MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Song van het Jaar 2024

zoeken in:
10. Shabaka feat. billy woods - Timepieces (26 punten, 13 keer genoemd)
(genomineerd door yeahyeahyeah, nummer 1 van yeahyeahyeah)

Shabaka Hutchings en billy woods zijn geen onbekenden in de maandfinale. Shabaka haalde de maandfinale meerdere malen met Sons Of Kemet en The Comet Is Coming, terwijl billy dat meestal deed in allerlei samenwerkingsverbanden. Ik heb het niet uitgezocht, maar volgens mij is het bij Shabaka wel weer even geleden, dus wellicht dat hij heeft gedacht dat een samenwerking met billy woods gegarandeerd een nieuwe maandfinaledeelname zou opleveren. En ziehier, het is zowaar gelukt, al zal een tiende plaats toch wat tegenvallen. Timepieces staat op Shabaka’s EP Possession, waarop Shabaka wederom zijn fluit tevoorschijn heeft getoverd en de samenwerking is aangegaan met Esperanza Spalding, André 3000 (de laatste tijd ook druk in de weer met zijn fluit), Nduduzo Makhathini, Elucid en dus billy woods. Opvallend is dat laatstgenoemden samen Armand Hammer vormen, dus wellicht dat er in de toekomst nog een Armand Hammer x Shabaka in zit. Heel eerlijk: ik begin Shabaka een beetje kwijt te raken sinds hij zijn saxofoon (en klarinet) aan de wilgen heeft gehangen ten faveure van de fluit. Maar deze ruim twee minuten Timepieces klinken toch wel weer heel fijn.

09. Mattias El Mansouri - Transcendence (27 punten, 8 keer genoemd)
(automatisch genomineerd)

Mattias El Mansouri is een Zweedse techno-DJ. Het lijkt erop dat hij nog niet zo gek veel heeft uitgebracht, ik kwam slechts twee 12 inch-platen op Aniara Recordings tegen. Het nummer Transcendence zul je daar niet op aantreffen, dat staat namelijk op de verzamelaar Paerels III van het Nederlandse dancelabel Nous'klaer (die ook eerder werk van onder meer Martinou en upsammy uitbrachten). Transcendence is niet het soort house waar ik heel warm voor loop, en ik raak er al helemaal niet van in een trance, maar een aantal leden van de vakjury lusten er wel pap van (al zette niemand het nummer bovenaan zijn lijstje).

08. Jana Kirschner - Struny (29 punten, 11 keer genoemd)
(genomineerd door Choconas, nummer 1 van Choconas en pauljojo)

Jana Kirschner is zeker één van mijn tofste ontdekkingen van 2024. Ik stuitte op haar op een heel ouderwetse manier, namelijk in een platenzaak. Haar meest recente CD Obyčajnosti stond nota bene in de uitverkooprekken, binnen de sectie wereldmuziek. De albumhoes intrigeerde me voldoende om de CD gelijk aan te schaffen. Wereldmuziek, zo zou ik de muziek van deze 46-jarige Slowaakse zangeres zeker niet omschrijven: het is muziek die het midden houdt tussen pop, folk en indie, waarbij ze het experiment bepaald niet schuwt. Anderstalig is het ook, want Jana zingt in het Slowaaks. Ze heeft alle liedjes en teksten op het album geschreven en nam de plaat op in Londen met de band Mad Mad Mad, die ook heeft gespeeld met Róisín Murphy. Het album is, net zoals eerdere albums, geproduceerd door Jana's levenspartner Eddie Stevens, met wie ze twee dochters heeft. Binnen Slowakije heeft ze al de nodige bekendheid en populariteit opgebouwd, daarbuiten nog niet of nauwelijks. Ook op MusicMeter is ze nog geen gevestigde naam (op het moment van schrijven slechts drie stemmen op haar in totaal 12 albums), maar met Nepokoj boekte ze, zoals bekend, onverwacht succes met de maandwinst (oktober). Met Struny zat dat laatste er deze maand niet in, maar een achtste plaats is nog steeds zeer verdienstelijk voor een nog altijd vrij onbekende Slowaakse artieste.

