MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Song van het Jaar 2024

zoeken in:
1. Frail Body - Scaffolding
2. Peggy Gou - Lobster Telephone
3. Nilüfer Yanya - Like I Say (I runaway)
4. Jessica Pratt - The Last Year
5. Denzel Curry feat. TiaCorine & A$AP Ferg - HOT ONE

Ok... De uitslag lag al bij Arrie, maar ik besef dat ik dit nergens op niet mis te verstane wijze heb gemeld en dat het verschuiven van de deadline het onduidelijk heeft gemaakt. dumb_helicopter zijn stem neem ik dus nog mee.

Stemming is nu echt gesloten!

Choconas schreef:
Typisch weer! Nog in Nederland of weer in het buitenland?

Limburg, buitenland dus

Oké let's go! De NS heeft weer eens flink lopen kloten dus ik heb zelfs nog meer tijd. Buiten zeikt het van de lucht dus daarom is het geen slecht idee om te ontsnappen naar het zonnige zuiden! En om alvast in de stemming te komen:

12. Yuksek feat. Jupiter & Okwess - Kwatamaja (Pete Herbert Remix) (16 punten, 6 keer genoemd)
(genomineerd door Arrie, nummer 1 van Arrie)

"

Ja, wat is dat nou? Presenteer ik weer eens, staat mijn eigen nomi onderaan, dat was niet de afspraak!

Yuksek is een Franse producer die al meer dan twintig jaar bezig is en de laatste tijd in goede vorm is. Om de haverklap pluk ik weer een lekker plaatje uit de MuMeAfrekening-lijst van herman, vaak met exotische invloeden. Deze samenwerking met de Congolose band Jupiter & Okwess, nog wat éxtra dansbaar gemaakt door de Brit Pete Herbert, sloeg bij mij het meeste aan. Lekker opzwepend en ik merk dat het weer na dit nummer al wat begint op te klaren.

11. A. G. Cook - Soulbreaker (19 punten, 5 keer genoemd)
(genomineerd door voskat, nummer 1 van esteban, Martijn Jonkers, Teunnis)

A.G. Cook kunnen we inmiddels wel een gevestigde naam noemen met alle producties waarmee hij on dit topic heeft gescoord, en er gaat er zo nog één langskomen, maar ditmaal scoort ie eens met zijn solowerk. En waar de man bekend staat om springerige hyperpop, is dit juist een heel stemmig liedje. Het laat de veelzijdigheid van de man zien want dit staat haast haaks op zijn andere productie in deze finale. In de YouTube comments zie ik trouwens zelfs nog meer mensen de videoclip van Gustaf Holtenas prijzen, blijkbaar erg geliefd (ik kende hem nog niet). Zeker even checken dus. Ondertussen is het toch nog wel erg grauw en bewolkt als ik uit het treinraampje kijk....

10. Denzel Curry feat. TiaCorine & A$AP Ferg - HOT ONE (21 punten, 10 keer genoemd) (2x #2)
(genomineerd door yeahyeahyeah)

Ook niet de minste naam, Denzel. De man is al zeker tien jaar ontzettend consistent muziek aan het uitbrengen. Op Hot One doet ie niks nieuws, het is opzwepende hiphop, in dit geval met een dirty south-jasje. De 'yeah ho' sample is dirty south-legende Juicy J en ook wordt de mij verder onbekende Gimisam Family uit Memphis gesampled in het refrein. Allemaal zeer effectief! Denzel heeft ook nog wat handlangers meegenomen: Ferg, bekend van de A$AP crew waar hij overigens geen lid meer van is, en TiaCorine, een opkomende rapper. Haar muziek wordt wel omschreven als 'anime trap' met veel verwijzingen naar gaming en anime cultuur. Hier rappen ze alledrie echter vooral over hoe rijk ze zijn, je kent het wel. Als het zo lekker klinkt als op Hot One doe ik daar niet moeilijk over.

