MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Prog Ladder 2025

zoeken in:
Kondoro0614, je plusjes zijn nog niet verwerkt in de totalen per nummer.

All Day Watcher schreef:
Kondoro0614, je plusjes zijn nog niet verwerkt in de totalen per nummer.

Oops! Zal het snel even aanpassen

Fuck, we zijn Comus vergeten nomineren

Johnny Marr schreef:

The Herald had zeker gemogen

Floydje schreef:
(quote)

Druip Druip dan? Het favoriete prognummer van Gretz en jordidj1. Becuz of reasonz.

Had Comus nog op m'n lijstje staan, maar ik kon het niet over mijn hart verkrijgen al het andere moois te laten schieten.

Puntenverdeling 4-3-2-1

Ronde 0 - Ladder 1 (tweedaags):

59 Porcupine Tree - .3 +2
50 Pendragon - The Voyager +1
43 Opeth - §1 +3
35 Neu! - Hallogallo
26 Ritual -The Feline Companion
25 Kiev - Be Gone Dull Cage
28 Midas Fall - Cold Waves Devide Us
23 Savatage - Believe +4

Nieuwe ladder vanaf: vrijdag 31 januari 19:00 uur.

ABDrums schreef:
Ik sla over, mij te ver weg. Hoewel ik wel wil geloven dat Pendragon live veel beter tot zijn recht zou komen dan in de studio.

Klopt; heb ze wel 's live op (helaas wijlen) Night of the Prog mee mogen maken...

Johnny Marr schreef:
(quote)

Druip Druip dan? Het favoriete prognummer van Gretz en jordidj1. Becuz of reasonz.

Is ook lekker maar misschien te energiek op een gegeven moment/te hoog hippie gehalte. The Herald had in veel ladders de volle punten kunnen verwachten.

Johnny Marr schreef:

Floydje schreef:

Johnny Marr schreef:

Not reason enough. De afgelopen twee edities was Comus wel genomineerd, met het volgende resultaat.

2022:
Ronde 0
24 Amplifier - Motorhead +1
22 Earthside - A Dream In Static +2
18 Smalltape - Dissolution
14 Comus - Drip Drip
Troosteloos gesneuveld.

2023:
Herkansingsronde 1
32 The Gathering - Nighttime Birds +3
30 Peter Gabriel - No Self Control +1
29 Eloy - The Apocalypse +2
27 Katatonia - Lacquer +4
20 Comus - Drip Drip
17 Emerson, Lake & Palmer - Trilogy
14 Spock's Beard - The Light
11 Rare Bird - Flight
Gesneuveld in Ronde 1.
Er was dus al wel vooruitgang geboekt, dus wellicht had we de band toch een nieuwe kans moeten geven.

Sneu voor Savatage. En dat terwijl het nog een ballad is, iets wat hier normaliter garant staat voor flink wat punten onder de romantische zielen. Van dit album had natuurlijk 'Jesus Saves' genomineerd moeten worden: dat is progmetal ten top. En een dijk van een song. Oh oh oh, wat ben ik nieuwsgierig - en bevreesd! - naar het aanstaande nieuwe album van Jon Oliva en zijn Savatage, de eerste in bijna een kwart eeuw (!).

Ritual luistert lekker weg, maar dit soort prog luister ik nog maar zelden. Dit soort als in: Spock's Beard, Flower Kings, Neal Morse e.d. Bandleider Patrik Lundström zingt ook al decennia in Kaipa, dus dat verklaart deze sound ook wel. Lekker, maar o zo veilig. Progrockmuzak.
Kiev is een stuk spannender en dan doel ik niet op de luchtafweerraketten, ballistische raketten en drones.
Neu! is een fantastische psychedelische krautrocktrip, WHOOOOSHHHH!!!

Puntenverdeling 4-3-2-1

59 Porcupine Tree - .3
51 Pendragon - The Voyager +1
46 Opeth - §1 +3
39 Neu! - Hallogallo +4
26 Ritual -The Feline Companion
28 Midas Fall - Cold Waves Devide Us
25 Savatage - Believe +2

ABDrums schreef:
Ik sla over, mij te ver weg. Hoewel ik wel wil geloven dat Pendragon live veel beter tot zijn recht zou komen dan in de studio.

Voor mij dichtbij maar toch sla ook ik over

EvilDrSmith schreef:
Oh oh oh, wat ben ik nieuwsgierig - en bevreesd! - naar het aanstaande nieuwe album van Jon Oliva en zijn Savatage, de eerste in bijna een kwart eeuw (!).

