MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Prog Ladder 2025

zoeken in:
Casartelli (moderator)
Ronde 0 - Ladder 21 (tweedaags):

10 King Crimson - Larks' Tongues In Aspic (Part I) +4
8 Cult of Luna - Finland
7 Vangelis - The Motion of Stars +3
5 Descend - The Deviant
5 Electric Light Orchestra - The Diary of Horace Wimp +2
3 Foo Fighters - The Teacher +1
1 Wardruna - Odal
1 Glass Beach - Commatose

Nieuwe ladder vanaf: woensdag 12 maart 19:00 uur.

40

Deze klassieker van King Crimson zou al menig ladder winnen; hier is het verschil met de rest wel erg groot.
Met Vangelis heb ik een beetje een moeizame relatie; soms fascinerend, maar de kitsch ligt ook wel vaak wat op de loer. In dit veld is The Motion of Stars wel even een verfrissend muziekje.
ELO heeft tientallen betere nummers dan het wat melige Horace Wimp, mais soit.
Foo Fighters heb ik altijd als “verspilling van muzikaal talent” weggezet. Ze lijken ook een beetje een Fremdkörper in een Prog Ladder, maar soit, dit nummer kan er qua opbouw goed voor doorgaan. Of ik het ook leuk vind? In deze ladder leuk genoeg.
Wardruna zit daar nog kort achter.

13 King Crimson - Larks' Tongues In Aspic (Part I) +3
9 Vangelis - The Motion of Stars +2
9 Electric Light Orchestra - The Diary of Horace Wimp +4
8 Cult of Luna - Finland
5 Descend - The Deviant
3 Foo Fighters - The Teacher
2 Wardruna - Odal 1
1 Glass Beach - Commatose

50

17 King Crimson - Larks' Tongues In Aspic (Part I) +4
10 Electric Light Orchestra - The Diary of Horace Wimp +1
9 Vangelis - The Motion of Stars
8 Cult of Luna - Finland
5 Wardruna - Odal +3
5 Descend - The Deviant
3 Glass Beach - Commatose +2

60

17 King Crimson - Larks' Tongues In Aspic (Part I)
14 Electric Light Orchestra - The Diary of Horace Wimp +4
10 Cult of Luna - Finland +2
9 Vangelis - The Motion of Stars
8 Wardruna - Odal +3
6 Descend - The Deviant +1
3 Glass Beach - Commatose

70

Kimg Crimson is ook zo een band die mij helemaal niet boeit. Eerst zit ik me 3 minuten te ergeren aan een introgefreubel. Daarna een hoop door elkaar heen lallende instrumenten waar kop nog kont aan zit. En vervolgens weer een hoop gefreubel.
Foo Fighters komt hier met een lekker rock nummer
ELO is zo een band met een echt karakteristiek eigen geluid waar ik flink van kan genieten
Gelukkig valt de hoeveelheid screams bij Cult of Luna mee, en dan ook nog passend bij de muziek. Muzikaal vind ik het lekker in elkaar zitten.
Descend begint dan weer met een hoop gemep en grunts wat langs elkaar heen lijkt te gaan. Ik hoor het verband niet. Muzikaal wordt het verderop in sommige stukken wel heel mooi, maar de zang zonder melodie blijft voor mij los staan van de melodie in de muziek. Voor de af en toe heel mooie muziek toch nog een puntje.
Wardruna heeft hier een heel lekker ritme waar ik flink van heb zitten genieten
Het gebrabbel van Glass Beach zorgt er meteen al voor dat ze beginnen met negatieve punten. Als daarna de muziek me ook tegen gaat staan, dan is duidelijk dat ze van mij geen punten krijgen.
Vangelis vond ik 48 jaar geleden nog wel leuk. Het album Spiral heb ik ooit een keer aangeschaft. Maar dit gepriegel gaat het ene oor in en het andere weer uit, en ik weet niet meer waar ik naar geluisterd heb.