9. Mabe Fratti - Kravitz (21 punten, 8 keer genoemd) (3x #2)
(genomineerd door Titmeister)

Lekker danceplaatje, lekker hiphopplaatje, oké leuk, maar waar blijft die spannende SvhJ-muziek? Iets met cello ofzo en dan uit... Guatemala, lijkt me wel wat. Nou daar zijn we dan hoor. Ik heb zojuist geleerd dat iemand uit Guatemala een Guatemalteek is. En deze Guatamalteekse is volop geïnspireerd door bijv eigenzinnige klassieke muziek als Ligeti. Ja, als je een ode aan Lenny verwacht, dan zit je aan het verkeerde adres. Volgens mij had ze ook de finale gehaald met de groep Titanic maar nu doet ze het dus weer alleen en met verve.

8. Jessica Pratt - The Last Year (24 punten, 10 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van Zwammer)

Het is nog steeds grauw en regenachtig maar ik ben dan ook nog lang niet in het zuiden. Wat je met dit weer dan wel kan gebruiken, is een warm dekentje. En dat is precies hoe The Last Year voelt. En dan zingt ze ook nog eens dat 'it's gonna be fine', troostmuziek. Maar ook nostalgische muziek. Het heeft sterke 60s invloeden en voelt als muziek die al heel lang bestaat. Erg mooi!

7. Peggy Gou - Lobster Telephone (24 punten, 9 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van yeahyeahyeah)

En natuurlijk geen finale compleet zonder de nieuwste Peggy Gou-single. Een 7e plaats is zelfs wat teleurstellend, maar het blijft knap hoe moeiteloos ze ons telkens blijft pakken. Ook nu weer een heerlijk luchtig danceplaatje met duidelijke 90-invloeden. Ik verwachtte dat nu toch eindelijk de zon zou gaan schijnen, maar helaas...

6. Frail Body - Scaffolding (24 punten, 8 keer genoemd)
(genomineerd door pauljojo, nummer 1 van pauljojo, dumb_helicopter)

"

En qua muziek zijn we nu weer terug bij het moment dat ik vanochtend vertrok: onweer. Frail Body maakt een soort mix van screamo en black metal, met emotionele teksten. Dat laatste moeten we maar aannemen. Muzikaal gezien is die emotie echter volop voelbaar. En hoewel dit plaatje mij persoonlijk niet zo pakt, is het ontzettend fijn voor de afwisseling dat ook de stevige gitaren weer in de finale te vinden zijn, en zelfs linkerrijtje!

pauljojo schreef:
Ok... De uitslag lag al bij Arrie, maar ik besef dat ik dit nergens op niet mis te verstane wijze heb gemeld en dat het verschuiven van de deadline het onduidelijk heeft gemaakt. dumb_helicopter zijn stem neem ik dus nog mee.

Stemming is nu echt gesloten!

Oh, sorry voor de late reactie dan!

5. Nilüfer Yanya - Like I Say (I runaway) (31 punten, 10 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van VladTheImpaler)

En we blijven bij gitaren, deze keer gruizige. Nilüfer Yanya is een artiest waar ik nooit echt de vinger op kan leggen en dat vind ik fijn. Like I Say is een fijn, pakkend liedje van 3 minuten, maar de kracht zit hem in hoe ze het verpakt heeft. De gitaren in het refrein geven een shoegaze-gevoel. Slimme, inventieve popmuziek en daarmee terecht alweer een hoge notering voor Nilüfer.

4. Vince Staples - Étouffée (42 punten, 13 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van Mausie, Titmeister, Coma Cat, panjoe)

Tijd voor wat eten! Ik heb het nooit gehad maar Étouffée is blijkbaar een Creools gerecht, een garnalenstoofpot. Wat dat met het nummer te maken heeft, is me niet direct duidelijk. Wel duidelijk is dat Vince weer weet uit te blinken met een eigen geluid binnen de hiphop, vooral de beat valt op in zijn eigenheid, iets wat mij persoonlijk altijd aantrok tot Vince. Opvallend is ook hoe de vocalen niet zo hard in de mix staan, misschien wel om de beat extra aandacht te geven. Het weet echter niet te verbloemen dat het refrein ook nog eens belachelijk catchy is. En dat leverde hem bijna het podium op, maar deze maand is het ladies first.

