MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Prog Ladder 2023

zoeken in:
Ronde 0 - Ladder 50:

16 Marillion - The Crow and the Nightingale +2
9 Katatonia - No Beacon to Illuminate Our Fall +1
8 King Buffalo - Interlude
6 MEER - She goes

Nieuwe ladder vanaf donderdag 27 april 19.00 uur

39

Ronde 0 - Ladder 50:

18 Marillion - The Crow and the Nightingale +2
9 Katatonia - No Beacon to Illuminate Our Fall
9 King Buffalo - Interlude +1
6 MEER - She goes

Nieuwe ladder vanaf donderdag 27 april 19.00 uur.

42

Ronde 0 - Ladder 50:

19 Marillion - The Crow and the Nightingale +1
11 King Buffalo - Interlude +2
6 MEER - She goes

45

Casartelli schreef:

Ik vond de Interlude van King Buffalo wel een prettige afwisseling tussen hun lange en inmiddels al wat clichématig voelende nummers (iets met overdaad), al is het dan kennelijk maar een... interlude.
Ook ik vind deze korte Interlude verfrissend en net weer wat anders dan de vaak meer uitgesponnen nummers. Met de discografie van deze Amerikaanse band is het erg snel gegaan. Ze hebben in een vrij korte tijd veel materiaal uitgebracht vanuit hun bekende rechttoe rechtaan concept wat dan idd snel wat clichématig aanvoelt, al vind ik wel de productie van hun albums erg sterk.
Marillion pakt het andere puntje mee, niet zozeer een melodieus hoogstandje vind ik, maar omdat het van een prettige herkenbaarheid is.

Ronde 0 - Ladder 50:

21 Marillion - The Crow and the Nightingale +2
12 King Buffalo - Interlude +1
6 MEER - She goes

48

Ronde 0 - Ladder 50:

21 Marillion - The Crow and the Nightingale
13 King Buffalo - Interlude +1
11 Katatonia - No Beacon to Illuminate Our Fall +2
6 MEER - She goes

51

Ronde 0 - Ladder 50:

14 King Buffalo - Interlude +1
11 Katatonia - No Beacon to Illuminate Our Fall
8 MEER - She goes +2

54

Leuke verrassingen in deze ladder, die ik dan ook van harte mijn punten gun.

Jacoto schreef:

Marillion pakt het andere puntje mee, niet zozeer een melodieus hoogstandje vind ik, maar omdat het van een prettige herkenbaarheid is.

Zo werkt het natuurlijk ook en daar is ook zeker niets mee (dit is ook niet op jou gericht, maar meer een overpeinzing mijnerzijds). Er zijn zelfs onderzoeken geweest dat herkenbaarheid logischerwijs ook sneller tot een fijn gevoel leidt en dus een positievere beoordeling. Toch vind ik het ook wel jammer dat het zo werkt. En let wel, ook ik vind Marillion echt een geweldige band, die fantastische nummers maakt en het heeft dus ook alles te maken met kwaliteit. Desondanks betreur ik het voor de diversiteit in onze lijst het toch ook wel dat ik er ernstig rekening mee houd dat er dit jaar maar liefst 23 nummers van Marillion in onze Prog Top 300 zullen staan. Maar goed, ik vond vandaag er ook echt twee beter, dus dat scheelt weer.

Ronde 0 - Ladder 50:

14 King Buffalo - Interlude
13 Katatonia - No Beacon to Illuminate Our Fall +2
9 MEER - She goes +1

57

Ronde 0 - Ladder 51:

Lunatic Soul - Summerland
Dün - Eros
Peter Gabriel - I Grieve
Secret Machines - The Fire Is Waiting

Nieuwe ladder vanaf vrijdag 28 april 19.00 uur.

Ronde 0 - Ladder 51:

2 Lunatic Soul - Summerland +2
Dün - Eros
1 Peter Gabriel - I Grieve +1

3

Dit is vrij makkelijk, maar wel even afkicken na de erg mooie, lastige ladder van gisteren:
Dün, soort van jamsessie op fluit, wordt ik kriegel van. Secret Machines begon wel OK, maar ontwikkelde zich minder interessant dan gehoopt...

Mariusz Duda krijgt hier de hoofdprijs voor dit nummer van z'n 1e solo album, destijds m'n kennismaking met Lunatic Soul.
En ja, Peter Gabriel stelt eigenlijk vrijwel nooit teleur; en nog steeds niet, afgaand op de inmiddels vrijgegeven singles van z'n nieuwe album I/O dat binnenkort uitkomt.

