MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of #6: Midwest Emo!

zoeken in:
Traveller In Time dus toch niet eens de tweede ronde gehaald, op het nippertje gestrand. Met dank aan de wisseldrift van Mssr Renard.

Allemaal nummers die geen 10 scoren, elimineer ik. Hmmm, en dan kom ik nóg niet aan de tien nummers.

Easy Livin'
Echoes in the Dark
It Ain't Easy
Paradise / The Spell
Pilgrim
Sweet Lorraine
The Hanging Tree
Weep in Silence
Woman of the Night
Wonderworld

Mssr Renard
EvilDrSmith schreef:
Traveller In Time dus toch niet eens de tweede ronde gehaald, op het nippertje gestrand. Met dank aan de wisseldrift van Mssr Renard

Ik vind alles van Heep wel goed tot zeer goed, maar ik denk dat ik de ambassadeur ga worden van de periode 1969-1971 in dit spel.

ik bemerk bij een heleboel gepost lijstjes genoeg liefde voor de Lawton-era, wat ik toejuich, want dat is gewoon een erg goed periode, met een paar van de hardste en snelste nummers van de band (Free n Easy bijvoorbeeld).

Om die reden had ik een Demons and Wizards song geruild voor een Very 'Eavy-song. Die eerste plaat blijft voor mij een favoriet. Ik denk door de lichte bluesy, jazzy en proggy elementen, die later steeds meer het veld ruimen voor meer hardrock.

Come Away Melinda
Echoes in the Dark
It Ain't Easy
Seven Stars
Sunrise
Sympathy
The Hanging Tree
Weep in Silence
Woman of the Night
Wonderworld

Come Away Melinda
Easy Livin'
Echoes in the Dark
Free 'N' Easy
Gypsy
Lady in Black
Seven Stars
Stealin'
Sweet Lorraine
Woman of the Night

July morning
Circle of hands
Gypsy (lansdowne tapes)
One way or another
Sunrise
The wizard
If a had the time
Seven stars
Easy livin
Tears on my eyes

henk01 schreef:
July morning
Circle of hands
Gypsy (lansdowne tapes)
One way or another
Sunrise
The wizard
If a had the time
Seven stars
Easy livin
Tears on my eyes
Uhhm henk01..., we zijn aan de eliminatie ronde bezig. Dit is de lijst, waaruit je kan kiezen:
Eliminatie ronde

Elimineren kan nog tot ca. 20.00 uur vanavond.

Beautiful dream
Circle of hands
Echoes in the dark
It ain't easy
Rainbow demon
Seven stars
Sunrise
Weep in silence
Woman of the night
Wonderworld

Beautiful Dream
Free 'N' Easy
It Ain't Easy
Pilgrim
Seven Stars
Stealin'
Sympathy
Weep in Silence
Woman of the Night
Wonderworld

Er wordt geen tiebreak gespeeld. Derhalve gaan er 21 nummers mee naar de finale.

We nemen met een kleine traan afscheid van het volgende negental:

It Ain't Easy [7]
Woman of the Night [7]
Seven Stars [6]
Beautiful Dream [5]
Echoes in the Dark [5]
Stealin' [5]
Sweet Lorraine [5]
Weep in Silence [5]
Wonderworld [5]

De album verdeling van de finalisten is als volgt:

Very 'Eavy ...Very 'Umble) [2]
Salisbury [3]
Look at Yourself [4]
Demons and Wizards [5]
The Magician's Birthday [2]
Sweet Freedom [1]
Return to Fantasy [1]
Firefly [2]
Innocent Victim [1]

RONDE 3: FINALE

Maak een genummerde top 10 van onderstaande composities. Eventuele toelichtingen worden op prijs gesteld!

