MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Prog Ladder 2022

zoeken in:
Ronde 0 - Ladder 36:

24 Anekdoten - If It All Comes Down To You +2
14 Osiris - Struggle to Survive
13 The Post-Everything Collective - To The Gates
6 Shamblemaths - Knucklecog +1

Deadline zaterdag 26 februari 19:00 uur

Mssr Renard schreef:
Ik vraag me soms bij reacties van users wel eens af of ze de nummers wel (geheel) luisteren.

Nee natuurlijk luister ik die liedjes niet, weet jij wel hoe lang die progliedjes soms wel duren

Mssr Renard
Rudi S schreef:
(quote)

Nee natuurlijk luister ik die liedjes niet, weet jij wel hoe lang die progliedjes soms wel duren

Speciaal voor jou:

Ronde 0 - Ladder 36:

26 Anekdoten - If It All Comes Down To You +2
14 Osiris - Struggle to Survive
7 Shamblemaths - Knucklecog +1

60

Ergens in de trein bij Bergen op Zoom (mooi, er stappen carnavallers in) in de buurt: ik dacht ‘Leuk, weer eens in de trein dus tijd om te luisteren naar de Ladder’. Nou, dan wil je sommige liedjes niet eens afluisteren. Daarvan weet je gewoon dat die laatste minuut het nummer ook echt niet nog zal gaan redden .

Bij deze Ladder vooral veel verbazing over de zeer bijzondere creatieve uitspattingen die bepaalde bands in mijn oren pogen te proppen. Het is maar goed dat de koptelefoon bestaat want anders zou ik eruit gezet worden in deze coupé.

Edit: alvast de Ladder voor morgen aan het beluisteren maar hoor ik daar nou een soort prog versie van Broods ‘Saturday Night’ ?

Ronde 0 - Ladder 36:

28 Anekdoten - If It All Comes Down To You +2
15 Osiris - Struggle to Survive +1
7 Shamblemaths - Knucklecog

63

Anekdoten met wederom een tof nummer, laatste puntje naar het avontuurlijke Struggle to Survive

meneer schreef:

Ergens in de trein bij Bergen op Zoom (mooi, er stappen carnavallers in) in de buurt: ik dacht ‘Leuk, weer eens in de trein dus tijd om te luisteren naar de Ladder’. Nou, dan wil je sommige liedjes niet eens afluisteren. Daarvan weet je gewoon dat die laatste minuut het nummer ook echt niet nog zal gaan redden .

Bij deze Ladder vooral veel verbazing over de zeer bijzondere creatieve uitspattingen die bepaalde bands in mijn oren pogen te proppen. Het is maar goed dat de koptelefoon bestaat want anders zou ik eruit gezet worden in deze coupé.

Progmuziek versus carnavalsmuziek zitten in mijn beleving dan ook wel op de uitersten van een bepaald spectrum, als u het mij vraagt. Nog even bedenken wat voor spectrum...

Ronde 0 - Ladder 36:

28 Anekdoten - If It All Comes Down To You
17 Osiris - Struggle to Survive +2
14 The Post-Everything Collective - To The Gates +1

66

El StepperiƱo schreef:
Progmuziek versus carnavalsmuziek zitten in mijn beleving dan ook wel op de uitersten van een bepaald spectrum, als u het mij vraagt. Nog even bedenken wat voor spectrum...

Nou.. Net Pavlov’s Dog gehoord met Song Dance.. Dat is wel een combinatie van Prog en Carnaval hoor.. Vooral als er gezongen gaat worden. Is dat Geddy Lee trouwens ? Dat is toch Prog op Lachgas ? Ik zal mijn koptelefoon eens afzetten en de luidsprekers aan. Kijken of er gehost gaat worden..

meneer schreef:

maar hoor ik daar nou een soort prog versie van Broods ‘Saturday Night’ ?