18 Electric Light Orchestra - The Diary of Horace Wimp +4
10 Cult of Luna - Finland
10 Vangelis - The Motion of Stars +1
11 Wardruna - Odal +3
6 Descend - The Deviant
5 Foo Fighters - The Teacher +2
3 Glass Beach - Commatose

80

22 Electric Light Orchestra - The Diary of Horace Wimp +4
14 Wardruna - Odal +3
11 Vangelis - The Motion of Stars +1
10 Cult of Luna - Finland
6 Descend - The Deviant
5 Foo Fighters - The Teacher
5 Glass Beach - Commatose +2

90

22 Electric Light Orchestra - The Diary of Horace Wimp
21 King Crimson - Larks' Tongues In Aspic (Part I) +4
14 Wardruna - Odal
12 Cult of Luna - Finland +2
11 Vangelis - The Motion of Stars
9 Descend - The Deviant +3
6 Foo Fighters - The Teacher +1
5 Glass Beach - Commatose

100

Ter compensatie van mijn vorige veel te lange epistel nu slechts een mini-berichtje. Aangename ladder met een eigen nominatie (King Crimson, had er met Larks' natuurlijk al lang en breed in moeten staan wat mij betreft) en wederom een mooie rol voor metal (Descend en CoF leveren allebei fantastische nummers af). Positief verrast door De Leraar, dat in het begin toen het uitkwam weinig indruk maakte maar nu met de tijd en met de luisterbeurt beter en beter bevalt.

25 Electric Light Orchestra - The Diary of Horace Wimp 3
21 King Crimson - Larks' Tongues In Aspic (Part I)
18 Wardruna - Odal 4
12 Cult of Luna - Finland
13 Vangelis - The Motion of Stars 2
9 Descend - The Deviant
7 Foo Fighters - The Teacher +1

25 Electric Light Orchestra - The Diary of Horace Wimp
25 King Crimson - Larks' Tongues In Aspic (Part I) 4
18 Wardruna - Odal
15 Cult of Luna - Finland 3
13 Vangelis - The Motion of Stars
10 Descend - The Deviant 1
9 Foo Fighters - The Teacher 2

1 2 0

25 King Crimson - Larks' Tongues In Aspic (Part I)
19 Wardruna - Odal +1
15 Cult of Luna - Finland
15 Vangelis - The Motion of Stars +2
12 Foo Fighters - The Teacher +3
10 Descend - The Deviant
9 Glass Beach - Commatose +4

130

Wat is Commatose een fascinerend en gevarieerd nummer zeg. Die had wel een paar luisterbeurten nodig voordat het kwartje viel en ik uiteindelijk besloot 4 punten te geven. Verder krijgt hij tot nu toe weinig handjes op elkaar, maar ik ben blij dat hij genomineerd is.

Foo Fighters kende ik vooral van hun compacte rocksongs, maar dit is een erg geslaagd langer nummer.

28 King Crimson - Larks' Tongues In Aspic (Part I) +3
19 Wardruna - Odal
17 Cult of Luna - Finland +2
16 Vangelis - The Motion of Stars +1
13 Glass Beach - Commatose +4
12 Foo Fighters - The Teacher
10 Descend - The Deviant

140

31 King Crimson - Larks' Tongues In Aspic (Part I) +3
29 Electric Light Orchestra - The Diary of Horace Wimp +4
19 Wardruna - Odal
17 Cult of Luna - Finland +2
17 Vangelis - The Motion of Stars +1
15 Glass Beach - Commatose +2
12 Foo Fighters - The Teacher
10 Descend - The Deviant

150

Een prachtig nummer van ELO uit "Discovery ". Misschien voor vele te commercieel , maar ik vind het prachtig. Toeval of niet. Gisteren stond bij mij nog UK te draaien en nu passeert hier King Crimsn. Een band die ik zeer laat heb ontdekt. Niet de gemakkelijkste en toegankelijkste muziek , maar alleszins gedurfd en experimenteel.

