MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Prog Ladder 2025

zoeken in:
Ronde 0 - Ladder 21 (tweedaags):

48 King Crimson - Larks' Tongues In Aspic (Part I) +4
39 Electric Light Orchestra - The Diary of Horace Wimp
35 Wardruna - Odal +2
27 Cult of Luna - Finland
26 Foo Fighters - The Teacher +3
23 Vangelis - The Motion of Stars +1
18 Glass Beach - Commatose
14 Descend - The Deviant

Nieuwe ladder vanaf: woensdag 12 maart 19:00 uur.

230

Wardruna is goed maar heeft echt helemaal compleet totaal niets met Prog te maken, het is Norweegse Folk. 7/10

Om hier Cult of Luna en Descend achter elkaar te horen, tja dan verwijs ik naar mijn vorige bericht. Finland is wel 'gewoon' goed.

Ik ben het wel eens met EvilDrSmith dat als Lark's door een andere band was gemaakt het misschien wel onderaan had gestaan. Goed, het maakt geen reet uit uitendelijk.

Glass Beach, er staat toch echt bij dat dit Prog is. Geen goeie Prog overigens, dat dan weer wel.

The Teacher is wel uitstekend, niets mis mee. Maakte Grohl maar meer van dit soort nummers.

ELO is nooit super slecht maar heb er altijd wel een beetje moeite mee. Dit is nou ook niet echt overtuigend.

Vangelis is Vangelis. Maar om dit nou bij de Prog klassiekers te scharen? Neen.

Dit bedoel ik als een grap maar het word weer tijd om snel naar de echte Prog te luisteren. Ik noem een Fusion Orchestra, Mr Sirius, Catherine Ribeiro + Alpes en Black Bonzo voor vandaag.

EvilDrSmith schreef:
Zo, tijd om eens een knuppel in dit hoenderhok te gooien.
Zou dit nummer van King Crimson ook bovenaan hebben gestaan als het door een volstrekt onbekend bandje was ingespeeld?
Brunniepoo schreef:
Zó experimenteel is dat nummer van King Crimson toch niet (meer)? Het zou bij mij in veel andere ladders ook wel vier punten hebben gekregen, en in deze uiterst matige ladder had ik er liever alle tien punten aan gegeven...

Dan nomineer ik volgend jaar dit spektakelwerkje. Dan zijn de tien punten van jou alvast binnen.

EvilDrSmith schreef:

Dan nomineer ik volgend jaar dit spektakelwerkje. Dan zijn de tien punten van jou alvast binnen.
(embed)

Klinkt leuk, maar wel een beetje kort voor een prognummer...

49 King Crimson - Larks' Tongues In Aspic (Part I) +1
43 Electric Light Orchestra - The Diary of Horace Wimp +4
35 Wardruna - Odal
29 Foo Fighters - The Teacher +3
27 Cult of Luna - Finland
25 Vangelis - The Motion of Stars +2
14 Descend - The Deviant

49 King Crimson - Larks' Tongues In Aspic (Part I)
47 Electric Light Orchestra - The Diary of Horace Wimp +4
37 Wardruna - Odal +2
30 Cult of Luna - Finland +3
29 Foo Fighters - The Teacher
26 Vangelis - The Motion of Stars +1
14 Descend - The Deviant

Geeft niks, Bonk. Dat het geen prog is wil nog niet zeggen dat het geen leuke nummers zijn. Geen prog kan ook goede afwisseling voor de progladder zijn. Net als metal.

49 King Crimson - Larks' Tongues In Aspic (Part I)
47 Electric Light Orchestra - The Diary of Horace Wimp
39 Wardruna - Odal +2
33 Cult of Luna - Finland +3
30 Foo Fighters - The Teacher +1
26 Vangelis - The Motion of Stars1
18 Descend - The Deviant +4

260

King Crimson weet me hier niet te boeien eigenlijk. Sowieso moet ik voor hun muziek wel in de stemming zijn/zin hebben. En dat is nu niet het geval.

