MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Song van het Jaar 2024

zoeken in:
1. Brutalismus 3000 - Europaträume
2. Caroline Polachek - Coma
3. Julia Holter - Evening Mood
4. Caroline Polachek - Spring Is Coming With A Strawberry In Its Mouth
5. Chelsea Wolfe - House of Self-Undoing

1. Chelsea Wolfe - House of Self-Undoing
2. PPJ - Double Rainbow
3. Adrianne Lenker - Fool
4. Montee, Shiite - Sans Fin
5. Machinedrum feat. Tinashe - ZOOM

We zijn ondertussen nog op zoek naar een finalepresentator. Iemand die in de pen wil klimmen? We kunnen de deadline eventueel verschuiven naar morgenavond, zou mij ook goed uitkomen.

Titmeister schreef:
Prima finale, had alleen liever de 2 jazznominaties van Koen gehad ipv 2x Polachek.

Erg zonde inderdaad dat geen van de toffe jazznominaties de finale wist te halen. Verder een vrij doorsnee finale, met een paar fijne nummers bovenaan, een prima top 8 en slechts één echt misbaksel.

01. Chelsea Wolfe - House of Self-Undoing
02. Adrianne Lenker - Fool
03. Still Corners - The Dream
04. Julia Holter - Evening Mood
05. Montee, Shiite - Sans Fin

06. Alcest - L'Envoy
07. Machinedrum feat. Tinashe - ZOOM
08. PPJ - Double Rainbow

09. Caroline Polachek - Spring Is Coming With A Strawberry In Its Mouth
10. Allie X - Weird World
11. Caroline Polachek - Coma

12. Brutalismus 3000 - Europaträume

1. Still Corners - The Dream
2. Brutalismus 3000 - Europaträume
3. Adrianne Lenker - Fool
4. Chelsea Wolfe - House of Self-Undoing
5. Julia Holter - Evening Mood

PPJ, Allie X en Caroline ook zeer sterk!

1. Alcest - L'Envol
2. Allie X - Weird World
3. Brutalismus 3000 - Europaträume
4. PPJ - Double Rainbow

1. Allie X - Weird World
2. Caroline Polachek - Spring Is Coming With A Strawberry In Its Mouth
3. PPJ - Double Rainbow
4. Julia Holter - Evening Mood
5. Brutalismus 3000 - Europaträume

1. Julia Holter - Evening Mood
2. Caroline Polachek - Spring Is Coming With A Strawberry In Its Mouth
3. PPJ - Double Rainbow
4. Caroline Polachek - Coma

Laten we de deadline verschuiven naar morgen 20:00. Ik kan nu in ieder geval niet afsluiten en opstarten.

01. Caroline Polachek - Coma
02. Alcest - L'Envoy
03. Julia Holter - Evening Mood
04. Machinedrum feat. Tinashe - ZOOM
05. Caroline Polachek - Spring Is Coming With A Strawberry In Its Mouth

Ik heb iets meer dan de helft geluisterd, maar moet nu weg...
Hopelijk kan ik voor morgenochtend mijn lijstje gooien.

Ik vind ze tot nu toe allemaal prima btw!

Ha voskat, het spijt me wel en er zijn best argumenten te vinden die ervoor pleiten om nog langer te wachten (wat lopen we ontiegelijk voor zeg! ), maar ik ga hem afsluiten met een beknopte presentatie.

12. Montee, Shiita - Sans Fin (11 punten, 5 keer genoemd)
(genomineerd door esteban)

Dank voor de nominatie, esteban, ik heb er van genoten. Montee is een artiest uit Keulen die zich toelegt op electronische muziek, onder andere drum and bass. De breakbeat patronen zijn in deze single niet als zodanig aanwezig. Met een bpm van rond de 170 zit er toch een aardig tempo in. Naast de muziek schijnt Montee ook te fotograferen.
Shiite - het moet Shiita zijn zie ik nu - wie deze dame is weet ik niet, maar haar dromerige stem bevalt gezien de finaleplaats. Ze zingt in de ik-vorm over hoe iemand alles achter zich laat, vergeet, en vertrekt. Ze begint opnieuw.

In de eerste ronde eindigden ze als 4e en dus gingen ze met de hakken over de sloot door. In de finaleladder scoorden ze keurig: 6e stempercentage van allen. In deze finale slechts 11 punten, maar toch een mooi begin met deze finaleplaats.

