MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / De Witte Trui [Editie 2025]

zoeken in:
Bedankt voor de reminder. Ik ga er vandaag of morgen nog even goed voor zitten.

Lijstje insturende.

SanderT schreef:
Bij deze doe ik toch nog eens de oproep aan iedereen om in de komende editie nog beter op te letten of jijzelf of een van je voorgangers geen fouten heeft gemaakt in de puntentelling. Het beste wat je kunt doen, ook al is dat wat meer werk, is de volledige optelsom maken van alle punten en checken of dat matcht met het aantal mensen dat gestemd heeft.

Als (zoals bij dit voorbeeld van Blankenship) het totaal aantal punten gewoon een veelvoud van 10 blijft, valt het ook niet meteen op dat er een telfout is gemaakt. Maar verwacht je werkelijk dat mensen bij het stemmen terug gaan scrollen in het topic om te zien hoeveel mensen er al hebben gestemd, dat maal 10 doen, en dat vergelijken met de optelsom van het totaal aan punten in de huidige stand? Ik zie dat niet gebeuren... Tellen of het totaal een veelvoud van 10 is, is nog tot daar aan toe. Maar als iemand er een compleet tiental naast zit bij het optellen, dan ga je dat niet zo makkelijk ondervangen.
Wat je nog zou kunnen doen, is voor de hoofdrekentechnisch onbegaafden een simpel stemtooltje aan te maken in Google Sheets of zo. Hoewel ik me persoonlijk moeilijk kan voorstellen hoe het optellen van 1, 2, 3, 4 of 5 punten bij een bestaand puntenaantal tot grote problemen kan leiden, blijkt dit in de praktijk toch geregeld het probleem. Als het stemtooltje zodanig is dat de optelling en het vervolgens sorteren van de tussenstand automatisch gaat, dan kost het (voor mensen die toch al niet goed kunnen rekenen) ook geen extra tijd ten opzichte van zelf handmatig optellen en sorteren.
A propos sorteren: waarom zijn er zoveel stemmers die bij het stemmen de stand compleet door elkaar laten staan? Is even van hoog naar laag sorteren echt zo veel extra werk?

Ik was vol enthousiasme begonnen aan de playlist. Toen kwam Sam Fender voorbij.... Nu ben ik moed aan het verzamelen om verder te gaan.

Dim
Edgar18 schreef:
Ik was vol enthousiasme begonnen aan de playlist. Toen kwam Sam Fender voorbij.... Nu ben ik moed aan het verzamelen om verder te gaan.

Snap ik, van zoveel kwaliteit moet je even bijkomen.

Zoiets ja... maar dan net anders.

Lijstje is opgestuurd. Prima finale weer, maar één echte draak (die gelukkig volgend jaar niet meer meedoet), maar ook een aantal nummers die me de schouders doen ophalen. Hopen dan maar op een andere winnaar dan afgelopen jaar!

Ik kan wel genieten van de cultuuroorlog die de laatste weken gaande is rondom Sam Fender in dit topic

kaj_666 schreef:
(quote)

Als (zoals bij dit voorbeeld van Blankenship) het totaal aantal punten gewoon een veelvoud van 10 blijft, valt het ook niet meteen op dat er een telfout is gemaakt. Maar verwacht je werkelijk dat mensen bij het stemmen terug gaan scrollen in het topic om te zien hoeveel mensen er al hebben gestemd, dat maal 10 doen, en dat vergelijken met de optelsom van het totaal aan punten in de huidige stand? Ik zie dat niet gebeuren... Tellen of het totaal een veelvoud van 10 is, is nog tot daar aan toe. Maar als iemand er een compleet tiental naast zit bij het optellen, dan ga je dat niet zo makkelijk ondervangen.

Ik geef toe dat het wat idealistisch is om te verwachten, maar dit is wel de meest waterdichte methode. Als in ieder geval een deel van de mensen het doet kan het in ieder geval wat extra fouten voorkomen, want dit soort fouten met tientallen gebeurt vaker dan je denkt.

Zo'n hulptooltje is wel een goed idee ja, ik kan wel eens kijken of ik daar iets voor kan maken de komende editie

kaj_666 schreef:
A propos sorteren: waarom zijn er zoveel stemmers die bij het stemmen de stand compleet door elkaar laten staan? Is even van hoog naar laag sorteren echt zo veel extra werk?
Via mobiel vind ik dat wel irritant, hoewel het met nieuwere mobieltjes (en vaak een groter en responsiever scherm) wel een stuk eenvoudiger geworden is.

