MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Prog Ladder 2025

zoeken in:
Ronde 0 - Ladder 20 (tweedaags):

20 Mystery - Is This How The Story Ends 2
15 Renaissance - Trip to the Fair 4
11 Emerald City Council - Platforms of Illusion 3
6 Yes - Starship Trooper
7 Procol Harum - Repent Walpurgis
4 maudlin of the Well - Birth Pains of Astral Projection
10 The Great Old Ones - Leng 1
7 Voivod - Jack Luminous

Nieuwe ladder vanaf: maandag 10 maart 19:00 uur.

Bzg...

21 Mystery - Is This How The Story Ends +1
15 Renaissance - Trip to the Fair
14 The Great Old Ones - Leng +4
13 Emerald City Council - Platforms of Illusion +2
10 Voivod - Jack Luminous +3
6 Yes - Starship Trooper
4 maudlin of the Well - Birth Pains of Astral Projection

90

The Great Old Ones wint hier met gemak met deze mooie track die tot het einde blijft boeien ondanks de Leng(te) en het gebrek aan vocals, zoals ik hier al eerder schreef.

Van de oudjes klinkt Procol Harum klinkt me te gedateerd, en ook bij mij wil het nooit echt wat worden met Yes, maar hoewel ik Renaissance wel mooi vind, kies ik toch voor de nieuwere bands in dit geval.

Dat Voivod daarbij de 2e plek verovert, zal niet verbazen denk ik...

En dan krijgt Emerald City Council de ontdekkingsbonus, nipt boven Mystery.

Veel plezier met het verder ontdekken van The Great Old Ones mulver64: de moeite waard, dat garandeer ik je !

21 Mystery - Is This How The Story Ends?
18 Renaissance - Trip to the Fair +3
16 The Great Old Ones - Leng +2
13 Emerald City Council - Platforms of Illusion
10 Voivod - Jack Luminous
8 maudlin of the Well - Birth Pains of Astral Projection +4
7 Yes - Starship Trooper +1

100

Een zeer lange en intensieve ladder deze keer, maar dat mag niet verbazen aangezien we tenslotte ook bezig zijn met muziek die - in de meeste gevallen - het genretag 'progressief' opgeplakt krijgt.

Laat ons maar meteen met één van de hoogtepunten van de gehele voorronde beginnen: maudlin of the Well is om in te lijsten zeg. Het nummer neemt lengtetechnisch geen epische proporties aan, maar muzikaal voelt het wel zo aan, wat ik erg kan waarderen: wat een sfeer, creativiteit, afwisseling en gevoel, woorden schieten me eigenlijk tekort dit adequaat te beschrijven. Ik ken al het werk van de band al en beoordeel hun albums (zeer) hoog, maar ik besteed er eigenlijk te weinig aandacht aan. Daar moet maar snel weer eens verandering in komen, want dit Birth Pains of Astral Projection doet me hunkeren naar meer en laat me wel concluderen dat dit onder het beste nieuwe progmateriaal van deze eeuw geschaard mag worden. Met afstand zelfs.

Als we dan toch eigenlijk uitsluitend epics aan het beoordelen zijn in deze ladder, dan kan ik net zo goed mijn criteria voor het beoordelen van dergelijke nummers hier delen. Dat scheelt me weer tikwerk bij andere nummers. Het grootste gevaar voor een epic is dat de lengte zichzelf tegenwerkt. Secties dienen dus genoeg afwisseling te bevatten, maar wel onderling een coherent en samenhangend geheel te vormen. Vloeiende overgangen zijn daarvoor noodzakelijk en smaakvolle muzikale reprises zijn een lekkere bonustoevoeging. Maar het belangrijkste is dat ik in vervoering wil geraken en mee wil worden genomen op een vertelling, een verhaling, een reis. Dat is mijns inziens wat de essentie van een epic is en wat het maakt of breekt.

Emerald City Council slaagt er niet in te voldoen aan bovenstaande criteria. Instrumentaal en vocaal is het gezapig, veel te veilig en braafjes. Het mist pit en overtuiging. De twintig minuten voelen dan ook veel langer dan het daadwerkelijk is (na negen minuten dacht ik al een uur gehad te hebben). Dat is natuurlijk nooit een goed teken, zeker niet bij een epic. Mooi dat anderen hier wel van kunnen genieten, maar ik sla graag over. Door naar de volgende.

