Muziek / Muziekgames / De Jordy's 2022 - Musicmeter's eigen Grammy Awards
zoeken in:
4
geplaatst: 9 maart 2023, 17:00 uur
Vind nog steeds dat GRACHT eigenlijk de categorie punk had moeten winnen maar nu dan toch nog euhm... grachtigheid voor Chibi
tis grachtig
tis grachtig
2
geplaatst: 9 maart 2023, 18:47 uur
Overig: beste nieuwkomer
caroline
Charlotte Adigéry & Bolis Pupul
Lalalar
Shygirl
The Haunted Youth
The Smile
Wet Leg
Thom Yorke en Johnny Greenwood lachen in hun vuistje. Ze zijn succesvol geïnfiltreerd in de beste nieuwkomer-categorie. Hier kan ongetwijfeld wel een overwinning geraapt worden, denken ze tevreden. Hun grootste concurrente zal wel Shygirl zijn, de enige van de genomineerden die al een award heeft gekregen vanavond. Maar de leden van het stemcomité behoren toch allemaal tot het Radiohead-fanforum Musicmeter toch? Dus dat zal ongetwijfeld wel goedkomen.
Auw nee, wat een deceptie voor het tweetal. Ze hebben helemaal de memo gemist dat MuMe op dit eigenste moment door een avant-folk-fase gaat waar caroline van profiteert en zo richting het einde van de avond toch nog een Jordy weet te scoren.
Natalia, net terug van haar werk in de ziekenboeg, stroopt haar mouwen op en schuift een jammerende Thom Yorke liefdevol in een dwangbuis. Hun zijproject The Smile dopen was duidelijk een ironische keuze.
De rest komt toch ook morgen trouwens! Spannuuuuuund!
Nieuwkomers hall of fame
1965: Jackson C. Frank
1966: Boudewijn de Groot
1967: The Doors
1968: Os Mutantes
1969: Led Zeppelin
1970: Black Sabbath
1971: Bill Withers
2020: Ela Minus
2021: Black Country, New Road
2022: caroline
0
geplaatst: 9 maart 2023, 18:50 uur
OMG dit maakt veel goed! caroline verdiende een Jordy. Schitterende plaat gemaakt vorig jaar, of niet dan aerobag?
Tag me dan, als je kan!
Tag me dan, als je kan!
1
geplaatst: 9 maart 2023, 19:08 uur
2
geplaatst: 10 maart 2023, 11:25 uur
Overig: beste comeback
Madrugada
Moderat
Placebo
Regina Spektor
Stromae
En opnieuw een lichte verrassing: het is niet topfavoriet-en-al-in-het-bezit-van-een-Jordy Stromae die nogmaals naar voren mag komen, maar ons aller Teunnis, en kijk eens hoe blij ze daarmee is en... oh nee wacht, dit klopt niet. Om een comeback te kunnen maken moet je minstens twee albums uitgebracht hebben toch, en op Teuns debuut is het na al die tijd nog steeds wachten. Ok wacht hoor, even kijken *haalt nerveus notities boven* oh maar natuurlijk, het is Regina Spektor die de Jordy krijgt! Sorry mevrouw Spektor, Teun lijkt ook gewoon verrassend goed op jou, heb je zijn avatar niet gezien dan? En zo wint Regina haar eerste Jordy van de avond, op één nominatie (dacht ik). Netjes.
In team Spektor zaten naast Teun ook hoi123, Koenr, 123poetertjes en Gretz.
Bummer voor Stromae wel, de beste man had zich voor deze categorie nog wel speciaal uitgedost als appel met een Egyptisch farao-masker om de twee vorige winnaars van deze categorie te eren. Paul besluit om opnieuw negen jaar te wachten met het droppen van een nieuw album en het op de Jordy's van 2031 nog eens opnieuw te proberen.
Beste comeback hall of fame
2020: Fiona Apple
2021: Pharoah Sanders
2022: Regina Spektor
2
geplaatst: 10 maart 2023, 11:43 uur
Ok maar kun je dan even stoppen met feliciterend haar hand te schudden, en gewoon het podium vrijmaken? Dan kunnen we ook door met de volgende categorie. Aan Regina's blik te zien begint ze het ook een beetje awkward te vinden trouwens.
