Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of #6: Midwest Emo!
zoeken in:
6
geplaatst: 24 november 2023, 22:45 uur
1. Myrhh
Album: Heyday (1985)
Aantal punten: 124
Hoogste positie: 1 (Outlaw104, Rainmachine, Tramps like us)
Aantal lijstjes: 19
Glorieuze winnaar qua aantal punten en qua aantal lijstjes.
Steve Kilbey en co. hebben sinds de oprichting in 1980 zoveel mooie pareltjes voortgebracht, waardoor het eigenlijk onvoorstelbaar is, dat ze hier nooit echt zijn doorgebroken.
In hun omvangrijke discografie kozen ze soms voor donkere en duistere albums, om dan een andere keer weer de sfeervollere en psychedelische kant te belichten.
Op "Heyday", maakten deze in ons land ondergewaardeerde Aussies voor hun doen een lekker luchtig popalbum met dromerige gitaarmuziek, waar Myrrh als albumopener een prachtige representant van is. Tekstueel verre van luchtig overigens.
1
Casartelli (moderator)
geplaatst: 24 november 2023, 22:47 uur
Dank voor deze dienst, Geert!
't Is de primeur van The Church in het Greatest Hits theater, maar in 2016 speelden we ze wel al in de Artiesten KO. Toen versloeg Myrhh Under the Milky Way overigens ook. Het was ook toen al niet mijn keus, maar het zal wel zo horen dus.
't Is de primeur van The Church in het Greatest Hits theater, maar in 2016 speelden we ze wel al in de Artiesten KO. Toen versloeg Myrhh Under the Milky Way overigens ook. Het was ook toen al niet mijn keus, maar het zal wel zo horen dus.
1
geplaatst: 24 november 2023, 22:54 uur
Mooie nummer 1 en gelukkig geen Milky Way.
Bedankt Geert, het was leuk om weer eens een weekje in de Kerk te zijn geweest....
Bedankt Geert, het was leuk om weer eens een weekje in de Kerk te zijn geweest....
1
geplaatst: 24 november 2023, 22:58 uur
Dank allemaal, geef het stokje met alle liefde nu over aan herman voor de editie met The Breeders en de twins Kelly & Kim.
1
geplaatst: 24 november 2023, 22:59 uur
Prachtige nummer 1!
Ik was “bang” voor een gedoodverfde ‘Under a Milky Way’ als de hoogst genoteerde, maar ‘Myrhh’ - mijn nr. 2 - is een meer dan waardige “vervanger” - UaMW is natuurlijk een prachtige evergreen (ik kan het duizend keer draaien zonder verveeld te raken), maar dit is eens een keer wat anders….
Veel dank Geert! Heb me vandaag meer dan heerlijk ondergedompeld in het meer dan voortreffelijke werk van The Church - en ben tot het inzicht gekomen dat ik nog wat te ontdekken heb…
Ik was “bang” voor een gedoodverfde ‘Under a Milky Way’ als de hoogst genoteerde, maar ‘Myrhh’ - mijn nr. 2 - is een meer dan waardige “vervanger” - UaMW is natuurlijk een prachtige evergreen (ik kan het duizend keer draaien zonder verveeld te raken), maar dit is eens een keer wat anders….
Veel dank Geert! Heb me vandaag meer dan heerlijk ondergedompeld in het meer dan voortreffelijke werk van The Church - en ben tot het inzicht gekomen dat ik nog wat te ontdekken heb…
1
geplaatst: 24 november 2023, 22:59 uur
Bedankt Geert. Mooie aanleiding om deze week eens wat dieper in band te duiken. Onbegrijpelijk dat ze niet bekender zijn. Ook hun recentere werk is erg de moeite waard. Knap dat ze al zolang het niveau hoog houden.
2
geplaatst: 24 november 2023, 23:12 uur
Dank je wel, Outlaw104, dat was genieten! Mooie stunt wel van Myrrh, het blijft een prachtig nummer. Haalt het voor mij niet bij Under the Milky Way, maar dat is dan ook één van mijn favoriete nummers allertijden.
