Muziek / Muziekgames / Song van het Jaar 2023
zoeken in:
0
geplaatst: 30 januari 2024, 22:14 uur
1. GusGus - Unfinished Symphony
2. Irène Drésel - Glam
3. Club 8 - Sunny
4. Róisín Murphy & DJ Koze - Can't Replicate
5. a.s.o. - Rain Down
2. Irène Drésel - Glam
3. Club 8 - Sunny
5. a.s.o. - Rain Down
0
geplaatst: 30 januari 2024, 22:31 uur
1. Irène Drésel - Glam
2. Titanic - Cielo Falso
3. Marika Hackman - No Caffeine
5. Witch feat. Sampa the Great - Avalanche of Love
2. Titanic - Cielo Falso
0
geplaatst: 31 januari 2024, 08:19 uur
Oef die Aphex Twinsample in Babylon by Bus valt me nu pas op, plekkie in de topvijf is daarmee wel afgedwongen. Vind het overigens niet echt een bijster sterke finale, al ben ik wel heel blij dat Marika en Mabe het gehaald hebben. En FP is de BKS-naam naar wie ik het meest uitkijk.
1. Marika Hackman - No Caffeine
2. Titanic - Cielo Falso
3. billy woods & Kenny Segal feat. ShrapKnel - Babylon By Bus
4. Floating Points - Birth4000
2. Titanic - Cielo Falso
0
geplaatst: 31 januari 2024, 11:37 uur
Over de gehele breedte een sterke finale en vrijwel geen missers, alleen echte uitschieters ontbreken een beetje.
1. Future Islands - The Tower
2. Club 8 - Sunny
3. Róisín Murphy & DJ Koze - Can't Replicate
4. Marika Hackman - No Caffeine
5. Irène Drésel - Glam
6. billy woods & Kenny Segal feat. ShrapKnel - Babylon By Bus
7. Ife Ogunjobi - Still Riding
8. Titanic - Cielo Falso
9. Witch feat. Sampa the Great - Avalanche of Love
10. a.s.o. - Rain Down
11. Floating Points - Birth4000
12. GusGus - Unfinished Symphony
2. Club 8 - Sunny
3. Róisín Murphy & DJ Koze - Can't Replicate
4. Marika Hackman - No Caffeine
5. Irène Drésel - Glam
6. billy woods & Kenny Segal feat. ShrapKnel - Babylon By Bus
7. Ife Ogunjobi - Still Riding
8. Titanic - Cielo Falso
10. a.s.o. - Rain Down
11. Floating Points - Birth4000
0
geplaatst: 31 januari 2024, 11:44 uur
1. Titanic - Cielo Falso
2. Floating Points - Birth4000
3. Irène Drésel - Glam
4. Ife Ogunjobi - Still Riding
5. Marika Hackman - No Caffeine
2. Floating Points - Birth4000
3. Irène Drésel - Glam
0
geplaatst: 31 januari 2024, 14:12 uur
2. Club 8 - Sunny
3. Titanic - Cielo Falso
4. GusGus - Unfinished Symphony
5. Irène Drésel - Glam
2. Club 8 - Sunny
3. Titanic - Cielo Falso
4. GusGus - Unfinished Symphony
5. Irène Drésel - Glam
0
geplaatst: 31 januari 2024, 14:15 uur
Gretz schreef:
luisterende
luisterende
Ik stem vanavond of morgen, met tegenzin.
Is de deadline nog steeds donderdag, Poek?
0
geplaatst: 31 januari 2024, 19:09 uur
1. Club 8 - Sunny
2. Future Islands - The Tower
3. Floating Points - Birth4000
5. Ife Ogunjobi - Still Riding
0
geplaatst: 31 januari 2024, 20:05 uur
Goeie finale, zeker de top 4 gooit hoge ogen. 