Foo Fighters klinkt wel leuk, doet me weer een beetje denken aan hun eerdere werk. Volg de band al jaren niet meer, maar dit is dan wel weer geinig om te horen zo.

ELO klinkt vermakelijk, niet helemaal mijn ding op het moment. Maar zeker niet vervelend.

Cult of Luna levert zoals verwacht een machtig sterk nummer af. Finland is heerlijk meeslepend en sfeervol zoals ik van ze gewend ben. En die kleine 11 minuten zijn veel te weinig toch wel. Geweldige muziek blijft dit.

Descend levert mij met dit nummer nog altijd een kippenvel momentje af. Het is Opeth zoals Opeth ze niet meer maakt. Maar toch voldoende eigen om niet een volledige kloon te worden. Voor mij de absolute topper deze ladder. En die staat uiteraard weer stevig onderaan gevestigd. Ik heb al eerder mij lof voor de band en vooral dit album verkondigd dus ik zal het hierbij laten. Maar wat een heerlijk nummer en album blijft dit.

Wardruna heb ik een paar jaar geleden leren kennen toen ik Vikings nog volgde. Waar ze ook muziek voor leverde, evenals voor de game Assassin's Creed: Valhalla trouwens. Maar dat als side note. Ze leveren vooral erg sfeervolle Vikingachtige muziek. Tenminste ik ga er vanuit dat het vikingachtige muziek is. Het is vooral erg sfeervol en meeslepend. Als ik ervoor in de mood ben kunnen ze mij zo weg laten dromen met de muziek. Dit is er ook wel eentje die bijblijft zo. Fijn nummer en tijd dat ik toch eens hun oudere werk ga beluisteren.

Glass Beach is muzikaal best vermakelijk, maar die nasale zang staat me echt tegen. Lijkt wel een mindere versie van Thom Yorke.

Vangelis dat is toch die band die de soundtrack van Blade Runner maakte? Die was best leuk. Dit is ook best vermakelijk. Maar verder niet heel denderen wat mij betreft.

legian schreef:

Vangelis dat is toch die band die de soundtrack van Blade Runner maakte? Die was best leuk. Dit is ook best vermakelijk. Maar verder niet heel denderen wat mij betreft.

Uiteraard is dit geen band maar deze man is idd wel verantwoordelijk voor Blade Runner (plus nog tientalle albums en soundtracks).

52 King Crimson - Larks' Tongues In Aspic (Part I) +3
49 Electric Light Orchestra - The Diary of Horace Wimp +2
40 Wardruna - Odal +1
34 Foo Fighters - The Teacher +4
33 Cult of Luna - Finland
26 Vangelis - The Motion of Stars
18 Descend - The Deviant

270

Ronde 0 - Ladder 22 (tweedaags):

1 Katatonia - No Beacon to Illuminate Our Fall
0 Clepsydra - Soaked
0 Asia - Only Time Will Tell
2 Van Der Graaf Generator - Arrow
0 Iron Maiden - Rime of the Ancient Mariner
4 Ray Wilson - The Actor (live)
0 Lucy in Blue - Respire
3 Marillion - Sugar Mice

Nieuwe ladder vanaf: vrijdag 14 maart 19:00 uur.

Ik heb altijd wel een zwak voor Katatonia, zo ook bij dit nr.
Clepsydra heb ik tig jaar geleden wel veel geluisterd, niet specifiek voor dit nummer al is de gitaarsolo mooi.
Ook Asia veel opgezet en dit is gewoon een fijn nummer niets meer en niets minder.
Zeer prettig werkje van deze culttopper, wat is die Hammill toch een gigant!
Klassiekertje van Maiden, lekker in galop door de woestijn.
Prachtige live versie van The Actor met natuurlijk een fenomenale zanger.
De enige onbekende voor mij en Lucy in Blue zet een best aangenaam pallet neer.
Sugar Mice blijft een pareltje van een extreem goed album.

