Muziek / Muziekgames / Song van het Jaar 2025
zoeken in:
0
geplaatst: 10 november 2025, 11:29 uur
1. Princess Nokia - Blue Velvet
2. Sinsuke Fujieda Group - Fukushima
3. Danny L Harle feat. Caroline Polachek - Azimuth
4. Titanic - Gotera
5. Santi & Tuğçe - Kuğularla
6. Preservation & Gabe 'Nandez - Spire
7. Shaking Hand - Mantras
8. Water From Your Eyes - Nights in Armor
9. Danny Brown - Starburst
10. Gwenifer Raymond - Bleak Night in Rabbit's Wood
11. Oklou feat. FKA twigs - viscus
12. Danger Mouse & Black Thought feat. Rag'n'Bone Man - Up
3. Danny L Harle feat. Caroline Polachek - Azimuth
4. Titanic - Gotera
5. Santi & Tuğçe - Kuğularla
6. Preservation & Gabe 'Nandez - Spire
9. Danny Brown - Starburst
0
geplaatst: 10 november 2025, 13:01 uur
1. Danger Mouse & Black Thought feat. Rag'n'Bone Man - Up
2. Danny L Harle feat. Caroline Polachek - Azimuth
3. Danny Brown - Starburst
4. Santi & Tuğçe - Kuğularla
5. Preservation & Gabe 'Nandez - Spire
2. Danny L Harle feat. Caroline Polachek - Azimuth
4. Santi & Tuğçe - Kuğularla
0
geplaatst: 10 november 2025, 14:15 uur
2. Santi & Tuğçe - Kuğularla
3. Oklou feat. FKA twigs - viscus
4. Danny Brown - Starburst
5. Danny L Harle feat. Caroline Polachek - Azimuth
2. Santi & Tuğçe - Kuğularla
3. Oklou feat. FKA twigs - viscus
0
geplaatst: 10 november 2025, 19:00 uur
1. Danny L Harle feat. Caroline Polachek - Azimuth
2. Preservation & Gabe 'Nandez - Spire
3. Princess Nokia - Blue Velvet
4. Danger Mouse & Black Thought feat. Rag'n'Bone Man - Up
5. Danny Brown - Starburst
6. Santi & Tuğçe - Kuğularla
7. Oklou feat. FKA twigs - viscus
9. Shaking Hand - Mantras
11. Sinsuke Fujieda Group - Fukushima
12. Titanic - Gotera
2. Preservation & Gabe 'Nandez - Spire
3. Princess Nokia - Blue Velvet
5. Danny Brown - Starburst
7. Oklou feat. FKA twigs - viscus
11. Sinsuke Fujieda Group - Fukushima
12. Titanic - Gotera
0
geplaatst: 10 november 2025, 20:13 uur
1. Sinsuke Fujieda Group - Fukushima
2. Gwenifer Raymond - Bleak Night in Rabbit's Wood
4. Titanic - Gotera
6. Princess Nokia - Blue Velvet
7. Santi & Tuğçe - Kuğularla
8. Danny L Harle feat. Caroline Polachek - Azimuth
9. Oklou feat. FKA twigs - viscus
10. Shaking Hand - Mantras
11. Water From Your Eyes - Nights in Armor
Geweldige finale! Twee schitterende ontdekkingen, en zelfs de songs in het achtersteven van dit lijstje scoren best hoog.
4. Titanic - Gotera
6. Princess Nokia - Blue Velvet
7. Santi & Tuğçe - Kuğularla
8. Danny L Harle feat. Caroline Polachek - Azimuth
9. Oklou feat. FKA twigs - viscus
10. Shaking Hand - Mantras
11. Water From Your Eyes - Nights in Armor
Geweldige finale! Twee schitterende ontdekkingen, en zelfs de songs in het achtersteven van dit lijstje scoren best hoog.
0
geplaatst: 10 november 2025, 20:45 uur
1. Santi & Tuğçe - Kuğularla
5. Gwenifer Raymond - Bleak Night in Rabbit's Wood
6. Danny L Harle feat. Caroline Polachek - Azimuth
7. Preservation & Gabe 'Nandez - Spire
5. Gwenifer Raymond - Bleak Night in Rabbit's Wood
6. Danny L Harle feat. Caroline Polachek - Azimuth
7. Preservation & Gabe 'Nandez - Spire
0
geplaatst: 10 november 2025, 21:11 uur
1. Sinsuke Fujieda Group - Fukushima
3. Preservation & Gabe 'Nandez - Spire
4. Titanic - Gotera
6. Oklou feat. FKA twigs - viscus
8. Princess Nokia - Blue Velvet
9. Santi & Tuğçe - Kuğularla
10. Danger Mouse & Black Thought feat. Rag'n'Bone Man - Up
11. Danny Brown - Starburst
12. Water From Your Eyes - Nights in Armor
4. Titanic - Gotera
6. Oklou feat. FKA twigs - viscus
8. Princess Nokia - Blue Velvet
9. Santi & Tuğçe - Kuğularla
10. Danger Mouse & Black Thought feat. Rag'n'Bone Man - Up
12. Water From Your Eyes - Nights in Armor
0
geplaatst: 10 november 2025, 23:20 uur
1. Oklou feat. FKA twigs - viscus
2. Danger Mouse & Black Thought feat. Rag'n'Bone Man - Up
3. Shaking Hand - Mantras
5. Princess Nokia - Blue Velvet
2. Danger Mouse & Black Thought feat. Rag'n'Bone Man - Up
3. Shaking Hand - Mantras
5. Princess Nokia - Blue Velvet
0
geplaatst: 11 november 2025, 00:30 uur
Behoorlijk geslaagde finale, met een top 9 die goed tot geweldig is. Alleen de onderste drie grossieren in matigheid.