07. Tinashe - Cross That Line (30 punten, 11 keer genoemd)
(genomineerd door voskat, nummer 1 van Gyzzz en voskat)

Met Tinashe treffen we een andere maandwinnaar, met Talk to Me Nice pakte ze in de 2023-editie immers de maandwinst. In de jaarfinale deed ze het ook meer dan uitstekend: ze pakte een tweede plaats op slechts twee punten van de uiteindelijke Song van het Jaar. Daarmee vergeleken valt een zevende plaats misschien een beetje tegen. Aan werklust ontbreekt het Tinashe Jørgensen Kachingwe in elk geval niet. De half-Amerikaanse, half-Zimbabwaanse zangeres bracht in 2024 haar zevende album uit, terwijl ze net 32 jaar geworden is (gisteren was haar verjaardag, hiep hiep hoera!). Eerder heeft ze al twee mixtapes uitgebracht en was ze lid van de meidengroep The Stunners. Daarnaast heeft ze nog een carrière als actrice. Maar eerlijk is eerlijk: Cross That Line is toch echt een stuk minder overtuigend dan Talk to Me Nice, ofschoon het nog steeds best lekker wegluistert.

06. Bullion feat. Charlotte Adigéry - World_train (31 punten, 12 keer genoemd)
(genomineerd door AstroStart, nummer 1 van Arrie, AstroStart en Zwammer)

Het nummer World_train (inclusief laag streepje) staat op het album Affection van Bullion, wat de artiestennaam is van de electroveteraan Nathan Jenkins. Hij heeft ook de nodige ervaring als producer van onder meer werk van Carly Rae Jepsen, Ben Howard, Nilüfer Yanya en Avalon Emerson. Het geluid van het nummer wordt wel omschreven als "sterk ritmisch op electro-basis, met geinige injecties van warme, akoestische instrumenten zoals een melodica, een (country)viool en exotische percussie." We horen hierop ook de Belgische Charlotte Adigéry zingen, die we ook al geregeld voorbij hebben zien komen alhier (zowel onder haar eigen naam als onder de naam WWWater). Het liedje klinkt me trouwens bekend in de oren, als in: het lijkt op een ander nummer, maar ik kan er niet precies de vinger op leggen waarop. Aanstekelijk is het in elk geval wel, ik ga er behoorlijk goed op.

05. clipping. - Keep Pushing (35 punten, 13 keer genoemd)
(genomineerd door Mausie, nummer 1 van Mausie en panjoe)

Clipping, of clipping., gaat ook al een flinke poos mee: het album Dead Channel Sky dat ze in maart 2025 uitbrengen is als ik goed geteld heb alweer hun zesde. De experimentele hiphop van het drietal valt alhier goed in de smaak, met knallers als Nothing Is Safe, Blood of the Fang, Enlacing en Say the Name. Run It deed het eerder deze editie ook goed met een vierde plaats in zijn maandfinale en Keep Pushing doet daar qua notering niet veel voor onder. Eigenlijk hoor je op Keep Pushing weer het vertrouwde geluid van clipping., zonder dat het echt als een herhalingsoefening klinkt. Met het nieuwe album in aantocht gaan we clipping. in de Song van het Jaar 2025 vast weer terugzien met een flink aantal nummers!

