Muziek / Muziekgames / Maak Kennis met Metal Anno 2024
zoeken in:
1
geplaatst: 21 januari 2024, 14:44 uur
Maandagavond mag ook, hoor. 
Ik was begonnen in dat Wiki-lemma, maar ik werd helemaal tureluurs van al die eeuwenoude religieuze en filosofische termen die mij noodzaakten om weer verder door te klikken naar de betekenis daar weer van. Dat werd mijn atheïstische inborst op een gegeven moment te veel. Daarbij, mijn favoriete en meest gedraaide nummer van mijn favoriete album van afgelopen jaar handelt hier stomtoevallig ook over. En dat is mijn favoriete nummer geworden zonder dat ik ook maar een greintje idee heb waarover het gaat. Waarschijnlijk maar beter ook.
Ik hoor de kwaliteit en vind het ook redelijk sterk, maar ook weer niet uitzonderlijk bijzonder dat ik prompt van enthousiasme nu Plato ervan zou willen citeren. Of kunnen. Want als ik iets niet weet, zal ik niet beweren dat ik het wel weet.
7,6 (het nummer erna vind ik trouwens een stuk sterker, die had zeker dik in de 8 gescoord
)

Ik was begonnen in dat Wiki-lemma, maar ik werd helemaal tureluurs van al die eeuwenoude religieuze en filosofische termen die mij noodzaakten om weer verder door te klikken naar de betekenis daar weer van. Dat werd mijn atheïstische inborst op een gegeven moment te veel. Daarbij, mijn favoriete en meest gedraaide nummer van mijn favoriete album van afgelopen jaar handelt hier stomtoevallig ook over. En dat is mijn favoriete nummer geworden zonder dat ik ook maar een greintje idee heb waarover het gaat. Waarschijnlijk maar beter ook.
Ik hoor de kwaliteit en vind het ook redelijk sterk, maar ook weer niet uitzonderlijk bijzonder dat ik prompt van enthousiasme nu Plato ervan zou willen citeren. Of kunnen. Want als ik iets niet weet, zal ik niet beweren dat ik het wel weet.
7,6 (het nummer erna vind ik trouwens een stuk sterker, die had zeker dik in de 8 gescoord
)
1
geplaatst: 21 januari 2024, 15:09 uur
EvilDrSmith schreef:
(het nummer erna vind ik trouwens een stuk sterker, die had zeker dik in de 8 gescoord
)
(het nummer erna vind ik trouwens een stuk sterker, die had zeker dik in de 8 gescoord
) Ik verwacht overigens wel een stem bij de betreffende albumpagina van jou.

0
geplaatst: 21 januari 2024, 16:27 uur
A/Oratos - Deuteros: 8,2
Mooi album en interessante achtergrond inderdaad !
die cleane spoken word aan het einde moet een beetje wennen trouwens, en niet (alleen) omdat het Frans is...
Mooi album en interessante achtergrond inderdaad !
die cleane spoken word aan het einde moet een beetje wennen trouwens, en niet (alleen) omdat het Frans is...