4
geplaatst: 10 maart 2023, 11:43 uur
Overig: mooiste hoes
Björk - Fossora
Black Country, New Road - Ants from Up There
black midi - Hellfire
Charlotte Adigéry & Bolis Pupul - Topical Dancer
Sélène Saint-Aimé - Potomitan
Binnen het black midi-kamp is de sfeer beneden nul. Opnieuw wist de band geen enkele van hun vele nominaties te verzilveren, en dit voor het tweede jaar op rij. Alleen drummer Morgan Simpson is veel te cool om te geven om awards (naar het schijnt spreekt Don Cappuccino hem al de hele avond steevast aan met dingen als 'mijn heiland', 'heere Morgan', 'het Lam Drumgods', enz.), en toen stond Hij plots op en predikte Hij: 'pff weet je wat, het kan mij allemaal geen kloot schelen. Zolang we maar de Jordy voor mooiste hoes winnen natuurlijk, die wil ik wel echt mee naar huis nemen eigenlijk'.
En zie eens daar, Zijn wil geschiedde op aarde als in de Jordy Awards 2022. black midi wint hun eerste Jordy ooit, met dank aan de stemmers DjFrankie, Johnny Marr, aerobag, Arno, Edgar18 en AOVV. Met hernieuwde moed besluiten de mannen om spoedig weer een nieuw meesterwerkje op ons af te vuren. Iets met nieuwe ronde, nieuwe kansen.
En helaas Choconas, ik denk dat we naar onze guest vocals op de volgende Björk-plaat gaan mogen fluiten, laatste categorie waarvoor ze deze editie genomineerd is
Mooiste hoes hall of fame
1965: Bob Dylan - Highway 61 Revisited
1966: 13th Floor Elevators - The Psychedelic Sounds of the 13th Floor Elevators
1967: The Velvet Underground - The Velvet Underground & Nico
1968: The Jimi Hendrix Experience - Electric Ladyland
1969: Miles Davis - In A Silent Way
1970: Miles Davis - Bitches Brew
1971: The Rolling Stones - Sticky Fingers
2020: Spinvis - 7.6.9.6.
2021: Cassandra Jenkins - An Overview on Phenomenal Nature
2022: black midi - Hellfire
0
geplaatst: 10 maart 2023, 12:05 uur
ArthurDZ schreef:
En helaas Choconas, ik denk dat we naar onze guest vocals op de volgende Björk-plaat gaan mogen fluiten, laatste categorie waarvoor ze deze editie genomineerd is
Oké, ik ga wel in een hoekje liggen huilen dan of zo!

Foeilelijke hoes ook trouwens, die van Hellfire.
0
geplaatst: 10 maart 2023, 14:30 uur
Je bent zelf foeilelijk!
Eindelijk gerechtigheid, black midi met een Jordy. Meen je dat nu dat ze nog nooit eerder hebben gewonnen? Maar... maar hoe dan?
Eindelijk gerechtigheid, black midi met een Jordy. Meen je dat nu dat ze nog nooit eerder hebben gewonnen? Maar... maar hoe dan?
1
geplaatst: 10 maart 2023, 14:54 uur
Fraaie hoezen verzorgen is nu eenmaal niet het sterktste punt van Black Midi, mijn smaak is het tenminste niet. Alle andere genomineerde hoezen zou ik liever aan de muur hangen dan deze. De muziek van Black Midi daarentegen...
Ik wacht wel tot ze bij de Jordy's van 2019 de Jordy voor beste (rock)album winnen met Schlagenheim!
Ik wacht wel tot ze bij de Jordy's van 2019 de Jordy voor beste (rock)album winnen met Schlagenheim!