Prima ladder!

4 Katatonia - No Beacon to Illuminate Our Fall +3
4 Iron Maiden - Rime of the Ancient Mariner +4
4 Van Der Graaf Generator - Arrow +2
3 Marillion - Sugar Mice
1 Asia - Only Time Will Tell +1
0 Clepsydra - Soaked
0 Lucy in Blue - Respire

20

Arrow vind ik een gaaf nummer, alleen klinkt de zang zo belabberd, of ligt dat aan mij? Niet de zanger zelf, die vind ik juist goed, maar het lijkt wel een slechte kwaliteit demo die ze erin geplakt hebben. Ik heb me over deze lichte irritatie heen gezet en toch een paar welverdiende punten toegekend.

4 Katatonia - No Beacon to Illuminate Our Fall
7 Iron Maiden - Rime of the Ancient Mariner +3
6 Van Der Graaf Generator - Arrow +2
7 Marillion - Sugar Mice +4
1 Asia - Only Time Will Tell
1 Clepsydra - Soaked +1
0 Lucy in Blue - Respire

All Day Watcher schreef:
Arrow vind ik een gaaf nummer, alleen klinkt de zang zo belabberd, of ligt dat aan mij? Niet de zanger zelf, die vind ik juist goed, maar het lijkt wel een slechte kwaliteit demo die ze erin geplakt hebben.

Het hangt er een beetje van af welke versie je luistert. Het origineel uit 1975 is altijd goed, volgens mij speelt dat issue daar niet. De digitale remaster uit 2005 vind ik persoonlijk erg kaal, weinig dynamisch en blikkerig. Misschien dat je die versie wel hebt geluisterd.

De remix en remaster uit 2021 - zowel de nieuwe stereo mix als de remaster op zich - is echt een verademing, wat mij betreft de op één na beste manier om Van Der Graaf Generator tot je te nemen. Want de beste manier is en blijft het originele vinyl (dat ik dan toevallig zelf in de kast heb staan ).

11 Marillion - Sugar Mice +4
7 Iron Maiden - Rime of the Ancient Mariner
7 Ray Wilson - The Actor (live) +3
7 Van Der Graaf Generator - Arrow +1
4 Katatonia - No Beacon to Illuminate Our Fall
3 Clepsydra - Soaked +2
0 Lucy in Blue - Respire

40

Hier heb ik het probleem dat ik het nummer van Iron Maiden voor het eerst hoor en dan moet 'strijden' tegen Sugar Mice van Marillion. Een onbekend nummer tegen een nummer waar ik zoveel naar geluisterd heb, waar ik emoties op heb beleefd, gehoord heb tijdens concerten waar ik vanuit mijn vol en liefhebbend hart meegezongen heb. Wat al zoveel jaren mee gaat en nu, bij het beluisteren van deze Ladder, zoveel herinneringen naar boven brengt.

Dan is de strijd verloren want als het erop aankomt, heeft het geen zin om te doen alsof. Want als het erop aan komt, valt er niemand echt de schuld te geven. Geef mij de schuld, jij kunt mij de schuld geven.
En de andere nummers verworden tot suikermuizen in de regen..

14 Marillion - Sugar Mice +3
11 Iron Maiden - Rime of the Ancient Mariner +4
7 Ray Wilson - The Actor (live)
9 Van Der Graaf Generator - Arrow +2
5 Katatonia - No Beacon to Illuminate Our Fall +1
3 Clepsydra - Soaked
0 Lucy in Blue - Respire

50

vigil schreef:
(quote)

Uiteraard is dit geen band maar deze man is idd wel verantwoordelijk voor Blade Runner (plus nog tientalle albums en soundtracks).

Aah, een one man band dus. weer wat geleerd.
Kende hem alleen van Blade Runner verder.

