MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Song van het Jaar 2023

zoeken in:
Stemming gesloten. Op verzoek van Johnny Marr de uitslag opgestuurd! Laat maar komen!

12. Underworld - denver luna (18 punten, 6 keer genoemd) | Nummer 1 van: niemand | Genomineerd door: ome ArthurDZ

Underworld haalt de laatste plaats, voor mij ook het minst bijzondere nummer van de finale. Underworld blijft wel helemaal baas, en ik heb er heel warme herinneringen aan toen ik ze live zag in de Lotto Arena met good ol' ArthurDZ, ook de nominator trouwens van dit toch wel fijne plaatje. Iedereen ging helemaal uit z'n plaat, en ik had het gevoel dat wij de enige nuchtere brave broekventjes in het publiek waren. Letterlijk iedereen ging helemaal uit z'n plaat! Helaas moesten we eerder weg om onze tram te halen, we waren met het openbaar vervoer geweest, wat achteraf een heel domme beslissing was want het venijn zat wel degelijk in de staart. Denk dat we tijdens Two Months Off 'm zijn moeten afbollen (haha woordspeling, bollen, snapjum? ArthurDZ weet die dingen) waardoor we maar liefst King of Snake en Born Slippy zijn misgelopen Anyway, dit was de setlist van die magische avond: Underworld Concert Setlist at Lotto Arena, Merksem on November 22, 2019 | setlist.fm

11. Sufjan Stevens - Will Anybody Ever Love Me? (19 punten, 7 keer genoemd) | Nummer 1 van: niemand | Automatisch genomineerd

King of droeftoeters Suffe Jan doet het natuurlijk ook altijd goed in dit topic, getuige z'n dubbele notering voor de finale. Dit vind ik de minste van de twee, alhoewel gewoon goed. Ok, hier kan ik heel kort over zijn: dit is een goed nummer. Meer info volgt bij die andere klepper die ongetwijfeld veel hoger zal scoren. Jullie kunnen wel genieten van de mooie clip:

10. Baby B3ns - Schmetterling (28 punten, 9 keer genoemd) | Nummer 1 van: dumb_helicopter en voskat | Genomineerd door: voskat

Dan nu de grote favoriet van Choconas! Hyperpop op z'n finest. Schmetterling betekent natuurlijk vlinder in het Duits, zoals we allemaal weten. Wat een leuk woord. Het verhaalt over een onbeantwoorde liefde en de pijn van onvervulde verlangens blijkbaar. Nou, origineel hoor!

In het eerste deel beschrijft de verteller een situatie waarin onze protagonist zich alleen door de nacht begeeft en zich realiseert dat zijn of haar perceptie van een relatie niet de normale gang van zaken is. Hij of zij krijgt te maken met gevoelens van verwarring. De andere persoon (waar de protagonist verliefd op is) is eigenlijk de "Schmetterling", waardoor die persoon vergeleken wordt met een vlinder: een metafoor. De vlinder wordt aanschouwd als een prachtige verschijning, maar na een tijd wordt de ware aard onthuld.

Het classic refrein ("Und dann küsst du mich auf den Mund, das war ein Scherz, was soll's, na und?") laat zich vertalen naar iets als "en dan kus je me op de mond, het was een grapje, en dan?" duidt op de conflictieuze emoties die gevoeld worden door onze protagonist.

Intrigerend nummertje dus! Kom dansen dan, Arno!

9. Forest Swords - Butterfly Effect (29 punten, 8 keer genoemd) | Nummer 1 van: Choconas, ArthurDZ en Coma Cat | Genomineerd door: Choconas

Butterfly Effect, nee niet de geniale Travi$ Scott klassieker, is het eerste nieuwe materiaal van de band Forest Swords (lees: enkeling Matthew Barnes) dat gedropt werd sinds 2018. Er zit een sample in van een onuitgebracht Neneh Cherry-nummer, altijd goed. De track was eerst puur instrumentaal, een beat die hij gemaakt heeft in z'n koude opnameruimte/fabriek in Liverpool. Hij was aan het herstellen van een beenblessure en ervaarde hierdoor helse psychische pijnen. Het engelengezang van Neneh kwam als een donderslag bij heldere hemel en het bleek een perfecte match voor het nummer. Al z'n leven lang een grote fan van mevrouw Kers was dit natuurlijk een hele eer voor onze Matthew!

