MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of #6: Midwest Emo!

zoeken in:
voskat schreef:
Ik kom er maar niet aan toe.

We hebben nog tijd. Ik stem morgen.

In het begin van de week had ik het helaas te druk om een nominatielijstje te droppen, maar eigenlijk mis ik enkel Celebration in de startlijst.
Ik ben fan geworden sinds Aviary en dat vind ik nog steeds wel haar beste album, al is Tragedy ook heel erg puik.
Ten tijde van Aviary heb ik haar ook mogen interviewen en het bleek een zeer sympathieke vrouw te zijn. Ze was redelijk stoned en antwoordde niet echt op mijn vragen, maar hetgeen waar ze dan wel over bleef uitweiden was ook best interessant dus al bij al kijk ik er met een goed gevoel op terug.

1. Words I Heard (2018)
2. I Shall Love 2 (2018)
3. Finale (2011)
4. Feel You (2015)
5. Maxim's I (2013)
6. Celebration (2011)*
7. Betsy On The Roof (2015)
8. Horns Surrounding Me (2013)
9. Voce Simul (2018)
10. Try To Make Yourself A Work Of Art (2011)

Dank voor je aanstekelijke enthousiasme, 123poetertjes!
Mijn eerste echte kennismaking met Julia Holter is uitstekend bevallen. Deze tien vind ik het mooist.

1. Hello Stranger (2013)
2. Vasquez (2015)
3. Sea Calls Me Home (2015)
4. Feel You (2015)
5. In Gardens' Muteness (2018)*
6. Horns Surrounding Me (2013)
7. Betsy On The Roof (2015)
8. Lucette Stranded On The Island (2015)
9. In the Green Wild (2013)
10. Voce Simul (2018)

1. Horns Surrounding Me
2. Feel You
3. I Shall Love 2
4. Lucette Stranded On The Island
5. Words I Heard
6. Betsy On The Roof
7. Hello Stranger
8. In the Green Wild
9. Marienbad
10. City Appearing

Prachtige muziek 123poetertjes zit allemaal heel dicht opeen, en heb geen slecht nummer gehoord!

Onmogelijk rangschikken dit, zo veel pareltjes. Ik heb het al vaker verkondigd, maar er is eigenlijk geen serieuze concurrentie voor de award voor beste artiest van de jaren '10. Julia heeft in 7 jaar tijd een oeuvre op de wereld losgelaten waar je eindeloos in kan verdwalen danwel op weg mag zweven.

Ik zag haar 2x live: samen met Lucrecia Dalt in de Vondelkerk in 2013, dat was een prachtig, intiem en ontroerend optreden. De 2e keer in 2018 - in de Tolhuistuin - was ook ontzettend fraai, maar uiteindelijk toch nét wat minder speciaal. (Lucrecia Dalt zag ik overigens - toevallig - ook voor de 2e keer live in 2018, maar dan niet in de Tolhuistuin.)

Mijn twee absolute Julia-favorietjes staan op Ekstasis, daarna vind ik het eigenlijk onmogelijk kiezen. Finale wist me de afgelopen week weer helemaal te ontwapenen, dus die mag dit keer het podium completeren.

01. Marienbad (2012)
02. In the Same Room (2012)
03. Finale (2011)
04. Horns Surrounding Me (2013)
05. Four Gardens (2012)*
06. Words I Heard (2018)
07. Try To Make Yourself A Work Of Art (2011)
08. World (2013)*
09. Les Jeux To You (2018)
10. Our Sorrows (2012)

dix
1. Vasquez

even niks

2. Marienbad
3. Our Sorrows
4. Lucette Stranded On The Island
5. Silhouette
6. Sea Calls Me Home
7. Feel You
8. Horns Surrounding Me
9. In The Same Room
10. Goddess Eyes

Sorry het spijt me, slecht gepland, ik red stemmen niet meer!! Ik lees morgen wel met alle plezier mee though

Ik kom nog met een top 10, zou mogelijk (kort) na 20u kunnen zijn als dat mag.