3. Julia Holter - Talking to the Whisper (43 punten, 11 keer genoemd)
(genomineerd door Choconas, nummer 1 van AOVV, Choconas, ArthurDZ, Gyzzz)

De vorige keer dat ik presenteerde pakte Julia haar eerste maandwinst en vervolgens pakte ze de volgende maand ook gewoon. Zo ver kwam het deze keer niet, maar wel alweer een podiumplaats, een extra medaille voor Julia. Ze had enkel de pech dat er momenteel een nog grotere sensatie in de muziekwereld is. Talking to the Whisper is Julia zoals we haar kennen en ook best wel ongrijpbaar. Die titel al, wat betekent dat überhaupt? Ik heb geen idee, maar het is wel het ene pareltje na het ander van haar nieuwe album.

Voor we erachter komen welke Charli de winst pakt, stap ik eerst over op een NS-bus, want uiteraard zijn er ook nog werkzaamhedenaan het spoor.

Nogmaals veel dank voor het in de bres springen vandaag, ik zit hier enorm te genieten van je presentatie! Straks (365 dagen) met Charli in de NS-bus maakt het ongetwijfeld helemaal af!

2. Charli XCX - Sympathy is a knife (46 punten, 13 keer genoemd)
(genomineerd door 123poetertjes, nummer 1 van 123poetertjes, Arno, AstroStart,Johnny Marr)

Het was niet de vraag of Charli deze maand zou winnen maar of het de bratty partygirl zou worden of de onzekere vrouw daarachter. Het is dus inderdaad de partygirl geworden maar eerst wat aandacht voor Sympathy Is a Knife. Hierop uit ze haar worstelingen en ik kan me deze prima voorstellen. Als je bekend bent, wil iedereen wat van je, dus als mensen dan aardig tegen je doen, is dat oprecht of zit daar wat achter? Charli wordt gek van onzekerheid en gooit dat eruit op deze track, die verder ook nog een heerlijke popbanger is. Mooi dat we inzicht krijgen in de mens (Charlotte) achter Charli.

1. Charli XCX - 365 (49 punten, 17 keer genoemd)
(genomineerd door Edgar18, nummer 1 van Edgar18, hoi123, Dance Lover)

En dan wint dus de grote single/hit van het album! Niet? Wacht... Ja ik kom er net dus achter dat dit een ander nummer dan 360 is. En ik hoor dus ook net 365 voor het eerst. Dat was een fijne kennismaking!

365 blijkt wel verwant te zijn aan 360. 360 opent haar album, 365 sluit hem af en er wordt de suggestie van een loop gewekt. Waar 360 dus de catchy single is, gaat ze in 365 net een stukje verder en gooit ze er aan het eind nog even de beuk in. Met recht een banger!

Brat (het album) is overigens waanzinnig ontvangen overal, Melonhead Fantano gaf er zelfs een 10 aan! En het interessante is dat ze die critical acclaim tegelijkertijd met commercieel succes pakt, dat gaat niet vaak hand in hand. Maar 360 is zelfs een hit in de VS! Niet gek dus dat ze hier ook domineert deze maand. Volgende maand de Lorde-collab op deze plek?

Het weer begint ook eindelijk een stuk beter te worden nu ik in het zuiden kom!

Oh de verwarring is er zelfs bij de linkjes ingeslopen haha.

Dank voor je presentatie, Arrie! Dat schud je mooi even uit je mouw. Te gek. Weer wat erbij geleerd en leuk om te lezen. Fijne tijd in Limburg en stuur wat van de zon naar het noorden alstublieft.

