MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Song van het Jaar 2024

zoeken in:
November 2025

Het einde van het jaar nadert en daarmee ook het moment dat men voorzichtig begint te reflecteren op het afgelopen muziekjaar. Een van de zaken om even stil bij te staan is de reeks bijzondere Song van het Jaar-records. Zo deed Taylor Swift al 20x mee aan een maandeditie, zonder ooit de finale te behalen. Dat verandert ook in 2025 niet, ondanks actief pluggen van Gretz. Troost je met de gedachte dat op 10/12 finalisten hier een zangeres is te horen, Geert! De maandoverwinning gaat naar een avantgardisch jazzgezelschap met een onuitspreekbare naam, daarmee alvast de stellingen op scherp zettend voor de komende maand.

Als tegenwicht krijgen we op plek 2 de excuus-mainstreamer van deze finale: Doechii. Zoals veel recente artiesten ging zij 4 jaar geleden viral op Tiktok en sindsdien rijgt ze de streams aan elkaar DENIAL IS A RIVER is een dialoog met haar geweten (hey, dat komt bekend voor) en haar populairste nummer van dit moment. Hoewel het nummer mij een iets te hoog novelty-gehalte heeft, is er absoluut niks mis met de productie. Het kan jullie in ieder geval zeer goed smaken, gezien de tweede plaats deze maand.

2. Doechii - DENIAL IS A RIVER (38 punten, 13 keer genoemd)
(genomineerd door AstroStart, nummer 1 van 123poetertjes en AstroStart)

December 2025

Het is inmiddels al net zo'n decembertraditie als Sinterklaas, de Top 2000 en te veel eten: de jaarlijkse tweestrijd tussen de Song van het Jaar-crew en de Alternatievelingen om de Witte Trui-nominaties. De SvhJ'ers ontkennen verbolgen hun snobisme en verwijzen naar de maandoverwinningen van Kylie Minogue, Massive Attack en Million Dead. Tegelijkertijd wordt het feit beschimpt dat de opgebakken demo van Oasis 2 maanden de Alternatieve Hitlijst aan heeft gevoerd. Ondanks de verhitte strijd, vallen er ook dit jaar gelukkig geen doden.

Aan wie de Alternatievelingen ook zeker geen buil zullen vallen als maandwinnaar is Kendrick Lamar. Zoals eerder gerefereerd, was 2024 een gloriejaar voor Kenny, en de kers op de taart is een glansrijke maandoverwinning in Song van het Jaar. Arrie zal vast kunnen vertellen of de vrouw die we in het intro horen wederom Deyra Barrera is, maar duidelijk is in ieder geval dat reincarnated een prominente plek geeft aan een sample van 2pacs Made N*ggaz.

In het nummer rapt Lamar over zijn eerdere reïncarnaties, als een hebzuchtige blueszanger, een verslaafde jazzzangeres en uiteindelijk zichzelf, waarna hij in dialoog gaat met God (wat hebben jullie toch met die dialoognummers?) om fouten uit zijn eerdere levens te voorkomen. Origineel of niet, reincarnated is gewoon een dijk van een track. Wat mij en jullie betreft het prijsnummer van zijn laatste album en daarmee een zeer terechte maandwinnaar.

1. Kendrick Lamar - Reincarnated (48 punten, 15 keer genoemd)
(genomineerd door Arno, nummer 1 van Arno, Gyzzz, hoi123 en Titmeister)

Rest mij enkel nog jullie allen te bedanken voor het trouwe stemmen!

Dank voor de presentatie Tit, erg vermakelijk

Creatieve presentatie Tit, erg leuk gedaan! Mooi podium ook

Hele fijne presentatie, Titmeister! Dank. 2025 belooft een mooi jaar te worden.

Leuk Titmeister, dank! Benieuwd hoe je voorspellingen gaan uitpakken

Jaaaaa, keiharde winnaar!! Big up Titmeister!!!

Titmeister schreef:
Ook in april 2025 leidt dit tot een schisma binnen de vakjury, als er 6 dancenummers in de maandfinale landen en de tegenbeweging, onder leiding van de bevlogen hoi123, zich even luid laat horen.
Wacht maar tot ik m’n nominatie van komende maand indien.

Super gedaan weer Tit, toch weer een originele en pakkende invalshoek gevonden. Bedankt!! En tevens goeie smaak in je nummer 1 overigens.

(Wel jammer van Signpost to the Stars, die had ik op basis van even snel tellen wel hoger verwacht. Oh well, verder meer dan prima uitslag dus.)

Dank Titmeister, leuk om te lezen!

Fijne presentatie, Titmeister. Wel jammer van de anticlimax. Ik bedoel, verder oke nummer van KL, maar ik had toch liever een andere winnaar gezien met zoveel leuke kandidaten. Komende editie dan maar.

Dikke merci Titmeister om dit uit je pen te toveren tussen de gezinsverplichtingen door. Bijzondere presentatie met de best mogelijke top-2. Laat 2025 maar aanvatten! (Maar eerst doen we nog december 2024 zeker?)

Jazeker beginnen we eerst nog met december. Ik verwacht ergens tussen 16:00 en 20:00 op te kunnen starten. Als iemand eerder kan mag dat ook.

Staat klaar. Nog even de jojokids platleggen en een dubbelcheck.

ArthurDZ schreef:
Idd gewoon een pure Twin Peaks-hommage dit, de titel alleen al!

En die videoclip is een alles behalve subtiele knipoog naar Drive.

Signpost to the Stars had veel hoger moeten eindigen en deze KL is geen maandwinst waardig. Wel leuk dat Doechii zo hoog is geëindigd.

