Muziek / Muziekgames / De Britpop Big 4: alle singles gerangschikt-meter (1990-1999)
zoeken in:
1
geplaatst: 14 augustus 2024, 23:01 uur
Grunge toch wel meer. Dat werd ook breder gedragen in de muziekpers en ook eerder op festivals geprogrammeerd. Britpop, en de voorlopers daarvan, totaal niet. Het kreeg ook weinig aandacht op de radio.
Ik heb al die bands ook alleen in kleine zalen gezien, en dan was het vaak ook nog niet eens uitverkocht.
Ik heb al die bands ook alleen in kleine zalen gezien, en dan was het vaak ook nog niet eens uitverkocht.
4
geplaatst: 14 augustus 2024, 23:16 uur
Dit klopt helemaal, zelfs toen het halverwege de jaren 90 "top of the bill" was zag je Oasis, Blur, Suede, Supergrass e.d. niet op bv Pinkpop.
Oasis stond begin '96 in Vredenburg, ongelofelijk eigenlijk.
0
geplaatst: 15 augustus 2024, 08:41 uur
1. Blur - She's So High (7,415909091, 22 stemmen)
Leuk, die animo! Nu verder met...
#2: Pulp – My Legendary Girlfriend (1991)
Alle begin is moeilijk, zeker voor Pulp. Ik ken geen betere band met een langere aanloopgeschiedenis dan deze rakkers uit Sheffield. Waar het verhaal van de andere bands uit de grote vier van britpop allemaal begonnen eind jaren ’80, begin jaren ’90, daar timmerde Pulp al sinds de late jaren ’70 ploeterend aan de weg. Vertrekkende bandleden en lastige platenmaatschappijen, de lange zoektocht naar een eigen stijl (in 1980 werden ze nog beschreven als ‘ABBA meets The Fall’) en natuurlijk die keer toen Jarvis Cocker uit een raam viel tijdens een poging een meisje te versieren, alles zat ze tegen in die jaren.
In 1989 leek het eindelijk te gaan gebeuren voor Pulp. Ze mochten een album opnemen voor Fire Records en kregen voor de verandering zelfs een heus budget én producer toegewezen. De band liet zich inspireren door het toen zeer populaire acid house-genre en vermengde dit met de Leonard Cohen-indie-hybride die ze destijds vooral speelden. 1989 zou hun jaar worden…
Door financiële- en distributieproblemen kwam eerste single My Legendary Girlfriend pas in 1991 uit. Zucht. Typisch Pulp. Maar atypisch Pulp: de single werd in de pers opgemerkt en lovend ontvangen, en kreeg van NME zelfs hun prestigieuze single of the week-stempel. Zou het dan toch eindelijk gaan gebeuren voor deze band?
Het liedje behaalde, in tegenstelling tot She’s So High, geen notering in de Britse hitlijsten. Typisch Pulp. Maar het begon er voor de band eindelijk weer wat beter uit te zien.
Leuk, die animo! Nu verder met...
#2: Pulp – My Legendary Girlfriend (1991)
Alle begin is moeilijk, zeker voor Pulp. Ik ken geen betere band met een langere aanloopgeschiedenis dan deze rakkers uit Sheffield. Waar het verhaal van de andere bands uit de grote vier van britpop allemaal begonnen eind jaren ’80, begin jaren ’90, daar timmerde Pulp al sinds de late jaren ’70 ploeterend aan de weg. Vertrekkende bandleden en lastige platenmaatschappijen, de lange zoektocht naar een eigen stijl (in 1980 werden ze nog beschreven als ‘ABBA meets The Fall’) en natuurlijk die keer toen Jarvis Cocker uit een raam viel tijdens een poging een meisje te versieren, alles zat ze tegen in die jaren.
In 1989 leek het eindelijk te gaan gebeuren voor Pulp. Ze mochten een album opnemen voor Fire Records en kregen voor de verandering zelfs een heus budget én producer toegewezen. De band liet zich inspireren door het toen zeer populaire acid house-genre en vermengde dit met de Leonard Cohen-indie-hybride die ze destijds vooral speelden. 1989 zou hun jaar worden…
Door financiële- en distributieproblemen kwam eerste single My Legendary Girlfriend pas in 1991 uit. Zucht. Typisch Pulp. Maar atypisch Pulp: de single werd in de pers opgemerkt en lovend ontvangen, en kreeg van NME zelfs hun prestigieuze single of the week-stempel. Zou het dan toch eindelijk gaan gebeuren voor deze band?
