Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of #6: Midwest Emo!
zoeken in:
1
geplaatst: 12 april 2023, 16:53 uur
hoi123 schreef:
Change is muzikaal toch echt te simpel en Spud Infinity heeft een beetje een te schijtlollig geluid voor me. Simulation Swarm heb ik gekozen uit pure wrok over hoe ze de solo-versie van Lenker zo hebben verneukt (ja, ik heb me hier al eerder boos over gemaakt).
Change is muzikaal toch echt te simpel en Spud Infinity heeft een beetje een te schijtlollig geluid voor me. Simulation Swarm heb ik gekozen uit pure wrok over hoe ze de solo-versie van Lenker zo hebben verneukt (ja, ik heb me hier al eerder boos over gemaakt).
Oneens over Cattails en Change, maar ik ben net als jij geen grote liefhebber van Spud Infinity (met name vanwege dat irritante geluidje op de achtergrond). Ik ben eigenlijk wel benieuwd waarom je wrok koestert jegens Simulation Swarm in de bandversie, wijkt die nou echt zoveel af van de soloversie?
1
geplaatst: 12 april 2023, 19:45 uur
Hmm ja, ik heb het gevoel dat de band het voor elkaar heeft gekregen om door meer instrumenten toe te voegen, de pit uit het nummer weg te halen. De soloversie vind ik echt een schoolvoorbeeld van hoe je een liedje met maar één instrument alsnog spannend kan maken: als ze rond 0:55 het tempo opvoert door de bastonen te “verdubbelen” zit ik redelijk op het puntje van m’n stoel. De bandversie daarentegen, is bijna “chill” gemaakt, met die rustige basmelodie die over het couplet wordt gelegd. Nog een voorbeeld: de laatste breakdown in de soloversie (zo rond 3:30) versus die in de bandversie rond hetzelfde punt. In de laatste klinkt het als een relaxte jamsessie, en véél minder spectaculair dan de tokkelwaterval die Lenker solo over de luisteraar uitspreidt. Over het algemeen dus een veel minder meeslepende versie naar mijn mening dus, hoe sterk de tekst en melodie ook blijven.
1
geplaatst: 12 april 2023, 20:00 uur
Century
Contact
Great White Shark
Mary
Orange
Paul
Promise Is a Pendulum
The Only Place
Two Reverse (Adrianne Lenker)
Wolf
Contact
Great White Shark
Mary
Orange
Paul
Promise Is a Pendulum
The Only Place
Wolf
0
geplaatst: 12 april 2023, 23:43 uur
Great White Shark
Jenni
Mary
Orange
Paul
Promise Is a Pendulum
Real Love
The Only Place
Wolf
Zombie Girl (Adrianne Lenker)
Jenni
Mary
Orange
Paul
Promise Is a Pendulum
Real Love
The Only Place
Wolf
0
geplaatst: 12 april 2023, 23:50 uur
hoi123 schreef:
Choconas schreef:
Oneens over Cattails en Change, maar ik ben net als jij geen grote liefhebber van Spud Infinity (met name vanwege dat irritante geluidje op de achtergrond). Ik ben eigenlijk wel benieuwd waarom je wrok koestert jegens Simulation Swarm in de bandversie, wijkt die nou echt zoveel af van de soloversie?
Ik vind Spud Infinity juist wel leuk omdat het zo afwijkend is. Doet me ook denken aan van die jaren '40/jaren '50 appalachen trekzakboogie (zoiets stel ik me erbij voor). Maar het haalt het voor mij niet bij het beste werk (waartoe ik Change zeker schaar).
0
geplaatst: 13 april 2023, 00:15 uur
We hebben 8 zekere afvallers:
Spud Infinity 8
Century 7
Wolf 6
Mary 6
Great White Shark 6
The Only Place 5
Paul 5
Contact 5
En 7 die op de wip zitten:
Two Hands
Time Escaping
Shoulders
Real Love
Change
Certainty
Het is te kortdag voor een tie-break, dus de keuze gaat tussen 17 en 24 nummers in de finale. Nu was Adrianne er erg over te spreken dat jullie geen enkel solonummers direct hebben weggestemd. Zij heeft overlegd met Buck, Max en James en die vinden 24 nummers ook prima.
