MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Prog Ladder 2023

zoeken in:
Ik vond ook dit jaar de reis naar de finale leuker dan de uiteindelijke finale.

Mijn eigen volledige lijst:

01 Riverside - Second Life Syndrome
02 Porcupine Tree - Arriving Somewhere But Not Here
03 Marillion - Blind Curve
04 Marillion - The Invisible Man
05 Marillion - Fugazi
06 Steven Wilson - The Raven That Refused To Sing
07 Anathema - The Storm Before the Calm
08 IQ - The Road of Bones
09 Queensrÿche - Silent Lucidity
10 Rush - Subdivisions
11 Genesis - Firth of Fifth
12 Genesis - Dancing with the Moonlit Knight
13 Pink Floyd - Comfortably Numb
14 Pink Floyd - Shine on You Crazy Diamond (Parts I-V)
15 Supertramp - Fool's Overture
16 King Crimson - The Court of the Crimson King
17 King Crimson - Starless
18 Genesis - The Musical Box
19 Yes - Close to the Edge
20 Gazpacho - Tick Tock

Casartelli schreef:
1
(embed)
Pink Floyd - Comfortably Numb
Totaal punten: 432
Nummer 1 van: niemand
Nummer 20 van: niemand
Virtuele positie voor aanvang finale: 9
2022: 6
Standaarddeviatie: 5.08

Hoewel Comfortably Numb eigenlijk elk jaar stunt (inclusief, zoals dit jaar, met de hakken over de sloot de finale überhaupt bereiken), vraag ik me toch af hoeveel mensen hem als nummer 1 zagen aankomen. Er kwam geen enkele topnotering aan te pas, maar onder de streep geeft Pink Floyd hiermee Porcupine Tree toch met 10 punten het nakijken en zo hebben we ineens een nieuwe nummer 1!

Schitterend nummer natuurlijk. Misschien kan er wel een ander plaatje bij, namelijk van The Wall in plaats van The Darkside of the Moon? Dat is passender! En aan de organisator van de ProgLadder Casartelli hartelijk dank. Ik heb ervan genoten.

Mijn Progrok Final Top 20:

1. Steven Wilson - The Raven That Refused To Sing [17]
2. Marillion - Fugazi [13]
3. Porcupine Tree - Arriving Somewhere But Not Here [2]
4. Pink Floyd - Comfortably Numb [1]
5. Queensrÿche - Silent Lucidity [17]
6. Marillion - Blind Curve [9]
7. Pink Floyd - Shine on You Crazy Diamond (Parts I-V) [4]
8. IQ - The Road of Bones [15]
9. Supertramp - Fool's Overture [11]
10. Marillion - The Invisible Man [5]
11. Anathema - The Storm Before the Calm [20]
12. Riverside - Second Life Syndrome [10]
13. Gazpacho - Tick Tock [18]
14. Yes - Close to the Edge [12]
15. Rush - Subdivisions [6]
16. Genesis - Dancing with the Moonlit Knight [7]
17. King Crimson - The Court of the Crimson King [16]
18. Genesis - Firth of Fifth [3]
19. Genesis - The Musical Box [8]
20. King Crimson - Starless [14]

Dank weer, Casper! Ik heb niet de hele ladder meegedaan, maar heb het wel dagelijks gevolgd. Zeker de reviews zijn leuk om te lezen bij de ontknoping, hoewel van diverse de tekst ook al wel wat bekend is.
Mooie en onverwachte winnaar!

T.a.v. een 2024 editie: ik kan me wel vinden in het meter-idee van 50tracks. Het geeft ook wat meer tijd om nummers die je nog niet kent wat beter te doorgronden, i.p.v. na 1 à 2 keer luisteren er al een oordeel over te vellen.

