MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Song van het Jaar 2024

zoeken in:
1. Fazerdaze - Cherry Pie
2. Kendrick Lamar - Reincarnated
3. Bess Atwell - Release Myself
4. Kendrick Lamar - Wacced Out Murals
5. Juana Molina - Astro de la Luz Segunda

1. Fazerdaze - Cherry Pie
2. Oklou - family and friends
3. Daisy Rickman - Signpost To The Stars
4. Al-Qasar feat. Mamani Keïta & Tidiane Seck - Promises
5. Kendrick Lamar - Reincarnated

6. Nilüfer Yanya - Just a Western

1. Kendrick Lamar - Reincarnated
2. Doechii - DENIAL IS A RIVER
3. Kendrick Lamar - Wacced Out Murals
4. Kiran Ahluwalia - Jaane Jahan
5. Oklou - family and friends

1. Juana Molina - Astro de la Luz Segunda
2. Dora Morelenbaum - A Melhor Saida
3. Daisy Rickman - Signpost To The Stars
4. Bess Atwell - Release Myself

Schitterende maandfinale ineens! ❤️

01. Nilüfer Yanya - Just a Western
02. Kiran Ahluwalia - Jaane Jahan
03. Daisy Rickman - Signpost To The Stars
04. Juana Molina - Astro de la Luz Segunda
05. Bess Atwell - Release Myself

06. Dora Morelenbaum - A Melhor Saida
07. Doechii - DENIAL IS A RIVER
08. Fazerdaze - Cherry Pie
09. Al-Qasar feat. Mamani Keïta & Tidiane Seck - Promises
10. Kendrick Lamar - Reincarnated
11. Kendrick Lamar - Wacced Out Murals
12. Oklou - family and friends

Fijne finale zonder echte uitschieters als Tarta Relena maar ook geen enkele 7-

1. Doechii - DENIAL IS A RIVER
2. Juana Molina - Astro de la Luz Segunda
3. Kendrick Lamar - Reincarnated
4. Nilüfer Yanya - Just a Western

Uitslag zit in een envelopje. Postzegel erop. Verstuurd naar Titmeister.

pauljojo schreef:
Uitslag zit in een envelopje. Postzegel erop. Verstuurd naar Titmeister.

1. Juana Molina - Astro de la Luz Segunda
2. Oklou - family and friends
3. Kendrick Lamar - Reincarnated
4. Doechii - DENIAL IS A RIVER
5. Bess Atwell - Release Myself

Net te laat, postbode net weg zeker

Ik kan de stem van Coma Cat nog wel meenemen.

Nu eerst de kinderen op bed leggen, dan volgt de presentatie.

Liggen de Titkids al plat?

voskat schreef:
Liggen de Titkids al plat?

Nou, de jongste Titkid is nog acrobatiek aan het uitoefenen in zijn bed, maar vooruit, laten we maar beginnen

Allereerst nogmaals de beste wensen aan de SvhJ-vakjury, op naar een mooi, muzikaal 2025. En waar beter om vooruit te blikken naar wat 2025 ons op muzikaal gebied gaat brengen dan hier bij Song van het Jaar, het neusje van de zalm v.w.b. nieuwe muziek? Daarom zal ik de maandfinale van november 2024 gebruiken om een prognose te doen over wat 2025 ons als SvhJ'ers gaat brengen. Uiteraard zal ik ondertussen ook nog mijn licht laten schijnen over de finale-uitslag.

Januari 2025

In het begin van het jaar is het mooie gewoonte om te kijken welke nieuwkomers allemaal hoge ogen gaan gooien in het nieuwe jaar. Denk daarbij bijvoorbeeld aan de Australische synthpopband Skeleten. Ondanks herhaaldelijke push van Mausie wilde het nog niet echt vlotten in 2024, maar met een nieuw album op komst in 2025, kan daar met bv. Bodys Chorus zomaar verandering in komen.