Eerst zien (lees: horen), dan geloven natuurlijk!
Maar waar ik Pendragon als live tip onder de aandacht bracht had ik ook deze roemruchte band natuurlijk moeten vermelden dat ze in juni in Leeuwarden zijn. Maar ik kan me de weinige haren wel uit mijn kop trekken dat ik dat weekend elders verwacht wordt voor live verplichtingen.
Ik had verwacht, gehoopt eigenlijk, dat er wel wat meer live data toegevoegd zouden worden maar het blijft vooralsnog stil...

ProGNerD schreef:
(quote)

Je kon erop wachten, natuurlijk. Maar dat het zo snel de kop alweer op zou steken... Gelukkig zijn er terugkerende deelnemers die er inmiddels wat milder mee om kunnen gaan omdat de muzikale kwaliteit zo hoog en leading is (toch Alicia ?)

Het blijft uiteraard persoonlijk, maar ik blijf erbij: je mist hierdoor zoveel muzikaal moois...

Bij hoge uitzondering, dat dan weer wel.

En het legendarische album The Last Will And Testament zit nog altijd vastgeplakt in de speler.

Heb je de ladder van vanavond al bekeken Alicia...?

Nee, ik laat mij verrassen.

Fijn dat we weer los zijn en prima ladder om te starten en met Midas Fall ook de eerste aangename ontdekking te pakken.

Puntenverdeling 4-3-2-1

59 Porcupine Tree - .3
52 Pendragon - The Voyager +1
50 Opeth - §1 +3 (+1 correctie Dieter)
39 Neu! - Hallogallo
30 Ritual -The Feline Companion +4
30 Midas Fall - Cold Waves Devide Us +2
25 Savatage - Believe +2

310(!)

Ik kan me de jaren heugen dat sommige ladders niet eens door 10 man/vrouw bestemd werden

Ik vraag mij af of Porcupine Tree dit jaar de "το 'Α' και το 'Ω'" is.. Van Alfa tot Omega..

Ronde 0 - Ladder 2 (tweedaags):

King Buffalo - Repeater
Psychonaut - The Fall of Consciousness
Water - Sail Away
Renaissance - Ashes Are Burning
Shamblemaths - Knucklecog
TesseracT - War Of Being
Opeth - A Story Never Told
John Miles - Overture

Nieuwe ladder vanaf: zondag 2 februari 19:00 uur

4 King Buffalo - Repeater
2 Psychonaut - The Fall of Consciousness
Water - Sail Away
Shamblemaths - Knucklecog
1 TesseracT - War Of Being
3 Opeth - A Story Never Told
John Miles - Overture

Wat Bonk had met Midas Fall in de vorige ladder, dat heb ik deze ladder met Shamblemaths: een bijzonder lekkere kennismaking. O.a. het outro is wel met een hele dikke knipoog naar de vroege King Crimson, maar dat leentjebuur voegt alleen maar meer feestvreugde toe.

Ook het nummer van John Miles vond ik erg prettig: ik heb die lp volgens mij in de kast staan, maar nog nooit gedraaid. Datzelfde geldt voor de lp van Water. Jammer voor John was de ladder net te sterk om hem ook nog een punt toe te kennen. Al twijfelde ik nog stevig tussen hem of Opeths meest populaire nummer van het laatste (weergaloze) album dat ik juist het minste vind: net als Savatage in de vorige ladder is het "gewoon" een ballad en de "prog" is hier ver te zoeken.
Bij nader inzien: ik gun John het punt, veel meer prog én een kleine verrassing dat hij naast zijn welbekende wereldhit nog zo'n fraai verhalend nummer heeft geschreven. Die plaat toch maar eens gaan luisteren.

Hoezeer ik Annie Haslam ook een warm hart toedraag, op de een of andere manier vind ik haar hoge uithalen in dit nummer van Renaissance niet optimaal, zeker niet als ze gaat la-la-la'en. Jammer, want verder (natuurlijk) een fraai nummer: zeker dat fantastische middenstuk. Zonder het gela-la-la had de band het punt weer van John afgesnoept.

TesseracT me nooit echt kunnen bekoren: het komt allemaal zo geforceerd en krampachtig over.
King Buffalo en Psychonaut zijn de kræckerts in deze ladder. Al zou Shamblemaths zich daar ook kunnen nestelen, maar het is een nummer dat meer tijd nodig heeft om te gedijen.

