MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Prog Ladder 2025

zoeken in:

Ronde 0 - Ladder 4 (tweedaags):

64 Pink Floyd - One Of These Days +4
46 Agusa - Lust Och Fägring (Sommarvisan) +3
44 Sivert Høyem - The Rust +2
42 Kansas - Lamplight Symphony +×
35 Soup - Clandestine Eyes +1
28 Venus Principle - Rebel Drones
25 White Ward - No Cure for Pain
16 Bent Knee - Time Deer

Nieuwe ladder vanaf: donderdag 6 februari 19:00 uur

300

legian schreef:
Ik ga hier eens meer van opzoeken.

Als ik je een tip mag geven: probeer eerst de hele plaat, Prima Materia. IJzersterk van begin tot eind, maar Lust Och Fägring (Sommarvisan) en Under Bar Himmel zijn wel dé twee prijsbeesten. Mocht je nog geen genoeg krijgen, dan is Sagobrus van het uit 2021 komende En Annan Värld ook een zeer geschikte kandidaat. Het was mijn kennismaking met de band en blies me geheel omver.

Overigens is de hele discografie van de band kwalitatief zeer consistent. Als dit dus echt je ding is, dan krijg je er zeker geen spijt van om 'gewoon' alle albums te checken. Maar goed, Prima Materia steekt er wel met kop en schouders bovenuit wat mij betreft. Stiekem hoop ik dit jaar op nieuw werk, ik ben benieuwd.

Casartelli (moderator)
Ronde 0 - Ladder 5 (tweedaags):

4 Porcupine Tree - Sentimental
3 Steven Wilson - The Harmony Codex
2 Katatonia - Birds
1 Psychotic Waltz - A Psychotic Waltz
Can - Future Days
My Dying Bride - The Cry of Mankind
Jon & Vangelis - I Hear You Now
Veilburner - A Shadow of a Shadow

Nieuwe ladder vanaf: zaterdag 8 februari 19:00 uur

10

Porcupine Trees update van Trains blijft een fijn nummer.
The Harmony Codex was een fijn intro… op nog wat verdere ontwikkeling wachtte ik tevergeefs.
Katatonia levert een niet opzienbarend, maar best prettig stukje pop-progmetal.
Psychotic Waltz zou mij als Queensrÿche- en Fates Warning-liefhebber eigenlijk moeten aanspreken, maar het klikt, ook met dit nummer, niet echt.
My Dying Bride heeft het potentieel qua sfeer, maar het liedje komt niet van de grond.
De rest is om uiteenlopende redenen ook niet aan mij besteed. In de vorige ladder hadden deze zomaar alle acht buiten de punten kunnen vallen.

3 Steven Wilson - The Harmony Codex
2 Katatonia - Birds
2 Psychotic Waltz - A Psychotic Waltz 1
4 Can - Future Days 4
2 My Dying Bride - The Cry of Mankind 2
3 Jon & Vangelis - I Hear You Now 3

20

4 Steven Wilson - The Harmony Codex 1
5 Katatonia - Birds 3
4 Psychotic Waltz - A Psychotic Waltz 2
4 Can - Future Days
2 My Dying Bride - The Cry of Mankind
7 Jon & Vangelis - I Hear You Now 4

Laten we het erop houden dat ze allemaal wel beter hebben. Alhoewel van Veilburner weet ik dat niet want daarvan hoorde ik zojuist voor het eerst een nummer.

6 Porcupine Tree - Sentimental +2
5 Steven Wilson - The Harmony Codex +1
5 Katatonia - Birds
8 Psychotic Waltz - A Psychotic Waltz +4
4 Can - Future Days
5 My Dying Bride - The Cry of Mankind +3
7 Jon & Vangelis - I Hear You Now

40

10 Jon & Vangelis - I Hear You Now +3
9 Steven Wilson - The Harmony Codex +4
8 Porcupine Tree - Sentimental +2
8 Psychotic Waltz - A Psychotic Waltz
6 Katatonia - Birds +1
5 My Dying Bride - The Cry of Mankind
4 Can - Future Days

50

13 Steven Wilson - The Harmony Codex +4
12 Jon & Vangelis - I Hear You Now +2
11 Porcupine Tree - Sentimental +3
8 Psychotic Waltz - A Psychotic Waltz
7 Katatonia - Birds +1
4 Can - Future Days