Mogelijk weten jullie dit al lang, maar toch nog een leuk weetje: hun inspiratie voor Under the Milky Way haalden Steve Kilbey en Karin Jansson uit de Amsterdamse muziekcultuur. De naam van het nummer is ontleend aan het Amsterdamse poppodium Melkweg, waar Kilbey regelmatig kwam. De andere bandleden zagen aanvankelijk niets in het nummer, maar hun manager zag er hitpotentie in en haalde de band uiteindelijk toch over om het op hun album te zetten en op single uit te brengen. En de rest is geschiedenis...
Mogelijk weten jullie dit al lang, maar toch nog een leuk weetje: hun inspiratie voor Under the Milky Way haalden Steve Kilbey en Karin Jansson uit de Amsterdamse muziekcultuur. De naam van het nummer is ontleend aan het Amsterdamse poppodium Melkweg, waar Kilbey regelmatig kwam. De andere bandleden zagen aanvankelijk niets in het nummer, maar hun manager zag er hitpotentie in en haalde de band uiteindelijk toch over om het op hun album te zetten en op single uit te brengen. En de rest is geschiedenis...
1
geplaatst: 24 november 2023, 23:24 uur
Het is een mooi eindlijstje geworden, waar een Church-fan zoals ik in ieder geval tevreden mee kan zijn. The Hypnogogue is een erg sterke track van het laatste album en met Destination en Antenna ben ik ook blij al heb ik die niet gekozen. Bedankt, Outlaw104
1
geplaatst: 24 november 2023, 23:25 uur
Dankjewel Outlaw104 om weer even met The Church bezig te kunnen zijn! Die nummer 1 zag ik trouwens echt niet aankomen.
0
geplaatst: 25 november 2023, 00:47 uur
Per ongeluk #3 verwijderd, en de ongedaan maken functie werkt niet (al zolang ik hier geregistreerd ben op de site).
Album: Starfish (1988)
Aantal punten: 106
Hoogste positie: 1 (Premonition, motel matches, El Ninjo)
Aantal lijstjes: 15
Stond tot aan het laatste lijstje tweede, maar moest op de valreep de uiteindelijke #2 voor laten gaan. Alhoewel qua punten en qua lijstjes gelijk, maar op basis van aantal 1e plaatsen alsnog van zilver naar brons. Wilde ook nog een heel betoog beginnen over het hoe en waarom ik persoonlijk altijd enorm opveer bij het horen van deze track, maar ik kan er niet precies een vinger op leggen. Misschien dat verslavende walsritme en het melodrama? Of toch die mandoline? Momenteel prefereer ik deze song zelfs boven alle andere krakers op Starfish.
3. Antenna
Album: Starfish (1988)
Aantal punten: 106
Hoogste positie: 1 (Premonition, motel matches, El Ninjo)
Aantal lijstjes: 15
Stond tot aan het laatste lijstje tweede, maar moest op de valreep de uiteindelijke #2 voor laten gaan. Alhoewel qua punten en qua lijstjes gelijk, maar op basis van aantal 1e plaatsen alsnog van zilver naar brons. Wilde ook nog een heel betoog beginnen over het hoe en waarom ik persoonlijk altijd enorm opveer bij het horen van deze track, maar ik kan er niet precies een vinger op leggen. Misschien dat verslavende walsritme en het melodrama? Of toch die mandoline? Momenteel prefereer ik deze song zelfs boven alle andere krakers op Starfish.
1
geplaatst: 25 november 2023, 01:13 uur
Bedankt Geert voor het onder de aandacht brengen van deze geweldige band!

