MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of #6: Midwest Emo!

zoeken in:
20. Violently Happy* (26) (9)

En de eerste van Debut, over zo gelukkig zijn dat het pijn doet. Vier songs van die plaat staan hoger.

19. Birthday (The Sugarcubes)* (43) (7) en de nummer 1 van johan de witt

Ook in de jaren '80 gooide Björk natuurlijk al hoge ogen als de leadzangeres van The Sugarcubes, een van de eerste IJslandse act van enige internationale naam en faam. In deze finale speelde het nummer echter niet meer dan een bijrol (al slaat ie wel een groot gat met de nummer 20, en was het heel close met de nummers 18, 17 en 16, zie hieronder).

18. All Is Full Of Love* (43) (8)

Eén keertje meer genoemd en dus ook één plekje hoger vinden we, misschien enigszins verrassend, de eerste van Homogenic. All Is Full Of Love werd ontzettend vaak genoemd in ronde 1 maar in de finale viel het wat tegen, stond heel lang stijf onderaan en slechts in de laatste paar lijstjes begonnen de punten te komen. Too little too late voor een echt hoge positie though. Kijk zeker ook eens de videoclip van dit nummer trouwens, een passionele seksscène tussen twee robots.

17. Come To Me* (43) (10) en de nummer 1 van andré

En van deze is het dan misschien net verrassend dat ie (nipt) boven pakweg All Is Full Of Love en Violently Happy is geëindigd. Deze albumtrack van Debut kon echter op genoeg liefde rekenen om mee te mogen naar de finale, en doet het in die finale ook helemaal niet zo verkeerd.

16. Declare Independence (45) (9)

Deze stuiterbal was de enige afgevaardigde van Volta in de finale, die het van alle 'latere' Björkplaten dus wel nog het beste gedaan heeft. Niet geproduceerd door Timbaland overigens, maar 'gewoon' door Mark Bell. Nee, niet Marc De Bel. Hierna gaan we overigens weer een bescheiden sprong in de puntentotalen maken.

Declare Independence hoger dan All Is Full of Love. Nou, prik mij maar helemaal lek hoor.

Johnny Marr schreef:
Declare Independence hoger dan All Is Full of Love. Nou, prik mij maar helemaal lek hoor.
Geproducet door Marc De Bel, wat verwacht je anders.

15. Big Time Sensuality (55) (10) en de nummer 1 van El Ninjo

Vanaf dit punt in de finale staat ieder nummer bij minstens één user op de eerste plek, op één nummer na, trouwens. Toch wel een mooi statement over de kwaliteit van haar oeuvre, denk ik dan.

En over in het oog springende videoclipjes gesproken, Björk op die bus in New York City is natuurlijk ook een iconisch moment in de carrière van deze kunstenares. Maar eigenlijk zijn alle videoclips van Björk de moeite wel waard, heerlijk maf en fun en vaak erg surreëel.

14. Unravel* (58) (8) en de nummer 1 van meneer

En de tweede van vijf Homogenics in de finale strandt op plekje 14. Veruit het minste genoemd van de hele top 15, maar vaak erg hoog. Toch ontbrak het wat aan support voor een echt hoge positie in het eindklassement, een top 10-plek heeft er eigenlijk nooit ingezeten voor Unravel.

13. Unison* (65) (12) en de nummer 1 van Gyzzz en Mastroianni

Vespertine is het laatste Björk-album dat in deze finale een afgevaardigde verliest. Schept dat verwachtingen voor de drie Vespertine-nummers die wel nog in de race zijn? Overigens ook de eerste song met meer dan één nummer 1-positie. En tot slot: ook wel cute dat ie zo goed als altijd braaf zij aan zij bleef van zijn alfabetische volgorde-maatje Unravel.

12. Venus as a Boy (65) (13) en de nummer 1 van JoaMuse

En opnieuw een spannende ex aequo. Kreeg in het allerlaatste lijstje van de finale ook nog even een broodnodige nummer 1-positie, maar het mocht niet baten om tot de top 10 door te stoten.