18 Marillion - Sugar Mice +4
11 Iron Maiden - Rime of the Ancient Mariner
9 Van Der Graaf Generator - Arrow
7 Ray Wilson - The Actor (live)
7 Katatonia - No Beacon to Illuminate Our Fall +2
4 Asia - Only Time Will Tell +3
3 Clepsydra - Soaked
1 Lucy in Blue - Respire +1

60

Een aardig nummer van Katatonia, maar niet iets dat echt blijft hangen
Ik heb Clepsydra al vaker geprobeerd. Muzikaal klinkt het goed hoor, maar zodra die zang met dat accent begint haak ik af.
Dat eerste Asia album heb ik wat gedraaid. Helaas hebben ze dat niveau de albums daarna niet meer gehaald en heb ik ze uit het oog verloren. Dit blijft schitterend.
Nog zo een band die bij mij echt niet binnen komt. Bij Van Der Graaf Generator heb ik de stop knop altijd snel gevonden. Gooi een hoop ongestructureerdheid op en berg en je krijgt dit.
Iron Maiden is leuk, maar of het hier thuis hoort?
Ray Wilson doet zijn best maar weet me niet echt te overtuigen
Lucy in Blue heeft een paar leuke stukjes waar de gitaar er even boven komt(daardoor net een puntje), maar is verder oersaai.
Ik vind eigenlijk dat er al te veel Marillion in de lijst staat. Maar ja, dit is ook weer zo een heerlijk nummer.

legian schreef:
(quote)

Aah, een one man band dus. weer wat geleerd.
Kende hem alleen van Blade Runner verder.

Het zou zomaar kunnen dat je meer van hem kent hoor: Chariots of Fire, 1492: Conquest of Paradise en Alexander hebben bv ook bekend materiaal van hem afgeleverd

En Ladder 5 van deze ronde. Iets met Jon en met Ik hoor jou nu..

18 Marillion - Sugar Mice
11 Iron Maiden - Rime of the Ancient Mariner
10 Ray Wilson - The Actor (live) +3
11 Katatonia - No Beacon to Illuminate Our Fall +4
4 Asia - Only Time Will Tell
5 Clepsydra - Soaked +2
2 Lucy in Blue - Respire +1

70

Katatonia, het zal niemand meer verbazen, is de lieveling in het buitenhuis. Maar concurrentie ligt wel op de loer. Alleen niet vandaag. De andere, best aardige liedjes zijn van Clepsydra en Lucy in Blue, al heb ik absoluut geen liefde voor ahahahaaaa zangpartijen van laatstgenoemde. Ray Wilson is natuurlijk prima, ook Marillion kan inmiddels niet zoveel kwaad meer doen. Net als Asia. Geen fan van, maar ook geen hekel aan. Dit geldt echter niet voor Van Der Graaf Generator en Iron Maiden. Die komen het buitenhuis echt niet in!

19 Marillion - Sugar Mice 1
15 Katatonia - No Beacon to Illuminate Our Fall 4
13 Iron Maiden - Rime of the Ancient Mariner 2
10 Ray Wilson - The Actor (live)
8 Clepsydra - Soaked 3
2 Lucy in Blue - Respire

8 0

vigil schreef:

Klassiekertje van Maiden, lekker in galop door de woestijn.
Dat deden ze in het klassiekertje 'To Tame A Land', hier galoppeert de band echter dwars door zee.

legian schreef:
Wardruna heb ik een paar jaar geleden leren kennen toen ik Vikings nog volgde. Waar ze ook muziek voor leverde, evenals voor de game Assassin's Creed: Valhalla trouwens. Maar dat als side note. Ze leveren vooral erg sfeervolle Vikingachtige muziek. Tenminste ik ga er vanuit dat het vikingachtige muziek is.
Ik heb hun debuutalbum (uit 2009) ooit eens gerecenseerd en was toen een beetje in hun achtergrond gedoken. Dit had ik destijds er onder andere over opgeschreven, wat aangeeft dat hun inspiratie wordt geput uit nog langer vervlogen tijden dan die van de vikings:

"Wardruna is reeds zes jaar geleden opgericht door ene Einar Kvitrafn, maar nu verschijnt pas het debuut welke het eerste deel is van de trilogie ‘Runaljod’. De twee delen die volgen zullen ‘Yggdrassil’ en ‘Ragnarok’ genoemd worden. [...] Wardruna poogt met dit album de diepte op te zoeken van Noorse wijsheid en spiritualiteit en op elk album worden acht runen van de “Elder Futhark”, het oudste runenalfabet gebezigd door de Germaanse stammen (al sinds de 2de eeuw na Gggristus), op muzikale wijze geïnterpreteerd. Ze ondersteunen dit met o.a. lang vervlogen kunstuitingen als galder (niet die gozer van Dimmu Borgir en Old Man’s Child, maar een vorm van tovergezang en toverspreuken) en seidr (Noord-West Europese tovenarij of sjamanisme)."

Evenzogoed blijkt hun muziek uitstekend te passen om er een "viking"-gevoel van te krijgen, zoals die gave serie uitbundig had gedaan.

23 Marillion - Sugar Mice +4
17 Katatonia - No Beacon to Illuminate Our Fall +2
16 Iron Maiden - Rime of the Ancient Mariner +3
11 Ray Wilson - The Actor (live) +1
8 Clepsydra - Soaked
2 Lucy in Blue - Respire

90

Marillion doet idd al genoeg mee in dit spelletje, maar in deze ladder zijn ze toch (weer) echt de beste !
Iron Maiden had ik hier niet verwacht, maar dit nummer heeft toch best wel elementen die je proggy zou kunnen noemen; anyway: mooi nummer.
Katatonia heb ik een beetje een zwak voor, al hoewel ze beter (eerder) werk hebben. Ray Wilson tenslotte wint het laatste puntje voornamelijk met z'n geweldige stem in dit verder rustige, ingetogen nummer.

24 Marillion - Sugar Mice +1
20 Iron Maiden - Rime of the Ancient Mariner +4
17 Katatonia - No Beacon to Illuminate Our Fall
12 Van Der Graaf Generator - Arrow +3
11 Ray Wilson - The Actor (live)
8 Clepsydra - Soaked
4 Lucy in Blue - Respire +2

100

27 Marillion - Sugar Mice +3
24 Iron Maiden - Rime of the Ancient Mariner +4
19 Katatonia - No Beacon to Illuminate Our Fall +2
13 Van Der Graaf Generator - Arrow +1
11 Ray Wilson - The Actor (live)
8 Clepsydra - Soaked
4 Lucy in Blue - Respire

110

EvilDrSmith schreef:
Evenzogoed blijkt hun muziek uitstekend te passen om er een "viking"-gevoel van te krijgen, zoals die gave serie uitbundig had gedaan.

Zal denk ik ook komen omdat ze meewerken aan de serie en games rondom de Vikingen. En qua stijl en benamingen van nummers en albums wordt die associatie ook wel gelegd natuurlijk. Maar interessant om te lezen, ze gaan dus nog wat verder terug.

28 Marillion - Sugar Mice +1
24 Iron Maiden - Rime of the Ancient Mariner
21 Katatonia - No Beacon to Illuminate Our Fall +2
14 Ray Wilson - The Actor (live) +3
13 Van Der Graaf Generator - Arrow
12 Clepsydra - Soaked +4
4 Lucy in Blue - Respire

120

32 Marillion - Sugar Mice +4
24 Iron Maiden - Rime of the Ancient Mariner
22 Katatonia - No Beacon to Illuminate Our Fall +1
14 Ray Wilson - The Actor (live)
13 Van Der Graaf Generator - Arrow
14 Clepsydra - Soaked +2
7 Asia - Only Time Will Tell +3
4 Lucy in Blue - Respire

Gast
geplaatst: vandaag om 16:10 uur

geplaatst: vandaag om 16:10 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.