Mijn lijstje week niet veel af van die van vorig jaar:
1. Yes - Close to the Edge
2. Genesis - The Musical Box
3. Genesis - Dancing with the Moonlit Knight
4. Genesis - Firth of Fifth
5. Pink Floyd - Comfortably Numb
6. Marillion - Blind Curve
7. Queensrÿche - Silent Lucidity
8. King Crimson - The Court of the Crimson King
9. Marillion – Fugazi
10. Pink Floyd - Shine on You Crazy Diamond (Parts I-V)
11. Supertramp - Fool's Overture
12. Rush – Subdivisions
13. Marillion - The Invisible Man
14. Riverside - Second Life Syndrome
15. King Crimson - Starless
16. IQ - The Road of Bones
17. Steven Wilson - The Raven That Refused To Sing
18. Porcupine Tree - Arriving Somewhere But Not Here
19. Anathema - The Storm Before the Calm
20. Gazpacho - Tick Tock

Dit jaar voor het eerst meegestemd (en alleen in de finale). Een mooi rijtje nummers, vooral mijn top 6 is buitencategorie. Ook een aantal mooie nieuwe ontdekkingen gedaan. Bedankt Casartelli!

1. Porcupine Tree - Arriving Somewhere But Not Here
2. Genesis - Firth of Fifth
3. Riverside - Second Life Syndrome
4. Steven Wilson - The Raven That Refused To Sing
5. Anathema - The Storm Before the Calm
6. Pink Floyd - Shine on You Crazy Diamond (Parts I-V)
7. Pink Floyd - Comfortably Numb
8. Genesis - Dancing with the Moonlit Knight
9. IQ - The Road of Bones
10. Supertramp - Fool's Overture
11. Marillion - The Invisible Man
12. Yes - Close to the Edge
13. King Crimson - Starless
14. Gazpacho - Tick Tock
15. Genesis - The Musical Box
16. Marillion - Blind Curve
17. King Crimson - The Court of the Crimson King
18. Queensrÿche - Silent Lucidity
19. Marillion - Fugazi
20. Rush - Subdivisions

Toch wel een verrassende winnaar deze keer.

01. Genesis - Firth of Fifth
02. Genesis - Dancing with the Moonlit Knight
03. Supertramp - Fool's Overture
04. King Crimson - Starless
05. Genesis - The Musical Box
06. Yes - Close to the Edge
07. King Crimson - The Court of the Crimson King
08. Porcupine Tree - Arriving Somewhere But Not Here
09. Pink Floyd - Comfortably Numb
10. IQ - The Road of Bones
11. Rush - Subdivisions
12. Pink Floyd - Shine on You Crazy Diamond (Parts I-V)
13. Marillion - Fugazi
14. Anathema - The Storm Before the Calm
15. Steven Wilson - The Raven That Refused To Sing
16. Marillion - The Invisible Man
17. Riverside - Second Life Syndrome
18. Gazpacho - Tick Tock
19. Queensrÿche - Silent Lucidity
20. Marillion - Blind Curve

Een verrassende winnaar, een leuke editie. Dank Casper voor alle moeite die je er weer in hebt gestoken. Zal wel even afkicken worden.....

Mijn lijst:

1 Genesis - Firth of Fifth
2 IQ - The Road of Bones
3 Riverside - Second Life Syndrome
4 Genesis - The Musical Box
5 King Crimson - The Court of the Crimson King
6 Rush - Subdivisions
7 Steven Wilson - The Raven That Refused To Sing
8 Yes - Close to the Edge
9 Genesis - Dancing with the Moonlit Knight
10 King Crimson - Starless
11 Queensrÿche - Silent Lucidity
12 Porcupine Tree - Arriving Somewhere But Not Here
13 Marillion - Fugazi
14 Marillion - The Invisible Man
15 Pink Floyd - Shine on You Crazy Diamond (Parts I-V)
16 Marillion - Blind Curve
17 Pink Floyd - Comfortably Numb
18 Supertramp - Fool's Overture
19 Gazpacho - Tick Tock
20 Anathema - The Storm Before the Calm

