Muziek / Muziekgames / De Britpop Big 4: alle singles gerangschikt-meter (1990-1999)
zoeken in:
0
geplaatst: 12 november 2024, 08:51 uur
Nou, toch nog een 6,75. Achteraf valt Head Music dan nog mee.
Mijn lijstje voor de vier:
1. Suede
2. Pulp
3. Blur
4. Oasis
Ik heb het niet nagerekend, maar de gemiddelde scores voor Suede en Pulp zullen elkaar niet ver ontlopen. Misschien is het gemiddelde van Pulp zelfs wel hoger. Zeker weten dat Suede een grotere standaarddeviatie heeft. Maar bij het maken van een voorkeurslijstje zal ik niet naar de gemiddelden kijken, eerder naar de hoogste pieken (en de diepste dalen dan met de mantel der liefde bedekken).
Waarom Blur en Oasis altijd als DE britpopbands worden aangeduid, ik zal het nooit begrijpen. Misschien zijn ze dat wel en houd ik gewoon niet van echte britpop. Wie zal het zeggen. Hoe dan ook, Blur wint het dan makkelijk, mede gebaseerd op de hoogste pieken.
Mijn lijstje voor de vier:
1. Suede
2. Pulp
3. Blur
4. Oasis
Ik heb het niet nagerekend, maar de gemiddelde scores voor Suede en Pulp zullen elkaar niet ver ontlopen. Misschien is het gemiddelde van Pulp zelfs wel hoger. Zeker weten dat Suede een grotere standaarddeviatie heeft. Maar bij het maken van een voorkeurslijstje zal ik niet naar de gemiddelden kijken, eerder naar de hoogste pieken (en de diepste dalen dan met de mantel der liefde bedekken).
Waarom Blur en Oasis altijd als DE britpopbands worden aangeduid, ik zal het nooit begrijpen. Misschien zijn ze dat wel en houd ik gewoon niet van echte britpop. Wie zal het zeggen. Hoe dan ook, Blur wint het dan makkelijk, mede gebaseerd op de hoogste pieken.
1
geplaatst: 12 november 2024, 11:02 uur
Ook mijn top 4 is net als bij johan de witt en pureshores resp. Suede-Pulp-Oasis-Blur. Al moet ik zeggen dat dankzij dit topic Pulp wat dichter bij Suede is gekropen, en Blur nog wat verder achterop is geraakt.
1
geplaatst: 12 november 2024, 11:18 uur
Suede – Can’t Get Enough 5.0
Later nog eens precies narekenen op gemiddelden is wel leuk, maar ik verwacht deze top-4:
1. Pulp
2. Suede
3. Blur
4. Oasis
Waarbij Pulp (nog) beter bleek dan ik in mijn hoofd had, eigenlijk alles van Blur dat ik nog niet (goed) kende me tegenviel, en Suede en Oasis conform verwachting scoorden. Voor mij heeft Pulp de juiste mix van knipoog en consistent sterk en authentiek liedjesmateriaal, met veel eigen identiteit. Bij Suede mis ik die knipoog en enige vorm van zelfspot of zelfrelativering vaak. Blur heeft die dan weer wel, maar daar vind ik de liedjes intrinsiek lang niet allemaal even sterk of origineel, en bij Oasis valt elk van die elementen de verkeerde kant op in ongeveer al hun nummers - al was Supersonic een leuke uitzondering die mij even deed hopen
ArthurDZ bedankt voor dit mooie avontuur!!
Later nog eens precies narekenen op gemiddelden is wel leuk, maar ik verwacht deze top-4:
1. Pulp
2. Suede
3. Blur
4. Oasis
Waarbij Pulp (nog) beter bleek dan ik in mijn hoofd had, eigenlijk alles van Blur dat ik nog niet (goed) kende me tegenviel, en Suede en Oasis conform verwachting scoorden. Voor mij heeft Pulp de juiste mix van knipoog en consistent sterk en authentiek liedjesmateriaal, met veel eigen identiteit. Bij Suede mis ik die knipoog en enige vorm van zelfspot of zelfrelativering vaak. Blur heeft die dan weer wel, maar daar vind ik de liedjes intrinsiek lang niet allemaal even sterk of origineel, en bij Oasis valt elk van die elementen de verkeerde kant op in ongeveer al hun nummers - al was Supersonic een leuke uitzondering die mij even deed hopen

ArthurDZ bedankt voor dit mooie avontuur!!
0
geplaatst: 12 november 2024, 11:30 uur
remcodulac schreef:
Waarom Blur en Oasis altijd als DE britpopbands worden aangeduid, ik zal het nooit begrijpen.
Waarom Blur en Oasis altijd als DE britpopbands worden aangeduid, ik zal het nooit begrijpen.
