Muziek / Muziekgames / Song van het Jaar 2023
zoeken in:
3
geplaatst: 1 februari 2024, 21:37 uur
5. Future Islands - The Tower (34 punten, 9 keer genoemd)
(genomineerd door AstroStart, nummer 1 van Arno, VladTheImpale, dumb_helicopter)
Over Billy Woods gesproken: die won eerder dit jaar met het nummer Facetime. Dat was samen met Samuel T. Herring en dat is dan weer de zanger van Future Islands. Los van elkaar doen ze het net iets minder goed. The Tower komt van het net verschenen album People Who Aren't There Anymore en als ik het goed begrepen heb gaat dat over zijn inmiddels verbroken relatie met zijn Zweedse vriendin, de lange afstand en de lockdown. Zoals hij zingt in The Tower: "I, I, I am waiting on the other side, sigh."
(genomineerd door AstroStart, nummer 1 van Arno, VladTheImpale, dumb_helicopter)
Over Billy Woods gesproken: die won eerder dit jaar met het nummer Facetime. Dat was samen met Samuel T. Herring en dat is dan weer de zanger van Future Islands. Los van elkaar doen ze het net iets minder goed. The Tower komt van het net verschenen album People Who Aren't There Anymore en als ik het goed begrepen heb gaat dat over zijn inmiddels verbroken relatie met zijn Zweedse vriendin, de lange afstand en de lockdown. Zoals hij zingt in The Tower: "I, I, I am waiting on the other side, sigh."
3
geplaatst: 1 februari 2024, 21:44 uur
4. Floating Points - Birth4000 (35 punten, 13 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van panjoe)
Wie is de oudste finalist ooit? Ik vermoed Pharaoh Sanders en dat was in 2021 samen met Floating Points & The London Symphony Orchestra. Maar van de post-minimalistische ambient Jazz is Sam Shepherd aka Floating Points weer terug in de tech house. Dit nummer kun je gerust in elke club draaien maar doet het blijkbaar in de huiskamers ook goed.
(automatisch genomineerd, nummer 1 van panjoe)
Wie is de oudste finalist ooit? Ik vermoed Pharaoh Sanders en dat was in 2021 samen met Floating Points & The London Symphony Orchestra. Maar van de post-minimalistische ambient Jazz is Sam Shepherd aka Floating Points weer terug in de tech house. Dit nummer kun je gerust in elke club draaien maar doet het blijkbaar in de huiskamers ook goed.
3
geplaatst: 1 februari 2024, 21:54 uur
3. Marika Hackman - No Caffeine (36 punten, 14 keer genoemd)
(genomineerd door 123poetertjes, nummer 1 van Gretz, 123poetertjes)
Op The Japanese House - Good at Falling (2019) - MusicMeter.nl staat het nummer Marika is Sleeping, en dat gaat over Marika Hakman (de andere nummers van de plaat geloof ik ook). Inmiddels doet Marika het met Art School Girlfriend. Goeie smaak zou ik zeggen. Ze maakte eerst indie folk, maar inmiddels is het wat meer de pop/rock-kant op. Erg vrolijk lijkt me ze niet (ook getuige de naam van het nieuwe album, Big Sigh) maar mooie liedjes maakt ze wel, ik heb haar zelfs boven Witch geplaatst.
(genomineerd door 123poetertjes, nummer 1 van Gretz, 123poetertjes)
Op The Japanese House - Good at Falling (2019) - MusicMeter.nl staat het nummer Marika is Sleeping, en dat gaat over Marika Hakman (de andere nummers van de plaat geloof ik ook). Inmiddels doet Marika het met Art School Girlfriend. Goeie smaak zou ik zeggen. Ze maakte eerst indie folk, maar inmiddels is het wat meer de pop/rock-kant op. Erg vrolijk lijkt me ze niet (ook getuige de naam van het nieuwe album, Big Sigh) maar mooie liedjes maakt ze wel, ik heb haar zelfs boven Witch geplaatst.
