MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Prog Ladder 2023

zoeken in:

Ik tag mezelf even hier. Ik herken een beetje het verhaal van vigil maar mijn insteek is dat ik juist steeds meer in de klassieke muziek aan het terecht komen ben. Weinig Prog ook geluisterd de afgelopen maanden en ook mijn (rock) klassiekers gaan wat naar de achtergrond omdat ik ook wel al zo'n 40 jaar al luister naar een Queen, Genesis, Pink Floyd, Marillion en eigenlijk veel andere jaren 70 en 80 muziek. En ergens komt er dan verzadiging van deze bands en/of hun muziek. Ik merk dat ook in mijn reviews hier bij de bij deze bands behorende albums. Ik heb grotendeels vermeld wat ik er over te zeggen heb en anders wordt het een zet van herhalingen.

Wel leuk, ik ga nog wel naar het Midsummer Prog Festival met meesterdch en we nemen zelfs onze vrouwen mee. Toch daar ook wat nieuwe bands wat dan weer leuk is om eens mee te maken. Daar ook dan veel zin in !

Ik heb ook momenteel weinig aan te brengen in nieuwe nominaties maar ik ga ze wel beluisteren de aankomende tijd hier.

Goh.. Ik zou mezelf bijna progressief durven te benoemen. Vooruitgang, verandering. Dat is weer wat anders dan Conservatieve Prog..

En Sander: hou je taai !! The Finest hours will return ! En hou die Progbroek hoog (en droog).

De linkjes van SBube werken niet bij mij. Vreemd, omdat de links bij andere users wel gewoon werken.

Alicia schreef:
De linkjes van SBube werken niet bij mij. Vreemd, omdat de links bij andere users wel gewoon werken.

Dat komt omdat SBube aanhalingstekens om zijn internetadressen heeft staat (url="https://....."; ) Als hij die weghaalt doen ze het gewoon.

Geen nominaties van mij, heb quasi geen nieuwe muziek beluisterd sinds de vorige progladder.

Ik ga deze editie gebruiken om zo nieuwe nummers te ontdekken.

Casartelli (moderator)
Alicia schreef:
Bonk schreef:
Dat komt omdat SBube aanhalingstekens om zijn internetadressen heeft staat (url="https://....."; ) Als hij die weghaalt doen ze het gewoon.
Klopt. Mijn spreadsheet struikelde er ook al over, maar toen ik de aanhalingstekens schrapte, liep hij weer als een zonnetje.

Alicia schreef:
(quote)

Het zijn wel de kleine dingen die het doen...

Dankjewel, voor het aanpassen!

@ SBube
Graag gedaan!

Comus - Drip Drip
Demians - The Perfect Symmetry
Dün - Eros
Fair to Midland - Dance of the Manatee
The Mayan Factor - Warflower
Oceansize - Music for a Nurse
Paatos - Happiness
Van Der Graaf Generator - A Plague of Lighthouse Keepers

Dat Oceansize en Paatos vorige keer de lijst hebben verlaten is natuurlijk een gemis, dus nu met wat andere nummers nog maar 'ns proberen. Verder heeft als ik het me goed herinner Demians ooit in de lijst gestaan, maar dat is al even geleden (als het zo is). En ik nomineer ook wat mooie oude werkjes die ik heb kunnen (her)beluisteren vanuit Zaaf z'n geweldige albumspel hier op 't forum.

Finidi schreef:
Verder heeft als ik het me goed herinner Demians ooit in de lijst gestaan, maar dat is al even geleden (als het zo is).

Ja hoor, in 2016 met The Perfect Symmetry.

Finidi VDGG heeft ABDrums volgens mij al genomineerd. Ik geef toe als die 2x mee doet geeft deze klassieker meer kans maar toch

Mooi lijstje btw!

Casartelli Mogen we nog een stuk of 2 a 3 bij-nomineren?