Ik wel, Blur & Oasis > Suede & Pulp. Mij lijkt dat heel logisch, en gelukkig heel veel andere mensen ook. Suede en Pulp vind ik echt keihard overschat hier. Goed? Jawel, zeker, maar ook wel een beetje méééééh soms.
1. Oasis
2. Blur
3. Pulp
4. Suede
Everything Will Flow - 5,4
Can't Get Enough - 5,3
Wat een matige zooi is dit zeg. Hier erger ik mij ook kapot aan z'n stem, irritant!
1
geplaatst: 12 november 2024, 11:30 uur
#68: Suede – Everything Will Flow: 6,5
#69: Suede – Can’t Get Enough: 7,0
Op basis van gevoel, kan de gemiddeldes hier nog wel eens even berekenen.
1. Oasis
2. Pulp
3. Blur
4. Suede
Bedankt voor dit fijne topic ArthurDZ
#69: Suede – Can’t Get Enough: 7,0
Op basis van gevoel, kan de gemiddeldes hier nog wel eens even berekenen.
1. Oasis
2. Pulp
3. Blur
4. Suede
Bedankt voor dit fijne topic ArthurDZ
1
geplaatst: 12 november 2024, 12:01 uur
Johnny Marr schreef:
Ik wel, Blur & Oasis > Suede & Pulp. Mij lijkt dat heel logisch, en gelukkig heel veel andere mensen ook. Suede en Pulp vind ik echt keihard overschat hier. Goed? Jawel, zeker, maar ook wel een beetje méééééh soms.
Ah, JM lijkt het heel logisch. Nu begrijp ik het. Stom eigenlijk wel van mij.(quote)
0
geplaatst: 12 november 2024, 13:35 uur
remcodulac schreef:
(quote)
Ah, JM lijkt het heel logisch. Nu begrijp ik het. Stom eigenlijk wel van mij. Fijn dat dit misverstand de wereld is uitgeholpen! Voor één keer is het goed, maar laat het niet nog eens gebeuren.
3
geplaatst: 12 november 2024, 14:14 uur
#67: Blur – Coffee & TV (1999)
De anekdote en de (zoals altijd weer geweldige) clip zijn leuker dan het behoorlijk laffe, lamme, tamme deuntje.
De dwarse en schier valse gitaarsolo is wel weer aardig, evenals de gekke geluidjes in het tweede deel. Wordt het daardoor toch nog een benauwde voldoende. Maar ik krijg vooral zin om dit nummer weer eens te luisteren: I want some milk
5,8
#68: Suede – Everything Will Flow (1999)
Wat ik ervan vind?
Nou, de clip van Blur is oneindig veel leuker. Dat ze het beoordeelden als een slecht TV-spotje kan ik me goed indenken: het is wachten op het logo van easyJet of een of ander parfummerk.
Het nummer verder is net zo glad als dat het liedje van Blur futloos was. Maar dan zonder eigenwijze gitaarsolo.
5,5
#69: Suede – Can’t Get Enough (1999)
De band (en dit spelletje) sluit in ieder geval lekker pittig af. Deze bevalt me wel.
7
-----------------------------------------------------------------------
Ik heb het wel even nagerekend welke van deze vier acts mij uiteindelijk het beste bevalt, op basis van hun 90s singles dan. De Top 3 ontloopt elkaar, voor mezelf sprekend, verrassend weinig. Ik had Blur lager verwacht, maar die band beviel me dan ook prima juist in hun pre- en post-britpophoogtijdagen. En als Suede een andere zanger had gehad, dan was die waarschijnlijk ook ergens tussen deze bands ingekropen.
1. Pulp: 16 singles. Gemiddeld: 7,09375
Hoogste: 8,5 (4x een 8 of hoger). Laagste: 5 (1x een onvoldoende)
2. Oasis: 15 singles. Gemiddeld: 6,806666667
Hoogste: 8,5 (1x een 8 of hoger). Laagste: 5 (en nog een 5,5)
3. Blur: 21 singles. Gemiddeld: 6,714285714
Hoogste: 8,3 (5x een 8 of hoger). Laagste: 4 (twee onvoldoendes en drie maal een 5,5)
4. Suede: 17 singles. Gemiddeld: 6,270588235
Hoogste: 8 (1x). Laagste: 4,5 (twee maal, en ook nog een 5 en een 5,5)
Dank voor de organisatie en alle leuke en boeiende weetjes, ArthurDZ!
Nu rustig afwachten of en zo ja wat je in de toekomst voor ons in petto hebt.
De anekdote en de (zoals altijd weer geweldige) clip zijn leuker dan het behoorlijk laffe, lamme, tamme deuntje.
