MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Song van het Jaar 2023

zoeken in:
Prachtige finale inderdaad, vind het dan ook vrij onmogelijk om deze nummers fatsoenlijk te rangschikken.

1. JPEGMAFIA x Danny Brown - Burfict!
2. Decisive Pink - Destiny
3. JPEGMAFIA x Danny Brown - SCARING THE HOES
4. Black Country, New Road - Turbines/Pigs
5. Lankum - The New York Trader

Drie keer Peggy en Danny Brown kan je wellicht anders doen vermoeden, maar ik vind dit over de hele breedte een erg sterke finale. Maar ja, als die plaat niet het album van het jaar wordt, dan moet er nog iets heel sterks uitkomen.

1. JPEGMAFIA x Danny Brown - SCARING THE HOES
2. JPEGMAFIA x Danny Brown - Burfict!
3. James Holden - In the End You'll Know
4. JPEGMAFIA x Danny Brown feat. Redveil - Kingdom Hearts Key
5. Lankum - The New York Trader

Kan iemand mij vanavond dan wellicht aan de uitslag helpen (Edgar18? hoi123? aerobag?)? Ik weet niet hoe ver ik vanavond al kom met de presentatie, overigens, maar wellicht zit een beginnetje er al in.

Ik ben naar Big Thief vanavond, dus het zal iemand anders moeten zijn helaas! Kan morgenochtend wel de uitslag sturen.

Ook goed! Dan kan er nog tot morgenochtend worden gestemd, mocht iemand nog willen

Ik lever tzt iets aan.

Okido. Aangezien niemand zich meer heeft gemeld die nog een lijstje wil insturen, sluit ik hierbij de lijnen en begin ik gewoon vast:

12. Decisive Pink - Destiny (16 punten, 6 keer genoemd)
(genomineerd door yeahyeahyeah, nummer 1 van: yeahyeahyeah)

First up is het nieuwe duo met de Russische Kate NV, die bepaald geen onbekende is in dit topic. In 2020 stond ze nog met drie nummers bij de laatste 240. Intussen heeft ze, zoals zoveel landgenoten, Rusland verlaten na de invasie van Oekraïne. Na een tijdje in Turkije te hebben gewoond, streek ze begin dit jaar neer bij een vriend in Servië, vertelt ze in dit interview met Crack Magazine. Daaruit blijkt dat ze een donker jaar achter de rug heeft, waarin ze naar eigen zeggen nauwelijks naar muziek kon luisteren door de situatie in haar land en wat het aanricht in Oekraïne.

Het maken van muziek gaat inmiddels in elk geval prima, blijkt uit dit nummer van het vorig jaar opgerichte Decisive Pink. (Ze bracht dit jaar ook soloalbum WOW uit, maar dat materiaal is al enkele jaren oud.)

De andere helft van het duo is Deradoorian uit Californië, die eveneens in de artpophoek zit en onderdeel was van de groep Dirty Projectors. Het mysterieuze en bezwerende Destiny, een popnummer met een vette eigenzinnige rand, is een veelbelovend voorproefje van het eerste album van dit duo. Dat komt in juni uit. Het SvhJ-publiek heeft er vertrouwen in, laat deze notering in de finale zien, ook al zat een hoge notering er in de verste verte niet in.

11. De Toegift - De Woonwijk (20 punten, 8 keer genoemd)
(genomineerd door Johnny Marr, nummer 1 van: Gretz, Johnny Marr)

‘De BCNR van De Lage Landen?’ vraagt Teunnis zich af. Ik hoor dat nog niet helemaal, zeg ik je eerlijk, maar fijnzinnig in elkaar gezet is De Woonwijk in elk geval wel.

De Toegift komt uit Zeeland en bracht dit jaar zijn debuutplaat uit. Naar eigen zeggen maken ze Nederlandstalige indie met invloeden uit jazz, met een scheut poëzie in hun eigen taal. Ik vind zelf de teksten af en toe een tikkie aan de prestigieuze kant op De Woonwijk, maar dat mag de pret niet drukken: dit is een erg prettig liedje. Het SvhJ-publiek is overduidelijk gecharmeerd, maar niet genoeg om het nummer aan een hoge podiumplaats te helpen.