04. Jamie xx feat. Robyn - Life (36 punten, 10 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van esteban en VladTheImpaler)

Jamie xx en Robyn, dat zijn me nog eens twee electrogrootheden bij mekaar. En als die gaan samenwerken, hoe klinkt dat dan? Als een typisch Jamie xx-nummer eigenlijk, met een snufje Robyn. Ook bij dit liedje heb ik sterk het idee dat het me bekend voor komt (dat het ergens op lijkt) en na enig speurwerk kwam ik erachter dat het nummer stevig leunt op samples uit The House of the Rising Sun + Revelacion Suite van Revelacion uit 1977, geproduceerd door Cerrone en Don Ray. Maar deze versie van The House of the Rising Sun kende ik nog niet, dus daarmee is voor mij de kous nog niet af. Hoe dan ook, deze electropophit van Jamie xx en Robyn slaat hier flink aan en behaalt een fraaie vierde stek.

03. Vampire Weekend - Capricorn (45 punten, 13 keer genoemd)
(genomineerd door Titmeister, nummer 1 van dumb_helicopter, Johnny Marr, Gretz, hoi123, Titmeister en aerobag)

Daar heb je ze weer! Zoals ik al eens eerder schreef dit jaar: Vampire Weekend is ook niet weg te slaan uit het Song van het Jaar-topic. Winnaars van de 2019-editie van dit gebeuren met het nummer Harmony Hall en eerder dit jaar al vertegenwoordigd in een maandfinale met Classical (5e plaats) en Mary Boone (2e). Capricorn was de leadsingle van het goed ontvangen vijfde album Only God Was Above Us. Het nummer verbeeldt naar verluidt de “pijnlijke, onvermijdelijke melancholie van oud worden en ontdekken dat volwassenen zich net zo machteloos voelen als kinderen”. De video werd geregisseerd door Nick Harwood, lange tijd creatief directeur van de band, en bevat clips die de essentie van het leven in New York City tijdens de late jaren 1980 vastleggen, eindigend met de band die het nummer uitvoert. Helemaal aan het einde van de video volgt een dankwoord aan kunstenaar Steven Siegel, wiens clips werden gebruikt in de video, en wiens fotografie de titel van het album inspireerde, alsmede de albumhoes.

02. Ann O'aro - IN UTERO MILITARI (49 punten, 12 keer genoemd)
(genomineerd door ArthurDZ, nummer 1 van Teunnis, remcodulac, ArthurDZ en AOVV)

Ann O'aro werd geboren in 1990 als Anne-Gaëlle Hoarau en is afkomstig van het eiland Réunion. Dit eiland is een Frans overzees departement in de Indische Oceaan, dat ten oosten van Madagaskar en ten westen van Mauritius ligt. EvilDrSmith (duidelijk een man met smaak, waarom doet hij hier eigenlijk niet mee?) heeft al zulke prachtige woorden gewijd aan de zangeres en haar meest recente album Bleu, dat ik me de moeite zal besparen om met nóg mooiere woorden te komen. Aldus sprak de wijze heer:
EvilDrSmith schreef:
[Ann O’aro’s derde album is] een heel grote avontuurlijke stap voorwaarts [ten opzichte van eerder werk]. Een emotionele mix van traditie, chanson, jazz en bovenal experiment met daarin een hoofdrol voor stemmige pianoakkoorden, donkere trombonegolven en melancholische en/of vervreemdende zangpartijen die de ene keer aan de chansontraditie van Edith Piaff doen denken, een andere keer bijkans aan een tonaal zingende Diamanda Galás. Net als [...] Danyèl Waro doet ook zij aan fonnkèr: een Réunionese versie van poetryslam. […] In Utero Militari is één van de indrukwekkendste nummers die ik dit jaar heb gehoord, werkelijk bloedstollend.

Daar heb ik verder weinig aan toe te voegen, behalve dan dat 49 punten, 12 keer genoemd en vier nummer 1-posities nét niet genoeg waren voor de maandwinst, want die gaat naar...

Met dank aan herman die haar tipte, wat uiteindelijk voor haar doorbaak op MuMe zorgde.