5
geplaatst: 10 maart 2023, 15:44 uur
ArthurDZ schreef:
(naar het schijnt spreekt Don Cappuccino hem al de hele avond steevast aan met dingen als 'mijn heiland', 'heere Morgan', 'het Lam Drumgods', enz.),
(naar het schijnt spreekt Don Cappuccino hem al de hele avond steevast aan met dingen als 'mijn heiland', 'heere Morgan', 'het Lam Drumgods', enz.),
Ja, omdat ik niet had gestemd zat ik helemaal achterin. Bleek eigenlijk het best mogelijke scenario te zijn, want dat was de prog-tafel met Blood Incantation, black midi, King Gizzard & the Lizard Wizard en uiteindelijk zelfs Björk, want die vroeg of ze ook prrrrrrrög genoemd mag worden en iedereen stemde daar mee in. Er is gesproken over Pitchfork die zwaar haat op Tool's Lateralus en The Mars Volta's The Bedlam in Goliath, maar wel cool is over black midi en King Gizzard, polyritmiek, Klaus Schulze, drumstokken, Kate Bush, Blood Incantation die in 2023 in alle categorieën een album wil opnemen en de 36 aankomende albums van King Gizzard, die willen dus ook in alle categorieën genomineerd worden.
1
geplaatst: 10 maart 2023, 15:53 uur
Dames en heren, zijn jullie klaar voor de grote ontknoping van de Jordy's 2022? In dat geval komen de uitslagen van de big 3-categoriën er zo dadelijk aan...
En goed nieuws voor Johnny Marr, want flutrechtertje van zijn voeten aerobag heeft in twee van deze drie categorieën lustig knopen doorgehakt!
En goed nieuws voor Johnny Marr, want flutrechtertje van zijn voeten aerobag heeft in twee van deze drie categorieën lustig knopen doorgehakt!
3
geplaatst: 10 maart 2023, 16:37 uur
Album van het jaar 2022
Beach House - Once Twice Melody
Big Thief - Dragon New Warm Mountain I Believe in You
billy woods & Preservation - Aethiopes
Black Country, New Road - Ants from Up There
black midi - Hellfire
Little Simz - No Thank You
Natalia Lafourcade - De Todas las Flores
"Zo, dus nu heeft letterlijk iedere grote MuMe-hypeband van de laatste jaren een Jordy, behalve wij" zucht Adrianne Lenker tegen haar bandleden van Big Thief. "Tja weet je wat, dan is er No Reason om hier nog langer te blijven rondhangen toch? Kom, we pakken onze jassen en doen een Time Escaping naar ons minibusje op de parking zodat we zeker de spits voor zijn". Maar ze zijn nog maar halfweg de zaal of Adrianne hoort plots de stem van Gretz in haar hoofd, die vanuit zijn nieuwe woonst in Baltimore tot haar spreekt met iets wat hij 'the shining' noemt. "Dragon New Warm Topband I Believe In You" gonst het door haar hoofd. Net op dat moment wordt bekendgemaakt dat Big Thief de Jordy voor beste album van het jaar 2022 gewonnen heeft, en hierbij nipt BCNR en Billy Woods is voorgebleven, dankzij de stemmen van Johnny Marr, Choconas, 123poetertjes en Gretz natuurlijk. Hun enige Jordy van de avond, maar wel een die kan tellen, me dunkt!
Album van het jaar hall of fame
1965: John Coltrane - A Love Supreme
1966: The Beach Boys - Pet Sounds
1967: The Velvet Underground - The Velvet Underground & Nico
1968: Van Morrison - Astral Weeks
1969: The Beatles - Abbey Road
1970: The Stooges - Fun House
1971: Comus - First Utterance
2020: Eefje De Visser - Bitterzoet
2021: Little Simz - Sometimes I Might Be Introvert
2022: Big Thief - Dragon New Warm Mountain I Believe in You
Nummer van het jaar 2022
Black Country, New Road - The Place Where He Inserted The Blade
Denzel Curry - Walkin
Kendrick Lamar - The Heart Part 5
KH - Looking At Your Pager
Natalia Lafourcade - Muerte
En zo mag Black Country, New Road zich bijschrijven in het rijtje grootste winnaars van 2022 met hun derde Jordy van de avond, en hun tweede voor The Place Where He Inserted The Blade. Waar veel mensen op voorhand misschien hadden verwacht dat Snow Globes of Basketball Shoes hun meest geliefde nummer van het jaar zou worden, kunnen we nu wel officieel stellen dat het toch The Blade is die met de meeste pluimen gaat lopen. En uiteraard draagt de band deze award op aan Isaac. Isaac jongen waar je tegenwoordig ook uithangt, deze is voor jou!