Song van het jaar 2024 editie juni

De volgende 16 nummers zijn automatisch genomineerd:

De 4 hoogst genoteerde singles uit 2024 op RateYourMusic.com t/m juni:

Charli XCX & Lorde - The girl, so confusing version with lorde
Fontaines D.C. - Favourite
Xiu Xiu - Common Loon
Porter Robinson - Russian Roulette

De 4 best beoordeelde nummers - op basis van de IMDb-formule - van de maand juni uit het topic Maak kennis met... 2024

Been Stellar - Scream from New York, NY
leitlokomotiv - AVANTI
Kassian - Pulgueiro Baile
SOPHIE feat. Kim Petras & BC Kingdom - Reason Why

Vervolgens de 4 hoogst genoteerde nummers uit de laatste uit '24 afkomstige gezamenlijke weeklijst van de MuMeAfrekening 2024

Snow Patrol - The Beginning
The Howl & The Hum - Same Mistake Twice
Billie Eilish - LUNCH
Courrier Sud & Corine - Libertine

En tot slot de meest als favoriet aangevinkte tracks van de 4 meest populaire albums op MusicMeter van juni 2024. Waarbij albums met 30 stemmen of meer én een gemiddelde van minstens 3,00 voorrang hebben. Als een album voldoet aan de criteria, maar de meest aangevinkte track al genomineerd is, dan nomineert het album geen nummer. Bij gelijke stand heb ik gekeken naar de trackrating op RYM.

The Decemberists - Joan in the Garden
Airbag - Tear It Down
Eels - Time
Bonny Light Horseman - Keep Me on Your Mind

Alfabetische lijst:

Airbag - Tear It Down
Been Stellar - Scream from New York, NY
Billie Eilish - LUNCH
Bonny Light Horseman - Keep Me on Your Mind
Charli XCX & Lorde - The girl, so confusing version with lorde
Courrier Sud & Corine - Libertine
Eels - Time
Fontaines D.C. - Favourite
Kassian - Pulgueiro Baile
leitlokomotiv - AVANTI
Porter Robinson - Russian Roulette
Snow Patrol - The Beginning
SOPHIE feat. Kim Petras & BC Kingdom - Reason Why
The Decemberists - Joan in the Garden
The Howl & The Hum - Same Mistake Twice
Xiu Xiu - Common Loon

De overige 48 nummers gaan we zelf nomineren. Zie de startpost van dit topic voor een uitleg mbt welke nummers wel en niet genomineerd kunnen worden. Het belangrijkste criteria is dat een nummer afkomstig is uit 2024 en niet eerder heeft meegespeeld in een SvhJ topic.

Check alsjeblieft d.m.v. de zoekfunctie in dit topic en vorig jaars topic of een nummer al genomineerd is.

Het verzoek jullie nominaties te voorzien van een Spotify-uri

DE VOLGENDE NOMINATIERONDE ZONDAG 13:00.

Dank Arrie, leuke presentatie op de valreep!

17. Tinashe - Getting No Sleep spotify:track:3YnhnUKeJlokCANd3R0fnA

Tof dat je de handschoen hebt opgepakt Arrie. Veel dank voor je fijne presentatie!

18. Lupe Fiasco - Samurai spotify:track:0wJw5QXDKXTYn8IVyh3wqz

Charli en Lorde doen het nog niet helemaal voor mij, maar ik heb wel een andere Charli die de laatste week helemaal onder mijn huid gekropen is. De prachtige ode aan SOPHIE.

Charli XCX - So I spotify:track:0AkiAfilrTUXV49dleC5SB

Dank Arnout, voor het verve oppakken van de presentatie-handschoen! Hoop dat je inmiddels veilig in Limboland bent aangekomen.

Fijne winnaar ook, met - zo lijkt het tenminste - een subtiele Domina-referentie erin. Overigens heb ik laatst - dankzij Vince - voor het eerst Étouffée gemaakt. Was erg lekker, absolute aanrader - net als de track.

20. KOKOKO! - Bazo Banga spotify:track:5Vw2uQRRlngBabYFQs7NmG

Bedankt voor je fijne presentatie Arrie en welkom in Limburg!

21. Reek0 ft. MaxRP - In Town spotify:track:5frwbSL0GewKe1Jgm87BAi

Gast
geplaatst: vandaag om 10:48 uur

geplaatst: vandaag om 10:48 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.