Het liedje behaalde, in tegenstelling tot She’s So High, geen notering in de Britse hitlijsten. Typisch Pulp. Maar het begon er voor de band eindelijk weer wat beter uit te zien.
0
geplaatst: 15 augustus 2024, 08:43 uur
7
Grappig hoe Jarvis zijn eigen stem al gevonden heeft, temidden van een nog vrij atypische muzikale begeleiding. De combinatie mist voor mij net de punch van later succesmateriaal, maar geen slecht debuut in dit topic.
Grappig hoe Jarvis zijn eigen stem al gevonden heeft, temidden van een nog vrij atypische muzikale begeleiding. De combinatie mist voor mij net de punch van later succesmateriaal, maar geen slecht debuut in dit topic.
0
geplaatst: 15 augustus 2024, 08:59 uur
7.5
Wonderlijke track, kende deze ook niet. Weet niet of ik hem vaak zou opzetten, maar wel een leuke verrassing. Er zit totaal geen richting in maar straalt wel een mooie onbevangenheid en wazigheid vanaf.
Wonderlijke track, kende deze ook niet. Weet niet of ik hem vaak zou opzetten, maar wel een leuke verrassing. Er zit totaal geen richting in maar straalt wel een mooie onbevangenheid en wazigheid vanaf.
1
geplaatst: 15 augustus 2024, 09:09 uur
Ik vind het een behoorlijk sterke single, Arthur beschrijft het goed. Je hoort een typische mid 90's Jarvis met wat afwijkende muziek. Soort mash-up maar het staat ook weer niet mijlenver van hun geluid af hoor. Ze waren er bijna zeg maar, je hoort het aan alles.
8,0
8,0
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 15 augustus 2024, 11:16 uur
Ja, zo klonken ze toen. Ik heb verder geen verstand van singles, maar This House Is Condemned, van hetzelfde album, leunt nog wat sterker op die onderhuidse spanning. Qua refrein en opbouw konden ze wel beter.
7,5
7,5
0
geplaatst: 15 augustus 2024, 12:33 uur
Heb het singletje en het album op lp en vinyl. Ze konden ook toen al beter, maar toch vind ik dit een fijn nummer.
8,25
8,25
0
geplaatst: 15 augustus 2024, 14:25 uur
EvilDrSmith schreef:
Ik ben niet zo bekend met veel werk van deze artiesten, want destijds veel meer bezig geweest met metal e.d. (m.u.v. de nodige singles van Oasis), dus voor mij leuk "huiswerk".
Zeker als dat van het niveau is van deze eerste van Blur. Ik wist niet dat ze zo goed waren. Jammer dat ze van stijl zijn veranderd, want deze Sun Dial/Spacemen 3-achtige muziek bevalt me veel beter dan hun latere werk (voor zover ik dat dan ken, natuurlijk).
Hupsakee, ik geef gewoon een 8. Ook voor het verrassingseffect. Hun debuutalbum gaat nu op mijn "zoeklijst" (EDIT: oh, krijg nou wat? Die blijk ik al te hebben)
8
Vervang de namen Blur en Sun Dial/Spacemen 3 voor Pulp en... nouja, ik zou het eigenlijk niet weten: iets iéts anders in ieder geval (want ook hier is de psychedelica niet ver weg), en mijn verhaaltje hierboven is ook van toepassing op dit liedje. Fijn zeg!Ik ben niet zo bekend met veel werk van deze artiesten, want destijds veel meer bezig geweest met metal e.d. (m.u.v. de nodige singles van Oasis), dus voor mij leuk "huiswerk".
Zeker als dat van het niveau is van deze eerste van Blur. Ik wist niet dat ze zo goed waren. Jammer dat ze van stijl zijn veranderd, want deze Sun Dial/Spacemen 3-achtige muziek bevalt me veel beter dan hun latere werk (voor zover ik dat dan ken, natuurlijk).
Hupsakee, ik geef gewoon een 8. Ook voor het verrassingseffect. Hun debuutalbum gaat nu op mijn "zoeklijst" (EDIT: oh, krijg nou wat? Die blijk ik al te hebben)
8
Het enige verschil is de tekst achter 'EDIT'. Ga ik dan toch eens achter die cd of lp aan.