11. Allie X - Weird World (20 punten, 6 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van JoaMuse, esteban)

Een automatisch genomineerd nummer, afkomstig van RYM. Vorig jaar zijn Black Eye en Girl With No Face automatisch genomineerd. Black Eye haalde daarvan een 17e plek in de maand en deed het daarmee best aardig. Girl WIth No Face overleefde de eerste ronde niet. Een eerste finaleplek dus voor Allie X.

Allie X, Canadese met de echte naam Alexandra Ashley Hughes timmert alweer bijna twee decennia aan de weg. "Ze staat bekend om haar unieke stijl, zowel qua muziek als visuele presentatie." Haar nieuwste album scoort ontzettend goed en is dan ook erg populair op bijvoorbeeld RYM.

Oeps, vanmiddag geluisterd maar vergeten mijn lijst te plaatsen. Hierbij alsnog. Om des keizers baard.

1. Chelsea Wolfe - House of Self-Undoing
2. Julia Holter - Evening Mood
3. Montee, Shiite - Sans Fin
4. Brutalismus 3000 - Europaträume
5. Adrianne Lenker - Fool

6. Machinedrum feat. Tinashe - ZOOM
7. Allie X - Weird World
8. Caroline Polachek - Spring Is Coming With A Strawberry In Its Mouth
9. Still Corners - The Dream
10. PPJ - Double Rainbow
11. Caroline Polachek - Coma
12. Alcest - L'Envol

Zwakke finale, mijn favorieten staan tussen plaats dertien en twintig.

10. Caroline Polachek - Spring Is Coming With A Strawberry In Its Mouth (22 punten, 8 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van ArthurDZ)

Deze dame behoeft geen introductie meer, want ze scoort de ene na de andere plaat in onze maandfinales.
Het was stuivertje wisselen tussen de beide Polacheks. In de eerste ronde scoorde dit nummer prima, 2e met een stempercentage van 19,50%, maar Coma nog beter. In de finaleladders scoorde Spring Is Coming With A Strawberry In Its Mouth echter een hoger stempercentage. De coma trekt uiteindelijk aan het langste eind. En ondertussen krabt Koenr zich nog eens achter de oortjes als hij nog eens beseft dat zijn beide jazznominaties zijn gewipt door beide Polacheks.

9. Machinedrum feat. Tinashe - ZOOM (24 punten, 11 keer genoemd)
(genomineerd door Martijn Jonkers, nummer 1 van Martijn Jonkers)

In Song van het Jaar 2020 nomineerde yeahyeahyeah Keleketla! - Papua Merdeka (Machinedrum Remix). Het nummer eindigde 101e van het jaar en de vakjury oordeelde bij monde van aerobag in de maandfinale, waarin het 7e werd, dat Machinedrum een respectvolle remix had afgeleverd. Machinedrum, oftewel, de Amerikaan Travis Stewart, staat te boek als een veelzijdig artiest; hij beweegt zich tussen verschillende electronische subgenres.
Hij mag vaker langskomen op onze feestjes. Maakt de hoge verwachtingen van de finaleladders niet helemaal waar, want won immers een finaleladder met het 4e stempercentage van allen.

8. Caroline Polachek - Coma (24 punten, 7 keer genoemd)
(genomineerd door Martijn Jonkers, nummer 1 van Coma Cat)

Polachek is sinds 2019 in onze Song van het Jaar topics aanwezig. Het begon allemaal met Door. En hier hebben we dan Coma op plek 8 in de maandfinale. 2 punten meer dan de andere Polachek. Er zijn een aantal users die dit toch maar een vrij doorsnee nummer vinden. Anderen kunnen er dan weer volop van genieten. Zo zie je maar.
Wisten jullie trouwens dat Martijn Jonkers deze maandfinale verantwoordelijk is voor 2 nominaties? Deze Polachek eindigt boven Machinedrum vanwege het aantal 2e plaatsen, namelijk 3 tegenover 0.