15 Jon & Vangelis - I Hear You Now +3
13 Steven Wilson - The Harmony Codex
13 Porcupine Tree - Sentimental +2
11 Katatonia - Birds +4
9 Psychotic Waltz - A Psychotic Waltz +1
4 Can - Future Days

70

Uit armoede had ik zelfs bijna dit nummer van Steven Wilson nog punten geven. Ik hoor bij hem meestal wel dat er kwaliteit in zit, maar ik voel er nooit iets bij. Ook bij dit 10 minuten ambient geweld niet.
Can, zo een nummer dat je zit te wachten tot er iets gaat gebeuren. Op tweederde denk je, ha daar komt wat. Aan het eind denk je, is er wat gebeurd?
Psychotic Walz doet zijn naam aardig eer aan, maar er zit nog iets in(en komt nog iets uit) tenminste.
Pocupine Tree vind ik altijd heel clean klinken. Daarop is deze geen uitzondering.
Waarom duurt dit nummer van My Dying Bride 12 minuten, terwijl dit in 4 minuten muzikaal vertelt kan worden? 8 minuten van mijn tijd vergooit.
Dat ik Jon and Vangelis zo veel punten moet geven, zegt voor mij iets over het ontbreken van kwaliteit bij de andere nummers in deze ronden.
Veilburner grunt om het grunten en de muziek mist melodie. Absoluut niets voor mij.
Katatonia heeft voor mij het enige fatsoenlijke nummer in deze ladder.

17 Porcupine Tree - Sentimental +4
15 Jon & Vangelis - I Hear You Now
15 Steven Wilson - The Harmony Codex +2
12 Psychotic Waltz - A Psychotic Waltz +3
11 Katatonia - Birds
5 Can - Future Days +1

80

19 Porcupine Tree - Sentimental +2
18 Jon & Vangelis - I Hear You Now +3
16 Steven Wilson - The Harmony Codex +1
15 Katatonia - Birds +4
12 Psychotic Waltz - A Psychotic Waltz
5 Can - Future Days +1

90

23 Porcupine Tree - Sentimental +4
19 Jon & Vangelis - I Hear You Now +1
18 Steven Wilson - The Harmony Codex +2
18 Katatonia - Birds +3
12 Psychotic Waltz - A Psychotic Waltz
5 Can - Future Days

100

23 Porcupine Tree - Sentimental
23 Jon & Vangelis - I Hear You Now +4
21 Steven Wilson - The Harmony Codex +3
20 Katatonia - Birds +2
13 Psychotic Waltz - A Psychotic Waltz +1
5 Can - Future Days

110

26 Jon & Vangelis - I Hear You Now +3
25 Porcupine Tree - Sentimental +2
25 Steven Wilson - The Harmony Codex +4
20 Katatonia - Birds
13 Psychotic Waltz - A Psychotic Waltz
6 My Dying Bride - The Cry of Mankind +1
5 Can - Future Days

120

26 Jon & Vangelis - I Hear You Now
25 Porcupine Tree - Sentimental
25 Steven Wilson - The Harmony Codex
21 Katatonia - Birds +1
16 Psychotic Waltz - A Psychotic Waltz +3
10 My Dying Bride - The Cry of Mankind +4
5 Can - Future Days
2 Veilburner - A Shadow of a Shadow +2

130

Jon & Vangelis - De elektronische sound als fundament van het nummer is niet aan mij besteed.

Steven Wilson - Nog meer Steven Wilson.

Porcupine Tree - Nóg meer Steven Wilson.

Katatonia - 'Brave' zit ook in een ladder verstopt, dat is andere koek. Dit luistert prima weg maar heeft niet beduidend veel impact, toch maar een puntje voor de band.

Psychotic Waltz - De favoriete plaat van EvilDrSmith, staat mij bij, desondanks niet zijn nominatie. Geen grunts, waar zijn nu de punten?

My Dying Bride - Vond ik vroeger ook maar saai. Als je de melancholiek voelt, dan kan dit niet lang genoeg duren. Ik zou zeggen dat dit geen prog is, totaal in lijn met de minigame, maar prog-archives wijst mij met de neus op de feiten. Een riff 12 minuten herhalen is zeker weten prog. Sapere aude. 4 punten.

