MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Prog Ladder 2025

zoeken in:
legian schreef:
(quote)

Precies, het stomme is ook dat elke nieuwe uitgave duurder is geworden. Ik houd me hard al vast voor de The Incident versie. Die trouwens wel een goede mix mag gebruiken om het geheel meer punch te geven. Een van de weinige cd's waarbij ik de live versie prefereer. Maar goed dat terzijde.

Op Amazon is ie €30 goedkoper, vind je het gek dat het steeds minder wordt met de mooie platenwinkels...

je bedoelt bij The Incident, Octane Twisted? Ja vooral de tweede CD van de Albert Hall is heel erg goed.

Ronde 0 - Ladder 5 (tweedaags):

55 Porcupine Tree - Sentimental +4
38 Steven Wilson - The Harmony Codex +2
39 Jon & Vangelis - I Hear You Now +3
28 Katatonia - Birds
26 Psychotic Waltz - A Psychotic Waltz
16 My Dying Bride - The Cry of Mankind 1
10 Can - Future Days
8 Veilburner - A Shadow of a Shadow

Nieuwe ladder vanaf: zaterdag 8 februari 19:00 uur

Makkelijk scoren zo voor Mr. Wilson...

Floydje Octane Twisted ja, die klinkt veel beter dan de cd zelf. Vooral qua punch van de muziek. De cd klink wat vlakker vind ik.

Jullie proggers zijn wel kort van stof, hé?

Ik stem morgen.

legian schreef:
Floydje Octane Twisted ja, die klinkt veel beter dan de cd zelf. Vooral qua punch van de muziek. De cd klink wat vlakker vind ik.

Ik heb m op cd maar ik merk dat ik eigenlijk altijd dat tweede deel erbij pak en niet de eerste. Als we dan toch in de Prog sferen zitten dan maar snel eens doen.

59 Porcupine Tree - Sentimental +4
41 Jon & Vangelis - I Hear You Now +2
39 Steven Wilson - The Harmony Codex +1
31 Katatonia - Birds +3
16 My Dying Bride - The Cry of Mankind
10 Can - Future Days

230

61 Porcupine Tree - Sentimental +2
44 Jon & Vangelis - I Hear You Now +3
40 Steven Wilson - The Harmony Codex +1
31 Katatonia - Birds
20 My Dying Bride - The Cry of Mankind +4
10 Can - Future Days

240

Sinds mijn zoons het huis uit zijn heb ik 1 van hun kamers ingericht als een soort krachthonk waar ik ook lekker naar bv deze Progladder kan luisteren. Dus vanochtend met gewichten enzo gesmeten al luisterende naar de nummers. Ik had ze al eerder beluisterd.

De volle mep gaat naar De Stervende Bruid. En dat heeft vooral te maken met die hypnotiserende gitaarriff. Heerlijk ! Vooral het outro is zeer mooi. Veel respect voor de gitarist die ws veel eelt op zijn vingertoppen heeft gekregen. En ook mooi dat die herhalende nootjes als een rode lijn maar blijft doorgaan en doorgaan. Bedankt Kondoro0614 voor deze nominatie. Ik ga deze band eens verder beluisteren.

Op zich vind ik de Wilson bijdragen niet echt sterk. Vooral The Harmony Codex is ietwat saai. Maar dat ik beide Wilson nummers punten geef zegt wat over de rest.

Tsja, Jon & Vangelis: al 45 jaar oud nummer en dan nog zo fris overkomen. Die stem van Jon Anderson is toch wel de ultieme sprookjesstem voor al uw Prognummers. Ik lees net dat Evanghelos Odysseas Papathanasiou al een paar jaar niet meer onder ons is. Dus een klein punten eerbetoon van mij aan deze Griek.

En tussen het smijten van de gewichten door heb ik ook een dansje gedaan op de Bossa Nova Prog van Can. Is goed voor mijn lijf.

62 Porcupine Tree - Sentimental 3
45 Jon & Vangelis - I Hear You Now 1
42 Steven Wilson - The Harmony Codex 2
35 Katatonia - Birds 4
20 My Dying Bride - The Cry of Mankind
10 Can - Future Days

250

65 Porcupine Tree - Sentimental 1 +2 Thelion telfout.
49 Jon & Vangelis - I Hear You Now 4
44 Steven Wilson - The Harmony Codex 2
38 Katatonia - Birds 3
20 My Dying Bride - The Cry of Mankind
10 Can - Future Days

Nieuwe ladder vanaf: zaterdag 8 februari 19:00 uur.