1. Irène Drésel - Glam
2. Marika Hackman - No Caffeine
4. Titanic - Cielo Falso
5. Floating Points - Birth4000
6. Ife Ogunjobi - Still Riding
7. Witch feat. Sampa the Great - Avalanche of Love
8. Róisín Murphy & DJ Koze - Can't Replicate
9. Future Islands - The Tower
10. GusGus - Unfinished Symphony
11. Club 8 - Sunny
12. a.s.o. - Rain Down

1. Irène Drésel - Glam
2. Marika Hackman - No Caffeine
4. Titanic - Cielo Falso
6. Ife Ogunjobi - Still Riding
7. Witch feat. Sampa the Great - Avalanche of Love
8. Róisín Murphy & DJ Koze - Can't Replicate
9. Future Islands - The Tower
10. GusGus - Unfinished Symphony
11. Club 8 - Sunny
12. a.s.o. - Rain Down
0
panjoe (moderator)
geplaatst: 31 januari 2024, 20:19 uur
1. Floating Points - Birth4000
2. billy woods & Kenny Segal feat. ShrapKnel - Babylon By Bus
3. Irène Drésel - Glam
5. a.s.o. - Rain Down
6. Róisín Murphy & DJ Koze - Can't Replicate
7. Marika Hackman - No Caffeine
8. Titanic - Cielo Falso
10. Future Islands - The Tower
11. GusGus - Unfinished Symphony
12. Club 8 - Sunny
2. billy woods & Kenny Segal feat. ShrapKnel - Babylon By Bus
3. Irène Drésel - Glam
5. a.s.o. - Rain Down
7. Marika Hackman - No Caffeine
8. Titanic - Cielo Falso
12. Club 8 - Sunny
0
geplaatst: 31 januari 2024, 21:27 uur
1. a.s.o. - Rain Down
2. Titanic - Cielo Falso
3. Irène Drésel - Glam
4. billy woods & Kenny Segal feat. ShrapKnel - Babylon By Bus
2. Titanic - Cielo Falso
3. Irène Drésel - Glam
0
geplaatst: 31 januari 2024, 23:49 uur
Behoorlijk genietbare finale, waarbij de top 2 van de buitencategorie is en de rest van de top 5 ook bergpunten verdienen.
01. Titanic - Cielo Falso
02. Witch feat. Sampa the Great - Avalanche of Love
03. a.s.o. - Rain Down
04. Ife Ogunjobi - Still Riding
05. Marika Hackman - No Caffeine
06. billy woods & Kenny Segal feat. ShrapKnel - Babylon By Bus
07. Irène Drésel - Glam
08. Club 8 - Sunny
09. Floating Points - Birth4000
11. Róisín Murphy & DJ Koze - Can't Replicate
01. Titanic - Cielo Falso
02. Witch feat. Sampa the Great - Avalanche of Love
03. a.s.o. - Rain Down
04. Ife Ogunjobi - Still Riding
05. Marika Hackman - No Caffeine
06. billy woods & Kenny Segal feat. ShrapKnel - Babylon By Bus
07. Irène Drésel - Glam
08. Club 8 - Sunny
09. Floating Points - Birth4000
11. Róisín Murphy & DJ Koze - Can't Replicate
0
geplaatst: 1 februari 2024, 14:42 uur
2. Irène Drésel - Glam
5. GusGus - Unfinished Symphony
2. Irène Drésel - Glam
5. GusGus - Unfinished Symphony
0
geplaatst: 1 februari 2024, 16:24 uur
1. billy woods & Kenny Segal feat. ShrapKnel - Babylon By Bus
2. Titanic - Cielo Falso
3. Irène Drésel - Glam
7. a.s.o. - Rain Down
8. Future Islands - The Tower
9. Ife Ogunjobi - Still Riding
10. Witch feat. Sampa the Great - Avalanche of Love
12. Club 8 - Sunny
2. Titanic - Cielo Falso
3. Irène Drésel - Glam
7. a.s.o. - Rain Down
8. Future Islands - The Tower
9. Ife Ogunjobi - Still Riding
10. Witch feat. Sampa the Great - Avalanche of Love
12. Club 8 - Sunny
0
geplaatst: 1 februari 2024, 16:32 uur
1. Club 8 - Sunny
2. GusGus - Unfinished Symphony
4. Future Islands - The Tower
5. Irène Drésel - Glam
2. GusGus - Unfinished Symphony
4. Future Islands - The Tower
5. Irène Drésel - Glam
0
geplaatst: 1 februari 2024, 18:15 uur
1. 2 Chainz & Lil Wayne ft. Benny the Butcher - Oprah & Gayle
3. a.s.o. - Rain Down
4. Titanic - Cielo Falso
Zeer matige finale. Bende prutsers.
3. a.s.o. - Rain Down
4. Titanic - Cielo Falso
Zeer matige finale. Bende prutsers.