hoi123 schreef:
Sorry het spijt me, slecht gepland, ik red stemmen niet meer!! Ik lees morgen wel met alle plezier mee though
Je hebt nog wel even hoor, ik ben de komende paar uurtjes nog niet in de gelegenheid om de presentatie op te starten x

Ja helaas tot morgen niet echt tijd meer </3

Have You in My Wilderness is vooralsnog mijn favoriete album van Julia Holter, deze heb ik ook in de kast staan, maar ook op de andere albums staan heel wat pareltjes. Vooral het album Ekstasis en het nummer Horns Surrounding Me maakten deze week indruk. Ik heb Julia tweemaal live gezien in 2016, eenmaal in de Tolhuistuin (Paradiso Noord) en eenmaal op Le Guess Who? in TivoliVredenburg en vooral van dat laatste optreden heb ik destijds enorm genoten. Hoogste tijd om haar binnenkort weer eens op de bühne te zien!

01. Horns Surrounding Me (2013)
02. Our Sorrows (2012)
03. Feel You (2015)
04. In the Same Room (2012)
05. Lucette Stranded On The Island (2015)
06. Vasquez (2015)
07. Betsy On The Roof (2015)
08. Sea Calls Me Home (2015)
09. Silhouette (2015)*
10. How Long (2015)*

Het gaat mij ook helaas niet lukken. Succes met de finale en ik lees/hoor het graag later terug.

1. Lucette Stranded On The Island (2015)
2. Vasquez (2015)
3. Horns Surrounding Me (2013)
4. Betsy On The Roof (2015)
5. Marienbad (2012)
6. City Appearing (2013)
7. Finale (2011)
8. Maxim's II (2013)
9. I Shall Love 2 (2018)
10. Maxim's I (2013)

1. Feel You

Mijn favoriet van Julia Holter is wellicht ook haar bekendste en meest toegankelijke nummer. Tenzij ik gewoon zo verslaafd ben aan Feel You en het al zo vaak beluisterd heb dat het voor mij gewoon daarom heel vertrouwd aanvoelt, hihi. Hoe dan ook, wat een pracht!

2. Lucette Stranded On The Island

Bijzondere song over een vrouw die bestolen en verwond is door een vermeende geliefde en verdwaasd en stervende achtergelaten wordt. Sterkte van het nummer is voor mij het contrast tussen de repetitieve zinnetjes die houvast bieden met meer experimentele elementen in de instrumentatie. Betoverend nummer.

“The birds can sing a song”

“Oh she’s been marooned / Can anybody help her?”

Wat een mantra's!

3. Our Sorrows
4. In the Same Room
5. Sea Calls Me Home
6. Goddess Eyes II
7. Silhouette*
8. Marienbad
9. Betsy On The Roof
10. I Shall Love 2

Helaas, ik ga het niet redden. Ter compensatie beloof ik deze week de playlist te beluisteren.

Zo werd ook mijn weekend plots een stukje drukker dan ik dacht, dus het wordt toch een ietwat sobere presentatie (nog even kijken hoe en wat precies x). Maar dat mag uiteraard de pret niet drukken want eerlijk is eerlijk, de muziek spreekt ook ergens wel voor zich. Ik word al sowieso heel blij van eenieder die heeft meegestemd en wie weet net als ik een beetje de hoop heeft gekregen om Julia’s Romeo te worden. Maar dan zonder dodelijke afloop ofzo, het moet wel leuk blijven natuurlijk.

Nog even mijn toptien (en ja, dit was absoluut onmogelijk want ze heeft dus gewoon geen één zwakker nummer in de finale staan):

1. Feel You
2. City Appearing
3. Four Gardens*
4. Maxim's I
5. Marienbad
6. Try To Make Yourself A Work Of Art
7. Words I Heard
8. Night Song*
9. Horns Surrounding Me
10. Voce Simul

En dan sluit ik bij deze de stemmen! Stay tuned

De stemmen zijn geteld! Zitten jullie er ook al klaar voor?
https://pics.wikifeet.com/Julia-Holter-Feet-2819189.jpg
Ik dank de volgende 13 lieverds uit de grond van mijn hart:
bloempje24 Superbitch Shaky Arno arcade monkeys Mastroianni Johnny Marr Koenr dix Choconas Teunnis JoaMuse en ikke.

