MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Song van het Jaar 2023

zoeken in:
1. Lankum - Go Dig My Grave
2. Caroline Polachek - Blood and Butter
3. Marlene Ribeiro - You Do It
4. Caroline Polachek - Welcome to My Island [George Daniel & Charli XCX Remix]
5. James Holden - Common Land

6. Tujiko Noriko - Fossil Words
7. Gezan with Million Wish Collective - 誅犬
8. Yaeji - For Granted

Johnny Marr schreef:
(quote)

Of jij neemt 'm eens op jou? Jij schrijft toch zo graag?

Ok het was maar een idee, azijnpissertje van me

Vanavond noch volgende week komen uit voor mij overigens. Heb warempel zelfs al plannen op Sint-Juttemis.

Luisterende x

1. Squid - Swing (In a Dream)
2. Gezan with Million Wish Collective - 誅犬
3. Yaeji - For Granted
4. James Holden - Contains Multitudes
5. Caroline Polachek - Welcome to My Island [George Daniel & Charli XCX Remix]

Op wie moet ik nog wachten, naast Gretz?

Teunnis schreef:
Op wie moet ik nog wachten, naast Gretz?

Mij, probeer voor 20u te stemmen

Ik ben ook aan het luisteren.

Jullie gaan wel wat langer hebben dan 20.00 uur.

1. Young Fathers - Rice
2. Liv.e - Wild Animals
3. Caroline Polachek - Blood and Butter
4. Lankum - Go Dig My Grave
5. Tujiko Noriko - Fossil Words

6. Gezan with Million Wish Collective - 誅犬
7. Squid - Swing (In a Dream)
8. Yaeji - For Granted
9. Marlene Ribeiro - You Do It
10. James Holden - Contains Multitudes
11. James Holden - Common Land
12. Caroline Polachek - Welcome to My Island [George Daniel & Charli XCX Remix]

Als we langer hebben dan luister ik het lijstje ook nog even af. Mijn stem is er voor negenen.

Zekers, ik wacht geduldig af tot iedereen gestemd heeft.

Wel uiterst tot 0.00 uur (Gretz!!!)

Een wat mindere finale dan ik gewend ben, maar misschien waren we ook wel wat verwend de laatste tijd. Het nummer van Liv.e was evenwel een geweldige ontdekking en Squid wist me met Swing eindelijk weer eens omver te blazen (ik hoor zelfs wat vleugjes Sonic Youth). De rest van de top 5 beviel me goed en Lankum en Holden konden me ook wel bekoren. Daarna is de koek wel een beetje op.

01. Liv.e - Wild Animals
02. Squid - Swing (In a Dream)
03. Tujiko Noriko - Fossil Words
04. Gezan with Million Wish Collective - 誅犬
05. Marlene Ribeiro - You Do It

06. Lankum - Go Dig My Grave
07. James Holden - Common Land
08. James Holden - Contains Multitudes

09. Yaeji - For Granted
10. Caroline Polachek - Blood and Butter
11. Young Fathers - Rice

Precies 5 goede nummers, met de noot dat het nummer van Gezan me aan Mahna Mahna en The Ketchup Song doet denken

1. James Holden - Common Land
2. Caroline Polachek - Welcome to My Island [George Daniel & Charli XCX Remix]
3. Squid - Swing (In a Dream)
4. Young Fathers - Rice
5. James Holden - Contains Multitudes

1. James Holden - Common Land
2. Lankum - Go Dig My Grave
3. Marlene Ribeiro - You Do It
4. James Holden - Contains Multitudes
5. Tujiko Noriko - Fossil Words

6. Gezan with Million Wish Collective - 誅犬
7. Squid - Swing (In a Dream)
8. Yaeji - For Granted
9. Liv.e - Wild Animals
10. Young Fathers - Rice
11. Caroline Polachek - Blood and Butter

Komt morgenvroeg.

De lijnen zijn gesloten!

Mijn laptop werkt voorlopig niet mee

Als het nog mag Teunnis

1. Caroline Polachek - Welcome to My Island [George Daniel & Charli XCX Remix]
2. Caroline Polachek - Blood and Butter
3. Yaeji - For Granted
4. Young Fathers - Rice
5. Squid - Swing (In a Dream)

Kom je heeeeel goed mee weg, Gretz.

Laptop doet het ondertussen weer.

Ik verdenk Gretz van laptop-sabotage.

Die Geert ook, ongelofelijk

Je mag het lijstje van Gretz best diskwalificeren, hoor!

De lijnen zijn nu echt gesloten!