Spud Infinity 8
Century 7
Wolf 6
Mary 6
Great White Shark 6
The Only Place 5
Paul 5
Contact 5
En 7 die op de wip zitten:
Two Hands
Time Escaping
Shoulders
Real Love
Change
Certainty
Het is te kortdag voor een tie-break, dus de keuze gaat tussen 17 en 24 nummers in de finale. Nu was Adrianne er erg over te spreken dat jullie geen enkel solonummers direct hebben weggestemd. Zij heeft overlegd met Buck, Max en James en die vinden 24 nummers ook prima.
2
geplaatst: 13 april 2023, 00:24 uur
Dus, finaletijd!
De volgende 24 nummers zijn over:
Anything (Adrianne Lenker)
Cattails
Certainty
Change
Dragon New Warm Mountain I Believe in You
Forgotten Eyes
Ingydar (Adrianne Lenker)
Jenni
Little Things
Masterpiece
Mythological Beauty
No Reason
Not
Orange
Promise Is a Pendulum
Real Love
Shark Smile
Shoulders
Simulation Swarm
Time Escaping
Two Hands
UFOF
De opdracht: stel uit bovenstaande lijst jouw top 10 samen, dit zijn de nummers die je absoluut zou willen horen straks. Eventuele toelichtingen zijn welkom, wie weet is de band er gevoelig voor.
De deadline is vrijdagavond 0:00, eerder verwacht ik niet thuis te zijn van eerste avond MoMo.
De volgende 24 nummers zijn over:
Anything (Adrianne Lenker)
Cattails
Certainty
Change
Dragon New Warm Mountain I Believe in You
Forgotten Eyes
Ingydar (Adrianne Lenker)
Jenni
Little Things
Masterpiece
Mythological Beauty
No Reason
Not
Orange
Promise Is a Pendulum
Real Love
Shark Smile
Shoulders
Simulation Swarm
Time Escaping
Two Hands
UFOF
De opdracht: stel uit bovenstaande lijst jouw top 10 samen, dit zijn de nummers die je absoluut zou willen horen straks. Eventuele toelichtingen zijn welkom, wie weet is de band er gevoelig voor.
De deadline is vrijdagavond 0:00, eerder verwacht ik niet thuis te zijn van eerste avond MoMo.
2
geplaatst: 13 april 2023, 00:34 uur
Ik kan leven met alle afvallers, buiten Spud Infinity, die dan ook nog eens de meeste tegenstemmen kreeg! Toch een kleine verrassing, vind ik.
0
geplaatst: 13 april 2023, 01:05 uur
herman schreef:
Ik vind Spud Infinity juist wel leuk omdat het zo afwijkend is. Doet me ook denken aan van die jaren '40/jaren '50 appalachen trekzakboogie (zoiets stel ik me erbij voor). Maar het haalt het voor mij niet bij het beste werk (waartoe ik Change zeker schaar).
(quote)
(quote)
Het doet mij aan zo'n pogostick denken zoals je die vroeger had in Commander Keen. Prima in een videospel, maar ik hoor mijn Big Thief dus graag zonder. Hetzelfde heb ik overigens met dat vervelende trompetje in The Glorious Land van PJ Harvey, dat vind ik ook geen fijne toevoeging aan het nummer.
0
geplaatst: 13 april 2023, 01:08 uur
Overigens: uitstekende finale, fijn dat het er uiteindelijk 24 zijn geworden! Maakt het wel weer een hele opgave om hieruit een top 10 te destilleren, het niveau ligt waanzinnig hoog!