Deze band begon trouwens ooit als het Engelstalige Little Symphonies, maar besloot over te schakelen op de Nederlandse taal. Waarom? Daarin speelde niemand minder dan de eveneens Zeeuwse broeder Dieleman een sleutelrol, zegt gitarist Tom Gudde tegen 3voor12. ‘Hij zei: “Als dit zo bijzonder en persoonlijk voor je is, waarom dan niet in je eigen taal?”’ Nog dezelfde avond zou frontman Maxim Ventulé het nummer Nollestrand hebben geschreven, dat eveneens op het debuutalbum staat. ‘De discussie of we überhaupt in het Nederlands gingen schrijven was daarmee ook in een klap weg.’

Intussen lijkt er voor de band een mooie toekomst weggelegd. ‘Op rondreizend festival de Popronde weten ze zelfs de dronken caféganger de mond te snoeren met hun adembenemend mooie liedjes’, schrijft datzelfde 3voor12.

10. Lankum - The New York Trader (21 punten, 9 keer genoemd)
(genomineerd door Edgar18, nummer 1 van: esteban)

Lankum steekt oude Ierse folkliedjes in moderne jasjes met heerlijke resultaten. Ik reken hun album False Lankum tot de beste van dit jaar tot nu toe. Na het succes van Go Dig My Grave, waar de lawaainiveaus op enig moment Swans-achtige proporties aannemen, was het deze maand aan zeemanslied The New York Trader om een mooie uitslag na te jagen.

De tekst verhaalt over een wrede kapitein die bewust de helft van het proviand achterlaat om zijn bemanning uit te hongeren. Als de bemanning erachter komt dat hij ook nog zijn vrouw en kinderen heeft vermoord, gooien ze hem overboord om uiteindelijk veilig in New York aan te komen. Eind goed, al goed, een vrolijke bende.

Dat de drone zoals wel vaker op dit album zo onheilspellend klinkt, is te danken aan producer John ‘Spud’ Murphy, zei gitarist Gitarist Daragh Lynch tegen de Volkskrant: ‘De apocalyptische folk op ons vorige album The Livelong Day (2019) kon eigenlijk al niet onheilspellender, maar onze producer heeft de uitersten op False Lankum nog wat opgerekt. En onze akoestische instrumenten een extreem hard, soms kakofonisch geluid gegeven.’

Het succes van Go Dig My Grave, dat vorige maand op plek vier belandde, zat er niet in. Dat is in mijn optiek niet helemaal onterecht, gezien de grote klasse van dat nummer. Wel terecht is dat deze Ieren op dit moment lekker bezig zijn in dit topic.

Leuk weetje over de invloed van broeder Dieleman op De Toegift! Blijft jammer dat zijn muziek hier zelden potten kan breken. Een van Nederlands beste artiesten, naar mijn bescheiden mening.

9. Martinou - An Inclination (25 punten, 7 keer genoemd)
(genomineerd door AstroStart, nummer 1 van: AstroStart, Mausie)

De Zweedse producer Martinou maakt sfeervolle, dromerige techno, waarvan An Inclination een piekfijn voorbeeld is. Hij is buiten dit topic tamelijk onbekend, met bijvoorbeeld nog geen vijfduizend maandelijkse luisteraars op Spotify, maar mag hier op een zekere status rekenen. Zijn track Thunder Road schopte het in de editie van 2021 immers tot de kwartfinales. Dat Martinou dat succes over gaat doen met An Inclination, valt nog te bezien: Thunder Road wist destijds de maandfinale te winnen.

Overigens heeft zijn muziek nog een Nederlands tintje: hij is verbonden aan het onafhankelijke Rotterdamse label Nous'klaer, waar onder meer de Nederlandse producer upsammy en de eveneens Nederlandse electropopartiest Meetsysteem ook bij zitten.

Verder is het een kwestie van lekker wegzweven op de vriendelijke, diepe klanken. Met een aanwijzing van AstroStart, die deze track nomineerde:
AstroStart schreef:
Als die zoemende bas erbij komt vanaf 4:23

8. JPEGMAFIA x Danny Brown - SCARING THE HOES (27 punten, 12 keer genoemd)
(genomineerd door niels94, nummer 1 van: niels94)

Daar is-ie dan, de eerste van Peggy en Brown. Met drie nummers die probleemloos door wisten te stoten naar de maandfinale, is dit toch wel een beetje hun maand.

Toen Danny Brown voor het eerst in aanraking kwam met JPEGMAFIA vreesde hij dat hij zou worden vervangen, zo vertelt hij in een van zijn podcasts - die ik trouwens niet per se zou aanraden omwille van het extreem hoge ouwehoergehalte. Groot was zijn blijdschap toen hij erachter kwam dat JPEGMAFIA hem juist als een groot voorbeeld ziet.