34 King Crimson - Larks' Tongues In Aspic (Part I) +3
29 Electric Light Orchestra - The Diary of Horace Wimp
21 Wardruna - Odal +2
21 Cult of Luna - Finland +4
17 Vangelis - The Motion of Stars
15 Glass Beach - Commatose
13 Foo Fighters - The Teacher +1
10 Descend - The Deviant

160

35 King Crimson - Larks' Tongues In Aspic (Part I) +1
32 Electric Light Orchestra - The Diary of Horace Wimp +3
25 Wardruna - Odal +4
21 Cult of Luna - Finland
17 Vangelis - The Motion of Stars
15 Foo Fighters - The Teacher +2
10 Descend - The Deviant

170

Zeker weer eens lekker luisteren naar ELO. Mooi nummer ook. Altijd ergens een zwak gehad voor de jaren 70 nummers van Jeff Lynne, de koortjes en zijn strijkers. Goede herinneringen ook aan het luisteren naar dat andere album Out of the Blue en die magische hoes:

https://i0.wp.com/first-draft.com/wp-content/uploads/2014/11/elo-inner.jpg?ssl=1

Toch keek ik vrouwlief wat geïrriteerd aan toen ze vroeg of ik naar een nummer van The Bee Gees aan het luisteren was...

Ach, Wardruna. Als je ooit naar een concert bent geweest dan krijg je gewoon zin om met je boot Walcheren, de abdij en de vrouwen aldaar te plundra ! En dat op die heerlijke drums. Onvergetelijk concert met een bijzondere beleving !

35 King Crimson - Larks' Tongues In Aspic (Part I)
35 Electric Light Orchestra - The Diary of Horace Wimp +3
26 Wardruna - Odal +1
21 Cult of Luna - Finland
19 Vangelis - The Motion of Stars +2
19 Foo Fighters - The Teacher +4
10 Descend - The Deviant

Nieuwe ladder vanaf: woensdag 12 maart 19:00 uur

180

meneer schreef:

Toch keek ik vrouwlief wat geïrriteerd aan toen ze vroeg of ik naar een nummer van The Bee Gees aan het luisteren was...

Ik begrijp jouw vrouw! De stemmetjes van Stayin' Alive ijlen hier ook nog een beetje na.

Alicia schreef:
Ik begrijp jouw vrouw! De stemmetjes van Stayin' Alive ijlen hier ook nog een beetje na.

Volgende keer misschien maar eens Stayin’ Alive nomineren. Wie weet ! Of hebben vrouwen misschien iets meer met de gebroeders Gibb dan mannen ?

meneer schreef:
(quote)

Volgende keer misschien maar eens Stayin’ Alive nomineren. Wie weet ! Of hebben vrouwen misschien iets meer met de gebroeders Gibb dan mannen ?

Nou, nee... doe toch maar niet.
Maar als je heel goed luistert hoor je wel die BeeGee stemmetjes in het nummer van ELO. Verder heb ik niks met de gebroeders Gibb, nooit gehad ook. Vond Rod Stewart leuker!

Zo, tijd om eens een knuppel in dit hoenderhok te gooien.
Zou dit nummer van King Crimson ook bovenaan hebben gestaan als het door een volstrekt onbekend bandje was ingespeeld? Ik doe dit spelletje nu een aantal jaar en ik merk dat vooral traditionele prog wordt gewaardeerd en dat het experiment en sterk afwijkende klanken vooral met argusogen en -oren worden (onder)gewaardeerd. En dit nummer van King Crimson is fkng experimenteel. Veel te experimenteel voor jullie gemiddelde smaak, dame en heren.
Of komt de hoge positie vooral omdat deze ladder overmatig gevuld is met metal, alternative rock, synthesizerklanken én het fantastische Wardruna, welke allemaal nog veel verder verwijderd zijn van de gangbare progklanken? Nou vooruit, misschien is dat de reden. Okay, voor deze keer geef ik jullie het voordeel van de gerede twijfel. En het is natuurlijk ook one magnificent hell of an instrumental trip.

Cult Of Luna's 'Finland' is trouwens nog fantastischer dan het fantastische Wardruna. Misschien wel de allergaafste postmetalsludge aller tijden. Of zou dat 'Echoes' zijn? Nee nee, niet die van Pink Floyd, maar ook van Cult Of Luna en bijna net zo lang.

