MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of #7: Rock en pop 60's Bobbys!

zoeken in:
GREATEST HITS OF GAZPACHO – RONDE 2
https://kscopemusic.com/wp-content/uploads/2020/07/ggg-scaled.jpg
Allereerst bedankt voor het insturen van jullie nominaties! We waren het over behoorlijk veel nummers eens en dus is het aantal unieke nummers dat is genoemd in onze 14 lijstjes relatief laag: 33 stuks.

Alles met meer dan 7 stemmen heeft een plekje in de volgende ronde verdiend en daarmee komen we precies op de gewenste 10 aanvullingen uit:

Upside Down (11)
Winter Is Never (11)
Chequered Light Buildings (10)
Black Lily (8)
Desert Flight (8)
I've Been Walking (8)
Defense Mechanism (7)
Emperor Bespoke (7)
The Wizard of Altai Mountains (7)
Vera (7)

Helaas Outlaw104, Valerie kwam inderdaad een paar Friends tekort voor een uitnodiging voor het volgende deel van dit feestje. Fireworker was met 6 nominaties het enige nummer dat echt net buiten de boot valt.

Wat mij betreft geen grote verrassingen in de uitkomst. Hooguit dat van het album Soyuz (2018) niet Soyuz One doorgaat, maar Emperor Bespoke.

Dan gaan we nu een extra ingrediënt toevoegen aan de koude tomatensoep… een zure appel. Daar zullen we met elkaar doorheen moeten bijten in de eliminatie-ronde. Welke 10 nummers behoren nét niet tot het beste werk van Gazpacho?

Onderstaand de complete lijst, waarvan je hier de bijgewerkte Spotify playlist kunt vinden.

117.0
Black Lily*
Bravo
Chequered Light Buildings*
Death Room
Defense Mechanism*
Desert Flight*
Dream of Stone
Emperor Bespoke*
Hell Freezes Over I
Hell Freezes Over II
I've Been Walking*
I've Been Walking Part 2
Know Your Time
Massive Illusion
Missa Atropos
Molok Rising
Sapien
Sea of Tranquility
Snowman
Soyuz Out
Space Cowboy
Splendid Isolation
The Walk
The Wizard of Altai Mountains*
Tick Tock
Upside Down*
Vera*
Vulture
Winter Is Never*

Deadline: woensdag 26 maart om 20:00.

Sterkte met deze vervelende klus!

117.0
Death Room
Hell Freezes Over I
Hell Freezes Over II
Know Your Time
Molok Rising
Sea of Tranquility
Snowman
Space Cowboy
Vulture

117.0
Bravo
Desert Flight*
Hell Freezes Over I
Hell Freezes Over II
Know Your Time
Molok Rising
Sea of Tranquility
Splendid Isolation
Vulture

117.0
Black Lily*
Bravo
Hell Freezes Over I
Hell Freezes Over II
Missa Atropos
Molok Rising
Snowman
Splendid Isolation
Vulture

117.0
Chequered Light Buildings
Defense Mechanism
Hell Freezes Over I
Hell Freezes Over II
Know Your Time
Space Cowboy
The Wizard of Altai Mountains
Vera
Vulture

117.0
Death Room
Defense Mechanism*
Know Your Time
Molok Rising
Sea of Tranquility
Snowman
Space Cowboy
Vulture

Hell Freezes Over bij iedereen op de schop? Met name Part I is prachtig.
Het gaat hier niet om Eagles

Emperor Bespoke*
Hell Freezes Over I
Hell Freezes Over II
Know Your Time
Massive Illusion
Molok Rising
Sapien
Snowman
Space Cowboy
Vulture

Met pijn in mijn hart sneuvelen hier toch wat geweldige nummers zeg. Waarom doe ik hier ook alweer aan mee...

117.0
Snowman
Bravo
Vulture
Space Cowboy
Sapien
Know your Time
Molok Rising
Hell Freezes Over I
Hell Freezes Over II

Hou vol, legian. Dit snoeiwerk gaat ongetwijfeld bijdragen aan een fantastische eindlijst!

Die hoop houd ik er maar in dan.

117.0
Bravo
Emperor Bespoke*
Hell Freezes Over I
Hell Freezes Over II
Missa Atropos
Molok Rising
Sapien
Soyuz Out
Splendid Isolation

Bravo
Death Room
Emperor Bespoke*
Know Your Time
Molok Rising
Sea of Tranquility
Snowman
Vulture
Hell Freezes Over I

GAZPACHO WEETJE #3

De muziek van Gazpacho is bij vlagen tamelijk complex. Toch hebben niet alle bandleden een muzikale opleiding genoten. Zanger Jan Henrik Ohme en gitarist Jon-Arne Vilbo hebben nooit een muziekschool van binnen gezien.