Oh, en iedereen die uiteindelijk zo betoverd was dat het niet meer gelukt is om te stemmen maar wel lieve berichtjes gestuurd heeft: jullie mogen er uiteraard ook zijn! Laat ik het zelfs sterker vertellen: eigenlijk hebben jullie ook helemaal gelijk om niet mee te stemmen want Julia Holters nummers zijn niet kwantificeerbaar in een cijfer of rangorde. Ze zijn eigenlijk allemaal even prachtig. En om deze reden ben ik ook wel blij dat we in deze finaleopzet maar liefst 34 nummers in het waterige zonnetje kunnen zetten. Of naja, eigenlijk 33 want we trappen af met:

- So Humble The Afternoon (2020)
0 punten, 0 keer genoemd (zou het?) </3

Deze geplaatste finaliste kreeg geen liefde van niemand. Ik kan me niet voorstellen dat dit ooit eerder is voorgekomen in een GH. Gretz, geef me statistiekjes! Nu was deze GH ook een beetje een vreemde eend in de bijt door haar ietwat andere opzet, maar toch. En als losse single viel So Humble The Afternoon ook een beetje uit de boot. Prachtig nummer, maar onbekend maakt onbemind geldt in dit geval nog net dat beetje meer. Het is een nummer dat oorspronkelijk in 2018 werd gereleast als onderdeel van de Adult Swim Singles Series (jupp dat geniale cartoonnetwerk) en twee jaartjes later kreeg het haar officiële uitgave met nog een clipje erbij. Hiermee is het dus ook de enige finalist met een release stammend uit dit decennium. Hiermee schieten wij onszelf wel in de voet want denken jullie dat deze afservering Julia gaat aanmoedigen om snel met een nieuw album te komen?. Foei aan ons.

Dan volgen nu maar liefst tien nummers die niet in de startlijst stonden maar dus toch niet zijn vergeten door tenminste één van jullie. Laten we ze even allemaal kort afgaan:

33. These Creatures (Jean-Michel Jarre feat. Julia Holter)
1 punt, 1 keer genoemd

De enige collab in de lijst, en ze heeft nog zoveel meer mooie samenwerkingen op haar naam staan. Vorig jaar nog een fantastische single met Meditations on Crime en een wonderschoon livetake met klassiek muzikant Michael Pisaro-Liu. Of die remix van Buzzy Lee's Strange Town van weer een jaar daarvoor. Of het schattige duet met haar vader en grootste fan Darryl. Maargoed, uiteindelijk lukt het het Franse ambienttronicicoon Jean-Michel Jarre wel om de finale deluxe te halen. Met één tiende plaats, maar wie het kleine niet eert... En lettende op Julia's discografie is zelfs een enkele tiende plaats al een fikse prestatie natuurlijk.

32. Für Felix
2 punten, 1 keer genoemd

Net als These Creatures was Superbitch hoogstpersoonlijk verantwoordelijk voor het in de eindlijst krijjgen van deze fraaie Ekstasistrack. Het woord mantra viel hierboven al ergens, nou dit is al direct een nummer waar deze term fijn toegepast kan worden. Een speels nummer vernoemd naar haar harige hond Felix (dus niet naar Felix de Kat, maar close call), en für is dus ook een woordspeling naar fur. Ook tof dat Julia me alweer een beetje wil laten wennen aan de Duitse taal, zovlak voor mijn Münchenavontuur.