8
3
geplaatst: 15 augustus 2024, 15:09 uur
Ze hadden die hut destijds wel 10x kunnen uitverkopen. Kreeg die avond nog 150 gulden voor mijn kaartje aangeboden, maar ben daar niet op ingegaan. Wist ik veel dat Liam op dat moment zo stoned als een garnaal was dat ie na 6 nummers weer vertrok. Gelukkig kon Noel de boel daarna nog enigszins redden en stonden we pas een uurtje of zo weer buiten..
0
geplaatst: 15 augustus 2024, 16:02 uur
Ries_72 schreef:
Kreeg die avond nog 150 gulden voor mijn kaartje aangeboden, maar ben daar niet op ingegaan. Wist ik veel dat Liam op dat moment zo stoned als een garnaal was dat ie na 6 nummers weer vertrok. Gelukkig kon Noel de boel daarna nog enigszins redden en stonden we pas een uurtje of zo weer buiten..
(quote)
Kreeg die avond nog 150 gulden voor mijn kaartje aangeboden, maar ben daar niet op ingegaan. Wist ik veel dat Liam op dat moment zo stoned als een garnaal was dat ie na 6 nummers weer vertrok. Gelukkig kon Noel de boel daarna nog enigszins redden en stonden we pas een uurtje of zo weer buiten..
Ja, de recensie kan ik me nog heugen.
150 gulden... tegenwoordig is 150 euro de norm

0
geplaatst: 16 augustus 2024, 08:17 uur
Heb het meeste met Suede en dan Oasis. Blur en Pulp doen me over het algemeen niet zoveel. Maar dit is toch wel een sterke debuutsingle (edit: dacht ik ergens gelezen te hebben), kende hem nog niet. Wel wat aan de lange kant.
7,6
7,6
0
geplaatst: 16 augustus 2024, 09:24 uur
Pulp in de achtervolging!
1. Blur - She's So High (7,415652174, 23 stemmen)
2. Pulp - My Legendary Girlfriend (7,118421053, 19 stemmen)
#3: Blur – There’s No Other Way (1991)
Het ging Blur begin 1991 een stuk meer voor de wind dan Pulp in ieder geval. Een maandje na My Legendary Girlfriend brachten de Blurboys There’s No Other Way uit, en het reikte in de Britse charts tot plek 8. En toen Kurt Cobain door de NME gevraagd werd wat zijn favoriete Britse single van 1991 was, noemde hij There’s No Other Way. Arriveren bij je tweede single, kijk Pulp, zo doe je dat!
Alles leek goed te gaan voor Blur. Leek. Want na het in shoegaze-gedrenkte She’s So High was deze single eerder madchester-georienteerd. De almachtige Britse muziekpers zou hen al snel van opportunisme beginnen beschuldigen.
Maar goed, wat weten zij ervan? Hier telt alleen onze mening, dus stem maar raak!
1. Blur - She's So High (7,415652174, 23 stemmen)
2. Pulp - My Legendary Girlfriend (7,118421053, 19 stemmen)
#3: Blur – There’s No Other Way (1991)
Het ging Blur begin 1991 een stuk meer voor de wind dan Pulp in ieder geval. Een maandje na My Legendary Girlfriend brachten de Blurboys There’s No Other Way uit, en het reikte in de Britse charts tot plek 8. En toen Kurt Cobain door de NME gevraagd werd wat zijn favoriete Britse single van 1991 was, noemde hij There’s No Other Way. Arriveren bij je tweede single, kijk Pulp, zo doe je dat!
Alles leek goed te gaan voor Blur. Leek. Want na het in shoegaze-gedrenkte She’s So High was deze single eerder madchester-georienteerd. De almachtige Britse muziekpers zou hen al snel van opportunisme beginnen beschuldigen.
Maar goed, wat weten zij ervan? Hier telt alleen onze mening, dus stem maar raak!
0
geplaatst: 16 augustus 2024, 09:25 uur
7
Leuk liedje, maar heb er totaal geen band mee.
Dienstmededeling: deze blijft het hele weekend staan. Maandag gaan we weer verder!
Leuk liedje, maar heb er totaal geen band mee.
Dienstmededeling: deze blijft het hele weekend staan. Maandag gaan we weer verder!
* denotes required fields.