01. Dina Ögon - Det Läcker (50 punten, 16 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van Poek)

Dina Ögon weet toch wel verrassend de maandwinst te pakken! Chapeau! Het nummer werd hier breed gedragen, 16 vakjuryleden namen het op in hun lijstje, maar slechts één jurylid zette het helemaal bovenaan (gefeliciteerd Poek!). Je zou kunnen denken dat Dina Ögon een onopgemerkte zangeres uit Turkije is, maar het gaat hier in werkelijkheid om een Zweedse band en de naam betekent "Jouw Ogen". De zangeres die je hoort heet trouwens Anna, niet Dina, en ze zingt in het Zweeds. Ik leerde deze artiest ook weer toevallig kennen, deze keer door een suggestie van Spotify zo’n twee jaar geleden. Zeer aangename muziek, vond ik toen, een beetje in het straatje van Khruangbin en Kit Sebastian. Ik betwijfelde toen echter of de band ooit potten zou kunnen breken in het Song van het Jaar-topic. Maar ziedaar: we noteren twee jaar later en Dina Ögon gooit hoge ogen (pun intened!) met Det Läcker, een heerlijk zwijmelliedje dat aanvoelt als een bad vol melancholie en nostalgie. Khruangbin komt wederom bij me op bij het luisteren van dit nummer, maar vooral ook Fleetwood Mac in de refreinen. Daarmee hebben we vermoedelijk niet voor het eerst een Zweedse maandwinnaar (First Aid Kit?), maar wellicht wel voor het eerst een Zweedstalige winnaar? Gretz moet hierover maar het verlossende woord geven. Oh, en ook niet onbelangrijk gezien de recente discussies: dit nummer is niet alleen automatisch genomineerd, het komt ook rechtstreeks uit het Maak Kennis Met…-topic. Net zoals het andere Zweedse nummer overigens, Mattias El Mansouri's Transcendence, dus dat is twee uit twaalf.

Beste top twee van het jaar! Ook mooi dat een nummer uit MKM... wint (en de nummer twee was daar ook al geplaatst). Dank voor de boeiende presentatie Choconas!

Poek schreef:
Met dank aan herman die haar tipte, wat uiteindelijk voor haar doorbaak op MuMe zorgde.

Ja, herman en EvilDrSmith zetten mij ook op het spoor van Ann O'ara en daar ben ik erg blij mee!

Mooie top 2! Zou marginaal nog mooier geweest zijn als Poekie zijn top 2 had omgedraaid

Choconas schreef:
Je zou kunnen denken dat Dina Ögon een onopgemerkte zangeres uit Turkije is

Haha, dat dacht ik inderdaad!

Wat grappig, Arrie! Maar je bent vast niet de enige.

Dank voor de leuke en informatieve presentatie Choconas! Ik had ook een heel ander beeld bij Dina Ögon.

Nu we december hebben afgerond is de procedure als volgt:
Voorrondes: 12 ladders van 8; nummers 13 t/m 20 van de maand (4 door).
Grote Finale, ronde 1: 12 ladders van 8; nummers 9 t/m 12 van de maand + doorstroom voorrondes (4 door).
Grote Finale, ronde 2: 12 ladders van 8; nummers 5 t/m 8 van de maand + doorstroom ronde 1 (4 door).
Grote Finale, ronde 3: 12 ladders van 8; nummers 1 t/m 4 van de maand + doorstroom ronde 2 (4 door).
Grote Finale, kwartfinale: 6 ladders van 8 (4 door).
Grote Finale, halve finale: 3 ladders van 8 (4 door).
GRANDE FINALE: 12 nummers.