Ha Voivod, leuke nominatie! Dimension Hatröss heeft een poosje in mijn top tien vertoefd en beschouw ik nog altijd als één van mijn favoriete albums aller tijden. Meesterlijke songwriting, een fantastisch conceptueel thema, thrashy riffwerk om je vingers bij af te likken en geschifte gitaarcapriolen van wijlen Peggy D'Amour. Maar goed, vandaag praten we - helaas - niet over dat album. Hier draait Jack Luminous, een nummer van de band dat mij tot dusverre onbekend is. Het blijkt in ieder geval een aangename kennismaking, want alle reeds beschreven elementen die ik waardeer in de band komen hier nog uitvoeriger aan bod dan op de kortere, puntigere nummers die de band normaal schrijft. Op momenten blijft de band iets te lang hangen in bepaalde secties, maar dat is ze vergeven door op de proppen te komen met een eigenzinnige epic die helaas net buiten de punten valt door de sterke concurrentie. Knap ook voor een band die in de kern thrash metal maakt, daar kan ik alleen maar respect voor hebben. Overigens is Voivod live ook een echte aanrader, mocht de band je aanspreken en het komt eens voorbij!

Trip to the Fair was het eerste nummer van Renaissance waar ik mee in aanraking kwam en zodoende heeft het toch wel een speciaal plekje gekregen bij me. Net noemde ik de woorden 'vertelling', 'vertaling' en 'reis', dit nummer slaagt er meer dan uitstekend in mij mee te nemen in de sfeer van broeierige, extatische, drukke en gezellige Oosterse markttaferelen waar kooplieden en vrouwen over elkaar heen buitelen en de onderhandelingsmanoeuvres en gemoedelijke gesprekken rijkelijk vloeien. Werelds nummer die wat mij betreft er eigenlijk allang in had moeten staan. Tijd om daar nu voor te zorgen.

Stiekem is het wel een verademing om tussen dit lange muzikale geweld een wat compacter en kleiner liedje voorgeschoteld te krijgen in de vorm van Repent Walpurgis. Procol Harum is een band waar ik echt nog eens verder in moet gaan duiken, want het materiaal dat ik hoor, bevalt prima. Echt uitschieten naar hogere regionen doet dit nummer niet, vandaar ook geen puntentoekenning, maar genietbaar is het zeker.

Voor de overige drie nominaties houd ik het wat korter, omdat dit bericht anders echt de klauwen uit gaat lopen. Mystery... Dat is alweer een poosje geleden. Delusion Rain vind ik een geweldig album en ook de epics op die schijf vind ik zeer goed tot uitmuntend. Is This How The Story Ends? kan me helaas niet blijvend boeien, vreemd om dan ook te moeten constateren dat net dit nummer hier bovenaan staat temidden van al het andere moois dat in deze ladder de revue passeert. Leng van De Grote Ouden is een - hoewel iets te lang - meeslepend bad aan kolkende progressieve blackdeath met veel ruimte voor dissonante tonen, meerlagige sfeerschetsen en Lovejoiaanse thematische verhalingen: geweldig, twee punten. Over Yes heb ik elders op de site al het één en ander neergepend, dus ik onthoud mij hier van verder commentaar. Normaal had Starship Trooper meer punten gehaald, maar de moordende concurrentie eist zijn tol.

Een lange, maar toch ook zeer sterke ladder met veel muzikaal vertier. Het is daarom ook een lang stuk geworden van mijn kant. Mijn excuses daarvoor en dank aan de doorzettende lezer voor het doornemen van mijn gedachtenspinsels.

ProGNerD schreef:
The Great Old Ones wint hier met gemak met deze mooie track die tot het einde blijft boeien ondanks de Leng(te)

Flauw, maar niettemin erg leuk gevonden. Hier heb ik smakelijk om moeten lachen.

20 Renaissance - Trip to the Fair +2
19 The Great Old Ones - Leng +3
11 Yes - Starship Trooper +4
10 Voivod - Jack Luminous
8 maudlin of the Well - Birth Pains of Astral Projection
8 Procol Harum - Repent Walpurgis +1

110

24 Renaissance - Trip to the Fair +4
19 The Great Old Ones - Leng
13 Yes - Starship Trooper +2
11 Voivod - Jack Luminous +1
11 maudlin of the Well - Birth Pains of Astral Projection +3
8 Procol Harum - Repent Walpurgis

120

Hoe lang deze Ladder ook moge zijn ik heb hem drie keer beluisterd. Voor mij een zeer sterke en mooie ladder met veel afwisseling en ik wilde echt ook de nummers meerdere keren beluisteren. Toch de laatste vakantiedag dus de tijd.

