MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Song van het Jaar 2024

zoeken in:
(Vond juist dit dancenummer best lekker maar oke)

11. Benwal - Rush (I Don't Wanna Wait) (23 punten, 7 keer genoemd)
(genomineerd door Martijn Jonkers, nummer 1 van Martijn Jonkers)

De massa buiten valt plotseling stil. Er gaat het gerucht dat de line-up een rijzende ster uit het noord-oosten gaat brengen. Helaas voor ze is geen Caroline van der Plas die een speech over warm douchen komt houden. Nee, het is de Groningse up-and-coming dj en producer Gijs van Ringen, a.k.a. Benwal.

Van Ringen laat zich inspireren door de (hard)trance van rond de eeuwwisseling (toen hij overigens nog niet geboren was). Dat is met name te horen in de instrumental van Rush (I Don't Wanna Wait). Daaroverheen wordt echter een lekkere old-school house-vocal gegoten, wat het geheel toegankelijker maakt.

Rush (I Don't Wanna Wait) is pas de 3e release van Benwal, maar daarmee schaart ie zich nu al tot de prestigieuze elite van SvhJ-maandfinalisten. Dit soort cross-over scoort wel lekker op festivals en als ik zijn dj-agenda zo zie, vermoed ik dat we deze jongen nog wel vaker gaan tegenkomen.

10. Peggy Gou - 1+1=11 (25 punten, 10 keer genoemd)
(genomineerd door Snoeperd)

Peggy heeft een speciaal plekje in mijn hart; en dit topic is daar mede debet aan. Wat veel van jullie niet zullen weten - en terecht, want erg boeiend is het ook niet - is dat Peggy Gou mijn allereerste SvhJ-nominatie ooit was. In januari 2018 kwam It Makes You Forget (Itgehane) tot een 2e plek in de maandfinale, achter een of ander vehikel van Anna von Hausswolff. Die 2e plek veroverde ze ook in de jaarfinale. Later pakte ze nog wel maandzeges met I Go en (It Goes Like) Nanana. Die laatste behaalde zelfs de niet-unieke, maar wel zeer bijzondere prestatie om tegelijkertijd bovenaan te staan in SvhJ én de Top 40.

Met het commerciële succes van (It Goes Like) Nanana koos Gou nadrukkelijk voor een toegankelijker en meer op de 90's-gerichte sound. Dat die geen haar geen windeieren legt, mag duidelijk zijn, maar ze blijft tegelijkertijd ook gewoon sterke platen uitbrengen. Al haalt deze casus van discalculie het niet bij bovengenoemde nummers. Een 10e stek is dan ook het verdict. Ben benieuwd wat The Lobster Telephone volgende maand kan, die vind ik nog een tikkie beter.

Ondertussen probeert Mausie buiten de morrende meute te verjagen met een Dekmantel-mixtape. De geeft schoorvoetend toe, wetende dat de meeste dance in ieder geval onderaan de ranglijst is geëindigd.

9. Emel - Souty (25 punten, 9 keer genoemd)
(genomineerd door Choconas, nummer 1 van Choconas & esteban)

Op de avond van de Europese verkiezingen komt de exotische verrassing van deze finale uit Tunesië. Voor mij was dit de enige op voorhand onbekende naam, maar dat bleek een behoorlijke omissie van mijn kant. Emel Mathlouthi timmert namelijk al een tijdje aan de weg en haar protestsong Kelmti Horra werd zelfs het lijflied van de Jasmijnrevolutie.

MRA, het album waarop Souty staat, werd geproduceerd door een team volledig bestaande uit vrouwen. Tekstueel handelt het over vele vormen van sociale uitsluiting, waaronder homo- en transfobie en racisme. Muzikaal is dan weer een fijnbesnaarde blend van traditionele Noord-Afrikaanse muziek en westerse (elektronische) genres. Bovenal is het gewoon bijzonder fijne muziek. Dank aan Choconas voor het nomineren van deze parel.