Een bijzonder verhaal is dat van Panchiko. De Britse band maakte 2 EP's rond 2000, maar die werden nooit gereleased en dus raakte de band in vergetelheid. Totdat midden jaren '10, conform de hele vaporwave-hype, de EP ontdekt werd en men de band opspoorde. Inmiddels zijn ze al weer toe aan hun tweede albumrelease en op hun nieuwe single krijgen ze hulp van niemand minder dan MuMe-resident billy woods, dus dat is bijna gegarandeerd een finaleplek. Of anders komt daar wel Die Wilde Jagd, die in januari een album uitbrengt met het Metropole Orkest. Daarmee voldoen ze in ieder geval aan het benodigde kunstschool-gehalte om succesvol te zijn in dit topic. Luister bv. naar Kabura-ya.

Wie ook nieuw is in de Song van het Jaar maandfinale, is de Canadese zangeres Kiran Ahluwalia, al kunnen we haar met haar respectabele leeftijd van 59 jaar nauwelijks een debutant noemen. Zij mengt traditionele Indiase muziek met woestijnblues en dat is natuurlijk een recept voor succes in dit topic. Al valt er verder niet veel anders over te zeggen voor mij dan dat ik dankzij dit nummer al de hele dag 'Johnny! John!' in mijn hoofd heb, en dat ze lijkt op een ex van mij (en naar verluidt ook van Onweerwolf).

12. Kiran Ahluwalia - Jaane Jahan (15 punten, 6 keer genoemd)
(genomineerd door Choconas)

Februari 2025

2024 kende, mede dankzij de overrepresentatie van artiesten als Charli xcx, Julia Holter en JPEGMAFIA, een overrepresentatie van Angelsaksische artiesten. Dat is natuurlijk SvhJ-onwaardig! Gelukkig kwam daar in oktober al weer enigszins een vertrouwde verandering in met een Slowaakse folk-parel. In februari gaan we op zoek naar een ouderwets exotische maandwinnaar. Een niyabinghi drums / breakbeat-fusie? Een moderne take op Urdu-folk? Een funky New Age Bacardi-song? K-pop met afrobeat-blazers? Geen idee, maar ondergetekende houdt zijn oren open.

Wie goed begrijpt wat de vakjury wil horen, is King Kenny a.k.a. Kendrick Lamar. Daarom trapt hij Wacced Out Murals af met een sample met Spaanstalige vrouwenzang. Wat een people pleaser is het toch! Sowieso was 2024 allesbehalve een slecht jaar voor Kenny. Gedreven door zijn beef met Drake bereikte hij hoge artistieke en commerciële successen met nummers als Not Like Us en Meet the Grahams. Al klap op de vuurpijl kwam daar in november ook album GNX bovenop. Wacced Out Murals is een van de beste nummers daarvan, maar ondervond wellicht in de finale iets te veel concurrentie van zijn albumgenoot en eindigt daardoor slechts 11e.

11. Kendrick Lamar - Wacced Out Murals (21 punten, 8 keer genoemd)
(genomineerd door ArthurDZ, nummer 1 van Johnny Marr)

Maart 2025

Inmiddels zijn we uitgekomen bij de derde maand van het nieuwe jaar, een maand die traditioneel altijd sterke winnaars oplevert. Zo wonnen in de jaren '10 o.a. veelvuldig Witte Trui-finalisten Disparate Youth, Diamonds, Seasons (Waiting on You) en Sugar for the Pill de maandfinale in maart. De laatste jaren kwam daar een beetje klad in, maar in 2025 gaan we weer voor maandwinnaar die aan deze klassiekerstatus kan tippen. Wie die gaat leveren? Ik zet mijn geld in op bruggenbouwer Big Thief, een van de zeer weinige artiesten die door beide kampen op MuMe gewaardeerd worden. Met smart zullen we de nieuwe muzikale richting na het vertrek van bassist Max Oleartchik afwachten.

Of Dora Morelenbaum in het voetspoor van bovengenoemde maandwinnaars gaat treden, durf ik te betwijfelen. Aan het muzikale nest heeft het zeker niet gelegen: de Braziliaanse is een dochter van een zangeres en een componist. Ze brengt met A Melhor Saida een zwoele mix van eigentijdse bossanova en tropicalia, die tegelijkertijd ook zonder problemen opgenomen zou kunnen worden in de playlist van Sublime - zonder dat er een luisteraar geschokt hun witte Volvo tegen de vangrail aan zou parkeren.