Team BCNR: aerobag, hoi123, Edgar18, AOVV (team Natalia telde ook vier leden, maar toen besloot aerobag... jullie kennen het verhaaltje inmiddels wel al)
Nummer van het jaar hall of fame
1965: Nina Simone - Sinnerman
1966: Nina Simone - Four Women
1967: The Doors - The End
1968: The Rolling Stones - Sympathy For the Devil
1969: Led Zeppelin - Dazed And Confused
1970: Curtis Mayfield - Move On Up
1971: Funkadelic - Maggot Brain
2020: Eefje de Visser - De Parade
2021: Little Simz - Introvert
2022: Black Country, New Road - The Place Where He Inserted The Blade
Artiest van het jaar 2022
Beach House
Big Thief
Black Country, New Road
black midi
Little Simz
Natalia Lafourcade
Confetti! Ballonnen! Vuurwerk! Nog meer aardbeien! Overwinningsschoten uit die GTA Vice City-tank die nog steeds middenin de zaal staat! Want aerobag bleek toch de kwaadste nog niet, en zo besloot hij in de tiebreak voor Artiest van het jaar, waar BCNR en Natalia ook in verwikkeld waren, voor Natalia te kiezen. En zo is iedereen blij, toch Johnny Marr? Naast aerobaggy hebben ook Poek, Koenr en AOVV op miss Lafourcade gestemd. Eind goed al goed en het hele stemcomité wordt door haar uitgenodigd om bij haar thuis wafels te komen eten op de goede afloop! Jammie!
Leuk weetje: Natalia is tot nu toe onze eerste niet-westerse artiest van het jaar!
Artiest van het jaar hall of fame
1965: Bob Dylan
1966: The Beach Boys
1967: The Velvet Underground (& Nico)
1968: Aretha Franklin
1969: Frank Zappa
1970: Black Sabbath
1971: The Doors
2020: Eefje De Visser en SAULT
2021: Little Simz
2022: Natalia Lafourcade
5
geplaatst: 10 maart 2023, 16:41 uur
Zo, het zit er weer op voor dit jaar! Mag ik nog even onderstaande users bedanken voor hun nominatielijstje, stemlijstje, of beiden? Zonder jullie geen Jordy's!
123poetertjes
aerobag
AOVV
Arno
AstroStart
Choconas
DjFrankie
Edgar18
esteban
Gretz
hoi123
Johnny Marr
Koenr
Poek
SBube
stardust_be (volgende keer doen we de deadline van de Jordy's en de buisquiz niet in hetzelfde weekend, pink promise!)
Teunnis
123poetertjes
aerobag
AOVV
Arno
AstroStart
Choconas
DjFrankie
Edgar18
esteban
Gretz
hoi123
Johnny Marr
Koenr
Poek
SBube
stardust_be (volgende keer doen we de deadline van de Jordy's en de buisquiz niet in hetzelfde weekend, pink promise!)
Teunnis
1
geplaatst: 10 maart 2023, 16:49 uur
Merci Arthurio voor alweer een fabulastische presentatie, zonder een mep te krijgen zowaar! 
De controverse zat eerder in het feit dat één prullenvent naar eigen smaak knopen mag doorhakken. Wat een k*tsysteem is me dat, daar moeten we echt vanaf.
(verder ben je een topper hoor, aeroman)

De controverse zat eerder in het feit dat één prullenvent naar eigen smaak knopen mag doorhakken. Wat een k*tsysteem is me dat, daar moeten we echt vanaf.
(verder ben je een topper hoor, aeroman)

2
geplaatst: 10 maart 2023, 16:52 uur
En dan nog tot slot, een overzichtje van alle winnaars:
Albums:
Album van het jaar: Big Thief - Dragon New Warm Mountain I Believe in You
Avant garde: Perfume Genius - Ugly Season
Dance, electronic: Lucrecia Dalt - ¡Ay!
Folk: Natalia Lafourcade - De Todas las Flores
Hiphop: billy woods & Preservation - Aethiopes
Jazz: Natalia Lafourcade - De Todas las Flores
Metal: Blut Aus Nord - Disharmonium - Undreamable Abysses
Pop: Rosalía - Motomami
Punk: Otoboke Beaver - SUPER CHAMPON
Rock: Black Country, New Road - Ants from Up There
Soul, funk, R&B: Sudan Archives - Natural Brown Prom Queen
Wereld: Lucrecia Dalt - !Ay!