0
geplaatst: 13 april 2023, 08:52 uur
Choconas schreef:
Het doet mij aan zo'n pogostick denken zoals je die vroeger had in Commander Keen. Prima in een videospel, maar ik hoor mijn Big Thief dus graag zonder. Hetzelfde heb ik overigens met dat vervelende trompetje in The Glorious Land van PJ Harvey, dat vind ik ook geen fijne toevoeging aan het nummer.
(quote)
Nja, jouw smaak is niet mijn smaak dan. Dat trompetje is geniaal.
1
geplaatst: 13 april 2023, 10:14 uur
Ik zag Big Thief in 2017 in het voorprogramma van Conor Oberst, was erg fraai maar ik had niet verwacht dat ze zo groot zouden worden. Bij het andere concert van Conor waar ik dat jaar heen ging , was trouwens Phoebe Bridgers het voorprogramma, hij heeft duidelijk kijk op talent. Maar terug naar Big Thief, er zijn weinig/geen artiesten die over de afgelopen jaren een sterkere top 10 kunnen laten zien:
1. Not
2. Shark Smile
3. Simulation Swarm
4. Masterpiece
5. Certainty
6. UFOF
7. Forgotten Eyes
8. Zombie Girl (Adrianne Lenker)
9. Orange
10. No Reason
1. Not
2. Shark Smile
3. Simulation Swarm
4. Masterpiece
5. Certainty
6. UFOF
7. Forgotten Eyes
9. Orange
10. No Reason
3
geplaatst: 13 april 2023, 12:35 uur
Choconas schreef:
Hetzelfde heb ik overigens met dat vervelende trompetje in The Glorious Land van PJ Harvey, dat vind ik ook geen fijne toevoeging aan het nummer.
Ha, ik heb dat dus ook precies. Hetzelfde heb ik overigens met dat vervelende trompetje in The Glorious Land van PJ Harvey, dat vind ik ook geen fijne toevoeging aan het nummer.

Maar goed, genoeg over nummers die we niet goed vinden, want omg wat is dit een heerlijke selectie van liedjes. Zelfs mijn nummer laatst is geen echte draak en luister ik zeker nog wel met plezier; bovenaan is het echt dringen. Specifiek het feit dat ik Shoulders buiten de punten moest laten deed pijn aan mijn hartje. Willekeurige greep aan hoogtepunten uit de bovenste tien:
- "Fragilely, gradually and surrounding/The horse lies naked in the shed/Evergreen anodyne decompounding/Flies draw sugar from his head" in Ingydar (steekt Joanna Newsom naar de kroon, en dat zegt wat)
- De huiveringwekkende vibrato in Lenkers stem in Orange
- Lenkers huilende voordracht van het refrein in Anything
- Lenkers gekerm tussen het gitaargeweld aan het eind van Little Things
- "Like the two hands clapping" (klapklap) in Time Escaping
- "What's on your mind?" in Zombie Girl
- "It's not the HUNGER revealing" in Not
Houd van deze band en z'n frontvrouw.