8. bdrmm - Alps (Nathan Fake Remix) (27 punten, 9 keer genoemd)
(genomineerd door Mausie, nummer 1 van dumb_helicopter & Mausie)

Speciaal voor alle danceliefhebbers in dit topic, hebben de Britten van bdrmm - van origine schoenenstaarders - ervoor gekozen om hun Alps onder handen te laten nemen door Nathan Fake. Deze Britse producer kende zijn hoogtijdagen met name rond de heyday van de minimal techno, zijn producties speelden een prominente rol in vele sets uit die tijd, zoals dit classic mixalbum.

Fake weet het voor elkaar te krijgen om Alps meer te laten klinken als Underworld dan de heren Hyde en Smith zelf in tijden hebben gepoogd, en daarbij een onvervalste clubbanger te vervaardigen. Dat ie geen punten van mij kreeg, zegt veel over het hoge niveau van deze finale.

7. Cindy Lee - Flesh and Blood (31 punten, 13 keer genoemd)
(genomineerd door 123poetertjes, nummer 1 van 123poetertjes)

Patrick Flegel is een bezig bijtje, je zou kunnen zeggen haast met de arbeidsethos van Bruce. Het dit jaar uitgebracht Diamond Mine telt maar liefst 2 uur aan pure speelduur. Daarin breit Cindy lekker voort in hun ultiem lo-fi opgenomen slackerpop met een Spike.

Desondanks gaat deze muziek er bij jullie in als Sugar. Na Kingdom Come is dit al de tweede opeenvolgende finaleplek. Daarin scoren ze nog net een tandje hoger met een 7e plek. Ik heb alleen nog een verzoek: zet die muziek nou eens gewoon op Spotify. Wel zo Easy, Lee!

6. Kendrick Lamar - meet the grahams (33 punten, 13 keer genoemd)
(genomineerd door AstroStart, nummer 1 van AstroStart & pauljojo)

Voor wie het heeft gemist: eind vorig jaar noemde J. Cole hemzelf, Drake en Kendrick Lamar de 3 beste rappers op aard in de track First Person Shooter (een knap staaltje schromelijke zelfoverschatting, als je het mij vraagt). Het gevolg was een vete tussen Drake en Kendrick over wie de langste had, en een bups daarbijbehorende disstracks. Chronologisch volgde meet the grahams op Drake's Family Matters, waarin Drake Kendrick een cheater en domestic abuser noemde en claimde dat een van zijn kinderen eigenlijk van Dave Free is. Daaropvolgend richt Kendrick zich op meet the grahams tot Drake's ouders, waarin hij vertelt dat Drake een verborgen kind heeft, pedofiel is en een sextrafficking ring runt vanuit zijn huis. Gezellige boel dus.

Je kan vinden wat je wil over volwassen mannen die elkaar dissen op tracks - en daar vind ik ook wel wat van - maar het heeft Kendrick in ieder geval de creatieve invalshoek gegeven voor zijn beste werk in jaren. De kale, rauwe pianobeat en strakke delivery van Lamar maakt het een zeer sterke track. En dan is het mijns inziens nog niet eens de beste uit het rijtje disstracks langsgekomen. Eens zien wat komende maand brengt. Al heeft in het genre dan nog wel concurrentie van Vince Staples, die ik persoonlijk nog beter vind. Maar dat zal ik hier niet te hard roepen, voor je het weet heb ik ook bonje met Kenny.

5. Armand Hammer - Doves (34 punten, 10 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van aerobag, AOVV & panjoe)

Jullie kunnen wel klagen over de hoeveelheid dance in dit topic, maar ik ga binnenkort eens een protestpartij oprichten om billy woods uit de SvhJ te weren. Toen ik mij kandidaat stelde voor de finalepresentatie deze maand, waren de meeste halve finales nog niet beslist. Echter, daarin stond zo veel moois, dat de finale hoe dan ook wel goed zou worden. Er was echter 1 nummer dat wat mij betreft absoluut niet in de finale hoefde te komen. Jullie raden het al...