0
geplaatst: 22 januari 2024, 20:50 uur
Spreadsheet Maak Kennis met Metal Anno 2024
04-01: Narbeleth - Of Moonlight and Spirits (EvilDrSmith / 11 / 7,32)
06-01: Bipolar Architecture - Death of the Architect (ProGNerD / 12 / 7,73)
08-01: Stuporous - Decorating the Willow Tree (The_CrY / 11 / 7,71)
10-01: Dödsrit - Nocturnal Fire (Interlude / 10 / 7,69)
12-01: WHOM GODS DESTROY - In The Name Of War (ABDrums / 11 / 6,47)
14-01: Vemod - Der guder dør (ProGNerD / 11 / 7,62)
16-01: For I Am king - Execution (chartsmaster / 9 / 6,7)
18-01: Dissimulator - Hyperline Underflow (B.Robertson / 11 / 6,89)
20-01: A/Oratos - Deuteros (ABDrums / 9 / 7,89)
22-01: Mourning Dawn - Borrowed skin (ProGNerD / / )
Albumpagina: Mourning Dawn - The Foam of Despair
(had eigenlijk deze klaar staan, maar kwam er maar net op tijd achter dat die nog uit het staartje van 2023 stamt: The Wolves of Wilful Isolation van Sylvan Awe - Pilgrimage
)
20-01: A/Oratos - Deuteros (ABDrums / 9 / 7,89)
22-01: Mourning Dawn - Borrowed skin (ProGNerD / / )
Albumpagina: Mourning Dawn - The Foam of Despair
(had eigenlijk deze klaar staan, maar kwam er maar net op tijd achter dat die nog uit het staartje van 2023 stamt: The Wolves of Wilful Isolation van Sylvan Awe - Pilgrimage
)
1
geplaatst: 22 januari 2024, 21:06 uur
Ik had al een vermoeden dat je met deze plaat zou komen gezien je recente stem. Intens nummer, hou ik van, 8.
1
geplaatst: 22 januari 2024, 21:10 uur
Eerst nog een stem voor mijn eigen nominatie; A/Oratos - Deuteros. Ik ben compleet overdonderd door het volle geluid, het expressieve riffwerk, de diep-verstopte koortjes en de algehele filosofische thematiek. Een geweldige song die een geweldig cijfer verdient: 9.3.
Borrowed skin: In ieder geval enige continuïteit in de nominaties, aangezien ook dit van Franse komaf is. Je typeert het zelf als post-blackened doom; ik had het niet beter kunnen omschrijven. Heerlijk intens en smerige riffs, afgewisseld met enkele sfeervolle spoken word secties en een verrassend mooi elektronisch (!) intermezzo. Gevoelsmatig had de compositie prima kunnen volstaan met een speelduur van 8,5 minuut in plaats van 11,5 minuut, maar dat is een kleinigheid.
Een cijfer volgt nog, maar ik ben wederom zeer positief gestemd.
Borrowed skin: In ieder geval enige continuïteit in de nominaties, aangezien ook dit van Franse komaf is. Je typeert het zelf als post-blackened doom; ik had het niet beter kunnen omschrijven. Heerlijk intens en smerige riffs, afgewisseld met enkele sfeervolle spoken word secties en een verrassend mooi elektronisch (!) intermezzo. Gevoelsmatig had de compositie prima kunnen volstaan met een speelduur van 8,5 minuut in plaats van 11,5 minuut, maar dat is een kleinigheid.
Een cijfer volgt nog, maar ik ben wederom zeer positief gestemd.
2
geplaatst: 23 januari 2024, 15:30 uur
1
geplaatst: 23 januari 2024, 17:53 uur
Beide klopt, maar je doelt toch in dit geval op mijn laatste nominatie...?

0
geplaatst: 23 januari 2024, 18:59 uur
Het is zeker een erg goed nummer, minder mijn stijl per se, maar ik snap helemaal dat men hier woest enthousiast van wordt. Dat het eindigt in een fade-out is eigenlijk wel een beetje zonde, maar daarvoor bouwt het heerlijk op.
8
8
2
geplaatst: 23 januari 2024, 20:30 uur
Oeps idd
maar Deuteros was ook echt goed, dus jullie brengen beiden die kwaliteit jwz. Borrowed Skin vind ik wel nog een stukkie beter!
0
geplaatst: 24 januari 2024, 15:10 uur
Welverdiend voor mijn eigen nominatie: 8,8 !
Dat van die fade-out is inderdaad jammer en dat van die lengte kan ik enerzijds begrijpen, anderzijds vind ik persoonlijk het terugkerende gitaarthema dat in het eindstuk nog wat extra ruimte krijgt en het teruggrijpen op het spoken word intro wel weer smaakvol en passend...
(edited na nog een aandachtige luistersessie zo-even tijdens een after-diner wandeling
)
Dat van die fade-out is inderdaad jammer en dat van die lengte kan ik enerzijds begrijpen, anderzijds vind ik persoonlijk het terugkerende gitaarthema dat in het eindstuk nog wat extra ruimte krijgt en het teruggrijpen op het spoken word intro wel weer smaakvol en passend...
(edited na nog een aandachtige luistersessie zo-even tijdens een after-diner wandeling
)
0
geplaatst: 25 januari 2024, 06:12 uur
Het is stil hier; zou jij niet met een nieuwe komen The_CrY ? 