Glass Beach creëert voor mij wel een aardige noviteit: indierock met prog. Indieprog: die smaak kende ik nog niet. Maar zoals met zoveel indiebandjes is de zang de bottleneck. Als ze in het tweede deel er ook nog electro, mathrock en bombastische psychedelica ingooien wordt het er zeker nog een stuk interessanter door. Ze komen tekort om punten te krijgen, maar mijn sympathie krijgt het wel. Toch even onthouden, deze bandnaam.

Descend klink een beetje als een poor man's Opeth met Gothenburgthrash. Nu is Opeth zo gruwelijk goed dat een zwakkere broeder evenzogoed smaakvol genoeg kan zijn. En de band kopieert Opeth middels de nodige melodeath/thrash daarbij niet klakkeloos. Maar die twaalf minuten zijn wel verrekte lang. Te lang.
Fraai artwork, dat wel.

Foo Fighters volg ik al heel lang niet meer, maar dit nummer had ik eerder geluisterd, vanwege de opmerkelijke lengte... én kwaliteit. Jammer dat Dave & Co. niet vaker mijn interesse meer weten te wekken met dit soort prachtnummers. Oja, ELO: ook leuk en lekker natuurlijk. Maar niet voor de punten.

37 King Crimson - Larks' Tongues In Aspic (Part I) +2
35 Electric Light Orchestra - The Diary of Horace Wimp
29 Wardruna - Odal +3
25 Cult of Luna - Finland +4
20 Foo Fighters - The Teacher +1
19 Vangelis - The Motion of Stars
10 Descend - The Deviant

190

ABDrums schreef:
wederom een mooie rol voor metal (Descend en CoF leveren allebei fantastische nummers af).
Wat cool, is er een hidden track van Cradle Of Filth in deze ladder?

40 King Crimson - Larks' Tongues In Aspic (Part I) +3
36 Electric Light Orchestra - The Diary of Horace Wimp +1
29 Wardruna - Odal
25 Cult of Luna - Finland
20 Foo Fighters - The Teacher
17 Glass Beach - Commatose +2
14 Descend - The Deviant +4

200

King Crimson - Interessant werkstuk, maar geen gedeelten die mij op een dieper niveau weten te raken.

Electric Light Orchestra - Typerend ELO-geluid, maar ik heb er niets mee. Niet zozeer bij gebrek aan beter, maar bij gebrek aan prog krijgt dit 1 punt.

Wardruna - Geen prog.

Cult of Luna - Geen prog.

Vangelis - Geen prog.

Foo Fighters - Geen prog.

Glass Beach - Ongeïnspireerde slaapverwekkende zang. Ik kan er veel woorden aan vuil maken, maar ik word zowaar gedwongen punten toe te kennen, dus wat maakt de analyse nog uit.

Descend - Prog en metal, en in deze ladder is dat al voldoende om automatisch 4 punten te scoren. Overigens wel degelijk een goed nummer.

EvilDrSmith schreef:
Wat cool, is er een hidden track van Cradle Of Filth in deze ladder?

https://i.pinimg.com/736x/70/78/89/70788950a00dc1884236032c8c10943e.jpg

40 King Crimson - Larks' Tongues In Aspic (Part I)
37 Electric Light Orchestra - The Diary of Horace Wimp 1
33 Wardruna - Odal 4
27 Cult of Luna - Finland 2
23 Foo Fighters - The Teacher 3
17 Glass Beach - Commatose
14 Descend - The Deviant

210

Beste mede progladderaars,

Ik geloof dat ik jullie een excuus verschuldigd ben. Hoewel ik al vanaf het allereerste jaar meedoe, ben ik tot het inzicht gekomen dat ik helemaal geen idee heb van het begrip prog. Deze realisatie is gekomen nadat meerdere van nominaties min of meer subtiel zijn afgedaan als 'geen prog'. Sorry.

Toch hoop ik dat jullie me willen blijven gedogen. Ik vind het spelletje zo leuk en de muziek zo mooi! Overigens kan ik niet garanderen dat ik ook in eventuele volgende Prog Ladders weer 'geen prog' zal nomineren

44 King Crimson - Larks' Tongues In Aspic (Part I) 4
39 Electric Light Orchestra - The Diary of Horace Wimp 2
33 Wardruna - Odal
27 Cult of Luna - Finland
23 Foo Fighters - The Teacher
22 Vangelis - The Motion of Stars 3
18 Glass Beach - Commatose 1
14 Descend - The Deviant

Hele matige ladder...