Ergens is de vraag ook, waarom sorteren we überhaupt?

Kaj stuurde me net een opzetje voor een stemtool in een spreadsheet, maar ik dacht dat het wel handiger was als het ook op mobiel te gebruiken is dus ik heb met een uurtje vibecoden even een html-versie gemaakt. Als er iets niet werkt gaat de volledige aansprakelijkheid naar ChatGPT Stemtool (beta) - wittetrui.blogspot.com

SanderT schreef:
Kaj stuurde me net een opzetje voor een stemtool in een spreadsheet, maar ik dacht dat het wel handiger was als het ook op mobiel te gebruiken is dus ik heb met een uurtje vibecoden even een html-versie gemaakt. Als er iets niet werkt gaat de volledige aansprakelijkheid naar ChatGPT Stemtool (beta) - wittetrui.blogspot.com

Dit is inderdaad wel wat meer hufterproof dan een spreadsheet. Als dit tenminste werkt, daar moeten we ChatGPT dan maar in vertrouwen
Overigens heb ik de spreadsheet nu wel volgens mij zo ver dat hij met verschillende stemsleutels om kan gaan en de nummers die 0 punten hebben niet helemaal verwijdert. Dus dat is nog een alternatief als het vibecoden niet helemaal het beoogde resultaat heeft opgeleverd..

Hebben Pain en Thinking of a Place eigenlijk al eens eerder de finale gehaald? Of komen ze nu pas bovendrijven nadat Lost in the Dream is afgezwaaid?

chevy93 schreef:
(quote)
Via mobiel vind ik dat wel irritant, hoewel het met nieuwere mobieltjes (en vaak een groter en responsiever scherm) wel een stuk eenvoudiger geworden is.

Ergens is de vraag ook, waarom sorteren we überhaupt?

Ja zelfde voor mij, sorteren op een mobieltje is irritant. En 90% van de tijd bezoek ik MuMe met mijn mobieltje.

stoepkrijt schreef:
Hebben Pain en Thinking of a Place eigenlijk al eens eerder de finale gehaald? Of komen ze nu pas bovendrijven nadat Lost in the Dream is afgezwaaid?

Thinking Of A Place wel, Pain niet

SanderT schreef:
(quote)

Thinking Of A Place wel, Pain niet
Oh, verrassend. Ik had eerder andersom verwacht.

Onweerwolf
Edgar18 heeft uiteindelijk toch weer voldoende moed verzameld want hij leverde het 75e lijstje!

Nog 10 lijstjes om over het aantal van vorig jaar heen te gaan. Dat kunnen we doen toch?

kaj_666 schreef:

Ik antwoord namens iedereen die MuMe hoofdzakelijk mobiel bezoekt: ja. Ik verwerk regelmatig SvhJ-uitslagen mobiel en dat gaat prima, maar in een mobiele browser 6, 8 of meer nummers op volgorde zetten is echt een kutklus. Een stemtool zou zeker helpen.

Zin in de ontknoping dit weekend.

67 nieuwe nummers ontdekt dankzij de Witte Trui van dit jaar!

Meest afgespeelde nummers daarvan:

1. A Barely Lit Path - Oneohtrix Point Never (87x) pauljojo
2. Raw Thoughts - Baby Queen (67x) Zwammer
3. Joan in the Garden - The Decemberists (63x) mol

Ze hebben dan misschien niet lang in het spel overleefd, maar wmb zijn het wel toppertjes! Bedankt voor de nominaties, anders waren ze nooit op mijn radar gekomen

Leuk om te lezen dat Raw Thoughts inmiddels toch in de lijst staat, een eerdere nominatiepoging was helaas niet succesvol. Geweldig nummer.

Zelf heb ik amper meegestemd, maar de finale luisteren is toch wel weer een feestje. De meeste nummers goed, sommige héél goed en ook eentje waarvan ik nog heb gedubbelcheckt of 'ie niet per ongeluk in de playlist verzeild was geraakt. Soms onbegrip ('deze artiest heeft veel betere nummers, deze is maar gemiddeld'), soms verrassing ('blijkbaar ben ik toch niet de enige die dit heel goed vind').

Verder ook elk jaar weer een beetje nostalgie te zien van welke nummers we afscheid gaan nemen. Time flies.