0
geplaatst: 1 februari 2024, 21:55 uur
Poek schreef:
Als je mij zou vragen wat het tegenovergestelde is van typische SvhJ-muziek dan kom ik uit op tweepop.
Als je mij zou vragen wat het tegenovergestelde is van typische SvhJ-muziek dan kom ik uit op tweepop.
Mwa, zou zelf eerder iets als AOR zeggen. Maar als ik je beschrijving bij nummer 8 zo lees, zit ik er ook naast...
Edit: mijn top 2 ook de top 2, nice

4
geplaatst: 1 februari 2024, 22:03 uur
2. Titanic - Cielo Falso (49 punten, 13 keer genoemd)
(genomineerd door Koenr, nummer 1 van Titmeister, hoi123, pauljojo, Choconas, Koenr )
In 1971 had Titanic een hit met het nummer Sultana en dat kwam goed uit toen ik een Lingoronde maakte waarin zowel titel als artiest uit zeven letters bestaan. Maar dat was een Noorse band. Deze Titanic is een duo. Zangeres en celliste Mabe Fratti komt uit Guatemala en deed solo al een aantal keren mee aan SvhJ, met een paar halvefinaleplekken als gevolg. De Mexicaanse multi-instrumentalist Hector Tosta is hier wellicht minder bekend, maar hij was dit jaar genomineerd voor een latin grammy ls co-auteur in de categorie Best Alternative Song 2023. Samen maken ze iets wat niet makkelijk te beschrijven is. Pop is het niet, jazz ook niet echt. Avantgarde dan maar. Groeiplaatje ook, voor mij althans. En dat het het hier goed doet verbaast me niet.
(genomineerd door Koenr, nummer 1 van Titmeister, hoi123, pauljojo, Choconas, Koenr )
In 1971 had Titanic een hit met het nummer Sultana en dat kwam goed uit toen ik een Lingoronde maakte waarin zowel titel als artiest uit zeven letters bestaan. Maar dat was een Noorse band. Deze Titanic is een duo. Zangeres en celliste Mabe Fratti komt uit Guatemala en deed solo al een aantal keren mee aan SvhJ, met een paar halvefinaleplekken als gevolg. De Mexicaanse multi-instrumentalist Hector Tosta is hier wellicht minder bekend, maar hij was dit jaar genomineerd voor een latin grammy ls co-auteur in de categorie Best Alternative Song 2023. Samen maken ze iets wat niet makkelijk te beschrijven is. Pop is het niet, jazz ook niet echt. Avantgarde dan maar. Groeiplaatje ook, voor mij althans. En dat het het hier goed doet verbaast me niet.
0
geplaatst: 1 februari 2024, 22:06 uur
Poek schreef:
Verder vind ik het opmerkelijk dat het geen single is volgens RYM, maar toch de finale haalde via de Afrekening. Wel een goede keuze!
Verder vind ik het opmerkelijk dat het geen single is volgens RYM, maar toch de finale haalde via de Afrekening. Wel een goede keuze!
Lijkt me dat RYM hier niet geheel up-to-date is. Als er een videoclip bij een nummer verschijnt kunnen we het imo altijd als een single beschouwen (en zie dat ie ook als losse single staat op Spotify).
6
geplaatst: 1 februari 2024, 22:12 uur
1. Irène Drésel - Glam (58 punten, 19 keer genoemd)
(genomineerd door AstroStart, nummer 1 van AOVV, Arrie, AstroStart, Mausie)
Het zal velen van ons genoegen doen dat Astrostart weer actief meedoet in dit topic. Maar even rustig aandoen om er weer in te komen is er niet bij, nee, meteen knallen, nummers 1 en 4 in de finale! Nou is Irène Drésel ook een garantie voor succes, als SvhJ-winnaar in 2021. Het lijkt me geen gewaagde voorspelling dat ze zowel voor 2023 (met dit nummer) als 2024 (met Fluo) een gooi naar herhaling van dat succes kan doen. Los hiervan lijkt ze buiten eigen land trouwens niet zo succesvol, ze heeft een Cesar gewonnen (Franse Grammy) maar heeft niet eens een Engelstalige Wikipediapagina. Maar aan ons ligt het niet (nouja, aan mij wel, want van mij krijgt ze geen punten).
