MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Prog Ladder 2025

zoeken in:
Ronde 0 - Ladder 22 (tweedaags):

36 Marillion - Sugar Mice +4
25 Katatonia - No Beacon to Illuminate Our Fall +3
24 Iron Maiden - Rime of the Ancient Mariner
16 Ray Wilson - The Actor (live) +2
15 Clepsydra - Soaked +1
13 Van Der Graaf Generator - Arrow
7 Asia - Only Time Will Tell
4 Lucy in Blue - Respire

Nieuwe ladder vanaf: vrijdag 14 maart 19:00 uur.

140

Casartelli (moderator)

36 Marillion - Sugar Mice
25 Katatonia - No Beacon to Illuminate Our Fall
25 Iron Maiden - Rime of the Ancient Mariner +1
17 Clepsydra - Soaked +2
16 Ray Wilson - The Actor (live)
16 Van Der Graaf Generator - Arrow +3
11 Asia - Only Time Will Tell +4
4 Lucy in Blue - Respire

150

Vier bewezen en bekende topstukken, dan moeten de nieuwkomers wel van goeden huize komen.
Lucy in Blue (een jaar of veertig te laat gereleased) zou van een gunstiger loting geprofiteerd hebben. Aan deze bijdragen van Ray Wilson en Katatonia is niet zo veel verloren. Sugar Mice is een Marillionklassieker, maar niet echt mijn klassieker.

39 Marillion - Sugar Mice +3
27 Katatonia - No Beacon to Illuminate Our Fall +2
25 Iron Maiden - Rime of the Ancient Mariner
17 Clepsydra - Soaked
16 Van Der Graaf Generator - Arrow
15 Asia - Only Time Will Tell +4
5 Lucy in Blue - Respire +1

160

40 Marillion - Sugar Mice 1
27 Katatonia - No Beacon to Illuminate Our Fall
21 Clepsydra - Soaked 4
19 Van Der Graaf Generator - Arrow 3
15 Asia - Only Time Will Tell
7 Lucy in Blue - Respire +2

43 Marillion - Sugar Mice
29 Katatonia - No Beacon to Illuminate Our Fall 2
25 Clepsydra - Soaked 4
19 Van Der Graaf Generator - Arrow
16 Asia - Only Time Will Tell 1
7 Lucy in Blue - Respire

46 Marillion - Sugar Mice +3
31 Katatonia - No Beacon to Illuminate Our Fall +2
25 Clepsydra - Soaked
20 Ray Wilson - The Actor (live) +4
20 Van Der Graaf Generator - Arrow +1
16 Asia - Only Time Will Tell
7 Lucy in Blue - Respire

Matige ladder, met een onbetwist topnummer (Sugar Mice) en een persoonlijk topnummer en daarom ook een nominatie, van Ray Wilson. Ik snap goed dat het niet bij iedereen resoneert, maar voor mij is de emotionele lading van dat nummer iets dat me echt raakt. Dat zit hem in de stem van Ray, in de instrumentatie van rustig naar de uitbarsting naar weer rustig, de niet echte typische songstructuur en de tekst. Die (kan mijn interpretatie zijn) gaat over zijn ervaring als leadzanger van Genesis. Het gevoel in rol te hebben gespeeld die niet past, de spijt en frustratie, het gevoel van onrecht (terecht in mijn ogen, want ze hebben hem wel een beetje gebruikt in mijn ogen). En hij laat voor mij in het nummer ook horen dat ze hem als componist misschien wat meer kansen hadden moeten bieden in het vervolgalbum wat nooit kwam.

De rest van de punten gaan naar Katakonia en Van der Graaf. En band die ik wat serieuzer ben gaan luisteren door de podcast van Steven Wilson en Tim Bowness. Er komt later nog een nominatie van mij, die ik ook via die weg heb leren kennen.

Ik ben alvast de ladder van morgen aan het luisteren.
Illuminae - Blood on Your Hands heeft een verkeerde link.
Illuminae - Blood on Your Hands zou het volgens mij moeten zijn.