Maar dat nummer met dat veel te lange intro van Alex is wel al uit 1973, trouwens Pavlov's Dog daar zingt de geweldige David Surkamp

Ronde 0 - Ladder 36:

30 Anekdoten - If It All Comes Down To You +2
18 Osiris - Struggle to Survive +1
14 The Post-Everything Collective - To The Gates

69

Combinatie van Prog en Carnaval?
Nu is het alleen nog wachten op een extended version van 'Lieve Riet, zo gaat 't niet' van Arie Ribbens.

Ronde 0 - Ladder 36:

32 Anekdoten - If It All Comes Down To You +2
19 Osiris - Struggle to Survive +1

Anekdoten is ook zo'n band die al een tijdje op mijn verlanglijstje staat.

Outlaw104 schreef:
Combinatie van Prog en Carnaval?
Nu is het alleen nog wachten op een extended version van 'Lieve Riet, zo gaat 't niet' van Arie Ribbens.
Misschien is dit iets? Niet echt carnaval, maar wel carnavalesque. Diablo Swing Orchestra

Bij Anekdoten haal ik hier een citaat aan uit een recensie die ik in 2009 schreef: "Anekdoten is typisch zo'n band die stiekem steeds aan mijn aandacht ontsnapt. Als ik een CD van de band luister, dan vind ik hun zweverige prog meestal prachtig en verbaas ik me erover dat ze na al die jaren nog steeds zo relatief onbekend zijn gebleven, maar vervolgens duurt het weer een jaar of drie eer ik weer, meestal per toeval, tegen de band aanloop." En dat is dus nu ook weer van toepassing. Ik heb ze volgens mij wel eens op Roadburn gezien, maar ik kan me er niks meer van herinneren. Het euvel met deze muziek: fraai, sfeervol, maar net zo vergankelijk en vluchtig als mijn middellange termijngeheugen. Als ze nu meer hun King Crimson-invloeden hadden behouden (ze waren ooit onder een andere naam begonnen als een King Crimson coverband), dan beklijfde de muziek wellicht beter.

Oh, kijk aan, ik vond hier in de krochten van mijn archief toch nog mijn recensie van hun optreden op Roadburn in 2012. Voor hen die dat leuk vinden om te (durven!) lezen:
Een band die ik in de jaren negentig veel draaide, maar waarvan ik van niemand anders wist die het ook kende, was het Zweedse Anekdoten. In dit millennium heb ik hun spoor niet meer gevolgd, maar de band blijkt een behoorlijke status in de progscene te hebben opgebouwd. Met bovengemiddelde belangstelling ben ik benieuwd hoe deze band op het podium voor de dag komt, want vaak staan ze niet op het podium. Het kwartet rondom Nicklas Barger (Nickas Berg) heeft sfeervolle natuurprojecties op het reuzengrote scherm, waardoor het lijkt alsof de band in het bos staat te spelen. Zo klinkt de band dan ook: als een romantische avondwandeling door het bos. Een tikje te romantisch misschien. Met een iets te saaie partner wellicht. Ik wil het graag erg mooi vinden, maar eerlijk gezegd zit ik me net zo stierlijk te vervelen als dat de mellotronspeelster voor zich uit zit te staren. Muzikaal is het gemakshalve ergens tussen Pink Floyd en Porcupine Tree te plaatsen, maar zonder de grandeur van de eerste en de complexe spanning van de tweede. Dat blijkt ook wel uit de publieke aandacht, die nogal te wensen overlaat. Eigenlijk höteldreütelkeütelen de nummers zich voort en wordt de timide softprog met de nogal statische performance een lethargische bedoening. Braaf is het juiste woord. Misschien was ik op een ander moment, in een andere mood en in een andere zaal laaiend enthousiast geweest, maar ik begin er nu van te tollen van de slaap en dus zoek ik elders een heenkomen voor wat meer adrenaline.

Osiris: dus niet die Nederlandse technical thrashband (had me zeker leuk geleken), maar de grootste exoot van alle ladders. Productioneel is het allemaal nogal wiebelig en schel, maar de variatie, dynamiek en pit stijgt boven die van Anekdoten uit.