7. PPJ - Double Rainbow (26 punten, 9 keer genoemd)
(genomineerd door yeahyeahyeah)

In 2020 nomineerde Titmeister Primavera. Het nummer eindigde als 18e van de maand, maar via de voorrondes stootte het door tot de 106e plek van het jaar. 5 plekjes achter de Machinedrum Remix die ik zojuist nog noemde. Wat is het toch een kleine wereld.
Páula, Povoa & Jerge leveren hier alweer zo'n fijne plaat af. Bij niemand op nummer 1 gezet, maar toch 26 punten.
Trouwens heb ik laatst bij het kinderfeestje van zoonlief allerlei proefjes gedaan. Met prisma's in de zon enzo. En dan die regenboog proberen te vinden. Wat een geluk bij die kleuters. Ik had deze plaat erbij op moeten zetten en dan was het feest nóg mooier geworden.

6. Alcest - L'Envol (26 punten, 7 keer genoemd)
(genomineerd door Arno, nummer 1 van Arno, dumb_helicopter)

Alcest is een band die ik vooral ken vanuit de Witte Trui. Het kan daar vaak wel op wat punten van mij rekenen. Toch ben ik nog nooit dieper in deze Franse formatie gedoken. 21 juni komt hun nieuwste worp uit: Les Chants de l’Aurore. Misschien is dat een goed moment.
In Song van het Jaar 2019 haalde Alcest met Protection de 14e maandpositie en 36e plek van het jaar (!) en een 8e plek in de maandfinale met Spiritual Instinct (door andere andere Polachek en Elbow achter zich te houden, net als hier). De post-metalband heeft echter al een langere geschiedenis met dit spelletje en is bekend met de finaleplekken. Het was dus wel alweer 5 jaar geleden en het werd weer tijd. Wat metal in de finale is ook wel weer eens lekker.
L'Envol haalde op het nippertje de maandfinale ten koste van Kali Uchis op basis van nummer 1 posities. Stroomde als 11e de finale in en eindigt dus op een verdienstelijke 6e plek.

5. Chelsea Wolfe - House of Self-Undoing (27 punten, 9 keer genoemd)
(genomineerd door pauljojo, nummer 1 van Choconas, pauljojo)

Wow. Ik zou niet durven zeggen welke van mijn nominaties ooit eerder zo hoog heeft gescoord. Ik dacht even aan Mohabbat, maar die haalde niet eens de maandfinale. (Gekkigheid). Chelsea Wolfe heeft een nieuw album uit en dat hebben we bij dit topic geweten, want er zijn al een aantal (automatische) nominaties langsgekomen. Ik was niet zo weg van die nominaties, maar dit nummer vind ik in al zijn donkere volheid wel tof. Blij dat jullie dat met mij eens zijn.

Mijn twee topfavorieten eindigen achteraan, maar sowieso bijzonder blij dat ze tot hier geraakt zijn. Allie X was mijn eerste nominatie-keuze trouwens, maar reeds automatisch dus.

4. Adrianne Lenker - Fool (33 punten, 9 keer genoemd)
(genomineerd door 123poetertjes, nummer 1 van 123poetertjes, hoi123)

De plaatjes van nummers - wat zijn haar teksten vaak beeldend, denk aan "body like a bat in flight" - zijn geëvolueerd in stijl en invloeden sinds Songs. Net als dat bij Big Thief gebeurde trouwens. Het blijft echter raken. Wat is dat toch? Bovenal denk ik toch de eerlijkheid.
Ruined en Sadness as a Gift probeerden het eerder, maar zij haalden de maandfinale niet. Fool doet het uitstekend met een 4e plek.

3. Julia Holter - Evening Mood (37 punten, 13 keer genoemd)
(genomineerd door yeahyeahyeah, nummer 1 van yeahyeahyeah, AOVV, Arrie)

Ah, wacht eens even. yeahyeahyeah heeft ook twee nominaties in de finale! Dat had ik even over het hoofd gezien. Maar zo bijzonder is het ook weer niet voor deze nominatiekoning.

Vorige maand pakte Spinning nog een grandioze overwinning. Julia Holter pakt gewoon nóg een finaleplek. En dan heb ik de verrichtingen van Sun Girl nog niet eens opgezocht. Die deed toch ook mee? Dat album moet ik binnenkort ook maar eens aanslingeren.
Evening Mood speelde de hele maand lang haar partij in de bovenste regionen en deze podiumplek zat er dus dik in.

Bijzonder dat Sadness as a Gift de finale niet heeft gehaald, die vind ik nog veel beter dan Fool.