0
geplaatst: 1 februari 2024, 18:44 uur
1. Titanic - Cielo Falso
2. Irène Drésel - Glam
3. Witch feat. Sampa the Great - Avalanche of Love
2. Irène Drésel - Glam
3. Witch feat. Sampa the Great - Avalanche of Love
5
geplaatst: 1 februari 2024, 20:23 uur
Ik had met mezelf afgesproken dat ik de finale wilde presenteren als twee nominaties van mij de finale zouden halen. Nou halen ze meestal niet eens de tweede ronde, dus de kans was klein dat het zou gebeuren, het is ook deze maand niet gebeurd. Hoe zit dat? Nou, ik doe mee aan Reis rond de wereld - Album top 20 - 27. Armenië, Azerbeidzjan, Georgië, Turkije - MusicMeter.nl en daar waren we een maand of drie geleden bij o.a. Zambia. Ik ontdekte iets leuks, nomineerde dat bij Maak kennis met... en met succes, want het was een van de hoogst gewaardeerde nummers van de maand november. Die tel ik dan ook maar mee als mijn nominatie en zo zit ik toch op twee! Dat nummer komt in deze presentatie (helaas) als eerste aan de beurt, maar de finaleplaats is al een heel mooie prestatie.
5
geplaatst: 1 februari 2024, 20:30 uur
"12. Witch feat. Sampa the Great - Avalanche of Love (13 punten, 6 keer genoemd)
(automatisch genomineerd)
"
Even mezelf quoten:
En nogmaals:
Bijzonder, na veertig jaar weer een album maken en dan hier de finale halen! Dat is natuurlijk mede te danken aan de sampapallensampa die in 2022 al eens een finaleplaats had gehaald samen met Ezra Collective (onthoud die naam trouwens). Toen eindigde ze ook laatst trouwens... Ik ga volgende maand eens proberen of Witch ook zonder haar succes heeft.
(automatisch genomineerd)
"
Even mezelf quoten:
Poek schreef:
In het kader van Reis rond de wereld - Album top 20 - 23. Botswana, Lesotho, Madagaskar, Malawi, Mozambique, Swaziland, Zambia, Zimbabwe - MusicMeter.nl vond ik de band psychedelische zamrockband Witch als optie voor mijn lijst. Opgericht in de jaren '70 brachten was hun laaste studioalbum in 1984, tot dit jaar opeens een nieuw album uitgebracht werd. De featuring (ook uit Zambia) is bij sommigen van jullie vast al bekend .
In het kader van Reis rond de wereld - Album top 20 - 23. Botswana, Lesotho, Madagaskar, Malawi, Mozambique, Swaziland, Zambia, Zimbabwe - MusicMeter.nl vond ik de band psychedelische zamrockband Witch als optie voor mijn lijst. Opgericht in de jaren '70 brachten was hun laaste studioalbum in 1984, tot dit jaar opeens een nieuw album uitgebracht werd. De featuring (ook uit Zambia) is bij sommigen van jullie vast al bekend .
En nogmaals:
Poek schreef:
Sowieso is zamrock (waar ik nog helemaal niet bekend mee was) interessant om in te duiken. Wikipedia schrijft: "Zamrock is a musical genre that emerged and gained popularity in Zambia during the early 1970s. It has been described as a fusion of traditional African music and psychedelic rock, garage rock, hard rock, blues and funk, taking influence from popular bands like Black Sabbath, Blue Cheer, the Rolling Stones, Deep Purple, and Cream.
Rock musician Rikki Ililonga and his band Musi-O-Tunya are widely regarded as the inventors of this style of music. Other notable artists include WITCH, The Peace, Amanaz, Chrissy "Zebby" Tembo, and Paul Ngozi and his Ngozi Family."
Sowieso is zamrock (waar ik nog helemaal niet bekend mee was) interessant om in te duiken. Wikipedia schrijft: "Zamrock is a musical genre that emerged and gained popularity in Zambia during the early 1970s. It has been described as a fusion of traditional African music and psychedelic rock, garage rock, hard rock, blues and funk, taking influence from popular bands like Black Sabbath, Blue Cheer, the Rolling Stones, Deep Purple, and Cream.
Rock musician Rikki Ililonga and his band Musi-O-Tunya are widely regarded as the inventors of this style of music. Other notable artists include WITCH, The Peace, Amanaz, Chrissy "Zebby" Tembo, and Paul Ngozi and his Ngozi Family."
Bijzonder, na veertig jaar weer een album maken en dan hier de finale halen! Dat is natuurlijk mede te danken aan de sampapallensampa die in 2022 al eens een finaleplaats had gehaald samen met Ezra Collective (onthoud die naam trouwens). Toen eindigde ze ook laatst trouwens... Ik ga volgende maand eens proberen of Witch ook zonder haar succes heeft.