01. Sinsuke Fujieda Group - Fukushima
02. Preservation & Gabe 'Nandez - Spire
03. Shaking Hand - Mantras
04. Gwenifer Raymond - Bleak Night in Rabbit's Wood
05. Titanic - Gotera
06. Danger Mouse & Black Thought feat. Rag'n'Bone Man - Up
07. Water From Your Eyes - Nights in Armor
08. Princess Nokia - Blue Velvet
09. Santi & Tuğçe - Kuğularla
10. Oklou feat. FKA twigs - viscus
12. Danny L Harle feat. Caroline Polachek - Azimuth
04. Gwenifer Raymond - Bleak Night in Rabbit's Wood
05. Titanic - Gotera
07. Water From Your Eyes - Nights in Armor
08. Princess Nokia - Blue Velvet
09. Santi & Tuğçe - Kuğularla
10. Oklou feat. FKA twigs - viscus
12. Danny L Harle feat. Caroline Polachek - Azimuth
4
geplaatst: 11 november 2025, 07:12 uur
Ik tel nog maar 17 stemmers, toch wel echt te weinig voor een finale. Ik vind het prima om de deadline op te schuiven naar 2 uur vanmiddag, hopelijk brengt dat nog wat stemmers binnen...
Mausie, Rain King, voskat, Teunnis, Edgar18, Coma Cat, Poek, shimahero, JoaMuse, panjoe, sj0n88, dumb_helicopter, dominicano fonso, Gretz en anderen
Mausie, Rain King, voskat, Teunnis, Edgar18, Coma Cat, Poek, shimahero, JoaMuse, panjoe, sj0n88, dumb_helicopter, dominicano fonso, Gretz en anderen
1
geplaatst: 11 november 2025, 07:29 uur
1. Oklou feat. FKA twigs - viscus
4. Water From Your Eyes - Nights in Armor
5. Titanic - Gotera
4. Water From Your Eyes - Nights in Armor
5. Titanic - Gotera
1
geplaatst: 11 november 2025, 09:24 uur
04. Princess Nokia - Blue Velvet
05. Santi & Tuğçe - Kuğularla
07. Oklou feat. FKA twigs - viscus
08. Danny L. Harle Feat. Caroline Polacheck - Azimuth
09. Danny Brown - Starburst
10. Water From Your Eyes - Nights in Armor
11. Titanic - Gotera
12. Gwenifer Raymond - Bleak Night in Rabbit's Wood
Hoe komt het toch dat het saaie gitaargetokkel van Bleak Night in Rabbit's Wood in de finale eindigt maar het veel betere Hayden Pedigo niet verder komt dan plek 7 in ladder 3 van mei dit jaar? Volgende nominatieronde maar een nieuwe poging wagen denk ik. Beide Danny's leveren hier ook niet hun beste werk af. Verder een prima, gevarieerde finale.
04. Princess Nokia - Blue Velvet
05. Santi & Tuğçe - Kuğularla
07. Oklou feat. FKA twigs - viscus
08. Danny L. Harle Feat. Caroline Polacheck - Azimuth
09. Danny Brown - Starburst
10. Water From Your Eyes - Nights in Armor
11. Titanic - Gotera
12. Gwenifer Raymond - Bleak Night in Rabbit's Wood
Hoe komt het toch dat het saaie gitaargetokkel van Bleak Night in Rabbit's Wood in de finale eindigt maar het veel betere Hayden Pedigo niet verder komt dan plek 7 in ladder 3 van mei dit jaar? Volgende nominatieronde maar een nieuwe poging wagen denk ik. Beide Danny's leveren hier ook niet hun beste werk af. Verder een prima, gevarieerde finale.
0
geplaatst: 11 november 2025, 13:47 uur
2. Danny L. Harle Feat. Caroline Polacheck - Azimuth
3. Sinsuke Fujieda Group - Fukushima
5. Water From Your Eyes - Nights in Armor
7. Titanic - Gotera
8. Preservation & Gabe 'Nandez - Spire
2. Danny L. Harle Feat. Caroline Polacheck - Azimuth
3. Sinsuke Fujieda Group - Fukushima
5. Water From Your Eyes - Nights in Armor
7. Titanic - Gotera
8. Preservation & Gabe 'Nandez - Spire
11
geplaatst: 11 november 2025, 14:30 uur
Het is al donker, koud en het komt met bakken uit de lucht. Waarom heb ik er nou weer voor gekozen om de deur uit te gaan? Ik heb niet eens een doel, ik dwaal maar een beetje rond. Thuis was er ook gewoon niks te doen, de muren kwamen op mij af en de stilte was luid. Het weer maakt het nu echter niet veel beter. Laat ik maar dat café inlopen, een drankje bestellen om mij op te warmen en dan zien we wel weer.
