MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Song van het Jaar 2023

zoeken in:
11. DJ Premier feat. Rome Streetz & Westside Gunn - Runway (22 punten, 7 keer genoemd) (1x #1, 1x #2, 3x #3)
(genomineerd door Arno, nummer 1 van Arno)

Waar andere hiphopnummers in deze finale redelijk modern aanvoelen, heeft Runway - net als DJ Sabrina - een jaren ’90 vibe met die scratchende platen en de theatrale synths. Niet gek natuurlijk, aangezien de 57-jarige DJ Premier de jaren negentig bewust heeft meegemaakt. Hij wordt bijgestaan door Rome Streetz en Westside Gunn, ook geen kleine namen in de hiphopscene. Op één of andere manier valt het allemaal perfect samen: de beat lijkt op maat gemaakt voor Rome Streetz en daarna stuwt Gunn het nummer met zijn verse naar grote hoogten. Heerlijke nominatie van Arno en toch enigszins teleurstellend dat Runway al zo vroeg vandaag voorbij komt.

10. Ali Sethi & Nicolas Jaar - Muddat (22 punten, 7 keer genoemd) (1x #1, 1x #2, 4x #3)
(genomineerd door Titmeister, nummer 1 van Titmeister)

In november brengen Nicolas Jaar en Ali Sethi samen een album uit. Ali Sethi is een Pakistaanse auteur, componist, songwriter en zanger. In 2009 debuteerde hij met de roman ‘De Wensmaker’. Drie jaar later startte Sethi zijn muziekcarriere als een zanger in Mira Nair’s film ‘The Relucant Fundamentalist’. Inmiddels is Ali Sethi één van de meest gestreamde Pakistaanse artiesten ter wereld, wat vooral komt door Pasoori (309+ miljoen streams). Voor de Chileens-Amerikaanse componist Nicolas Jaar is het ook de eerste keer dat hij aan de finale van SvhJ meedoet. Zijn remix van ‘What Kind Of Man’ van Florence + the Machine eindigde kwam in 2015 één punt tekort voor een finaleplaats. Op Muddat zingt Ali Sethi in het Urdu: “Muddat hui hai” oftewel “Het gevecht is voorbij”, terwijl Jaar voor een bijzondere sfeer schept. Bijzonder nummer.

9. Aesop Rock - Mindful Solutionism (26 punten, 10 keer genoemd)
(genomineerd door Koenr, nummer 1 van AstroStart)

Steve Jobs vertelde kort voor zijn overlijden dat zijn kinderen geen iPad mochten gebruiken. Verder beperkte hij de aanwezigheid van technologie in huis. Tikkeltje ironisch mischien, maar niet gek, want de relatie tussen mens en technologie is vaak verstoord. Aesop Rock rapt hierover in het doemdenkerige ‘Mindful Solutionism’ met een fascinerende videoclip die doet denken aan de intro van The Big Bang Theory (alleen dan vier miljard later). Hij begint 2,5 miljoen jaar terug in de tijd bij het eerste stenen wapen, maar zingt al snel over landmijnen, benzine, sigaretten en het in de Vietnam-oorlog gebruikte Agent Orange. “We can not be trusted with the stuff that we come up with,” concludeert Aesop Rock terecht. Intellectuele hiphop met een funky Beastie Boys-achtige sound. Terechte notering in de finale, twee jaar na de deelname van Abandoned Malls in Song van het Jaar 2021. Toen pakte hij het brons. Deze keer kwam hij slechts 5 punten tekort voor een top 3-positie.

Heeft Jaar nooit de finale gehaald? Ook niet met Darkside?

Overigens zingt Sethi in het Urdu, volgens mij.

Titmeister schreef:
Overigens zingt Sethi in het Urdu, volgens mij.

