MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of #7: Rock en pop 60's Bobbys!

zoeken in:
15. Earth, Wind & Fire feat. The Emotions - Boogie Wonderland (174 punten, 21 stemmers, nummer 1 van All Day Watcher
14. Sister Sledge - He's the Greatest Dancer (177 punten, 21 stemmers)
13. Santa Esmeralda & Leroy Gomez - Don't Let Me Be Misunderstood * (183 punten, 22 stemmers, nummer 1 van Simon77)
12. Chic - Good Times * (189 punten, 24 stemmers, nummer 1 van pureshores en T.O.)
11. Earth, Wind & Fire - September * (196 punten, 24 stemmers, nummer 1 van Bucquoy en Hedser)

Net buiten de top 10 en onder de 200 punten vinden we de eerste Sister Sledge, de eerste Chic, de eerste 2 Earth, Wind & Fires en Santa Esmeralda - waarvan ik deze week het bestaan van de 16 minuten-versie ontdekte en die is idd heel veel beter. 4/5 nummers hebben nummer 1-plekken, maar He's the Greatest Dancer heeft dé baslijn van Bernard Edwards. Samen Nile Rodgers is hij de numerieke winnaar van deze GH, met 4 producties in de finale, voor Maurice White en Giorgio Moroder, met ieder 3.

10. Sylvester - You Make Me Feel (Mighty Real) * (203 punten, 27 stemmers)

Eerlijk is eerlijk, ik had Sylvester misschien een heel klein tikkeltje over het hoofd gezien in de startlijst. Gelukkig werd dat ruimschoots goedgemaakt in de nominatieronde en de finale, met een mooie top 10-plek tot gevolg.

9. Earth, Wind & Fire - Fantasy * (205 punten, 20 stemmers, nummer 1 van: 50tracks, ECooper, Johnny Marrissey en Rudi S

Van de meeste nummers in deze finale krijg ik zin om te dansen, maar Fantasy vind ik eigenlijk meer een chillnummer. Wel een goede, en dankzij 4 eerste plekken ook de best scorende EWF in de finale.

Titmeister schreef:

Eerlijk is eerlijk, ik had Sylvester misschien een heel klein tikkeltje over het hoofd gezien in de startlijst.

Tja, als de samensteller en organisator van dienst het al over hoofd ziet

vigil schreef:
(quote)

Tja, als de samensteller en organisator van dienst het al over hoofd ziet

Ik dacht ten onrechte dat ie van na DDN was

Titmeister schreef:
(quote)

Ik dacht ten onrechte dat ie van na DDN was

Misschien door de Jimmi Sommerville cover?

Titmeister schreef:

9. Earth, Wind & Fire - Fantasy * (205 punten, 20 stemmers, nummer 1 van: 50tracks, ECooper, Johnny Marrissey en Rudi S

Van de meeste nummers in deze finale krijg ik zin om te dansen, maar Fantasy vind ik eigenlijk meer een chillnummer. Wel een goede, en dankzij 4 eerste plekken ook de best scorende EWF in de finale.

Als je eenmaal zo oud als mijn persoontje bent dan ben je al erg blij als het lukt om op Fantasy te dansen

8. Bee Gees - Stayin' Alive (206 punten, 25 stemmers, nummer 1 van dynamo d en Poeha)

Bee Gees waren een van de eerste witte popbands die op de discotrein sprongen; mede dankzij Saturday Night Fever bracht ze dat ongekend succes. Stayin' Alive miste bijna de finale, maar scoort een solide 8e plek.

7. ABBA - Summer Night City (210 punten, 27 stemmers, nummer 1 van Brunniepoo)

Wel disco, geen disco, proto-disco? Duidelijk is dat ABBA's grootste discoklapper post-DDN is. Desondanks scoort Summer Night City een nette 7e plek.

Titmeister schreef:
8. Bee Gees - Stayin' Alive (206 punten, 25 stemmers, nummer 1 van dynamo d en Poeha)

Bee Gees waren een van de eerste witte popbands die op de discotrein sprongen; mede dankzij Saturday Night Fever bracht ze dat ongekend succes. Stayin' Alive miste bijna de finale, maar scoort een solide 8e plek.

De Bee Gees zijn sowieso geweldig. Ze hebben door hun discomuziek het indertijd zwaar gehad door o.a. bommeldingen en bedreigingen. Zie de documentaire How Can You Mend a Broken Heart.

6. Chic - Le Freak (221 punten, 27 stemmers, nummer 1 van koosknook en wendyvortex

Chic was wellicht de heetste discogroep ten tijde van DDN. Le Freak was een hit op dansvloeren tot in verste uithoeken van de wereld.