Pff, wat een drukte hierbinnen. Ik sta al een tijdje te wachten voordat de barman aan mij vraagt wat ik te drinken wil. "Doe maar iets dat mij kan opwarmen", zeg ik tegen de barman, waarna ik een glaasje whiskey voor mijn neus gezet krijg. "Waarom is het zo druk hierbinnen?" vraag ik vervolgens. "We hebben onze maandelijkse talentenjacht. Elke maand organiseren we een wedstrijd waarbij twaalf acts hun favoriete nieuwe nummers ten gehore brengen. "Hier, dit zijn de acts van vanavond." De barman drukt mij een boekje in handen. Ik zie allemaal namen staan waar ik nog nooit van gehoord heb, dus het zal vast niet zo veel voorstellen. Maar mijn drankje heb ik al, dus ik neem mijn glas mee en ga op een van de vrije stoelen aan de zijkant van de zaal zitten.
Nog voordat ik goed en wel mijn plek heb ingenomen, hoor ik door de microfoon een man de eerste act aankondigen. Ik versta niet helemaal wat hij zegt, al vang ik wel de titel van het nummer op: Mantras of iets dergelijks. Op het podium verschijnen drie jongemannen die zich voorstellen als Shaking Hand uit Manchester en snel beginnen ze met spelen. In mijn boekje lees ik nog kort de omschrijving "alternatieve rock". Ah, het wordt dus zo'n bandjesavond.
Binnen enkele seconden is die gedachte al veranderd. De titel komt gelijk terug in de intro, met een reeks herhalingen, waarna het nummer in zo'n zeven minuten tijd heerlijk opbouwt. Midwest emo met een vleugje psychedelische rock; misschien is het zelfs wel te bestempelen met flegelcore. Dit is muziek die ik in geen tijden heb gehoord. Het doet mij Ik ga wat rechterop zitten in mijn stoel. Als dit de start van de avond is, wat voor acts komen er dan nog meer?
12. Shaking Hand - Mantras (12 punten, 4 keer genoemd) (genomineerd door dumb_helicopter)
Pff, wat een drukte hierbinnen. Ik sta al een tijdje te wachten voordat de barman aan mij vraagt wat ik te drinken wil. "Doe maar iets dat mij kan opwarmen", zeg ik tegen de barman, waarna ik een glaasje whiskey voor mijn neus gezet krijg. "Waarom is het zo druk hierbinnen?" vraag ik vervolgens. "We hebben onze maandelijkse talentenjacht. Elke maand organiseren we een wedstrijd waarbij twaalf acts hun favoriete nieuwe nummers ten gehore brengen. "Hier, dit zijn de acts van vanavond." De barman drukt mij een boekje in handen. Ik zie allemaal namen staan waar ik nog nooit van gehoord heb, dus het zal vast niet zo veel voorstellen. Maar mijn drankje heb ik al, dus ik neem mijn glas mee en ga op een van de vrije stoelen aan de zijkant van de zaal zitten.
Nog voordat ik goed en wel mijn plek heb ingenomen, hoor ik door de microfoon een man de eerste act aankondigen. Ik versta niet helemaal wat hij zegt, al vang ik wel de titel van het nummer op: Mantras of iets dergelijks. Op het podium verschijnen drie jongemannen die zich voorstellen als Shaking Hand uit Manchester en snel beginnen ze met spelen. In mijn boekje lees ik nog kort de omschrijving "alternatieve rock". Ah, het wordt dus zo'n bandjesavond.
Binnen enkele seconden is die gedachte al veranderd. De titel komt gelijk terug in de intro, met een reeks herhalingen, waarna het nummer in zo'n zeven minuten tijd heerlijk opbouwt. Midwest emo met een vleugje psychedelische rock; misschien is het zelfs wel te bestempelen met flegelcore. Dit is muziek die ik in geen tijden heb gehoord. Het doet mij Ik ga wat rechterop zitten in mijn stoel. Als dit de start van de avond is, wat voor acts komen er dan nog meer?
12. Shaking Hand - Mantras (12 punten, 4 keer genoemd) (genomineerd door dumb_helicopter)
6
geplaatst: 11 november 2025, 14:57 uur
Met schuddende handen pak ik het informatieboekje erbij. Waar ik eerst niet echt serieus keek naar wat er stond, ben ik nu toch wel best geboeid. De volgende act komt uit Mexico-Stad, heet Titanic en op de drum worden ze ondersteund door Eli Keszler. "Wel lekker veel rock deze maand", hoor ik iemand uit het publiek roepen. Ondertussen komt de band het podium oplopen, met vooraan een cellist/zangeres en een gitarist/toetsenist.
Nadat de zangeres begint met zingen, vallen mij een paar dingen op. Haar betoverende stem geeft een comfortabel gevoel, maar door de drums, strijkers en blazers is het algemene gevoel van het lied wat duister. Kan het worden omschreven als industriële rock of is het niet in een genre in te delen? Misschien een beetje avant-garde of gewoon experimentele rock? Het kan mij in ieder geval wel behagen. Deze Titanic zinkt vanavond niet, maar lijkt wel te vliegen.