Heel erg sterke track, vind ik, die ik zeker wel hoger had verwacht hier ook gezien de drie topposities. Heel eerie en haunting, prachtig vind ik het!

8. Art School Girlfriend - Real Life (33 punten, 13 keer genoemd) | Nummer 1 van: AstroStart, Mausie en JoaMuse | Automatisch genomineerd

De echte naam van Art School Girlfriend is Polly Mackey. Ik had nog nooit van haar gehoord, maar ik was meteen betoverd door dit prachtige liedje. Haar stem is heel soothing en pristine, of niet dan luigifort?

Het nummer handelt over hoe het leven eigenlijk heel betekenisloos/richtingloos is, maar wanneer die ene speciale je pad kruist dit je toch weer een rush/boost kan geven om te blijven gaan. Bruh. FEEEEELINGZZZZ!!!11!1!!!1!

Het einde van het nummer voelt heel euforisch aan, een soort van catharsis. Dreampop at its finest, na ook al hyperpop at its finest. Finaletje hoor.

7. Domiziana x Blümchen - SOS (36 punten, 12 keer genoemd) | Nummer 1 van: 123poetertjes | Genomineerd door: 123poetertjes

Alweer hyperpop, Choconas kan z'n geluk niet op! Hierover is er niet zoveel te vinden, ook niet veel over te zeggen eigenlijk. Geproduceerd door ene Killian & Jo, het is net als de vlinder ook van Duitse makelij en verder gewoon bek houe en tanzen, hündin.

Het tweede deel van de presentatie volgt na het avondeten.

JM die de finale presenteert, moet niet gekker worden

Goed bezig, ome Sjonnie!

Johnny Marr schreef:
Alweer hyperpop, Choconas kan z'n geluk niet op!

Hahaha, ja, echt smullen deze finale!

Het ergste is nu gelukkig wel achter de rug!

6. Sofia Kourtesis - How Music Makes You Feel Better (37 punten, 15 keer genoemd) | Nummer 1 van: Martijn Jonkers | Genomineerd door: Martijn Jonkers

Het therapeutische effect van muziek, we hebben er allemaal wel de positieve kanten van mogen ervaren. Hier gaat dit nummer dan ook over. "During every storm, during every ups and downs, pain and grief, music is always the most beautiful thing that is going to make you feel better", zegt Sofia er zelf over.

Zelf ben ik ook redelijk enthousiast geworden over dit nummer, een groeier! Ik ben benieuwd welke sampletjes ze allemaal heeft gebruikt, vooral dat "maria" stukje vind ik hemels. Iemand enig idee waar ze dit vandaan heeft? Martijn Jonkers, misschien?

5. De Jeugd Van Tegenwoordig - De Jakkaman (37 punten, 13 keer genoemd) | Nummer 1 van: Johnny Marr, Arno en Arrie | Genomineerd door: Johnny Marr

De Jakkaaaaa... De Jakkaaaaaaaaaa... De Jakkaman! De haat van Mausie ten spijt, scoort de Jeugd hier gewoon een dikverdiende mooie vijfde plaats!! Ze kwamen eerder dit jaar keihard terug met gewoon hun beste album, die zag ik even niet aankomen. Werkelijk elk nummer is een klapper, alles is keihard raak.

Dit nummer heeft gewoon die supersly, crazy smooth synthlijntjes die ik op wil snuiven jwz. Mad funky feelgoodshit, soms wil ik gewoon niet meer hoor! Kon m'n geluk dan ook niet op toen ik zag dat ie de finale ging halen, was al heel lang geleden dat ik een nominatie in de finale heb gekregen want ik nomineer meestal die obscure metalshit jwz. Dit is weer eens iets anders!

4. ØXN - Cruel Mother (41 punten, 13 keer genoemd) | Nummer 1 van: AOVV, niels94 en Koenr | Genomineerd door: AOVV

Ik heb dit jaar de fantastische Ierse band Lankum leren kennen, dankzij hun schitterende nieuwe album False Lankum. Heb ze in april meteen ook live gezien in Brussel, wat een fantastisch optreden was dat!

