MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of #7: Rock en pop 60's Bobbys!

zoeken in:
Als er tijd voor is, pak ik deze editie ook mee. Net als motel matches ken ik ze alleen van naam. En ik ken het Spaanse gerecht, maar daar houdt het vooralsnog mee op.

cosmic kid (moderator)
En ik heb me weer op de lijst geplaatst:

21 maart - All Day Watcher (Gazpacho)
28 maart - aERodynamIC (Prince covers, songs & satellite bands)
4 april - Outlaw104 (Doves)
11 april - Edgar18 (90's Girl Groups)
18 april - Brunniepoo (Miles Davis)
25 april - Teunnis (John Coltrane)
2 mei - EvilDrSmith (Palm Desert Scene: Masters Of Reality, Kyuss, Queens Of The Stone Age, Hermano e.a.)
9 mei - Hedser (Robbie Williams)
16 mei - Titmeister (Godspeed You! Black Emperor)
23 mei - herman (Bob Dylan 1962-1969)
30 mei - 123poetertjes (JPEGMAFIA)
6 juni - voskat (Current 93 & Death In June)
13 juni - Bonk (Foo Fighters)
20 juni - motel matches (Morphine & Soul Coughing)
27 juni - hoi123 (Ichiko Aoba)
4 juli - cosmic kid (Oasis)

Black Lily
Chequered Light Buildings
Defense Mechanism
Desert Flight
Emperor Bespoke
I've Been Walking
The Wizard of Altai Mountains
Upside Down
Vera
Winter Is Never

Do You know What You Are Saying? met Steve Rothery mag niet ontbreken natuurlijk. Wat ern solo van de meester zit hier in.

cosmic kid schreef:
maar een goed live-album ontbreekt nog steeds. Doe er wat aan heren.

U2 - Live from Paris (2008) - MusicMeter.nl

Bedankt voor deze GH, cosmic kid! Bizar wel dat Love is Blindness niet is gewonnen.

Defense Mechanism
Golem
Hypomania
I’ve Been Walking
Park Bench
Soyuz One
The Cage
Winter Is Never

Kijk, JM weet echt wel gewoon dingen!

De bandnaam komt natuurlijk van het Marillion nummer met dezelfde naam. Daar heb ik ze ook als voorprogramma voor het eerst gezien (ik gok 2005 bij de christmastour). Daarna ook nog wel een aantal keer live gezien maar het was muzikaal wel goed maar qua kijkvermaak leek het toch wel erg veel op de docentenband van school met de leraren Wiskunde, Scheikunde, Maatschappijleer en Economie zeg maar.

Zo in de jaren 2007 tm 2012 was ik best flink fan maar daarna leek het wel of ze telkens het zelfde album opnieuw uitbrachten. De 1ste rondes sla ik even over maar in de finale haak ik zeker even aan

vigil schreef:
(quote)

Kijk, JM weet echt wel gewoon dingen!

Johnny is gewoon weg geniaal
cosmic kid U2 bedankt

Rudi S schreef:
(quote)

Johnny is gewoon weg geniaal

Dat wel natuurlijk

Ik geloof niet dat de Grootste Hits van Rob de Nijs al eerder aan de beurt zijn geweest maar het is passend om ook hier bij hem stil te staan:

21 maart - All Day Watcher (Gazpacho)
28 maart - aERodynamIC (Prince covers, songs & satellite bands)
4 april - Outlaw104 (Doves)
11 april - Edgar18 (90's Girl Groups)
18 april - Brunniepoo (Miles Davis)
25 april - Teunnis (John Coltrane)
2 mei - EvilDrSmith (Palm Desert Scene: Masters Of Reality, Kyuss, Queens Of The Stone Age, Hermano e.a.)
9 mei - Hedser (Robbie Williams)
16 mei - Titmeister (Godspeed You! Black Emperor)
23 mei - herman (Bob Dylan 1962-1969)
30 mei - 123poetertjes (JPEGMAFIA)
6 juni - voskat (Current 93 & Death In June)
13 juni - Bonk (Foo Fighters)
20 juni - motel matches (Morphine & Soul Coughing)
27 juni - hoi123 (Ichiko Aoba)
4 juli - cosmic kid (Oasis)
11 juli - dynamo d (Rob de Nijs)

Lijst van Greatest Hits of...-edities - MusicMeterWiki - wiki.musicmeter.nl

Bedankt nog cosmic kid voor een prachtig weekje U2. Volgende keer een GH met alleen post-Zooropa nummers?

Wat betreft Gazpacho haak ik in de finale zeker aan. Fijne band.

GAZPACHO WEETJE #1

Degenen die er vorige keer ook bij waren (Epica) weten dat ik het leuk vind om tussendoor wat weetjes over de artiest te delen, dus dat zal ik de komende dagen ook weer proberen te doen. Deze eerste gaat over de bandnaam.
vigil schreef:
De bandnaam komt natuurlijk van het Marillion nummer met dezelfde naam.