4
geplaatst: 25 november 2023, 01:27 uur
Greatest Hits of #6: Kim & Kelley Deal (The Breeders en meer)
https://i.kinja-img.com/gawker-media/image/upload/s--M7Ps4tGk--/c_fit,fl_progressive,q_80,w_636/18iy2fck90jpzjpg.jpg
Een tijdje terug ontdekte ik de uitstekende podcastreeks "60 Songs That Explain The 90's", waarin nummers uit de jaren '90 worden uitgeplozen. Ook The Breeders' Cannonball kreeg een aflevering toebedeeld en die inspireerde me eens een editie van dit spel te organiseren waarbij Kim (en dan ook gelijk maar haar tweelingzus Kelley) in de spotlight staat. Behapbaar oeuvre dacht ik: een paar Pixies-tracks, 2 Breeders-albums (de comebacks niet meegerekend) en nog wat minder bekend materiaal daaromheen. Inmiddels blijkt het oeuvre toch iets groter, al ligt de nadruk natuurlijk wel op de eerste helft van de 90's.
Wat ik me nooit zo had gerealiseerd is dat het intro (of eigenlijk nog de secondes daarvoor) van het bekendste Pixies-nummer een uitstekende samenvatting is van de werkrelatie tussen Frank Black en Kim Deal. Zo leerde de podcast mij in een grappige observatie (hoor dit korte fragment):
De geschiedenis is dan ook bekend: Kim Deal en Frank Black, dat boterde niet helemaal. Dus zocht Kim haar eigen band bij elkaar, met o.a. Throwing Muse Tanya Donnelly en later ook tweelingzus Kelley. Na een succesvolle periode ging een deel van de band in 1995 verder als The Amps. Kelley verkoos haar eigen pad en startte The Kelley Deal 6000 en was daarna nog onderdeel van andere -nog minder succesvolle- bands. In de 21e eeuw sloot Kim Deal weer aan bij Pixies, al hield dat op toen ze weer daadwerkelijk albums begonnen uit te brengen. Ook heeft ze nog een aantal solo-singles uitgebracht, maar nooit een heel album onder haar eigen naam.
Daar zitten goede songs tussen, maar behoren die ook tot de beste songs van de tweelingzussen? Daar gaan we de komende week achterkomen.
Voor de startlijst van dit spel heb ik maar gelijk alle (4) Pixies-nummers de hand van Kim meegenomen. Dan hoeven jullie in de nominatieronde over de Pixies niet meer na te denken. Verder vooral werk van de Breeders en de andere genoemde bands. Aan jullie de schone taak nog 10 nominaties te noemen die niet in de startlijst staan. Minder mag ook (minimaal 5), maar leuker vind ik het als je de jou onbekende nominaties van anderen eens beluistert en wellicht ook nomineert. Want muziek ontdekken, daar gaat het toch uiteindelijk om hier.
Ik heb trouwens getwijfeld over gastbijdragen, die de zusjes ook wel eens hebben gedaan. Omdat je dan eigenlijk ook andere Pixies-nummers zou kunnen nomineren. Ik heb dus geen nummers met gastbijdragen opgenomen, maar als je vindt dat die erbij horen, dan kun je die nomineren (zolang het dus maar geen Pixies-nummers zijn) en zien we vanzelf wel hoe ver ze komen.
Enfin, hoog tijd voor de startlijst:
Are You Mine? (Kim Deal solo)
Bam Thwok (Pixies)
Brillo Hunt (Kelley Deal 6000)
Cannonball
Canyon (Kelley Deal 6000)
Divine Hammer
Do You Love Me Now?
Doe
Gigantic (Pixies)
Happiness Is a Warm Gun
Hellbound
Huffer
Into the White (Pixies)
MetaGoth
No Aloha
Pacer (The Amps)
Safari
Silver (Pixies)
Tipp City (The Amps)
Wait in the Car
Deadline voor het nomineren is maandagavond, 20:00.