Ik bedank de volgende 28 users die gestemd hebben op deze maandfinale:

123poetertjes, aerobag, AOVV, arcade monkeys, Arno, Arrie, ArthurDZ, AstroStart, BlackFinch, Choconas, Coma Cat, Edgar18, esteban, Gretz, hoi123, JoaMuse, Johnny Marr, Koenr, Mausie, niels94, panjoe, pauljojo, Poek, shimahero, Teunnis, Titmeister, VladTheImpaler en yeahyeahyeah

12. Tujiko Noriko - Fossil Words (22 punten, 9 keer genoemd)
(genomineerd door Koenr, nummer 1 van Arrie)

Een nieuwe naam in ons topic, maar zeker geen new kid on the block. Deze Japanse dame bracht haar eerste plaat al uit in 2000. Ze is geboren in Osaka, maar resideert al een tijdje in Parijs. Ze is niet alleen muzikant, ze heeft ook geacteerd en regiseerd (experimente kort)films. Ook was ze in 2012 een jaar lang artist in residence voor WORM, in Rotterdam. En twee maanden geleden hadden we haar live kunnen aanschouwen in een samenwerking met de hier wel bekende Caterina Barbieri. Oh ja, de muziek... Die is prachtig, al zeg ik het zelf. De hele maand kon ze rekenen op brede steun, maar ontbrak het aan topnoteringen om verder te komen dan de twaalfde plaats.

Ah, dit voelt als een vertrouwder plekje dan die maandoverwinningen van afgelopen jaar.

Blij dat Tujiko de finale heeft gehaald.

Mooi nummer. Edoch net buiten de punten bij mij, had op 6 gestaan.

11. Young Fathers - Rice (24 punten, 7 keer genoemd)
(genomineerd door arcade monkeys, nummer 1 van arcade monkeys, BlackFinch en esteban)

Het omgekeerde is waar voor deze laatste single en openingsnummer van het nieuwe album van Young Fathers. Een bij iedereen hier ondertussen wel bekende naam en Rice moest het vooral hebben van topnoteringen in deze maandfinale. Bijna de helft van de keren dat het in de top-5 stond, werd Rice op #1 gezet. Tegelijkertijd kwam Rice maar in een kwart van de top-5's voor. Daarmee doet Rice het beduidend minder goed dan de topsingle van het album, I Saw (maandwinnaar september 2022), maar wel weer beter dan voorgaande single Tell Somebody (18e in november 2022).

10. Marlene Ribeiro - You Do It (25 punten, 9 keer genoemd)
(genomineerd door Koenr)

En weer terug naar een veel onbekendere naam. Eerder deze maand ging ik eens uitzoeken of ze enig verwantschap had met Catherine Ribeiro, maar kwam ik voor een veel grotere verrassing te staan: Marlene Ribeiro is de bassist van de band GNOD. Die band heb ik in november nog aandachtig staan aanschouwen tijdens Le Guess Who? in Utrecht. De band die keiluide muziek maakt en albums uitbrengt met titels als Just Say No to the Psycho Right-Wing Capitalist Fascist Industrial Death Machine. Zet daar dit You Do It tegenover en je hebt een yin en yang. Dit nummer is kalmerend, dromerig, hypnotiserend... Oh wacht, dat is de muziek van GNOD is zekere zin ook. Maar waar GNOD dat met een gigantische geluidsmuur doet, pakt Marlene Ribeiro het hier juist heel verstild aan. Leuke ontdekking, en uiteraard van vreemde-maar-succesvolle-nominaties-koning Koenr, die dit keer ietsjes minder succesvol is. Maar wel de enige deze maand met twee nominaties in de maandfinale.

Koenr schreef:
Ah, dit voelt als een vertrouwder plekje dan die maandoverwinningen van afgelopen jaar.

Blij dat Tujiko de finale heeft gehaald.

Blij dat je haar genomineerd hebt. Prachtige ontdekking.

9. Liv.e - Wild Animals (27 punten, 11 keer genoemd)
(genomineerd door aerobag, nummer 1 van aerobag en Choconas)

In de finaleladder drie puntjes voor Marlene Ribeiro, maar ruimschoots achter Caroline Polachek. In deze maandfinale zo goed als hetzelfde verhaal. Sowieso waren jullie deze maand best wel consistent, in ieder geval meer dan ik meestal zie. Liv.e, "pronounced “Liv”, THE ‘E’ IS SILENT", is een artieste afkomstig uit Dallas, Texas, maar situerend in Los Angeles, California. In die stad brak ze dan ook door. Eerst als DJ en door middel van mixtapes en later met de EP ::hoopdreams::, waarna Earl Sweatshirt en Erykah Badu zich uitspraken als fan. In 2020 bracht ze haar debuutalbum uit en die kreeg onder andere een hoge waardering van Pitchfork. Voor zover ik zie, werd ze dat jaar nog niet door ons opgepikt. Haar tweede album, Girl in the Half Pearl, bracht ze een maand geleden uit en krijgt een nóg hogere beoordeling van Pitchfork. Desondanks loopt men op MusicMeter nog niet echt warm voor Liv.e, maar wellicht dat de prestatie van Wild Animals in deze maandfinale haar een kickstart kan geven. Ik liet me eerder nogal negatief uit over dit nummer; laat ik daar wat nuance in brengen: de piano(sample?) is zo godsgruwelijk geniaal dat ik hoopte op een briljant nummer nadat ik de eerste paar seconden hoorde. En tsja, briljant zou ik het niet noemen. Al denken aerobag en Choconas vast anders over.

Gast
geplaatst: vandaag om 14:47 uur

geplaatst: vandaag om 14:47 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.