Can - Dit moet ook maar net je ding zijn. De eerste paar minuten zijn verschrikkelijk slecht, vanaf het middenstuk is het op enkele vlagen na wel oké.

Veilburner - Grunten om het grunten. Grunten om het grunten. Grunten om het grunten. Grunten om de punten.

30 Jon & Vangelis - I Hear You Now +4
26 Porcupine Tree - Sentimental +1
25 Steven Wilson - The Harmony Codex
21 Katatonia - Birds
18 Psychotic Waltz - A Psychotic Waltz +2
13 My Dying Bride - The Cry of Mankind +3
5 Can - Future Days
2 Veilburner - A Shadow of a Shadow

140

De eerste ladder waar ik moest zoeken naar puntjes en ook serieus heb overwogen om maar geen puntjes te geven. Eigenlijk allemaal minder dan driekwart van de vorige ladders.

31 Jon & Vangelis - I Hear You Now +1
29 Porcupine Tree - Sentimental +3
29 Steven Wilson - The Harmony Codex +4
23 Katatonia - Birds +2
18 Psychotic Waltz - A Psychotic Waltz
13 My Dying Bride - The Cry of Mankind
5 Can - Future Days
2 Veilburner - A Shadow of a Shadow

150

Voor dit nummer van Steven Wilson heb ik maar één woord: betoverend. En dan heeft hij met zijn band ook nog het op één na mooiste nummer van deze ladder gemaakt, dus maar liefst 7 punten voor meneer Wilson.

Katatonia ben ik gaan luisteren sinds ik zanger Jonas Renkse aan het werk zag op de recente live dvd van Ayreon. Erg mooie stem, al hoor ik dat op albums van Katatonia niet altijd even goed terug.

32 Porcupine Tree - Sentimental +3
31 Jon & Vangelis - I Hear You Now
29 Steven Wilson - The Harmony Codex
23 Katatonia - Birds
22 Psychotic Waltz - A Psychotic Waltz +4
7 Can - Future Days +2
3 Veilburner - A Shadow of a Shadow +1

160

Steven Wilson sust me in slaap hier, maar niet op de goede manier. Wat een langdradig en gewoonweg saai nummer. Het is wel mooi geproduceerd en hier en daar hoor ik erg fijne loopjes, credit must be given where it is due, maar hier tien minuten naar luisteren is een aardige opgave. Jammer Steven, je hebt veel betere muziek gecomponeerd.

Hahahaha Can, dat is alweer een tijdje geleden zeg. Ik heb een enorme haat-liefde verhouding met deze band. Sommige nummers vind ik echt bovengemiddeld goed en zijn van belachelijk hoge kwaliteit, maar de keerzijde is dat de band soms vervalt in een soort gezapigheid dat het gewoon onplezierig maakt om naar te luisteren. Future Days dan? Best prima moet ik zeggen. Can heeft betere songs te bieden dan deze, maar ik heb me wel vermaakt. Ideaal luistervoer voor tijdens het studeren, en de ronduit komische stijlkeuzes die zo af en toe voorbij komen vind ik gewoon helemaal passen in het plaatje.

Psychotic Waltz: theatraliteit ten top, maar er hangt hier een soort onverklaarbare sfeer in de lucht die naargeestig doch verslavend is. Het is lastig te omschrijven, maar het voelt bijna aan als een soort belerende gekaanstekerij met een bloedserieuze en vlijmscherpe ondertoon. Wel gaaf als je als band zo'n sfeer weet neer te zetten. De zanger is ook top. Hij laat me denken aan de vocale versatiliteit en elasticiteit van Daniel Gildenlöw. Die kun je maar in je zak steken, als je met zo'n legende kunt worden vergeleken. Soit, dit is een puik staaltje muziek, dank voor de nominatie!

Deze compositie van Steven Wilson met zijn vrienden van de show in Porcupine Tree is in ieder geval al vele pakken beter dan het reeds voorbij gekomen solonummer. Ik vind het maar lastig om nummers van Fear of a Blank Planet losstaand te beoordelen. Wat mij betreft zijn die nummers thematisch en muzikaal zo innig met elkaar verbonden, dat het bijna onzinnig is om ze apart van elkaar te behandelen. Gewoon weer goedkoop gelul van mijn kant natuurlijk om onder een oordeel uit te komen. Sentimental is me misschien iets te ingetogen, maar het deprimerende akkoordenwerk is om van te smullen en tekst en muziek werken prachtig samen om het huiveringwekkende, beangstigende en hondsactuele concept uit te dragen.