4
geplaatst: 1 februari 2024, 20:33 uur
11. Ife Ogunjobi - Still Riding (18 punten, 9 keer genoemd)
(genomineerd door Titmeister)
"
Ik hoop dat jullie kortetermijngeheugen goed is, want hier hebben we de trompettist van Ezra Collective uit Londen. Still Riding komt van zijn eerste eigen album, de EP Stay True. Volgens Hypebeast is het een "really interesting blend of modern production values and rhythms, but it’s combined with what seems like an old-school approach to thematic structure that makes the melodic themes really memorable. " en daarnaast zijn de Nigeriaanse roots van Ogunjobi herkenbaar in de percussie.
(genomineerd door Titmeister)
"
Ik hoop dat jullie kortetermijngeheugen goed is, want hier hebben we de trompettist van Ezra Collective uit Londen. Still Riding komt van zijn eerste eigen album, de EP Stay True. Volgens Hypebeast is het een "really interesting blend of modern production values and rhythms, but it’s combined with what seems like an old-school approach to thematic structure that makes the melodic themes really memorable. " en daarnaast zijn de Nigeriaanse roots van Ogunjobi herkenbaar in de percussie.
2
geplaatst: 1 februari 2024, 20:52 uur
10. Róisín Murphy & DJ Koze - Can't Replicate (21 punten, 8 keer genoemd)
(genomineerd door yeahyeahyeah)
De voormalige zangeres van Moloko (die niet meer bestaan, maar wel recent een single uitgebracht hebben, zal wel een heruitgave zijn of zoiets) heeft vaak meegedaan aan SvhJ. Voorheen niet zo erg succesvol, maar dit jaar heeft ze in vier deelnames twee keer de finale gehaald. Ook DJ Koze (wiens naam je gerust als cozy mag uitspreken, want zo doet Róisín het ook) is een regelmatige deelnemer, in verschillende vormen, alleen, met anderen, als remixer en ik geloof ook nog onder een andere naam. Hij is de producer van het laatste album van Murphy en samen schreven ze alle nummers. MuMe vermeldt desondanks zijn naam niet op Róisín Murphy - Hit Parade (2023) - MusicMeter.nl maar wij weten beter!
(genomineerd door yeahyeahyeah)
De voormalige zangeres van Moloko (die niet meer bestaan, maar wel recent een single uitgebracht hebben, zal wel een heruitgave zijn of zoiets) heeft vaak meegedaan aan SvhJ. Voorheen niet zo erg succesvol, maar dit jaar heeft ze in vier deelnames twee keer de finale gehaald. Ook DJ Koze (wiens naam je gerust als cozy mag uitspreken, want zo doet Róisín het ook) is een regelmatige deelnemer, in verschillende vormen, alleen, met anderen, als remixer en ik geloof ook nog onder een andere naam. Hij is de producer van het laatste album van Murphy en samen schreven ze alle nummers. MuMe vermeldt desondanks zijn naam niet op Róisín Murphy - Hit Parade (2023) - MusicMeter.nl maar wij weten beter!
4
geplaatst: 1 februari 2024, 21:02 uur
9. GusGus - Unfinished Symphony (23 punten, 9 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van Martijn Jonkers)
GusGus is een electronische band uit IJsland, dat wist ik, maar niet dat ze heel veel bandleden hebben versleten en dat Emilíana Torrini Davíðsdóttir er ook even in heeft gezeten. In SvhJ halen ze zover ik zie voor het eerst de maandfinale met een nummer dat retro klinkt, alleen kan ik niet bedenken welke tijd retro. Verder vind ik het opmerkelijk dat het geen single is volgens RYM, maar toch de finale haalde via de Afrekening. Wel een goede keuze!
(automatisch genomineerd, nummer 1 van Martijn Jonkers)
GusGus is een electronische band uit IJsland, dat wist ik, maar niet dat ze heel veel bandleden hebben versleten en dat Emilíana Torrini Davíðsdóttir er ook even in heeft gezeten. In SvhJ halen ze zover ik zie voor het eerst de maandfinale met een nummer dat retro klinkt, alleen kan ik niet bedenken welke tijd retro. Verder vind ik het opmerkelijk dat het geen single is volgens RYM, maar toch de finale haalde via de Afrekening. Wel een goede keuze!