Veel succes!
https://i.kinja-img.com/gawker-media/image/upload/s--M7Ps4tGk--/c_fit,fl_progressive,q_80,w_636/18iy2fck90jpzjpg.jpg
Een tijdje terug ontdekte ik de uitstekende podcastreeks "60 Songs That Explain The 90's", waarin nummers uit de jaren '90 worden uitgeplozen. Ook The Breeders' Cannonball kreeg een aflevering toebedeeld en die inspireerde me eens een editie van dit spel te organiseren waarbij Kim (en dan ook gelijk maar haar tweelingzus Kelley) in de spotlight staat. Behapbaar oeuvre dacht ik: een paar Pixies-tracks, 2 Breeders-albums (de comebacks niet meegerekend) en nog wat minder bekend materiaal daaromheen. Inmiddels blijkt het oeuvre toch iets groter, al ligt de nadruk natuurlijk wel op de eerste helft van de 90's.
Wat ik me nooit zo had gerealiseerd is dat het intro (of eigenlijk nog de secondes daarvoor) van het bekendste Pixies-nummer een uitstekende samenvatting is van de werkrelatie tussen Frank Black en Kim Deal. Zo leerde de podcast mij in een grappige observatie (hoor dit korte fragment):
De geschiedenis is dan ook bekend: Kim Deal en Frank Black, dat boterde niet helemaal. Dus zocht Kim haar eigen band bij elkaar, met o.a. Throwing Muse Tanya Donnelly en later ook tweelingzus Kelley. Na een succesvolle periode ging een deel van de band in 1995 verder als The Amps. Kelley verkoos haar eigen pad en startte The Kelley Deal 6000 en was daarna nog onderdeel van andere -nog minder succesvolle- bands. In de 21e eeuw sloot Kim Deal weer aan bij Pixies, al hield dat op toen ze weer daadwerkelijk albums begonnen uit te brengen. Ook heeft ze nog een aantal solo-singles uitgebracht, maar nooit een heel album onder haar eigen naam.
Daar zitten goede songs tussen, maar behoren die ook tot de beste songs van de tweelingzussen? Daar gaan we de komende week achterkomen.
Voor de startlijst van dit spel heb ik maar gelijk alle (4) Pixies-nummers de hand van Kim meegenomen. Dan hoeven jullie in de nominatieronde over de Pixies niet meer na te denken. Verder vooral werk van de Breeders en de andere genoemde bands. Aan jullie de schone taak nog 10 nominaties te noemen die niet in de startlijst staan. Minder mag ook (minimaal 5), maar leuker vind ik het als je de jou onbekende nominaties van anderen eens beluistert en wellicht ook nomineert. Want muziek ontdekken, daar gaat het toch uiteindelijk om hier.
Ik heb trouwens getwijfeld over gastbijdragen, die de zusjes ook wel eens hebben gedaan. Omdat je dan eigenlijk ook andere Pixies-nummers zou kunnen nomineren. Ik heb dus geen nummers met gastbijdragen opgenomen, maar als je vindt dat die erbij horen, dan kun je die nomineren (zolang het dus maar geen Pixies-nummers zijn) en zien we vanzelf wel hoe ver ze komen.
Enfin, hoog tijd voor de startlijst:
Are You Mine? (Kim Deal solo)
Bam Thwok (Pixies)
Brillo Hunt (Kelley Deal 6000)
Cannonball
Canyon (Kelley Deal 6000)
Divine Hammer
Do You Love Me Now?
Doe
Gigantic (Pixies)
Happiness Is a Warm Gun
Hellbound
Huffer
Into the White (Pixies)
MetaGoth
No Aloha
Pacer (The Amps)
Safari
Silver (Pixies)
Tipp City (The Amps)
Wait in the Car
Deadline voor het nomineren is maandagavond, 20:00.
Veel succes!
0
geplaatst: 25 november 2023, 01:36 uur
Even wat mensen taggen die hier wellicht mee willen doen: ranja, itchy, likeahurricane, vinejo, johan de witt, pygmydanny, bone machine, Poek, judgepaddy, trebremmit, jorro, motel matches, Dielie, EttaJamesBrown en wie maar aan wil haken!
1
geplaatst: 25 november 2023, 06:58 uur
You and Your Sister (This Mortal Coil)
When I Was a Painter
Fortunately Gone
Lime House
Metal Man
Saints
Drivin' on 9
Full On Idle (Amps)
Bragging Party (Amps)
Biker Gone (leuke ontdekking! Weer met Britt Walford op drums en daardoor een hoog Slint-gehalte).