47 Marillion - Sugar Mice +1
34 Katatonia - No Beacon to Illuminate Our Fall +3
29 Iron Maiden - Rime of the Ancient Mariner +4
25 Clepsydra - Soaked
22 Van Der Graaf Generator - Arrow +2
20 Ray Wilson - The Actor (live)
7 Lucy in Blue - Respire

200

ABDrums schreef:
De remix en remaster uit 2021 - zowel de nieuwe stereo mix als de remaster op zich - is echt een verademing, wat mij betreft de op één na beste manier om Van Der Graaf Generator tot je te nemen. Want de beste manier is en blijft het originele vinyl (dat ik dan toevallig zelf in de kast heb staan ).

Je hebt me geïnspireerd tot het beluisteren van alle beschikbare versies van Arrow op Spotify . De nieuwe stereo mix 2021 steekt er voor mij echt bovenuit, daar klinkt de zang vol en perfect passend bij de muzikale omlijsting. Maar ik geloof je direct dat er niets boven de vinyl uitvoering gaat. Hopelijk loop ik daar nog eens tegenaan, want ik vind Godbluff een geweldig album. Ik merk dat ik in rap tempo fan van deze band aan het worden ben.

Nieuwe album van Steven Wilson is nu uit!

Floydje schreef:

Best een aardig album, behoorlijk sfeervol in ieder geval maar zonder gierende gitaren. Twee lange composities van bij elkaar nog geen drie kwartier waarbij de laatste minuten van die twee nummers een soort kabbelende ambient geluiden zijn dus al met een redelijk korte zit.

Van mij heeft deze een 3,5+ gekregen, het viel me niet tegen.

49 Marillion - Sugar Mice +2
35 Katatonia - No Beacon to Illuminate Our Fall +1
32 Iron Maiden - Rime of the Ancient Mariner +3
26 Van Der Graaf Generator - Arrow +4
25 Clepsydra - Soaked
7 Lucy in Blue - Respire

210

Saaie ladder deze keer, alleen het goddelijke Arrow en epische Rime of the Ancient Mariner waren echt meer dan de moeite waard. Nergens wordt de ondergrens echt bereikt, hoewel Soaked en in mindere mate Respire wel aardig in de buurt komen, maar andere hoogvliegers heb ik niet kunnen bespeuren buiten de twee reeds genoemde nummers.

vigil schreef:
(quote)

Best een aardig album, behoorlijk sfeervol in ieder geval maar zonder gierende gitaren. Twee lange composities van bij elkaar nog geen drie kwartier waarbij de laatste minuten van die twee nummers een soort kabbelende ambient geluiden zijn dus al met een redelijk korte zit.

Van mij heeft deze een 3,5+ gekregen, het viel me niet tegen.

Van mij ook een 3.5/5. Met eventueel toekomstige luisterbeurten en misschien zelfs op CD als ik het zou tegen komen in een platenzaak.

Floydje schreef:

Ik las in een review (Volkskrant geloof ik) dat zelfs de grootste 'progscepticus' met dit album overgehaald zou worden om prog serieus te nemen of mooi (of zoiets dan).

Leuk nieuw woord in het progvocabulaire: 'Progscepticus'... Hebben wij die hier ook onder ons ? 'Progsceptici' !

53 Marillion - Sugar Mice +4
36 Katatonia - No Beacon to Illuminate Our Fall +1
32 Iron Maiden - Rime of the Ancient Mariner
28 Clepsydra - Soaked +3
26 Van Der Graaf Generator - Arrow
18 Asia - Only Time Will Tell +2
7 Lucy in Blue - Respire

220

54 Marillion - Sugar Mice +1
36 Katatonia - No Beacon to Illuminate Our Fall
32 Iron Maiden - Rime of the Ancient Mariner
30 Van Der Graaf Generator - Arrow +4
28 Clepsydra - Soaked
21 Asia - Only Time Will Tell +3
9 Lucy in Blue - Respire +2

230

Eigenlijk was Clepsydra het beste hier na VDGG tot dat de cringy zang erbij kwam. Ik begrijp het echt niet.