The Post-Everything Collective: ik dacht dat de bandnaam een tongue-in-cheek knipoog was naar al die hokjesgeestgenres, maar ze menen de bandnaam dus serieus. Nu volg(de) ik de postrockscene best wel intensief, behoorlijk zelfs, maar dit collectief is gevuld met een wagonlading aan artiesten waar ik, zonder uitzondering, nog nooit van gehoord heb. We hebben hier dus niet te maken met de A-merken van het genre, zelfs niet uit het B-garnizoen, maar onbekende amateurs uit de C-klasse. En zo klinkt het dan ook: volledig gespeend van postrockspanningsvelden en überclichématige zootjes aan tremelootjes. Blijkt de bandnaam toch nog het leukste van alles te zijn.

Shamblemaths: alweer een onbekende naam voor mij. De derde van de vier. Dat maakt dit soort spelletjes wel erg leuk. Zelfs al valt het niveau en/of het gebodene mij wat tegen. Maakt niet uit, kan ik toch weer een paar namen afvinken. Ook dit Shamblemaths begint wat vlak en ongeïnspireerd, maar... ho eens even! Na anderhalve minuut ontwikkelt de wat statige prog zich in tegengestelde richting en komt er een lading eigenzinnigheid op tafel waarbij ik graag aan tafel zit. Potverdrie, dat begin was duidelijk een schijnbeweging. En vandaar dat ze dus stijf onderaan staan. Dank voor de nomineerder, want I like this weirdness very much!

32 Anekdoten - If It All Comes Down To You
20 Osiris - Struggle to Survive +1
9 Shamblemaths - Knucklecog +2

Ronde 0 - Ladder 37:

2 Sensational Alex Harvey Band - The Faith Healer
1 Elbow - Mirrorball
0 Pavlov's Dog - Song Dance
0 Ne Obliviscaris - And Plague Flowers the Kaleidoscope

Deadline zondag 27 februari 19:00 uur

Harvey geen Prog, Elbow geen Prog, Pavlov geen Prog maar uiteraard Me Obliviscaris wel en die verdienen eigenlijk alle punten

P.s. ik verwacht overigens dat de meeste mensen FH wel zullen kennen van de cover van ons aller Fish.

Ronde 0 - Ladder 37:

2 Elbow - Mirrorball 1
2 Pavlov's Dog - Song Dance 2
0 Ne Obliviscaris - And Plague Flowers the Kaleidoscope

Deadline zondag 27 februari 19:00 uur

vigil schreef:
...Elbow geen Prog...

Ergens ben ik het met je eens maar toch:

Elbow have cited a number of influences on their music, including Genesis (in particular the progressive rock years featuring Peter Gabriel and Steve Hackett), Talk Talk and Radiohead. Guy Garvey has said: "I grew up listening to every Genesis record. I learned to write harmonies by listening to Peter Gabriel.The song "Newborn" from Elbow's debut album was directly influenced by "Entangled" from the Genesis album A Trick of the Tail.

Bron: Elbow - Wikipedia - en

Bij een vrij groot aantal nummers bemerk ik bij Elbow zeker wel die invloed en ook de invloed van Gabriel. Natuurlijk, Mirrorball is geen echte Prog maar wel een vreselijk mooi nummer. En toch.. de sfeer die naar boven komt in de instrumentalisatie als het geluid voluit gaat. Ik herken (ergens ver weg) toch wel iets.

meneer schreef:
(quote)

Ergens ben ik het met je eens maar toch:

Sorry, ik had hier en daar een smiley moeten zetten...

Iets met cynisme enzo

Ronde 0 - Ladder 37:

3 Elbow - Mirrorball +1
2 Pavlov's Dog - Song Dance
2 Ne Obliviscaris - And Plague Flowers the Kaleidoscope +2

Deadline zondag 27 februari 19:00 uur.