31. World
5 punten, 2 keer genoemd

Werd door Arno heel sneaky in zijn lijst toegevoegd zonder sterretje terwijl het weldegelijk een nietfinalist betrof. En aangezien zijn lijst verder ook al drie externe nomi's bevatte zou ik zijn lijst eigenlijk ongeldig moeten verklaren amai. Kut kut kut dat is wat ik dacht toen dit me zojuist opviel. Maar ik weet ook dat Arno ook gewoon een beetje punk is - I mean hij nodigde me onlangs nog uit voor een concert van Chibi Ichigo - dat ik het door de vingers zie. Lucky bastard. Ook omdat het verstilde World, als prachtige opener én eerste single van het zo fraaie Loud City Song, haar plekje ook wel verdiend heeft. Een ode aan alle mooie dingen op de wereld. En aan tennis natuurlijk.

29. Celebration
5 punten, 1 keer genoemd

Ontzettend spooky nummer dit, maar de spookyness schrok arcade monkeys niet af om m in zijn toptien op te nemen waardoor dit ook tevens Julia's langste nummer in de finale is. Tragedy is echt Julia op haar exentriekst en nergens komt dat beter tot zijn uiting dan in deze viering. Een potpourri van avantgardische soundscapes, licht ontstemde doedelzakken en piano's, mantra's (zijn ze weer!), droge bassen en tussenliggende stiltes. Jupp, dit is Julia Holter doing Julia Holterstuff. Celebration was trouwens ook al de naam van een uur lang fieldrecordingspektakel van haar uit 2010 die ik maar snel eens moet gaan luisteren.

29. The Falling Age
5 punten, 1 keer genoemd

Gedeeld met haar voorganger vinden we albumgenoot The Falling Age, die ze zo te horen in de wasserette bij haar om de hoek heeft opgenomen. Maar ook live in de door bloempje24 gedeelde 3Voor12-show klinkt dit nummer als een klok. Was tevens mijn nummer 11 en haalde dus nét niet mijn eigen lijst (iets wat ik vermoedelijk nog vaker ga zeggen trouwens dus neem dit maar met een korrel zout, maar tof blijft ie zeker). Tragedy als album is echt wel mijn ontdekking van deze week.

28. How Long?
6 punten, 2 keer genoemd

Have You In My Wilderness deed het goed onder de wildcardnummers, uiteindelijk werd elk nummer genoemd! Buiten Everytime Boots dan, uitgerekend haar meest uplifting nummer tot dusver zo'n beetje. Maar deze nogal duistere baroque haalt het dan weer wel. Zijn Holteristen toch een beetje gekweelde geesten? En hoe lang ga ik nog door deze avond? Ik begin al moe te worden. Maarja, nachtplaatje ofzo x

26. Have You In My Wilderness
6 punten, 1 keer genoemd

Denk je al met Vasquez de uppercut te hebben gehad, komt er nog even een beeldschoon nummer voorzichtig aftasten of alles nog een beetje oké met je gaat. Nee Julia, het gaat niet oké met me, nu niet meer. Janken dit. Wat een album.

26. In Gardens' Muteness
6 punten, 1 keer genoemd

Feitelijk zou deze namens voskat nog punten kunnen krijgen natuurlijk maar ja, Aviary past net niet in z'n geheel in een toptien dus ja, jammer joh. Julia duikt nog een keer haar tuin in want dat is nou eenmaal een dankbaar thema in haar leven, en zou graag een keer samen vogels met haar kijken. Zijn jullie ook al zo siked om binnenkort de eerste tjiftjaf van het jaar te horen? Wederom een schitterend nummer waar ze haar woorden zorgvuldig en fluweelzacht laat landen op de op hun teentjes sluipende pianotoetsen, die tegen het einde toch een beetje unheimisch worden. Mag ik het Regina-esque noemen Teunnis?