57 Marillion - Sugar Mice +3
36 Iron Maiden - Rime of the Ancient Mariner +4
30 Van Der Graaf Generator - Arrow
28 Clepsydra - Soaked
23 Asia - Only Time Will Tell +2
21 Ray Wilson - The Actor (live) +1
9 Lucy in Blue - Respire

57 Marillion - Sugar Mice
39 Iron Maiden - Rime of the Ancient Mariner +3
34 Van Der Graaf Generator - Arrow +4
30 Clepsydra - Soaked +2
23 Asia - Only Time Will Tell
22 Ray Wilson - The Actor (live) +1
9 Lucy in Blue - Respire

In 6 vwo (dan praat ik over circa 1993) had ik een docent Engels die een boekenlijst bekendmaakte van zo'n zestig (?) titels waar we uit moesten kiezen voor de boekenlijst. Ze vond alle boeken geweldig, maar verhaalde daar zo slaapverwekkend over, dat ik na de derde boekaanprijzing al aan in het indommelen was. Pas bij boek #59 schoot ik wakker, omdat de toon van haar prietpraatje anders werd. Ze vond dit boek niet geschikt voor ons. Het was een ultradun boekje, nog geen 80 bladzijden, waarvan de helft gevuld was met tekeningen en de andere helft van de bladzijden ook maar een paar zinnen bevatte. Ik ging rechtop zitten: kijk, dat zijn de boeken die ik wil lezen. Supersnel klaar! En dan kreeg het boek ook nog eens de volle vier punten (er was een normering van de boeken: van een punt voor heel makkelijk tot en met vier voor de moeilijkste boeken: we moesten in totaal voor 25 punten aan boeken lezen).

Ze vervolgde toen met de informatie: het is niet aan te raden, want het is een Engels gedicht van honderden jaren geleden met allerlei ouderwetse woorden en met heel veel Bijbelse verwijzingen en symboliek. "Ah fuck," dacht ik, "natuurlijk is het dan weer zo'n kutonderwerp over onzindingen die me geen reet boeien." Dus mijn hoofd zocht alweer mijn op tafel gelegen armen op. De docente sloot af met de woorden: "Maar mocht een van jullie het toch willen proberen: het boek is van Samuel Taylor Coleridge en heet The Rime Of The Ancient Mariner."

WTF? Er ging een siddering door mijn lijf en schoot weer omhoog. Nee, toch? Dat kan toch geen toeval zijn? Dat is precies dezelfde titel als een van mijn favoriete liedjes van mijn allerfavorietste band aller tijden in de wereld! Holy crap, daar moet ik meer van weten!

En het bleek inderdaad om een en hetzelfde verhaal te gaan. Maiden heeft zelfs letterlijke citaten uit het epos overgenomen, waaronder de frase die een uitdrukking is geworden:
"Water, water, every where,
Nor any drop to drink."

Mijn besluit stond vast: hier ga ik me volledig op focussen voor mijn mondeling boekententamen. Geheid dat die lerares me over dit boek vragen zal gaan stellen. Aldus geschiedde: ik had een lijst van tien boeken ingeleverd, waarvan ik er acht niet had gelezen. Maar voor 'Rime' had ik elke letter die ik erover kon vinden in de dorpsbibliotheek drie keer omgedraaid en binnenstebuiten gekeerd. Het verhaal ook zeker gelezen en genoten van de prachtige etsen van Gustave Doré. En het Maiden nummer nog wel honderd keer gedraaid. Ik zal haar wel eens eventjes de les lezen hoe dit verhaal daadwerkelijk in elkaar steekt.

Het boekententamen verliep inderdaad zoals verwacht. Ze startte meteen met vragen over de Ancient Mariner. We waren zolang met elkaar in discussie - ook omdat ik het niet eens met haar was over de religiositeit van enkele symbolische elementen in het verhaal - dat dit allemaal in mijn voordeel werkte om geen tijd over te hebben voor die andere boeken die ik niet had gelezen. Na dik 20 minuten gekeuvel en meningsverschillen waren er nog maar vijf minuten over voor de resterende boeken. Daardoor juichte ik al een beetje van binnen, want zo kon ze meer nooit verifiëren dat ik die overige boeken niet had gelezen. Hoe die resterende vijf minuten zijn verlopen, weet ik niet meer precies, ik meen wel vrij wiebelig, maar ik liep toch mooi met een 7,5 de deur uit.