11. Titanic - Gotera (13 punten, 6 keer genoemd)
(genomineerd door hoi123, nummer 1 van hoi123)
Nadat de zangeres begint met zingen, vallen mij een paar dingen op. Haar betoverende stem geeft een comfortabel gevoel, maar door de drums, strijkers en blazers is het algemene gevoel van het lied wat duister. Kan het worden omschreven als industriële rock of is het niet in een genre in te delen? Misschien een beetje avant-garde of gewoon experimentele rock? Het kan mij in ieder geval wel behagen. Deze Titanic zinkt vanavond niet, maar lijkt wel te vliegen.
11. Titanic - Gotera (13 punten, 6 keer genoemd)
(genomineerd door hoi123, nummer 1 van hoi123)
5
geplaatst: 11 november 2025, 15:25 uur
Door de warmte van het café begin ik inmiddels weer wat op te drogen. Ik besluit om mijn jas, die ik eerder had aangelaten omdat ik niet van plan was lang te blijven, uit te doen en een plekje dichter bij het podium op te zoeken.
De volgende band is ondertussen aan het opbouwen. Ik zie een vergelijkbare setup als de vorige act. Een duo, waarvan een een multi-instrumentalist, Nate Amos en de andere een zeer getalenteerde zangeres, Rachel Brown. Water from Your Eyes heten ze en ze melden dat ze blij zijn dat ze vanuit Brooklyn hierheen mochten komen om vanavond mee te doen met deze wedstrijd. Het was alweer twee jaar geleden dat ze een keer werden uitgenodigd en toen kwamen ze niet eens verder dan de eerste ronde. Het nummer dat ze ten gehore gaan brengen was eerst geschreven als eentje voor het solo-project van Amos, maar kwam er niet uit. Toen hij weer muziek ging maken voor Water from Your Eyes herschreef hij het, voegde hij nieuwe instrumenten toe en zong Brown het nummer in.
De lichten gaan weer uit en de stilte in de zaal neemt toe. Is het weer een wat duister rock nummer of gaan we een hele andere kant uit. Ze beginnen met spelen en gelijk verschijnt er een glimlach op mijn gezicht. Fijne vrolijke indierock. Of toch niet? Ik luister naar de tekst en besef dat dit nummer een goede tweede laag heeft. Ook de muziek verandert naarmate het nummer vordert, niet enkel een lekker gitaarnummertje, maar er gebeurd een hoop meer. Tranentrekkend is het bijna.
10. Water From Your Eyes - Nights in Armor (14 punten, 5 keer genoemd) (genomineerd door yeahyeahyeah, nummer 1 van VladTheImpaler)
De volgende band is ondertussen aan het opbouwen. Ik zie een vergelijkbare setup als de vorige act. Een duo, waarvan een een multi-instrumentalist, Nate Amos en de andere een zeer getalenteerde zangeres, Rachel Brown. Water from Your Eyes heten ze en ze melden dat ze blij zijn dat ze vanuit Brooklyn hierheen mochten komen om vanavond mee te doen met deze wedstrijd. Het was alweer twee jaar geleden dat ze een keer werden uitgenodigd en toen kwamen ze niet eens verder dan de eerste ronde. Het nummer dat ze ten gehore gaan brengen was eerst geschreven als eentje voor het solo-project van Amos, maar kwam er niet uit. Toen hij weer muziek ging maken voor Water from Your Eyes herschreef hij het, voegde hij nieuwe instrumenten toe en zong Brown het nummer in.
De lichten gaan weer uit en de stilte in de zaal neemt toe. Is het weer een wat duister rock nummer of gaan we een hele andere kant uit. Ze beginnen met spelen en gelijk verschijnt er een glimlach op mijn gezicht. Fijne vrolijke indierock. Of toch niet? Ik luister naar de tekst en besef dat dit nummer een goede tweede laag heeft. Ook de muziek verandert naarmate het nummer vordert, niet enkel een lekker gitaarnummertje, maar er gebeurd een hoop meer. Tranentrekkend is het bijna.
10. Water From Your Eyes - Nights in Armor (14 punten, 5 keer genoemd) (genomineerd door yeahyeahyeah, nummer 1 van VladTheImpaler)
5
geplaatst: 11 november 2025, 15:54 uur
Zo, dat was me weer een optreden, ik werd redelijk weggeblazen. Ik zag dat een aantal mensen er zelfs bij gingen staan; de sfeer begint er goed in te komen. Ik ben benieuwd of de volgende deelnemer dit kan doorzetten. Er lopen drie artiesten het podium op. Een gaat achter de DJ-tafel staan en bij het aankondigen van zijn naam klinkt een luid applaus uit de zaal. Ook de andere twee zijn blijkbaar grote namen. Ik besluit mij te laten verrassen voor deze act. Kijkende naar de vorige acts zal het weer een vorm van rock zijn.
Oké, we gaan opeens een hele andere kant op. Hiphop met een soulvol refrein over de huidige staat van de wereld. Ik verbaas mijzelf over hoe goed verschillende stijlen met elkaar werken; daar is goed over nagedacht. Zal de producer dit vaker doen? De piano neemt een centrale rol in het lied. Die had ik vandaag eigenlijk nog helemaal niet gehoord, bedenk ik me, toch lekker weer. De strijd die in het nummer wordt omschreven door de rapper Black Thought kan je bijna terugzien in zijn ogen, en "so ain't nowhere to go from here but UP" komt bij mij even binnen, zeker als je kijkt naar hoe de avond begon.