25. Maxim's II
7 punten, 3 keer genoemd

Jaaa meer vogels! Geniale openingszin over hoe de vogels haar maar een beetje dommig aanstaren alsof ze niks beters te doen hebben. Over omgedraaide rollen gesproken. Sowieso een superspeels nummer, dit tweede deel van het tweeluik. Fragmentarisch met haast Eftelingachtige uitbarstingen en uiteraard die epic saxofoonsolo. Kunnen alle hipsters nu wel zo prat gaan op Black Country, New Road maar Julia was ze toch maar even een klein decennium voor hoor *dropt bommetje*

24. Whether
7 punten, 1 keer genoemd

Hè bah, een Julia Holterliedje van onder de drie minuten? Maar ze moet toch gewoon zes minuten avantgarde spuien? Of is ze voor de avances van Poek gevallen ofzo? Anyway, Whether geeft na het vooral erg warrige en luide Turn The Light On een beetje directie aan Aviary, een beetje zoals The Black Hawk War als intro fungeert voor het stylistisch toch wel ietwat gelijkende Illinoise. Maar dan met extra doedelzakken.

23. Voce Simul

De tweede geplaatste finalist die we tegenkomen heeft een soort Krabby-achtig mantra en er valt verder uiteraard weer geen pijl op te trekken. Classic Julia dus. En in het Latijn nog wel, je gaat bijna afwachten tot het moment waarop Julia op haar met lavendel bezeefde piano gaat poseren.

22. In the Green Wild
13 punten, 3 keer genoemd

Tadala tadala taaa. Ritmisch genot hiero. Ze kan ook echt alles.

21. Night Song
13 punten, 2 keer genoemd. Nummer 1 van Shaky

Zo, met dit briljantje ga ik even welterusten zeggen want ik heb echt even wat slaap nodig, vind ik ik ook wel zo passend. En zo zijn we na een avond aan Julia-uitslagen eigenlijk nog geen klap opgeschoten want de gemiddelde Greatest Hits heeft überhaupt maar twintig nummers. Dit loopt dus een klein beetje uit oeps, maar ik ga mijn best doen om morgenachtend de boel te completteren! Night Song is de enige wildcard met een nummer 1 op haar naam, mooie primeur voor dit prachtige nummer met haar diepe aanzwellende strijkpartijen. Shoooowmeeenooooww. Nou nee dus, ik show jullie morgen. Toedels x

Zo, en doorrrr.

20. Maxim's I
14 punten, 3 keer genoemd

Fun fact: deze stond aanvankelijk dus precies op dezelfde score als Maxim’s II maar toen kwam de topicorganisator plots even roet in het eten gooien. Tja. Maarja, aan de andere kant staat Maxim’s eigenlijk nog steeds te laag, en dat vindt Don Cappuccino waarschijnlijk ook:
Er zit soms magie in muziek, iets dat betovert of je compleet naar een andere plek brengt. Alles komt in een roes op mij af, het is bijna surrealistisch wat hier neergezet wordt. De bekkens echoën terwijl de pianopartij als een golf door de speakers gaat. In combinatie met de hemelse vocalen van Holter ben ik helemaal weg en de track vaagt op een onwaarschijnlijk mooie manier weg. Dit is een droom in muziek.
Tekstueel is dit nummer vooral errug gelijkend aan nummertje II dus alles wat ik daar schreef geldt hier ook weer. Maar dan is deze wat orkestraler, rustieker, dromeriger. Mand!

19. Try To Make Yourself A Work Of Art
15 punten, 4 keer genoemd

Deze stoïcijnse stoomwals kreeg vier stemmers achter haar naam. Je zou kunnen zeggen dat ze in de staart is geëindigd (17e van de 21 officiële finalisten) maar door dit format laat ze toch ook maar even 15nummers achter zich. Om nog maar niet te spreken over de 100+ liedjes die niet eens genoemd zijn. Zo bekeken is het een zeer aardige prestatie voor deze knaller van Tragedy. Holter is zelf artsy academisch geschoold al voelde ze alsof ze daar altijd op haar tenen moest lopen en niet de waardering van haar docenten voelde. Toen al een onbegrepen wonderkind dus.