De voorrondes kunnen we spelen, maar niet voordat er een paar statistiekjes voorbij komen:

Aantal nominaties in De Grote Finale per user (waarvan in de aanstaande voorrondes) [aantal maandwinnaars]:
yeahyeahyeah 15 (7)
Choconas 14 (3) [2]
Arno 12 (6) [2]
Titmeister 12 (8) [2]
Martijn Jonkers 11 (2)
Mausie 10 (3)
Edgar18 10 (4) [1]
123poetertjes 9 (3)
AstroStart 8 (2)
pauljojo 8 (2)
Arrie 8 (4)
hoi123 7 (3)
Johnny Marr 6 (3)
panjoe 6 (4)
voskat 5 (0)
ArthurDZ 5 (1)
esteban 5 (2)
Gyzzz 4 (2)
Gretz 4 (2)
Snoeperd 3 (1)
Poek 3 (1)
Koenr 3 (2)
AOVV 3 (2)
Coma Cat 3 (2)
VladTheImpaler 2 (0)
JoaMuse 2 (1)
Zwammer 2 (1)
dumb_helicopter 2 (2)
Teunnis 1 (1)
chartsmaster 1 (1)
DjFrankie 1 (1)
sj0n88 1 (1)

Aantal automatische nominaties in De Grote Finale (waarvan in de aanstaande voorrondes) [aantal maandwinnaars]:
Maak kennis met... 20 (10) [1]
RYM 19 (6) [3]
Afrekening 12 (2) [1]
Release 3 (1)

Hofleveranciers bij de laatste 240 (waarvan in de aanstaande voorrondes) (waarbij artiest x feat. artiest y apart gerekend is):
Charli xcx 10 (2)
Nilüfer Yanya 5 (1)
Julia Holter 4 (0)
Fontaines D.C. 4 (0)
JPEGMAFIA 4 (0)
Adrianne Lenker 4 (2)
Eefje de Visser 3 (0)
A. G. Cook 3 (0)
Beth Gibbons 3 (0)
Vampire Weekend 3 (0)
Kendrick Lamar 3 (0)
Haley Heynderickx 3 (2)

Wist je dat...
... JPEGMAFIA - SIN MIEDO en Charli xcx - 360 de hoogste stempercentages hebben behaald van alle ladders in de eerste ronde (27,27%, - juli, ladder 1 en 3)?
... Snow Patrol - The Beginning het laagste stempercentage heeft behaald van alle ladders in de eerste ronde (0,00% - juni, ladder 8 )?
... januari ladder 1 het hoogste aantal deelnemers had aan een ladder (29)?
... finaleladder 2 van april het laagste aantal deelnemers had aan een ladder (14)?
... gemiddeld 21,15 deelnemers per ladder meespeelden dit jaar?
... maand juli gemiddeld het meeste aantal deelnemers had (23,01)?
... maanden maart, augustus en december het grootste aantal stemmers hadden in de maandfinale (27)?
... Brutalismus 3000 - Europaträume de grootste winnaar is van een maandfinale (van een virtuele 15e positie na ronde 1 naar de maandwinst)?
... Nubya Garcia - Fortify, Charli xcx feat. Shygirl - 365 en Tarta Relena - Si Veriash a la Rana de grootste verliezers zijn (van een virtuele 1e positie na ronde 1 naar uitschakeling in de finaleladders)?
... Julia Holter - Spinning en Dina Ögon - Det Läcker virtueel 1e stonden na de eerste ronde en er vervolgens ook met de maandwinst vandoor gingen?
... er 605 unieke artiesten deelnamen (waarbij artiest X en artiest X feat. Y apart gerekend zijn)?
... Charli xcx het meest genomineerd is (11x) (en daarnaast nog 4x met een remix)?
... Elbow en Father John Misty het meest genomineerd zijn zonder succes (beide 4x en niet bij de laatste 240)?
... Cameron Winter - Singles op dit moment de hoogst genoteerde single van 2024 is op RYM die niet heeft meegedaan?
... Froukje & S10 - Ik Haat Hem Voor Jou winnaar werd van Song van het Jaar 2024 van VPRO 3voor12, maar hier niet meegedaan heeft?