260

meneer schreef:

De volle mep gaat naar De Stervende Bruid. En dat heeft vooral te maken met die hypnotiserende gitaarriff. Heerlijk ! Vooral het outro is zeer mooi. Veel respect voor de gitarist die ws veel eelt op zijn vingertoppen heeft gekregen. En ook mooi dat die herhalende nootjes als een rode lijn maar blijft doorgaan en doorgaan. Bedankt Kondoro0614 voor deze nominatie. Ik ga deze band eens verder beluisteren.

Ha! Leuk om te horen en geen dank. Ik denk dat je oprecht nog wel veel leuke nummers van hun zult gaan ontdekken, in verloop van tijd zijn ze iets muzikaal gewijzigd waar de vocalen van grunts meer naar clean vocals zijn over gegaan, al vind ik dat zelf helemaal niet erg.

Porcupine Tree = mooi, emotioneel popliedje.
Steven Wilson = aardige knipoog naar de elektronische krautrock van Harmonia, Tangerine Dream usw
Can = nog meer kraut, maar dan authentiek en een eigenzinnige, ambienttrippy jam
Jon & Vangelis = dit had net zo goed Kate Bush & Vangelis kunnen zijn
Katatonia = kijk, daar vliegt een vogeltje. Goh, dat is... gaap... boeiender... gaap... dan dit lied... gaaap: Katatonia, the masters of yawn metal strike again!
Veilburner = jôh, dit kan je de trve kvlt frostbitten trad-prog liefhebber toch niet aandoen?
My Dying Bride = 'The Cry Of Mankind' is 12'12" lang de belichaming, the pinnacle, het hart van 90s doom metal. Een classic onder de klassiekers. Het nummer heeft echter geen ene reet met prog te maken, maar welk nummer in bovenstaand rijtje wel? Geen wonder dat de deelnemers hier in verwarring raken en de ladder nu ondersteboven staat.

Kortom: volgend jaar nomineer ik dit nummer van Elly & Rikkert, want dat is meer prog dan al deze nummers bij elkaar. Zonder sarcasme.

De enige uitzondering is de beste band van dit hele gepeupel: Psychotic Waltz. Prog to the extreme, in zijn tijd kende het zijn gelijke niet. Links van Watchtower, rechts Fates Warning en aan het voeteneind Ian Andersons dwarsfluit (in dit nummer thuis gelaten). Ik zou echter 'I Remember' of 'Butterfly' hebben genomineerd, die nummers acht ik meer kans in dit spelletje.

65 Porcupine Tree - Sentimental
49 Jon & Vangelis - I Hear You Now
44 Steven Wilson - The Harmony Codex
38 Katatonia - Birds
26 Psychotic Waltz - A Psychotic Waltz +4
22 My Dying Bride - The Cry of Mankind +2
11 Can - Future Days +1
11 Veilburner - A Shadow of a Shadow +3

270

65 Porcupine Tree - Sentimental
52 Jon & Vangelis - I Hear You Now +3
39 Katatonia - Birds +1
32 Psychotic Waltz - A Psychotic Waltz +2 (+4correctie EvilDrSmith telde de punten niet op)
22 My Dying Bride - The Cry of Mankind
15 Can - Future Days +4
11 Veilburner - A Shadow of a Shadow

67 Porcupine Tree - Sentimental +2
55 Jon & Vangelis - I Hear You Now +3
43 Katatonia - Birds +4
32 Psychotic Waltz - A Psychotic Waltz
15 Can - Future Days
12 Veilburner - A Shadow of a Shadow +1

Nu hang ik wat ziek op de bank, maar kan niet echt zeggen dat ik opknap van de kwaliteit van deze lader, geloof ik

69 Porcupine Tree - Sentimental +2
55 Jon & Vangelis - I Hear You Now
46 Katatonia - Birds +3
36 Psychotic Waltz - A Psychotic Waltz +4
16 Can - Future Days +1
12 Veilburner - A Shadow of a Shadow

300

Vervelend Bonk, beterschap!