18. Les Jeux To You
15 punten, 3 keer genoemd

Op 18 vinden we een volgende Aviary, het zeker voor dat album vrij lichtvoetige Les Jeux To You, al zit die ongemakkelijke ondertoon wel weer vlak aan de oppervlakte, dat zeker. En die ondertoon is ook hetgeen visual artist Geneva Jacuzzi inspireerde om een vrij maffe muziekvideo te regisseren vol poppen en mummies, gebasseerd op de film Fando y Lis, een film die ik niet ken. Maar Koenr ongetwijfeld wel, dus vraag het hem maar. De titel Les Jeux To You is dan vermoedelijk wel een ode aan het spelletje dat ik nu aan jullie aan het presenteren van. Vermoedelijk niet.

17. Goddess Eyes II
16 punten, 3 keer genoemd. Nummer 1 van Superbitch

Naast Maxim’s is ook dit een tweeluik van Julia, al heeft wel maar één versie het gehaald, namelijk de automatisch geplaatste. Al heeft dix het wel even in het midden gelaten welke versie hij nou in zijn toptien had, dus wie weet eindigt versie I wel met één punt, en deze dus met eentje minder. Zo scheelt het me weer schrijfwerk tho, dus dit is prima. Al scheelde het me ook weer schrijfwerk als dix er één of twee I’s achter had gezet natuurlijk, want dan had ik dit stukje natuurlijk niet hoeven typen. Aan de andere kant: dan had ik ook weer meer tijd nodig gehad om iets ánders te schrijven bij dit nummer, wat me ook ongetwijfeld veel tijd had gekost. Dus alsnog bedankt dix, luv you, luv iedereen die fan is van Julia. Beide Goddess Eyes zijn gebouwd op eenzelfde mantra dat het gehele nummer terug blijft komen. Nummer I staat zowel op Tragedy als op Ekstasis, waar het ook nog een single werd. Maar dat boeit niet, want dit gaat om deel II, de iets abstractere variant. En abstracte varianten doen het ook goed op een Julia Holter GH, die op zichzelf al een abstracte variant onder de GH’s is. Nummer 1 van Superbitch, gezien haar Grimesavatar eigenlijk weinig verrassend want die propt ook altijd referenties naar godinnen in haar songz.

En dan nu tijd voor de twee hoogste nummers die niet in de startlijst stonden. Of nouja, hoogst geplaatste nummers dan, want hoe meet je de hoogte van een liedje? Speelduur is meer lengte dan hoogte I guess. En dan heb je nog breedte, tja wanneer is een nummer breed? Als een Julianummer niet tot de startlijst behoort, kan het dan ook in een bos vallen? Vragen, vragen. Ik weet het ook niet. Anyway, op naar de muziek dan maar.

16. Silhouette*
17 punten, vijf keer genoemd

Bij een gemiddelde artiest zou zo'n chamberbaroquebanger als Silhouette natuurlijk gewoon de startlijst halen. Maar Julia is een speciale, moet ik dat jullie jandorie nu nog steeds uitleggen? Wel maar liefst vijf keer opgenomen in een lijstje. En hadden we het net over Arno's dubieuze valsspeelpraktijken, hier doet bloempje24 exact hetzelfde. Ach, ik maal er niet om, dit was namelijk één van mijn laatst gesneuvelde nummers en had ik voor hetzelfde geld op 11 kunnen zetten. Wat het nog steeds puntloos had gelaten, maar you get it. Ook hier speelt ze weer met met schijnvrolijkheid, zo'n nummer dat optimistisch begint maar aan het einde tóch weer lichtjes je maag omdraait. Hier blijft ze absoluut meester in.

15. Four Gardens*
18 punten, drie keer genoemd

Drie nette hoge noteringen maken van Four Gardens de vierde hoogste Ekstasis, en de allerhoogste niet automatisch gekwalificeerde entry. Wie weet wat deze had kunnen bereiken als het de startlijst had gehaald. We weten het nooit. Wat we wel nu weten is waarom ze zoveel over de natuur zingt: dat zou ik namelijk ook doen als ik vier tuinen zou hebben. En talent. Een meesterlijk nummer dat telkens wisselt tussen uitbundig en ingetogen, tussen vederlicht en lekker aangezet. Het Grimes-esque tussenstuk is geniaal bedacht. Poh, hebben we haar weer.