10. Dora Morelenbaum - A Melhor Saida (21 punten, 7 keer genoemd)
(genomineerd door Zwammer, nummer 1 van Zwammer)

Titmeister schreef:

Wie goed begrijpt wat de vakjury wil horen, is King Kenny a.k.a. Kendrick Lamar. Daarom trapt hij Wacced Out Murals af met een sample met Spaanstalige vrouwenzang.

Het Spaans is overigens van de Mexicaanse mariachizangeres Deyra Barrera, die ontdekt werd door Kendrick toen ze optrad tijdens een honkbalwedstrijd van de LA Dodgers.

En dus ook geen sample! Ze heeft dit in Kendricks studio ingezongen.

April 2025

Na een aantal grauwe maanden vallen in april de eerste lentezonnestralen binnen; vaak een moment dat een deel van het SvhJ-publiek de drang krijgt naar luchtige dancetunes. Ook in april 2025 leidt dit tot een schisma binnen de vakjury, als er 6 dancenummers in de maandfinale landen en de tegenbeweging, onder leiding van de bevlogen hoi123, zich even luid laat horen. Het wordt een nek-aan-nek-race voor de maandwinst, maar die gaat uiteindelijk toch naar een dansvloerbanger met een dier in de songtitel.

Als tegenwicht brengen wij nu nog maar eens een indienummer. In de 20e eeuw werd opkomende acteurs en entertainers geadviseerd om zich het mid-Atlantische accent aan te leren. Dit was een soort middenweg tussen een Brits en een Amerikaans accent. Op die traditie lijkt de Britse Bess Atwell voort te borduren: zowel qua muziekstijl, maar ook de bezetting op haar laatste album Light Sleeper is trans-Atlantisch. Zo krijgt ze daar hulp van gastartiesten als James McAlister en James Krivchenia, en wordt de productie gedaan door niemand minder dan The Nationals Aaron Dessner. Desondanks, of misschien ook wel dankzij dat, klinkt Release Myself toch een beetje als indie-by-numbers. Dankzij een puntje van laatstemmer Coma Cat springt ze nog wel van plek 11 naar 9.

9. Bess Atwell - Release Myself (22 punten, 9 keer genoemd)
(genomineerd door Gretz, nummer 1 van Poeha)

Arrie schreef:
(quote)

Het Spaans is overigens van de Mexicaanse mariachizangeres Deyra Barrera, die ontdekt werd door Kendrick toen ze optrad tijdens een honkbalwedstrijd van de LA Dodgers.

En dus ook geen sample! Ze heeft dit in Kendricks studio ingezongen.

Dank voor deze toevoeging, hier had ik nog geen research naar gedaan

Mei 2025

De tijd dat je als muzieksnob neerkeek op het Eurovisie Songfestival ligt achter ons. In een recent verleden veroorzaakte SvhJ-fähige ESF-inzendingen als Go_A en Bambie Thug al rimpelingen in het SvhJ-landschap, en Europapa haalde afgelopen jaar gewoon de maand-top 20. In 2025 komt er vast een Litouwse avantgardistische disco-outfit of Sloveense folkballad die de vakjury goed kan bekoren. Maandwinst is misschien te hoog gegrepen, maar een finaleplek moet zeker kunnen.

Mocht Groot-Brittannië een folkballad willen insturen, kunnen ze bij Daisy Rickman aankloppen. Zij komt namelijk uit Mousehole, een gehucht in Cornwell, op het meest zuid-westelijke puntje van het eiland. Het feit dat dit zeer prominent op haar artiestenpagina wordt vermeld, in combinatie met de covers van artiesten als Nick Drake en Bert Jansch in haar YouTube-playlist maakt duidelijk: Daisy Rickman manifesteert zich als folkartiest met een hoofdletter F. Naast de typische, minimalistische instrumentatie, valt haar diepe stem op. Het resultaat is een gewichtige, traag voortslepende folkballade. Overigens was het spannend in de middenmoot: de nummer 3 heeft maar 3 punten meer.