0
geplaatst: 25 januari 2024, 08:30 uur
20-01: A/Oratos - Deuteros (ABDrums / 11 / 7,98)
22-01: Mourning Dawn - Borrowed skin (ProGNerD / 9 / 8,20 )
25-01: Galigula's Horse - Golem (Dieter / / )
20-01: A/Oratos - Deuteros (ABDrums / 11 / 7,98)
22-01: Mourning Dawn - Borrowed skin (ProGNerD / 9 / 8,20 )
25-01: Galigula's Horse - Golem (Dieter / / )
0
geplaatst: 25 januari 2024, 09:42 uur
Allemaal erg knap gespeeld, maar het doet mij niet zoveel. Voor nu een 7.
1
geplaatst: 25 januari 2024, 10:22 uur
Apollo schreef:
Allemaal erg knap gespeeld, maar het doet mij niet zoveel.
Allemaal erg knap gespeeld, maar het doet mij niet zoveel.
Perfect omschreven. Er zijn maar een handjevol hedendaagse progressieve metalbands die me vandaag de dag weten te raken. De twee beste die zo bij me opkomen zijn met gemak Leprous en Haken. Caligula's Horse heeft enkele sfeervolle albums gemaakt (In Contact vond ik erg gaaf), maar veel van de nummers van de band doen me maar bar weinig.
Ook dit is weer razendknap gespeeld en mooi gecomponeerd. Fijne riffs ook en een krachtige productie. Alleen het voelt allemaal vrij zielloos, zeker de zang. Nu moet ik zeggen dat losse singles van Caligula's Horse het bij mij sowieso vaak niet goed doen, maar dat de luisterbeurten van de albums als geheel veel beter uit de verf komen. Daarom ben ik toch ook wel weer benieuwd naar dit nieuwe werk van de band.
Kwalitatief dus goed - op sommige momenten zelfs uitstekend - maar het mist gevoel en zeggingskracht om me echt in vervoering te brengen.
Ook van mijn kant een 7, ik denk dat dat wel aardig representatief is voor deze korte uiteenzetting.
1
geplaatst: 25 januari 2024, 10:24 uur
En hier de bijgewerkte versie van de spreadsheet: Spreadsheet Maak Kennis met Metal Anno 2024.
0
geplaatst: 25 januari 2024, 10:42 uur
Hmmm, ik had deze al geruime tijd hoog op m'n verlanglijstje staan en wordt na jullie reacties nu wel een beetje zenuwachtig eerlijk gezegd, ook gezien mijn recente focus wat minder op de prog(metal) ligt maar meer op de (atmosferische) (post)black metal. 
Toch erg benieuwd naar de album release morgen...

Toch erg benieuwd naar de album release morgen...
1
geplaatst: 25 januari 2024, 11:29 uur
Ah, even de tijd vergeten. Komt goed, probeer ik de volgende te pakken

En Caligula's Horse wilde ik ook nog beluisteren, mooie nominatie van Dieter.
0
geplaatst: 25 januari 2024, 12:46 uur
8
en nog een 7,5 voor Dödsrit - Nocturnal Fire
Ben ik weer bij...
en nog een 7,5 voor Dödsrit - Nocturnal Fire
Ben ik weer bij...
* denotes required fields.