Desondanks besloot ik Doves nog een kans te geven. Ondanks dat het monotone geneuzel van woods bij mij over het algemeen net zo veel enthousiasme opwekt als een potje strippoker in de bejaardensoos, heeft hij nog wel een paar nummers die wel ok zijn (Remorseless, FaceTime). Doves hoort daar, 9 minuten lang, absoluut niet bij. In ieders belang houd ik het daarbij.

4. Arooj Aftab - Raat Ki Rani (39 punten, 12 keer genoemd)
(genomineerd door pauljojo, nummer 1 van Edgar18 & Gyzzz)

Het was niet bepaald liefde op het eerste gezicht, tussen mij en Pakistaanse New Yorkse Arooj Aftab. Toch ging ik de muziek van Vulture Prince steeds beter waarderen. Een wonderschoon optreden op de vroege zondagmiddag op Down the Rabbit Hole 2 jaar geleden - samen met haar innemende podiumpersoonlijkheid - trokken mij definitief over de streep.

Het vorige week verschenen Night Reign trekt de muzikale lijn van Vulture Prince door. Het absolute prijsnummer is dit prachtig verstilde Raat Ki Rani (wat koningin van de nacht betekent). Lange tijd leek het een dark horse voor de overwinning, maar helaas bleef Aftab net buiten het podium. Overigens had het te late lijstje van Arrie haar daar wel opgetild...

Fijne presentatie tot zo ver Tit, dank!

Titmeister schreef:
Het absolute prijsnummer...
Ik heb het album inmiddels een aantal keer gedraaid en ik kan verklappen dat er nog een minstens zo fraai (wat mij betreft zelfs nog mooier) nummer op staat. Misschien nomineer ik hem vanavond wel, als pauljojo me niet voor is.

Ik zal alvast verklappen dat er via de album releases een automatische Aftab aan komt.

3. Fontaines D.C. - Starburster (40 punten, 14 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van dominicano fonso, Snoeperd, VladTheImpaler & Zwammer)

De muziek van Fontaines D.C. en leadzanger Grian Chatten behoeft geen introductie. Ze hebben Ierland verlaten en liggen op koers voor complete werelddominantie - aldus hunzelf. Dat moet een eitje zijn, als je ziet dat ze zo'n beetje de enige artiest zijn die in zowel Song van het Jaar, als de Witte Trui gewaardeerd worden. Voor wie een dergelijke prestatie kan neerzetten, kan de volgende halte alleen maar in outer space liggen.

Starbuster dan. Dat werd elders hier al beschreven als het beste nummer dat Kasabian nooit gemaakt heeft. Daar heb ik eigenlijk niet zo veel aan toe te voegen. Behalve dan dat je het wel aan Fontaines D.C. kan overlaten om een nummer, waar het refrein eigenlijk voornamelijk bestaat uit een soort raar naar adem happen, te doen uitgroeien tot een hit.

pauljojo schreef:
Ik zal alvast verklappen dat er via de album releases een automatische Aftab aan komt.
Dan hoef ik Aey Nehin niet meer te nomineren. Whiskey vind ik trouwens ook weergaloos. Vreemd dat die de finale niet gehaald heeft.

2. Beth Gibbons - Reaching Out (44 punten, 14 keer genoemd)
(genomineerd door hoi123, nummer 1 van ArthurDZ, hoi123 & Johnny Marr)

Gezien de spaarzame releases en de statuur van de band Portishead, is het niet gek dat er behoorlijk wat rumoer is omtrent nieuw solowerk van frontvrouw Beth Gibbons. Toch kwam Floating on a Moment in januari slechts tot plek 9. Presentator Arnout voorspelde toen al meer finaleplekken voor Gibbons en zie hier; Reaching Out pakt ei-zo-na de titel.

Sfeertechnisch trekt Gibbons op haar nieuwe album Lives Outgrown zo de lijn door van Third, al is de muzikale omlijsting wat organischer. Reaching Out dompelt zich dan ook in een heerlijke, ijskoude vibe. Vooral als Beth aan het einde de hoogte in gaat, kippevel. Het had zeker een verdiende winnaar geweest, maar er kan er maar één de beste zijn. Overigens - terugkerend verhaal - staan er op Lives Outgrown nog minimaal 2 betere tracks. Gezien het hoge albumgemiddelde, zal een van die twee komende maand wel automatisch genomineerd zijn.