When I Was a Painter
Fortunately Gone
Lime House
Metal Man
Saints
Drivin' on 9
Full On Idle (Amps)
Bragging Party (Amps)
Biker Gone (leuke ontdekking! Weer met Britt Walford op drums en daardoor een hoog Slint-gehalte).
1
geplaatst: 25 november 2023, 09:09 uur
Drivin’ on 9
Fortunately Gone
Glorious
Iris
I’ve Been Waiting For You (Pixies)
Oh!
Only in 3’s
Saints
When I Waa a Painter
Fortunately Gone
Glorious
Iris
Oh!
Only in 3’s
Saints
When I Waa a Painter
1
geplaatst: 25 november 2023, 09:51 uur
Outlaw104 schreef:
Per ongeluk #3 verwijderd, en de ongedaan maken functie werkt niet (al zolang ik hier geregistreerd ben op de site).
Ik hoef hier maar zelden gebruik van te maken, maar dat is echt irritant. Wat moet je met zo'n functionaliteit, als die toch niet werkt.Per ongeluk #3 verwijderd, en de ongedaan maken functie werkt niet (al zolang ik hier geregistreerd ben op de site).
Ga me ook maar eens verdiepen in deze band. Heb al een enkel nummer hier beluisterd, klinkt toch wel goed.
1
geplaatst: 25 november 2023, 12:02 uur
Climbing the Sun
Def Sup (R Ring)
Empty Glasses (Amps)
Fortunately Gone
Head to Toe
Iris
I Just Wanna Get Along
Nervous Mary
Shocker in Gloomtown
de Head to Toe EP hoort toch zeker bij het beste wat ze hebben uitgebracht vind ik
Def Sup (R Ring)
Empty Glasses (Amps)
Fortunately Gone
Head to Toe
Iris
I Just Wanna Get Along
Nervous Mary
Shocker in Gloomtown
de Head to Toe EP hoort toch zeker bij het beste wat ze hebben uitgebracht vind ik
1
geplaatst: 25 november 2023, 12:25 uur
Interessante Church beleving dit alles te lezen. Wellicht een juiste keuze deze Myrhh, opener van HeyDay, waar ik al eerder schreef dat juist dat album dan ook hun HeyDay ware. Beter werd en wordt het niet. Een melancholisch en dromerig album vanwege de sound, maar in die sound zitten dus parels die je er enkel hoeft uit te vissen. Dank Outlaw104 en allen die mede participeerden in deze. Tijd nu om Hey Day nog maar eens op te leggen vandaag.
1
geplaatst: 25 november 2023, 13:29 uur
Don't Call Home
So Sad About Us
Little Trouble Girl (Sonic Youth)
Iris
When I Was a Painter
Fortunately Gone
Lime House
Drivin' on 9
Metal Man
Don't Call Home
So Sad About Us
Iris
When I Was a Painter
Fortunately Gone
Lime House
Drivin' on 9
Metal Man
1
geplaatst: 25 november 2023, 15:10 uur
A Hundred Tires (Kelley Deal 6000)
Breaking the Split Screen Barrier (The Amps)
Drivin’ on 9
Full on Idle (The Amps)
Glorious
Head of the Cult (Kelley Deal 6000)
How About Hero (Kelley Deal 6000)
Invisible Man
Lime House
When I Was a Painter
Breaking the Split Screen Barrier (The Amps)
Drivin’ on 9
Full on Idle (The Amps)
Glorious
Head of the Cult (Kelley Deal 6000)
How About Hero (Kelley Deal 6000)
Invisible Man
Lime House
When I Was a Painter
1
geplaatst: 25 november 2023, 19:49 uur
Drivin’ on 9
Full on Idle (The Amps)
Glorious
When I Was a Painter
Fortunately Gone
Nervous Mary
All Nerve
Saints
Off You
Only in 3’s
Full on Idle (The Amps)
Glorious
When I Was a Painter
Fortunately Gone
Nervous Mary
All Nerve
Saints
Off You
Only in 3’s
1
geplaatst: 26 november 2023, 00:31 uur
Kelley Deal 6000 waardering! 