5. Sister Sledge - Lost in Music * (252 punten 30 stemmers)

Lost In Music was de ultieme allemansvriend, met 30 noteringen maar zonder topscore. Daarmee eindigen Nile en Bernie stabiel in de subtop, maar op gepaste afstand van de podiumkandidaten.

4. Giorgio Moroder - Chase * (289 punten, 30 stemmers, nummer 1 van Arrie, geldwolfje, judgepaddy en vigil

Een van de weinige finalisten die geen hit werd. Desondanks is deze plek in de finale voor mij logisch. Chase draagt al Moroders signature sound die bepalend werd voor de jaren '80.

3. Cerrone - Supernature (302 punten, 28 stemmers, nummer 1 van Edgar18, herman, Johnny Marr, Martijn Jonkers en Titmeister)

Ook Supernature werd geen hit in NL - sterker nog, in ons land scoorde Cerrone maar 1 C minor hitje. Zeer onterecht natuurlijk, want dit nummer is 10 minuten spacedisco-hemel. Daarmee heeft de Franse discodrummer absoluut zijn stempel op de muziekgeschiedenis gedrukt en dat levert hem een bronzen plak op.

2. Michael Jackson - Don't Stop 'til You Get Enough * (319 punte, 31 stemmers, nummer 1 van andré en jeroentjuhhh

Michael Jackson was ten tijde van Disco Demolition Night al een gevestigde naam, maar onder de vleugels van Quincy Jones en surfend op de discogolf groeide hij uit tot wereldster met Don't Stop 'til You Get Enough - 2 dagen voor DDN uitgebracht - en bijbehorend album Off the Wall. Daarmee werd MJ best of the rest.

1. Donna Summer - I Feel Love (436 punten, 38 stemmers, nummer 1 van aERodynamIC, ArthurDZ, Dance Lover, EvilDrSmith, GrafGantz, Gretz, Mjuman, ranboy, sq, Superbitch, Teunnis en yeahyeahyeah

De vraag was niet of, maar met hoe grote voorsprong I Feel Love de Greatest Hits of Disco Demolition Night zou winnen. De hoeksteen van de moderne dance scoort als enige disconummer al jaren in de top van allerlei spelletjes hier op de site. Daarmee wint ze alweer haar 2e (!) Greatest Hits, alleen dit jaar al.

Rest mij niks dan alle deelnemers te bedanken voor de fijne discoweek. Groove on!

Prachtige winnares! Zet iedereen vanaf plek 7 gewoon op een ronde achterstand.

Disco leeft nog steeds zo blijkt maar weer eens.

Dank Titmeister voor de inspirerende presentatie!

Je verwacht de winnaar niet, toch
Bedankt Heiko voor het organiseren en presenteren.

Fijn om te zien dat er zoveel animo was voor deze heerlijke discoweek. Hartelijk dank aan discomeister Titmeister voor de organisatie en fijne presentatie

Het ergste is nog dat ABBA voor de Bee Gees eindigt. Voorspelbare winnares, maar dank aan Titmeister voor deze muzikale topweek.

Bedankt Titmeister! Dat was een flink levendige GH week, geheel passend bij het genre dat je behandelde.

En dan is het nu tijd voor weer iets heel anders: filmmuziek.

Had zelf ook getwijfeld om I Feel Love op 1 te zetten , bij Rolling Stone staat ie daar ook .

200 Greatest Dance Songs - rollingstone.com

Compliment voor mooie eindstand.
Bedankt voor het meedoen !

GREATEST HITS OF JAMES BOND THEME SONGS – RONDE 1
https://spoilertown.com/wp-content/uploads/2025/08/007-james-bond-movies-actors-and-next-bond.webp

“My name is Bond. James Bond.”

Tja, wie is er niet opgegroeid met deze filmreeks? Tussen 1962 en 2021 zijn maar liefst 25 officiële films verschenen over de beroemde Britse spion uit de boeken van Ian Fleming. Nummer 26 is inmiddels in voorbereiding en onlangs werd de regisseur bekend gemaakt (Denis Villeneuve). Wie dit keer 007 gaat spelen en hoe de verhaallijn verder moet na het vrij definitieve einde van de vorige film, blijft voorlopig nog voer voor speculatie.