Enfin, Lubach is begonnen, klaar dus!
(genomineerd door AstroStart, nummer 1 van AOVV, Arrie, AstroStart, Mausie)
Het zal velen van ons genoegen doen dat Astrostart weer actief meedoet in dit topic. Maar even rustig aandoen om er weer in te komen is er niet bij, nee, meteen knallen, nummers 1 en 4 in de finale! Nou is Irène Drésel ook een garantie voor succes, als SvhJ-winnaar in 2021. Het lijkt me geen gewaagde voorspelling dat ze zowel voor 2023 (met dit nummer) als 2024 (met Fluo) een gooi naar herhaling van dat succes kan doen. Los hiervan lijkt ze buiten eigen land trouwens niet zo succesvol, ze heeft een Cesar gewonnen (Franse Grammy) maar heeft niet eens een Engelstalige Wikipediapagina. Maar aan ons ligt het niet (nouja, aan mij wel, want van mij krijgt ze geen punten).
Enfin, Lubach is begonnen, klaar dus!
2
geplaatst: 1 februari 2024, 22:13 uur
Toch jammer dat Titanic er net niet vandoor gaat met het hoogste eremetaal. Dan had het overzicht van winnaars maar liefst twee nieuwe vlaggetjes gehad.
https://i.vgy.me/DU1PY6.png
Thanks Poek voor de fijne, informatieve presentatie
https://i.vgy.me/DU1PY6.png
Thanks Poek voor de fijne, informatieve presentatie

1
geplaatst: 1 februari 2024, 22:15 uur
Bedankt weer voor de voortreffelijke presentatie, Poek. Gezien de monsterscores van Irene in de vorige twee rondes komt haar winst niet als een hele grote verrassing, maar wel fraai dat Marika en Future Islands zo hoog scoren. Sowieso zijn de nummers 2 en 3 mooie ontdekkingen van deze editie. Op naar de laatste maand!
1
geplaatst: 1 februari 2024, 22:39 uur
Dank voor de presentatie Poek! Prachtige winnaar en bij nader inzien vind ik de nummer 2 toch ook wel mooi, soms is het een kwestie van op het juiste moment luisteren zoals nu.
1
geplaatst: 1 februari 2024, 22:55 uur
1
geplaatst: 2 februari 2024, 00:14 uur
Thanks Poek voor je leuke, wervende presentatie! Fijne nummer 1 ook 

1
geplaatst: 2 februari 2024, 08:00 uur
Puike presentatie Poek! Geweldige winnaar en wat je zegt, Fluo is nóg beter.
2
geplaatst: 2 februari 2024, 08:22 uur
Song van het jaar 2023 editie december
De volgende 16 nummers zijn automatisch genomineerd:
De 4 hoogst genoteerde singles uit 2023 op RateYourMusic.com t/m december:
Nettspend - Shine n Peace
Allie X - Girl With No Face
Remi Wolf - Prescription
glass beach - Rare Animal
De 4 best beoordeelde nummers - op basis van de IMDb-formule - van de maand december uit het topic Maak kennis met... 2023
Still Corners - Secret World
Real Estate - Water Underground
Hercules & Love Affair feat. ANOHNI - One (Seth Troxler Remix)
Thakzin - Possessed
Vervolgens de 4 hoogst genoteerde nummers uit de Eindafrekening van de MuMeAfrekening 2023
The Drums - I Want It All
Gorillaz - Skinny Ape
Josienne Clarke - Anyone But Me
Kylie Minogue - Padam Padam
En tot slot de meest als favoriet aangevinkte tracks van de 4 meest populaire albums op MusicMeter van december 2023. Waarbij albums met 30 stemmen of meer én een gemiddelde van minstens 3,00 voorrang hebben. Als een album voldoet aan de criteria, maar de meest aangevinkte track al genomineerd is, dan nomineert het album geen nummer.