Daarnaast zijn niet alle bandleden fulltime muzikant. Zo bekleedt Ohme een management functie bij Sony Music en produceert toetsenist Thomas Andersen radio commercials. Gitarist Vilbo is marketing manager bij een farmaceutisch bedrijf.

vigil schreef:
... maar qua kijkvermaak leek het toch wel erg veel op de docentenband van school met de leraren Wiskunde, Scheikunde, Maatschappijleer en Economie zeg maar.

Om precies te zijn is Gazpacho dus een groepje managers met de uitstraling van een docentenband

In interviews geven de bandleden overigens aan meer artistieke vrijheid en minder druk te ervaren doordat ze niet financieel afhankelijk zijn van de band. En dat heeft ons al heel wat mooie muziek opgeleverd!

Het feit dat diverse bandleden ook een ‘normale’ baan hebben, is tevens de verklaring voor de korte tours van Gazpacho: de mannen moeten er immers hun vakantiedagen voor aanspreken.

117.0
Black Lily*
Bravo
Desert Flight*
Emperor Bespoke*
Know Your Time
Sapien
Sea of Tranquility
Upside Down*
Vera*

Vanmiddag stond en nu staat de playlist te draaien en ik ben nog niet aan het einde, sterker nog, moet nog een uurtje. Net is Vulture langs gekomen en kreeg van mij een top20 vinkje en ik zie nu dat bijna iedereen deze weg wilt hebben dus ik kan morgen weer over nieuw beginnen...

GAZPACHO WEETJE #4

Nederland en Duitsland zijn de landen waar Gazpacho het meeste optreedt. Poppodium Boerderij in Zoetermeer is één van hun favoriete gebouwen om hun tourbus naast te parkeren.
https://r.testifier.nl/Acbs8526SDKI/resizing_type:fit/width:1080/height:720/plain/https://s3-newsifier.ams3.digitaloceanspaces.com/zoetermeer.nieuws.store/images/2024-04/dsc-4576.jpg@webp

In 2007 vond hier Gazpacho’s eerste internationale show als headliner plaats en sindsdien werd Zoetermeer zelden overgeslagen tijdens een tour.

Tijdens een show in april 2014 werd het live-album Night of the Demon hier ook opgenomen. Toevallig was dit mijn eerste concert van de mannen, dus erg leuk dat ik op dvd kan blijven nagenieten van die bijzondere avond.

117.0
Bravo
Death Room
Desert Flight*
Emperor Bespoke*
Hell Freezes Over I
Hell Freezes Over II
Sea of Tranquility
Vera*
Vulture

Nog 50 minuten tot de deadline. Finidi, Casartelli en Bonk, doen jullie ook nog mee met het wegstrepen? Of is deze klus te pijnlijk?

Niet zo zeer te pijnlijk , wel te weinig tijd.

117.0
Death Room
Desert Flight
Hell Freezes Over II
Know Your Time
Molok Rising
Sea of Tranquility
Snowman
The Wizard of Altai Mountains
Vulture

Casartelli (moderator)
Wat Bonk zegt

GREATEST HITS OF GAZPACHO – FINALE
https://i0.wp.com/www.progradar.org/wp-content/uploads/2021/12/Band.jpeg?resize=825%2C510&ssl=1

Het is tijd om afscheid te nemen van een aantal nummers. Met 7 of meer (tegen)stemmen, gebaseerd op 12 ingediende lijstjes, is dit rijtje afgevallen:

117.0 (10)
Vulture (10)
Hell Freezes Over I (9)
Hell Freezes Over II (9)
Know Your Time (9)
Molok Rising (9)
Bravo (7)
Sea of Tranquility (7)
Snowman (7)

Emperor Bespoke, Space Cowboy en Death Room werden ieder 5 keer genoemd en geef ik zonder tie-break een kans in de finale.

Zijn er opvallende zaken?

- 8 van de 10 mensen die Hell Freezes Over noemden, lieten zowel deel I als II sneuvelen;
- De eerste drie albums, uit de periode 2003-2005, hebben de eindlijst niet gehaald;
- Ook van Molok (2015) nemen we afscheid, wat betekent dat er nog 7 albums vertegenwoordigd zijn.

Misschien maar goed ook dat Molok niet meer meedoet, want elke keer dat je die cd afspeelt, loop je het risico daarmee het universum te vernietigen

We gaan de finale spelen met de volgende 21 topnummers, waarvan er 11 afkomstig zijn uit de startlijst en 10 door jullie zijn toegevoegd in ronde 1.

Black Lily*
Chequered Light Buildings*
Death Room
Defense Mechanism*
Desert Flight*
Dream of Stone
Emperor Bespoke*
I've Been Walking*
I've Been Walking Part 2
Massive Illusion
Missa Atropos
Sapien
Soyuz Out
Space Cowboy
Splendid Isolation
The Walk
Tick Tock
Upside Down*
Vera*
Winter Is Never*

De bijgewerkte Spotify playlist staat hier weer klaar.