Hulde en duizendmaal dank voor de vermakelijke en informatieve stukken van de maandelijkse presentatoren van dit jaar:
januari: Arrivé Arrie
februari: Popiejopie pauljojo
maart: Charmante Choconas
april: Transcendentale Titmeister
mei: Achtbare Arrie
juni: Toppie Teunnis
juli: Hoogsteigen hoi123
augustus: Pronkzieke pauljojo
september: Artifarti ArthurDZ
oktober: Hoopinbangedagen hoi123
november: Tijger Titmeister
december: Sjongjonge Choconas

Voorrondes Grote Finale:
De nummers 13 t/m 20 van elke maand. In elke ladder zit een nummer 13 t/m 20 vanuit een andere maand. Er gaan 4 per ladder door.

Ladder 1:
Bonny Light Horseman - Old Dutch
Charli xcx - Club classics
Dillom - Buenos tiempos
Kamasi Washington - Prologue
Mdou Moctar - Imouhar
Sampha & Little Simz - Satellite Business 2.0
Toxe - Som En Sol
Ὁπλίτης - Ἡ τῶν λυσσημάτων ἄγγελος

Ladder 2:
Amirtha Kidambi's Elder Ones - Farmer's Song (Part A)
Anish Kumar - Deewana Deewana
beabadoobee - Beaches
Club 8 - Closer to You
Colin Stetson - Strike your forge and grin
Harrison BDP - Aether
Ichiko Aoba - Lullaby
Kolonel Djafaar - Phil's First Tear

Ladder 3:
Charli xcx - Everything Is Romantic
Hinds - The Bed, the Room, the Rain and You
Kamasi Washington & André 3000 - Dream State
KOKOKO! - Bazo Banga
Maya Ongaku - Iyo no Hito
Parra for Cuva feat. orbit - Pinie
Sheherazaad - Mashoor
Sophie Straat & Metropole Orkest - Gebroken Spiegels

Ladder 4:
bdrmm - John on the Ceiling
Confidence Man - I Can’t Lose You
DJ Gigola - Siente (el Ritmo)
Lael Neale - Electricity
Mabe Fratti - Enfrente
Marthe X Pilani Bubu - Imbokodo
Tenue - Inquietude
Tyler, the Creator - Noid

Ladder 5:
Arooj Aftab - Aey Nehin
Future Islands - Iris
Haley Heynderickx - Seed of a Seed
Kassie Krut - Reckless
Katerina - Papu
Skeleten - Bodys Chorus
The Alchemist feat. ScHoolBoy Q - Ferraris in the Rain
The Cure - Alone

Ladder 6:
Erika de Casier - Home Alone
Floating Points - Ocotillo
Future Islands - Give Me the Ghost Back
Helena Hauff - Humanoid Fruit
Jamie xx feat. The Avalanches - All You Children
Kevin Coleman - Imaginary Conversations on Fish Hatchery Rd.
Skee Mask - BB Care
Your Old Droog feat. Method Man & Denzel Curry - DBZ

Ladder 7:
Aziza Brahim - Thajliba
Ibrahim Maalouf - Timeless
Kelly Lee Owens - Love You Got
Neighbours Burning Neighbours - Trans Youth
Sahra Halgan - Sharaf
Soshi Takeda - Can Imagination Transcend Distance?
Still Corners - The Ship
The Zawose Queens - Maisha

Ladder 8:
A$AP Rocky - Tailor Swif
BADBADNOTGOOD feat. Tim Bernardes - Poeira Cosmica
BEA1991 - SCREAKER!
Darkside - Graucha Max
Derya Yıldırım & Grup Şimşek - Cool Hand
Jessica Pratt - Life Is
Nilüfer Yanya - Method Actor
The Smile - Teleharmonic

Ladder 9:
Charli xcx feat. Shygirl - 365
Ezra Collective - Ajala
Haley Heynderickx - Foxglove
Pye Corner Audio - Decision Point
RAFFA GUIDO - Famax
Sabrina Carpenter - Espresso
St. Vincent - Broken Man
The Blessed Madonna feat. Clementine Douglas - Happier