Als ik eerlijk ben kan ik de metal inbreng steeds meer waarderen en verschuift ook wat meer naar mijn interesseveld. Kritisch puntje is wel de grunt. Maar goed, bij Åkerfelt kan ik het dan wel weer waarderen dus wie weet.

Toch wel leuk om 'das Air' van J.S. Bach bij Procol Harum terug te horen.

Maar goed, de punten:

Voivod is gewoon lekker. Nasty zang.

Yes, ja tussen mij en een aantal albums van de band heeft het altijd goed geklikt en ik heb ooit een live uitvoering in Ahoy van Starship Trooper mogen horen. Dat was zo extatisch geweldig goed dat ik bijna mijn oudste zoon naar het nummer heb vernoemd. Gelukkig was mijn vrouw niet te overtuigen, achteraf dan. Stel je voor dat je je zo moet voorstellen... 'Mijn naam is Starship Trooper...'. 'Zou Starship Trooper bij Småland opgehaald willen worden door zijn ouders ?'.

maudlin of the Well is muzikaal gewoon heel goed en vooral het begin raakt een snaar bij mij. Hier wel het kritische puntje op de zang maar dat mag niet ten nadele zijn van het gehele nummer. Goede afwisseling. Band om eens verder te verkennen.

Tsja, en dan Renaissance. Ik heb het nummer wel eens eerder gehoord maar het leek alsof de afgelopen dagen er doppen uit mijn oren zijn gehaald. Ik weet niet of het aan mijn boxen of koptelefoon ligt maar ook zo helder opgenomen of is het misschien bewerkt door ene hobbyist S. Wilson ? De stem van Haslam is ook zo puur. En waar Ate op de Oosterse Boumarkt verzeild raakt kom ik juist in een soort Engelse Fair vol hippie sferen met Middeleeuwse elementen. Nummer maakt echt indruk op mij.

Ik vind de nominaties sterk dit jaar. Top !

27 Renaissance - Trip to the Fair +3
20 The Great Old Ones - Leng +1
17 Yes - Starship Trooper +4
15 Emerald City Council - Platforms of Illusion +2
11 Voivod - Jack Luminous
11 maudlin of the Well - Birth Pains of Astral Projection
8 Procol Harum - Repent Walpurgis

130

Eens met meneer. Sterke ladder met veel goede nominaties. Goed werk van iedereen. Ik had ook punten over voor Voivod en Procol Harum. Maar ze waren op.

29 Renaissance - Trip to the Fair +2
22 Mystery - Is This How The Story Ends? +1
21 The Great Old Ones - Leng
21 Yes - Starship Trooper +4
15 Emerald City Council - Platforms of Illusion
11 Procol Harum - Repent Walpurgis +3

laxus11, ik had last minute een foutje in mijn puntentelling gezien en het aangepast. Maar nu klopt jouw optelling niet meer.... kan de volgende het even herstellen?

meesterdch schreef:
laxus11, ik had last minute een foutje in mijn puntentelling gezien en het aangepast. Maar nu klopt jouw optelling niet meer.... kan de volgende het even herstellen?

Done!

30 Renaissance - Trip to the Fair +1
24 Mystery - Is This How The Story Ends? +2
24 Yes - Starship Trooper +3
21 The Great Old Ones - Leng
19 Emerald City Council - Platforms of Illusion +4
11 Procol Harum - Repent Walpurgis

30 Renaissance - Trip to the Fair
26 Mystery - Is This How The Story Ends? +2
28 Yes - Starship Trooper +4
24 The Great Old Ones - Leng +3
19 Emerald City Council - Platforms of Illusion
12 Voivod - Jack Luminous +1
11 Procol Harum - Repent Walpurgis

Bijna 110 minuten duurt deze ladder. Alleen Procol Harum komt met een vluchtig moppie, dat met zijn dikke vijf minuten evenzogoed nog langer duurt dan 99% van alle Top 40 liedjes van de afgelopen zestig jaar. Jammer dat het net de sterkste van de vier puntloze tracks is gebleken en ik ze ook niet van de troosteloze laatste plek kan helpen. Hoewel, bij nader inzien... ik vind het toch net wat spannender dan Yes, die mij hier iets te veel majeurtonen aanslaat, hoe fraai de laatste drie minuten ook zijn. Ik meen ook niet dat Paul Verhoeven dit nummer in 1997 heeft gebruikt voor zijn scifi-soundtrack. Dat zou wel grappig, maar ook wat ongepast zijn geweest.