Groot is mijn blijdschap dan weer dat ze vervolgens zijn gaan samenwerken, want ik vind hun gezamenlijke album werkelijk een van de meest vermakelijke hiphopplaten van de laatste jaren. Nog steeds krijg ik bij elke luisterbeurt eigenlijk gewoon zin om een moshpit met mezelf te starten. Peggy spreekt trouwens steevast van Vol. 1, dus dat biedt perspectief.

Ik moest even wennen aan de mix, waarin de vocalen nogal worden overstemd door de schreeuwerige producties. Ik ben nog steeds benieuwd hoe het had geklonken met een andere mix, maar dit draagt wel bij aan de vuige punkvibe van het geheel. JPEGMAFIA toont zich verder echt een van de beste producers van dit moment, met een stijl die niet alleen uniek is, maar ook enorm veelzijdig. Kijk naar de wonderlijke ingrediënten van SCARING THE HOES. Een moddervette handenklapsound, langgerekte saxofoontonen die zeuren en snerpen, geschreeuw dwars door de verse heen: iemand zoiets eerder gehoord? En dat telt met dank aan de heerlijke rappers dan allemaal op tot een energiebom van jewelste.

'Scaring the hoes' is overigens een internetmeme die op Twitter ontstond, waarbij mensen anderen oproepen te stoppen met bepaald gedrag, om dan als onzinnige reden te geven dat het vrouwen zou afschrikken ('Bro quit being depressed, ur scaring the hoes' schijnt de originele tweet te zijn). De twee rappers betrekken het met de nodige ironie op hun nogal excentrieke muziek.

Oeps, de beste van Peggy & Danny het laagst

7. Maruja - The Tinker (28 punten, 9 keer genoemd)
(genomineerd door pauljojo, nummer 1 van: pauljojo, Choconas)

Als jonge Britse rockband kun je tegenwoordig niet zonder saxofoon, dat hebben ze bij Maruja goed begrepen. In de muziek van deze groep uit Manchester speelt de saxofonist zelfs een uitzonderlijk grote rol, zo laat The Tinker als geen ander horen.

Dit nummer komt van de dit jaar uitgebrachte debuut-EP. Die bevat vier nummers, waarvan de helft direct de top 20 van deze maand heeft bereikt. Dat belooft wat voor de toekomst.

De twee nummers die deze maand meededen, tonen ook meteen mooi de veelzijdigheid van deze band. Op het grimmige, loodzware Kakistocracy schuwt de band een flinke bak gitaarherrie niet. Dit nummer miste de finale op een haar naar, tot groot verdriet van enkele users hier, en had inderdaad zeker niet misstaan wat mij betreft. Met het sfeervolle The Tinker, waarop een fraaie, postrockachtige opbouw wordt gecombineerd met jazzy saxofoonspel, heeft de band meer geluk.

Ik kijk naar aanleiding van wat ik al van de band gehoord heb in elk geval zeer uit naar een debuutalbum. Geen idee of we dat binnenkort mogen verwachten. Wel komt er op 5 mei een nieuwe ‘big track’ uit, schrijft de band op Twitter.

6. Yo La Tengo - Sinatra Drive Breakdown (29 punten, 9 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van: arcade monkeys)

De bandleden van Yo La Tengo zijn de oude rotten van deze finale: de Amerikaanse groep bestaat al bijna veertig jaar en gaat nog steeds steady. Omringd door zoveel jonge honden in deze finale, het zegt iets over je hoe relevant je na al die jaren zelf nog altijd bent, denk ik. Hun zeventiende album, This Stupid World, is dan ook weer zeer positief ontvangen.

Het album is ontstaan uit een serie jamsessies vlak voor de pandemie, en werd goeddeels in covidtijd opgenomen: eerst als instrumentals, pas daarna werd er over lyrics nagedacht. Er zat bij voorbaat ook geen enkele gedachte achter het album, vertelt zanger en gitarist Ira Kaplan aan Stereogum. ‘We just get together and play all the time, and eventually something takes shape. But there’s no concept that organizes what we’re doing.’ Dat is denk ik ook wel terug te horen in de langgerekte openingstrack Sinatra Drive Breakdown, met zijn losse structuur.

De bassist nam dit album overigens een groot deel van de opnames en het mixen op zijn rekening. En ik weet niet of het er iets mee te maken heeft, maar die heerlijke doordreinende bas die een strak fundament onder het nummer legt is wat mij betreft wel een van de zaken die eruit springt.