Lijstje van Alicia

01. IQ - The Road of Bones
02. Riverside - Second Life Syndrome
03. Yes - Close to the Edge
04. Genesis - Firth of Fifth
05. Pink Floyd - Comfortably Numb
06. King Crimson - The Court of the Crimson King
07. Genesis - Dancing with the Moonlit Knight
08. Steven Wilson - The Raven That Refused To Sing
09. Porcupine Tree - Arriving Somewhere But Not Here
10. Supertramp - Fool's Overture
11. Pink Floyd - Shine on You Crazy Diamond (Parts I-V)
12. Anathema - The Storm Before the Calm
13. Genesis - The Musical Box
14. Gazpacho - Tick Tock
15. Marillion - The Invisible Man
16. Rush - Subdivisions
17. Marillion - Blind Curve
18. Marillion - Fugazi
19. King Crimson - Starless
20. Queensrÿche - Silent Lucidity

Bedankt Casartelli!

Groetjes van Alicia!

Bedankt weer voor de organisatie Casartelli !

Mijn lijst was als volgt:

1. Porcupine Tree - Arriving Somewhere But Not Here
2. Yes - Close to the Edge
3. Gazpacho - Tick Tock
4. Steven Wilson - The Raven That Refused To Sing
5. King Crimson - The Court of the Crimson King
6. Pink Floyd - Comfortably Numb
7. King Crimson - Starless
8. Genesis - Firth of Fifth
9. Rush - Subdivisions
10. Anathema - The Storm Before the Calm
11. Pink Floyd - Shine on You Crazy Diamond (Parts I-V)
12. Genesis - The Musical Box
13. IQ - The Road of Bones
14. Marillion - The Invisible Man
15. Genesis - Dancing with the Moonlit Knight
16. Queensrÿche - Silent Lucidity
17. Riverside - Second Life Syndrome
18. Marillion - Blind Curve
19. Supertramp - Fool's Overture
20. Marillion - Fugazi

Ben het eens met 50tracks en FrodoK

Misschien leuk om, aangezien vele de nominatie en voorrondes het leukst vinden, een nominatie lijst van iemand in het daglicht (of weeklicht) te stellen en om daar dan cijfers voor te geven en degene met de hoogste scores door te laten gaan naar de voorrondes. Ik zou uit mijn eigen top 500 allertijden zo 50 Prog nummers kunnen nomineren maar dat zal vele denk ik niet lukken

Casartelli (moderator)
Het idee dat we wel even een jaartje over konden slaan is bij mij de laatste maanden van deze editie wat gegroeid, vandaar dat ik het enkele weken geleden eens ventileerde. Ik begrijp inmiddels uit de reacties dat dat idee niet bij iedereen, maar toch wel bij behoorlijk wat meer mensen leefde. Ik had zelf ook nog een idee voor een eventuele alternatieve prog-gerelateerde tijdsbesteding, maar dat was nogal bewerkelijk. Het idee van 50tracks is volgens mij door iedereen prima uitvoerbaar.

Wie na de finale evenwel last van ontwenningsverschijnselen heeft, kan deze week nog aanschuiven bij de Greatest Hits of Jethro Tull.

Ik heb zelf uiteindelijk meer meegespeeld dan ik van tevoren verwacht had. Zeker wat verder in het spel zijn de nummers wel bekend, dus dan is de luisterdruk ook laag en kost een en ander maar weinig tijd.

Dat gezegd hebbende: ik speel eigenlijk niet meer mee om nieuwe nummers te leren kennen, dus het is me redelijk om het even of er volgend jaar alweer een editie komt. Het alternatieve idee van 50tracks is sympathiek, maar ik zal zelf vermoedelijk nauwelijks meespelen.