Ik had altijd een zwak voor maudlin of the Well, vanwege hun afwijkende en originele sound, maar nu ik dit nummer luister, hoor ik toch niet meer zo goed wat ik er destijds zo bijzonder aan vond. Daarentegen is het nummer van Voivod enorm goed gerijpt. Dat album vond ik destijds juist een forse tegenvaller. Maar in ieder geval dit ultralange epos bevalt me enorm goed. Evenals The Great OId Ones. Ik wist niet eens dat ze een nieuw album uithadden: deze nominatie is kakelvers van de pers. Hun voorgaande vier lp's staan hier in de kast, dat zal met deze dus ook wel weer gebeuren.
En Trip To The Fair blijft een van de fraaiste 70s progfolksongs.

33 Renaissance - Trip to the Fair +3
26 Mystery - Is This How The Story Ends?
28 Yes - Starship Trooper
28 The Great Old Ones - Leng +4
13 Voivod - Jack Luminous +2
12 Procol Harum - Repent Walpurgis +1

36 Renaissance - Trip to the Fair 3
26 Mystery - Is This How The Story Ends?
29 Yes - Starship Trooper 1
28 The Great Old Ones - Leng
13 Voivod - Jack Luminous
16 Procol Harum - Repent Walpurgis 4
13 maudlin of the Well - Birth Pains of Astral Projection 2

laxus11 schreef:
(quote)

Done!

Volgens mij heeft ‘the great old ones’ nog een punt teveel….

37 Renaissance - Trip to the Fair +1
31 Yes - Starship Trooper +2
29 Mystery - Is This How The Story Ends? +3
17 Voivod - Jack Luminous +4
16 Procol Harum - Repent Walpurgis
13 maudlin of the Well - Birth Pains of Astral Projection

38 Renaissance - Trip to the Fair +1
34 Yes - Starship Trooper +3
29 Mystery - Is This How The Story Ends?
21 Voivod - Jack Luminous +4
16 Procol Harum - Repent Walpurgis
15 maudlin of the Well - Birth Pains of Astral Projection +2

Nieuwe ladder vanaf: maandag 10 maart 19:00 uur

200

40 Renaissance - Trip to the Fair +2
38 Yes - Starship Trooper +4
32 Mystery - Is This How The Story Ends? +3
21 Voivod - Jack Luminous
17 Procol Harum - Repent Walpurgis +1
15 maudlin of the Well - Birth Pains of Astral Projection

210

44 Renaissance - Trip to the Fair +4
41 Yes - Starship Trooper +3
32 Mystery - Is This How The Story Ends?
19 Procol Harum - Repent Walpurgis +2
16 maudlin of the Well - Birth Pains of Astral Projection 1

44 Renaissance - Trip to the Fair
44 Yes - Starship Trooper +3
33 Mystery - Is This How The Story Ends? +1
30 The Great Old Ones - Leng +2
23 Emerald City Council - Platforms of Illusion +4
19 Procol Harum - Repent Walpurgis
16 maudlin of the Well - Birth Pains of Astral Projection

47 Renaissance - Trip to the Fair +3
44 Yes - Starship Trooper
33 Mystery - Is This How The Story Ends?
31 The Great Old Ones - Leng +2
23 Emerald City Council - Platforms of Illusion
20 Procol Harum - Repent Walpurgis +1
20 maudlin of the Well - Birth Pains of Astral Projection +4

Mooi omschreven wat betreft maudlin of the Well ABDrums

49 Renaissance - Trip to the Fair +2
47 Yes - Starship Trooper +3
37 Mystery - Is This How The Story Ends? +4
33 The Great Old Ones - Leng +1 +1 van Apollo
23 Emerald City Council - Platforms of Illusion
20 Procol Harum - Repent Walpurgis
20 maudlin of the Well - Birth Pains of Astral Projection

250

Lange, maar zeker niet onaangename zit. Waarbij The Great Old Ones als bijzonder aangename eerste kennismaking geldt en bij Procul Harum wederom de bevestiging kwam dat ik me toch echt eens moet verdiepen in die band. In menig andere ladder hadden Voivod en maudlin of the well wel punten gepakt.