Peter Gabriel - Four Kinds of Horses (Bright-Side Mix)
Moon Safari - Teen Angel Meets the Apocalypse
Harp - I Am the Seed
Giant Sky - Speak Through Walls
(Giant Sky - Speak Through Walls is op Spotify deel van een grotere track: SIDE A, vanaf 6:42).
Alfabetische lijst:
Gorillaz - Skinny Ape
Harp - I Am the Seed
Remi Wolf - Prescription
Thakzin - Possessed
De overige 48 nummers gaan we zelf nomineren. Zie deze post voor een uitleg mbt welke nummers wel en niet genomineerd kunnen worden. Het belangrijkste criteria is dat een nummer afkomstig is uit 2023 en niet eerder heeft meegespeeld in een SvhJ topic.
Check alsjeblieft d.m.v. de zoekfunctie in dit topic en vorig jaars topic of een nummer al genomineerd is.
Het verzoek jullie nominaties te voorzien van een Spotify-uri
Tot slot het vriendelijke verzoek: check even goed of een nummer écht uit 2023 afkomstig is. Nog geen 2024! Single uit ’22 kan ook, als hij op een 2023 album release verschenen is.
Laten we het bij één nummer tegelijk nomineren houden. Twee nummers nomineren leverde vorige maand weliswaar tijdwinst op, maar toch ook voor minder users kans. Discussie hierover kan in het discussietopic.
DE VOLGENDE NOMINATIERONDE ZATERDAG 8:00.
De volgende 16 nummers zijn automatisch genomineerd:
De 4 hoogst genoteerde singles uit 2023 op RateYourMusic.com t/m december:
Remi Wolf - Prescription
De 4 best beoordeelde nummers - op basis van de IMDb-formule - van de maand december uit het topic Maak kennis met... 2023
Thakzin - Possessed
Vervolgens de 4 hoogst genoteerde nummers uit de Eindafrekening van de MuMeAfrekening 2023
Gorillaz - Skinny Ape
En tot slot de meest als favoriet aangevinkte tracks van de 4 meest populaire albums op MusicMeter van december 2023. Waarbij albums met 30 stemmen of meer én een gemiddelde van minstens 3,00 voorrang hebben. Als een album voldoet aan de criteria, maar de meest aangevinkte track al genomineerd is, dan nomineert het album geen nummer.
Harp - I Am the Seed
(Giant Sky - Speak Through Walls is op Spotify deel van een grotere track: SIDE A, vanaf 6:42).
Alfabetische lijst:
Gorillaz - Skinny Ape
Harp - I Am the Seed
Remi Wolf - Prescription
Thakzin - Possessed
De overige 48 nummers gaan we zelf nomineren. Zie deze post voor een uitleg mbt welke nummers wel en niet genomineerd kunnen worden. Het belangrijkste criteria is dat een nummer afkomstig is uit 2023 en niet eerder heeft meegespeeld in een SvhJ topic.
Check alsjeblieft d.m.v. de zoekfunctie in dit topic en vorig jaars topic of een nummer al genomineerd is.
Het verzoek jullie nominaties te voorzien van een Spotify-uri
Tot slot het vriendelijke verzoek: check even goed of een nummer écht uit 2023 afkomstig is. Nog geen 2024! Single uit ’22 kan ook, als hij op een 2023 album release verschenen is.