Ladder 10:
Adrianne Lenker - Real House
Caroline Polachek feat. Weyes Blood - Butterfly Net
Dar Disku feat. Aymen Attia - Galbi
DIIV - Frog in Boiling Water
Fat Dog - Running
Fennesz - Love and the Framed Insects
Houle - Née des Embruns
Kali Uchis & Peso Pluma - Igual que un Ángel

Ladder 11:
Adrianne Lenker - Sadness as a Gift
blazey & Marlon Hoffstadt aka DJ Daddy Trance - My Mama Dropped LSD in the 90's
Francisca Valenzuela - Rompecorazones
Joost - Europapa
KOKOKO! - Salaka Bien
Maria Chiara Argirò - Light
Ruti - Lungs [Calibre Remix]
Tensnake - Get It

Ladder 12:
Chelsea Wolfe - Everything Turns Blue
Four Tet - Daydream Repeat
Julia Sabaté - DALIA
Magdalena Bay - Death & Romance
mary in the junkyard - Teeth
Men Seni Suyemin - Waiting for the New Year
Sababa 5 & Yurika - Kokoro - こころ
Tashi Wada - Grand Trine

https://open.spotify.com/playlist/5DvTRYGNk1JAnxXLoQ5tOO?si=8ecbe857380a4d3e

Ladder 1:
Bonny Light Horseman - Old Dutch
Charli xcx - Club classics
Dillom - Buenos tiempos
Kamasi Washington - Prologue
Mdou Moctar - Imouhar
Sampha & Little Simz - Satellite Business 2.0
Toxe - Som En Sol
Ὁπλίτης - Ἡ τῶν λυσσημάτων ἄγγελος

Choconas bedankt voor de informatieve en prettig leesbare finalepresentatie! Het is uiteindelijk een erg fijne top 3 geworden, met een enigszins verrassende winnaar. Overigens had vanaf het begin door dat het Zweeds was, klinkt weinig Turks aan

pauljojo bedankt voor de statistieken en het opzetten van de jaarfinale! Benieuwd wie daar als winnaar uitkomt Hoop toppers overigens al wel in de voorronde.

Overigens blijkt uit zowel deze maandfinale, als de statistieken, dat het kennismakingstopic een prima bron van nominaties is. Ik denk dat er gewoon wat meer users van hier daar mee moeten doen, lijkt me een win/win

Bedankt Choconas! Heel fijn om te lezen allemaal. Best een verrassende winnaar, persoonlijk vond ik het niet zo'n bijzonder nummer. Dan liever Annoaroaro.

Titmeister schreef:
Overigens blijkt uit zowel deze maandfinale, als de statistieken, dat het kennismakingstopic een prima bron van nominaties is. Ik denk dat er gewoon wat meer users van hier daar mee moeten doen, lijkt me een win/win
SvhJ ís mijn Maak Kennis Met.

pauljojo schreef:
Voorrondes Grote Finale
https://cdn-useast1.kapwing.com/static/templates/black-guy-hiding-behind-tree-meme-template-full-80d771c5.webp

Arno schreef:
(quote)
SvhJ ís mijn Maak Kennis Met.

In MKM kan je ze soms wel meer dan een maand eerder ontdekken. Is goed voor je snob-brevet

1. Toxe - Som En Sol
2. Charli xcx - Club classics
3. Mdou Moctar - Imouhar
4. Kamasi Washington - Prologue

Bedankt voor de presentatie Choconas!

Op deze ladder stem ik morgen.

Op basis van de statistieken is MKM samen met RYM juist de belangrijkste bron van automatische nominaties. Je zou beter kunnen pleiten voor het loslaten van de album nominaties.

Ik stem morgen.