Porcupine Tree - Arriving Somewhere But Not Here staat dit jaar in de stemlijst van Stem nu voor de NPO Radio 2 Top 2000 - nporadio2.nl

dynamo d schreef:
Porcupine Tree - Arriving Somewhere But Not Here staat dit jaar in de stemlijst van Stem nu voor de NPO Radio 2 Top 2000 - nporadio2.nl

En je kan zo vaak stemmen als je wil

Nog bedankt voor het organiseren weer, Casartelli!

Voor de liefhebber de volledige lijst, voor zover het op Spotify staat, van 300 naar 1:
Prog Ladder 2023 [Top 300]

50tracks schreef:
Als ik het goed begreep twijfelde Casartelli om in 2024 een ladder te organisren. Een kleine aanvulling van mij over de discussie die hier over begint te ontstaan. Een van de argumenten om het niet te doen is dat de finale wel erg weinig variatie kent. Ik zag in een staatje van Casartelli dat er in totaal sinds 2015 16 artiesten in de finale hebben gestaan. 12 daarvan met 1 of 2 tracks. De lijsten worden enigszins gedomineerd door Marillion (Fish); Genesis; Pink Floyd en Porcupine Tree + Steven Wilson. Dit jaar ook weer goed voor 10 van de 20 finalisten. Enigszins eenkennig zijn we wel.

Mocht er volgend jaar geen Prog Ladder komen iis het dan een idee om 2024 iets anders te doen? Bijvoorbeeld in plaats van de Prog Ladder een Prog Meter opstarten (voor zover ik kan zien is dat nog niet gedaan). Er zijn wel wat voorbeeldeen van meters hierop MuMe. Bij een meter wordt er dagelijks/wekelijks een track gepost die door deelnemers beoordeeld worden met een cijfer.

Als we dan bijvoorbeeld twee/drie keer per week een track plaatsen die nog niet (hoog) in onze lijst staat hebben we de ruimte om nieuwe nummers te leren kennen. We kunnen dan allemaal in de loop van het jaar een aantal songs kandideren die nog onvoldoende bekend zijn, of niet de aandacht hebben gekregen die ze in onze ogen verdienen. Wellicht helpt dit om meer nieuwe nummers te leren kennen. Ik vind het bijvoorbeeld best lastig om aan het begin van de ladderperiode in korte tijd veel nieuwe/onbekendere nummers langs te horen komen. De songs met de hoogste scores zouden vervolgens automatisch genomineerd kunnen worden voor een nieuwe ladder in 2025. Dit even als schot voor de boeg. Uiteraard zijn er ook ander vormen mogelijk.

Is dit nog een dingetje of moeten ik/we maar nog een half jaartje wachten voor de volgende top 300 (Casartelli)?

Ik zou het ook kunnen doen/proberen maar ik heb verder geen verstand van dit forum of hoe de dingen hier gaan. Mijn oortjes verlangen weer naar Prog

Misschien een progmeter 2024 of deze eeuw doen zodat er wat nieuwe ideeën zijn voor progladder 2025.
Anders wordt 2025 toch weer een kopie van de voorgaande jaren denk ik.

1-1

Casartelli (moderator)
Ik was wel min of meer voornemens om in 2025 weer een Prog Ladder te organiseren. En ik wil ook nog wel toezeggen dat als er tot die tijd iets van een Prog Meter of zo georganiseerd wordt, waaruit op enigszins objectieve wijze wat automatische nominaties te selecteren zijn, dat ik die dan meeneem. Alleen het organiseren van zo'n Prog Meter (of een ander alternatief programma) laat ik aan een ander.

Zelf vond ik (vermeende) lage bijdrage van prog uit deze eeuw of zelfs het afgelopen jaar de minst herkenbare aanleiding voor een jaartje pauze en (vermeende) eenzijdigheid van de finale een goede tweede.
Casartelli schreef:
Ik had zelf ook nog een idee voor een eventuele alternatieve prog-gerelateerde tijdsbesteding, maar dat was nogal bewerkelijk.
Dit alternatieve idee was overigens een serie Prog Album per jaar verkiezingen á la zaaf. Maar dat loopt gauw twee jaar, dus dat is meer iets voor een volgende pauze (en aangezien het zaaf-origineel op dit moment nog loopt...).