49 Renaissance - Trip to the Fair
47 Yes - Starship Trooper
38 Mystery - Is This How The Story Ends? +1
36 The Great Old Ones - Leng +3
27 Emerald City Council - Platforms of Illusion +4
22 Procol Harum - Repent Walpurgis +2

260

52 Renaissance - Trip to the Fair +3
51 Yes - Starship Trooper +4
38 Mystery - Is This How The Story Ends?
38 The Great Old Ones - Leng +2
27 Emerald City Council - Platforms of Illusion
23 Procol Harum - Repent Walpurgis +1

270

Kon gelukkig nog op tijd alles luisteren, iets met lekker buiten zitten in de zon, ouwehoeren met de buren en uit eten gaan naar je favoriete restaurant dit weekend.

En daarna nog bijna 2 uur aan Prog luisteren, dan is het leven nog niet eens zo heel slecht.

Emerald City is ontzettend cringe, krijg er Spock's Beard/Neal Morse gevoel van. Voelt niet als 20 minuten maar 20 uur.

Maudlin is zeer goed. Geschreeuw had weer niet helemaal gehoeven. Dat Avant-Garde Metal heeft wel wat. Ik wilde dit graag een punt geven maar toen ik op het laatste moment de Black Metal van Leng erin kwam, helaas.

Voivod kan er nog net mee door maar dan ook echt nog maar net.

Kijk aan, bij Renaissance begint het dan eindelijk. Prog zoals het voor mij altijd mag blijven klinken.

Procol heeft hier een mooie instumental. Ik vind het album waar het op staat wel de minste van de klassiekers.

Mystery heeft hier dit keer wel een muzikaal goed verzorgd nummer, het is alleen jammer dat de tekst door een 13 jarige lijkt geschreven.

Leng is best goeie Doom/Post Metal! En daarna ook nog eens naar de Black Metal!! Die laatste helft blaast mij wel omver, verrek wat goed zeg.

Een echte Yes klassieker die van mij allang wel in de top 300 had mogen staan. Het einde is uiteraard het hoogtepunt en duurt best nog lang ook.

Bedankt voor het wachten meneer *Duimpjes emote 2x* Dit was wel echt laatste seconden werk..

Ronde 0 - Ladder 21 (tweedaags):

1 King Crimson - Larks' Tongues In Aspic (Part I)
2 Foo Fighters - The Teacher
3 Electric Light Orchestra - The Diary of Horace Wimp
Cult of Luna - Finland
Descend - The Deviant
Wardruna - Odal
Glass Beach - Commatose
4 Vangelis - The Motion of Stars

Nieuwe ladder vanaf: woensdag 12 maart 19:00 uur.

Ik had een Foo Fighters hier niet verwacht, Grohls meesterlijke epic Play is volgens mij wel eens eerder genomineerd maar helaas met (te) weinig succes. Maar goed de Foo's dus en dat bleek gewoon een erg lekker nummer. Maar daar waren er nog meer van dus 2 puntjes. Onze Griekse baardmans krijgt er 4, ELO is een fantastische popproglight single en het laatste puntje voor de grootmeesters van KC. Wel wil ik nog even Wardruna noemen, fijne vibe en jammerlijk genoeg geen punten meer.

4 Cult of Luna - Finland +4
3 King Crimson - Larks' Tongues In Aspic (Part I) +2
3 Descend - The Deviant +3
1 Wardruna - Odal +1
Glass Beach - Commatose

20

De notabene als klassieker toegevoegde nominatie van de post-metal helden Cult of Luna verdienen de hoofdprijs, gevolgd door de mooie progressieve death metal van Descend. De folk metal van Wardruna krijgt het laatste puntje, want voor de 2 punten kan ik natuurlijk niet om de grootmeesters van KC heen...

8 Cult of Luna - Finland +4
6 King Crimson - Larks' Tongues In Aspic (Part I) +3
5 Descend - The Deviant +2
1 Wardruna - Odal
1 Glass Beach - Commatose +1

30

Gast
geplaatst: vandaag om 02:50 uur

geplaatst: vandaag om 02:50 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.