Bonk schreef:

Ik geloof dat ik jullie een excuus verschuldigd ben. Hoewel ik al vanaf het allereerste jaar meedoe, ben ik tot het inzicht gekomen dat ik helemaal geen idee heb van het begrip prog. Deze realisatie is gekomen nadat meerdere van nominaties min of meer subtiel zijn afgedaan als 'geen prog'. Sorry.

Tja Hedzer,
De bedoeling is inderdaad dat je allerlei stijlen van metal nomineert want dat kan namelijk altijd en is altijd progwaardig

Bonk schreef:

Toch hoop ik dat jullie me willen blijven gedogen. Ik vind het spelletje zo leuk en de muziek zo mooi! Overigens kan ik niet garanderen dat ik ook in eventuele volgende Prog Ladders weer 'geen prog' zal nomineren

Excuses aanvaard ! Maar de discussie natuurlijk zeer waard. Ik vind wel dat de nominaties een mooie ‘kaf-en-koren’ scheiding is. Tsja, wat is Progressief - 17 definities - Encyclo ? Ik moet wel zeggen dat ‘vernieuwend’ en ‘vooruitstrevend’ en ‘verandering’ muzikaal hier niet altijd deze lading dekt. ‘Links’ ?

Ik moet wel zeggen dat wat EvilDrSmith over King Crimson zegt ik zeker wel begrijp. En eigenlijk is dat over mijn favoriete bandje ook zo.

Dat gedogen van jou doen we hier al jaren trouwens . Met veel plezier trouwens.

Hè, lekker dit.

EvilDrSmith schreef:
Zo, tijd om eens een knuppel in dit hoenderhok te gooien.
Zou dit nummer van King Crimson ook bovenaan hebben gestaan als het door een volstrekt onbekend bandje was ingespeeld? Ik doe dit spelletje nu een aantal jaar en ik merk dat vooral traditionele prog wordt gewaardeerd en dat het experiment en sterk afwijkende klanken vooral met argusogen en -oren worden (onder)gewaardeerd. En dit nummer van King Crimson is fkng experimenteel. Veel te experimenteel voor jullie gemiddelde smaak, dame en heren.
Of komt de hoge positie vooral omdat deze ladder overmatig gevuld is met metal, alternative rock, synthesizerklanken én het fantastische Wardruna, welke allemaal nog veel verder verwijderd zijn van de gangbare progklanken? Nou vooruit, misschien is dat reden. Okay, voor deze keer geef ik jullie het voordeel van de gerede twijfel. En het is natuurlijk ook one magnificent hell of an instrumental trip.

Zó experimenteel is dat nummer van King Crimson toch niet (meer)? Het zou bij mij in veel andere ladders ook wel vier punten hebben gekregen, en in deze uiterst matige ladder had ik er liever alle tien punten aan gegeven...

vigil schreef:
(quote)

Tja Hedzer,
De bedoeling is inderdaad dat je allerlei stijlen van metal nomineert want dat kan namelijk altijd en is altijd progwaardig

Ja, het valt me wel op dat het aantal 'heavy' nominaties dit jaar wel erg groot is. Niet tot mijn vreugde overigens.

Ik gaf al vrij snel aan dat het hier op dit forum heel snel tijd zou moeten zijn voor iemand die een Metal top 300 begint al moet ik zeggen dat best aardig wat van dat soort nummers 'gewoon' goed zijn. Dacht dat ik de enige was met deze mening maar eindelijk spreken mensen zich hier nu voor uit

Nog even volhouden mensen, de ECHTE top 300 nummers komen bijna aan bod! Kan niet wachten op wat de mensen allemaal voor nummers gaan tegen komen die ze nog nooit hebben gehoord en helemaal te gek gaan vinden.

Gast
geplaatst: vandaag om 12:59 uur

geplaatst: vandaag om 12:59 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.