9.
Danger Mouse & Black Thought feat. Rag'n'Bone Man - Up (22 punten, 7 keer genoemd)
(genomineerd door Zwammer, nummer 1 van jordidj1)
Oké, we gaan opeens een hele andere kant op. Hiphop met een soulvol refrein over de huidige staat van de wereld. Ik verbaas mijzelf over hoe goed verschillende stijlen met elkaar werken; daar is goed over nagedacht. Zal de producer dit vaker doen? De piano neemt een centrale rol in het lied. Die had ik vandaag eigenlijk nog helemaal niet gehoord, bedenk ik me, toch lekker weer. De strijd die in het nummer wordt omschreven door de rapper Black Thought kan je bijna terugzien in zijn ogen, en "so ain't nowhere to go from here but UP" komt bij mij even binnen, zeker als je kijkt naar hoe de avond begon.
9.
Danger Mouse & Black Thought feat. Rag'n'Bone Man - Up (22 punten, 7 keer genoemd)
(genomineerd door Zwammer, nummer 1 van jordidj1)
1
geplaatst: 11 november 2025, 16:05 uur
Ha, ik ging op basis van een snelle blik op de finalelijstjes uit van een laatste plek voor Gotera dus dit is al een meevaller. Geniaal nummer in ieder geval, Machine Gun wie??
4
geplaatst: 11 november 2025, 16:17 uur
Voor de volgende act klinkt opeens een bel van achter de bar vandaan. "Voor de liefhebbers: voordat de komende act begint, zijn piña colada's de helft van de prijs, zodat jullie ook alvast in de zomer/lounge-gemoedstoestand kunnen komen." Daar zeg ik geen nee tegen, dus loop ik richting de bar. Tijdens het bestellen kom ik aan de praat met een meisje uit Berlijn, dat speciaal voor Santi & Tuğçe hierheen is gekomen. Ze vertelt hoe ze het duo in haar thuisstad (en die van hen) voor het eerst had gehoord en sindsdien compleet betoverd is. Elke keer dat ze ergens optreden, probeert ze ze te zien.
Ik weet niet of het komt door de enthousiaste omschrijving van het meisje of door de piña colada, maar ik krijg een erg warm gevoel bij het optreden. De artiesten komen op het podium, de lichten dimmen en de hele zaal valt stil. Wat volgt is een trip van bijna zeven minuten, waarbij het voelt alsof de hele zaal al hun zorgen kan loslaten en zich volledig heeft overgegeven aan de muziek. Het nummer is gezongen in het Turks en juist deze taal geeft nog een extra level aan het mysterieuze en ontspannende. Na afloop van het nummer bevind ik mij in een compleet ontspannen staat, wat muziek toch met je kan doen.
8. Santi & Tuğçe - Kuğularla (24 punten, 8 keer genoemd) (genomineerd door remcodulac, nummer 1 van remcodulac en Johnny Marr)
Ik weet niet of het komt door de enthousiaste omschrijving van het meisje of door de piña colada, maar ik krijg een erg warm gevoel bij het optreden. De artiesten komen op het podium, de lichten dimmen en de hele zaal valt stil. Wat volgt is een trip van bijna zeven minuten, waarbij het voelt alsof de hele zaal al hun zorgen kan loslaten en zich volledig heeft overgegeven aan de muziek. Het nummer is gezongen in het Turks en juist deze taal geeft nog een extra level aan het mysterieuze en ontspannende. Na afloop van het nummer bevind ik mij in een compleet ontspannen staat, wat muziek toch met je kan doen.
8. Santi & Tuğçe - Kuğularla (24 punten, 8 keer genoemd) (genomineerd door remcodulac, nummer 1 van remcodulac en Johnny Marr)
3
geplaatst: 11 november 2025, 16:38 uur
In de bar beginnen mensen weer rustig met elkaar te praten, maar dat duurt niet lang. De volgende artiest loopt alweer het podium op. Gwenifer Raymond doet dit met niks meer dan haar gitaar. Juist daarom ben ik benieuwd wat er gaat komen. Het lijkt mij toch ingewikkeld om een volledig nummer neer te zetten met enkel je instrument. Zelfs de microfoon is weggehaald, dus zingen zal ze ook niet doen.
Gwenifer Raymond gaat zitten en wat volgt Is minutenlange verbazing van mijn kant uit. Ik heb zelden iemand met slechts één instrument zo'n verhaal kunnen vertellen. Ik lees in mijn boekje dat het geïnsprieerd is op de avonturen van Raymond in het bos toen ze klein was. Ik doe mijn ogen dicht en stel me voor alsof ik zelf ook in het bos ben. Ik ren steeds verder en dieper het bos in en de takken vliegen langs mijn hoofd. De bomen lijken steeds dichter en dichter bij elkaar te staan en dan opeens; klaar. Wat een ervaring. Groot applaus.