De presentatie van onze Choco moet ik nog teruglezen, maar in ieder geval een mooie winnaar! Daar zit nog een leuk verhaaltje achter. Afgelopen november was ik met sj0n88 bij Iceland Airwaves Festival in Reykjavik. Dina Ögon stond niet echt op ons lijstje, maar aangezien we op tijd wilden zijn voor de act daarna (Charlotte Adigéry & Bolis Pupul, fantastisch optreden was dat), pakten we nog even het staartje van hun optreden mee. Ongeveer het eerste nummer wat we hoorden was deze Det Läcker. Klonk heerlijk, dus ik meteen Shazam erbij gepakt. Helaas kon ik het nummer niet vinden, dus ik had alleen een video opname. Een paar dagen later terug in Nederland ben ik hun nummers op Spotify afgegaan (want ze stonden helaas niet op setlist.fm) met de opname ernaast en zo kon ik het nummer terug vinden. En zo belandde het in MKM en later hier als maandwinnaar, leuk

Mausie schreef:
Op basis van de statistieken is MKM samen met RYM juist de belangrijkste bron van automatische nominaties. Je zou beter kunnen pleiten voor het loslaten van de album nominaties.

Ik stem morgen.

Ja maar MKM zijn gewoon veredelde extra usernominaties, aangezien zowat iedereen die in MKM meedoet, ook hier deelnemer is. Kan je net zo goed die extra slots inzetten om in dit topic meer mensen te kunnen laten nomineren. En grote kans dat de nummers die anders zouden doorstromen via MKM, hier dan ook gewoon genomineerd gaan worden. Dat heb je bij de albumnominaties toch minder, die brengen imo meer een extra nuance aan in de startlijst ('dit is buiten de Svhj-bubbel populair').

Maar goed, dat zijn ook maar mijn twee centen, doe ermee wat jullie willen

Dank Choconas en pauljojo voor de fraaie schrijfsels! Leuke, verrassende winnaar ook.

Sterke ladder meteen.

1. Toxe - Som En Sol
2. Charli xcx - Club classics
3. Dillom - Buenos tiempos
4. Kamasi Washington - Prologue

5. Mdou Moctar - Imouhar
6. Sampha & Little Simz - Satellite Business 2.0

Mausie schreef:
De presentatie van onze Choco moet ik nog teruglezen, maar in ieder geval een mooie winnaar! Daar zit nog een leuk verhaaltje achter. Afgelopen november was ik met sj0n88 bij Iceland Airwaves Festival in Reykjavik. Dina Ögon stond niet echt op ons lijstje, maar aangezien we op tijd wilden zijn voor de act daarna (Charlotte Adigéry & Bolis Pupul, fantastisch optreden was dat), pakten we nog even het staartje van hun optreden mee. Ongeveer het eerste nummer wat we hoorden was deze Det Läcker. Klonk heerlijk, dus ik meteen Shazam erbij gepakt. Helaas kon ik het nummer niet vinden, dus ik had alleen een video opname. Een paar dagen later terug in Nederland ben ik hun nummers op Spotify afgegaan (want ze stonden helaas niet op setlist.fm) met de opname ernaast en zo kon ik het nummer terug vinden. En zo belandde het in MKM en later hier als maandwinnaar, leuk

Mooi verhaal, Maus. Dat vind ik het mooie aan dit topic, dat obscure nummers met een persoonlijke backstory van een user gewoon kunnen winnen: Dina Ögon, Jana Kirschner, Tending Tropic.

ArthurDZ schreef:
(quote)

Ja maar MKM zijn gewoon veredelde extra usernominaties, aangezien zowat iedereen die in MKM meedoet, ook hier deelnemer is. Kan je net zo goed die extra slots inzetten om in dit topic meer mensen te kunnen laten nomineren.

Maar vind je dan ook dat dit topic geen bron voor nummers in de Witte Trui zou moeten zijn?

Gast
geplaatst: vandaag om 14:40 uur

geplaatst: vandaag om 14:40 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.