14. Finale
20 punten, 3 keer genoemd

Nee nee, de adere nummers zijn ook finalisten, het is niet dat het feit dat dit nummer Finale heet het meer een finaliste maakt dan de andere 33. Tragedy is hiermee uitgeteld, tragisch hè? Gelukkig heeft het album genoeg in het zonnetje gestaan. Ook dit nummer gaat weer over Julia's struggles om dezelfde waardering te krijgen tijdens haar opleiding als de artiesten waar ze tegenopkeek. En weer een vloot aan mythologische referenties die me mijn pet te boven gaan. Maar gelukkig is het mooie muziek, daar gaat het om.

13. I Shall Love 2
24 punten, 5 keer genoemd

Als oud SvhJ-jaarfinalist én huidige Ladderaar eindigt Aai shalala slechts op een dertiende plek hier, wat wil aangeven dat Julia's discografie na enig graafwerk toch een stukje dieper ligt dan slechts die paar nummers die de andere forumtopics hier weten te bereiken. Maakt dit nummer er niet minder briljant op natuurlijk. Dat hoef je haar grootste fan op dit forum natuurlijk geen twee keer te vertellen:

Goh, een liedje over liefde. Hoe voeg je nog iets aan dit veelvuldig bezongen onderwerp? Mevrouw Holter doet hier in ieder geval een dappere poging.

I am in love / what can I do? - verzucht ze, terwijl ze het antwoord eigenlijk al weet: niks.

Vervolgens werkt het nummer toe naar een climax waarin Julia zichzelf eindeloos I shall love toezingt. Als een herinnering aan een belofte die ze zichzelf heeft gemaakt, als een mantra, een laatste worsteling met zichzelf, om zich te bevrijden van alle sociale normen, angsten, en andere zaken die haar tegenhouden om zich volledig in het diepte te storten. Want enkel bij volledige overgave is liefde op z'n mooist, op z'n meest intens.

En dat allemaal verpakt in een prachtige popsong van iets meer dan vijf minuten.

Dank u, Julia.

12. City Appearing
24 punten, 4 keer genoemd

De officieuze 21e finalist, het enige nummer dat zich plaatste via de eerste ronde en dat is fijn. Want het slotakkoord van Loud City Song greep me deze GH bij de strot én bij de lurven, en wie weet wat voor ledematen er nog mogen volgen. In een subtiele wervelwind aan instrumenten kondigt Julia hierin op liefkozende wijze het einde van de wereld aan. “Als een grote stadsorgie.” Nou Julia, ik ben een beelddenker dus dankjewel voor dit. Achja, als we dan toch moeten gaan dan toch maar liever via een stadsorgie dan een bevroren zee met allemaal wormholes I guess. Ja talking about you, mister Vonnegut.

11. Our Sorrows
26 punten, 4 keer genoemd

Bleef lang puntloos (al is met dertien stemmers in totaal alles relatief natuurlijk) maar haalt uiteindelijk knap de middenmoot. Ben ik blij mee want dit zou zomaar eens mijn nummer 11 geweest kunnen zijn. Die heerlijke melodische huil doet het hem helemaal voor mij. Terwijl ik dit typ vraagt trouwens een roodborstje om mijn aandacht. Het is vermoedelijk niet de vogel die Julia tot dit nummer insireerde want roodborstjes komen in de VS niet voor. Wel roodborstlijsters, maar da's een heel andere soort. Toch wel fascinerend eigenlijk, dat de dagelijkse vogelgeluiden op dat andere continent zo totaaal anders zijn als degenen die je hier hoort. Binnenkort eens een Greatest Hits Vogels doen ofzo.