Je hebt gelijk! Ik heb de songtekst vertaald met Google Translate en die gaf bij Urdu geen vertaling, maar bij Hindi wel. Aangezien mijn Urdu/Hindi roestig is, heb ik het ChatGPT voorgelegd: "Urdu en Hindi zijn zeer nauw verwante talen en delen veel van dezelfde woordenschat en grammatica. Op basis van de tekst die u hebt verstrekt, is het moeilijk om met zekerheid te zeggen of het Hindi of Urdu is, omdat de woorden en zinsstructuren in beide talen kunnen voorkomen. Echter, gezien de aanwezigheid van woorden zoals "Josh e kadaa" en "Chiraghaan", neig ik naar Urdu vanwege de Perzische invloed in die woorden."

Ik vind zelf altijd Urdu wat meer naar het Arabisch neigen dan Hindi. Bovenal wordt Urdu voornamelijk in Pakistan gesproken en Hindi in India. Aangezien Sethi een Pakistaan is, was het een well educated guess

Nicolas Jaar heeft sowieso de finale gehaald onder zijn A.A.L alias, maar ik ben ook licht verbaasd dat het hem nooit eerder onder zijn eigen naam is gelukt.

8. DJ Sabrina The Teenage DJ - For Now And Forever (28 punten, 11 keer genoemd)
(genomineerd door Mausie, nummer 1 van Mausie)

Het Londense producerduo DJSTTDJ is inmiddels een bekende naam in de outsider house scene. Het nummer lijkt voort te kabbelen, maar een saxofoon, de talrijke samples en subtiele veranderingen zorgen voor een euforische stemming en een nostalgische roes naar de jaren ’90 en vroege jaren ’00. “Ik hoef niet meteen één van hun platen van 3+ uur uit te zitten, maar de krenten zijn wel erg lekker,” schrijft Mausie. Grapje zeker? Nope. 3 uur en 56 minuten. Destiny is dus inderdaad langer dan de Titanic. Slinger ze allebei aan, pak een zak popcorn en verdraaid: op het moment dat het schip wordt geraakt door de ijsberg klinkt “I Know It’s Stupid”, gevolgd door het net zo toepasselijke “Vibrations”. Aerobag heeft hetzelfde als Mausie met voorganger Charmed: “Voor mij een album waar ik de pareltjes zelf uit moet pikken, maar deze pareltjes shinen wel oogverblindend mooi.”

7. Yumi Zouma - KPR (29 punten, 7 keer genoemd)
(genomineerd door dumb_helicopter, nummer 1 van Gretz, Choconas, Poek, esteban, dumb_helicopter)

Je moet van goede huize komen om anno 2023 met een ogenschijnlijk luchtig indiepopliedje de finale te halen. Toch zit KPR erg goed in elkaar. Een refrein dat zich bij de eerste luisterbeurt al in je achterhoofd nestelt, vederlichte - haast Smithsiaanse - gitaarlijnen om van te smullen en een semi-rammelend eind. Het nummer grijpt de luisteraar ook bij de strot, zeker op het eind: “You’d die for me, cause I’m so damn weak.” Als KPR tien jaar geleden meedeed, was het nummer ongetwijfeld maandwinnaar geworden. Zeven muziekliefhebbers gaven KPR punten, waarvan vijf de volle mep, genoeg voor een mooie zevende plek in de maandfinale.

Het werd ook wel een keer tijd voor deze Nieuw-Zeelandse band. ‘Give It Hell’ eindigde vorig jaar laatste in de halve finale en ‘The Brae’ sneuvelde in 2014 in de voorronde. Misschien herinnert nominator dumb_helicopter zich dat nog wel: hij deed toen namelijk al mee aan SvhJ én hij deelde de uitslag van de desbetreffende finaleladder. Op Reddit laat bandlid Josh Burgess weten dat KRP in Japan opgenomen is en dat er binnenkort een EP met vier nummers wordt uitgebracht, inclusief de nieuwste single ‘be okay’. Ook leuk: Josh en zijn collega’s zijn inmiddels de studio ingedoken om te werken aan een nieuw album, de opvolger van het in 2022 verschenen ‘Present Tense’. Wie weet zien we hen dus vaker terug in de finale.