Nu komen zangeres Radie Peat en John "Spud" Murphy al meteen met een ander project, het obscure ØXN. Blijkbaar zijn ze vernoemd naar gecastreerde trekdieren (“sometimes worshipped, sometimes doomed for domestication”). De band is de eerste in 18 jaar die getekend werd op het legendarische Ierse label Claddagh Records.

De band bestaat verder nog uit zangeres/toetseniste/gitariste Katie Kim en drumster Eleanor Myler. Ik heb eens opgezocht waar ze nog liveshows hebben gepland, maar voorlopig is de agenda nog helemaal leeg... Het album CYRM is echt goed, maar ik denk dat het live nog meer tot z'n recht zal komen. Helemaal weggeblazen zoals bij False Lankum ben ik nog niet, maar het heeft heel veel potentieel. Een terechte plaats in de top 4 voor Cruel Mother!

Cruel Mother gaat trouwens over een vrouw die haar pasgeboren baby vermoord nadat ze een affaire heeft gehad met een getrouwde man. Gezellig is anders!

3. hemlocke springs - Enknee1 (41 punten, 15 keer genoemd) | Nummer 1 van: pauljojo, Cervantes en Gretz | Automatisch genomineerd

Ook hemlocke springs is een nieuwe naam voor mij, maar dit nummer is een schot in de roos. Helemaal weggeblazen door de poppy feelgoodness van deze jongedame. Ze kwam op de radar in 2022, toen haar lied "Girlfriend" viral ging op tiktak.

Dit jaar kwam ze met haar debuutEP 'Going...Going...Gone!" op de proppen waar ook Enknee1 en Girlfriend opstaan. Enknee1 gaat over Hemlockes perceptie van de liefde, een terugkerend thema in deze finale blijkbaar want daar ging Schmetterling ook al over. Ze vraagt zich af of er eigenlijk wel iemand van haar houdt - "Will anybody ever love me?". Wat een huilebalkjes zijn het toch allemaal.

Haar grootste voorbeelden zijn Lorde en Avicii, en dit liedje klinkt wel een beetje als de combinatie van die twee, ofzo. Anyway, onweerstaanbaar is het en ik hoop dat ze met nog veel meer moois komt. Ik wens ze alvast een mooie carrière toe!

2. Nicole Moudaber - Reasons to Love You (46 punten, 13 keer genoemd) | Nummer 1 van: Titmeister, yeahyeahyeah, Poek, Dance Lover en esteban | Genomineerd door: Titmeister

Dit vind ik wel verrassend, want voor mij is dit gewoon een fijn liedje maar ook niet veel meer. Bij maar liefst vijf mensen op één dus het zal wel aan mij liggen ofzo.

Nicole Moudaber is een Britse DJ met Libanese roots. Ze speelt vaak op Ibiza maar heeft ook al op o.a. Coachella, Tomorrowland en Glastonbury gedraaid. Best een grote naam in het electronicawereldje of niet dan Titmeister?

De extended versie daarnet opgesnord en dat is ook wel een aanrader: Stream Nicole Moudaber - Reasons To Love You by Nicole Moudaber | Listen online for free on SoundCloud
Dit is een technonummer. MAAK ME GEK DAN DRANK LOVER

1. Sufjan Stevens - Shit Talk (55 punten, 16 keer genoemd) | Nummer 1 van: VladTheImpaler, Teunnis, hoi123 en Edgar18 | Genomineerd door: who else but nominatiekoning Edgar18

Maar de overwinnaar, met een landslide, is niemand minder dan Suffe Jaaaan! Met z'n vuilbekkerij haalt hij met maar liefst bijna 10 punten voorsprong de overwinning. Terecht wel, voor mij het duidelijke hoogtepunt van laatste worp Javelin (wat ikzelf toch net een stapje achteruit vind dan z'n vorige platen, sue me).

Tekstueel is het één en al kommer en kwel helaas, hopelijk gaat het ondertussen al wat beter met de beste man. Maar misschien kan deze overwinning in song van het jaar 2023 misschien een opsteker zijn voor 'm!

IK PRESENTEER JULLIE, DE WINNAAR VAN DE MAAND SEPTEMBER:

Dan rest mij enkel nog jullie te bedanken om te stemmen, voor jullie aandacht en pauljojo natuurlijk om de uitslag te berekenen. Ben blij dat ik het eindelijk eens heb aangedurfd om een finale te presenteren, geen gemakkelijk klusje wat mij betreft. Respect naar al mijn uitmuntende voorgangers! Hopelijk heb ik toch voor een beetje leesvermaak gezorgd. Op naar oktober!