11. Aurora* (76) (11) en de nummer 1 van wendyvortex, herman, hoi123 en Marco dB

Nou, hier is de volgende Vespertine in ieder geval al. Scoorde veruit de meeste nummer 1-noteringen van alle deelnemers, en daarnaast ook nog een mooie derde plek, maar verder was het voornamelijk punten sprokkelen voor Aurora. Een top 10-positie bleef lang binnen handbereik, maar in de laatste lijstjes werd ie uiteindelijk net te weinig genoemd.

10. Hidden Place (80) (17) en de nummer 1 van Johnny Marr

Van mij mag ie gerust ook een Gorki-editie organiseren ja! Zo gaan we ook wel snel door onze voorraad Vespertine, trouwens.

9. Army of Me (85) (16) en de nummer 1 van vigil en AstroStart

Begon opvallend matig aan de finalerace, maar uiteindelijk kwam dit leger op gang en werd nog gezwind de top 10 binnengemarcheerd. Waterloo bleek deze editie op plek 9 te liggen, op een stevige afstand van de nummer 8.

8. Play Dead* (97) (15) en de nummer 1 van aERodynamIC, dynamo d en Ries_72

De op een na hoogste nominatie alweer, deze losse single die later als bonustrack aan Debut werd toegevoegd. Geschreven voor de film The Young Americans, Björk had moeite met het verzinnen van een tekst omdat de film vrij depressief is, maar zij zich in die tijd erg gelukkig voelde (zie ook Violently Happy). Het is haar uiteindelijk toch goed afgegaan vonden wij, getuige deze mooie 8ste plek.

7. Hunter (99) (17)

De jager strandt net voor de 100 punten-grens. De hoogstgeplaatste song zonder nummer 1-notering op diens palmares. En ook slechts één keer een tweede plek gescoord, bij mij nog wel. Graag gedaan, Hunter.

6. Hyper-Ballad (104) (18) en de nummer 1 van Superbitch

De eerste koploper van de finale handhaafde zich de hele race behoorlijk goed, maar het podium raakte toch al vrij snel buiten zicht. En daar waar Hunter slechts één keertje nummer 2 scoorde, scoorde Hyper-Ballad er maar liefst 6. En eindigt ook op 6. Kijk eens aan zeg.

Oeh, Hyper-Ballad moest gewoon winnen. En waar is It's Not Up To You eigenlijk, heb die de hele editie wel gemist - één van haar allermooiste...

Is dat ooit eerder gebeurd in dit spel? De song die het meest op 1 wordt gezet niet eens in de top 10?

Ooit de cd-single van Hyperballad gescoord voor 50 cent (in het guldentijdperk). Voelt nog steeds als een van de beste aankopen ooit.

5. Isobel* (104) (20) en de nummer 1 van Choconas

De hoogst scorende nominatie deze editie. Ik had 'm oorspronkelijk in de startlijst opgenomen, maar op het laatste moment haalde ik 'm eruit omdat ik It's Oh So Quiet ook graag wilde laten meedoen, als misschien wel haar bij het grote publiek bekendste nummer zijnde. Isobel liet het daar echter niet bij, werd het vaakste genoemd in ronde 1 en schoot als een speer uit de startblokken in de finale, het was heel lang het vaakst genoemde nummer van alle deelnemers en stond ergens aan de helft van de lijstjes plots eventjes brutaal op 1. Tegen het einde begon het succes wat terug te lopen, maar een 5de plek (de hoogste van Post!) is ook lang niet slecht natuurlijk.

4. Pagan Poetry (107) (18) en de nummer 1 van Brunniepoo, GrafGantz en Jizze

Pagan Poetry schoot dan weer vrij beroerd uit de startblokken, maar kwam hoe langer hoe meer op stoom en stootte uiteindelijk door tot vlak naast het podium. En zo hebben ook de Vespertine-fans weinig te klagen deze editie.

3. Human Behaviour (117) (22) en de nummer 1 van ranja, Dance Lover en EvilDrSmith

En het brons gaat naar Human Behaviour, aka haar solo-debuutsingle. Werd het vaakste genoemd van alle deelnemers, maar daar zaten ook behoorlijk wat restpuntjes tussen, wat wellicht verklaard waarom Human Behaviour 'slechts' derde wordt. Het nummer is dan weer wel gezegend van een van mijn favoriete clipjes van haar, Björk die in de buik van een beer zit, ofzo. Gewoon kijken.