6. Ana Frango Elétrico - Insista em Mim (30 punten, 9 keer genoemd)
(genomineerd door Koenr, nummer 1 van Koenr, pauljojo, AOVV)

De sfeerverlichting gaat aan en we kruipen met z’n allen de zitkuil in. Electric Fish eindigde vorige maand net buiten de finale, maar nu overtuigt de 25-jarige Ana Frango Elétrico door de eerste plek in de wacht te slepen in de halve finale en in de finale in het linkerrijtje te eindigen. Insista em Mim is een broodnodig rustpuntje in deze finale. Met deze Braziliaanse ballad treedt Ana Frango Elétrico in de voetsporen van grootheden als Cassiano, Tim Maia en Roberto Carlos. Een prachtige nummer over de liefde: “Ik hou van je stem, je heupen en je mond op mij. Je ouders, je broers en zussen. (..) En als ik verwelk, geef me water: blijf in mij geloven.” Gaat je voorkeur uit naar swingende Braziliaanse indiepop? Geef het recent verschenen album Me Chama de Gato Que eu Sou Sua zeker een kans met daarop diverse uptempo oorwurmen en ook enkele Engelstalige tracks.

5. Ão - Vazio (31 punten, 12 keer genoemd) (0x #1)
(genomineerd door Titmeister)

In België zijn veel mooie dingen ontstaan, zoals de krokettenpers, de elektrische deurbel, rolschaatsen en natuurlijke enkele markante forumleden, maar wie de eerste klanken van Vazio hoort denk niet direct aan dampende Vlaamse fritten. Toch is Ão een Vlaams duo, bestaande uit Brenda Corijn en Siebe Chau. Corijn zingt in het Portugees en blijft zo dicht bij haar Mozambikaanse-Portugese roots. Het tweetal creërt bedwelmende muziek: een broerige en gelaagde mix van elektronica, saudade en indie. Tussen andere nummers op het debuutalbum is Vazio één van de wat meer dansbare nummers, maar dat komt doordat de elektronica en beats wat krachtiger zijn.

Zoals wel vaker bij Song van het Jaar winnen nummers gedurende de maand aan kracht. Herbeluisteren zorgt voor meer een meer waardering en dat geldt ook zeker voor Vazio. Vazio is ook nog eens nummer waar je de hoofdtelefoon bij op moet zetten om alles goed binnen te laten komen. Helaas geen nummer 1 posities, maar wel werd Vazio vaker genoemd dan alle nummers buiten de top 2. Van grote klasse en binnenkort te zien bij jou in de buurt. In november reist het duo o.a. langs Bergen Op Zoom, Brugge, Antwerpen, Gent, Leuven en Strombeek.

En zo blijven er nog maar vier nummers over. Rond 15 uur volgt de ontkoping van de maandfinale. Stay tuned!

Mooie score voor Vazio, was bij mij ook echt een groeier. Album is ook zeker de moeite waard!

4. N'Dekho - Exile (31 punten, 10 keer genoemd) (2x #1, 2x #2)
(genomineerd door Arrie, nummer 1 van Gyzzz, Arrie)

N’Dekho is het nieuwe muzikale samenwerkingsproject van Falle Nioke en Joe Goddard (Hot Chip). De mannen slagen er in om het beste van beide werelden samen te voegen. De eerste helft van het nummer heeft een West-Afrikaanse geluid, maar langzaam maar zeker wordt het steeds elektronischer met als kers op de taart een geweldige synth-solo. Het nummer heeft een vrolijke en energieke sound, maar aan de andere kant is het thema vrij zwaar en verdrietig. Exile gaat over het verlaten van een moederland. Vaak hebben jonge Afrikanen geen andere keus dan vluchten, aangezien er te weinig mogelijkheden zijn om een leven op te bouwen. Maar het gemis blijft. "Exile is not easy, Miles away from my family, Brothers and sisters,” sluit Nioke af. Inmiddels is ook de tweede single ‘Lonely’ uitgebracht en hopelijk volgen er meer exotische parels.