Boek nummer #60 was trouwens 'Wilt' van Tom Sharpe. Die mocht wel gelezen worden voor de lijst, maar eigenlijk vond ze het geen goed boek, want het ging alleen maar over geweld en seks.
Resultaat: het enige boek dat ik naast de Rime had gelezen. En Wilt staat nog steeds op nummer 1 van de boeken waar ik het hardst om heb moeten lachen.

Moraal van het verhaal: boeken moeten door docenten afgezeken worden om door leerlingen gelezen te worden.
Ironie van het verhaal: Ik ben leesconsulent van beroep en doe o.a. aan boekpromotie in de klas.

Goed, over naar de muziek.
Maiden: objectief het meest progressieve nummer van deze ladder. Met vele zeemijlen afstand.
Van Der Graaf Generator: okay, de enige die qua prog kan wedijveren met Maiden. Kwalitatief trouwens ook.
Katatonia: al die mensen die hier een zwak hebben voor Katatonia.. nou, dat is bij mij ook, hoor. Ik vind Katatonia ook zwak.
Clepsydra: de aversie voor de zang snap ik niet zo goed. Niks mis mee.
Marillion: mooi popliedje hoor.
Asia: mooi pomprockliedje hoor.
Ray Wilson: mooie poprockballad hoor.
Lucy in Blue: mooie postrockende ballad hoor.

Resumerend: mooi, maar nogal braaf en veilig. Met twee dikke, vette uitzonderingen.

58 Marillion - Sugar Mice +1
43 Iron Maiden - Rime of the Ancient Mariner +4
37 Van Der Graaf Generator - Arrow +3
32 Clepsydra - Soaked +2
22 Ray Wilson - The Actor (live)
9 Lucy in Blue - Respire

Geweldig verhaal Bas, leuk om te lezen. Je maakt me wel nieuwsgierig om het verhaal nu zelf ook te gaan lezen...

61 Marillion - Sugar Mice +4
40 Iron Maiden - Rime of the Ancient Mariner +1
39 Katatonia - No Beacon to Illuminate Our Fall +3
34 Van Der Graaf Generator - Arrow
30 Clepsydra - Soaked
24 Ray Wilson - The Actor (live) +2
9 Lucy in Blue - Respire

260

61 Marillion - Sugar Mice
44 Iron Maiden - Rime of the Ancient Mariner +4
41 Katatonia - No Beacon to Illuminate Our Fall +2
34 Van Der Graaf Generator - Arrow
30 Clepsydra - Soaked
25 Ray Wilson - The Actor (live) +1
12 Lucy in Blue - Respire +3

270

Ronde 0 - Ladder 23 (tweedaags):

4 The Decemberists - Joan in the Garden
0 District 97 - Ghost Girl
3 Mantis - Island Suite
0 Earthside - The Lesser Evil
1 Katatonia - Brave
0 Sleep Token - Take Me Back To Eden
0 Illuminae - Blood on Your Hands
2 Barock Projects - Carry On

Nieuwe ladder vanaf: zondag 16 maart 19:00 uur.

Decemberists: geweldig nummer van het laatste album van de band. Volgens mij in elk ladderspel hier wel genomineerd!

District: ik ken het werk van deze band vooral door de samenwerking(en) met John Wetton. Nou die is hier niet echt te horen, wel een boze vrouw.

Mantis: een lekkere trip van 22 minuten, fijn!

Earthside: op de zang na behoorlijk klinisch. Niet heel slecht maar ik zet dit niet op voor mijn plezier.

Katatonia: Katatonia zet ik over het algemeen wel op voor mijn plezier. Dit is wat ouder en rauwer van de band. De drums zijn wel heel erg één dimensionaal en daarmee het zwakke punt van dit nummer.

