouwens een enorme inhaalslag opzitten. Scoorde bitterweinig bij aanvang, maar kreeg gestaag meer punten en steeg zo nog tot een mooie zesde plaats, waar ik ze bij aanvang ook wel verwacht had.

5. Little Arithmetics 108 (18)
Nummer 1 van Johnny Marr en Dance Lover

Een heel aaibaar, vrolijk aandoend nummer dat vooruit huppelt en dan is daar plots die venijnige gitaarsolo. Mooie vijfde plaats kunnen behalen, hoewel er misschien nog wel meer inzat. En hiermee hebben we ook meteen het laatste nummer van In a Bar Under the Sea gehad.

4. Bad Timing 112 (16)
Nummer 1 van Hedser en mezelf

Blijft een fantastisch nummer, die dreigende, schurende gitaarlijn, die geleidelijke opbouw naar die climax. Gewoonweg prachtig! Deed het nochtans bij de eerste stemmers niet zo goed, maar kreeg zo nu dan een flinke klets erbij en op het einde was het dan vooral bad timing voor Little Arithmetics, want met een ultieme topnotering raasde Bad Timing zo nog naar een 4de plaats.

3. Suds & Soda 118 (19)
Nummer 1 van El Ninjo en Renoir

Hun doorbraaknummer. Zeer archetypisch voor hun alternatieve eigen stijl van enkele Antwerpenaren die lak hadden aan alle conformiteit. Van de kenmerkende viool van multi-instrumentalist Janszoon (één van de twee overgebleven originele leden), het overstuurse stemgeluid van Barman tot de talloze fridays van de arty-farty Stef-Kamil Carlens. iconische videoclip ook.

2. Hotellounge (Be the Death of Me) 133 (20)
Nummer 1 van Marco dB, Sandokan-veld, Ries_72, Teunnis

Weergaloos nummer ook, voor mij ook een wat minder passend nummer op hun debuut. Hier lieten ze zien hoe wondermooie, melodieuze nummers ze ook wisten maken, maar wel met een kantje. Het feit dat ze het geluid van hun ontplofte versterker gewoon laten staan hebben op hun plaats is ook weer die typische Antwerpse je m'en fou houding. Daarnaast onthoud ik ook steeds de voice van Ricky Lee Jones. Iemand die weet waar de associatie met de stem vandaan komt?

Deed het eigenlijk steeds erg goed en bleef lang gelijke tred houden met de nummer 1 en liet zelfs plots een redelijke voorsprong noteren. Dit laatste duurde niet lang en daarna was het regelmatig achtervolgen aangewezen. Elke keer kwam het terug tot een paar punten, maar de laatste demarrage was er te veel aan. Had leuk geweest om eens niet de geijkte winnaar te hebben, maar ze zijn beiden zo goed als even mooi, dus op zich maakt het me weinig uit.

1. Instant Street 149 (22)
Nummer 1 van Arno, All Day Watcher, motel matches, Outlaw104

En the winner takes it all: meeste noteringen, meeste nummers 1 en uiteindelijk winnen met een straat(je) voorsprong. En nochtans had het er lang niet zo naar uitgekeken. Halverweg geleden ze zelfs uit de top-3 voor een kort ogenblik. maar op het einde pakte ze nog 2 hoge noteringen en stapten ze glorieus op het ereschavotje.

Hoewel sommigen het mogelijk beugehoord zijn, vind ik het nog altijd van ongekende klasse. Die tweedeling tussen dat kabbelende, verhalende gedeelte en dan plots die climactische gitaarsolo die vooral live een enorme intensiteit met zich meedraagt (zie die clip, ik ga nu al helemaal wild). Wereldklasse en een band die mee de 90's op rockvlak gedefinieerd heeft en bij mezelf een permanente indruk nagelaten heeft.

En dan geef ik het (drum)stokje door aan Shaky die Stevie Ray Vaughan onder de aandacht zal brengen!

Dank voor het organiseren van deze mooie dEUS week, Gertjan. Luister/draai ze eigenlijk veel te weinig de laatste jaren.

Was inderdaad weer een prima muzikaal weekje. Bedankt voor de organisatie..

Thanks voor dit overheerlijke weekje, Gertjan!

Eerder vandaag heb ik ook deze docu nog eens teruggekeken, omdat ik toevallig zag dat iemand 'm op YouTube had gezet. Zeer interessant naslagwerk over de beginjaren van dEUS en het ontstaan van WCS. Vooral het interview met Tom en Stef samen is ongelooflijk interessant (Tom zijn kop wanneer Stef aangeeft dat hun succes hem ongemakkelijk maakte )

Voor wie hem nog niet gezien heeft:

Dank Gertjan! Leuk om weer eens wat dEUS te draaien. Vooral de eerste 3 van The Ideal Crash vielen me vandaag weer positief op, zo mooi als die in elkaar over gaan. Blijf toch een bijzondere band met veel gezichten.

Merci Copter!

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 13:06 uur

geplaatst: vandaag om 13:06 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.