2. Bachelorette (123) (19) en de nummer 1 van Arno en Hedser

En het brons is voor Bachelorette, aka goed gedaan Homogenic! Streed heel lang mee voor het goud met de nummer 1 (en eventjes ook met Isobel), maar moest zich naar het einde toe toch echt wel gewonnen geven. Maar heeft uiteraard een prachtige wedstrijd gespeeld. Er kan er echter maar een de eerste zijn, en dat is...

1. Jóga (137) (21) en de nummer 1 van motel matches en mezelf

Ik wil heel graag in mijn leven ooit eens op vakantie gaan naar IJsland. En als het zover is, wil ik ook heel graag ergens op de top van een heuvel of berg uitkijken over de vallei beneden en dan Joga van Björk luisteren. Dan zal mijn leven pas echt compleet zijn. Tot die tijd mag deze prachtsong zich ook gewoon winnaar van de Greatest Hits of Björk anno 2023 noemen, ook een mooie eer!

Bedankt voor het meespelen iedereen, het was me weer een waar genoegen een week lang uw nederige spelleider te zijn. En nu allemaal Medùlla gaan herwaarderen aub!

Isobel vond ik altijd al prachtig, maar is de laatste jaren uitgegroeid tot mijn favoriet van Björk (maar Jogá en Human Behaviour zitten haar op de hielen). Ik denk dat de odes van Yuri Honing aan Isobel daar wel aan bijgedragen hebben. Niet per se deze versie, op Spotify staan diverse betere opnamen, maar ik vond deze livevideo op de bekende kijkbuis toch wel de moeite waard:

Gorki komt morgen, nu te moe. Bedankt Arthur voor Bweurk!

Veel dank ArthurDZ, wat een herontdekking!

Bedankt ArthurDZ, was te lang geleden dat ik haar aandacht gaf

Mooie nummer 1. Eigenlijk voor mij een gedeelde eerste positie met Play Dead.

Ik vind haar latere albums niet veel, maar die eerste vijf zijn prachtig.

Thanks ArthurDZ! En een top 10 met alleen maar geweldige songs, hoe vaak maak je dat hier mee.

Deze week veel Björk op My Headphones als ik aan het wandelen was naar mij werk. Lullig voor Björk maar het luisteren naar haar is een soort nostalgie aan het worden. De dame is op veel zomervakanties met mij meegeweest en zelfs mijn 3 zoons mogen daarom graag naar Björk luisteren.

Dank voor een mooie week beste ArthurDZ !

Bedankt Arthur, prachtige editie!!

Johnny Marr schreef:
En waar is It's Not Up To You eigenlijk, heb die de hele editie wel gemist - één van haar allermooiste...
Had bij mij ook #1 of #2 gescoord

Dank ArthurDZ voor een mooie GH editie van een mooie artiest!

En bedankt ArthurDZ! En wat een klasse ook alweer. Staat geen minder nummer tussen.

ArthurDZ Dank voor je toewijding voor deze geweldige, eigenzinnige zangeres!

Ja, het was heel tof om weer eens een week in het rijke oeuvre van Björk te duiken. Ik waardeerde ook je inspanningen om het nieuwere werk vertegenwoordigd te krijgen in de finale, Arthur. Met Fossora en Ancestress is dat helaas nog niet gelukt, maar wellicht zijn die recente hoogtepunten er bij de volgende editie in 2030 of zo wel bij (als ze wat meer gerijpt zijn). De uiteindelijke winnaar is prachtig en buitencategorie (mijn nummer twee), dus daar ben ik erg mee in mijn nopjes. Verder heb ik gisterochtend van de weeromstuit ook nog kaartjes gekocht voor Björks najaarstour, zodat ik haar eindelijk eens live kan zien!

Johnny Marr schreef:
Gorki komt morgen, nu te moe. Bedankt Arthur voor Bweurk!
Oh nee! Een knieval voor mainstreammusicmetermuziek, wat een gruwelijke teleurstelling voor mijn waardering voor jouw recalcitrantie.