7 King Buffalo - Repeater +3
6 Psychonaut - The Fall of Consciousness +4
Water - Sail Away
2 Shamblemaths - Knucklecog +2
1 TesseracT - War Of Being
3 Opeth - A Story Never Told
1 John Miles - Overture +1

14 Psychonaut - The Fall of Consciousness +4
11 King Buffalo - Repeater +2
9 Opeth - A Story Never Told +3
3 TesseracT - War Of Being +1
2 Shamblemaths - Knucklecog
1 John Miles - Overture Water - Sail Away

40

Wederom niet heel moeilijk. Psychonaut sprimgt er hier wel echt bovenuit wat mij betreft...

Nieuwe ladder vanaf: zondag 2 februari 19:00 uur.

15 King Buffalo - Repeater +4
14 Psychonaut - The Fall of Consciousness
11 Opeth - A Story Never Told +2
3 Water - Sail Away +3
3 TesseracT - War Of Being
3 Shamblemaths - Knucklecog +1
1 John Miles - Overture

60

Leuke ladder en direct een paar mooie ontdekkingen. Ik vond ook Psychonaut en John Miles fijne nummers. Maar helaas maar vier maal punten te geven. De nieuwe Opeth heb ik nu al twee keer oppervlakkig geluisterd, maar ga ik eens aandacht geven. Water was voor mij onbekend, maar echt een leuke ontdekking, Net als Shamblemaths. King Buffalo was me in de vorige editie al eens een aantal keer opgevallen. Ook een band die meer aandacht van me verdient.

19 King Buffalo - Repeater +4
15 Psychonaut - The Fall of Consciousness +1
14 Opeth - A Story Never Told +3
5 Water - Sail Away +2
3 Shamblemaths - Knucklecog
1 John Miles - Overture

King Buffalo: heerlijke plaat om te beluisteren tijdens het ophangen van de was. Met als gevolg wegknallende knijpers.
Psychonaut: erg mooie muziek, maar de schreeuwzang knip ik er dan wel effe tussenuit.
Water: ouderwets lekker.
Renaissance: helaas doet de zangeres een te grote aanslag op de oren.
Shamblemaths: voor mij iets te rommelig en te druk.
TesseracT: valt net buiten de boot.
Opeth: een heel mooi liedje.
John Miles: kan ermee door.

Casartelli (moderator)

19 King Buffalo - Repeater
17 Opeth - A Story Never Told +3
15 Psychonaut - The Fall of Consciousness
7 Water - Sail Away +2
4 Shamblemaths - Knucklecog +1
4 Renaissance - Ashes Are Burning +4
1 John Miles - Overture

Ashes Are Burning met de geweldige Annie Haslam wint deze ladder met twee vingers in de neus.
In de vorige ladder meldde ik ernaar uit te kijken Savatage op Graspop te zien, intussen is Opeth aan de warme anticipatielijst toegevoegd. Mooie gelegenheid om toch maar eens achter het laatste album aan te gaan. A Story Never Told klinkt op een positieve manier vertrouwd van de latere albums.
Sail Away van Water heeft het volgens mij al eerder geprobeerd in dit theater. In deze ladder is het wel een prettige, bij vlagen sprankelende classic rock sound. Het onderliggende liedje blijft vooralsnog wat moeilijk hangen. In een verder niet zo sterk rijtje toch goed voor 2 punten.
Shamblemaths zet een onorthodoxe compositie neer, waar misschien groeipotentieel in zit. Tot die tijd is het ook wel een hoop gerammel ende lawaai.
King Buffalo zoals gewoonlijk: het klinkt wel ok, maar het klinkt ook wel zoals de meeste andere King Buffalo-nummers die ik gehoord heb.
Psychonaut maakt vrij generieke progmetal. Bij vlagen lekker, bij vlagen ook tamelijk vermoeiend; al bij al iets waar ik al een tijd niet meer echt warm voor loop.
Van John Miles ken ik één nummer (plus een aantal Alan Parsons Project-nummers waar hij zijn stem aan leent). Deze tweede heeft iets onmiddellijk vertrouwds (zie ook: Duncan Browne, Gerry Rafferty) maar vooralsnog niet echt op een positieve manier.
In een toch al topzware ladder is TesseracT overtuigend de zwakste schakel. Een hoop geschreeuw, niet het begin van een memorabele melodie... dan zijn elf minuten wel lang.

Zit met mijn schoonfamilie in een soort low-life-budget park ergens in Brabant. Net Hitster gespeeld en vet verloren van de neefjes en nichtjes en zoons die veel meer weten vanaf het muziekjaar 2000…

Nu net lekker onderuit gezakt gaan zitten met de Progladder op mijn oortjes. Heerlijk Me Time !

Boomer dat ik ben…

Shamblemaths - Knucklecog heb ik in 2022 nog genomineerd, was weinig succesvol toendertijd. Grappig dat die nu weer langskomt.