Lange post, maar ik doe het graag bij dit soort shout-outs. Dit was weer een tof Witte Trui-jaar. Dit jaar zijn er weer een hele rits aan heerlijke nummers genomineerd. Niet allemaal hebben ze de lijst gehaald, maar een aantal zeer toffe en voor mij onbekende nomi's die ik dit jaar tijdens dit spel heb ontdekt zijn:

Allie X - Girl With No Face (Joren999)
Allie X - Weird World (esteban)
Art School Girlfriend - Real Life (JoaMuse)
beabadoobee - Beaches (Mausie)
Big Special - Black Dog/White Horse (sokra)
Bragolin - Into Those Woods (sokra)
Deadletter - Binge (El Ninjo)
Djo - End Of Beginning (dominicano fonso)
Eric Prydz - Opus (Top2000) (van Eric kende ik alleen de grote hit Call On Me, maar ik was me er nog niet van bewust tot een paar maanden terug)
Father John Misty - I Guess Time Just Makes Fools Of Us All (Titmeister)
Jungle - Back On 74 (dominicano fonso)
Magna Carta Cartel - Sway (Robbie34)
Mannequin Pussy - Nothing Like (El Ninjo)
MEER - Today, Tonight, Tomorrow (ABDrums) (het album waar dit op staat (Wheels Within Wheels) heb ik dit jaar heel vaak beluisterd.)
Metronomy & Biig Piig - 405 (Top2000)
MJ Lenderman - She's Leaving You (dumb_helicopter)
Nada Surf - New Propeller (esteban)
Nick Léon & Erika De Casier - Bikini (Mausie)
Ploegendienst Feat. Spinvis - Interessant (johan de witt)
The Softies - I Said What I Said (Poek)

Daarnaast zijn er nog een aantal fijne liedjes waarvan ik al (enigszins) bekend was met de artiest/band, maar nog niet met het nummer. Dit zijn:

Alcest - Améthyste (vigil)
Arooj Aftab - Aey Nehin (Choconas)
Cassandra Jenkins - Delphinium Blue (herman)
Chappell Roan - Casual (chevy93)
Charli XCX Feat. Carly Rae Jepsen - Backseat (123poetertjes)
Denzel Curry + Terrace Martin & Kamasi Washington - Pig Feet (Teunnis)
Fontaines D.C. - Bug (WhyNotSmile)
Future Islands - Glimpse (esteban)
Future Islands - King Of Sweden (Arno)
Geordie Greep - Holy, Holy (ABDrums)
Johan - Cincinnati (vigil)
Johnny Marr - Hi Hello (johan de witt)
Little Simz - Full Or Empty (Arno)
RAYE - Genesis. (DjFrankie)
Ride - Monaco (Outlaw104)
The Beaches - Takes One To Know One (mauricedegier)
The Innocence Mission - Green Bus (Poek)

Ik kan er nog meer noemen, maar dan wordt deze post te lang. Bedankt voor deze nomi's!

Valt reuze mee met het op volgorde zetten van 6 a 8 nummers via de mobiel. Maar ja, die kuikens van tegenwoordig...

Is het al tijd voor een preparty in de Orinoco chat?

De ontknoping staat voor de deur en ik heb mijn model weer afgestoft om de uitslag te voorspellen!

Maar ik ben heel benieuwd of jullie het beter kunnen dan het model. Vorig jaar slaagde alleen Gretz om met een betere voorspelling te komen dan het model, maar ik heb aan wat knopjes gedraaid om het dit keer beter te doen.

Voorspel de volledige top 24, eventueel met puntenaantallen (ik kan ze schalen zodra het aantal deelnemers bekend is), en dan ga ik nadat de uitslag bekend is kijken wie de beste voorspelling heeft afgeleverd

De ontknoping vindt toch 'gewoon' plaats in dit topic?

Zeker! Als het goed is starten we morgenavond, hoe laat precies zal afhangen van het aantal stemmers

Dim
Nou, over een kwartiertje gaan we los. Even opwarmen en dan vanaf 18.00 deze mooie lijst.

Kom luisteren en chatten!

www.orinocoradio.nl

Dim schreef:
Nou, over een kwartiertje gaan we los. Even opwarmen en dan vanaf 18.00 deze mooie lijst.

Kom luisteren en chatten!

www.orinocoradio.nl

Ben ingetuned. Is het nu de top 100 of de hele top 400?

Dim
De hele top 400 herman

Gast
geplaatst: vandaag om 22:38 uur

geplaatst: vandaag om 22:38 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.