Helemaal eens met Apollo over het karakter van de muziek van My Dying Bride en de genretag die eraan is verbonden. Ik voel de melancholiek hier echter niet. Slecht is het niet hoor, je zult me geen negatieve dingen horen (lees: zien) zeggen (lees: posten) over de band, maar het pakt me niet.

Jon & Vangelis is absoluut niet mijn ding. Mooi dat liefhebbers hier - het nummer prijkt bovenaan in deze ladder - hun vertier uit kunnen halen, misschien ook wel omdat het het minst slecht is gezien de algehele kwaliteit van deze ladder, maar het is niet mijn ding. Bij vlagen denk ik een slap aftreksel van Supertramp te horen. Geef mij dan maar de echte versie.

Het verschil tussen Jon & Vangelis en Veilburner kon bijna niet groter zijn. Tsja, ook weer niet een heel bijzonder nummer. De productie is ontzettend dof en doet geen recht aan de muziek. Het riffwerk is vrij standaard maar verdienstelijk en de zanger grunt inderdaad om het grunten zonder daarbij veel variatie aan te brengen. Ik kan het wel waarderen dat de band niet zeven minuten continu hetzelfde gebeuk laat horen, maar voldoende afwisseling in de secties biedt om tot op zekere hoogte te kunnen blijven boeien. Echt heel bijzonder is het echter allemaal niet. Wel jammer, want dit heeft wel potentie.

Katatonia luistert hier inderdaad prima weg, maar doet me nergens opveren of ook maar lichtelijk de wenkbrauwen fronsen. Weinig impact inderdaad, opvallend hoe vaak we het toch weer eens zijn, Apollo.

36 Porcupine Tree - Sentimental +4
33 Jon & Vangelis - I Hear You Now +2
30 Steven Wilson - The Harmony Codex +1
23 Katatonia - Birds
22 Psychotic Waltz - A Psychotic Waltz
10 Can - Future Days +3
3 Veilburner - A Shadow of a Shadow

170

Sentimental is hier verreweg de beste.
Ik had Future Days in mijn top 500 allertijden maar hier realiseerde ik me eigenlijk dat het niet eens zo super is, heb het ook maar verplaatst met een lekker nummer die nog aan bod komt in een van de ladders (gisteren had ik die lekker hard gezet, de buren bekijken het maar)
Veilburner is hiet niet eens zo slecht maar ik had ook wel 100 andere Prog nummers kunnen bedenken die zo in de top 300 kunnen komen, daar is niet eens een ronde 0 voor nodig! Dit nummer deed me overigens ook denken of dit niet is genomineerd puur om mij/ons te treiteren of bij gebrek aan betere keuzes laat ik dan maar zeggen.
Komt er dus op neer dat de ene helft van deze ladder punten krijgt doordat het nog ergens bij Prog in de buurt komt, bij de andere helft ben ik blij dat ik niet meedoe aan een metal top zoveel hier.

Het is niet allemaal persoonlijk naar iemand gericht overigens!

40 Porcupine Tree - Sentimental +4
33 Jon & Vangelis - I Hear You Now
32 Steven Wilson - The Harmony Codex +2
26 Katatonia - Birds +3
10 Can - Future Days
4 Veilburner - A Shadow of a Shadow +1

180

Ik was niet mild voor Wilsons Harmony Codex release. En ik blijf erbij dat het verre van zijn beste werk is. Maar nu ik dit nummer zo los luister sinds tijden, valt het me mee. Het is een ok nummer, dromerig, zweverig en wat vaag. Maar prima weg te luisteren zo. En gezien de weinige concurrentie levert dat dus een puntje op.

Wilsons 2e poging hier is direct een schot in de roos. Prachtig nummer blijft het. En doet me bedenken dat ik nog eens die deluxe heruitgave wil bestellen. Alleen jammer dat die zo belachelijk duur is... Anyway, volle punten voor mijn oude Prog liefde Porcupine Tree.

Veilburner mag ik wel eigenlijk.

Katatonia blijft vooralsnog altijd fijne muziek afleveren. Birds is ook weer zo'n nummer. Lekker simpel, duidelijk en geen onnodige poespas.