Over twee weken live in Barcelona!!1. Ingydar
2. Anything
3. Little Things
4. Not
5. Orange
6. Zombie Girl
7. UFOF
8. Time Escaping
9. Mythological Beauty
10. Forgotten Eyes
11. Shoulders </3
12. Shark Smile
13. Two Reverse
14. Promise Is a Pendulum
15. Dragon New Warm Mountain I Believe In You
16. Jenni
17. No Reason
18. Simulation Swarm
19. Certainty
20. Masterpiece
21. Two Hands
22. Real Love
23. Cattails
24. Change
1
geplaatst: 13 april 2023, 18:11 uur
1. Mythological Beauty
2. Not
3. Certainty
4. Anything (Adrianne Lenker)
5. No Reason
6. Masterpiece
7. Little Things
8. Simulation Swarm
9. UFOF
10. Cattails
2. Not
3. Certainty
4. Anything (Adrianne Lenker)
5. No Reason
6. Masterpiece
7. Little Things
8. Simulation Swarm
9. UFOF
10. Cattails
1
geplaatst: 13 april 2023, 18:14 uur
01. Not
02. Masterpiece
03. UFOF
04. Cattails
05. Shark Smile
06. Simulation Swarm
07. Forgotten Eyes
08. Orange
09. Certainty
10. Mythological Beauty
02. Masterpiece
03. UFOF
04. Cattails
05. Shark Smile
06. Simulation Swarm
07. Forgotten Eyes
08. Orange
09. Certainty
10. Mythological Beauty
1
geplaatst: 13 april 2023, 18:42 uur
1. Cattails
2. No Reason
3. Simulation Swarm
4. Time Escaping
5. Not
6. Little Things
7. UFOF
8. Forgotten Eyes
9. Dragon New Warm Mountain I Believe in You
10. Change
2. No Reason
3. Simulation Swarm
4. Time Escaping
5. Not
6. Little Things
7. UFOF
8. Forgotten Eyes
9. Dragon New Warm Mountain I Believe in You
10. Change
1
geplaatst: 13 april 2023, 19:45 uur
1. Not
2. Anything (Adrianne Lenker)
3. Shark Smile
4. Masterpiece
5. Two Reverse (Adrianne Lenker)
6. Change
7. Cattails
8. Mythological Beauty
9. Promise Is a Pendulum
10. Little Things
3. Shark Smile
4. Masterpiece
5. Two Reverse (Adrianne Lenker)
6. Change
7. Cattails
8. Mythological Beauty
9. Promise Is a Pendulum
10. Little Things
1
geplaatst: 13 april 2023, 20:22 uur
1. Promise Is a Pendulum
3. Ingydar (Adrianne Lenker)
4. Change
5. Cattails
6. Not
7. Mythological Beauty
8. UFOF
9. No Reason
10. Zombie Girl (Adrianne Lenker
3. Ingydar (Adrianne Lenker)
4. Change
5. Cattails
6. Not
7. Mythological Beauty
8. UFOF
9. No Reason
10. Zombie Girl (Adrianne Lenker
1
geplaatst: 13 april 2023, 21:07 uur
Grappig dat je dat zegt. Begin jaren '00 brandde mijn moeder heel veel cd's met volgens mij het programma Nero. Daarin stond een notificatiegeluidje ingesteld voor als ie klaar was met een cd'tje. Je raadt het al: precies het trompetje van The Glorious Land.
The Scientist vertelde mij trouwens ooit dat het geen trompet maar een bugel is.
4
geplaatst: 13 april 2023, 21:08 uur
Ik leerde Big Thief kennen nadat UFOF was uitgekomen, en in de zomer van 2019 heb ik het helemaal platgedraaid. Geen Big Thief-album is zo dromerig en kwetsbaar, bij de hoogtepunten sla ik helemaal aan het zweven. Ik associeer het ook helemaal met de zomer. Specifiek: met fel zonlicht dat door zachtjes wuivend riet schijnt.
Want van Cattails heb ik de hype vanaf dag één geloofd en dat geloof houdt onverminderd aan. God, wat houd ik van de stem van Adrianne Lenker. Vooral dit stukje, waar de heimwee en nostalgie vanaf druipt, geeft me altijd dat wonderlijke gevoel van droevigheid en gelukzaligheid tegelijkertijd, zoals sommige muziek dat kan. Niet dat dit zozeer de allerbeste tekst van Lenker is, maar in combinatie met de muziek komt het altijd enorm binnen:
Going back home to the Great Lakes
Where the cattail sways
With the lonesome loon
Riding that train in late June
With the windows wide by my side
Verder drie nummers van haar geweldige soloplaat uit 2020, waarvan ik het schitterende en emotionele Anything (zoals wel meer mensen) toch het hoogtepunt vindt. Toen ze het live speelde kon je me opvegen hoor. Of opzemen, want gesmolten.