9

Enige die er hier echt toe doet is Ne Obliviscaris en Elbow krijgt de troostprijs. De rest vind ik (te) gedateerd qua sound en die zang van Pavlov's Dog ?! ( )
Snel op naar de volgende maar weer...

En in de tussentijd een onverwachte (na zoveel jaar) mooie verrassing verder ontdekken: Tears for Fears - The Tipping Point

vigil schreef:

Harvey geen Prog, Elbow geen Prog, Pavlov geen Prog maar uiteraard Me Obliviscaris wel en die verdienen eigenlijk alle punten

Hey,hola, heeft Casartelli ons een tijd terug met al die sub-genres niet geleerd dat eigenlijk echt alles prog is

Ronde 0 - Ladder 37:

3 Sensational Alex Harvey Band - The Faith Healer +1
5 Elbow - Mirrorball +2
2 Pavlov's Dog - Song Dance
2 Ne Obliviscaris - And Plague Flowers the Kaleidoscope

Ronde 0 - Ladder 37:

5 Elbow - Mirrorball
4 Sensational Alex Harvey Band - The Faith Healer +1
4 Pavlov's Dog - Song Dance +2
2 Ne Obliviscaris - And Plague Flowers the Kaleidoscope

Ja, Pavlov's Dog moet ik toch eens aanraden aan die vriend van mij die er jaren over gedaan heeft om aan de stem van Geddy Lee te wennen. Kan ie hiermee weer helemaal opnieuw beginnen.

Ronde 0 - Ladder 37:

6 Pavlov's Dog - Song Dance +2
5 Elbow - Mirrorball
4 Sensational Alex Harvey Band - The Faith Healer
3 Ne Obliviscaris - And Plague Flowers the Kaleidoscope +1

Casartelli (moderator)
Brunniepoo schreef:
Ik word graag beticht van goede smaak, maar deze is niet door mij genomineerd. Ik vermoed door Casartelli?
Dat klopt. En dat de geluidskwaliteit op cd al niet heel erg overhield en op Youtube nog een maatje minder is... het zij zo.

Ronde 0 - Ladder 37:

6 Pavlov's Dog - Song Dance
7 Elbow - Mirrorball 2
5 Sensational Alex Harvey Band - The Faith Healer 1
3 Ne Obliviscaris - And Plague Flowers the Kaleidoscope

Casartelli (moderator)
Ronde 0 - Ladder 37:

8 Pavlov's Dog - Song Dance +2
8 Elbow - Mirrorball +1
5 Sensational Alex Harvey Band - The Faith Healer
3 Ne Obliviscaris - And Plague Flowers the Kaleidoscope

24

Ik zag nog een discussie over de toon en de inhoud van de berichten. In mijn recensententijd hadden we een regel: over muziek mag je alles schrijven, over de fans niet. Met een scheutje common sense, een snufje #doeslief en een wolkje maatvoering moet het iedereen daarmee lukken gewoon iets onderhoudends op te schrijven zonder daarbij bovenmatig op tenen te trappen, maar tevens zonder daarbij het gevoel te hebben op de eigen tenen te moeten lopen.

A propos, ladder 37. Pavlov's Dog klonk wel leuk, waarbij de zanger inderdaad wel klonk als een kruising tussen Geddy Lee en een handvol Robert Plant-imitatoren. Elbow is ook in mijn oren eigenlijk over het randje, of Guy Carvey nou een fan van de oude Genesis was of niet. Wel goed genoeg voor een punt... dat ik in eerste instantie aan Ne Obliviscaris toegekend had, maar dat nummer overstayed its welcome toch wel behoorlijk (een Britse uitdrukking waar ik niet echt een elegant Nederlands equivalent voor ken). Ten slotte... ik vind het doorgaans vervelend om toe te moeten geven als een cover beter is dan het origineel, maar naast de versie van Fish klinkt het origineel van Sensational Alex Harvey Band toch wel erg... onsensationeel.