7. Gwenifer Raymond - Bleak Night in Rabbit's Wood (26 punten, 8 keer genoemd)
(genomineerd door pauljojo)
(vanaf 12:20)
Gwenifer Raymond gaat zitten en wat volgt Is minutenlange verbazing van mijn kant uit. Ik heb zelden iemand met slechts één instrument zo'n verhaal kunnen vertellen. Ik lees in mijn boekje dat het geïnsprieerd is op de avonturen van Raymond in het bos toen ze klein was. Ik doe mijn ogen dicht en stel me voor alsof ik zelf ook in het bos ben. Ik ren steeds verder en dieper het bos in en de takken vliegen langs mijn hoofd. De bomen lijken steeds dichter en dichter bij elkaar te staan en dan opeens; klaar. Wat een ervaring. Groot applaus.
7. Gwenifer Raymond - Bleak Night in Rabbit's Wood (26 punten, 8 keer genoemd)
(genomineerd door pauljojo)
(vanaf 12:20)
4
geplaatst: 11 november 2025, 16:56 uur
Deze avond is een flinke rollercoaster. We begonnen met verschillende soorten rock, toen soulvolle hiphop en vervolgens twee nummers die mij beide volledig tot rust hebben gebracht. Hoewel ik echt aan het genieten ben, merk ik wel dat mijn energie wat aan het wegebben is. Zal ik mijn avond hierbij laten of kijk ik toch nog even aan wat de volgende act is? Denkend aan de hoop taken die ik morgen weer moet doen, besluit ik om te gaan.
Nog voordat ik de kans heb gehad om mijn jas aan te doen, komt Danny Brown met een energieboost waar je u tegen zegt het podium oplopen. Brown rapt over een beat waarover je normaal gesproken helemaal niet kan rappen. En toch klopt het. Halverwege het lied is er nog een wisseling van beat, en het lijkt nog gekker te worden. Mijn jas leg ik maar weer neer, dit kan ik toch niet níet zien. Ik kijk mijn ogen uit; zulke hiphop heb ik weinig voorbij zien komen. Na afloop blijf ik nog een minuutje zitten; wat voor optreden heb ik nou weer meegemaakt? Erg bijzonder, dat zeker. Ik bestel nog maar een biertje.
6. Danny Brown - Starburst (26 punten, 11 keer genoemd) (genomineerd door yeahyeahyeah, nummer 1 van yeahyeahyeah)
Nog voordat ik de kans heb gehad om mijn jas aan te doen, komt Danny Brown met een energieboost waar je u tegen zegt het podium oplopen. Brown rapt over een beat waarover je normaal gesproken helemaal niet kan rappen. En toch klopt het. Halverwege het lied is er nog een wisseling van beat, en het lijkt nog gekker te worden. Mijn jas leg ik maar weer neer, dit kan ik toch niet níet zien. Ik kijk mijn ogen uit; zulke hiphop heb ik weinig voorbij zien komen. Na afloop blijf ik nog een minuutje zitten; wat voor optreden heb ik nou weer meegemaakt? Erg bijzonder, dat zeker. Ik bestel nog maar een biertje.
6. Danny Brown - Starburst (26 punten, 11 keer genoemd) (genomineerd door yeahyeahyeah, nummer 1 van yeahyeahyeah)
5
geplaatst: 11 november 2025, 18:00 uur
Bij de volgende act klinkt geroezemoes door de zaal. "Staan ze zo laag?" "Ik dacht dat ze alleen maar konden winnen." Ik vraag aan de man naast mij waar dit allemaal over gaat. "Preservation & Gabe 'Nandez hebben deze wedstrijd de afgelopen twee maanden gewonnen en iedereen dacht dat het deze keer weer zo makkelijk zou gaan, maar het blijkt toch anders te zijn." "Een vijfde plek in de finale, dat is toch een mooie plek", vraag ik, waarna de man reageert dat dat absoluut zo is, en dat het met de hiphop van de twee ook bijna niet anders kan.
De mannen komen met veel bravoure het podium op en zetten een optreden neer waaruit blijkt dat ze echt al een tijdje meegaan. Het is bijna niet te vergelijken met de hiphop van Danny Brown, een compleet andere kant van het genre. De mannen bedanken na het optreden voor de steun die ze de afgelopen maanden van het publiek hebben gehad en zijn benieuwd wat de toekomst gaat brengen. Ik ben dat in ieder geval ook, terwijl ik de datum voor volgende maand in mijn agenda zet.
5. Preservation & Gabe 'Nandez - Spire (27 punten, 11 keer genoemd) (genomineerd door Choconas)
De mannen komen met veel bravoure het podium op en zetten een optreden neer waaruit blijkt dat ze echt al een tijdje meegaan. Het is bijna niet te vergelijken met de hiphop van Danny Brown, een compleet andere kant van het genre. De mannen bedanken na het optreden voor de steun die ze de afgelopen maanden van het publiek hebben gehad en zijn benieuwd wat de toekomst gaat brengen. Ik ben dat in ieder geval ook, terwijl ik de datum voor volgende maand in mijn agenda zet.
5. Preservation & Gabe 'Nandez - Spire (27 punten, 11 keer genoemd) (genomineerd door Choconas)
3
geplaatst: 11 november 2025, 18:10 uur
Lekkere presentatie, Etob!
Overigens vind ik Spire beter dan de afgelopen 2 maandwinnaars, maar ik ben blij dat ze niet weer hebben gewonnen.