Sowieso scoren de standaardfavorieten bij mij eigenlijk goed, zo te zien. Not en Simulation Swarm, bedoel ik dan nog met name. Little Things klinkt zo ontzettend verlangend. En hoe Shoulders openbreekt bij het refrein: zalig. O, en een top 10 is natuurlijk te kort: shousout naar Orange en Masterpiece nog, met name.
1. Cattails
3. UFOF
4. Not
5. Simulation Swarm
6. Two Reverse (Adrianne Lenker)
7. Little Things
8. Jenni
9. Ingydar (Adrianne Lenker)
10. Shoulders
Want van Cattails heb ik de hype vanaf dag één geloofd en dat geloof houdt onverminderd aan. God, wat houd ik van de stem van Adrianne Lenker. Vooral dit stukje, waar de heimwee en nostalgie vanaf druipt, geeft me altijd dat wonderlijke gevoel van droevigheid en gelukzaligheid tegelijkertijd, zoals sommige muziek dat kan. Niet dat dit zozeer de allerbeste tekst van Lenker is, maar in combinatie met de muziek komt het altijd enorm binnen:
Going back home to the Great Lakes
Where the cattail sways
With the lonesome loon
Riding that train in late June
With the windows wide by my side
Verder drie nummers van haar geweldige soloplaat uit 2020, waarvan ik het schitterende en emotionele Anything (zoals wel meer mensen) toch het hoogtepunt vindt. Toen ze het live speelde kon je me opvegen hoor. Of opzemen, want gesmolten.
Sowieso scoren de standaardfavorieten bij mij eigenlijk goed, zo te zien. Not en Simulation Swarm, bedoel ik dan nog met name. Little Things klinkt zo ontzettend verlangend. En hoe Shoulders openbreekt bij het refrein: zalig. O, en een top 10 is natuurlijk te kort: shousout naar Orange en Masterpiece nog, met name.
1. Cattails
3. UFOF
4. Not
5. Simulation Swarm
6. Two Reverse (Adrianne Lenker)
7. Little Things
8. Jenni
9. Ingydar (Adrianne Lenker)
10. Shoulders
1
geplaatst: 13 april 2023, 22:25 uur
1. Time Escaping
2. Simulation Swarm
3. Cattails
4. Forgotten Eyes
5. No Reason
6. Change
7. Little Things
8. Not
9. Certainty
10. Anything (Adrianne Lenker)
2. Simulation Swarm
3. Cattails
4. Forgotten Eyes
5. No Reason
6. Change
7. Little Things
8. Not
9. Certainty
10. Anything (Adrianne Lenker)
1
geplaatst: 14 april 2023, 10:40 uur
1. Simulation Swarm
2. Little Things
3. Not
4. Jenni
5. No Reason
6. Cattails
7. Mythological Beauty
9. Promise Is a Pendulum
10. Certainty
2. Little Things
3. Not
4. Jenni
5. No Reason
6. Cattails
7. Mythological Beauty
9. Promise Is a Pendulum
10. Certainty
2
geplaatst: 14 april 2023, 11:00 uur
1. Little Things
2. Mythological Beauty
3. Anything (Adrianne Lenker)
4. Dragon New Warm Mountain I Believe in You
5. Simulation Swarm
6. Not
7. No Reason
8. UFOF
9. Cattails
10. Shark Smile
11. Change
12. Time Escaping
13. Certainty
14. Jenni
15. Ingydar (Adrianne Lenker)
Redelijk impossibruh om er maar 10 te noemen... Change was een bloedmooie -onverwachte- encore in het Koninklijk Circus vorig jaar en kwam heel hard aan. Edoch haalt hij hier nipt niet de top 10. Zegt genoeg, meer woorden kan en ga ik er dan ook niet aan vuilmaken... Bazenband, ver boven alles en iedereen verheven momenteel. Echt op hun A(rthurDZ)-game, hopelijk beseft ArthurDZ dat ook ooit nog eens...