73 Porcupine Tree - Sentimental +4
55 Jon & Vangelis - I Hear You Now
46 Katatonia - Birds
45 Steven Wilson - The Harmony Codex +1
36 Psychotic Waltz - A Psychotic Waltz
19 Can - Future Days +3
14 Veilburner - A Shadow of a Shadow +2

300

Ronde 0 - Ladder 6 (tweedaags):

Jon Anderson and The Band Geeks - Counties and Countries
2 Robby Valentine - Embrace the Unknown
Senyawa - Vajranala
4 Strictly Inc. - An Island in the Darkness
3 Sylvan - Pane of Truth
The Pineapple Thief - It Leads To This
1 Abarax - As We Spoke
Soen - Monarch

Nieuwe ladder vanaf: maandag 10 februari 19:00 uur

Dit is best een leuke ladder waar er voor mij drie nummers echt bovenuit steken. Deze hadden ook alle drie met gemak de ladder van gister gewonnen. Een uitstekende Banks met behulp van (vooral) Jack Hues, een fraai Sylvan welke ik al een tijd niet meer had gehoord en Valentine met een ontroerende tekst en video. Het laatste punt ging tussen Abarax en Soen.

3 Robby Valentine - Embrace the Unknown +1
Senyawa - Vajranala
7 Sylvan - Pane of Truth +4
3 The Pineapple Thief - It Leads To This +3
1 Abarax - As We Spoke
2 Soen - Monarch +2

De winnaar is duidelijk, twee vingers in de neus, maar voor de overige drie puntenpakkers was het goed zoeken in het weinig prikkelend struikgewas. Het is in tegenstelling tot de vorige ladder namelijk allemaal wel érg prog correct deze keer.
De Uriah Heep-achtige powerballad van Abraxas beviel hiervan uiteindelijk het beste. Al hoor ik Heep liever zelf.

3 Robby Valentine - Embrace the Unknown
4 Senyawa - Vajranala +4
7 Sylvan - Pane of Truth
5 The Pineapple Thief - It Leads To This +2
4 Abarax - As We Spoke +3
3 Soen - Monarch +1

8 Sylvan - Pane of Truth +1
8 The Pineapple Thief - It Leads To This +3
6 Abarax - As We Spoke +2
4 Jon Anderson and The Band Geeks - Counties and Countries +4
4 Senyawa - Vajranala
3 Soen - Monarch

12 The Pineapple Thief - It Leads To This +4
9 Sylvan - Pane of Truth +1
7 Strictly Inc. - An Island in the Darkness +3
6 Abarax - As We Spoke
6 Jon Anderson and The Band Geeks - Counties and Countries +2
4 Senyawa - Vajranala
3 Soen - Monarch

50

Twee memorabele kennismakingen in deze ladder. Het nummer van Strictly Inc. vind ik erg mooi in elkaar zitten. Het doet me bij vlagen op een positieve manier aan Supertramp denken. Senyawa vond ik leuk om een keer te horen, EvilDrSmith. Gedurende de eerste veelbelovende minuut speelde ik spontaan met de gedachte om er punten aan te gaan geven. Maar in de rest van het nummer raakten ze me toch kwijt in alle chaos.

15 The Pineapple Thief - It Leads To This +3
10 Jon Anderson and The Band Geeks - Counties and Countries +4
10 Sylvan - Pane of Truth +1
9 Strictly Inc. - An Island in the Darkness +2
6 Abarax - As We Spoke
4 Senyawa - Vajranala
3 Soen - Monarch

60

Tsja, als je het over de definitie van Prog gaat hebben dan ben ik toch wel opgevoed met dat het nummer van Jon en zijn vriendjes aan alle voorwaarden voldoet. En ik vind het nog mooi ook !

The Pineapple Thief. Ooit hier als band ontdekt en nooit meer uit mijn muzikale geheugen ontsnapt. De band heeft veel meer, nog mooier, werk wat als een soort eeuwige langdurende plaat blijft doordraaien.

Tony toen hij incognito wilde zijn ! Zeker een mooi nummer en er liggen heel veel raakvlakken met een aantal Genesis albums. Ik hoor hier And Then There Were Three piano stukken, ergens zou Collins zo in kunnen vallen met zijn ‘Tonight-Tonight-Tonight’ uithalen en op gegeven moment komt de beat van Mama en wat ander van het gelijknamige Genesis album uit 1991 naar voren. Banks is toch ook wel zeer bepalend geweest voor het jaren 90 geluid van de band. Hoe hard en hoe vaak Collins daarvoor ook op zijn flikker heeft gekregen

En toen waren de punten op ! Oh nee, ik moet er nog eentje geven.