EvilDrSmith je vond het toen ook een lekkere kennismaken als ik dit zo lees. Maar het is niet echt blijven hangen dus
EvilDrSmith schreef:
Shamblemaths: alweer een onbekende naam voor mij. De derde van de vier. Dat maakt dit soort spelletjes wel erg leuk. Zelfs al valt het niveau en/of het gebodene mij wat tegen. Maakt niet uit, kan ik toch weer een paar namen afvinken. Ook dit Shamblemaths begint wat vlak en ongeïnspireerd, maar... ho eens even! Na anderhalve minuut ontwikkelt de wat statige prog zich in tegengestelde richting en komt er een lading eigenzinnigheid op tafel waarbij ik graag aan tafel zit. Potverdrie, dat begin was duidelijk een schijnbeweging. En vandaar dat ze dus stijf onderaan staan. Dank voor de nomineerder, want I like this weirdness very much!

legian schreef:
Shamblemaths - Knucklecog heb ik in 2022 nog genomineerd, was weinig succesvol toendertijd. Grappig dat die nu weer langskomt.

EvilDrSmith je vond het toen ook een lekkere kennismaken als ik dit zo lees. Maar het is niet echt blijven hangen dus

Geweldig!
De band geeft mij dus twee keer een overtuigend visitekaartje.
En ik, meneer Alzheimer, blijf er even enthousiast over.
Wat is er nu mooier om iedere keer opnieuw onder de indruk te raken van een band alsof je het voor de eerste keer hoort?
Ik kijk nu al uit naar Shamblemaths' nominatie in 2028.

20 King Buffalo - Repeater +1
17 Opeth - A Story Never Told
9 Water - Sail Away +2
4 Shamblemaths - Knucklecog
8 Renaissance - Ashes Are Burning +4
4 John Miles - Overture +3

Water deed met dit liedje ook al mee in 2018, niet ver gekomen zover ik me kan herinneren. Zal nu niet anders zijn maar leuk om weer eens te horen. Gelijk de hele cd maar gedaan, sorry, geen cd, want die bestaat niet van dit album maar gewoon de hele map MP3'tjes!
Verder, op Renaissance na, een weinig bijzondere ladder...

22 King Buffalo - Repeater 2
18 Opeth - A Story Never Told 1
11 Renaissance - Ashes Are Burning 3
9 Water - Sail Away
8 John Miles - Overture 4

Nieuwe ladder vanaf: zondag 2 februari 19:00
uur.

Casartelli schreef:
.
Van John Miles ken ik één nummer (plus een aantal Alan Parsons Project-nummers waar hij zijn stem aan leent). Deze tweede heeft iets onmiddellijk vertrouwds (zie ook: Duncan Browne, Gerry Rafferty) maar vooralsnog niet echt op een positieve manier.

Ik snap echt niet waarom de voorbeelden gemaakt worden en iets met elkaar te maken hebben.

26 King Buffalo - Repeater 4
21 Opeth - A Story Never Told 3
17 Psychonaut - The Fall of Consciousness 2
11 Renaissance - Ashes Are Burning
9 Water - Sail Away
8 John Miles - Overture 1

Nieuwe ladder vanaf: zondag 2 februari 19:00
uur.

Even voor ik ga stemmen:

Ik heb dat eerder gehad maar dan ga ik de punten bij elkaar tellen en dan kom ik niet op een rond tiental uit. En dan ga ik maar weer (zoals bij eerdere Ladders) bij andere users punten tellen om de boel weer recht te tellen. Maar dat vind ik eigenlijk een dom en vervelend tijdklusje wat gewoon door alle deelnemers zelf goed gedaan kan worden. We hebben allemaal een basisschool diploma toch ?

Dus (zoals al, volgens mij bij de eerste Nominatie Ladder al is gevraagd) tel gewoon even alle punten bij elkaar op. Kom je op een tiental uit dan klopt het waarschijnlijk.

Zet dat getal even onderaan je lijstje…

Goed, nu maar eens zoeken waar de punten niet helemaal kloppen.

Edit 9.32:

Vanaf meesterdch gaan we plots van 40 naar 60.

Mijn Queeste wordt vervolgd nu.

Edit 9.34: vigil geeft John Miles 4 punten maar vergeet 1 punt erbij te tellen dus komt John Miles eigenlijk op 8. Na het ene punt van thelion komt Miles op 9. Na zijn puntenverdeling staan we op 100 punten nu.

Gast
geplaatst: vandaag om 09:59 uur

geplaatst: vandaag om 09:59 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.