Ronde 0 - Ladder 51:

4 Lunatic Soul - Summerland +2
2 Peter Gabriel - I Grieve +1
Dün - Eros

6

Ronde 0 - Ladder 51:

6 Lunatic Soul - Summerland +2
2 Peter Gabriel - I Grieve
1 Secret Machines - The Fire Is Waiting +1
Dün - Eros

9

Bonk schreef:

Zo werkt het natuurlijk ook en daar is ook zeker niets mee (dit is ook niet op jou gericht, maar meer een overpeinzing mijnerzijds). Er zijn zelfs onderzoeken geweest dat herkenbaarheid logischerwijs ook sneller tot een fijn gevoel leidt en dus een positievere beoordeling. Toch vind ik het ook wel jammer dat het zo werkt. En let wel, ook ik vind Marillion echt een geweldige band, die fantastische nummers maakt en het heeft dus ook alles te maken met kwaliteit. Desondanks betreur ik heet voor de diversiteit in onze lijst het toch ook wel dat ik er ernstig rekening mee houd dat er dit jaar maar liefst 23 nummers van Marillion in onze Prog Top 300 zullen staan. Maar goed, ik vond vandaag er ook echt twee beter, dus dat scheelt weer.
Duidelijk verhaal Bonk, ik herken je zorg over de diversiteit in het spel dat vaak de grote namen met de eer en de punten gaan strijken, ook in deze 0-ronde. Toch heb ik daar geen moment bij stilgestaan toen ik mijn punten uitdeelde. De twee overige nummers uit die ladder haalden in mijn beleving niet het niveau die de winnaars wel haalden.
Misschien nog een punt ter verzachting is dat we 66 dagen lang deze ronde aan de bak moeten voor het luisterwerk en dat dus gaandeweg de kans op een ‘voor de hand liggende’ beoordeling dan algauw aanwezig is.

Ronde 0 - Ladder 51:

7 Lunatic Soul - Summerland +1
4 Peter Gabriel - I Grieve +2
1 Secret Machines - The Fire Is Waiting
Dün - Eros

12

Ik draai Peter Gabriel bijna nooit. Maar als je in de juiste stemming bent dan is bijvoorbeeld dit I grieve schitterend.
Summerland ligt lekker in het gehoor. Maar toch hoor ik Riverside velen malen liever.
The Fire Is Waiting had wel een minuut of 4 korter gekund. Klinkt verder niet verkeerd.
Eros klinkt als een totaal mislukte versie van Flairck

Casartelli (moderator)
Ronde 0 - Ladder 51:

7 Lunatic Soul - Summerland
4 Peter Gabriel - I Grieve
2 Secret Machines - The Fire Is Waiting +1
2 Dün - Eros +2

15

Dün is voor sommigen hier wellicht meer Thanatos dan Eros, maar keep them coming... een cd van Secret Machines in de collectie is voor mij een van de tastbare gevolgen van het Prog Ladder Intermezzo, al zou dat op grond van dit nummer niet per se gebeurd zijn. Maar met deze van Peter Gabriel en Lunatic Soul loop ik ook niet echt weg.

Ronde 0 - Ladder 51:

8 Lunatic Soul - Summerland +1
6 Peter Gabriel - I Grieve +2
2 Secret Machines - The Fire Is Waiting
2 Dün - Eros

18

Ronde 0 - Ladder 51:

9 Lunatic Soul - Summerland +1
8 Peter Gabriel - I Grieve +2
2 Dün - Eros

Ronde 0 - Ladder 51:

10 Lunatic Soul - Summerland +1
10 Peter Gabriel - I Grieve +2
2 Dün - Eros

Nieuwe ladder vanaf vrijdag 28 april 19.00 uur

Lunatic Soul - Summerland 1 Whoa, dit doet me meteen aan iets van R.E.M. denken
Dün - Eros -1 geluidjesmuziek, daar ben ik niet zo van
Peter Gabriel - I Grieve 2 een ingetogen meesterwerk (ik verbind het altijd met de dood van Clark Kent's vader in Smallville)
Secret Machines - The Fire Is Waiting 0 ik vond hem okee, maar eigenlijk ook weer te lang voor deze kwaliteit

Waarschijnlijk ben ik in het tijdperk van de volgende ladder niet in staat om te stemmen, zou iemand mijn punten willen meenemen daarvoor:

Foes - The Choir Invisible +2
Anekdoten - Shooting Star +1

Ronde 0 - Ladder 51:

11 Lunatic Soul - Summerland +1
12 Peter Gabriel - I Grieve +2
2 Dün - Eros

SBube schreef:

Waarschijnlijk ben ik in het tijdperk van de volgende ladder niet in staat om te stemmen, zou iemand mijn punten willen meenemen daarvoor:

Foes - The Choir Invisible +2
Anekdoten - Shooting Star +1

Ja hoor, komt goed

Ronde 0 - Ladder 51:

14 Peter Gabriel - I Grieve +2
12 Lunatic Soul - Summerland +1
2 Dün - Eros

30

Net zoals ik Genesis pas na de vorige ladder een echte kans heb gegeven (en helemaal om ben), is bijna elk nummer van Peter Gabriël een ontdekking voor me.
Wat een prachtig nummer!