Laten we het bij één nummer tegelijk nomineren houden. Twee nummers nomineren leverde vorige maand weliswaar tijdwinst op, maar toch ook voor minder users kans. Discussie hierover kan in het discussietopic.
DE VOLGENDE NOMINATIERONDE ZATERDAG 8:00.
1
geplaatst: 2 februari 2024, 08:31 uur
18. Sam Girling - I Still Got U spotify:track:0cG19pcQsnVlPblRcmaTB1
1
geplaatst: 2 februari 2024, 08:31 uur
19. Brutus - Love Won't Hide the Ugliness spotify:track:2j87ZYQEY1GS4QGlz3WDOM
0
geplaatst: 2 februari 2024, 08:32 uur
Ha, thanks. Zag het net. Aangepast. Komt deze Seth Troxler Remix eigenlijk niet ook uit 2022?
1
geplaatst: 2 februari 2024, 08:34 uur
pauljojo schreef:
Ha, thanks. Zag het net. Aangepast. Komt deze Seth Troxler Remix eigenlijk niet ook uit 2022?
Nu je het zegt! Maar staat wel op een 2023 release: Hercules & Love Affair - Mixed in Amber (2023)
0
geplaatst: 2 februari 2024, 08:36 uur
Die RYM automatische nominaties zijn altijd echt de kliekjes in de laatste maand(en), toch zonde. En volgens mij geldt dat ook voor de Afrekening.
2
geplaatst: 2 februari 2024, 08:38 uur
20. Haiku Hands feat. Jamaica Moana - To The Left spotify:track:0hBT9IHe4O2rJHDLspDVOW
3
geplaatst: 2 februari 2024, 08:41 uur
21. yunè pinku - Fai Fighter spotify:track:3dfMqkZsvmoBFgyEe8878r
Track uit 2022, maar verschenen op deze release in 2023. Toegestaan pauljojo? Anders zoek ik even een andere
Track uit 2022, maar verschenen op deze release in 2023. Toegestaan pauljojo? Anders zoek ik even een andere

1
geplaatst: 2 februari 2024, 08:41 uur
Mausie schreef:
Die RYM automatische nominaties zijn altijd echt de kliekjes in de laatste maand(en), toch zonde. En volgens mij geldt dat ook voor de Afrekening.
Ja, het was echt hard zoeken. Op zich een teken dat we al een hoop moois bij elkaar hebben geraapt dit jaar.Die RYM automatische nominaties zijn altijd echt de kliekjes in de laatste maand(en), toch zonde. En volgens mij geldt dat ook voor de Afrekening.
0
geplaatst: 2 februari 2024, 08:53 uur
0
geplaatst: 2 februari 2024, 08:58 uur
23. Abstract Concrete - Almost Touch spotify:track:2W3UUc20C7uEl3vBDPIGSX
3
geplaatst: 2 februari 2024, 08:58 uur
Mooie podiumplek voor Marika trouwens, al was ze wel mijlenver van de winst verwijderd.
En dank Poeksel! Echt wel bijzonder hoeveel verschillende users hier finalepresentaties kunnen schrijven van een superhoog niveau. Trots op ons!
En dank Poeksel! Echt wel bijzonder hoeveel verschillende users hier finalepresentaties kunnen schrijven van een superhoog niveau. Trots op ons!
6
geplaatst: 2 februari 2024, 09:05 uur
Fuck it, girlfriend moet toch tenminste in één editie meegedaan hebben. Single is van vorig jaar, maar staat dus op de EP van dit jaar
24. hemlocke springs - girlfriend spotify:track:7qkNf6D661jZI9yNqw27LA
En bedankt voor de goeie presentatie Poek! Hopen dat er vaker nominaties van je in de finale belanden.
24. hemlocke springs - girlfriend spotify:track:7qkNf6D661jZI9yNqw27LA
En bedankt voor de goeie presentatie Poek! Hopen dat er vaker nominaties van je in de finale belanden.

* denotes required fields.