Bird of Prey
Circle of Hands
Come Away Melinda
Easy Livin'
Free 'N' Easy
Gypsy
July Morning
Lady in Black
Look at Yourself
Paradise / The Spell
Pilgrim
Rainbow Demon
Return to Fantasy
Salisbury
Shadows of Grief
Sunrise
Sympathy
Tears in My Eyes
The Hanging Tree
The Magician's Birthday
The Wizard

Deadline vrijdag omstreeks 20.00 uur

1. Easy Livin'
2. Lady in Black
3. Return to Fantasy
4. July Morning
_____________-
5. Sympathy
6. Look at Yourself
7. The Wizard
8. Sunrise
9. Gypsy
10. Paradise / The Spell

Ja, goed, ik heb een top 10.

1. Gypsy
2. July Morning
3. Easy Livin'
4. Look at Yourself
5. The Wizard
6. Return to Fantasy
7. Salisbury
8. Sunrise
9. Bird of Prey
10. Tears in My Eyes

Mssr Renard
Uit de losse pols geschud.
Jammer dat er niet meer nummers van de eerste plaat meedoen.

1. Salisbury
Deze song heeft het allemaal. Rock, jazzy basloopjes en drumshuffles, blazers, orgel- en gitaarsolo's. Dit is wat mensen een prog-epic noemen.

2. Gypsy
De eerste song van de eerste plaat. Een harde rocker met een moordende orgelsolo, die live iedere keer weer van vorm verandert, maar altijd staat als een huis. Very 'Eavy moet wel mijn favoriete plaat zijn, jammer dat er meer twee songs meedoen.

3. The Wizard
Heep kiest hier eens niet voor een hardrockende opener, maar een track die opent met een akoestische gitaar. Heerlijke naïeve fantasyteksten. Fijne song, die ik altijd graag meezing. Als je goed luistert hoor je bassist Mark Clarke (die heel even deel uitmaakte van de band) een stuk lead zingen : ''Why don't we listen to the voices in our heart?".

4. The Magician's Birthday
Een drum-gitaar battle, wat wil je nog meer?

5. Come Away Melinda
Pas op Abominog gaat Heep weer songs van anderen spelen, maar dit was jarenlang hun enige cover. (op Innocent Victim staan wel twee songs van een niet-bandlid, maar dat zijn geen covers). Een prachtig mooie uitvoering van deze oude song, en geweldig gezongen door Byron. Mooi mellotronspel van Colin Wood, die de baan als toetsenist voor de band afwees. Sidenote: dit nummer is eigenlijk opgenomen door Spice, de band vóór Uriah Heep en als zodanig (net als Wake Up) op de plaat terecht gekomen.

6. Look at Yourself
Weet zo een Heep-song met die beroemde heavy rock-shuffle. Volledig gezongen door Hensley, Byron doet hier niet eens op mee. Knap staaltje heavy rock, waar Deep Purple nog jaloers op kan zijn. Gaaf coda waar de percussionisten van Osibisa (ook getekend bij Bronze) mee doen. Sidenote: andere Bronze-artiest Manfred Mann speelt een moog-solo op July Morning.

7. Return to Fantasy
Met Wetton in de gelederen was er even wat vuur. Gave song, ook weer met die heavy rockshuffle. Volgens mij de enige band die dat zo vaak toepaste. Lee Kerslake is ondergewaarde drummer, vind ik. Harder dan de eerste drummers, die meer tegen de jazzrock aanleunden, maar de shuffle nam Lee wel mee in zijn spel.

8. Bird of Prey
Proto-heavy metal als je het mij vraagt. Gave openingsriff. Redelijk rechtdoor gedrumd door Keith Baker, die volgens mij nét even wat beter was in het jazzy drummen (net als Alex Napier, de eerste drummer).