5. James Holden - In the End You'll Know (30 punten, 11 keer genoemd)
(genomineerd door Edgar18, nummer 1 van: Edgar18)

Op plek vijf treffen we James Holden aan, de man die een geheel eigen hoekje in de elektronische muziek heeft gecreëerd en daarin bouwt aan een zeer bijzonder en imposant oeuvre. Ik zag ‘m onlangs live, in Brussel, waar hij met name tracks van zijn laatste drie albums aan elkaar mixte, bijgestaan door een percussionist en saxofonist. Dat was weer een bezwerende ervaring.

In The End You’ll Know is alweer het derde nummer in een maandfinale van het dit jaar uitgebrachte (ademt even in) Imagine This Is a High Dimensional Space of All Possibilities. De sound van dat album is gepolijster dan op de twee voorgangers: vloog daar nog weleens een synth uit een bocht, hier vloeien de klanken toch zoveel mogelijk samen tot een contemplatief, dromerig geheel. Het album haalt het in mijn optiek niet helemaal bij de twee grandioze voorgangers, maar is wederom zeer strak. En hier hebben we wel een van de knallers te pakken.

In dit fijne interview met The Quietus kwam ik een mooie passage tegen over zijn werkwijze. Daarin staat beschreven dat hij weinig op heeft met dure apparatuur en een enorme doe-het-zelver is. Hij heeft een eigen setup gebouwd met één modulaire synthesizer en een computer, en schrijft zelf software voor hoe het geheel zich dient te gedragen. ‘Half the composition is building the instrument. I build a system and it doesn’t quite work, so I correct it, or it doesn’t respond quite in the way I think it will but something interesting comes out of it. But if I buy a synth from a shop, I’ve outsourced my favourite bit of the creative process to some company, and given them way too much money for a lot of plastic and metal that doesn’t need to be in the world.’

4. JPEGMAFIA x Danny Brown feat. Redveil - Kingdom Hearts Key (35 punten, 11 keer genoemd)
(genomineerd door Coma Cat, nummer 1 van: Coma Cat)

De volgende Peggy en Brown valt net buiten het podium, met het enige nummer van het album waarop een gastartiest te horen is. Redveil is een opkomende rapper en producer uit Maryland die vaker met JPEGMAFIA heeft samengewerkt. Ze zitten ook wel redelijk in elkaars vaarwater, als je zijn eigen muziek hoort, en hij past hier ook uitstekend op.

Kingdom Hearts Key, dat Peggy’s waanzinnige oor voor detail prachtig illustreert, samplet een nummer van de Japanse zangeres Maaya Sakamoto. Wetend dat er hier liefhebbers zijn van Japanse musici, leek het me aardig dat te delen. Hier te luisteren, eventueel even 50 seconden doorspoelen, dan hoor je het.

De tracktitel verwijst verder naar de Japanse game Kingdom Hearts, dat zich afspeelt in een wat wonderlijk universum waarin zowel animefiguren als Disneypersonages rondlopen, waaronder Mickey Mouse en Goofy. De Kingdom Key, een grote sleutel, is het meest iconische wapen. Wat dit allemaal precies te maken heeft met deze track, moet je me niet vragen, maar duidelijk is dat er een Japans thema doorheen loopt. Overigens valt me op dat wel vaker niet direct duidelijk is wat de namen van de nummers op dit album met de track te maken hebben.

3. Brutalismus 3000 - DIE LIEBE KOMMT NICHT AUS BERLIN (37 punten, 10 keer genoemd)
(genomineerd door Titmeister, nummer 1 van: Arno, dumb_helicopter, Titmeister)

Het scheelde maar twee puntjes of ons geliefde hiphopduo had twee keer op het podium gestaan, maar daar steekt een zeker Duits stampduo een stokje voor.

Speciaal voor jullie heb ik even herinneringen aangemaakt met dit nummer tijdens een makeshift silent disco. Eentje waarbij je zelf nummers in de Spotify-wachtrijen van de verschillende kanalen kon zetten - leuk concept wel. Ik kan je zeggen: dat werkt zeer lekker met dit nummer, zo tussen de Queens en de Abba’s door. Ik heb lekker met wat anderen door een tuin zitten stuiteren, in elk geval. Het lijkt me ook wel wat om hetzelfde te doen in een zaaltje waar dit Duitse duo optreedt.