De dwarse en schier valse gitaarsolo is wel weer aardig, evenals de gekke geluidjes in het tweede deel. Wordt het daardoor toch nog een benauwde voldoende. Maar ik krijg vooral zin om dit nummer weer eens te luisteren: I want some milk
5,8
#68: Suede – Everything Will Flow (1999)
Wat ik ervan vind?
Nou, de clip van Blur is oneindig veel leuker. Dat ze het beoordeelden als een slecht TV-spotje kan ik me goed indenken: het is wachten op het logo van easyJet of een of ander parfummerk.
Het nummer verder is net zo glad als dat het liedje van Blur futloos was. Maar dan zonder eigenwijze gitaarsolo.
5,5
#69: Suede – Can’t Get Enough (1999)
De band (en dit spelletje) sluit in ieder geval lekker pittig af. Deze bevalt me wel.
7
-----------------------------------------------------------------------
Ik heb het wel even nagerekend welke van deze vier acts mij uiteindelijk het beste bevalt, op basis van hun 90s singles dan. De Top 3 ontloopt elkaar, voor mezelf sprekend, verrassend weinig. Ik had Blur lager verwacht, maar die band beviel me dan ook prima juist in hun pre- en post-britpophoogtijdagen. En als Suede een andere zanger had gehad, dan was die waarschijnlijk ook ergens tussen deze bands ingekropen.
1. Pulp: 16 singles. Gemiddeld: 7,09375
Hoogste: 8,5 (4x een 8 of hoger). Laagste: 5 (1x een onvoldoende)
2. Oasis: 15 singles. Gemiddeld: 6,806666667
Hoogste: 8,5 (1x een 8 of hoger). Laagste: 5 (en nog een 5,5)
3. Blur: 21 singles. Gemiddeld: 6,714285714
Hoogste: 8,3 (5x een 8 of hoger). Laagste: 4 (twee onvoldoendes en drie maal een 5,5)
4. Suede: 17 singles. Gemiddeld: 6,270588235
Hoogste: 8 (1x). Laagste: 4,5 (twee maal, en ook nog een 5 en een 5,5)
Dank voor de organisatie en alle leuke en boeiende weetjes, ArthurDZ!
Nu rustig afwachten of en zo ja wat je in de toekomst voor ons in petto hebt.
2
geplaatst: 12 november 2024, 14:17 uur
Even een misverstand uit de wereld werpen: het laatste nummer van dit topic volgt morgen!
Maar uiteraard nu al bedankt voor de complimentjes, en jullie bedankt voor het trouwe meestemmen!
De rest is voor morgen
Maar uiteraard nu al bedankt voor de complimentjes, en jullie bedankt voor het trouwe meestemmen!
De rest is voor morgen

0
geplaatst: 12 november 2024, 14:20 uur
Dan kan er in mijn persoonlijke Top 3 dus nog van alles gebeuren (mits het niet een nummer van Suede is). 

0
geplaatst: 12 november 2024, 21:27 uur
Deze was ik nog vergeten te posten, omdat ik slaap was gevallen bij de eerste.
4 #61. Oasis - All Around The World
8 #62: Pulp – A Little Soul (1998)
4 #61. Oasis - All Around The World
8 #62: Pulp – A Little Soul (1998)
0
geplaatst: 12 november 2024, 22:17 uur
Head Music gisteren weer eens opgezet voor het eerst in lange tijd. Viel me niet tegen, maar die eerste drie platen zijn toch onaantastbaar.
Voor Can’t Get Enough een 6,5
Voor Can’t Get Enough een 6,5
0
geplaatst: 13 november 2024, 08:11 uur
Bij ons gaat Can't Get Enough niet meteen op repeat.
61. Blur - Sunday Sunday (6,886956522 23 stemmen)
62. Suede - Can't Get Enough (6,87 15 stemmen)
63. Blur - Chemical World (6,852173913 23 stemmen)
64. Oasis - Don't Go Away (6,811764706 18 stemmen)
65. Oasis - Stand By Me (6,785416667 24 stemmen)
66. Suede - Electricity (6,768181818 22 stemmen)
67. Blur - MOR (6,593181818 22 stemmen)
68. Blur - Bang (6,584782609 23 stemmen)
69. Oasis - All Around The World (6,492857143 21 stemmen)
#70: Blur – No Distance Left To Run (1999)
Wanneer Blur met de laatste single van 13 op de proppen komt, zijn we november 1999.
De tijden van de millennium bug en van de eerste nieuwe Star Wars in zestien jaar, van Big Brother in Nederland en Alles Kan Beter in België. Er was veel veranderd in de laatste tien jaar, ook in de muziekwereld.
Zo maakte Blur bijvoorbeeld geen oppeppende britpop meer, maar introspectieve indietronica als No Distance Left To Run. Het kwam op plek 14 in de charts terecht, hoger vinden we liedjes als She’s The One van Robbie Willams en Will2k van Will Smith. In dezelfde week komt King Of My Castle van Wamdue Project op 1 binnen. Een nieuw decennium klopte op de deur.