Hele fraaie top 2 overigens

2. Still Corners - The Dream (39 punten, 12 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van Mausie, DjFrankie, Johnny Marr, Zwammer, Snoeperd)

Ik had echt niet gedacht dat Still Corners het hier zo goed zou doen, maar Still Corners is het meest op nummer 1 gezet in deze finale. Het scheelt maar 2 punten met de nummer 1. Still Corners is afkomstig uit de afrekening.

1. Brutalismus 3000 - Europaträume (41 punten, 14 keer genoemd)
(genomineerd door Titmeister, nummer 1 van Teunnis, Titmeister, AstroStart)

Brutalismus... na een 3e plek met DIE LIEBE, na een 2e plek met NUR MEIN KÖRPER pakt Europaträume hier - het is ongelofelijk, maar waar - de maandwinst!
Of, eigenlijk is het helemaal niet ongelofelijk, want na de aardverschuiving in de finaleladders (22,50% en 45 punten) zat dit eraan te komen.

Scooterrrr!

Leuke presentatie alweer!

Song van het jaar 2024 editie maart

De volgende 16 nummers zijn automatisch genomineerd:

De 4 hoogst genoteerde singles uit 2024 op RateYourMusic.com t/m maart:

Adrianne Lenker - Free Treasure
Porter Robinson - Cheerleader
Vampire Weekend - Mary Boone
Vampire Weekend - Classical

De 4 best beoordeelde nummers - op basis van de IMDb-formule - van de maand maart uit het topic Maak kennis met... 2024

Julia Sabaté - Dalia
Human Space Machine - Searching
Victoria Bigelow - Under The Tree
Kreggo - Tochi

Vervolgens de 4 hoogst genoteerde nummers uit de laatste uit '24 afkomstige gezamenlijke weeklijst van de MuMeAfrekening 2024

Nick Cave & The Bad Seeds - Wild God
Kings of Leon - Mustang
The Buoys - Guard My Heart
Nothing But Thieves - Oh No :: He Said What?

En tot slot de meest als favoriet aangevinkte tracks van de 4 meest populaire albums op MusicMeter van maart 2024. Waarbij albums met 30 stemmen of meer én een gemiddelde van minstens 3,00 voorrang hebben. Als een album voldoet aan de criteria, maar de meest aangevinkte track al genomineerd is, dan nomineert het album geen nummer. Bij gelijke stand heb ik gekeken naar de trackrating op RYM.

Judas Priest - Panic Attack
Elbow - Balu
Bruce Dickinson - Rain on the Graves
The Blinders - Brakelights

Alfabetische lijst:

Adrianne Lenker - Free Treasure
Bruce Dickinson - Rain on the Graves
Elbow - Balu
Human Space Machine - Searching
Judas Priest - Panic Attack
Julia Sabaté - Dalia
Kings of Leon - Mustang
Kreggo - Tochi
Nick Cave & The Bad Seeds - Wild God
Nothing But Thieves - Oh No :: He Said What?
Porter Robinson - Cheerleader
The Blinders - Brakelights
The Buoys - Guard My Heart
Vampire Weekend - Mary Boone
Vampire Weekend - Classical
Victoria Bigelow - Under The Tree

De overige 48 nummers gaan we zelf nomineren. Zie de startpost voor een uitleg mbt welke nummers wel en niet genomineerd kunnen worden. Het belangrijkste criteria is dat een nummer afkomstig is uit 2024 en niet eerder heeft meegespeeld in een SvhJ topic.

Check alsjeblieft d.m.v. de zoekfunctie in dit topic en vorig jaars topic of een nummer al genomineerd is.

Het verzoek jullie nominaties te voorzien van een Spotify-uri

Tot slot het vriendelijke verzoek: check even goed of een nummer écht uit 2024 afkomstig is. Single uit ’23 kan ook, als hij maar op een 2024 release verschenen is.

Je mag één nummer tegelijk nomineren houden.

DE VOLGENDE NOMINATIERONDE DINSDAG 21:00.

Jaaaaa, heerlijk. Lekker raven. Speciaal voor Choconas, zonnebril op en gaan

pauljojo bedankt voor het voortreffelijk oppakken van de presentatie-handschoen!

Gast
geplaatst: vandaag om 21:16 uur

geplaatst: vandaag om 21:16 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.