Laat jullie top 10 lijstjes maar komen! Toelichtingen, concertervaringen e.d. bij je favoriete nummer(s) zijn van harte welkom.

Deadline: vrijdag 28 maart om 20:00.

1. I've Been Walking*
2. Death Room
3. I've Been Walking Part 2
4. Dream of Stone
5. Black Lily*
6. The Wizard of Altai Mountains*
7. Defense Mechanism*
8. Chequered Light Buildings*
9. Splendid Isolation
10. Tick Tock

Pfff moeilijke keuze. Toch maar “geprobeerd” om een top-10 samen te stellen:

1. Tick Tock
2. Desert Flight*
3. Massive Illusion
4. I’ve Been Walking*
5. I’ve Been Walking Part 2
6. The Walk
7. Winter is Never*
8. Death Room
9. Sapien
10. Vera*

Ik heb (nog) geen concertervaringen met Gazpacho. Enerzijds zou ik graag nog een keer naar een concert van hen willen gaan, maar anderzijds is het ook weer een bewuste keuze geweest tot op heden. Persoonlijk vind ik Gazpacho, hoe raar het wellicht klinkt, geen band om te bezoeken voor een concert. De muziek komt bij mij het beste tot zijn recht als ik rustig op de bank zit met een glas goede wijn in mijn hand en mijn koptelefoon op. Zeker als ik een beetje een melancholische bui heb.

Iemand dezelfde ervaring of zeggen jullie juist dat ik tot op heden een unieke ervaring heb gemist?

Jorick schreef:
Iemand dezelfde ervaring of zeggen jullie juist dat ik tot op heden een unieke ervaring heb gemist?

Ik heb precies hetzelfde en ga ik toch echt heel graag naar concerten.

En dan een top 10: niet echt goed te doen vind ik eerlijk gezegd. Komt omdat ik het vooral sferische muziek vind en dan is het lastig er nummers uit te filteren.

1. I've Been Walking*
2. I've Been Walking Part 2
3. Space Cowboy
4. The Wizard of Altai Mountains*
5. Vera*
6. Dream of Stone
7. Tick Tock
8. The Walk
9. Death Room
10. Chequered Light Buildings

1. Tick Tock
2. Massive Illusion
3. Winter Is Never
4. The Walk
5. Missa Atropos
6. Death Room
7. Splendid Isolation
8. I've Been Walking Part 2
9. Emperor Bespoke
10. Dream of Stone

Jorick schreef:

"Unieke ervaring" gaat wat ver, maar live komt de muziek ook prima tot zijn recht en sommige nummers komen live zelfs aanmerkelijk beter uit de verf dan op plaat. Winter is Never en Bravo zijn de voorbeelden daarvan die als eerste in me opkomen.

Brunniepoo schreef:
(quote)

"Unieke ervaring" gaat wat ver, maar live komt de muziek ook prima tot zijn recht en sommige nummers komen live zelfs aanmerkelijk beter uit de verf dan op plaat. Winter is Never en Bravo zijn de voorbeelden daarvan die als eerste in me opkomen.

Ik heb Gazpacho diverse keren live gezien. Altijd een leuke ervaring. Prima band.
Ook aandacht voor het visule deel, de praatjes tussen de nummers en na afloop met de bandleden in gesprek bij de merchandise.
Zo als Brunniepoo al opmerkte zijn sommige nummers live beter dan op de plaat.
Er zijn diverse video’s te vinden op Youtube van live optredens ( de Boerderij bijv.).

1 Tick Tock
2 The Walk
3 Splendid Isolation
4 Massive Illusion
5 Winter is Never
6 Black Lily
7 Vera
8 Dream of Stone
9 Missa Atropos
10 Desert Flight

Jorick schreef:

Uniek zijn hun optredens zeker niet, wel heel erg genieten. Ik pak er graag een goed glas bier of whisky bij om savonds in het donker van hun muziek te genieten. En dat weten zij zelf denk ik ook, want de shows zijn vooral gericht daarop. Weinig bijzonders maar wel erg sfeervol. Heb regelmatig met mijn ogen dicht staan genieten daar. Live de muziek ervaren is toch net wel even wat anders dan het vanaf cd.

Een van de leukste dingen vond ik dat ze na afloop gewoon aan de bar een biertje of iets dergelijks kwamen halen. Je kon dan altijd nog een leuk praatje maken met ze. Zodoende er ook achter gekomen dat ze dus nog een baan hebben hiernaast (zoals All Day Watcher al aangaf). Een van ze werkte dacht ik ook bij Intel, of heeft daar gewerkt zoiets staat me bij. Heb dat altijd speciaal gevonden, dat ze zo normaal zijn en na afloop je nog even met ze kan kletsen. Geen idee of ze dat tegenwoordig nog doen eigenlijk.

Gast
geplaatst: vandaag om 20:40 uur

geplaatst: vandaag om 20:40 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.