Can levert een nog vager nummer af, waar ik niets mee kan.

My Dying Bride opent best spannend, bouwen het lekker lang door en vergeten vervolgens om de muziek daadwerkelijk ergens heen te laten ontwikkelen. En gaat dus als een nachtkaars uit. Als ik eens een voorbeeld nodig hebt van een maar voortkabbelend nummer dan is dit een goede kandidaat.

Jon & Vangalis is niet aan mij besteed. Evenals Psychotic waltz. Die het trouwens niet doet in de spotify playlist.

Anyway, toch een wat matige ladder wat mij betreft.

legian schreef:
Wilsons 2e poging hier is direct een schot in de roos. Prachtig nummer blijft het. En doet me bedenken dat ik nog eens die deluxe heruitgave wil bestellen. Alleen jammer dat die zo belachelijk duur is... Anyway, volle punten voor mijn oude Prog liefde Porcupine Tree.

Nooit geweten dat er een deluxe is, weet wel dat een aantal jaar terug deze en Deadwing geloof ik opnieuw op CD uitkwam maar een luxe versie ben ik toch wel benieuwd naar, thanks. Er zijn op bandcamp live releases van hun te beluisteren, misschien dat die daar ook op staat (maakt het dan wel wat minder aantrekkelijk) maar als dat niet zo is dan hulde voor Steven en de rest.

Floydje na In Absentia en Deadwing is Fear of a Blank Planet ook in een deluxe remaster uitgebracht. Je moet er alleen wel wat voor over hebben -> platomania.nl.
De EP Nil Recurring zit erbij, evenals demo's en live nummers. En een blu-ray mix. En natuurlijk weer een leuk boekwerkje om door te lezen.

Wel weer schandalig hoe duur het allemaal weer is, we kunnen ook nooit wat leuks hebben!!!

43 Porcupine Tree - Sentimental +3
32 Steven Wilson - The Harmony Codex
27 Katatonia - Birds +1
15 My Dying Bride - The Cry of Mankind +2
10 Can - Future Days
8 Veilburner - A Shadow of a Shadow +4

190

Ik geef Veilburner de volle mep, want ik vond dit persoonlijk een geweldige ontdekking, zoals ik hier al schreef. En in dat topic was de algemene waardering gelukkig een stuk hoger dan hier (maar dat was te verwachten natuurlijk)...

Het SW solo nummer vind ik op het album als geheel passend en mooi, maar zo los boeit het te weinig. Zijn nummer met PT daarentegen verdient de 2e plaats hier.

Psychotic Walz heb ik (laat) ontdekt met The God-Shaped Void en die vond ik de moeite waard, deze klassieker van hen is zeker niet slecht, maar is me een beetje te gedateerd.

De resterende punten gaan naar resp. My Dying Bride (ondanks dat het nummer iets te lang is om het echt spannend te houden) en Katatonia die nog wel veel beter heeft...

47 Porcupine Tree - Sentimental +4
35 Steven Wilson - The Harmony Codex +3
28 Katatonia - Birds +1
24 Psychotic Waltz - A Psychotic Waltz +2
15 My Dying Bride - The Cry of Mankind
10 Can - Future Days
8 Veilburner - A Shadow of a Shadow

200

Floydje schreef:
Wel weer schandalig hoe duur het allemaal weer is, we kunnen ook nooit wat leuks hebben!!!

Precies, het stomme is ook dat elke nieuwe uitgave duurder is geworden. Ik houd me hard al vast voor de The Incident versie. Die trouwens wel een goede mix mag gebruiken om het geheel meer punch te geven. Een van de weinige cd's waarbij ik de live versie prefereer. Maar goed dat terzijde.

51 Porcupine Tree - Sentimental +4
36 Steven Wilson - The Harmony Codex +1
36 Jon & Vangelis - I Hear You Now +3
28 Katatonia - Birds
26 Psychotic Waltz - A Psychotic Waltz +2
15 My Dying Bride - The Cry of Mankind
10 Can - Future Days
8 Veilburner - A Shadow of a Shadow

Psychotic Waltz is een leuke ontdekking in deze toch best magere ladder

Gast
geplaatst: vandaag om 04:57 uur

geplaatst: vandaag om 04:57 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.