Hebben ze daadwerkelijk ooit een show afgesloten met een Abba medley of was dat een van mijn hersenspinsels?

Hebben ze daadwerkelijk ooit een show afgesloten met een Abba medley of was dat een van mijn hersenspinsels?
1
geplaatst: 26 november 2023, 20:18 uur
Bedankt voor de uitnodiging Herman.
Het was leuk om weer eens in het verleden te duiken van een voor mij behoorlijk turbulente tijd.
You and Your Sister kende ik al een beetje, ook van het origineel volgens mij, maar ik wist niet dat Kim op deze uitvoering zong. Leuke ontdekking!
Bragging Party (Amps)
Full on Idle (Amps)
Fortunately Gone
Opened
New Year
Invisible Man
Saints
Drivin' on 9
Het was leuk om weer eens in het verleden te duiken van een voor mij behoorlijk turbulente tijd.
You and Your Sister kende ik al een beetje, ook van het origineel volgens mij, maar ik wist niet dat Kim op deze uitvoering zong. Leuke ontdekking!
Bragging Party (Amps)
Full on Idle (Amps)
Fortunately Gone
Opened
New Year
Invisible Man
Saints
Drivin' on 9
1
geplaatst: 26 november 2023, 21:17 uur
Don't Call Home
Fortunately Gone
Glorious
Lime House
Metal Man
Oh!
Only In 3s
When I Was A Painter
You And Your Sister
Fortunately Gone
Glorious
Lime House
Metal Man
Oh!
Only In 3s
When I Was A Painter
You And Your Sister
1
geplaatst: 26 november 2023, 21:46 uur
Dedicated (The Amps)
Drivin' On 9
Fortunately Gone
I Just Wanna Get Along
Nervous Mary
Off You
Saints
When I Was a Painter
Drivin' On 9
Fortunately Gone
I Just Wanna Get Along
Nervous Mary
Off You
Saints
When I Was a Painter
0
geplaatst: 27 november 2023, 20:53 uur
Gaat nog wel een half uurtje duren voor ik mijn eigen lijstje kan posten, dus wie ook nog een nominatielijstje wil posten ziet zijn kans schoon tot grofweg 21:30.
0
geplaatst: 27 november 2023, 21:42 uur
Saints
Drivin’ on 9
Shocker in Gloomtown
Head to Toe
So Sad About Us
Biker Gone
Off You
I Just Wanna Get Along
Drivin’ on 9
Shocker in Gloomtown
Head to Toe
So Sad About Us
Biker Gone
Off You
I Just Wanna Get Along
0
geplaatst: 27 november 2023, 21:45 uur
De volgende 8 nummers gaan sowieso door:
You and Your Sister (This Mortal Coil) 8
Fortunately Gone 8
Drivin’ on 9 8
When I Was a Painter 7
Saints 6
Lime House 4
Glorious 4
Full on Idle (The Amps) 4
Maar dan hebben we er nog 2 nodig. Die gaan we kiezen uit deze 7:
Only in 3’s 3
Off You 3
Nervous Mary 3
Metal Man 3
Little Trouble Girl (Sonic Youth) 3
Iris 3
I Just Wanna Get Along 3
You and Your Sister (This Mortal Coil) 8
Fortunately Gone 8
Drivin’ on 9 8
When I Was a Painter 7
Saints 6
Lime House 4
Glorious 4
Full on Idle (The Amps) 4
Maar dan hebben we er nog 2 nodig. Die gaan we kiezen uit deze 7:
Only in 3’s 3
Off You 3
Nervous Mary 3
Metal Man 3
Little Trouble Girl (Sonic Youth) 3
Iris 3
I Just Wanna Get Along 3
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.
* denotes required fields.