Maar goed, we hebben het op MuMe natuurlijk niet over films, maar over muziek. En ook op dat vlak hebben de Bond films de afgelopen decennia veel moois opgeleverd. Zowel grote hits die iedereen nog kent, als oudere pareltjes die wat in de vergetelheid dreigen te raken. Laten we al deze Bond titelsongs, die eigenlijk een genre op zich vormen, deze week weer eens wat aandacht geven. In 2011 is dit al eens in de vorm van een KO gebeurd zag ik, en nu gaan we deze nummers voor het eerst echt op volgorde zetten.

Door het beperkte aantal beschikbare nummers zal het spelletje deze week wel iets anders verlopen dan we gewend zijn. De nominatieronde komt te vervallen. Alle 26 nummers die op deze meest recente verzamelaar van Bond titelsongs te vinden zijn, vormen samen de startlijst. “26?” hoor ik jullie denken. Ja, van de film On Her Majesty's Secret Service worden zowel het nummer van Louis Armstrong als een instrumentaal stuk van The John Barry Orchestra als titelsong aangemerkt.

De finale wil ik graag zoals gebruikelijk spelen met 20 nummers. We beginnen in ronde 1 direct met elimineren, waarbij ik jullie vraag de 6 minste nummers eruit te pikken. Jullie hebben hiervoor tot dinsdag 2 december om 19:30.

Daarna hebben jullie nog drie dagen de tijd om je verder onder te dompelen in de muzikale wereld van Bond en je top 10 lijstje in te dienen. Vrijdagavond presenteer ik de uitslag.

Hierbij alle nummers op alfabetische volgorde en een Spotify playlist.

Adele - Skyfall
A-Ha - The Living Daylights
Billie Eilish - No Time to Die
Carly Simon - Nobody Does It Better
Chris Cornell - You Know My Name
Duran Duran - A View to a Kill
Garbage - The World Is Not Enough
Gladys Knight - Licence to Kill
Jack White & Alicia Keys - Another Way to Die
Louis Armstrong - We Have All the Time in the World
Lulu - The Man with the Golden Gun
Madonna - Die Another Day
Matt Monro - From Russia with Love
Nancy Sinatra - You Only Live Twice
Paul McCartney & Wings - Live and Let Die
Rita Coolidge - All Time High
Sam Smith - Writing's on the Wall
Sheena Easton - For Your Eyes Only
Sheryl Crow - Tomorrow Never Dies
Shirley Bassey - Diamonds Are Forever
Shirley Bassey - Goldfinger
Shirley Bassey - Moonraker
The John Barry Orchestra - James Bond Theme
The John Barry Orchestra - On Her Majesty's Secret Service
Tina Turner - Goldeneye
Tom Jones - Thunderball

Veel luisterplezier gewenst! Ik ben benieuwd naar jullie eliminaties.

Casartelli, cosmic kid, DjFrankie of panjoe: wil één van jullie de topic titel aanpassen? Alvast bedankt!

Dank voor een fijne discoweek Titmeister.

De Bond song vind ik ook een leuk thema. Ik kan ze allemaal dromen (fan van de filmreeks), dus ik zal er eens even zes 'missers' uit pikken.

The John Barry Orchestra - On Her Majesty's Secret Service (één song per film en dan kies ik voor L.A.)

De songs van White & Keys en Sam Smith vind ik de enige echt zwakke Bond songs. Moonraker, You Know My Name en The World is Not Enough zijn ook niet echt hoogvliegers. De instrumental van John Barry's Orchestra vind ik wel mooi, maar We Have All the Time in the World is voor mij de ultieme On Her Majesty's Secret Service theme song.

Nancy Sinatra - You Only Live Twice

Paul McCartney & Wings - Live and Let Die

Precies zes, die wel erg zwakjes aftekenen tegenover de rest.

Bedankt Heiko, het was erg leuk!!

Wat ook errug leuk is dat zijn James Bond en bijbehorende soundtracks!

Tom Jones - Thunderball

En nog een even een bedankje aan Titmeister die ervoor gezorgd heeft dat ik alvast 1 MuMeladder 2026 nominatie heb

Erg leuke muziekjes
Deze moeten het dan maar zijn , maar die zijn niet allemaal slecht .

Tina Turner - Goldeneye

A-Ha - The Living Daylights
Gladys Knight - Licence to Kill

Tina Turner - Goldeneye
Tom Jones - Thunderball

Vreemd dat We Have All the Time in the World al drie keer genoemd is. Een van de mooiste Bond liedjes, met gemak top vijf. Licence To Kill, Goldeneye en The Living Daylights verwachtte ik ook niet direct in deze ronde.

Gast
geplaatst: vandaag om 19:44 uur

geplaatst: vandaag om 19:44 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.