Eindigen doen we hier zoals we begonnen zijn, met een Blur.
61. Blur - Sunday Sunday (6,886956522 23 stemmen)
62. Suede - Can't Get Enough (6,87 15 stemmen)
63. Blur - Chemical World (6,852173913 23 stemmen)
64. Oasis - Don't Go Away (6,811764706 18 stemmen)
65. Oasis - Stand By Me (6,785416667 24 stemmen)
66. Suede - Electricity (6,768181818 22 stemmen)
67. Blur - MOR (6,593181818 22 stemmen)
68. Blur - Bang (6,584782609 23 stemmen)
69. Oasis - All Around The World (6,492857143 21 stemmen)
#70: Blur – No Distance Left To Run (1999)
Wanneer Blur met de laatste single van 13 op de proppen komt, zijn we november 1999.
De tijden van de millennium bug en van de eerste nieuwe Star Wars in zestien jaar, van Big Brother in Nederland en Alles Kan Beter in België. Er was veel veranderd in de laatste tien jaar, ook in de muziekwereld.
Zo maakte Blur bijvoorbeeld geen oppeppende britpop meer, maar introspectieve indietronica als No Distance Left To Run. Het kwam op plek 14 in de charts terecht, hoger vinden we liedjes als She’s The One van Robbie Willams en Will2k van Will Smith. In dezelfde week komt King Of My Castle van Wamdue Project op 1 binnen. Een nieuw decennium klopte op de deur.
Eindigen doen we hier zoals we begonnen zijn, met een Blur.
4
geplaatst: 13 november 2024, 08:12 uur
9
Wederom een prachtig nummer!
Met voor dit topic een erg toepasselijke openingsregel: "it's over"
Alvast bedankt aan de deelnemers voor het trouwe meestemmen, jullie hebben nog tot zondag om stemmen in te halen en dergelijke. Daarna post ik de finale versie van al die maandenlange noeste arbeid, de hele Blur-Oasis-Pulp-Suede-top 70 van de jaren ’90!
Wat betreft een doorstart voor dit topic, en welke britpop-gerelateerde muziek we dan gaan becijferen... daar kunnen we zeker nog wat over nababbelen. Of ik de handschoen dan ook opnieuw oppak hangt ook af van van alles en nog wat, kleine waarschuwing het gaat in ieder geval niet voor direct zijn.
Wederom een prachtig nummer!
Met voor dit topic een erg toepasselijke openingsregel: "it's over"
Alvast bedankt aan de deelnemers voor het trouwe meestemmen, jullie hebben nog tot zondag om stemmen in te halen en dergelijke. Daarna post ik de finale versie van al die maandenlange noeste arbeid, de hele Blur-Oasis-Pulp-Suede-top 70 van de jaren ’90!
Wat betreft een doorstart voor dit topic, en welke britpop-gerelateerde muziek we dan gaan becijferen... daar kunnen we zeker nog wat over nababbelen. Of ik de handschoen dan ook opnieuw oppak hangt ook af van van alles en nog wat, kleine waarschuwing het gaat in ieder geval niet voor direct zijn.
0
geplaatst: 13 november 2024, 08:25 uur
Suede – Everything Will Flow een 6.1
Suede – Can’t Get Enough een 6
Blur – No Distance Left To Run een 7
Suede is voor mij duidelijk de minste en Oasis overduidelijk de beste
Suede – Can’t Get Enough een 6
Blur – No Distance Left To Run een 7
Suede is voor mij duidelijk de minste en Oasis overduidelijk de beste
1
geplaatst: 13 november 2024, 09:20 uur
We eindigen op een hoogtepunt met het beste nummer van Blur, en dus ook het beste nummer van dit spel. Ja toch, Rudi S? 
10,0

10,0
0
geplaatst: 13 november 2024, 09:44 uur
Blur is de jaren negentig goed doorgekomen, mooi nummer.
8,5
8,5
3
geplaatst: 13 november 2024, 10:50 uur
7,5
Overgang naar de nillies met een Postpunk-revival Big 4? Interpol, The Strokes, Bloc Party en Franz Ferdinand.
Toch wel.
ArthurDZ schreef:
Wat betreft een doorstart voor dit topic, en welke britpop-gerelateerde muziek we dan gaan becijferen... daar kunnen we zeker nog wat over nababbelen.
Wat betreft een doorstart voor dit topic, en welke britpop-gerelateerde muziek we dan gaan becijferen... daar kunnen we zeker nog wat over nababbelen.
Overgang naar de nillies met een Postpunk-revival Big 4? Interpol, The Strokes, Bloc Party en Franz Ferdinand.
Toch wel.
* denotes required fields.