Om de Ukraïense muziek een extra warm hart onder de riem te steken, wil ik jullie graag deelgenoot maken van mijn favoriete band uit Ukraïne, residerend in Kiev: DakhaBrakha. Ze worden momenteel letterlijk bedolven onder de Russische bommen.
Ze spelen een progressieve, avant-garde variant van Ukraïense folk (soms freak folk) en ik heb ze vijf jaar geleden een fantastisch optreden zien geven in Den Haag. DakhaBrakha live in Het Paard, Den Haag

Van hun website "Our dearest Ukrainians and friends all over the world, what we were afraid of, but were ready for, is happening. Vladimir Putin, Hitler of the twenty-first century, decided to conquer our land. Ukrainian cities and the military come under fire. However, we believe in our victory, the victory of good over evil, light over Russian darkness, which wants to destroy the whole world. We believe in international support, and most of all, in the Ukrainian army!"

Het album waar dit nummer van afkomstig is staat trouwens nog niet op MuMe, dus als een moderator zich geroepen voelt? Ik moet mijn 5 sterren toch een keer kwijt kunnen?
https://static.nv.ua/shared/system/Article/posters/002/458/803/600x300/63cbd596b6d8ceffe4195f139eabe677.jpg?q=85&stamp=20220221172529

EvilDrSmith schreef:
Het album waar dit nummer van afkomstig is staat trouwens nog niet op MuMe, dus als een moderator zich geroepen voelt? Ik moet mijn 5 sterren toch een keer kwijt kunnen?
Toevoegen van albums is niet specifiek voorbehouden aan moderators. Dat kun/mag je ook zelf doen.

Ok, ik heb het echt, maar dan ook echt geprobeerd. Vorig weekend, gisteravond en deze avond ook weer. Ik heb er mijn best op gedaan, maar wat een ongelofelijk verschrikkelijke ladder was dit om te luisteren zeg. Alvast mijn excuses naar iedereen die hier wel van kan genieten. Het is niet persoonlijk.

Het begint nog enigzins ok met de klassieke en traditionele opening van de Sensational Alex Harvey Band. Waarbij er met een leuke riff geprobeerd wordt om wat op te bouwen. Helaas komen ze nooit aan op enige bestemming dan ook. Het kleine spanningsboogje waar ze mee begonnen wordt al snel compleet teniet gedaan. Als ze na 3 minuten dan eindelijk een volgende stap zetten is de spanning overgegaan in, euhm, tja, verveling? saaiheid? ik heb geen idee, maar ik hoorde het nauwelijks meer zo erg was het. Als we dan, met veel moeite aandachtig proberen te luisteren de 5 minuten bereiken luisteren we nog steeds naar hetzelfde loopje waar ze mee begonnen. 5 minuten! zonder ook maar ergens aan te komen. Misschien hoopte ze dat als ze het vaak genoeg herhalen de spanning vanzelf komt? pffff..... en dat moet dan 7 minuten lang duren. Op die manier kan ik ook nog wel een nummer maken, rifje instuderen en dat 7 minuten herhalen. Nee, dit wordt hem niet jongens. Dat ik het nu weer op heb staan is echt pure zelfkastijding.... En dan wordt deze ladder nog erger ook....

Elbow. Een bekende naam waar verschillende van mijn vrienden toch groot liefhebber van waren. Net zoals Coldplay en Muse en dergelijke pop(rock) acts. De band heeft mij nooit echt kunnen bekoren. Ik zie toevallig dat ik twee albums van ze beoordeeld hebt, waaronder degene waar dit nummer van afkomstig is. Dat was in 2014 zie ik en was een periode waar ik nog wel naar dergelijke acts luisterde. Maar zelfs toen was ik niet positief met een 2,5. Nu zou ik daar nog wel een heel punt vanaf trekken gok ik zo. Dit nummer is vrijwel een instant skip. Niet omdat het zo ontzettend saai of vervelend is. Maar voornamelijk omdat het gewoon niets, maar dan ook niets teweeg brengt. Dan nog liever het vorige nummer waarbij ik tenminste nog iets voel. Oh en als ik toch bezig ben ga ik mij er ook eens schuldig aan maken. Dit is geen prog, pure slowpop. En absoluut niet de slowpop die aan mij besteed is. ok, 2 gehad, nog 2 te gaan.

