MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / De Britpop Big 4: alle singles gerangschikt-meter (1990-1999)

zoeken in:
https://i.ytimg.com/vi/A_LLPAr7Yx4/hqdefault.jpg

Een opvolger van 'Madonna: Alle Singles Gerangschikt-meter' is er nooit gekomen... tot nu! Met een extra wedstrijdelement, want we bekijken deze keer niet één, maar vier artiesten, en wel de Premier League van de britpop in de hoogtijdagen van hun populariteit, relevantie en productiviteit. De battle of britpop wordt voor eens en voor altijd beslecht, en wel hier op Musicmeter!

Hoe gaat het precies in zijn werk?

Ik post iedere dag/twee dagen een nieuwe single, inclusief wat extra informatie, chronologisch vanaf de eerste 90s single tot de laatste. Jullie hebben tot de volgende song gepost wordt om de huidige entry een score op 10 te geven. Zo maken we tijdens onze reis door hun oeuvre langzaam maar zeker een ranglijstje van onze favoriete singles van dit olijke viertal.

Mag ik jullie wel vragen om niet op de zaken vooruit te lopen en niet te stemmen op liedjes die nog moeten langskomen? Zo krijgt iedere single zijn momentje in de spotlights. Met terugwerkende kracht stemmen op nummers die al langsgekomen zijn mag uiteraard wel.

Alleen officiële singles doen mee, geen promo's.

Waarom alleen de 90's?

Omdat de hoogtijdagen van deze rakkers natuurlijk in de 90's liggen, en dat zijn altijd de leukste nummers om voorbij te laten komen. Ze hebben gezamenlijk ook netjes 70 singles uitgebracht in deze periode, een te behappen aantal uit organisatorisch standpunt.

Waarom alleen Blur, Pulp, Suede en Oasis?

Het britpopgenre zit natuurlijk tot de nok toe gevuld met leuke bands, maar deze vier zitten toch echt wel op het hoogste niveau ervan, zowel in eigen land als hier bij ons. Vandaar dat deze opzet me het leukste leek.

En hierna?

Even kijken hoe lang dit leuk blijft, natuurlijk, maar een voortzetting van het rangschikken der singles post-1999 lijkt me absoluut een mogelijkheid, net als een b-kantjescompetitie uit de periode 90-99. Of een nieuwe ronde met Ash, Elastica, Sleeper en Supergrass, of zoiets. We zien wel!

#1: Blur – She’s So High (1990, Leisure)

Beginnen doen we met Blur, die eind 1990 hun debuutsingle She’s So High op de wereld afvuurden. Britpop was destijds een woord zonder lading, een label dat overal en nergens op geplakt kon worden zolang de rockband in kwestie maar catchy en Brits was. Nee, in 1990 waren shoegaze en madchester de hippe genres in Londen, en Blur’s debuut haalt haar mosterd dan ook bij die eerste.

De band was opgericht in 1988 als Seymour, maar toen ze een dik jaar later tekenden bij Food Records, dwong men die te vervangen door een flitsender alternatief. Uit een lijst met voorstellen opgesteld door het label werd door Damon Albarn (zang), Graham Coxon (gitaar), Alex James (bas) en Dave Rowntree (drums) uiteindelijk voor ‘Blur’ gekozen. En de rest… was nog niet meteen geschiedenis. Maar dat is voor de volgende keer!

Wat vinden wij van deze muntjeszoekende eerste incarnatie van deze iconische band?

Nog even wat potentieel geïnteresseerden taggen: Johnny Marr, Arno, johan de witt, luigifort, GrafGantz, herman, dumb_helicopter, laxus11, starsailor, VladTheImpaler, aERodynamIC, Outlaw104, thetinderstick, EvilDrSmith en wie verder ook maar zin heeft mee te doen!

7,5

Heerlijke gitaarriff, maar strofes en refrein zijn toch een stuk minder, hoewel die laatste wel blijft hangen natuurlijk.

Leuk topic. Dit is een van m’n favorietste Blurs, heerlijke trip

9,5

Meer shoegaze/Madchester dan Britpop, maar zo krijgen we idd een leuk tijdsbeeld in hoe dat in elkaar vervloeide

7

ArthurDZ schreef:
En hierna?

Even kijken hoe lang dit leuk blijft, natuurlijk, maar een voortzetting van het rangschikken der singles post-1999 lijkt me absoluut een mogelijkheid, net als een b-kantjescompetitie uit de periode 90-99. Of een nieuwe ronde met Ash, Elastica, Sleeper en Supergrass, of zoiets. We zien wel!
Suedes beste periode is voor mij de afgelopen 10 jaar. En vergeet de Manics niet in een nieuwe ronde. Werk voor de boeg!

Oh, per ongeluk mijn bericht verwijderd

Maar goed, ik schreef iets van

7,75

Qua tijdspanne wel wat vroeg voor Britpop maar wel een toffe single natuurlijk.

#1 Blur – She’s So High: 6,5

7 Leuk begin!

7

Leuk topic en leuke start, het nummer sleept een beetje aan maar klinkt tegelijkertijd vrij verfrissend

Arthur, held. Heerlijk idee voor een topic!