1. Tending Tropic - Hondebrok (47 punten, 12 keer genoemd)
(genomineerd door Titmeister, nummer 1 van Arno, Dance Lover, Teunnis en Titmeister)

Victorie voor de Dance Lovers! Zelden een zo'n onbekende artiest hier zo'n tweespalt zien veroorzaken. De een noemde het al de nieuwe Song van het Jaar, de ander slechts middelmatige dance. Daarbij werden referenties aan Rex the Dog, voormalig SvhJ-winnares Irène Drésel en het Oosters Schisma niet geschuwd.

Dan eerst maar eens wat vertellen over de artiest. Tending Tropic is een Amsterdams producerstrio, dat in maart 2022 een demo van hun track Hondebrok naar Italo Moderni-labelbaas Adrian Marth stuurden. Die begon hem mondjesmaat te draaien, maar de track begon pas echt vaart te krijgen toen ie werd opgepikt door eindbaas David Vunk. Begin dit jaar werd ie dan eindelijk gereleased op de EP You Can Trust a Man with a Moustache Vol.5, op Vunks label Moustache Records.

De hang naar italodisco is natuurlijk prominent aanwezig op Hondebrok. Maar tussen de neonfonkelende synthlijntjes zit een behoorlijk vlotte en moderne productie, met een goede spanningsopbouw. De mannen zelf noemen hun stijl 'post disco italo rave', wat ik best een adequate beschrijving vind. Hoe dan ook, met het festivalseizoen pas net in volle glorie ontluikend, durf ik best te stellen dat dit nummer zijn piek aan populariteit nog niet heeft bereikt.

Applaus, Titmeister, en dank voor wederom een prachtige maandfinale. Ook nog maar eens via deze weg gefeliciteerd met de overwinning van je nomi.
Overigens komt alleen het meest als favoriet aangevinkte track van een album in aanmerking voor een automatische release. Als deze al genomineerd is - en dat is Floating on a Moment - doet het album niet meer mee. Van Lives Outgrown kunnen we dus volop zelf nomineren. Zie ook de komende lijst.

Song van het jaar 2024 editie mei

De volgende 16 nummers zijn automatisch genomineerd:

De 4 hoogst genoteerde singles uit 2024 op RateYourMusic.com t/m mei:

Kendrick Lamar - Not Like Us
Magdalena Bay - Death & Romance
aespa - Supernova
Dev Lemons - Why Did I Laugh Anyway

De 4 best beoordeelde nummers - op basis van de IMDb-formule - van de maand mei uit het topic Maak kennis met... 2024

Vince Staples - Étouffée
Nilüfer Yanya - Like I Say (I runaway)
AURORA - Some Type of Skin (Sofia Kourtesis Remix)
Max Essa & Eddie C - Melon Steppin

Vervolgens de 4 hoogst genoteerde nummers uit de laatste uit '24 afkomstige gezamenlijke weeklijst van de MuMeAfrekening 2024

Jessica Pratt - The Last Year
Peggy Gou - Lobster Telephone
STONE - My Thoughts Go
The Haunted Youth - Into You

En tot slot de meest als favoriet aangevinkte tracks van de 4 meest populaire albums op MusicMeter van mei 2024. Waarbij albums met 30 stemmen of meer én een gemiddelde van minstens 3,00 voorrang hebben. Als een album voldoet aan de criteria, maar de meest aangevinkte track al genomineerd is, dan nomineert het album geen nummer. Bij gelijke stand heb ik gekeken naar de trackrating op RYM.