9. Easy Livin'
Had ik al iets opgemerkt over de rockshuffle? Deze shuffle wordt double-handed gespeeld, wat de song een enorme drive meegeeft. De accenten van Lee zijn ook altijd erg krachtig. Een beresterke drummer. De enige song met

10. Free N Easy
Eén van de hardere songs uit de Lawton-era, die wat mij betreft altijd wat onderbelicht is geweest. Een sterke bijna metal-achtige song, met een wel erg vette riff. Op Live in Europe '79 uit 1986 staat een gave versie. Eén van die Heep-songs waar Hensley de gitaar speelt in plaats van orgel

1. Easy Livin'
2. July Morning
3. The Wizard
4. Lady in Black
5. Salisbury
6. Rainbow Demon
7. Gypsy
8. Bird of Prey
9. Look at Yourself
10. The Magician's Birthday

1. July Morning
2. The Wizard
3. Tears in My Eyes
4. Lady in Black
5. Sunrise
6. Rainbow Demon
7. Look at Yourself
8. Sympathy
9. Come Away Melinda
10. Pilgrim

Zoiets maar. Dat eindstuk van 'July Morning' ervaar ik soms als gejengel maar verder nog steeds niets aan pracht verloren. 'The Wizard' idd. heerlijke akoestische albumopener waar ik zelden genoeg van krijg en mooi compacte lengte. 'Tears in My Eyes', een van hun meest heavy stukken met origineel middenstuk. Het staat dan op 'Choices' maar verder wat onderbelicht op compilaties is mijn indruk. 'Lady in Black', gewoon een mooi rustig nummer dat in de singleversie ook goed gedijd. 'Sunrise', onslijtbare klassieker die net niet te lang doorgaat. 'Rainbow Demon', heeft wat van die Heep-mystiek. 'Look at Yourself' vind ik over het algemeen het beste album en het titelnummer verveelt me eigenlijk niet, daar waar ik andere niet genomineerde songs eerder vaak genoeg gehoord zou hebben. 'Sympathy' is toch wel het sterkste nummer van 'Firefly' met sterke melodie. 'Come Away Melinda' blijft mooi maar het heel speciale is er een beetje af (ik hou van rustige nummers) en 'Pilgrim' is een mooie afsluiter van een van hun evenwichtiger albums.

Als ik me niet vergis was deze verzamelaar met de bekende zwarte hoes en bronzen letters de állereerste LP die ik als circa 11- á 12-jarig pubertje leende in de bibliotheek en thuis op mijn alles-in-een-muziekinstallatietje helemaal aan gort draaide. Alle nummers waren echter niet van bronze , maar van goud. Slechts 'Sweet Lorraine' vond ik net een tikje minder, die klonk me iets te vrolijk en opgewekt, maar evenzogoed nog een superfijn nummer. Die heeft dan ook bijna als enige van die verzamelaar deze finale niet gehaald. En nog eentje niet: ‘Stealin’’. Dat is wel jammer, want die had mijn Top 10 gehaald. Gelukkig wist ik met hangen en wurgen en een vleugje dyscalculie al mijn andere favorieten nog wel in mijn Top 10 te stoppen.

1. July Morning
2. Gypsy
3. Look At Yourself
4. Come Away Melinda: elke keer tears in my eyes. Voor de 573e keer. Kan ook de 832e keer zijn.
5. Bird of Prey
6. Lady In Black
7. Salisbury
8. Easy Livin’
9. The Wizard
10. Return to Fantasy
10. Rainbow Demon
10. Free 'N' Easy
10. Shadows of Grief
10. Sunrise
10. Tears in My Eyes
10. Sympathy

EvilDrSmith schreef:
Gelukkig wist ik met hangen en wurgen en een vleugje dyscalculie al mijn andere favorieten nog wel in mijn Top 10 te stoppen.
Slim gevonden
Maar ik neem niettemin alleen je eerstgenoemde nr.10 mee voor de puntenberekening.

1. Salisbury

Geïnspireerd op Sketches of Spain van Miles Davis. Was Salisbury altijd al mijn favoriete Heep-album, Heep-track en band-orkest combi in het algemeen, toen ik later via deze compositie Sketches of Spain leerde kennen, ging er nogmaals een wereld open.