Voor deze Blur een 8:

Fijne plaat, maar ze werden nog een stuk beter.

Onweerwolf
Ik doe niet mee maar ik wilde even vast zeggen dat als Oasis - Live Forever niet wint dat jullie het dan fout hebben gedaan.

7,2 lekkere binnenkomer

Leuke opener, ik rond af op halfjes dus met een beetje goed wil is dit een 7,5.

Casartelli (moderator)
Paar jaar geleden mijn Blurcollectie gecompleteerd en dit eerste nummer van het eerste album zet wel lekker in, om het daarna niet bovenmatig waar te maken. Mag ik zeggen dat ik deze She's So High leuker vind? Dat mag ik zeggen.

7,0

Prima debuut .. hoewel ik deze pas leerde kennen na de opvolger: 8,5

Toeval? Ik wilde vanwege de 'The Battle Of Britpop' die op 14 augustus 1995 begon vandaag bij Ooit in de Top 40 een nummer van Blur spelen. Dat werd lastig. Ze hebben met Girls & Boys slechts 1 heel klein hitje gehad in Nederland en die was al voorbij gekomen. Hier komen ze wel. She’s So High: 6,5

50tracks schreef:
Toeval? Ik wilde vanwege de 'The Battle Of Britpop' die op 14 augustus 1995 begon vandaag bij Ooit in de Top 40 een nummer van Blur spelen. Dat werd lastig. Ze hebben met Girls & Boys slechts 1 heel klein hitje gehad in Nederland en die was al voorbij gekomen. Hier komen ze wel. She’s So High: 6,5

Oasis heeft er wel een paar meer dacht ik

Maar idd, weinig tot geen van de singles die hier aan bod gaan komen hebben in Nederland iets gedaan…

Klopt johan de witt maar dat houd bij Oasis ook niet over, 4 hele kleine hits (categorie 2 a 3 weken genoteerd) en dan hebben ze een Top 10 hit: Wonderwall.

ArthurDZ schreef:
Jullie hebben tot de volgende song gepost wordt om de huidige entry een score op 10 te geven.
Hoe meedogenloos ben je hierin en fluit je laatkomers af, of kan je (lees: ik) als spuit 11 ook nog wel eens een inhaalslag van een of meerdere songs maken?

In ieder geval: leuk spel! Ik ben niet zo bekend met veel werk van deze artiesten, want destijds veel meer bezig geweest met metal e.d. (m.u.v. de nodige singles van Oasis), dus voor mij leuk "huiswerk".
Zeker als dat van het niveau is van deze eerste van Blur. Ik wist niet dat ze zo goed waren. Jammer dat ze van stijl zijn veranderd, want deze Sun Dial/Spacemen 3-achtige muziek bevalt me veel beter dan hun latere werk (voor zover ik dat dan ken, natuurlijk).

Hupsakee, ik geef gewoon een 8. Ook voor het verrassingseffect. Hun debuutalbum gaat nu op mijn "zoeklijst" (EDIT: oh, krijg nou wat? Die blijk ik al te hebben)

8

johan de witt schreef:

Maar idd, weinig tot geen van de singles die hier aan bod gaan komen hebben in Nederland iets gedaan…

Bizar inderdaad, iemand die er toen bij was die meer uitleg kan geven? Draaide de radio dit niet, waren de singles moeilijk te vinden in de platenwinkels, waren alleen trouwe OOR- en Humo-lezers mee en geïnteresseerd...? Feit is wel dat het voor deze bands (op Oasis na) zelfs in de Ierse charts moeilijk was om consequent hoog te scoren (dat terwijl tien jaar eerder The Smiths bijvoorbeeld altijd hoger charten in Ierland dan in eigen land). En als er één land is die ontzettend sterk beïnvloed wordt door wat in de Britse hitlijsten staat...

EvilDrSmith schreef:
(quote)
Hoe meedogenloos ben je hierin en fluit je laatkomers af, of kan je (lees: ik) als spuit 11 ook nog wel eens een inhaalslag van een of meerdere songs maken?

Oh tuurlijk, met terugwerkende kracht stemmen inhalen mag zeker!

De speciaalzaken had de cd-singles wel hoor, ik heb er genoeg van Blur, Suede, Pulp en Oasis gekocht destijds. In mijn geval wel vanaf 92/93 als ik eerlijk ben maar rond en voor die tijd kocht ik ook wel de cd-singles van bv bands/artiesten als James en Morrissey. Ook wel bij de FRS die toen nog een zeer behoorlijke cd-singles voorraad had. Van Oasis was de 1ste die ik kocht Whatever

Aandacht was er ook wel vanaf (vooral) 1994.
Het grootste probleem was dat ze in NL niet in de Tipparade kwamen. Daar kunnen we dus de jocks van Veronica de schuld van geven. Dat lukte bv Moz ook niet, de hitlijsten richten zich vooral op eurodance, Borsato/Froger en qua rock op de grotere acts die vanuit de jaren 80 waren opgekomen zoals Springsteen, Bryan Adams en U2. Ook vanuit de grunge kwamen maar weinig "echte" hits.

Gast
geplaatst: vandaag om 04:45 uur

geplaatst: vandaag om 04:45 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.