Song van het jaar 2024 editie december

De volgende 16 nummers zijn automatisch genomineerd:

De 4 hoogst genoteerde singles uit 2024 op RateYourMusic.com die nog niet mee hebben gedaan:

Oklou - choke enough
Geordie Greep - Blues
Imogen Heap - What Have You Done to Me?
JADE - Angel of My Dreams

De 4 best beoordeelde nummers - op basis van de IMDb-formule - van de maand december uit het topic Maak kennis met... 2024. (Oliver N'Goma - Icole niet meegenomen, omdat het een heruitgave is van een nummer uit 1990).

Soshi Takeda - Can Imagination Transcend Distance?
Dina Ögon - Det Läcker
Molina feat. ML Buch - Organs
Mattias El Mansouri - Transcendence

Vervolgens de 4 hoogst genoteerde nummers die nog niet mee hebben gedaan uit de eindafrekening van de MuMeAfrekening 2024

Jamie xx feat. Robyn - Life
Lady Gaga feat. Bruno Mars - Die With a Smile
The Buoys - Guard My Heart
Still Corners - Today Is the Day

En tot slot de meest als favoriet aangevinkte tracks van de 4 meest populaire albums op MusicMeter van december 2024. Waarbij albums met 30 stemmen of meer én een gemiddelde van minstens 3,00 voorrang hebben. Als een album voldoet aan de criteria, maar de meest aangevinkte track al genomineerd is, dan nomineert het album geen nummer. Bij gelijke stand heb ik gekeken naar de trackrating op RYM.

DeWolff - In Love
Aara - Alptraum
Shinichi Atobe - SA Dub 1
Röyksopp - Beacons

Alfabetische lijst:

Aara - Alptraum
DeWolff - In Love
Dina Ögon - Det Läcker
Geordie Greep - Blues
Imogen Heap - What Have You Done to Me?
JADE - Angel of My Dreams
Jamie xx feat. Robyn - Life
Lady Gaga feat. Bruno Mars - Die With a Smile
Mattias El Mansouri - Transcendence
Molina feat. ML Buch - Organs
Oklou - choke enough
Röyksopp - Beacons
Shinichi Atobe - SA Dub 1
Soshi Takeda - Can Imagination Transcend Distance?
Still Corners - Today Is the Day
The Buoys - Guard My Heart

De overige 48 nummers gaan we zelf nomineren. Zie de eerste post voor een uitleg mbt welke nummers wel en niet genomineerd kunnen worden. Het belangrijkste criterium is dat een nummer afkomstig is uit 2024 en niet eerder heeft meegespeeld in een SvhJ topic.

Check alsjeblieft d.m.v. de zoekfunctie in dit topic en vorig jaars topic of een nummer al genomineerd is.

Het verzoek jullie nominaties te voorzien van een Spotify-uri.

Tot slot het vriendelijke verzoek: check even goed of een nummer écht uit 2024 afkomstig is. NOG GEEN 2025! Single uit ’23 kan ook, als hij maar op een 2024 release verschenen is.

Laten we het bij één nummer tegelijk nomineren houden.

DE VOLGENDE NOMINATIERONDE VRIJDAG 20:00.

Controleren mag!

https://open.spotify.com/playlist/5DvTRYGNk1JAnxXLoQ5tOO?si=d62468759b8144f0
spotify:playlist:5DvTRYGNk1JAnxXLoQ5tOO

17. Melin Melyn - Vitamin D spotify:track:2MeIFDpIm2rZ7scXngXbxr

18. Tainy, J Balvin, Young Miko, Jowell & Randy - Colmillo

Linkje volgt later

pauljojo schreef:
The Buoys

Die leven nog?

Teunnis schreef:
(quote)

Die leven nog?

Andere Buoys haha

19. Haute & Freddy - Scantily Clad spotify:track:02I5K3chPxGD4dw38tt7SZ

20. Skeleten - Bodys Chorus spotify:track:3v53dEJ3q3eYjAsJZmODMY

Ik moet hem wel nu nomineren Titmeister, in januari mag het niet

Ahh daar is de jaarlijkse automatische nominatie van Dewolff weer, benieuwd of ie dit jaar zowaar een punt zal scoren.

21. Charli xcx - everything is romantic featuring caroline polachek spotify:track:1RGidCmtrqER8GBs8TnG9C

#sorrynotsorry

22. Jadu Heart - U Linkje volgt nog

Thanks voor je fijne presentatie Titmeister

Nu even de presentatie teruglezen, Heiko heeft de lat in het verleden hoog gelegd dus ben benieuwd

Arrie schreef:
(quote)

Andere Buoys haha

Lame.

Mausie schreef:
20. Skeleten - Bodys Chorus spotify:track:3v53dEJ3q3eYjAsJZmODMY

Ik moet hem wel nu nomineren Titmeister, in januari mag het niet

Maar in februari wel want dan komt het album uit waar dit op staat.

Arrie schreef:
18. Tainy, J Balvin, Young Miko, Jowell & Randy - Colmillo
Heeft 2023 meegedaan.

23. Ela Minus - BROKEN spotify:track:3n4FkCfKlscDqYPMcTBdXm

123poetertjes schreef:
Nu even de presentatie teruglezen, Heiko heeft de lat in het verleden hoog gelegd dus ben benieuwd
Hij flikt het gewoon hoor, oh my

24. Tinashe - Cross That Line spotify:track:2GXqQe0PeOvJZ36tk9pp60

(veel beter dan Nasty)

Gast
geplaatst: vandaag om 06:04 uur

geplaatst: vandaag om 06:04 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.