Casartelli (moderator)
dynamo d schreef:
Casartelli Mogen we nog een stuk of 2 a 3 bij-nomineren?
Casartelli schreef:
Ik wilde het net als in vorige jaren doen: laat vandaag / de komende dagen nog wat lijstjes binnendruppelen. Als er 24 uur niks nieuws geplaatst is, plaats ik de klassiekers en open een tweede nominatieronde - de ervaring leert dat het dan wel snel vol zit.
Voor hoeveel extra nominaties p.p. ik dan openstel hangt nog even af van hoe veel meer lijstjes er nog komen, maar meer dan 3 nummers hoef je sowieso niet op reserve te houden.

Casartelli (moderator)
Update hofleveranciers:

De volgende artiesten hebben al 8 of meer nummers:

Dream Theater
Fish
Gazpacho
Genesis
IQ
Katatonia
Marillion
Opeth
Peter Gabriel
Pink Floyd
Porcupine Tree
Riverside
Rush
The Pineapple Thief
Yes

De volgende staan op 7 en zitten daar dus nog één nominatie vanaf:

Camel
King Buffalo
Steven Wilson

Budget hofleveranciers opgebruikt:

ABDrums (Riverside)
Alicia (Marillion)
Bravejester (Marillion)
Casartelli (Rush)
FrodoK (Dream Theater)
legian (The Pineapple Thief)
luigifort (Marillion)
Outlaw104 (Riverside)
TONYLUNA (Yes)
vigil (Marillion)

Leuk divart dat je Tony Banks nomineert! Maar misschien nog even toevoegen als artiest in je lijstje nominaties. Of eigenlijk natuurlijk Strictly inc....

vigil schreef:
Finidi VDGG heeft ABDrums volgens mij al genomineerd. Ik geef toe als die 2x mee doet geeft deze klassieker meer kans maar toch

Mooi lijstje btw!

Oeps, slordig van me. Thanks voor het melden, dan gewoon een andere van die band.

Casartelli, wijziging dus:

Van Der Graaf Generator - La Rossa
ipv A Plague of Lighthouse Keepers

Of het volledige lijstje nog eens als dat handiger is voor je:
Comus - Drip Drip
Demians - The Perfect Symmetry
Dün - Eros
Fair to Midland - Dance of the Manatee
The Mayan Factor - Warflower
Oceansize - Music for a Nurse
Paatos - Happiness
Van Der Graaf Generator - La Rossa

De afgelopen nachten wakker gelegen over wat ik nu weer zal nomineren... Afgelopen jaar niet onder de druk wat de progscene heeft uitgebracht. Dat nomineren ging mij in de eerste progladder wel wat makkelijker af, maar toen kon ik putten uit mijn, in 35 jaar opgebouwde cd vezameling. Om daar nu weer maar in gaan te zoeken na b-, c-, danwel d-keus nominaties, nehh... Het is na 8 jaar eens tijd voor een "MB's - Best Of" nominatielijst. En dan wel, om het commercieel aantrekkelijker te maken natuurlijk, met 1 nieuw "previously unnominated" nummer.

Sylvium - Signal to Noise
Arrakeen - Differences
Red Jasper - Dreamscape
Agalloch - In the Shadow of Our Pale Companion
Profuna Ocean - Beautiful Sunrise
Dan Fogelberg - Tucson, Arizona (Gazette)
Pendragon - The Last Man on Earth
Marillion - The New Kings*

* = previously unnominated

meesterdch schreef:
Leuk divart dat je Tony Banks nomineert! Maar misschien nog even toevoegen als artiest in je lijstje nominaties. Of eigenlijk natuurlijk Strictly inc....

Correctie/toevoeging:
Strictly Inc. - The Serpent Said

Casartelli (moderator)
Update hofleveranciers:

De volgende artiesten hebben al 8 of meer nummers:

Dream Theater
Fish
Gazpacho
Genesis
IQ
Katatonia
Marillion
Opeth
Peter Gabriel
Pink Floyd
Porcupine Tree
Riverside
Rush
The Pineapple Thief
Yes

De volgende staan op 7 en zitten daar dus nog één nominatie vanaf:

Camel
King Buffalo
Steven Wilson

Budget hofleveranciers opgebruikt:

ABDrums (Riverside)
Alicia (Marillion)
Bravejester (Marillion)
Casartelli (Rush)
FrodoK (Dream Theater)
legian (The Pineapple Thief)
luigifort (Marillion)
musicborst (Marillion)
Outlaw104 (Riverside)
TONYLUNA (Yes)
vigil (Marillion)

Casartelli (moderator)
Er zijn inmiddels 24 uur geen nieuwe nominaties ingediend.