18 The Pineapple Thief - It Leads To This +3
11 Sylvan - Pane of Truth +1
10 Jon Anderson and The Band Geeks - Counties and Countries
9 Strictly Inc. - An Island in the Darkness
7 Soen - Monarch +4
6 Abarax - As We Spoke
5 Robby Valentine - Embrace the Unknown +2
4 Senyawa - Vajranala

70

Behalve wat gejengel op de toetsen af en toe en die soms irritante stem van Jon Anderson, klinkt de Band Geeks muzikaal verder wel aardig. Maar niet genoeg voor punten, ook al mag dit dan echte prog zijn.
De zang van Robby Valentine doet me af en toe aan Lawrence Gowan denken. Verder een prima nummer.
Ieder mag de muziek maken die hij/zij wil. Maar laat Senyawa dat lekker in de jungle blijven doen.
Bij Strictly Inc. zat ik eigenlijk op de invallende stem van Phil Collins te wachten. Dan valt dit toch wel een beetje tegen en duurt het ook wel erg lang voordat er wat gebeurt.
Dit album van Sylvan heb ik in de kast staan. Ondanks het licht duitse accent is dit een lekker nummer.
The Pineaple Thief heeft me nooit echt gepakt, maar deze blijft wel even in mijn geheugen hangen.
Abarax doet zijn best maar is mijn aandacht halverwege wel zo ongeveer kwijt. Waarom komt die klassieke gitaar niet eerder al even langs?
Ook dit is een heerlijke song van Soen. Die hebben wat mij betreft weinig mindere nummers gemaakt, al kom je daar bij sommige nummers pas na meerdere luisterbeurten achter.

22 The Pineapple Thief - It Leads To This +4
13 Sylvan - Pane of Truth +2
10 Soen - Monarch +3
6 Abarax - As We Spoke
6 Robby Valentine - Embrace the Unknown +1
4 Senyawa - Vajranala

80

23 The Pineapple Thief - It Leads To This 1
15 Sylvan - Pane of Truth 2
14 Soen - Monarch 4
9 Abarax - As We Spoke 3
6 Robby Valentine - Embrace the Unknown
4 Senyawa - Vajranala

90

23 The Pineapple Thief - It Leads To This
17 Sylvan - Pane of Truth +2
14 Soen - Monarch
13 Strictly Inc. - An Island in the Darkness +4
12 Abarax - As We Spoke +3
11 Jon Anderson and The Band Geeks - Counties and Countries +1
4 Senyawa - Vajranala

100

Leuk dat Jon Anderson nog mee kan na al die tijd maar super enerverend is het nou ook niet. Muzikaal wel prima maar niet meer dan dat.
Robby heeft niet zo'n heel fijne stem, en laat hem dan ook nog is constant vervelend aanwezig zijn, het grootste probleem in de Prog wereld.
Moet ik bij Senyawa maar weer 100 extra nummers bedenken die hier beter hadden gepast? Wel top dat is wat anders dan de engelse taal word genomineerd, heel progressief!!!!
Stricly Inc is een geweldige ontdekking, zekers wat 80's cheese maar het nummer blijft me boeien, na het gehoord te hebben zou ik het nog eens willen luisteren.
Pane of Truth heeft de mooiste stukken uit deze ladder, alleen jammer van de matige zang en ik zit ook niet op een of ander geschreeuw/quotes uit een film te wachten. Tegen het einde aan lijkt het toppunt te komen maar er wordt verder niet veel meer mee gedaan.
Terwijl ik dit allemaal aan het typen ben hoor ik Pineapple Thi- oh dat was het alweer..heb ik al vroeg geheugenverlies? Nog maar eens luisteren dan..ik hoor een 'I Didn't Notice You' Precies dat dus. Wel een gaaf outro.
Abarax is inderdaad wel heel erg Uriah Heep, wel een top nummertje. Ik heb geen idee uit welk jaar dit komt maar het doet me denken aan dat ik echt in de jaren 60 en 70 had moeten leven.
Bij Soen dacht ik 'oh nee daar gaan we weer' het valt mee maar meh.

27 The Pineapple Thief - It Leads To This +4
19 Sylvan - Pane of Truth +2
17 Soen - Monarch +3
14 Strictly Inc. - An Island in the Darkness +1
12 Abarax - As We Spoke
11 Jon Anderson and The Band Geeks - Counties and Countries
4 Senyawa - Vajranala

Nieuwe ladder vanaf: maandag 10 februari 19:00 uur.

110

Deze was niet heel moeilijk voor mij:

Al een tijdje niet meer geluisterd, maar TPT blijft toch kwaliteit leveren en het valt me weer op hoe muzikaal retestrak (ook live !) en goed geproduceerd het is => 1e plek dus !
En hoewel Soen steeds slicker / steriel lijkt te worden en ik een beetje het rauwere van hun vroege werk mis, blijft het toch lekker in het gehoor liggende, niet al te complexe progmetal: 2e plek.
Sylvan is een van de weinige bands (oh nee: ook Yogi Lang van RPWL uiteraard... ) die ik het Duitse accent vergeef ten bate van de muziek en verdient de 3e plek. Al vind ik betere nummers op dit album staan, eerlijk gezegd.
En de troostprijs gaat naar de Genesis vibes van Strictly Inc.