En toen waren we bij de toptien aaahhhh

123poetertjes schreef:

Werd door Arno heel sneaky in zijn lijst toegevoegd zonder sterretje terwijl het weldegelijk een nietfinalist betrof. En aangezien zijn lijst verder ook al drie externe nomi's bevatte zou ik zijn lijst eigenlijk ongeldig moeten verklaren amai. Kut kut kut dat is wat ik dacht toen dit me zojuist opviel.
Haha oepsie, was me oprecht niet opgevallen, bedankt om het door de vingers te zien

Arno schreef:
(quote)
Haha oepsie, was me oprecht niet opgevallen, bedankt om het door de vingers te zien
No hard feelings darling. ben je nou nog geweest gister? x

123poetertjes schreef:
(quote)
No hard feelings darling. ben je nou nog geweest gister? x
Nee, uiteindelijk andere plannen. Komt er vast nog een keertje van dit jaar!

10. Hello Stranger
29 punten, 4 keer genoemd. Nummer 1 van interedend Holterist Mastroianni

Hello Stranger is zo'n simpele maar uiterst effectieve songtitel, het is eigenlijk precies hoe ik Julia's muziek zou omschrijven: een heel prettige ontmoeting met een vreemdeling. Het behelst trouwens een cover, wist ik eigenlijk zelf niet eens totdat ik het zojuist opzocht. Een intieme versie van het origineel van Barbara Lewis, aldus Genius. Nee, ik heb het niet over mezelf want ik heb het origineel nog nooit gehoord I guess. Zometeen maar eens een spin geven. Dit klinkt in elk geval als Julia ten voeten uit, al hoor ik nu ook wel de soullijntjes door de vocalen lopen. Lijkt mij een mooi moment om voor het eerst in mijn leven het woord etherisch tot me te nemen, wat jullie?

9. Words I Heard
32 punten, 5 keer genoemd. Nummer 1 van arcade monkeys

Ook deze is weer prachtig. Ook weer eentje waar Julia laat zien goed om te kunnen gaan met misschien wel het belangrijkste instrument in de muziek: de stilte. Het schept orde en rust in haar rijke wildernis aan kleuren en geluiden en geeft je even ruimte om bij te komen en je te realiseren hoe prachtig haar liedjes wel niet zijn.

8. Sea Calls Me Home
33 punten, 6 keer genoemd

Het schattige orgeltje betekende mijn eerste kennismaking met Julia, en zoals wel vaker met eerste kennismakingen kan je eigenlijk amper vermoeden wat voor zaadje er wel niet in mijn hoofd geplant werd. Een zaadje dat uiteindelijk nog een jaar of zeven nodig had om écht te ontkiemen maar you were worth the wait, Julia. Overigens heeft Julia ook vijf jaar gewacht met het uitbrengen van deze, hij stond namelijk al op een demoalbum uit 2010. Al praatte ze toen in verleden tijd, en later in tegenwoordige tijd. Tijd is een illusie in het leven van Julia Holter. Een keurige achtste plek voor dit pareltje van HYIMW, en ik heb het idee dat dit hoger had kunnen zijn als Edgar18 had meegestemd. Maar je wordt niet vergeten hoor!

7. Betsy On the Roof
35 punten, 7 keer genoemd

Ook Betsy On The Roof vindt haar oorsprong op zijn laatst in 2010 want staat op dezelfde demorecording als het bovenstaande Sea Called Me Home (sic). Echt tof om te luisteren. De hele democassette staat op Spotify en is zeker de moeite voor elke diehard Holterist. Klinkt allemaal nog wat ongepolijster en mompelender, maar misschien was ze daar ook wel kneiterstoned, nietwaar arcade monkeys? Betsy On The Roof is bijna een ballad, en ook een favorietje van de meesteres haarzelve:
Betsy is one of my favorites, because it is the one to which I’ve imposed the least clear narrative. To me, it’s so much more about the feeling – desperation – than any kind of story at all.
There’s very little imagery or character development, it’s just about a deep and desperate search for something. It doesn’t matter what it is.
Ik weet zeker dat ze trots is dat wij deze naar plek 7 hebben weten te stuwen.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 19:20 uur

geplaatst: vandaag om 19:20 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.