8. Daisy Rickman - Signpost To The Stars (31 punten, 10 keer genoemd)
(genomineerd door Poek, nummer 1 van Poek en Teunnis)

Juni 2025

Waar de normale mens in december terugkijkt op de beste muziek van afgelopen jaar, weet de echte muzieksnob dat je voor zoiets niet over 1 nacht ijs dient te gaan. In juni is de vakjury er dan eindelijk over uit wat de Song van het Jaar 2024 moet worden. Mede door 4 nummers van Charli xcx en 3 van JPEGMAFIA in de finale, gaat de eindwinst verrassend naar FKA twigs' Eusexua.

De Argentijnse oudgediende Juana Molina zal - naar verwachting - niet zo ver reiken. Toch bewandelt zij al een aantal decennia haar eigen pad met elektronische muziek, gelardeerd met elementen uit de Zuid-Amerikaanse folk. Astro de la Luz Segunda is afkomstig van haar meest recente EP EXHALO en houdt het niveau van haar oeuvre moeiteloos vol. Persoonlijk vind ik Invierno van eerder genoemde EP nog net iets beter. Fun fact: er was ook een Filipijnse operazangeres die Juana Molina heette.

7. Juana Molina - Astro de la Luz Segunda (32 punten, 11 keer genoemd)
(genomineerd door 123poetertjes, nummer 1 van Coma Cat en pauljojo)

Juli 2025

De zomermaanden zijn in aantocht, de periode waarin het aantal nieuwe releases traditioneel wat minder wordt en de gemiddelde SvhJ-stemmer uitvliegt naar deze of gene festival. Daarvan profiteert Massive Attack, die na een daverend optreden op DTRH met een eerste release in bijna 10 jaar een overtuigende maandwinst pakt.

Wie Al-Qasar op een festival wil zien, moet naar de andere kant van de oceaan. Al-Qasar is een Parijse band, die Arabische fusion-muziek brengt - een beetje zoals Altın Gün vanuit Nederland muziek levert gestoeld op de Anatolische rock-traditie. Op Promises krijgen ze hulp van de Malinese componist Cheick Tidiane Seck en zijn landgenote Mamani Keita. Het resultaat is fusion in optima forma: muziekstromingen van minstens 3 continenten worden in de blender gegooid. Het resultaat is dan ook absoluut SvhJ-approved en pakt een respectabele 6e plek in deze maand.

6. Al-Qasar feat. Mamani Keïta & Tidiane Seck - Promises (32 punten, 10 keer genoemd)
(genomineerd door esteban, nummer 1 van esteban en remcodulac)

Augustus 2025

Muzikale reünies: die van Oasis is de vakjury niet ontgaan, maar hoewel een behoorlijk aantal van de juryleden tevergeefs in de wachtrij heeft gestaan voor tickets voor de reünietour, wordt het lauwe kliekje dat de band ter begeleiding van de tour heeft opgewarmd, keihard afgeserveerd in SvhJ Augustus '25.

Welke op handen zijnde reünie meer in het straatje past van de SvhJ-crew is die van de Britse post-hardcoreband Million Dead, bekend van cultklassiekers als Smiling at Strangers on Trains en I Gave My Eyes to Stevie Wonder. Hun comebackmateriaal zorgt voor het tweede schisma dit jaar - na dat van april - tussen kamp 'ik vond ze toen al goed' en kamp 'wat een herrie / he bah, gitaren'. Uiterlijk pakken ze een nipte maandoverwinning, en geven de SvhJ'ers de mogelijkheid om in december tegen het andere kamp te zeggen dat rock ook heus wel populair is in Song van het Jaar.

Ook met gitaar: de muzikale duizendpoot Nilüfer Yanya. Echter, zij blend meer dan voldoende stijlen door elkaar om het SvhJ-vinkje te krijgen. Met haar derde album My Method Actor levert zij wederom op niveau. Dat kan afgelezen worden uit het feit dat Just a Western alweer haar 4e maandfinalist is dit jaar. Nog meer uit het feit dat het nummer niet eens in de top 5 favoriete nummers van het album hier op MuMe staat, maar wel gewoon de top 5 van de novemberfinale haalt.