Casartelli schreef:

Dit alternatieve idee was overigens een serie Prog Album per jaar verkiezingen á la zaaf. Maar dat loopt gauw twee jaar, dus dat is meer iets voor een volgende pauze (en aangezien het zaaf-origineel op dit moment nog loopt...).

Die 2 jaar heb je wel nodig want beginnen in bv 1970 dan heb je zonder vakantie al 54 weken nodig als je 1 jaar per week doet (2 wekelijks zou mijn voorkeur hebben).
Je kan ook prog-song vh jaar doen met dezelfde formule.
Dat " zaaf topic" is ooit gestart door Cured en ik ben hem toen opgevolgd daarna even om en om met zaaf gedaan maar ik was die keukentafel onderonsjes wel een beetje zat en nu doet zaaf het alweer bijna 10 jaar alleen.
Wij wisselde in het begin Song vh jaar en album vh jaar steeds af.
Als wij een Song of album ( prog) vh jaar zouden doen kan het dus met een 2 wekelijkse cyclus in een jaar klaar zijn.
Doen wij enkel deze eeuw zijn wij sneller klaar.

Casartelli (moderator)
Ik had ook een dergelijk sommetje gemaakt. Albums en songs is allicht beide mogelijk, maar omdat de reguliere Prog Ladder nu eenmaal al over nummers gaat...

Ik zou me ook voor kunnen stellen dat je 2 jaar per keer pakt - dat met 1 jaar de spoeling hier en daar misschien toch wel wat dun wordt. 2 weken per editie lijkt me wel een must.

Casartelli (moderator)
Casartelli schreef:
Ik was wel min of meer voornemens om in 2025 weer een Prog Ladder te organiseren. En ik wil ook nog wel toezeggen dat als er tot die tijd iets van een Prog Meter of zo georganiseerd wordt, waaruit op enigszins objectieve wijze wat automatische nominaties te selecteren zijn, dat ik die dan meeneem. Alleen het organiseren van zo'n Prog Meter (of een ander alternatief programma) laat ik aan een ander.
Dat voornemen is er nog steeds. Concreter: de Prog Ladder 2025 zal ergens na 24 januari van start gaan. Er mag dus vast over nominaties nagedacht worden!

YES!!!

Nee, Pink Floyd.

Let je op, ProGNerD? Misschien ook leuk voor Apollo om de volgende keer mee te spelen. En namsaap?

ABDrums schreef:
Let je op, ProGNerD? Misschien ook leuk voor Apollo om de volgende keer mee te spelen. En namsaap?

Dank voor de uitnodigende tag, ik doe mee.

Casartelli schreef:
(quote)
Dat voornemen is er nog steeds. Concreter: de Prog Ladder 2025 zal ergens na 24 januari van start gaan. Er mag dus vast over nominaties nagedacht worden!

Dan ben ik na een maand vrij net weer aan het werk. Precies optijd om wat nuttig werk ontwijkend gedrag te vertonen.

Johnny Marr schreef:
(quote)

Nee, Pink Floyd.

Ook dat, en doe Genesis dan ook maar.

Ik heb wel echt zin om hier weer aan mee te doen en dan nu ook eindelijk is helemaal aan het begin.

De vraag blijft, nomineer ik nummers waarvan ik vind dat die er gewoon in moeten (Waar blijft Pigs van Pink Floyd?) of ga ik voor iets/heel minder bekende nummers die ik heb ontdekt en geweldig vind (iets als Abre La Puerta van Triana)?

Antwoord op de vraag: iets/heel minder bekende nummers

Gast
geplaatst: vandaag om 21:48 uur

geplaatst: vandaag om 21:48 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.