3. Aho Ssan feat. clipping. & Resina - Till The Sun Down (31 punten, 10 keer genoemd) (2x #1, 3x #2)
(genomineerd door yeahyeahyeah, nummer 1 van Coma Cat, yeahyeahyeah)

Aho Ssan studeerde grafisch design en film, maar startte na zijn studie met het composeren van zijn eigen elektronische muziek én zijn eigen digitale instrumenten. Deconstructed club, industriële hip hop en power noise: Aho Ssan laat met Till The Sun Down zien dat hij thuishoort in de finale van Song van het Jaar. Onlangs verscheen zijn album Rhizomes op het label Other People (van Nicolas Jaar) en daarop werkt hij samen met niet de minste namen, waaronder clipping., Moor Mother, Blackhaine en Nyokabi KariĆ©ki. Dat Ssan graag samenwerkt is ook terug te herleiden naar albumtitel Rhizomes: in het Nederlands bekend als de ‘wortelstok’. De ondergrondse stengels van een wortelstok lopen horizontaal en buigen vaak weer omhoog om nieuwe planten te vormen. Een fraaie verwijzing naar de muzikale en artistieke samenwerkingen die Ssan aangaat.

2. Armand Hammer - The Gods Must Be Crazy (43 punten, 15 keer genoemd)
(genomineerd door AstroStart, nummer 1 van aerobag, niels94, ArthurDZ)

De art-rap-pioniers billy woods en ELUCID vormen samen het duo Armand Hammer. Inmiddels zijn er al vijf albums verschenen die allemaal goed zijn ontvangen. ‘The Gods Must Be Crazy’ komt van de laatste worp: We Buy Diabetic Test Strips. Veel nummers met experimentele productiestijlen en complexe rijmschema’s. De beat van The Gods Must Be Crazy zou ook onder een Run The Jewels-nummer passen, maar dat is niet gek met rapper EL-P achter de knoppen. Meesterlijke productie met referenties naar Gil Scott-Heron, Mos Def en Live Aid '85 (wat een verzonnen verhaaltje is van Woods). Voor de liefhebbers: Armand Hammer staat dinsdag 14 november op het podium in Tolhuistuin.

1. A Beacon School - Jon (50 punten, 14 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van Martijn Jonkers, VladTheImpaler, hoi123, Johnny Marr, Dance Lover)

Songwriter en multi-instrumentalist Patrick Smith werkt al enige tijd aan zijn dreampopproject A Beacon School en bracht onlangs het album yoyo uit. Daarmee laat hij zien dat de New Yorker niet in een hokje te plaatsen is: tussen de wat meer new wave, shoegaze en indierock-getinte nummers staat plotseling Jon - een electronicakneiter van jewelste. De vreemde eend, maar tegelijkertijd ook het hoogtepunt van yoyo. De streams en views vallen helaas nog wat tegen, maar hier op MusicMeter schatten we de man op waarde: drie weken op #1 in de MuMeAfrekening (knap, want vaak gedomineerd door indierock) en een eerste plek in de maandfinale van Song Van Het Jaar met een ruime voorsprong van zeven punten op de nummer 2. De volgende stap: een hoge entry in de Witte Trui? Moet te doen zijn.

Dat waren dan de twaalf beste platen van de maand 'augustus'. Het was een eer om deze editie te mogen presenteren. Op naar een nieuwe ronde!

Mooie winnaar! Bedankt, AstroStart. Goed gedaan

Jaaa lekkere winnaar! En geweldig gedaan AstroStart

Mooi podium zo! En dank voor de fijne presentatie AstroStart!

Mooie winnaar en dito presentatie, thanks Tim!

Heerlijk gedaan AstroStart! Dank!