5. Nilüfer Yanya - Just a Western (33 punten, 10 keer genoemd)
(genomineerd door Choconas, nummer 1 van Choconas, VladTheImpaler en yeahyeahyeah)

September 2025

Wat je van ver haalt, is het lekkerst. Ik hoop dat jullie het mantra van de SvhJ-snob nog herinneren; zo niet, dan ben ik genoodzaakt jullie naar een verplichte opfrissingscursus te sturen. In september 2025 wordt dat mantra in ieder geval goed opgevolgd: MuMe-darling Natalia Lafourcade dropt haar album met eigentijdse versies van Mexicaanse kinderliedjes en pakt pardoes haar eerste maandoverwinning - want exotisch.

Minder exotisch, maar zeker - geografisch gezien - voldoend aan het SvhJ-mantra: de Nieuw-Zeelandse Amelia Murray, oftwel Fazerdaze. In 2017 kende ze bescheiden succes met haar album Morningside en de single Lucky Girl. In 2024 pas kwam opvolger Soft Power uit, met daarop de leadsingle Cherry Pie. In dit door dromerige synths gedragen popnummer klinken echo's van Beach House, Still Corners en Chromatics en ik durf wel te stellen dat ze zich hiermee voorzichtig kandidaat stelt voor de eredivisie van de hedendaagse dreampop. Die stelling wordt in ieder geval door een deel van de vakjury gedragen, met met 4 eerste plekken scoort ze er evenveel als de nummer 1 - en houdt ze heel nipt Nilüfer Yanya achter zich.

4. Fazerdaze - Cherry Pie (33 punten, 9 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van ArthurDZ, dumb_helicopter, Martijn Jonkers en Mausie)

Idd gewoon een pure Twin Peaks-hommage dit, de titel alleen al!

Verfijnde presentatie, TM.

En met Oklou haal ik gewoon twee keer op rij de top 3.

ArthurDZ schreef:
Idd gewoon een pure Twin Peaks-hommage dit, de titel alleen al!

Had 'm toch beter op 5 gezet, heb sterk liggen twijfelen...

Oktober 2025

De bladeren beginnen te vallen en het SvhJ-publiek dorst nog steeds naar een nieuwe popprinses, na Charli in 2024 en Caroline in 2023. Gelukkig dient zich er in oktober eentje aan uit onverwachte hoek. Na eerder te hebben samengewerkt met hippe producers als Lostboy en The Blessed Madonna voor Tension I en II, matcht oudgediende Kylie Minogue met A.G. Cook om de trilogie te voltooien: Hyper-Tension. Daarmee vervolmaakt ze haar derde comeback en pakt ze het volledige maandpodium in oktober.

Wie ook zeker het potentieel heeft om het predikaat popprinses te pakken is de Française Marylou Mayniel, oftewel Oklou. Haar luchtige elektropop was al een tijdje te horen op een rits singles, EPs en gastbijdrages, maar over een maand verschijnt eindelijk haar eerste langspeler: choke enough. Wellicht dat ze daarmee haar definitieve doorbraak bewerkstelligt. Dankzij veelvuldig spammen van voskat in het kennismakingstopic stond ze al een tijdje op mijn radar en ik moet zeggen dat dit nummer voor mij ook wel een groeier bleek. Voor jullie klaarblijkelijk ook, want met laatstemmerbonus pakt Oklou nipt de bronzen plak.

3. Oklou - family and friends (34 punten, 12 keer genoemd)
(genomineerd door voskat, nummer 1 van Arrie en voskat)

Vreemd dat Oklou zo hoog scoort. Het enige nummer in de finale dat bij mij echt niet bleef hangen en ik totaal niks bijzonders aan kan vinden. Moet misschien nog wat groeien.

Johnny Marr schreef:
Moet misschien nog wat groeien.

Dat is wat zij zei.

Inderdaad lekker bezig trouwens Titmeister!

Johnny Marr schreef:
(quote)

(afbeelding)

En dat is de blik die ze had toen ze het zei.

Gast
geplaatst: vandaag om 23:50 uur

geplaatst: vandaag om 23:50 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.