Zo zeg, jij mag wel vaker de finale presenteren! Goed gedaan heur!

Thanks JM, wat een prachtpresentatie

Zo, mooie notering voor Nicole Moudaber, voor mij de fijnste ontdekking van deze maand. Tweede achter de onvermijdelijke Sufjan, dus de morele winnaar

Chapeau Johnny Marr!

allemaal leuk en aardig die presentatie van je, maar wat we nou écht willen weten is hoe je jakka eruit ziet Johnny Marr

Bedankt Johnny Marr! Ik heb genoten van je presentatie. De samples van How Music Makes You Feel Better moet ik nog opzoeken

Prachtpresentatie Johnny Marr, dank! Fijne winnaar ook.

Dank Johnny Marr! Prima podium zo

Veel dank Johnny Marr, mooi dat je het eindelijk hebt aangedurfd!

PS. Ik heb denk ik met poep in mijn oren naar ØXN zitten luisteren, want die hoort gewoon in mijn top vijf.

Geweldig gedaan Johnny. Met een grote glimlach teruggelezen

Song van het jaar 2023 editie oktober

De volgende 16 nummers zijn automatisch genomineerd:

De 4 hoogst genoteerde singles uit 2023 op RateYourMusic.com t/m oktober:

Everything Everything - Cold Reactor
PinkPantheress - Capable of Love
Sufjan Stevens - A Running Start
yeule - Softscars

De 4 best beoordeelde nummers - op basis van de IMDb-formule - van de maand oktober uit het topic Maak kennis met... 2023

Cloth - Ambulance
Helena Deland - Bright Green Vibrant Gray
Allie X - Black Eye
The New Division - One Day

Vervolgens de 4 hoogst genoteerde nummers uit de laatste uit '23 afkomstige gezamenlijke weeklijst van de MuMeAfrekening 2023

The Boxer Rebellion - Powdered Sugar
Yard Act - Dream Job
There Will Be Fireworks - Something Borrowed
The Beatles - Now and Then

En tot slot de meest als favoriet aangevinkte tracks van de 4 meest populaire albums op MusicMeter van september 2023. Waarbij albums met 30 stemmen of meer én een gemiddelde van minstens 3,00 voorrang hebben. Als een album voldoet aan de criteria, maar de meest aangevinkte track al genomineerd is, dan nomineert het album geen nummer. Bij gelijke stand van twee nummers heb ik gekeken naar de trackrating op RYM.

Melanie De Biasio - We Never Kneel to Pray
Taylor Swift - Style
Glen Hansard - Sure as the Rain
Alamo Race Track - Remember When You Were Young

Alfabetische lijst:

Alamo Race Track - Remember When You Were Young
Allie X - Black Eye
Cloth - Ambulance
Everything Everything - Cold Reactor
Glen Hansard - Sure as the Rain
Helena Deland - Bright Green Vibrant Gray
Melanie De Biasio - We Never Kneel to Pray
PinkPantheress - Capable of Love
Sufjan Stevens - A Running Start
Taylor Swift - Style
The Beatles - Now and Then
The Boxer Rebellion - Powdered Sugar
The New Division - One Day
There Will Be Fireworks - Something Borrowed
Yard Act - Dream Job
yeule - Softscars

De overige 48 nummers gaan we zelf nomineren. Zie deze post voor een uitleg mbt welke nummers wel en niet genomineerd kunnen worden. Het belangrijkste criterium is dat een nummer afkomstig is uit 2023 en niet eerder heeft meegespeeld in een SvhJ topic.
Single uit ’22 kan ook, als hij op een 2023 album release verschenen is of als het duidelijk is dat hij op een ’23 album release zal verschijnen (dus in een officieel aangekondigde tracklist).

Check graag even door middel van de zoekfunctie in dit topic (en misschien zelfs vorig jaar) of het nummer eerder genomineerd is!

Het verzoek jullie nominaties te voorzien van een Spotify-uri.

NOMINATIERONDE TWEE START NA ZONDAG 23:59.

17. Danny Brown - Dark Sword Angel

Linkje volgt.

Gast
geplaatst: vandaag om 11:30 uur

geplaatst: vandaag om 11:30 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.