2. Mythological Beauty
3. Anything (Adrianne Lenker)
4. Dragon New Warm Mountain I Believe in You
5. Simulation Swarm
6. Not
7. No Reason
8. UFOF
9. Cattails
10. Shark Smile
11. Change
12. Time Escaping
13. Certainty
14. Jenni
15. Ingydar (Adrianne Lenker)
Redelijk impossibruh om er maar 10 te noemen... Change was een bloedmooie -onverwachte- encore in het Koninklijk Circus vorig jaar en kwam heel hard aan. Edoch haalt hij hier nipt niet de top 10. Zegt genoeg, meer woorden kan en ga ik er dan ook niet aan vuilmaken... Bazenband, ver boven alles en iedereen verheven momenteel. Echt op hun A(rthurDZ)-game, hopelijk beseft ArthurDZ dat ook ooit nog eens...
1
geplaatst: 14 april 2023, 11:17 uur
1. Anything (Adrianne Lenker)
2. Not
3. Little Things
4. UFOF
5. Promise Is a Pendulum
6. Cattails
7. Change
8. Forgotten Eyes
9. Shark Smile
10. Two Reverse (Adrianne Lenker)
Mis wel de oerschreeuw van Contact.
2. Not
3. Little Things
4. UFOF
5. Promise Is a Pendulum
6. Cattails
7. Change
8. Forgotten Eyes
9. Shark Smile
10. Two Reverse (Adrianne Lenker)
Mis wel de oerschreeuw van Contact.
6
geplaatst: 14 april 2023, 13:09 uur
Ik heb er nu twee weken internationaal semester München opzitten en mis mijn gitaar inmiddels al zo erg dat ik er maar meteen eentje op de kop getikt heb om de resterende vijf maanden door te komen. Nu was dat moment hoe dan ook nog wel een keer gekomen, maar ik durf wel vergif op in te nemen dat dat wat langer geduurd zou hebben als deze GH niet was geweest. Want wat is Adrianne toch een enorme inspiratie voor urenlang tokkelwholesomeheid.
Ik ben inmiddels echt zwaar fan geworden van deze band en haar frontvrouw. Waar ultiem treindeinliedje Cattails al een tijdje een plekje in mijn hart had heeft hun beladen en driedubbel intense show op BKS vorig jaar me echt definitief over de streep getrokken. De uitvoering van Not vergeet ik nooit meer, met Adrianne die na een blackout met een ongeziene comeback alle frustraties eruitspeelt. Zoveel verschillende gevoelens in tien minuten, zowel bij de band als bij mij, stervende op de eerste rij.
1. Cattails
2. Not
3. Dragon New Warm Mountain I Believe In You
4. Masterpiece
5. Little Things
6. Shark Smile
7. ingydar
8. No Reason
9. Orange
10. Time Escaping
Met een beetje mazzel kan ik ze volgende week nog live meemaken, weet iemand wat Duitslands meest populaire variant van Ticketswap is?
Ik ben inmiddels echt zwaar fan geworden van deze band en haar frontvrouw. Waar ultiem treindeinliedje Cattails al een tijdje een plekje in mijn hart had heeft hun beladen en driedubbel intense show op BKS vorig jaar me echt definitief over de streep getrokken. De uitvoering van Not vergeet ik nooit meer, met Adrianne die na een blackout met een ongeziene comeback alle frustraties eruitspeelt. Zoveel verschillende gevoelens in tien minuten, zowel bij de band als bij mij, stervende op de eerste rij.
1. Cattails
2. Not
3. Dragon New Warm Mountain I Believe In You
4. Masterpiece
5. Little Things
6. Shark Smile
7. ingydar
8. No Reason
9. Orange
10. Time Escaping
Met een beetje mazzel kan ik ze volgende week nog live meemaken, weet iemand wat Duitslands meest populaire variant van Ticketswap is?
2
geplaatst: 14 april 2023, 14:11 uur
123poetertjes schreef:
Dragon New Warm Niekje I Believe In You x
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.
* denotes required fields.