Ik deed maar eventjes mee, evenzogoed dank ArthurDZ! Een perfecte Top 3 trouwens, op de volgorde na. Blijk ik best wel een mainstreammusicmeterBjörksmaak te hebben.

EvilDrSmith schreef:
(quote)
Oh nee! Een knieval voor mainstreammusicmetermuziek, wat een gruwelijke teleurstelling voor mijn waardering voor jouw recalcitrantie.

Tja, als het gewoon jordidj1, mezelf en jij zijn die meedoen is er ook geen kut aan toch? En ik geef geen fok jwz, recalcitrant genoeg voor je?

GREATEST HITS OF GORKI

https://images0.persgroep.net/rcs/LTZvNaDisEN6gtvZMGWCyG0WVJ0/diocontent/58582678/_crop/0/0/1609/1080/_fitwidth/763?appId=93a17a8fd81db0de025c8abd1cca1279&quality=0.8

Volgend jaar is het alweer 10 jaar geleden dat ons aller Luc De Vos ontvallen is. De messias van Wippelgem. Daarom vond ik het hoog tijd om weer eens een editie aan Gorki te wijden - de vorige is geleden van 2014, dat is alweer een dikke 8 jaar geleden.

Ik heb onlangs de CD-box met al hun albums aangeschaft op bol voor een pietluttige 20 euro, een echte aanrader/kooptip: Alles Moet Weg (CD) (Boxset), Gorki | CD (album) | Muziek | bol.com Gewoon ff schaamteloos reclame maken, ik geef geen fuck en graag gedaan.

Bij deze de startlijst, jullie doen het er maar mee:

Anja
Berejager
Beste Bill
De Olifant Is Grijs
Een Schaduw in de Schemering
Ik Ben Aanwezig
Ik Reis door de Nacht
Joerie
Lieve Kleine Piranha
Mia
Monstertje
Ooit Was Ik Een Soldaat
Red Mijn Ziel Vooral
Soms Vraagt een Mens Zich Af
Tijdbom
Veronica Komt Naar Je Toe
Wacht Niet Te Lang
We Zijn Zo Jong
Wie Zal Er voor de Kinderen Zorgen
XTC

Aan jullie de taak om 10 nummers te noemen die nog niet in de startlijst staan. De 10 meest genoemde nummers gaan dan door naar de tweede (eliminatie)ronde. De deadline voor de eerste ronde ligt op maandagavond 6 februari, 20u. Veel luisterplezier allen!

Kan een mod (Casartelli, cosmic kid, DjFrankie) de titel aanpassen aub? Thanks!

Duitsland Wint Altijd
Eisen van de Romantiek
Geef Al Je Geld aan de Arme Kinderen
Geld en Olie
Hij Leeft
Ik Ben Erbij
In het Grote Dierenboek
Later Zeker Misschien
Punk Is Dood
Samen in Dat Donkere Huis

Bij Nacht en Ontij
Stotteraars Aller Landen
Surfer Billy

Mijn kennis van Gorki is niet zo uitgebreid en de startlijst vrij volledig, maar deze 3 moeten er wel nog bij.

Johnny Marr schreef:
(quote)

Tja, als het gewoon jordidj1, mezelf en jij zijn die meedoen is er ook geen kut aan toch? En ik geef geen fok jwz, recalcitrant genoeg voor je?

Naar Agalloch was ik toch wel benieuwd geweest, maar goed, een weekje MuMeGrHits overslaan is ook niet verkeerd!

Choconas schreef:
(quote)

maar goed, een weekje MuMeGrHits overslaan is ook niet verkeerd!

Je hebt niks met Gorki?

Nee, sorry man, Gorki heeft me nooit kunnen bekoren.

Choconas schreef:
Nee, sorry man, Gorki heeft me nooit kunnen bekoren.

Wow, fo real? Die mensen bestaan dus

Ik vind trouwens dat de overgebleven bandleden van Gorki de nieuwe backing band van Björk moeten worden en zichzelf Björki noemen, zou dat geen mooie crossover zijn? Wat jij, ArthurDZ?

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 13:58 uur

geplaatst: vandaag om 13:58 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.