5
geplaatst: 1 februari 2024, 21:08 uur
8. a.s.o. - Rain Down (24 punten, 8 keer genoemd)
(genomineerd door ArthurDZ, nummer 1 van Edgar18, ArthurDZ, sj0n88)
Het duo a.s.o. woont in Berlijn en bestaat uit de Australische producer Lewie Day en de Duits-Australische actrice en singer-songwriter Alia Seror-O'Neill. Als actrice heeft ze best succes gehad, zo speelt ze een belangrijke rol naast Mel Gibson in de film On the Line uit 2022. Ze heeft ook een goede stem voor triphop. Zelf zeggen ze over hun muziek:
(genomineerd door ArthurDZ, nummer 1 van Edgar18, ArthurDZ, sj0n88)
Het duo a.s.o. woont in Berlijn en bestaat uit de Australische producer Lewie Day en de Duits-Australische actrice en singer-songwriter Alia Seror-O'Neill. Als actrice heeft ze best succes gehad, zo speelt ze een belangrijke rol naast Mel Gibson in de film On the Line uit 2022. Ze heeft ook een goede stem voor triphop. Zelf zeggen ze over hun muziek:
We know where we are now, emotionally complex, trip-hop torch songs for club freaks. But the palette has broadened to encompass ethereal dream pop à la Cocteau Twins, slow-burning AOR-soul, and dubwise stylings. As a result, 'a.s.o.' is a satisfyingly coherent listen but never a musical monoculture. Variously there are nods toward Julee Cruise, Fleetwood Mac, and the uneasy listening of Portishead.
5
geplaatst: 1 februari 2024, 21:17 uur
7. Club 8 - Sunny (30 punten, 7 keer genoemd)
(genomineerd door Poek, nummer 1 van esteban, BlackFinch, Poek )
Als je mij zou vragen wat het tegenovergestelde is van typische SvhJ-muziek dan kom ik uit op tweepop. Voor de mensen die het ondanks mijn avatar niet kennen, dat is muziek die geïnspireerd is door Belle and Sebastian. Maar wellicht bewijst deze verrassende finaleplaats mijn ongelijk. Club 8 staat op plek 96 in mijn top 100 die ik in 2020 plaatste dus ik kan mezelf weer citeren: "Het Zweedse duo Club 8, bestaande uit Johan Angergård en Karolina Komstedt. Beiden zaten in Poprace (ken ik niet), hij zit ook nog in Acid House Kings (een van de bekendste Zweedse tweepopbands). " (en check vooral deze geweldige hoes: Pagina niet gevonden - MusicMeter.nl
Het laatste album was uit 2018 maar op de Facebookpagina staat bij Sunny "The first of a string of new singles if everything goes as planned (it doesn't always)." Ik hoop dat het gaat volgens plan!
(genomineerd door Poek, nummer 1 van esteban, BlackFinch, Poek )
Als je mij zou vragen wat het tegenovergestelde is van typische SvhJ-muziek dan kom ik uit op tweepop. Voor de mensen die het ondanks mijn avatar niet kennen, dat is muziek die geïnspireerd is door Belle and Sebastian. Maar wellicht bewijst deze verrassende finaleplaats mijn ongelijk. Club 8 staat op plek 96 in mijn top 100 die ik in 2020 plaatste dus ik kan mezelf weer citeren: "Het Zweedse duo Club 8, bestaande uit Johan Angergård en Karolina Komstedt. Beiden zaten in Poprace (ken ik niet), hij zit ook nog in Acid House Kings (een van de bekendste Zweedse tweepopbands). " (en check vooral deze geweldige hoes: Pagina niet gevonden - MusicMeter.nl
Het laatste album was uit 2018 maar op de Facebookpagina staat bij Sunny "The first of a string of new singles if everything goes as planned (it doesn't always)." Ik hoop dat het gaat volgens plan!
3
geplaatst: 1 februari 2024, 21:25 uur
6. billy woods & Kenny Segal feat. ShrapKnel - Babylon By Bus (34 punten, 10 keer genoemd)
(genomineerd door yeahyeahyeah, nummer 1 van Coma Cat, yeahyeahyeah, Johnny Marr)
Maar wat is dan wel typische SvhJ-muziek? Billy Woods blijkbaar, want die doet bijna elke maand wel mee en ook heel vaak met succes. Maar was er ooit niet bedacht dat een typisch SvhJ-muziek uit vreemde contreien moet komen? En Woods is toch Amerikaan? Beide correct. Maar zijn vader komt uit Zimbabwe en zelf heeft hij ook een groot deel van zijn jeugd daar gewoond. Dus toch vreemde contreien!
(genomineerd door yeahyeahyeah, nummer 1 van Coma Cat, yeahyeahyeah, Johnny Marr)
Maar wat is dan wel typische SvhJ-muziek? Billy Woods blijkbaar, want die doet bijna elke maand wel mee en ook heel vaak met succes. Maar was er ooit niet bedacht dat een typisch SvhJ-muziek uit vreemde contreien moet komen? En Woods is toch Amerikaan? Beide correct. Maar zijn vader komt uit Zimbabwe en zelf heeft hij ook een groot deel van zijn jeugd daar gewoond. Dus toch vreemde contreien!
* denotes required fields.