De nieuwe maand staat klaar. Zal zo een moment proberen te vinden om het lijstje te posten.

Topfinale en ditto presentatie, dank AstroStart!

Met plezier meegedaan en meegelezen weer, Astro bedankt!

Song van het jaar 2023 editie september

De volgende 16 nummers zijn automatisch genomineerd:

De 4 hoogst genoteerde singles uit 2023 op RateYourMusic.com t/m september:

Jane Remover - Census Designated
Sufjan Stevens - Will Anybody Ever Love Me?
hemlocke springs - Enknee1
PinkPantheress - Mosquito

De 4 best beoordeelde nummers - op basis van de IMDb-formule - van de maand september uit het topic Maak kennis met... 2023

Angie McMahon - Letting Go
Art School Girlfriend - Real Life
Future Islands - Deep in the Night
Slow Pulp - Broadview

Vervolgens de 4 hoogst genoteerde nummers uit de laatste uit '23 afkomstige gezamenlijke weeklijst van de MuMeAfrekening 2023

Sivert Høyem - The Rust
The Rolling Stones feat. Lady Gaga & Stevie Wonder - Sweet Sounds of Heaven
The Murder Capital - Heart in the Hole
The Rolling Stones - Angry

En tot slot de meest als favoriet aangevinkte tracks van de 4 meest populaire albums op MusicMeter van september 2023. Waarbij albums met 30 stemmen of meer én een gemiddelde van minstens 3,00 voorrang hebben. Als een album voldoet aan de criteria, maar de meest aangevinkte track al genomineerd is, dan nomineert het album geen nummer. Bij gelijke stand van twee nummers heb ik gekeken naar de trackrating op RYM.

Slowdive - Shanty
Steven Wilson - Staircase
Mick Flannery feat. Valerie June - The Fact
Wilco - Infinite Surprise

Alfabetische lijst:

Angie McMahon - Letting Go
Art School Girlfriend - Real Life
Future Islands - Deep in the Night
hemlocke springs - Enknee1
Jane Remover - Census Designated
Mick Flannery feat. Valerie June - The Fact
PinkPantheress - Mosquito
Sivert Høyem - The Rust
Slow Pulp - Broadview
Slowdive - Shanty
Steven Wilson - Staircase
Sufjan Stevens - Will Anybody Ever Love Me?
The Murder Capital - Heart in the Hole
The Rolling Stones - Angry
The Rolling Stones feat. Lady Gaga & Stevie Wonder - Sweet Sounds of Heaven
Wilco - Infinite Surprise

De overige 48 nummers gaan we zelf nomineren. Zie deze post voor een uitleg mbt welke nummers wel en niet genomineerd kunnen worden. Het belangrijkste criterium is dat een nummer afkomstig is uit 2023 en niet eerder heeft meegespeeld in een SvhJ topic.
Single uit ’22 kan ook, als hij op een 2023 album release verschenen is of als het duidelijk is dat hij op een ’23 album release zal verschijnen (dus in een officieel aangekondigde tracklist).

Check graag even door middel van de zoekfunctie in dit topic (en misschien zelfs vorig jaar) of het nummer eerder genomineerd is!

Het verzoek jullie nominaties te voorzien van een Spotify-uri.

NOMINATIERONDE TWEE START MAANDAG 20:00.

17. Underworld - denver luna spotify:track:6zNvFsA2rwXrBxq8AZ8mXr

18. Jockstrap - Good Girl (ft. Taylor Skye) spotify:track:2Hgtu5s75EqH0skGGdICIr

We hebben wel eens betere automatische nominaties gehad...

19. Cloth - Never Know spotify:track:47FjPmCyVPXHwPlzy0EdtY

20. Tensnake feat. Jessy Lanza - Keep It Secret spotify:track:23regeg5c1f5dOzRuhJHwN

Gast
geplaatst: vandaag om 08:53 uur

geplaatst: vandaag om 08:53 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.