Overigens vind ik Spire beter dan de afgelopen 2 maandwinnaars, maar ik ben blij dat ze niet weer hebben gewonnen.
5
geplaatst: 11 november 2025, 18:12 uur
Inmiddels heb ik besloten om de laatste vier nummers ook aan te horen. Ik ben over mijn vermoeidheid heen na het hiphop-tweeluik en kijk in het boekje wat hierna komt. In het boekje staat dat het volgende lied een samenwerking is van Danny L Harle met Caroline Polachek. De twee zijn al meermaals met elkaar een samenwerking aangegaan, en blijven dit doen. Het nummer staat omschreven als een tranceballad. Er klinkt een aankondiging dat alle mensen moeten opstaan en dat de stoelen de zaal uit worden gehaald. De muziek die volgt is namelijk muziek waar op gedanst moet worden.
Dit is het laatste wat ik eerder op de avond had verwacht, dat ik met een hele hoop muziekliefhebbers sta te dansen in een café. Danny L Harle start zijn techno-achtige beat en dan hoor ik het, de hemelse stem van Caroline Polachek. Het werkt perfect samen met de dromerige beat en opnieuw lijkt het alsof ik helemaal niet op deze plek ben, totdat de drop komt en we met de hele zaal losgaan. Wat een knaller! Na het nummer bestel ik snel een watertje, want wat hebben we een boel bewogen.
4. Danny L Harle feat. Caroline Polachek - Azimuth (27 punten, 9 keer genoemd) (genomineerd door Martijn Jonkers, nummer 1 van Martijn Jonkers)
Dit is het laatste wat ik eerder op de avond had verwacht, dat ik met een hele hoop muziekliefhebbers sta te dansen in een café. Danny L Harle start zijn techno-achtige beat en dan hoor ik het, de hemelse stem van Caroline Polachek. Het werkt perfect samen met de dromerige beat en opnieuw lijkt het alsof ik helemaal niet op deze plek ben, totdat de drop komt en we met de hele zaal losgaan. Wat een knaller! Na het nummer bestel ik snel een watertje, want wat hebben we een boel bewogen.
4. Danny L Harle feat. Caroline Polachek - Azimuth (27 punten, 9 keer genoemd) (genomineerd door Martijn Jonkers, nummer 1 van Martijn Jonkers)
2
geplaatst: 11 november 2025, 18:20 uur
Overigens is de azimut de hoek waarin een object zich bevindt t.o.v. het absolute noorden, voor wie het interesseert. Tot zover mijn beroepsdeformatie werkende voor een zonne-energiebedrijf.
7
geplaatst: 11 november 2025, 18:28 uur
Wij blijven staan voor het volgende nummer. Als fan van het werk van David Lynch ben ik blij om te lezen dat de titel daadwerkelijk een hommage is naar de film. Ik verwacht dat ook wel gelijk een krachtig nummer. Als Princess Nokia de zaal inkomt klinkt een inmens applaus. Haar nummer wordt al flink gedragen onder het publiek.
Tijdens haar optreden besef ik waarom dat zo is. Princess Nokia brengt met Blue Velvet een boodschap over die in deze tijd nog steeds nodig is; het gaat over de vele onrechten die vrouwen worden aangedaan, de dubbele standaarden, het stilzwijgen van de maatschappij. Maar ook over de vrouwelijke kracht en het omarmen van de vrouwelijke indentiteit. In het hiphopnummer weer Princess Nokia deze boodschap met zo veel passie en urgentie over te brengen, dat het mij echt doet raken. De boodschap is belangrijk en het nummer goed. Ik ben er zelf even stil van, en besluit om kort buiten een luchtje te scheppen.
3. Princess Nokia - Blue Velvet (30 punten, 10 keer genoemd)
(genomineerd door Titmeister, nummer 1 van Titmeister, Teunnis en AstroStart)
Tijdens haar optreden besef ik waarom dat zo is. Princess Nokia brengt met Blue Velvet een boodschap over die in deze tijd nog steeds nodig is; het gaat over de vele onrechten die vrouwen worden aangedaan, de dubbele standaarden, het stilzwijgen van de maatschappij. Maar ook over de vrouwelijke kracht en het omarmen van de vrouwelijke indentiteit. In het hiphopnummer weer Princess Nokia deze boodschap met zo veel passie en urgentie over te brengen, dat het mij echt doet raken. De boodschap is belangrijk en het nummer goed. Ik ben er zelf even stil van, en besluit om kort buiten een luchtje te scheppen.
3. Princess Nokia - Blue Velvet (30 punten, 10 keer genoemd)
(genomineerd door Titmeister, nummer 1 van Titmeister, Teunnis en AstroStart)
8
geplaatst: 11 november 2025, 18:54 uur
Buiten hoor ik de mensen al praten over het volgende nummer. "Twee koninginnen die eindelijk met elkaar samenwerken, dit is een droom die voor mij uitkomt." "Dit wordt ook echt daadwerkelijk wegdromen, dat kan niet anders met hun stijlen en stemmen." Het is voor mij weer duidelijk wat er te wachten staat. Nadat ik ben afgekoeld, loop ik weer naar binnen en ga ik klaarstaan voor weer een nieuwe betovering.