Brutalismus 3000, bestaand uit Victoria Daldas en Theo Zeitner, is sinds een paar jaar lekker aan de weg aan het timmeren. Ze maken elektronische beukmuziek met en punkachtige vocalen en daar lust een deel van de SvhJ’ers wel pap van, blijkt wel. Zelf spreken ze van nu-gabber-post-techno-punk. Ze zijn, zoals een reviewer van Resident Advisor het zegt, ‘on a mission to make everyone a little scared and excited at the same time’. Scaring the hoes, zeg maar.

2. JPEGMAFIA x Danny Brown - Burfict! (40 punten, 12 keer genoemd)
(genomineerd door panjoe, nummer 1 van: panjoe, Snoeperd, Koenr)

Maar liefst een kwart van deze finale mag dan uit nummers van dit tweetal bestaan, de eindoverwinning is voor hun neus weggekaapt. En tamelijk ruim ook, met een verschil van 12 punten.

Dat neemt niet weg dat er meer dan terecht veel liefde is voor Burfict!, in een aantal opzichten een van de ‘normalere’ hiphoptracks op het album, met zijn bombastische blazerssample. Danny Brown laat even horen wat een flow is, Jezus Christus man. ‘Okay, okay, I see what you doin’!’

In deze 'documentaire' (die term is wel wat veel eer voor deze verzameling losse beelden die zijn gemaakt tijdens het opnemen van dit album) is onder meer te zien hoe Brown zijn verse opneemt. De twee hebben een ontspannen en vriendschappelijke dynamiek, maken de beelden wel duidelijk, en het is mooi om te zien hoe enthousiast ze zijn over elkaars werk (kijk maar eens rond 16 minuten).

Ook hier weer zo’n enigszins onduidelijke titel: ‘The track is likely named after former Cincinnati Bengals linebacker Vontaze Burfict, who is almost universally considered to be one of the dirtiest players to have ever played in the NFL’, staat op Genius. En dan te bedenken dat deze smerige track nog relatief clean is als je het vergelijkt met sommige andere nummers op het album.

1. Black Country, New Road - Turbines/Pigs (52 punten, 16 keer genoemd)
(genomineerd door ArthurDZ, nummer 1 van: ArthurDZ, aerobag, BlackFinch, hoi123, AOVV, Teunnis)

Ik kan me niet voorstellen hoe Isaac Wood zich moet hebben gevoeld toen hij besloot te stoppen als zanger van Black Country, New Road. De druk om door te gaan - de band ging als een komeet - gecombineerd met de mentale problemen die hem desondanks noopten te stoppen. Dat moet voelen alsof je brein in een bankschroef zit. Ik weet niet hoe het nu met Isaac gaat, maar hopelijk kan hij met enige tevredenheid toekijken nu blijkt dat de band nog gewoon maandfinales kan winnen. En hoe.

De (nu zeskoppige) band heeft ervoor gekozen niet één nieuwe frontman of -vrouw aan te wijzen, maar laat meerdere bandleden om de beurt achter de microfoon plaatsnemen: bassist Tyler Hyde, saxofonist en fluitist Lewis Evans én pianist en keyboardspeler May Kershaw. Het eerste wapenfeit van de band zonder Isaac is concertfilm Live At Bush Hall. Hier te zien, voor de liefhebber.

De film en het bijbehorende live-album, waarop ook Tubines/Pigs te horen is, zijn samengesteld uit drie optredens in Londen. Elk concert was voorzien van een ander thema, vooral tot uiting gebracht in het decor en de kostuums. Eén van de avonden stond in het teken van een soort boerenbijeenkomst, een tweede ging over (ja, heus) een pizzachef die een klopgeest ontmoet en de derde gaat over een schoolgala in de jaren tachtig.

Turbines/Pigs begint haast kamermuziekachtig, verstild en wonderschoon, om uit te monden in een zinderende BCNW-climax. Het is, net als de rest van de muziek, puur geschreven om live te worden opgevoerd, zo begrijp ik. Reken er dus niet op dat dit materiaal weldra op een regulier album verschijnt. Niet erg, zo vindt het SvhJ-publiek, gezien deze uitslag. We blijven hier gewoon houden van Black Country, New Road.

Top gedaan niels94!

Ja, veel dank voor de zeer informatieve presentatie van deze finale, Niels!

De enige 2 nummers die ik wat minder vond staan op 12 en 11, dus ja, wat 'n magistrale top 10 is het geworden. Goed gedaan allemaal. En natuurlijk speciale vermelding voor het fijne en leerrijke leesvoer van niels94. Ik probeer vanmiddag ook de videolinkjes te checken.

SvhJ een spel met 64 nummers, en aan het einde wint BCNR (of Little Simz)...