2. Paradise / The Spell

Hoogtepunt van Demons & Wizards, dat zegt wel wat.

3. Circle of Hands

De versie op Live '73 is nog sterker dan de studioversie.

4. Pilgrim

De epic van Sweet Freedom, spannend opgebouwd, vette falsettozang, daverende finale.

5. Look at yourself

De ultieme keyboardgedreven heavy metal classic.

6. Bird of Prey

HIerin ligt het DNA van King Diamond besloten.

7. Sunrise

Alweer een top album-opener, melodieus, warm & heavy.

8. Gipsy

Die sloophamerriff, dat intro, steeds weer kippenvel.

9. The Hanging Tree

Ingedamde gitaren, echoënde toetsen, John Lawton zingt zijn eerste noten voor Heep. Beetje Bad Company, maar dan cooler.

10. Shadows of Grief

Vette circusriff in een stomend geheel, de band in vuur en vlam anno '71.

Volgende week Tina?

johan de witt schreef:
Volgende week Tina?
Dat vind ik een serieuze overweging waard.
Ik ben komend week aan de beurt, maar ik ben een lang weekend weg (vrijdag t/m maandag), dus eigenlijk komt het me niet zo goed uit dat ik aan de beurt ben.
Dus als iemand zich geroepen voelt om:
- mijn plek over te nemen en er een Tina Turner GH van te maken
- en/of met mij te ruilen voor zijn eigen GH
dan houd ik me aanbevolen.

EvilDrSmith schreef:
Dat vind ik een serieuze overweging waard.
Ik ben komend week aan de beurt, maar ik ben een lang weekend weg (vrijdag t/m maandag), dus eigenlijk komt het me niet zo goed uit dat ik aan de beurt ben.
Volgens de laatste intekenlijst is Superbitch aan de beurt als ik me niet vergis.
johan de witt schreef:
Volgende week Tina?
Nu je hier toch bent Johan, een UH top10 lijstje tussendoor?

Ik ken er helaas maar een paar…

Outlaw104 schreef:
Volgens de laatste intekenlijst is Superbitch aan de beurt als ik me niet vergis.
Oh, wat fijn dat jij de agenda scherper in de gaten houdt dan ik. Vreemd dat ik het in mijn hoofd had zitten dat ik komende week aan de beurt zou zijn. Ik zat me al in voorbereidende bochten te wringen hoe er een mouw aan te passen, maar dat hoeft dus niet meer. Thnx.

1. July Morning
2. Return to Fantasy
3. Easy Livin'
4. Lady in Black
5. Gypsy
6. Pilgrim
7. Circle of Hands
8. The Hanging Tree
9. Free 'N' Easy
10. The Wizard

1. Return to Fantasy
2. Easy Livin'
3. Look at Yourself
4. Tears in My Eyes
5. July Morning
6. The Magician's Birthday
7. The Wizard
8. Paradise / The Spell
9. Shadows of Grief
10. Rainbow Demon

Als album vind ik nog altijd Look at Yourself de beste van Heep. Maar ik hou ook heel erg van liedjes met een kop en staart, met een goede melodie, stuwend ritme. En dan kom ik uit op Return to Fantasy en Easy Livin' als toch de beste twee.

1. Look at Yourself
2. The Magician's Birthday
3. July Morning
4. Tears in My Eyes
5. Return to Fantasy
6. The Wizard
7. Salisbury
8. Gypsy
9. The Hanging Tree
10. Circle of Hands

Nice! Binnenkort meer albums van gaan luisteren. Fijne introductie dit.

1. Free 'N' Easy
2. Easy Livin'
3. Sympathy
4. Paradise / The Spell
5. Look at Yourself
6. Circle of Hands
7. Gypsy
8. The Magician's Birthday
9. Sunrise
10. Rainbow Demon

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 15:54 uur

geplaatst: vandaag om 15:54 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.