Het lied klinkt en net zoals de stem van Caroline Polachek eerder, voel ik de stem van zowel Oklou als FKA twigs in mijn hele lichaam. Hun artpop doet iets bijzonders met mij. Het is klein, herkenbaar en ontroert. Het is toch bijzonder wat zulke muziek met mij kan doen. Mijn sombere gevoel aan het begin van de avond is compleet verdwenen, en ik ben puur aan het genieten. En het mooie is: ik heb weer allemaal nieuwe muziek kunnen ontdekken die ik nooit zou hebben gehoord als ik hier niet was binnengelopen. Een blij gevoel overheerst.
2. Oklou feat. FKA twigs - viscus (31 punten, 8 keer genoemd) (genomineerd door Arno, nummer 1 van Zwammer, Coma Cat, Arno, Arrie en Etob)
Met mijn nieuwe goede humeur ga ik klaarstaan voor de laatste act van de avond. Ik vraag aan de buurman van eerder wat hij van Sinsuke Fujieda Group verwacht. "Ik ben zó blij dat er eindelijk weer een jazznummer in de finale staat en ik ben blij verrast dat deze zo hoog heeft mogen scoren. Dit is luistermuziek, jongeman, bijna spiritueel." Voor het laatste nummer neem ik plaats aan de bar. Ik bestel nog een laatste whiskey en kijk wat er op het podium gebeurt.
Zoals goed jazz beaamt, wordt er echt gespeeld op het podium door de muzikanten; een solo van de saxofonist, de pianist, de drummer laat zich horen, en toch past het allemaal perfect bij elkaar. Tien minuten lang gaat dit door en geen milliseconde hiervan is mijn aandacht niet gegrepen. Na afloop bedankt het ensemble het publiek dat het zijn favoriet van de maand is. En terecht.
De bar loopt leeg en ook ik besluit huiswaarts te gaan, maar met een compleet ander gevoel dan eerder op de dag. Muziek heeft weer gedaan wat muziek met mij (en vele anderen) kan doen: mij opvrolijken, mijn dag maken en mij met een heerlijk gevoel doen slapen. Ik kijk nu alweer uit naar de volgende maand; deze wedstrijd ga ik absoluut vaker bijwonen.
1. Sinsuke Fujieda Group - Fukushima (48 punten, 13 keer genoemd) (genomineerd door Choconas, nummer 1 van Rain King, AOVV, Choconas, Gyzzz en pauljojo)
Het lied klinkt en net zoals de stem van Caroline Polachek eerder, voel ik de stem van zowel Oklou als FKA twigs in mijn hele lichaam. Hun artpop doet iets bijzonders met mij. Het is klein, herkenbaar en ontroert. Het is toch bijzonder wat zulke muziek met mij kan doen. Mijn sombere gevoel aan het begin van de avond is compleet verdwenen, en ik ben puur aan het genieten. En het mooie is: ik heb weer allemaal nieuwe muziek kunnen ontdekken die ik nooit zou hebben gehoord als ik hier niet was binnengelopen. Een blij gevoel overheerst.
2. Oklou feat. FKA twigs - viscus (31 punten, 8 keer genoemd) (genomineerd door Arno, nummer 1 van Zwammer, Coma Cat, Arno, Arrie en Etob)
Met mijn nieuwe goede humeur ga ik klaarstaan voor de laatste act van de avond. Ik vraag aan de buurman van eerder wat hij van Sinsuke Fujieda Group verwacht. "Ik ben zó blij dat er eindelijk weer een jazznummer in de finale staat en ik ben blij verrast dat deze zo hoog heeft mogen scoren. Dit is luistermuziek, jongeman, bijna spiritueel." Voor het laatste nummer neem ik plaats aan de bar. Ik bestel nog een laatste whiskey en kijk wat er op het podium gebeurt.
Zoals goed jazz beaamt, wordt er echt gespeeld op het podium door de muzikanten; een solo van de saxofonist, de pianist, de drummer laat zich horen, en toch past het allemaal perfect bij elkaar. Tien minuten lang gaat dit door en geen milliseconde hiervan is mijn aandacht niet gegrepen. Na afloop bedankt het ensemble het publiek dat het zijn favoriet van de maand is. En terecht.
De bar loopt leeg en ook ik besluit huiswaarts te gaan, maar met een compleet ander gevoel dan eerder op de dag. Muziek heeft weer gedaan wat muziek met mij (en vele anderen) kan doen: mij opvrolijken, mijn dag maken en mij met een heerlijk gevoel doen slapen. Ik kijk nu alweer uit naar de volgende maand; deze wedstrijd ga ik absoluut vaker bijwonen.
1. Sinsuke Fujieda Group - Fukushima (48 punten, 13 keer genoemd) (genomineerd door Choconas, nummer 1 van Rain King, AOVV, Choconas, Gyzzz en pauljojo)
1
geplaatst: 11 november 2025, 19:08 uur
Heel veel dank Etob! Enorm genoten van je café-ervaring.
Niet echt mijn nummer 1, al kan ik het lied zeker appreciëren. Maar 2 en 3 zijn wel toppp.
Niet echt mijn nummer 1, al kan ik het lied zeker appreciëren. Maar 2 en 3 zijn wel toppp.

* denotes required fields.