Aangezien Marillion zeer regelmatig opduikt in het verhaal van Gazpacho (daarover later meer) lijkt het inderdaad aannemelijk dat de Noren hun band hebben vernoemd naar dit nummer. Het is afkomstig van het album Afraid of Sunlight, dat in 1995 uitkwam, dus kort voordat Gazpacho werd opgericht.

Toch noemen de bandleden zelf in interviews die andere voor de hand liggende inspiratiebron: de bekende koude Spaanse tomatensoep. In de woorden van toetsenist Thomas Andersen: "We zijn een heel onwaarschijnlijke mix van mensen, niet de gemiddelde types die je zou verwachten in dezelfde band te zien. Dus we dachten dat Gazpacho, wat echt de bastaard van soepen is (gemalen groenten koud geserveerd), de perfecte naam was voor onze groep.”
https://www.eetman.nl/wp-content/uploads/2023/07/Spaanse-gazpacho-soep-recept-950x500-1-480x270.webp

Zoals zo vaak, zal de waarheid wel ergens in het midden liggen...

All Day Watcher je kan het natuurlijk ook perfect combineren. Een mooie volle koude soep eten met het prachtige Afraid of Sunlight album als begeleidende soundtrack

Destijds werd wel groot gebracht dat ze vernoemd waren maar wellicht was dit ook marketingtechnisch wel handig aangezien ze een soort van op sleeptouw werden genomen door H en co.

Goedemorgen, hierbij mijn lijst:

- Desert Flight
- Do You Know What You Are Saying?
- Golem
- I've Been Walking
- Park Bench
- Sapien
- Soyuz One
- Valerie’s Friend
- Vera
- Winter is Never

Goedemorgen & bedankt voor je nominaties, Jorick.
Je mag Sapien nog vervangen, want die staat al in de startlijst.

Goedemorgen All Day W.
Na twee fantastische concerten van Mostly Autumn en The Pineapple Thief afgelopen avonden lukt het me vandaag nog niet om te switchen naar Gazpacho. Zal morgen op het werk de Spotify lijst onder handen nemen en later in de week inhaken. Nomineren sla ik over, mijn favorieten staan al in de startlijst.

musicborst schreef:
Goedemorgen All Day W.
Na twee fantastische concerten van Mostly Autumn en The Pineapple Thief afgelopen avonden lukt het me vandaag nog niet om te switchen naar Gazpacho. Zal morgen op het werk de Spotify lijst onder handen nemen en later in de week inhaken. Nomineren sla ik over, mijn favorieten staan al in de startlijst.
Ha, jij was gisteren dus ook in Tivoli bij TPT? Ben wel iemand met een MA shirt tegen gekomen.

Dan waren er minimaal 2 MA fans in het huis daar ikzelf rondliep in een Ayreon shirt.

GAZPACHO WEETJE #2

Laten we de meermaals genoemde connectie van Gazpacho met Marillion nog iets verder onderzoeken.

Het begon ermee dat de oer-bandleden van Gazpacho alle drie betrokken waren bij de Scandinavische tak van Marillions fanclub. Dit leidde ertoe dat Jan Henrik Ohme tijdens het eerste Marillion Convention Weekend hun nummer Afraid of Sunlight mocht zingen.

Tijdens de tweede editie van dit Marillion event, werd Gazpacho als volledige band uitgenodigd om op te treden en sindsdien zijn ze regelmatig terug blijven keren in de line-up van deze weekends. Ook dit jaar, als op 13 juni hun enige optreden van 2025 plaatsvindt op de eerste dag van het Marillion weekend in Oslo.

Weer even terug in de tijd. Kort na de release van hun tweede album When Earth Lets Go, reist Gazpacho als voorprogramma mee met Marillion tijdens een Europese tour die hen in 11 verschillende landen brengt.

Als het vervolgens niet lukt om een platencontract te krijgen voor hun derde album, helpt Marillion hen uit de brand: Firebird (2005) wordt uitgebracht op Marillions eigen label Racket Records.

Hoe dat album nóg meer een Marillion tintje kreeg, wist Etiul ons gisteren al te vertellen:
Do You know What You Are Saying? met Steve Rothery mag niet ontbreken natuurlijk. Wat een solo van de meester zit hier in.

Het nummer ligt met slechts één nominatie nog niet bepaald op koers om door te gaan naar de volgende ronde, maar de deadline is pas morgenavond, dus er kan nog een hoop veranderen. Grijp je kans als je nog geen lijstje hebt ingediend

Potver, ik voel me onder druk gezet!

Mag iets minder eigenlijk ook? Anders moet ik nog even mijn best gaan doen.

Black Lilly
Defense Mechanism *
Dessert Flight
Do You know What You Are Saying
Monument
River *
Snail *
Upside Down
Winter is Never

All Day Watcher lijstje aangevuld tot tien (zie *)!