Sleep Token: Sleep Token wordt veel bekeken op YouTube zo te zien. Het is een stemmig werkje maar de zang en dan vooral de manier waarop gezongen wordt is erg vermoeiend.

Illuminea: ik kom via de link uit bij Karnakata... gelukkig heb ik Spotify! Conclusie is dat ik dan liever bij Karnakata gebleven was.

Barock: wel zielloos maar het klinkt wel lekker en zit sowieso wel goed in elkaar.

Casartelli (moderator)

8 The Decemberists - Joan in the Garden +4
6 Mantis - Island Suite +3
3 Katatonia - Brave +2
1 Sleep Token - Take Me Back To Eden +1

20

Ik volg The Decemberists niet echt actief meer. Dit nummer zou een goede aanleiding vormen om daar weer wat actiever in te worden.
Mantis komt weliswaar van een exotische locatie (Fiji), maar de muziek heeft een bepaalde jaren ’70 genericiteit (beetje psychedelisch, beetje kraut, beetje canterbury). Klinkt lekker, als totaalcompositie wel een beetje loszanderig.
Katatonia uit hun pre-familievriendelijke periode. Dit klonk nog prima.
Sleep Token vind ik eigenlijk niet echt leuk, maar hij is in elk geval een beetje anders. De laatste vier vind ik echt niks.

10 The Decemberists - Joan in the Garden +2
7 Mantis - Island Suite +1
5 Katatonia - Brave +2
5 Sleep Token - Take Me Back To Eden +4

30

10 The Decemberists - Joan in the Garden
8 Sleep Token - Take Me Back To Eden +3
7 Mantis - Island Suite
7 Katatonia - Brave +2
4 Earthside - The Lesser Evil +4
1 Illuminae - Blood on Your Hands +1

39 dynamo d heeft een punt te weinig uitgedeeld

Nee, de manier van zingen en ook het geluid van de klassieke gitaar staat me niet aan bij The Decembertists. Ook gebeurt en veel te weinig interessants voor zo een lang nummer. Pas als ik me zestien minuten heb zitten vervelen.
Muzikaal doet District97 het wel goed. Alleen moeten ze op zoek naar een andere zanger(es). De zang helpt echt niet dit te laten scoren.
Tja, ook Mantis maakt absoluut geen muziek die ik mooi vind. Ik word hier gewoon ruim 20 minuten kriegel van.
Knap hoe Earthside bij hun nummers de perfecte zangers weten te vinden. Zo ook in dit schitterende meesterwerk. Helaas kunnen ze die verschillende zangers live natuurlijk niet waarmaken, maar desondanks zijn ze ook dan een belevenis.
Katatonia bevalt me wel al had wat afwisseling met cleane zang het nummer voor mij nog mooier gemaakt.
Sleep Token komt hier met een mooi opbouwend nummer met een gigantische climax. Live was dit afgelopen november ook een van de hoogtepunten voor mij.
Illuminae pakt hier het laatste puntje met een niet onverdienstelijk nummer
Ik heb 1 album van Barock Project in de kast staan maar draai het nooit. Deze klinkt aardig maar toch niet goed genoeg om de CD wat vaker uit de kast te halen.

mulver64 schreef:

8 Sleep Token - Take Me Back To Eden
7 Mantis - Island Suite
8 Katatonia - Brave +1 (moest +3 zijn)
4 Earthside - The Lesser Evil
1 Illuminae - Blood on Your Hands

39 dynamo d heeft een punt te weinig uitgedeeld.

40

12 Katatonia - Brave 4
10 Mantis - Island Suite 3
8 Sleep Token - Take Me Back To Eden
5 Earthside - The Lesser Evil 1
4 Barock Projects - Carry On 2

16 Katatonia - Brave 4
10 Mantis - Island Suite
9 Sleep Token - Take Me Back To Eden 1
7 Earthside - The Lesser Evil 2
7 Barock Projects - Carry On 3

Nieuwe ladder vanaf: zondag 16 maart 19:00 uur

6 0

Gast
geplaatst: vandaag om 09:48 uur

geplaatst: vandaag om 09:48 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.