Arooj Aftab - Aey Nehin
Villagers - You Lucky One
Richard Hawley - Prism in Jeans
Wheel - The Freeze

Alfabetische lijst:

aespa - Supernova
Arooj Aftab - Aey Nehin
AURORA - Some Type of Skin (Sofia Kourtesis Remix)
Dev Lemons - Why Did I Laugh Anyway
Jessica Pratt - The Last Year
Kendrick Lamar - Not Like Us
Magdalena Bay - Death & Romance
Max Essa & Eddie C - Melon Steppin
Peggy Gou - Lobster Telephone
Richard Hawley - Prism in Jeans
STONE - My Thoughts Go
The Haunted Youth - Into You
Villagers - You Lucky One
Vince Staples - Étouffée
Wheel - The Freeze

Controleren mag!

De overige 48 nummers gaan we zelf nomineren. Zie de eerste post in dit topic voor een uitleg mbt welke nummers wel en niet genomineerd kunnen worden. Het belangrijkste criteria is dat een nummer afkomstig is uit 2024 en niet eerder heeft meegespeeld in een SvhJ topic.

Check alsjeblieft d.m.v. de zoekfunctie in dit topic en vorig jaars topic of een nummer al genomineerd is.

Het verzoek jullie nominaties te voorzien van een Spotify-uri

DE VOLGENDE NOMINATIERONDE VRIJDAG 20:00.

Ha, mooie winnaar. Bij eerste beluistering vond ik het nog een beetje een taaie brok, maar inmiddels is het smullen geblazen. Dus dubbel dank Titmeister!

Verrassend trouwens dat deze wint terwijl de andere (en grotere) dancenamen onderaan eindigen.

Nog even kijken voor een nominatie, want die startlijst maait flink wat gras weg

Mooie winnaar! Krijg spontaan zin in een schep uit de voerbak beneden. En chapeau voor de vermakelijke presentatie Titmeister

pauljojo, twee correcties:
AURORA - Some Type of Skin (Sofia Kourtesis Remix) (jajaja, daar is ze weer )

Staat al een hoop moois tussen de automatische nominaties

Merciiii Tittiiiii!

Goed gedaan Titmeister!

17. Megan Thee Stallion - BOA spotify:track:3tUwmCcdunuXKwHu8u2aBn

Wat een heerlijke presentatie Titmeister. Lekker scherp ook. Was genieten!

18. Róisín Murphy - The House (System Olympia Remix)
spotify:track:5DDfMsa7k05cJDCtAPaDJb

19. salute feat. Rina Sawayama - Saving Flowers spotify:track:4ZZO8buYpKMS7gR9koYhD9

pauljojo schreef:
Applaus, Titmeister, en dank voor wederom een prachtige maandfinale. Ook nog maar eens via deze weg gefeliciteerd met de overwinning van je nomi.
Overigens komt alleen het meest als favoriet aangevinkte track van een album in aanmerking voor een automatische release. Als deze al genomineerd is - en dat is Floating on a Moment - doet het album niet meer mee. Van Lives Outgrown kunnen we dus volop zelf nomineren. Zie ook de komende lijst.

Ook zonder Beth is dat een lijstje automatische nominaties om je vingers bij af te likken

Eens zien wat ik daar nog aan toe kan voegen qua nominatie.

20. Denzel Curry feat. TiaCorine & A$AP Ferg - HOT ONE spotify:track:083HuPvgqYBLUiv82bVxwE

21. DIIV - Frog In Boiling Water

Ben mobiel, helaas geen linkje. Kan iemand helpen? Bedankt trouwens Titmeister!

Titmeister schreef:
1. Tending Tropic - Hondebrok

Dit kan toch niet waar zijn!?

Wel veel dank, Titmeister, ik heb met plezier de stukjes gelezen.

21. DIIV - Frog In Boiling Water spotify:track:0bP3nhwphBox4beh4LJUYn

22. Mabe Fratti - Kravitz spotify:track:3ydiQXwguW4FTjZYCpWDLE

23. Amy Dabbs & Coco Bryce - Decipher

Kan iemand anders een linkje fixen? Bvd!

Gast
geplaatst: vandaag om 15:28 uur

geplaatst: vandaag om 15:28 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.