Anderstalig: Natalia Lafourcade - De Todas las Flores
Nederlandstalig: Chibi Ichigo - Sabina
Nummers:
Nummer van het jaar: Black Country, New Road - The Place Where He Inserted The Blade
Avant garde: Perfume Genius - Hellbent
Dance, electronic: Lucrecia Dalt - Atemporal
Folk: Natalia Lafourcade - Muerte
Hiphop: billy woods & Preservation - Remorseless
Jazz: Mali Obomsawin - Blood Quantum (Nəwewəčəskawikαpáwihtawα)
Metal: Brutus - Victoria
Neoklassiek: Hannah Peel & Paraorchestra - The Universe Before Matter
Pop: Caroline Polachek - Billions
Punk: Soul Glo feat. McKinley Dixon & lojii - Spiritual Level of Gang Shit
Rock: Black Country, New Road - The Place Where He Inserted The Blade
Soul, funk, R&B: Shygirl - Firefly
Wereld: Natalia Lafourcade - Muerte
Anderstalig: Natalia Lafourcade - Muerte
Nederlandstalig: Chibi Ichigo - GRACHT
Hitparade: Stromae - L'Enfer
Overig:
Artiest van het jaar: Natalia Lafourcade
Nieuwkomer: caroline
Comeback: Regina Spektor
Hoes: black midi - Hellfire
Albums:
Album van het jaar: Big Thief - Dragon New Warm Mountain I Believe in You
Avant garde: Perfume Genius - Ugly Season
Dance, electronic: Lucrecia Dalt - ¡Ay!
Folk: Natalia Lafourcade - De Todas las Flores
Hiphop: billy woods & Preservation - Aethiopes
Jazz: Natalia Lafourcade - De Todas las Flores
Metal: Blut Aus Nord - Disharmonium - Undreamable Abysses
Pop: Rosalía - Motomami
Punk: Otoboke Beaver - SUPER CHAMPON
Rock: Black Country, New Road - Ants from Up There
Soul, funk, R&B: Sudan Archives - Natural Brown Prom Queen
Wereld: Lucrecia Dalt - !Ay!
Anderstalig: Natalia Lafourcade - De Todas las Flores
Nederlandstalig: Chibi Ichigo - Sabina
Nummers:
Nummer van het jaar: Black Country, New Road - The Place Where He Inserted The Blade
Avant garde: Perfume Genius - Hellbent
Dance, electronic: Lucrecia Dalt - Atemporal
Folk: Natalia Lafourcade - Muerte
Hiphop: billy woods & Preservation - Remorseless
Jazz: Mali Obomsawin - Blood Quantum (Nəwewəčəskawikαpáwihtawα)
Metal: Brutus - Victoria
Neoklassiek: Hannah Peel & Paraorchestra - The Universe Before Matter
Pop: Caroline Polachek - Billions
Punk: Soul Glo feat. McKinley Dixon & lojii - Spiritual Level of Gang Shit
Rock: Black Country, New Road - The Place Where He Inserted The Blade
Soul, funk, R&B: Shygirl - Firefly
Wereld: Natalia Lafourcade - Muerte
Anderstalig: Natalia Lafourcade - Muerte
Nederlandstalig: Chibi Ichigo - GRACHT
Hitparade: Stromae - L'Enfer
Overig:
Artiest van het jaar: Natalia Lafourcade
Nieuwkomer: caroline
Comeback: Regina Spektor
Hoes: black midi - Hellfire
0
geplaatst: 10 maart 2023, 17:07 uur
Ofwel dat, ofwel voert Natalia je de hele avond stukjes wafel. Jij mag kiezen!

1
geplaatst: 10 maart 2023, 19:41 uur
De hoofdcategorieën geen enkele keer de winnaar gekozen, maar desondanks zijn het drie prachtige winnaars! Ik heb weer genoten van de show. En alle voorpret. Thanks ArthurDZ 
Goede voornemen voor de volgende Jordy's: op tijd de genres corrigeren.

Goede voornemen voor de volgende Jordy's: op tijd de genres corrigeren.
* denotes required fields.