Pavlov's Dog. Nou dat moet wel wat beloven. Toch? De intro bevalt alvast beter dan de voorgaande twee nummers, zal het dan toch? En er zit zowaar enige spanning in de muziek. Ik wordt voorzichtig positief...... Och zo naïef als ik was die eerste luisterbeurt. Zo onschuldig dacht ik nog. Nee, dit is het absolute dieptepunt van deze ladder en voor zover ook van deze hele ronde. Er wordt nog weleens geklaagd over de 'zang' in de progmetal, iets wat ik dan wel weer goed kan waarderen. Maar wat ik dan weer niet kan begrijpen is dat mensen hier echt van kunnen genieten. Dit is zelfskastijding van de bovenste plank gewoon. Dat gekrijs, aaaarg. Verschrikelijk en dan moet er ook nog zo'n afgrijselijke vibrato bij. Nee nee nee neen. Alsof het een puber is die net de baard in de keel krijgt. Elk muzikaal interessant stukje wordt hierdoor gewoon keihard teniet gedaan.

Nou, nummertje vier heeft elke verwachting tegen zich. En dat is dan ook nog het langste nummer. Zelfs met die aardige opening ben ik skeptisch, wat voor gedrocht gaat dit worden, ze nemen met 11 minuten in ieder geval alle tijd om het tot in de puntjes uit te werken. Och, hoe blij ik wel niet was dat hier na de eerste minuut gewoon al wat pit, energie en levendigheid te horen is. Zo ver nog geen negatieve zaken te vinden. En bij 2,5 minuut gaan nemen ze een heerlijke volgende stap. Hier had die eerste nog veel van kunnen leren. En Pavlov's Dog mag hier ook wel even goed naar luisteren, want dit is nou zo veel fijner qua zang. Och. Na drie minuten zit ik gewoon te genieten. Puur genieten dit. Heerlijk progressief, gedurfd, energiek, pakkend en meeslepend. Kijk, dit soort dingen hoor ik graag. Geen enkel nummer in deze ronde heeft zo ontzettend fijn geklonken als deze van Ne Obliviscaris, wat een prachtig stukje werk.

Mag ik hier al mijn drie punten aan geven? Alsjeblieft? Geen van die andere drie nummers verdiend dat puntje wat mij betreft. Ja ik weet het, de vraag stellen is hem beantwoorden (Thanks Casartelli ). Heerlijk dit. Nou daar gaan de volle punten naar toe dus. En dat album gaat direct op de luisterlijst. Zagato thanks voor de nominatie, het is het enige nummer wat deze ladder nog red en ook een erg fijne ontdekking.

Anyway, dat laatste puntje is me nog een hele kluif. Pavlov zou het muzikaal dan nog het meest verdienen, maar ik kan simpelweg geen punt toekennen aan het gekrijs wat voor zang moet doorgaan. Alex Harvey zou dan als volgende op de lijst staan, die bracht tenminste nog enige emotie ten beweeg hier, maar of ik nou een nummer moet gaan belonen omdat het mij volledig wist te irriteren.... Dan blijft die slowpop van Elbow over, Een nummer wat het ook absoluut niet verdient wat mij betreft. Jemig. naja, dan maar naar het nummer wat het laagst staat van die drie... Compleet onverdiend, maar ik mag het punt niet niet geven......

Ronde 0 - Ladder 37:

8 Pavlov's Dog - Song Dance
8 Elbow - Mirrorball
6 Sensational Alex Harvey Band - The Faith Healer +1
5 Ne Obliviscaris - And Plague Flowers the Kaleidoscope +2

Gast
geplaatst: vandaag om 07:44 uur

geplaatst: vandaag om 07:44 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.