Ik ben ook blij met deze zeven hoor, vigil! Maar je hebt nog ruim een dag om er drie bij te verzinnen

All Day Watcher schreef:
Goedemorgen & bedankt voor je nominaties, Jorick.
Je mag Sapien nog vervangen, want die staat al in de startlijst.

O, niet goed gekeken. Ik doe eens gek en vervang Sapien voor Alarm.

Goede keus, want die had ik ook op mijn eigen lijstje staan!

Alarm
Black Lily
Defense Mechanism
Desert Flight
Fireworker
Ghost
I've Been Walking
Put It on the Air
Upside Down

Alarm
Fireworker
Golem
Hypomania
I’ve Been Walking
Park Bench
The Cage
What You Are Saying?

Casartelli (moderator)
Ook ik was niet getagd... nou heb ik Gazpacho ook niet in mijn Artiesten Top 10 staan, ze stonden slechts op 21. Ergo:

Alarm
Defense Mechanism
Desert Flight
Orion I
Prisoner
Put It on the Air
She's Awake
Upside Down
Vera

Ik was wel getagd. Tja, dan moet je wel, ongeacht of ze bij mij überhaupt de top 100 zouden halen. Tuurlijk wel!

Black Lily
Emperor Bespoke
Fireworker
I've Been Walking
Park Bench
Substitute for Murder
Upside Down
Winter Is Never

Niet echt veel vrienden van Valerie...

Na flink wat wikken en wegen, wisselen en weer terugwisselen, twijfelen, beluisteren, nog meer twijfelen houd ik het maar bij dit lijstje. Vooral opgebouwd uit oudgediende van hun beste werk (Night en Tick Tock) waarmee ik hun leerde kennen en aangevuld met wat recenter werk van ze. De eerste paar albums zijn helaas niet vertegenwoordigd, vooral omdat ik die toch wat minder goed vindt.

Maar goed, Dit leverde wel weer een fijne trip down memory lane op. Zo kan ik me nog herinneren dat ik Tick Tock ophaalde bij het platenhuis en naar huis snelde om te gaan luisteren. Waar Night lekker dromerig klonk was Tick Tock veel meer rock. Maar raakte ik net zo snel verliefd op de plaat. Ik heb die wat afgeluisterd zeg. In mijn slaapkamer met de koptelefoon op. Genieten. Ik heb ze iets daarvoor leren kennen dankzij het magistrale Night, wat mij aangeraden werd door de oude baas die bij het platenhuis werkt. Die dacht dat ik dit wel kon waarderen. Een middagje luisteren daar resulteerde erin dat ik Night direct meenam en sindsdien ben ik fan.

Missa Atropos was ook zo'n fijne plaat, een waar ik ook snel verliefd op werd en die ik ook helemaal grijs gedraaid heb. Het album staat voor mij synoniem met rustige treinritten in de vroege donkere uurtjes, waarbij ik ook weer heerlijk kon wegdromen.

March of Ghost viel een beetje tegen. Het zijn fijne nummers maar miste toch wel de impact van de vorige platen. Iets dat ze met Demon dan weer meer dan goed maakte. Ze tilde hun toch al hoge niveau nog een treetje omhoog in mijn optiek. De plaat is ook weer een geweldige trip. Maar ik merk dat ik die tegenwoordig toch wat lastiger vind om te beluisteren dan Night of Tick Tock. Toch zal ook die plaat me altijd bij blijven. Heerlijke opbouw en Death Room is echt geweldig. The Cage is een bonus nummer wat voor mij gewoon volledig op de plaat hoort. En het akkoordeon gedeelte van The Wizard of Altai Mountains hoor ik elke keer als mijn vrouw me belt.

Het daarop volgende Molok is wel hun meest artistieke plaat, meer gericht op de kunst van het muziek maken dan de beluistering van muziek. Het is allemaal wat fragmentarischer en lastiger om vast te grijpen. Soyuz pakte weer een beetje terug naar Missa Atropos, maar heeft mij nooit op diezelfde manier weten vast te grijpen. Zelfde als met Fireworker. Een prachtige plaat met geweldige nummers, maar ook die weet mij toch niet zo sterk vast te grijpen als Night, Tick Tock of Demon.

Des al wel te plus staan al die platen bij mij met mininmaal een 4.5* beoordeeld. (hoewel ik ze eigenlijk wel weer eens aan een nieuwe becijferingssessie moet onderwerpen realiseerde ik me dit weekend.)

Anyway, hierbij mijn lijstje van nummers die ontbreken:

Winter is Never
The Cage
Chequered Light Building
Valerie's Friend
Defense Mechanism
Black Lily
Emperor Bespoke
Desert Flight
Upside Down

Outlaw104 hier in ieder geval eentje

Desert Flight
Fireworker
Ghost
I've Been Walking
Mary Celeste
Orion I
Upside Down
Valerie's Friend
Vera
Winter Is Never

Gast
geplaatst: vandaag om 02:59 uur

geplaatst: vandaag om 02:59 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.