Prima uitslag verder, met een mooie podiumplek voor Brutalismus 3000, en dito presentatie van niels94

Dank voor de fijne presentatie niels94!

Ik denk dat ik vandaag of morgen de nieuwe maand wel op kan zetten, maar prima als iemand anders al eerder tijd heeft!

Ja leuk leesvoer niels94, dank!

Edgar18 schreef:
Ik denk dat ik vandaag of morgen de nieuwe maand wel op kan zetten, maar prima als iemand anders al eerder tijd heeft!
Hij staat al helemaal klaar in excel. Ben alleen de rest van de dag mobiel en bezig...

Dank niels94 voor de fijne presentatie! Leuk om te lezen en fijne feitjes!

All hail Niels!

Toppresentatie Niels, lekker informatief! Veel opgestoken.

Ik steel maar even de shine van pauljojo en start de nieuwe maand op!

Song van het jaar 2023 editie maart

De volgende 16 nummers zijn automatisch genomineerd:

De 4 hoogst genoteerde singles uit 2023 op RateYourMusic.com t/m maart:

Lana del Rey - The Grants
Swans - Paradise is Mine
Taylor Swift - Safe & Sound (Taylor's Version)
boygenius - Not Strong Enough

De 4 best beoordeelde nummers - op basis van de IMDb-formule - van de maand maart uit het topic Maak kennis met... 2023

Tinariwen - Tenere Den
Ital Tek - Phantom Pain
Parra for Cuva - Belle de Nuit
Men I Trust - Ring of Past

Vervolgens de 4 hoogst genoteerde nummers uit de laatste uit '23 afkomstige gezamenlijke weeklijst van de MuMeAfrekening 2023

Nothing But Thieves - Welcome to the DCC
Manchester Orchestra - The Way
Daughter - Swim Back
The National (feat. Phoebe Bridgers) - Your Mind is Not Your Friend

En tot slot de meest als favoriet aangevinkte tracks van de 4 meest populaire albums op MusicMeter van maart 2023. Waarbij albums met 30 stemmen of meer én een gemiddelde van minstens 3,00 voorrang hebben. Als een album voldoet aan de criteria, maar de meest aangevinkte track al genomineerd is, dan nomineert het album geen nummer.

The Veils - No Limit of Stars
Isolde Lasoen - Douce Mélancolie
Vreemde Kostgangers - Mist
Haken - Elephants Never Forget

Alfabetische lijst:

boygenius - Not Strong Enough
Daughter - Swim Back
Haken - Elephants Never Forget
Isolde Lasoen - Douce Mélancolie
Ital Tek - Phantom Pain
Lana del Rey - The Grants
Manchester Orchestra - The Way
Men I Trust - Ring of Past
Nothing But Thieves - Welcome to the DCC
Parra for Cuva - Belle de Nuit
Swans - Paradise is Mine
Taylor Swift - Safe & Sound (Taylor's Version)
The National (feat. Phoebe Bridgers) - Your Mind is Not Your Friend
The Veils - No Limit of Stars
Tinariwen - Tenere Den
Vreemde Kostgangers - Mist

De overige 48 nummers gaan we zelf nomineren. Zie deze post voor een uitleg mbt welke nummers wel en niet genomineerd kunnen worden. Het belangrijkste criteria is dat een nummer afkomstig is uit 2023 en niet eerder heeft meegespeeld in een SvhJ topic.

Check hier welke nummers de afgelopen jaren al hebben meegedaan (hoewel niet helemaal bijgewerkt):
Al genomineerd 19/20/21/22 - Google Spreadsheets. De zoekfunctie in dit topic gebruiken kan ook.

Het verzoek jullie nominaties te voorzien van een Spotify-uri

Tot slot het vriendelijke verzoek: check even goed of een nummer écht uit 2023 afkomstig is. Single uit ’22 kan ook, als hij op een 2023 album release verschenen is of als het duidelijk is dat hij op een ’23 album release zal verschijnen (dus in een officieel aangekondigde tracklist).

NOMINATIERONDE TWEE START ZATERDAG 12:00.

17. Sofia Kourtesis - Madres spotify:track:3oZOhcGFBx5AdxDmpp209k

18. MSPAINT - Titan Of Hope spotify:track:0IX114msAIsj2QJu8M4MEF

19. El Michels Affair & Black Thought feat. Son Little - Protocol spotify:track:5x9qm9uXeoKvhvcooJsfn0

Gast
geplaatst: vandaag om 01:18 uur

geplaatst: vandaag om 01:18 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.