Daarmee is het nu eerst tijd voor de Klassiekers van Progarchives.

Methode: Progarchives onderscheidt 22 genres. Daarvan vallen "Prog Related" en "Proto-Prog" af (daarvan zeggen ze nota bene zelf dat het geen prog is), alsook de categorie "Various Genres/Artists" (wat een allegaartje van scores en tribute albums is). Dan houden we er 19 over. Van elk van die genres bestaat aldaar een toplijst. Uit elk van die toplijsten heb ik het bovenste album genomen van een band/artiest die
- nog niet in de Top 300 staat en evenmin in de 1e nominatieronde vertegenwoordigd is
- niet in eerdere edities via deze weg ingestroomd is
en daar het volgens de MuMe-statistieken populairste nummer van genomen. Indien dat laatste niet lukte, heb ik een willekeurig nummer (meestal het eerste) genomen.

Dat levert dit jaar de volgende bijdragen op:

Canterbury Scene --> Supersister - No Tree Will Grow (On Too High a Mountain) [To the Highest Bidder]
Crossover Prog --> Phideaux - Micro Softdeathstar [Doomsday Afternoon]
Eclectic Prog --> Motorpsycho and Ståle Storløkken - Through the Veil [The Death Defying Unicorn]
Experimental/Post Metal --> Pan.Thy.Monium - The Battle of Geeheeb [Khaooohs & Kon-Fus-Ion]
Heavy Prog --> T2 - No More White Horses [It'll All Work Out in Boomland]
Indo-Prog/Raga Rock --> Oriental Sunshine - Where You Went [Dedicated to the Bird We Love]
Jazz Rock/Fusion --> Blue Effect (Modrý Efekt) - Vysoká Stolička, Dlhý Popol / High Chair, Long Ashes [Svitanie]
Krautrock --> Amon Düül II - Soap Shop Rock [Yeti]
Neo-Prog --> I And Thou - Speak [Speak]
Post-Rock/Math Rock --> Bohren & Der Club of Gore - Prowler [Sunset Mission]
Prog Folk --> Clannad - Dúlamán [Dúlamán]
Progressive Electronic --> Alpha Wave Movement - Movement I [Architexture of Silence]
Progressive Metal --> Angra - Spread Your Fire [Temple of Shadows]
Psychedelic/Space Rock --> Kingston Wall - Shine on Me [II]
RIO/Avant-Prog --> Cardiacs - The Duck and Roger the Horse [On Land and in the Sea]
Rock Progressivo Italiano --> Premiata Forneria Marconi - Appena un Po' [Per un Amico]
Symphonic Prog --> All Traps on Earth - Bortglömda Gårdar [A Drop of Light]
Tech/Extreme Prog Metal --> Between the Buried and Me - Silent Flight Parliament [The Parallax II - Future Sequence]
Zeuhl --> Universal Totem Orchestra - Terra Cava [Mathematical Mother]

Iedereen die nog geen nominatielijstje ingediend heeft, mag dat uiteraard nog steeds doen.

Iedereen die wel al een nominatielijstje ingediend heeft, mag vanaf heden één extra nominatie indienen. Er zijn nog 37 plekken over en ik heb nu 26 lijstjes verwerkt...

EDIT: Soft Machine (was al genomineerd) vervangen door Supersister.

Casartelli schreef:
Experimental/Post Metal --> Pan.Thy.Monium - The Battle of Geeheeb [Khaooohs & Kon-Fus-Ion]
Dat ik deze band nog eens aantref in een spelletje op MM.

Ottone Pesante - Tentacles (Ft. Sara from Messa)
(Wederom een zangeres. Acht van mijn negen nominaties worden (voor)gedragen door zangeressen, maar verder heb ik geen bepaalde voorkeur hoor )

Gast
geplaatst: vandaag om 03:56 uur

geplaatst: vandaag om 03:56 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.