Senyawa kan ik weinig mee, en hoewel ik nooit echt de klik met Yes heb gemaakt, klinkt Jon Anderson and The Band Geeks helemaal niet verkeerd. Abarax luistert ook prima weg, en Robby Valentine vind ik net wat te zoetsappig...

27 The Pineapple Thief - It Leads To This
21 Soen - Monarch +4
19 Sylvan - Pane of Truth
17 Strictly Inc. - An Island in the Darkness +3
13 Jon Anderson and The Band Geeks - Counties and Countries +2
12 Abarax - As We Spoke
5 Senyawa - Vajranala +1

120

The Pineapple Thief - Niet bekend met deze band die hier aardig populair blijkt te zijn. Met deze kennismaking kan ik daar niet in meegaan. Goed geproduceerd ja, maar dit is qua compositie een vrij rechttoe rechtaan softrock nummer met die zoetsappige zanger. Slotstuk is gaaf, maar het is te weinig voor puntjes.

Sylvan - Nog een oe-hoe aa-haa softrock nummer. Dit soort zangpartijen hebben een hoog radiorockgehalte waar ik op afknap. En dan dat Duitse accentje... Talloze nummers die ditzelfde "gevoelige" pad afgaan omdat het nou eenmaal werkt. Instrumentaal is het allemaal maar belegen. Saai.

Soen - Zo, een beetje pit erin, fijn. 4 punten

Strictly Inc. - Schone piano intro gevolgd door kazige 80's pop die te lang voortduurt. Zo halverwege de ladder ben ik al die gevoelige jongens allang beu, maar gelukkig breekt dan de welbekende revancherende tweede helft aan. Tony houdt zich even stil en laat de muziek voor zich spreken, maar bij de terugkeer van Tony zit er ineens wat pit in. En hij maakt er ditmaal niet veel woorden aan vuil. Daar scoort hij toch wat punten mee.

Abarax - Bij de intro verwachtte ik de volgende softrocker te horen, maar het valt nog mee. De gitaar heeft gelukkig een beetje vlees op de botten, maar heeft speltechnisch geen overtuigingskracht.

Jon Anderson and The Band Geeks - Die albumhoes is op en top kitsch. Wel grappig dat de muziek verrassend degelijk is. Dit vind ik het meest prognummer van de ladder. De zanglijnen en teksten zijn vrij kneuterig, maar de speelsheid van de band maakt een hoop goed. Die coupletten doen overigens heel sterk denken aan een bekend nummer waar ik niet op kan komen... Irritant.

Robby Valentine - De naam belooft weinig goeds in deze ladder. En die lachwekkende hoes ook. Romantische Robby zingt hier een stereotypische adult oriented ballad. En geen prog = geen punten.

Senyawa - Wat moet je als artiest doen om in deze ladder vol zwoele mannen en een romantische ballad onderaan te eindigen? Magische kruiden uit de jungle oprollen en aansteken, en jammen met alles wat je in de Indonesische keuken los hebt liggen. Best of the rest: puntje.

Casartelli (moderator)

27 The Pineapple Thief - It Leads To This
24 Soen - Monarch +3
19 Sylvan - Pane of Truth
18 Strictly Inc. - An Island in the Darkness +1
15 Jon Anderson and The Band Geeks - Counties and Countries +2
12 Abarax - As We Spoke
10 Robby Valentine - Embrace the Unknown +4
5 Senyawa - Vajranala

130

Robby Valentine is een muzikale jeugdliefde van mij; zijn eerste twee albums dan toch. Bij het derde album verdrong de indruk dat hij toch echt wel een band nodig had om zijn multi-instrumentalistische solo-uitspattingen in toom te houden het jeugdsentiment en verder heb ik de goede man niet meer gevolgd. Deze recente worp lijkt zich weer goed met de echte oudjes te kunnen meten.
Soen (hé, nog een Graspop 2025-naam) rechttoe-rechtaan, maar best lekker.
Bij Jon Anderson en zijn Band Geeks (wie?) redt de instrumentale speelsheid een anders wat cheesy nummer
Eigenlijk was ik hier al wel klaar met punten uitdelen; Strictly Inc. pakt het restpuntje.

Gast
geplaatst: vandaag om 16:01 uur

geplaatst: vandaag om 16:01 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.