Ronde 0 - Ladder 51:

14 Peter Gabriel - I Grieve
12 Lunatic Soul - Summerland
4 Secret Machines - The Fire Is Waiting +2
3 Dün - Eros +1

33

Alle 4 prachtig ...

Waar zo'n jaarlijkse Progladder al niet goed voor is Jake Bugg: hier een vergelijkbare ervaring met Genesis afgelopen jaar en het jaar daarvoor met Rush; benieuwd wat dit jaar brengt...

Ronde 0 - Ladder 51:

16 Peter Gabriel - I Grieve 2
13 Lunatic Soul - Summerland 1
4 Secret Machines - The Fire Is Waiting
3 Dün - Eros

Dun werd door iemand als geluidjesmuziek omschreven en dat vangt het wat mij betreft wel mooi samen. Niet geheel mijn ding.
Peter Gabriel bevalt erg goed. Toch een artiest waar ik ook eens verder in moet duiken eigenlijk.
Lunatic Soul is bekend en pakt hier met gemak de hoofdpunten. Heerlijk sfeervol nummer en ik mis de stijl van die eerste twee albums toch wel.
Secret Machines klinkt niet vervelend, maar weet de speelduur wat mij betreft niet te verantwoorden.

Ronde 0 - Ladder 51:

17 Peter Gabriel - I Grieve +1
15 Lunatic Soul - Summerland +2
3 Dün - Eros

39

Ronde 0 - Ladder 51:

19 Peter Gabriel - I Grieve +2
16 Lunatic Soul - Summerland +1
3 Dün - Eros

42

Gabriel gaat hier met gemak met de twee punten lopen. Heerlijk nummer dat op mijn playlist staat, wanneer ik ooit (nog lang niet dus) het tijdelijke voor het eeuwige zou inruilen. Van het album dat ik hier al vaker als mijn meest favoriete album (na PG4) heb geroemd. Het ene punt vond ik lastiger. Dün gaat voor mij van niks naar nergens. Maar Duda en Secret Machines bevielen beiden goed. Secret Machines zet heel effectief een sfeer neer. Maar er gebeurt in de tweede helft voor mij net te weinig voor de punten. Bovendien zit Duda voor mij momenteel in de hoek van de gun factor omdat ik veel Riverside heb geluisterd de laatste tijd. Zijn fijne stem en gevoel voor melodie geven dan ook de doorslag.

Ronde 0 - Ladder 51:

21 Peter Gabriel - I Grieve +2
17 Lunatic Soul - Summerland +1
3 Dün - Eros

45

Ronde 0 - Ladder 51:

21 Peter Gabriel - I Grieve
18 Lunatic Soul - Summerland +1
5 Dün - Eros +2

48

Ronde 0 - Ladder 51:

22 Peter Gabriel - I Grieve +1
18 Lunatic Soul - Summerland
7 Dün - Eros +2

51

Welhaast kansloos tegen welbekendere namen als Peter Gabriel en Lunatic Soul, maar Dün- Eros is echt een prachtplaat van jewelste. Zeuhl; voor als je prog nog niet nerderig genoeg is

Ronde 0 - Ladder 51:

23 Peter Gabriel - I Grieve +1
20 Lunatic Soul - Summerland +2
7 Dün - Eros

54

Ronde 0 - Ladder 51:

24 Peter Gabriel - I Grieve +1
20 Lunatic Soul - Summerland
9 Dün - Eros +2

Ronde 0 - Ladder 51:

25 Peter Gabriel - I Grieve +1
22 Lunatic Soul - Summerland +2
9 Dün - Eros

60

Twee sterke nummers en twee mindere nummers. Dün vond ik nog wel interessant. Het is wat anders, maar absoluut niet mooi. SBube noemde het geluidjesmuziek. Mooie benaming. Secret Machines was wel oké, maar het werd naarmate de tijd vorderde steeds minder interessant.

Gast
geplaatst: vandaag om 18:31 uur

geplaatst: vandaag om 18:31 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.